_RoDa_
Ikke så veldig hifi-freak lengre
Kjenner at nå begynner dette å dra i vei. Jeg bare kødder, men tenker at f.eks Furutech har noe hvis man vil satse?Og disse kan man bytte ut automatsikringene med?
Har du en link til leverandør?
Kjenner at nå begynner dette å dra i vei. Jeg bare kødder, men tenker at f.eks Furutech har noe hvis man vil satse?Og disse kan man bytte ut automatsikringene med?
Har du en link til leverandør?
Tenkte jeg skulle ligge litt lavt i terrenget og faktisk prøve litt ut selv før jeg skrev noe mer. Men i og med at andre forfølger spørsmålet, kan jeg ikke motstå fristelsen om å bli med på moroa.Ikke noe å le av, Per.
Du ser på lengden av bimetallet at egenresonansen havner rundt 6kHz, og det er noe av grunnen til den skingrende kalde lyden.
Trist når tekniske fremskritt er et tilbakeskritt for godlyden.
Mangler bare at noen hører forskjell på de forskjellige strømleverandørene....
Godt forsøk på å trekke seg tilbake. .....Kjenner at nå begynner dette å dra i vei. Jeg bare kødder, men tenker at f.eks Furutech har noe hvis man vil satse?Og disse kan man bytte ut automatsikringene med?
Har du en link til leverandør?
Blush, blush....Finns det virkelig noen som bruker strømkabel til under 6000 ??? Må vel minst opp i 20000 for å gi anlegget retferdighet .... For ikke å snakke om signal , og høyttalerkabler . Enhver må jo forstå at 100000 er det minste man må ut med for å få skikkelig lyd .....MY ASS
Sant nok. Men i mitt tilfelle - siden jeg ikke har brukt overvettes mye penger på kabler - BURDE jeg jo ha hatt en haug med penger å satse på ti- og hundredoblingsprosjekter. Men den gang ei. Pengene-spart-kabler er søkk borte - altså rotet bort på noe annet. Kunne egentlig like gjerne ha satset på noen fete kabler i stedet.Det der er jo en vanlig misforståelse, Ulf-B, at man blir rik av ikke å bruke penger. Poenget er å sette dem inn i noe som tidobler verdien, og så hundredobler den etc etc.
For hvem? Ikke for meg. for meg er 995,- for en Nordost nok. Difor jeg bare har 1 slik? Ja og nei, men ser ikke på det som viktig.. OgJa, og da begynner vi på nytt:
En nettkabel til 6000,- er rimelig?
...og de gjør faktisk den samme jobben.Du misser poenget, som er at den ene av dere ser en flott bil som han attrår, mens den andre ser en støyete og trang maskin som vedkommende synes er den tåpeligste pengebruk han kunne tenke seg. Vi mottar alle de samme lyd og lysbølger, men måten de prosesseres og tolkes på er dypt forskjellige og et resultat av uhyggelig mange faktorer.Når en rød Porsche kjører forbi ser både jeg og min sidemann at det er en rød sportsbil som kjører forbi. Vi hører den samme motorlyden osv. Jeg ser ikke en gul Volvo for å si det slik.
Faderen skjønte ikkje hva jeg skulle med M5... helt til en dag han prøvde den selv..da satt han bare å gliste og hørte ikke mer klaging om å kaste vekk penger på noke sånt.....og de gjør faktisk den samme jobben.Du misser poenget, som er at den ene av dere ser en flott bil som han attrår, mens den andre ser en støyete og trang maskin som vedkommende synes er den tåpeligste pengebruk han kunne tenke seg. Vi mottar alle de samme lyd og lysbølger, men måten de prosesseres og tolkes på er dypt forskjellige og et resultat av uhyggelig mange faktorer.Når en rød Porsche kjører forbi ser både jeg og min sidemann at det er en rød sportsbil som kjører forbi. Vi hører den samme motorlyden osv. Jeg ser ikke en gul Volvo for å si det slik.
Du er inne på noe her.Faderen skjønte ikkje hva jeg skulle med M5... helt til en dag han prøvde den selv..da satt han bare å gliste og hørte ikke mer klaging om å kaste vekk penger på noke sånt..
Bra poeng, bortsett fra at jeg trodde det var graden av gromlyd som var den vesentlige forskjellen på biler.Tingen med en M5 eller 911 er at de faktisk går fortere, akselererer hardere og sitter bedre i svinger enn en Lada eller Dacia. Det er ikke bare et spørsmål om rent subjektiv opplevelse, men om målbare, dokumenterte egenskaper som kan etterprøves i uavhengige tester. Dette er ganske stor kontrast til kabelbransjen, hvor vi stort sett bare har udokumenterte subjektive vitnesbyrd å forholde oss til. Ut fra etterprøvbare kriterier er det ingen verdens ting som en strømkabel til 6000 kr gjør bedre enn en til 50 kr. Det kan godt hende at noen synes prisforskjellen mellom en M5 og en Dacia ikke er verdt å betale, men jeg har ennå til gode å høre noen hevde at hele den forskjellen forsvinner sporløst hvis man setter en bit svart tape over logoen på rattet. De "enorme" forskjellene mellom audiokabler, derimot...
