For de som ønsker å høre om en ny referanse DAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er ikke mye av dette hvor en rimelig grei DAC gjør noen vesentlig forskjell den ene eller andre veien.
    KJ
    Da er det jo nettopp besnærende at jeg hører forskjell på DAC'er mhp. romlighet.
    Hvis ikke dette fenomenet er (du sa det) - En illusjon! :)
    Da er vi ved den kjæreste kjerne av alle diskusjoner på HFS. Hvordan være sikker på at vi hører forskjeller?
    (blindteste kanskje)

    Blindtest er neppe garanti for 100% resultat for å avdekke forskjeller ... Dessverre.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Nei, men 90% sannsynlighet er fremdeles mye mer troverdig enn 0%.
    Det er vel ved 50/50 sannsynlighet man kan si at ingen forskjeller blir detektert?
    Er det 50% utfall som tilsvarer 0% sannsynlighet?
    Bommer man i 9 av 10 tilfeller, så detekterer man garantert forskjeller mellom produktene - og da er man dyktig :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Takker for en leseverdig tråd Distinctive og gratulerer med ny dac!
    Du har pirret min nysjerrighet, denne dacen må prøves.

    Ingen tvil om at det er ganske fasinerende at produkter med så ekstrem ytelse objektivt sett kan lyde så ulikt.

    Jeg er blant dem som tror jeg vet at alt som kan høres, kan måles. Selvfølgelig må jeg nesten si.
    Bortsett fra at de fleste dacer måler relativt ulikt på standardmålinger er jeg enig det meste du (Distinctive) har skrevet om målinger i tråden. Fine formuleringer om et vanskelig tema.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Takker for en leseverdig tråd Distinctive og gratulerer med ny dac!
    Du har pirret min nysjerrighet, denne dacen må prøves.

    Ingen tvil om at det er ganske fasinerende at produkter med så ekstrem ytelse objektivt sett kan lyde så ulikt.

    Jeg er blant dem som tror jeg vet at alt som kan høres, kan måles. Selvfølgelig må jeg nesten si.
    Bortsett fra at de fleste dacer måler relativt ulikt på standardmålinger er jeg enig det meste du (Distinctive) har skrevet om målinger i tråden. Fine formuleringer om et vanskelig tema.
    Det må jeg si - hyggelig!
    Trodde jeg stod alene på barrikadene ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.526
    Antall liker
    41.280
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, men 90% sannsynlighet er fremdeles mye mer troverdig enn 0%.
    Det er vel ved 50/50 sannsynlighet man kan si at ingen forskjeller blir detektert?
    Er det 50% utfall som tilsvarer 0% sannsynlighet?
    Bommer man i 9 av 10 tilfeller, så detekterer man garantert forskjeller mellom produktene - og da er man dyktig :)
    Ikke helt slik. Prinsippet er at man stiller opp en nullhypotese, f eks at det ikke er noen forskjell mellom testobjektene og at man gjetter helt tilfeldig. Så regner man ut hva som vil skje i testen hvis den hypotesen stemmer. Med to testobjekter er det 50 % sjanse for å velge hver av dem, med samme sannsynlighetsfordeling som myntkast, og man kan regne ut sannsynligheten for et visst antall "riktige" i et visst antall forsøk. Deretter gjør man forsøket og sjekker sannsynligheten for å få så mange eller fler "riktige" under nullhypotesen. Hvis det er usannsynlig nok, sier man at nullhypotesen forkastes - man har en statistisk signifikant forskjell. Terskelen er bestemt på forhånd, som regel 5 %. Det betyr at det bare er 5 % sjanse for en falsk positiv, dvs for at dette resultatet fremkommer ved gjetting. Det sier ingen ting om sannsynligheten for en falsk negativ, at en reell forskjell forblir udetektert.

    Tabell her: http://www.utstat.toronto.edu/~olgac/stab22_Winter_2014/datasets/Binomialtable.pdf
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.378
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    "Logikken" var noe sånt som at det er bedre med 90% sannsynlighet for at man opplever reelle forskjeller enn 0%. 0% er omtrent det antallet blindtester som ender med å verifisere påståtte mikroskopiske audiofile forskjeller, og hensikten var egentlig at dette skulle være morsomt og stilt på spissen, ikke faglig korrekt. Det var jo åpenbart ikke helt vellykket :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.367
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er ikke mye av dette hvor en rimelig grei DAC gjør noen vesentlig forskjell den ene eller andre veien.
    KJ
    Da er det jo nettopp besnærende at jeg hører forskjell på DAC'er mhp. romlighet.
    Hvis ikke dette fenomenet er (du sa det) - En illusjon! :)
    Da er vi ved den kjæreste kjerne av alle diskusjoner på HFS. Hvordan være sikker på at vi hører forskjeller?
    (blindteste kanskje)

    Blindtest er neppe garanti for 100% resultat for å avdekke forskjeller ... Dessverre.

    Nei, men hvilke bedre måter har vi?
    Så lenge skepsisen til blindtester (og da ikke kun abx) råder så fortsetter hifi å drukne i magiske produkter av dette slaget
    Sophia Electric in Washington, DC, USA

    ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    "Logikken" var noe sånt som at det er bedre med 90% sannsynlighet for at man opplever reelle forskjeller enn 0%. 0% er omtrent det antallet blindtester som ender med å verifisere påståtte mikroskopiske audiofile forskjeller, og hensikten var egentlig at dette skulle være morsomt og stilt på spissen, ikke faglig korrekt. Det var jo åpenbart ikke helt vellykket :)
    Been there - done that :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Nei, men 90% sannsynlighet er fremdeles mye mer troverdig enn 0%.
    Det er vel ved 50/50 sannsynlighet man kan si at ingen forskjeller blir detektert?
    Er det 50% utfall som tilsvarer 0% sannsynlighet?
    Bommer man i 9 av 10 tilfeller, så detekterer man garantert forskjeller mellom produktene - og da er man dyktig :)
    Ikke helt slik. Prinsippet er at man stiller opp en nullhypotese, f eks at det ikke er noen forskjell mellom testobjektene og at man gjetter helt tilfeldig. Så regner man ut hva som vil skje i testen hvis den hypotesen stemmer. Med to testobjekter er det 50 % sjanse for å velge hver av dem, med samme sannsynlighetsfordeling som myntkast, og man kan regne ut sannsynligheten for et visst antall "riktige" i et visst antall forsøk. Deretter gjør man forsøket og sjekker sannsynligheten for å få så mange eller fler "riktige" under nullhypotesen. Hvis det er usannsynlig nok, sier man at nullhypotesen forkastes - man har en statistisk signifikant forskjell. Terskelen er bestemt på forhånd, som regel 5 %. Det betyr at det bare er 5 % sjanse for en falsk positiv, dvs for at dette resultatet fremkommer ved gjetting. Det sier ingen ting om sannsynligheten for en falsk negativ, at en reell forskjell forblir udetektert.

