FredrikC
Overivrig entusiast
Jeg kjenner til deg og mange andre som har veldig positive erfaringer Atle. Det er jo et bevis på at AL virkelig kan fungere godt og at mine meninger ikke er almengyldige. Jeg syntes det er viktig å kommunisere at jeg ikke fraråder noen å prøve AL! Flott med norske innovatører og Bernt er virkelig en kar som brenner for sitt produkt og yter topp service.Dette synes jeg var et fint innlegg. Interessant å lese.
Jeg har som du vet gjort mye av det samme, men endt opp på motsatt konklusjon. Kjører ikke aktiv deling.
Gjorde gjorde research i lang tid før jeg prøvde og fikk mange gode svar av Bernt i forkant og etterkant. Synes jeg fikk god lyd med en gang, men jeg fortsatte jeg å "feilsøke" fordi det var elementer som var bedre uten korreksjon. Prøvde blant annet å kun korrigere i bassen med AL og parametrisk EQ over. Eller å heve og senke dipper med live parametric EQ etter at jeg hadde korrigert med AL.
Matthet i lyden kjenner jeg igjen. Jeg adresserer dette til frekvenser fra 800-5000hz. Annen dac og bruk av minimumsfasetarget gjorde det for meg i tillegg til jobbing med target.
Likevel opplevdes lyden fremdeles mattere (eller mer oppløst) med korreksjon. Dette tror jeg er en preferansesak og en ren tuningsak. Psykoakustisk tenker jeg at i og med at Audiolense går inn og justerer nivå midt i combfilteringen over i området 800-5000hz gir korreksjonen en lyd som man ellers kun finner i gode nærfeltløsninger eller i store rom ved akustisk musikk. Dette kan kanskje gi en litt unaturlig lyd i vanlige rom og med lytteavstander på flere meter. Selv har jeg aldri hatt bedre detaljering i anslag og overtoner enn med fasekorreksjon hele veien opp. Symbaler har ikke hørtes mer naturlig ut. Så for meg ble dette et stort steg fra "hifilyd" til noe som er tett på virkelig akustisk lyd.
Ellers skjønner jeg hva du mener med automatikk og frekvensrespons, men jeg vil heller se positivt på det. Det er nok variabler fra før, så det er fint at de minst viktige tingene er satt av konstruktør.
Når man først har lært seg sammenhengen mellom simuleringene og opplevd lyd synes jeg det er ganske greit å lage filtre i ukjente rom og oppsett (uten aktiv deling).
Edit: At gutta som har doktorgrader i digital signalbehandling har bedre forståelse av dette enn akustikere har jeg ingen problemer med å tro. Fysikken bak akustikk i små rom er det jo ganske god allmenkunnskap rundt og er godt dokumentert og forstått (hvertfall de første millisekundene)
Etter å ha lest tråden på Gearzlutz, så virker det ikke helt som om digital signalbehandling er like godt forstått den andre veien.
Hovedproblemet med AL tror jeg er at det er for mye er automatikk og automatikken ofte tar psykoakustisk gale valg. Dette til tross for at det mange instillingsmuligheter.
Jeg jobbet med programmet i 3mnd. Og fikk etterhvert til filtre jeg syntes låt ganske så bra. Det var lett å høre forbedringene AL ga over ukorrigerte oppsett. Pin pointing og sentreringen av lydbildet ble enormt presis blant annet. Men foten ble liksom borte. Musikken opplevdes litt flat, cymbaler sa splash istedenfor krasj, trommer manglet fysisk tilstedeværelse osv.
Satt så opp en DSP løsning basert på Hypex plate amps med DSP (manuell IIR), og brukte tre kvelder på å lage et bra filter. Målte høyttaleren i nærfelt, off-axis, lytteposisjon osv. Gjorde meg kjent med hvilke feil som penetrerte kurven på mange akser og posisjoner, flyttet delefrekvenser frem og tilbake for å oppnå gode overganger mellom enhetene. Ujevnheter som dukket opp over 1kHz i lytteposisjon lot jeg være å korrigere, bortsett fra generell voicing. Altså bredbåndet PEQ bånd for å justere tonal balanse. Resultatet var at dette filteret låt i mine ører betydelig bedre enn AL filterne jeg hadde brukt tre mnd på.
Ikke på alle parametere, men det var fritt for matthet, preringing og selv om pin pointing ble svakere, var det akkurat som at lyden slapp høyttalerne bedre. Jeg tror det har med at AL prøver å korrigere førsterefleksjoner og diffraksjonseffekter i høyttalerne ved å sende ut en puls som skal kanselleres, som igjen får refleksjoner og så har man det gående. Slikt er kun mulig å korrigere i et punkt og dermed blir missmatchen mellom to ører koblet på en hjerne og en målemic hørbare når vi snakker svært livlige rom som det rommet jeg satt i da, feilen blir smørt utover tid og feil som kun fantes på en akse forplanter seg så til en mengde andre akser.