Ja, jo, jeg snur meg jo etter lyden av en Ferrari V12 eller V8 i full sang, men ikke så mye etter en Lada med defekt eksospotte. Det er også målbart og dokumenterbart i blindtest (tenk ABX blindtest med lydklipp av Ferrari og Lada - er det noen hørbar forskjell?), men jeg må innrømme at jeg ikke er villig til å betale så mye for det selv, Tesla-eier som jeg er.
Ja, absolutt - med det forbehold om at kabelen faktisk rettferdiggjør prisen. Det gjorde det hos meg. Strømkablene rettet opp i en uheldig lydsignatur fra forsterkeren ("bløt" bass fra trafoer - eller lav dempningsfaktor..) + fikk lyden mer ut i stua/forbedret lydbilde.Ja, og da begynner vi på nytt:
En nettkabel til 6000,- er rimelig?
Nja kan være at det blir det samme som at det i Norge ikke er lov å kjøre mer enn 80 og det klarer alle biler lett. Så da er en dyr bil overfødig da den egentlig ikke blir brukt fult ut.Tingen med en M5 eller 911 er at de faktisk går fortere, akselererer hardere og sitter bedre i svinger enn en Lada eller Dacia. Det er ikke bare et spørsmål om rent subjektiv opplevelse, men om målbare, dokumenterte egenskaper som kan etterprøves i uavhengige tester. Dette er ganske stor kontrast til kabelbransjen, hvor vi stort sett bare har udokumenterte subjektive vitnesbyrd å forholde oss til. Ut fra etterprøvbare kriterier er det ingen verdens ting som en strømkabel til 6000 kr gjør bedre enn en til 50 kr. Det kan godt hende at noen synes prisforskjellen mellom en M5 og en Dacia ikke er verdt å betale, men jeg har ennå til gode å høre noen hevde at hele den forskjellen forsvinner sporløst hvis man setter en bit svart tape over logoen på rattet. De "enorme" forskjellene mellom audiokabler, derimot...
Ikke man, men kone.Og disse greiene skal man på armen?
Takk for det, men jeg funderte litt mer på det bil-eksemplet. La oss si at en funksjonelt fullverdig familiebil koster 300k, sånn cirka. Da er vi på en basic Golf. Du kan få en urban shitbox for litt under halvparten, med store funksjonelle begrensninger i både plass og motorisering. Hvis du derimot tar konseptet familiebil helt ut, til en Porsche Panamera Turbo S, er du på 2,7 mill, eller nesten 10x den "fornuftige" familiebilen. Da får du et produkt som er vesentlig bedre på alle parametre, men som egentlig gjør samme jobb til og fra jobb, skole og hytte som en Golf. Over der finnes det enkelte oligark-modeller, Rolls-Royce og sånt, men da er hele poenget prangende luksus. Du kan vel få en Rolls for ca 5,5 mill hvis du absolutt må, eller nesten 20x familiebilenDekkstøy snur de færreste etter ja..... men ja Asbjørn , du har gode poeng ifht kabler.Ja, jo, jeg snur meg jo etter lyden av en Ferrari V12 eller V8 i full sang, men ikke så mye etter en Lada med defekt eksospotte. Det er også målbart og dokumenterbart i blindtest (tenk ABX blindtest med lydklipp av Ferrari og Lada - er det noen hørbar forskjell?), men jeg må innrømme at jeg ikke er villig til å betale så mye for det selv, Tesla-eier som jeg er.
Hehe. Dette lyder kjent. Hadde du en bil til 2 mill, var du kul. Hadde du et anlegg til en halv mill, var du gærn.Takk for det, men jeg funderte litt mer på det bil-eksemplet. La oss si at en funksjonelt fullverdig familiebil koster 300k, sånn cirka. Da er vi på en basic Golf. Du kan få en urban shitbox for litt under halvparten, med store funksjonelle begrensninger i både plass og motorisering. Hvis du derimot tar konseptet familiebil helt ut, til en Porsche Panamera Turbo S, er du på 2,7 mill, eller nesten 10x den "fornuftige" familiebilen. Da får du et produkt som er vesentlig bedre på alle parametre, men egentlig gjør samme jobb til og fra jobb, skole og hytte som en Golf. Over der finnes det enkelte oligark-modeller, Rolls-Royce og sånt, men da er hele poenget prangende luksus. Du kan vel få en Rolls for ca 5,5 mill hvis du absolutt må, eller nesten 20x familiebilenDekkstøy snur de færreste etter ja..... men ja Asbjørn , du har gode poeng ifht kabler.Ja, jo, jeg snur meg jo etter lyden av en Ferrari V12 eller V8 i full sang, men ikke så mye etter en Lada med defekt eksospotte. Det er også målbart og dokumenterbart i blindtest (tenk ABX blindtest med lydklipp av Ferrari og Lada - er det noen hørbar forskjell?), men jeg må innrømme at jeg ikke er villig til å betale så mye for det selv, Tesla-eier som jeg er.