    Tabell her: http://www.utstat.toronto.edu/~olgac/stab22_Winter_2014/datasets/Binomialtable.pdf
    Takk.
    Iom. at vi har diskutert (og vel også konkludert) her inne før, at hvis man hører forskjell på 2 produkter så er ikke dette ensbetydene med at det ene produktet er bedre enn det andre (feks. når man diskuterer preferanser og klangideal).
    Jeg antar at testens formål fremdeles er gyldig hvis man sier 'Nå byttet du produkt' alternativt 'Dette er samme produkt som forrige test' istedenfor å identifisere at 'Nå lytter jeg på produkt A' alternativt 'Nå lytter jeg på produkt B', hvor A og B er navngitt?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.378
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    I audiofiles verden er det i svært mange tilfeller slik at det nye produktet man har kjøpt er vesentlig bedre enn det forrige, uavhengig av både pris, produsent, konstruksjonsprinsipp og alder på produktene som sammenlignes. Sånn sett så kan man jo trekke konklusjonen om at innjøpstidspunktenes kronologi er av essensiell betydning for om forskjeller skal kategoriseres som "bedre" eller bare "forskjeller".
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    I audiofiles verden er det i svært mange tilfeller slik at det nye produktet man har kjøpt er vesentlig bedre enn det forrige, uavhengig av både pris, produsent, konstruksjonsprinsipp og alder på produktene som sammenlignes. Sånn sett så kan man jo trekke konklusjonen om at innjøpstidspunktenes kronologi er av essensiell betydning for om forskjeller skal kategoriseres som "bedre" eller bare "forskjeller".
    Du har et poeng her.
    Kanskje vi kan beskrive det i en formel, slik som disse eksemplene:

    EUREKA ! - ENDELIG BLE LIGNINGEN LØST !

    Etter ufattelig mange overtidstimer (som er et paradoks til ligningens løsning)
    ble endelig dette omfattende matematiske problemet løst !

    Bevis :

    Postulat I KUNNSKAP = MAKT
    Postulat II TID = PENGER

    Som enhver person vet, er :

    ARBEID = MAKT (Effektivitet)
    TID

    Da Kunnskap = Makt
    og Tid = Penger, får vi at :

    KUNNSKAP = ARBEID
    PENGER

    Løser vi for Penger, finner vi at :

    PENGER = ARBEID
    KUNNSKAP

    Av dette kan vi se at når Kunnskapen går mot Null, går Penger mot Uendelig.
    Dette gjelder uansett hvor lite arbeid som blir utført.

    Konklusjon :

    JO MINDRE DU VET, DESTO MER VIL DU TJENE.

    Med mitt firma sin lønnspolitikk (om å befinne seg på den øvre halvdel av lønnsstigen)
    sier det seg selv at resultatene lar vente på seg.


    Alternativt:

    Women takes time and money.

    Women = time x money

    Time IS money

    Women = money x money = money ^ 2

    Money is the root of all evil

    money = sqrt(evil)
    => money^2 = evil

    since women = money^2

    women = evil
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    De beste sammenligningene skjer på følgende vis:

    1. Man får anledning til å bli kjent med to komponenter, og kan bruke den tiden man ønsker til det, såfremt man ikke allerede mener at man kjenner dem godt og derfor ønsker å hoppe over dette leddet.

    2. Deretter lager de som er ansvarlige for testen et oppsett der man ikke får andre signaler/stimuli om hva man sammenligner, enn dem som skal testes. Skal det lyttes, skal man ikke kunne bruke syn, berøring, o.l.
    Det medfører gjerne en anonymisering av komponentene, ved at disse skjules dersom dette er mulig -- eller at testpersonen isoleres fra dem.

    3. Deretter skaper man en tilfeldig avspillingsrekkefølge for komponentene -- dette for å unngå at en liste kan gis til testpersonen på forhånd, og også for å bevare integriteten til eksperimentet.

    4. Så gjennomføres testen. Etter år med diskusjoner omkring blindtester er fortsatt mange uavklarte når det gjelder ABX, og hva som egentlig foregår.
    I hver testrunde får man lytte til de to komponentene, kalt A og B. Man vet merket/navnet på dem, og dette beholdes gjennom hele testen.
    I mange tilfeller kan man lytte så lenge man vil, og noen ganger selv svitsje frem og tilbake mellom dem.
    Så avspilles en av komponentene uten at man vet hvilken det er -- dette er X. Nå skal lytteren identifisere X ved å si enten A eller B.
    MERK - man vet hvilken som er A og hvilken som er B, under oppvarmingen. (Om det f.eks. er to kabelmerker som skal testes).
    Og rett etter oppvarmingen, skal man altså lytte til enten A eller B, uten å vite hvilken, og selv avgjøre hva man lytter til.

    Etter avsluttet runde og identifisering, går man videre til neste runde, der man gjentar prosedyren: lytte til A/B, si fra når man er klar til å identifisere X, altså enten A eller B.

    Og så videre.

    Denne metoden fungerer utmerket for veldig mange komponenter der det finnes tydelige forskjeller; men fungerer altså ikke like godt for komponenter der forskjellene kanskje ikke er til stede i den grad man liker å tro.

    En korrekt gjennomført ABX-test tar tid, så derfor nøyer man seg ofte med enklere protokoller, f.eks. ren svitsing mellom A og B, men hvor man skal uttrykke en preferanse. (Som WIMP-testen).

    Mike Lavigne gjennomgikk en kontrollert og ordentlig gjennomført ABX-test mellom en Monster-kabel og Transparent MM-Opus.
    Jeg nevner dette, siden eksperimentet ble avbrutt innen alle testrundene var gjennomført, fordi Lavigne allerede på et tidlig tidspunkt hadde så mange feil at resultatet ikke kunne bli statistisk signifikant, signifikans er nettopp blitt berørt.
    Før testen brukte Lavigne tid på å bli kjent med signaturen til Monster-kabelen, og han lyttet til A og B identifisert som den ene eller den andre, i hver testrunde, før han altså skulle avgjøre om X var A eller B.
    Selv var Lavigne sikker på at han hadde svart rett, og han ble forbauset da han ble fortalt at det ikke var nødvendig å gjennomføre alle rundene, på grunn av alle feilene.