Mest naturlig lyd oppnådde jeg som Orso etterhvert med ren frekvenskoreksjon i AL. Da nærmet lyden seg ganske mye Hypex løsningen. Men fortsatt syntes jeg Hypex løsningen låt bedre. Jeg gjorde mitt beste for å få AL til å fungere. Bernt ga fenomenal service og programmet i seg selv var veldig brukervennlig, så jeg ville gjerne at dette skulle være et revolusjonerende produkt med tanke på troverdig lyd i mitt oppsett.
Jeg påstår ikke at AL ikke kan låte transparent i andre rom og andre oppsett. Men for min del ble det ikke aktuelt å beholde det. Jeg har lest mange diskusjoner på dette og selv om mye går over hode på meg, er det klart at det ikke finnes noe svart hvitt svar. Men det er ganske påtakelig at meningene varierer ut fra hva slags utdannelse folk har. Folk som har mastere og doktorgrader i digital signalbehandling (Bernt f.eks) har helt andre meninger om hva som kan og bør korrigeres enn folk som har studert akustikk, lydbølger og fysikk.
Til syvende og sist handler det om psykoakustikk og der tror jeg ikke algoritmen til AL er god nok rett og slett til å fungere i et hvert tilfelle. Det betyr ikke at jeg fraråder andre å prøve det selv.
Som Snickers har snakket om i flere tråder vil jeg advare mot å tro at en enkelt frekvensrespons kurve beskriver nøyaktig hvordan et oppsett låter. Og det er omtrent denne antagelsen AL gjør. Man antar at om denne målte responsen kan EQ'es flat (mot en target), så vil det låte transparent. Det tror ikke jeg og mange andre helt på. Jeg tror øret og hjernen er mer avansert enn som så. Man kan helt klart oppnå store forbedringer ved å EQ basert på en enkelt frekvenskurve, men draes det for langt er det fult mulig å innføre hørbar degradering av signalet. Ja man kan jobbe i månedsvis med AL for å minimere disse artifaktene, men grunnprinsippet blir aldri rett for det.
IMO bør man ikke lage delefilter, korreksjon av drivere, korreksjon av rommet i en og samme måling.
Min egen prosess for å sette opp en høyttaler består av masse måling og jeg går frem og tilbake i prosessen gjentatte ganger for å finne de beste løsningene. I denne filosofien passer rett og slett ikke AL inn.
Her er en tidligere diskusjon av temaet som er verdt å lese:
EQ vs. akustikk?
mvh Fredrik
Når det gjelder signalbehandlig vs småromsakustikk og psykoakustikk er jeg ikke enig med deg. Det er så mye penger i digital signalbehandling at der er vi kommet veldig langt. Tenk på giganter som Intel, Apple, IBM osv. De er verdens største firmaer sammen med energibransjen. Massive mengder forskningsmidler har gått med til forskning på dette. At det er mindre kunnskap om dette på hi-fi og akustikk fora er nok derimot riktig.
Psykoakustikk og småromsakustikk derimot er det veldig lite penger i. Mye av arbeidet som er gjort er utført av en håndfull individer med interesse og små forskningsmidler. Toole er vell et av de få unntakene.
Som Bernt selv sier låter det på ingen måte bra å etterstrebe en tilnærmet perfekt teoretisk impulsrespons. En målemic vet f.eks ingen ting om hvilken retningene en refleksjon har, men det vet hjernen, og de oppfattes forskjellig. Floor-bounce f.eks er hjernen trent til å håndtere. Det finnes naturlig i veldig mange miljøer.
Bernt skrev i en mail til meg en gang, at egentlig fungerer AL bedre jo bedre rom du har. Jo bedre kontroll du har på tidlige refleksjoner, jo lavere støygulvet er, jo mindre ringing i bassen du har osv. Til slutt sitter du igjen med problemene som DSP faktisk løser på en god måte. Jeg tror f.eks 8x12Tom er i en slik situasjon.
Men å tro at man kan oppnå de samme resultatene kun ved hjelp av DSP er nok en blindgate. Det virker det også som du er enig i også, du har jo utvist et brennende engasjement for akustikk. 8x12Tom har velt rom som omtrent nærmer refleksjonfritt. Alle refkeksjoner de første 20ms er vell nede på omkring -30db. Altså vi en korreksjon i lytteposisjon i praksis kun jobbe med høyttalerne bortsett fra i bassen, hvor steady state responsen faktisk er det vi hører og dermed egner seg for slik korreksjon...