Overført til "vår" bransje: Jeg sjekket nettopp prisene på noen signalkabler. Funksjonelt fullverdige proff-kabler koster en hundrelapp eller så. Billigste Elkjip koster omtrent halvparten, men de leder strøm de også. Da burde en "Turbo S"-kabel med ekstra alt koste en tusenlapp, sånn cirka, og være objektivt og subjektivt bedre på alle dimensjoner enn "familiekabelen". En "Rolls-Royce"-kabel bygget for max bling og imponatorfaktor for oligarker vil kanskje koste 2000, hvis vi overfører prisstrukturen fra bilene.
Så hva i helsike er det vi holder på med hvis vi kjøper funksjonelt identiske kabler til priser som ligger enda en tierpotens høyere enn det igjen, og som i tillegg er subjektivt umulig å skille fra Elkjip-kabelen til en 50-lapp med mindre man kan se hvilken av dem som et tilkoblet? Ikke rart sivilister synes vi er gærne.
Signalkablene til Doxa koster vel ca 1300,- så da er de okTakk for det, men jeg funderte litt mer på det bil-eksemplet. La oss si at en funksjonelt fullverdig familiebil koster 300k, sånn cirka. Da er vi på en basic Golf. Du kan få en urban shitbox for litt under halvparten, med store funksjonelle begrensninger i både plass og motorisering. Hvis du derimot tar konseptet familiebil helt ut, til en Porsche Panamera Turbo S, er du på 2,7 mill, eller nesten 10x den "fornuftige" familiebilen. Da får du et produkt som er vesentlig bedre på alle parametre, men egentlig gjør samme jobb til og fra jobb, skole og hytte som en Golf. Over der finnes det enkelte oligark-modeller, Rolls-Royce og sånt, men da er hele poenget prangende luksus. Du kan vel få en Rolls for ca 5,5 mill hvis du absolutt må, eller nesten 20x familiebilenDekkstøy snur de færreste etter ja..... men ja Asbjørn , du har gode poeng ifht kabler.Ja, jo, jeg snur meg jo etter lyden av en Ferrari V12 eller V8 i full sang, men ikke så mye etter en Lada med defekt eksospotte. Det er også målbart og dokumenterbart i blindtest (tenk ABX blindtest med lydklipp av Ferrari og Lada - er det noen hørbar forskjell?), men jeg må innrømme at jeg ikke er villig til å betale så mye for det selv, Tesla-eier som jeg er.
Overført til "vår" bransje: Jeg sjekket nettopp prisene på noen signalkabler. Funksjonelt fullverdige proff-kabler koster en hundrelapp eller så. Billigste Elkjip koster omtrent halvparten, men de leder strøm de også. Da burde en "Turbo S"-kabel med ekstra alt koste en tusenlapp, sånn cirka, og være objektivt og subjektivt bedre på alle dimensjoner enn "familiekabelen". En "Rolls-Royce"-kabel bygget for max bling og imponatorfaktor for oligarker vil kanskje koste 2000, hvis vi overfører prisstrukturen fra bilene.
Så hva i helsike er det vi holder på med hvis vi kjøper funksjonelt identiske kabler til priser som ligger enda en tierpotens høyere enn det igjen, og som i tillegg er subjektivt umulig å skille fra Elkjip-kabelen til en 50-lapp med mindre man kan se hvilken av dem som et tilkoblet? Ikke rart sivilister synes vi er gærne.
Kan vi la temaet organisk gassrespons ligge, tror du? Kona har en særegen oppfatning om min.Syntes Asbjørn snarest bør oppgradere ladekabelen til sin Tesla med en strømkabel fra Nordost! Han vil oppleve mer organisk gassrespons, sortere bakgrunn på stereoanlegget og bedre oppløsning i midtkonsollen. No brainer
Nå er da vitterlig surströmming en delikatesse i visse kretser.da ville vel duften av vellagret fisk bli ganske påtrengende?
Mener sammenligningen min var ganske treffende, men jeg skjønner jo at det ikke er ønskelig å ta inn over seg den virkelighet som eksisterer ute i den store, stygge verden. Bedre å trekke luen godt nedover ørene og søke tilflukt i en tråd som dette.Den Kule er alltid like relevant og ikke minst presis i sine uttalelser.
Tommel oppJeg mener nå en gammel Lada gir en fullverdig og transparent kjøreopplevelse. Dyre BMW og slikt er laget for de som heller vil ha en farget kjøreopplevelse. Jo dyrere det blir, jo dårligere blir det. En slags invers sammenheng mellom pris og det man får. Alle disse bilbladene vil det annerledes, men det er jo bare fri fantasi det de skriver.
Jeg skriver tusenvis av innlegg om dette på "bilSentralen". Jo flere ganger jeg sier det, jo sannere blir det.