    Han lyttet i eget lytterom, til egen musikk.

    Da kan man enten konkludere med at noe er galt med slike tester, når det gjelder lytting, selv om de altså ellers avslører forskjeller.
    Eller man kan undre på om det kanskje ikke er så store forskjeller mellom kabler som man hittil har trodd.

    Akkurat det er valgfritt.

    Samme metode anvendes under utvikling av andre hifi-komponenter.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg føler liksom at du stiller feil spørsmål. Det er ikke naturlig å kvantisere teknisk ytelse med psykoakustiske, og i tillegg subjektive, parametre. Man kan muligens gi et anslag basert på kjent kunnskap. Så lenge du aksepterer at all denne informasjonen vi psykoakustiskk sett tilordner en eller annen forståelse, faktisk er normale elektriske parametre i output-signalet fra DACen, som da også er fullt målbare, så er alt vel.

    Jeg fant ihvertfall et paper som beskriver svært mye av denne problematikken:
    Objective Measures of Spaciousness and Envelopment: http://www.davidgriesinger.com/objmeas.pdf

    Jeg kan ikke gå god for innholdet for å si det slik. Det er greiere å forholde seg til å sammenligne signalkvalitet basert på elektriske parametre synes nå jeg.
    Jeg kikket kjapt på dette paper, og selv om det umiddelbart kunne se ut som tema traff, så er det allikevel litt på siden av det vi diskuterer.
    Etter det jeg kan se så prøver man å emulere menneskets evne til å oppfatte romlighet ved å plassere et kunstig hode i lytteposisjon og deretter se om inntrykkene sammenfaller. Ved å gjøre dette så er det jo romlighet knyttet til avspilling i rommet man etterprøver og ikke evnen anlegget eller testpersonen har til å oppfatte en troverdig reproduksjon av et opptak gjordt i et annet rom.
    Jeg ser de sliter litt under 500Hz, men at over dette så korrelerer det bedre.
    Konklusjonen er allikevel tvetydig for meg.
    Det snakkes også relativt lite om neurale nettverk knyttet til persepsjon.
    Jeg ville anta at ørepropp/hodetelefon tilvirkere kunne ha interesse av/nyttiggjøre seg resultatene herfra.

    Kommentarer?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.378
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Jeg kikket kjapt på dette paper, og selv om det umiddelbart kunne se ut som tema traff, så er det allikevel litt på siden av det vi diskuterer.
    Etter det jeg kan se så prøver man å emulere menneskets evne til å oppfatte romlighet ved å plassere et kunstig hode i lytteposisjon og deretter se om inntrykkene sammenfaller. Ved å gjøre dette så er det jo romlighet knyttet til avspilling i rommet man etterprøver og ikke evnen anlegget eller testpersonen har til å oppfatte en troverdig reproduksjon av et opptak gjordt i et annet rom.
    Jeg klarer ikke å se forskjellen for å være helt ærlig. Så lenge personen får en illusjon av romlighet ved hjelp av påvirkinging i det lydmessige domenet så er det jo nødvendigvis de samme mekanismene i hjernen som er i drift, enten illusjonen kommer fra en DAC, romklang eller bevisst manipulasjon av opptaket.

    Det snakkes også relativt lite om neurale nettverk knyttet til persepsjon.
    Hvorfor skulle paperet snakke om det? Var ikke poenget med spørsmålet ditt å finne ut hvilke objektive audioparametre som er viktig for vår oppfattelse av romlighet? Nå er du plutselig på det organiske funksjonsnivået til hjernen vår.

    Jeg må nesten være ærlig å si at jeg blir mer og mer i tvil om hva er du egentlig ute etter, og jeg sliter virkelig med å oppfatte både sammenheng og intensjon i det du forklarer. Det er akkurat som om det er et logisk "missing link" et sted i det du sier som jeg ikke oppfatter. Dette tar jeg selvsagt på egen kappe.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg kikket kjapt på dette paper, og selv om det umiddelbart kunne se ut som tema traff, så er det allikevel litt på siden av det vi diskuterer.
    Etter det jeg kan se så prøver man å emulere menneskets evne til å oppfatte romlighet ved å plassere et kunstig hode i lytteposisjon og deretter se om inntrykkene sammenfaller. Ved å gjøre dette så er det jo romlighet knyttet til avspilling i rommet man etterprøver og ikke evnen anlegget eller testpersonen har til å oppfatte en troverdig reproduksjon av et opptak gjordt i et annet rom.
    Jeg klarer ikke å se forskjellen for å være helt ærlig. Så lenge personen får en illusjon av romlighet ved hjelp av påvirkinging i det lydmessige domenet så er det jo nødvendigvis de samme mekanismene i hjernen som er i drift, enten illusjonen kommer fra en DAC, romklang eller bevisst manipulasjon av opptaket.
    Ja, her er det ihvertfall fullstendig god dag mann, økseskaft.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Når du sier at ting er målbare, hvordan definerer du størrelsesorden på disse overført til en opplevelse?
    Hvis en endring er 10uV eller en time skew er 10ps, hvordan vet du hvor mye degradering i oppfattet troverdighet dette representerer?
    Jeg har ikke sett noen normert tabell på dette.
    Ellers er jeg enig i aliasing problemstillingen.
    Det er hva fagfeltet psykoakustikk hander om: Hvordan oppleves ulike egenskaper ved lyd. Eksempelvis ørets følsomhet ved forskjellige frekvenser og lydtrykk, oppløsning i tids- og frekvensdomenet, maskering mellom samtidige og sekvensielle lyder, minste hørbare mengde forvrengning av ulike ordener, osv. Du kan ikke summere alt sammen i en tabell, men mye av det er faktisk ganske godt forstått. Det fagfeltet har beveget seg raskt fremover de siste årene, ettersom alle lossy codecs (MP3, AAC, osv) tar utgangspunkt i en psykoakustisk modell av hva som er hørbart og ikke for å bedømme hva som "trygt" kan fjernes hvis lydene skal stappes inn i en viss datarate og fortsatt oppleves likt. Fascinerende greier. For å få en liten smaksprøve på hvor langt fagfeltet har kommet kan du prøve å sammenligne lydkvaliteten på 256 kbit/sek AAC og full CD-rate. Nesten 80 % av informasjonen er borte, men det låter nesten helt likt.

    Lokalisering av lyd er kanskje det mest interessante i hele det fagfeltet, ettersom dette er ganske komplekse mekanismer i øre og hjerne som kombinerer prosessering i tids- og frekvensdomenet. Det er nok riktig å si at dette ikke er fullt ut forstått ennå. Men de mekanismene responderer fortsatt på reelle egenskaper ved den mottatte lyden, egenskaper som faktisk kan måles og dissekeres i detalj. For eksempel kan du manipulere opplevd lokalisering bare med bruk av EQ, til og med via bare ett øre. Eksempler: Online LEDR� Sound Test | Listening Environment Diagnostic Recording Test (Prøv selv!)

    http://www.music.miami.edu/programs/mue/research/mescobar/thesis/web/Psychoacoustics.htm
    http://cns.bu.edu/~shinn/Carlile book/chapter_2.pdf
    Har ikke fått hørt opptaket enda, men har kikket litt på papers du linket til.
    Tungt stoff, men kjenner igjen noe av materialet fra dine beskrivelser.
    Fant denne selv: Precedence effect - Wikipedia, the free encyclopedia
    men synes det er vanskelig å konkludere noe her.
    De målingene jeg har sett ifm. produkttesting har alltid vært 2-dimensjonale og lite knyttet til evnen til nøyaktig gjengitt tidsforsinkelse mellom kanaler, eksempelvis (dybde, atmosfære, romlighet).

    Som marsboer poengterer, så har mine ankepunkter mhp. romlighet hele tiden vært nært knyttet til psykoakustikk domenet og hjernens unike/suverene oppfattelse og bearbeidelse av dette.

    Det som kunne vært interessant var å prate med Kongshaug eller Morten Lindberg for å få deres syn.
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.378
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Som marsboer poengterer, så har mine ankepunkter mhp. romlighet hele tiden vært nært knyttet til psykoakustikk domenet og hjernens unike/suverene oppfattelse og bearbeidelse av dette.
    Men hvorfor skiller du ut dette som noe eget på siden av det elektriske signalet, eller lyden om du vil. Det er her det glipper for meg når det gjelder å forstå hva du egentlig er ute etter.

    Eller for å prøve å vinkle det litt annerledes:
    1. Kan en forståelse av psykoakustikken gi noe svar på om DAC A eller DAC B er den beste til å utføre sin rolle som DAC?
    - For meg er svaret et åpenbart nei, her må man se på problemet i form av de elektriske parametrene, eller lydsignalet om du vil.

    2. Kan en forståelse av psykoakustikken gi noe svar på hvorfor Distinctive foretrekker DAC A fremfor DAC B, eller hvorfor A oppleves som mer romlig enn B, uavhengig av hva som egentlig er mest "riktig" i forhold til opptaket?
    - For meg er svaret et åpenbart ja, men for meg er ikke dette en relevant problemstilling i forhold til det som diskusjonen i denne tråden startet med:
    * Graver denne DACen frem informasjon som ikke majoriteten av multibit-DACene gjør?
    * Er denne helt der oppe nærmest som en kvalitetsmesig unik referanse-DAC?


    Mitt inntrykk er at du prøver å bruke punkt 2 til å si noe om punkt 1, og det er her jeg ikke finner logikken i utsagnene dine.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Som marsboer poengterer, så har mine ankepunkter mhp. romlighet hele tiden vært nært knyttet til psykoakustikk domenet og hjernens unike/suverene oppfattelse og bearbeidelse av dette.
    Men hvorfor skiller du ut dette som noe eget på siden av det elektriske signalet, eller lyden om du vil. Det er her det glipper for meg når det gjelder å forstå hva du egentlig er ute etter.

    Eller for å prøve å vinkle det litt annerledes:
    1. Kan en forståelse av psykoakustikken gi noe svar på om DAC A eller DAC B er den beste til å utføre sin rolle som DAC?
    - For meg er svaret et åpenbart nei, her må man se på problemet i form av de elektriske parametrene, eller lydsignalet om du vil.

    2. Kan en forståelse av psykoakustikken gi noe svar på hvorfor Distinctive foretrekker DAC A fremfor DAC B, eller hvorfor A oppleves som mer romlig enn B, uavhengig av hva som egentlig er mest "riktig" i forhold til opptaket?
    - For meg er svaret et åpenbart ja, men for meg er ikke dette en relevant problemstilling i forhold til det som diskusjonen i denne tråden startet med:
    * Graver denne DACen frem informasjon som ikke majoriteten av multibit-DACene gjør?
    * Er denne helt der oppe nærmest som en kvalitetsmesig unik referanse-DAC?


    Mitt inntrykk er at du prøver å bruke punkt 2 til å si noe om punkt 1, og det er her jeg ikke finner logikken i utsagnene dine.
    For å si det enkelt, mitt poeng er ikke 'å få rett' for enhver pris, men påpeke at:
    1) Jeg hører forskjell på DAC'er - Hvorfor?
    Uavhengig av like eller ulike målinger, så hører jeg forskjell.
    Du mener (sikkert) at det er innbildning, jeg sier det er reelt.
    Jeg mener det er illusjonen som hjernen skaper, og illusjon er ikke et målbart parameter.
    Data fra opptaket, som er bakgrunnen for at illusjonen skapes, er selvsagt tilstede når innspillingen foregår (eksempelvis pinlig nøyaktig fase og tidsinformasjon som mikrofonen plukket opp).
    Hvor ser man disse itererende flerkanalsmålingene under test av produkter?
    Man viser masse kurver under kodeprosessen men lite data under dekodingprosessen.
    Man viser til gjengivelse knyttet til impulsrespons, absolutt fase, frekvensrespons, linearitet, avvik og andre elektriske parametre, men ingenting som tilsier at DAC a dekodet venstre kanal 2,5ps tidsforsinket i forhold til høyre kanal, mens DAC b sa 2ps, noe som ble mer riktig (naturtro) ut fra en subjektiv opplevelse, ihvertfall. Og hvordan avkobler man annen info i det aktuelle området i musikksignalet som forurenser oppfattelsen av tidsforsinkelsen? Kanskje DAC b er mer 'resolving' her?
    Og til slutt, hvordan vet man hvor stor romlighet 2ps medfører i målesammenheng?
    Faktum er at sistnevnte egentlig ikke er interessant - hjernen vet det gjennom eksponering for forholdet nedarvet gjennom millioner av år.

    Et forhold du kan ha rett i er spørsmålet rundt 'hvordan kan man vite at det er det romlige innholdet fra DAC b som har den høyeste troverdigheten?'
    Her må man selvsagt bedømme dette individuelt (og kanskje bomme også), men igjen så vil hjernen bestemme hva som er mest troverdig ut fra nedarvet erfaring.
    Måleinstrumenter har ingen nedarvet erfaring.

    Jeg føler vel man er tilbake til utgangspunktet, så det spørs om det har noen hensikt å slå en død hest.
    Jeg når ikke frem med fremstillingen min.
    Kommer det en kapasitet som konkret jobber daglig med dette og viser at det er vås, så skal jeg godta det.
    Sier han derimot i tillegg at 'Distinctive ikke hører forskjell på DAC'er' så er det han som våser.
    Dette godtar jeg ikke, uavhengig av grunn eller omdømme, da forholdet uansett oppleves reelt (legg merke til at jeg sa 'oppleves' og ikke bombastisk 'er').
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.526
    Antall liker
    41.280
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan garantere at 2 ps tidsforsinkelse i den ene kanalen (hvis det skulle være tilfelle, da) ikke gjør noen som helst forskjell for stereoperspektiv og romlighet. Det tilsvarer at du sitter 0,7 nanometer nærmere den ene høyttaleren enn den andre. Altså 0,0000007 mm forskjell i høyttalerplassering eller lytteposisjon.

    Se heller etter ulikheter i frekvensgang i området 12-20 kHz. Det behøver ikke være mer komplisert enn det for å oppleve forskjeller i romlighet. Hvis den nye DAC'en er flat (+/- 0,01 dB) til over 20 kHz og den andre ruller av med en halv dB ved 20 kHz har du forskjellen din der - forutsatt at du har ører til å høre den ved så høye frekvenser.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg kan garantere at 2 ps tidsforsinkelse i den ene kanalen (hvis det skulle være tilfelle, da) ikke gjør noen som helst forskjell for stereoperspektiv og romlighet. Det tilsvarer at du sitter 0,7 nanometer nærmere den ene høyttaleren enn den andre. Altså 0,0000007 mm forskjell i høyttalerplassering eller lytteposisjon.

    Se heller etter ulikheter i frekvensgang i området 12-20 kHz. Det behøver ikke være mer komplisert enn det for å oppleve forskjeller i romlighet. Hvis den nye DAC'en er flat (+/- 0,01 dB) til over 20 kHz og den andre ruller av med en halv dB ved 20 kHz har du forskjellen din der - forutsatt at du har ører til å høre den ved så høye frekvenser.
    Ok, nå var 2ps brukt for å understreke et poeng i eksempelet mitt. Det er mulig andre størrelser skulle vært brukt.
    Hvis du har rett mhp. frekvensgangen, så er det jo her DirectStream utpeker seg.
    Men hvordan skal man definere og tallfeste dette?
    Har du sett noen kurve (eller vitenskapelig undersøkelse) som sier 'Avvik i frekvensgang versus oppfattet romlighet'? Denne er nok dessuten individuell for hver lytter.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ja, romopplevelsen avhenger av hva slags rom man oppholder seg i. Ørene justerer seg. Om rommet absorberer mye (typisk trekonstruksjon) vil man oppleve rom i avspillinger som kan ha beskjeden romgjengivelse; bor man derimot i et nyere klanghelvete av betong, harde flater o.l. vil mye av det man spiller ikke gi store romfølelsen, fordi øret har stilt seg inn på omgivelseslyden.

    Kun en av mange lytterbetingede faktorer som spiller inn.

    Romkomponentene i musikken høres også ofte i frekvensleier som lett drukner om man er en basskåt hifier. Og der har man en annen faktor, som er uavhengig av hva som ligger i kilden, men som påvirkes av kjeden.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Ja, romopplevelsen avhenger av hva slags rom man oppholder seg i. Ørene justerer seg. Om rommet absorberer mye (typisk trekonstruksjon) vil man oppleve rom i avspillinger som kan ha beskjeden romgjengivelse; bor man derimot i et nyere klanghelvete av betong, harde flater o.l. vil mye av det man spiller ikke gi store romfølelsen, fordi øret har stilt seg inn på omgivelseslyden.

    Kun en av mange lytterbetingede faktorer som spiller inn.

    Romkomponentene i musikken høres også ofte i frekvensleier som lett drukner om man er en basskåt hifier. Og der har man en annen faktor, som er uavhengig av hva som ligger i kilden, men som påvirkes av kjeden.
    Gode poenger, men da gir jeg også et poeng til Asbjørn som brakte inn avspillingsrommets beskaffenhet/akustiske egenskaper i ligningen i langt større grad enn jeg beskriver. Jeg mener også jeg leste i et av de linkede papers at oppfattelsen av opptakets romlighet 'forsvant' hvis man fjernet vegger og tak i avspillingsrommet. Kanskje størrelsen på rommet også spiller inn. Det har ihvertfall med decay og refleksjoner å gjøre. Da blir ting enda mer komplisert, for som marsboer sa så vil jo ikke lytterens rom (eller ører/hjerne) være del av testkriterier/testresultater. Kanskje man må si at 'I mitt rom lyder denne komponenten bra/slik i forhold til en annen komponent i samme rom med de samme betingelser'. Hvor viktig blir dette i forhold til 'kliniske måleresultater'?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Flytter du høyttalerne utendørs, etter et snøfall med mye pulversnø, har du en god simulering av et anekoisk kammer, om høyttalerne står fritt fra vegger o.l.
    De høyfrekvente klangkomponentene vil da ikke ha noen vegger å reflekteres fra, og romfølelsen opphører. Linkwitz bruker en god del tid på dette i ulike papers han har skrevet, og han praktiserer selv to lytteposisjoner i sitt lytterom. Den mest realistiske, i hans ører, er den bakre, der tidsforsinkede sidekomponenter er med, mens den fremre er til nærfeltslytting uten disse.

    (He-he. Leste innlegget påny, og så at autocorrect hadde fått det til anekdotisk kammer, i stedet for anekoisk. Passet litt, da.)
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.378
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Kanskje man må si at 'I mitt rom lyder denne komponenten bra/slik i forhold til en annen komponent i samme rom med de samme betingelser'. Hvor viktig blir dette i forhold til 'kliniske måleresultater'?
    Det er jo to forskjellige problemstillinger som svarer på to forskjellige spørsmål.

    Førstnevnte svarer på spørsmålet: "Hvor bra er denne DACen for Distinctive", mens sistnevnte svarer på spørsmålet: "Hvor bra er denne DACen". Så lenge man er klar på hvilket spørsmål man er ute etter å besvare, så er jo begge like viktige til sitt bruk.

    Siden "Hvor bra er denne DACen for Distinctive" kun gir et svar som er relevant for deg og ingen andre, så mener ihvertfall jeg at de "kliniske testresultatene" har en langt større grad av relevans over seg til generell, allmenn bruk i sammenligninger av utstyr, hvor mottakeren kan være hvem som helst.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Kanskje man må si at 'I mitt rom lyder denne komponenten bra/slik i forhold til en annen komponent i samme rom med de samme betingelser'. Hvor viktig blir dette i forhold til 'kliniske måleresultater'?
    Det er jo to forskjellige problemstillinger som svarer på to forskjellige spørsmål.

    Førstnevnte svarer på spørsmålet: "Hvor bra er denne DACen for Distinctive", mens sistnevnte svarer på spørsmålet: "Hvor bra er denne DACen". Så lenge man er klar på hvilket spørsmål man er ute etter å besvare, så er jo begge like viktige til sitt bruk.

    Siden "Hvor bra er denne DACen for Distinctive" kun gir et svar som er relevant for deg og ingen andre, så mener ihvertfall jeg at de "kliniske testresultatene" har en langt større grad av relevans over seg til generell, allmenn bruk i sammenligninger av utstyr, hvor mottakeren kan være hvem som helst.
    Ja, men disse kan ikke avkobles fra hverandre uten en signifikant relevans.
    Man kan ikke si at 'Jeg får bare fortsette å blåse opp denne luftmadrassen, selv om den har et hull, fordi jeg har ikke lappesaker for hånden'.
    Jeg håper jeg har bedre fått frem at ikke alle parametre kan måles for utelukkende å si noe om kvaliteten på et produkt.
    Det var ihvertfall det som var målsettingen.
    I tillegg så mener jeg at mange DAC'er låter forskjellig med utgangspunkt i ørene til betrakteren, og da bør den prøves først i eget oppsett.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.378
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Ja, men disse kan ikke avkobles fra hverandre uten en signifikant relevans.
    Man kan ikke si at 'Jeg får bare fortsette å blåse opp denne luftmadrassen, selv om den har et hull, fordi jeg har ikke lappesaker for hånden'.
    Dette skjønte jeg ingenting av.

    Jeg håper jeg har bedre fått frem at ikke alle parametre kan måles for utelukkende å si noe om kvaliteten på et produkt.
    Nei, det har du ikke så vidt jeg kan se. Man kan måle absolutt alt rundt lydkvaliteten på produktet. Man kan imidlertid ikke måle den subjektive preferansen akkurat du har med samme nøyaktighet, og det gir ingen mening i de fleste tilfeller siden det er enklere å bare la deg lytte selv. Igjen så må jeg presisere at dette er to helt ulike spørsmål, med fullstendig ulikt gyldighetsrom. At man ikke kan tallfeste nøyaktig akkurat din eller min subjektive preferanse for et produkt, betyr ikke noe for kvantisering av kvaliteten på produktet siden oppgaven en DAC skal gjennomføre er veldefinert og slik sett har en velkjent referanse for optimal ytelse.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Ja, men disse kan ikke avkobles fra hverandre uten en signifikant relevans.
    Man kan ikke si at 'Jeg får bare fortsette å blåse opp denne luftmadrassen, selv om den har et hull, fordi jeg har ikke lappesaker for hånden'.
    Dette skjønte jeg ingenting av.

    Jeg håper jeg har bedre fått frem at ikke alle parametre kan måles for utelukkende å si noe om kvaliteten på et produkt.
    Nei, det har du ikke så vidt jeg kan se. Man kan måle absolutt alt rundt lydkvaliteten på produktet. Man kan imidlertid ikke måle den subjektive preferansen akkurat du har med samme nøyaktighet, og det gir ingen mening i de fleste tilfeller siden det er enklere å bare la deg lytte selv. Igjen så må jeg presisere at dette er to helt ulike spørsmål, med fullstendig ulikt gyldighetsrom. At man ikke kan tallfeste nøyaktig akkurat din eller min subjektive preferanse for et produkt, betyr ikke noe for kvantisering av kvaliteten på produktet siden oppgaven en DAC skal gjennomføre er veldefinert og slik sett har en velkjent referanse for optimal ytelse.
    Med førstnevnte mener jeg at man kan ikke bare stikke hodet i sanden å si 'Dette har jeg ingen kontroll over, så det ignorerer jeg bare og forholder meg derfor kun til målinger, for dette simplifiserer ting (selv om disse er utilstrekkelige i totalbildet).

    Hvis du kan strekke deg til å bytte ut utsagnet 'Hvor bra er denne DAC'en for Distinctive' til 'Hvor bra er denne DAC'en for den gjengse audiofile bruker' så skal jeg strekke meg til at personlige preferanser/emperi er vanskelig å bruke i testsammenheng.
    Du må ikke fremstille dette som om Distinctive er den eneste som kan høre forskjell på DAC'er og andre komponenter, selv om målinger (eller manglende, sådan) ikke skulle understøtte dette.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.378
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Hehe, det fremstår nå klart for meg at vi åpenbart er grunnleggende uenige om det meste av forutsetninger, teori og praksis, og siden jeg fungerer slik at jeg må føle at motpartens argumenter må henge logisk og rasjonelt på greip for å kunne forholde meg fruktbar til diskusjonen, er det vel greit å avslutte diskusjonen for min del for å unngå mer av dette:

    dead-horse.gif
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hehe, det fremstår nå klart for meg at vi åpenbart er grunnleggende uenige om det meste av forutsetninger, teori og praksis, og siden jeg fungerer slik at jeg må føle at motpartens argumenter må henge logisk og rasjonelt på greip for å kunne forholde meg fruktbar til diskusjonen, er det vel greit å avslutte diskusjonen for min del for å unngå mer av dette:

    Vis vedlegget 263038
    Det stemmer.
    Da avslutter vi med å si at vi er enige om å være uenige og bruker dermed ikke mer tid til å dvele rundt dette tema.
    Du fikk belyst ditt syn og jeg mitt. Jeg har ingen fasitsvar, men det oppfatter jeg at du påberoper deg å ha. Jeg har ihvertfall ikke sett noe konkret til denne fasiten, som forventet.
    Resultatet var jo gitt på forhånd, så det kan umulig komme som en overraskelse på noen.
    Da er vi vel fornøyde på hvert vårt lille berg :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.526
    Antall liker
    41.280
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm, siden hesten fortsatt leer litt på det ene bakbenet: Passet du på å matche lyttevolum da du sammenlignet PerfectWave og DirectStream?

    Det kan se ut til at DS gir høyere analogt signalnivå på utgangene enn PW, hvis jeg forstår spec'en riktig. De nominelle signalnivåene er hhv 1,41 og 1,0 V, mens det maksimale signalnivået er høyere på DS med 3,15 V vs 2,81 V på PW. Den "lille" forskjellen er 3 dB høyere nominelt utgangssignal på DS og mer enn nok til å forklare opplevd forskjell i lydkvalitet inkludert opplevd romlighet. Romligheten handler jo om svake etterklanger av det opprinnelige signalet, og hvis du løfter dem 3 dB høyere opp av støygulvet i lytterommet er det ganske opplagt at de blir mer hørbare.

    PerfectWave DAC | PS Audio
    DirectStream DAC | PS Audio

    Hvis forklaringen er så enkel som at signalnivået er jekket opp 3 dB, så er dette det nest eldste trikset i hifipusherboka etter Edisons "Legg merke til at...".
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hmmm, siden hesten fortsatt leer litt på det ene bakbenet: Passet du på å matche lyttevolum da du sammenlignet PerfectWave og DirectStream?

    Det kan se ut til at DS gir høyere analogt signalnivå på utgangene enn PW, hvis jeg forstår spec'en riktig. De nominelle signalnivåene er hhv 1,41 og 1,0 V, mens det maksimale signalnivået er høyere på DS med 3,15 V vs 2,81 V på PW. Den "lille" forskjellen er 3 dB høyere nominelt utgangssignal på DS og mer enn nok til å forklare opplevd forskjell i lydkvalitet inkludert opplevd romlighet. Romligheten handler jo om svake etterklanger av det opprinnelige signalet, og hvis du løfter dem 3 dB høyere opp av støygulvet i lytterommet er det ganske opplagt at de blir mer hørbare.

    PerfectWave DAC | PS Audio
    DirectStream DAC | PS Audio

    Hvis forklaringen er så enkel som at signalnivået er jekket opp 3 dB, så er dette det nest eldste trikset i hifipusherboka etter Edisons "Legg merke til at...".
    Det er motsatt.
    DS er 3dB mindre hot enn PWD.
    Den kan også settes til -20dB fra fjernkontrollen for ytterligere matching.
    Dette kan den gjøre da man unngår tap gjennom volumkontrollen.
    Forskjellen er såpass markant at noen A/B match med volum ikke anses nødvendig.

    Ellers kan det være interessant å nevne at jeg opererer med nærfeltslytting hos meg slik vredensgnag snakket om.

    Den største forskjellen i oppfatning er at mange mener det er voldsomt vanskelig å høre forskjell på DAC'er. Det mener altså ikke jeg, derfor går jeg heller ikke spesielt vitenskapelig til verks så da jeg kan ikke bevise noe som helst.

    Tviler på at jeg har noen gullører, så den største faktoren er nok utstyret.
    Derfor lister jeg hovedkomponentene for 2-kanals delen her:
    Høyttalere: SoulSonic Impact LE
    Subber: Rythmik F12SE
    Amper: Rogue M180 m/tuberolling
    Pre: Trafomatic Ref.1 (rør)
    DAC: PS Audio DirectStream
    Nettverkspiller: Lumin A1
    Nettverksarkitektur: 802.11ac
    BD spiller: EC EMP3
    Strømrensing: PS Audio P10 på PW PowerBase
    Kabling: Som står i stil
    Rom: Heftig behandlet med diverse diffusorer, absorbenter og bassfeller.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Mens vi venter på måledata:

    BitPerfect: The PS Audio DirectStream DAC - Part I.

    BitPerfect: The PS Audio DirectStream DAC - Part II.

    BitPerfect: The PS Audio DirectStream DAC - Part III.



    Oppsummering:
    'In summary, the DirectStream is very nearly the best DAC that has ever passed through my system, yielding only to the Light Harmonic Da Vinci Dual DAC. At $6,000 it is far from cheap. But if you are willing to consider spending that kind of moolah, the DirectStream handily outperforms anything I have heard for anything short of seriously silly money. And since PS Audio has a pretty comprehensive worldwide dealer network, the prospects of being able to audition one locally are better than for a lot of its serious competition.

    As a kind of coda to this review, I have implied that the Light Harmonic Da Vinci Dual DAC is better than the DirectStream, and indeed it is. I lived with one for the best part of a year. But it comes in at $31,000 last time I looked. What do you get for the extra $25,000? Simply put, the Da Vinci places the performers right there in the room with you. Sonic textures are so convincingly real. If you can describe the DirectStream's sense of presence as exceptional, then that of the Da Vinci is quite uncanny. It can make you stop and turn your head when you are elsewhere in the house, which is something you have to experience to believe, and is a party trick the DirectStream cannot quite pull off. It is possible, though, that the DirectStream’s bass might be even better than that of the Da Vinci. Listening to DSD on the Da Vinci can be heartbreakingly good, just as the Linn Sondek LP12 was, in its way, when it burst on the scene nearly 40 years ago. The Da Vinci Dual DAC illuminates differences between PCM and DSD which the DirectStream apparently cannot. Granted, those differences probe deeply into the realm of diminishing returns. So if a Da Vinci Dual DAC costs $31,000 how much is a DirectStream worth? I would suggest that $6,000 sounds more and more like an absolute steal.'

    Post note:

    Streets Still Works said:
    OK Paul, so here's a challenge for you: Richard mentioned the $31,000 Davinci Dual sounded better in DSD playback 'The Da Vinci Dual DAC illuminates differences between PCM and DSD which the DirectStream apparently cannot'
    - Do you think this can be fixed on DS with a firmware upgrade?

    Paul said:
    Yes, oh yes indeed. I don't want to start any kind of software war either, as Gordon suggested, but I spent the weekend at Arnie's listening to a new round of firmware changes Ted instituted that are nothing short of stunning. Ted has managed to lower jitter, raise the filter bandwidth and achieve more air than I ever thought possible. So stay tuned.
    After we've made out choices I will send to Gordon and beta boys, but I think this is a real winner and am excited to share it.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Her er PSA sin nåværende strategi for å få bukt med FPGA simulated annealing fenomenet vs påvirkning av lydkvalitet:

    <Frode said:
    'Have you found a way to implement a strategic approach in order to minimize the impacts caused by the Xilinx compiler Simulated Annealing phenomenon? I would assume that one remedy would involve a uniform and predictable path throughout the process (however the 'SA principle' and 'predicted' I guess deviate in nature…..). Could something be gained by studying the FPGA compiler manner of operation in greater detail (not that I claim that this is the case here)?
    What do other companies do (e.g. Playback Designs). I would guess they are experiencing the same issue?

    Ted said:
    I used to work at Cadnetix (an EE CAD/CAM) company and spent some time in the router group (and in fact with some of the engineers who are now at Xilinx) so I have a pretty good idea what's going on in their code.
    As I mentioned elsewhere I've locked down the most critical resources to somewhat constrain the squirrelyness of some of the routing, there are plenty of controls for this sort of thing in the Xilinx tools but it's always a balance between time used in the tools and time using our ears.
    We work around the remaining issues by listening to 20 or so compiles for each release candidate. The variance in the SQ between them has been decreasing on average with each release as I empirically learn more about this whole mess.
    I haven't asked Andreas what he does, but in general it depends on what the various companies are using the FPGA for. If you use it in your clock path you'll have a lot of problems, if you only use it for math and then use a separate DAC downstream you won't have nearly as many problems… Online some swear they'll never use an FPGA again because they are impossible to control and others that they are no big deal if you know what you are doing. Who knows how much of those claims are posturing. For a higher hardware cost I could make the DS less sensitive, but a little pain on each release costs a lot less overall than beating it to death with hardware.>

    Uavhengig av ståsted, så kan man ihvertfall si at man er oppmerksom på problemstillingen og tar denne alvorlig. I første omgang så lages det altså 20 kompileringer av samme kodebase og deretter reduseres dette til en batch som deretter sendes til betatest teamet, som ved konsensus lytter seg frem til den utvalgte/foretrukne versjonen. Da får man også et balansert utvalg gjennom at man bruker et representativt antall lyttere som igjen har et representativt antall anlegg med forskjellig lydsignatur.
    Da treffer man sikkert også flest brukere.
    I tillegg så pleier man å legge ut alternative versjoner med forskjellige styrker, så kan man velge den man foretrekker ut fra personlige preferanser.

    Og ja, jeg regner med at enkelte vil si 'hvorfor velger man ikke bare den som måler best - done deal....?

    Se ellers posten over denne.
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.456
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.749
    Antall liker
    546
    Torget vurderinger
    1
    Det har begynt å trille inn svært så positive omtaler. Jeg må innrømme at jeg blir litt skeptisk når jeg ser anmeldere som nesten ord for ord gjentar noen av produsentens selling points, men det får så være..

    http://www.6moons.com/audioreviews2/psaudio/1.html

    PS Audio DirectStream (DS) DAC — Audiophilia
    BitPerfect: The PS Audio DirectStream DAC - Part II.
    Man kjøper som regel med følelser med en liten dose edruelighet. Jeg vet at et ps audio-produkt aldri kommer inn dørene her. Noe fordi jeg ikke har tro på dsd som konsept, også føler jeg ikke at det er noe "direkt" med denne dacen. 1bits dacer har eksistert siden tidenes morgen, å oppsample til 30bits/100mhz så ned igjen med en helluva dose noiseshaping, og kalle det bitperfekt volumjustering og andre tildels drøye påstander..

    Men mest er det pga at jeg mener at en fargelcd-skjerm ikke har noe å gjøre i et hifiprodukt. Det er griseharry!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det kommer snart mer interessante tester, feks. fra TAS og Positive Feedback, mfl.
    Det dukker stadig opp mindre kjente (stort sett euforiske) omtaler.
    Det største problemet er at de første testene inneholder beskrivelser og konklusjoner basert på første firmware release.
    Den nyeste er et kvantesprang fremover, noe både betatestere og eksterne tilbakemeldinger indikerer.
    Vi får håpe testene inneholder en post note som belyser dette.

    En kommentar til fargeskjermen;
    Når Bridge settes inn (slik at DS blir en musikkserver) så er skjermen grei å ha.
    Spesielt nyttig så langt er funksjonen som viser volumsetting med stor (lesbar på avstand) tekst.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.749
    Antall liker
    546
    Torget vurderinger
    1
    Greit du ikke tar til deg lett ironi, men det var da unødvendig. Har du virkelig ført musepekeren over de tre ordene og uthevet de til fet? Hvorfor?:)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.378
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Jeg ville ikke vært komfortabel med å kjøpe en så dyr DAC som både har behov for regelmessige firmware oppdateringer, og enda verre; opplever lydmessige kvantesprangforskjeller med kun en firmwareoppdatering. Man har altså hverken robusthet eller forutsigbarhet i en så enkel funksjon som DA-konvertering i en dedikert hw-boks. Jeg vet ikke om noen andre DACer som oppfører seg slik, så slik sett kan man jo si at den er unik.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg ville ikke vært komfortabel med å kjøpe en så dyr DAC som både har behov for regelmessige firmware oppdateringer, og enda verre; opplever lydmessige kvantesprangforskjeller med kun en firmwareoppdatering. Man har altså hverken robusthet eller forutsigbarhet i en så enkel funksjon som DA-konvertering i en dedikert hw-boks. Jeg vet ikke om noen andre DACer som oppfører seg slik, så slik sett kan man jo si at den er unik.
    Man legger ut de forrige også for downloads, så kan du skreddersy etter din personlige smak.
    Det tar et minutt og to og gå frem og tilbake: http://www.psaudio.com/support/downloads/

    Fra release notes:
    Changes:
    Raised the input filter's bandwidth from 40kHz to 80kHz
    Added support for DXD 352kHz
    Fixed a problem with long coax using S/PDIF
    Lowered jitter
    Fixed the balance control issue some users found
    Improved the responsiveness of the volume control


    Filterfunksjoner, etc. er jo del av firmware.
    Det er i hovedsak det første punktet som gjorde utslaget.

    Hva er problemet? Velkommen til 2014......
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn