Roysens Stueanlegg

Status
Stengt for ytterligere svar.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Har forståelse for at det er kjip, håper at flere lærer noe av dette!
Du velger å henge ut en forhandler/produsent uten at han har mulighet til å forklare begge sider av saken. Syns det er en uting. Roysen oppnår masse sympati, forhandleren får negativt omdømme. Syns ikke det er riktig å diskutere dette i utgangspunktet, når modulatorerene ikke ønsker det.
Mulig du synes det, men det er nå en gang slik markedskreftene fungerer og noe man som bransjeaktør må forholde seg til. Som liten og betydningsløs kunde er dette et av de svært få virkemidlene man har mot de større bransjeaktørene. Av den grunn må de faktisk finne seg i slikt. Når det er sagt har Audionord full anledning til å uttale seg i saken også. Ingen stopper de i det. Så jeg forstår ikke argumentasjonen din fullt ut. I tillegg bør du lese hvordan jeg ikke bare suser frem med forklaringer som gir meg selv fordelaktighet. Jeg forklarer også alle detaljer jeg kjenner til for å gi et så objektivt syn på saken som mulig. Det gjelder også det som ikke er til min fordel. Så av den grunn synes jeg at det du beskriver som å henge ut noen blir helt skivebom. Jeg forsøker å belyse saken fra et objektivt ståsted og har sågar skrevet at dersom flertallet mener at jeg bør ta det fulle ansvaret for skadene og betale, så vil jeg legge meg flat og gjøre nettopp det. Dog mener jeg så langt at så ikke har skjedd og jeg mener også personlig at en skylddeling er det mest rettferdige. Er det å henge ut noen?

Mvh
Roysen
Syns ikke du bør henge ut en av flere mulige feilkilder, særlig ikke hvis Høvdingen har bedt deg om å ikke gjøre det.
Du mener personlig at en skylddeling er det mest rettferdige. Syns også det høres fornuftig ut, men mellom hvem? Som tidligere bransjeaktør ser du sikkert at skaden kunne ha skjedd enten hos produsent, første transportør, andre transportør eller hos kjøper. Hvorfor skal ikke de som har transportert varen også ta en del av ansvaret? Ser at du som kjøper for å spare penger og tid, dessverre har tatt en risiko i forhold til forsikring, inspeksjon, utpakking og transport. Når man gjennomfører handler i høy prisklasse, vil jeg også anbefale at man tar sine forhåndsregler med mindre man har råd til å tape pengene. Har du ditt på det rene er riktig sted å dømme denne saken i domstolene, ikke på Hifisentralen :)
Forstår at det er frustrerende å gjennomgå dette og også måtte betale mye ekstra.
Jeg har ikke hengt ut noen feilkilder. Hva mener du egentlig.

Det er flere ting å ta tak i mhp det du skriver. Når det gjelder skylddeling er det et ganske enkelt spørsmål fordi kjøpsavtalen regulerer forholdet mellom kun to parter. Det er Audionord og meg. Alle andre parter i saken er underleverandører til meg eller Audionord og sorterer under ansvaret til den i kjøpskontrakten de har avtale med. Så dersom Bring f.eks. skal tilkennes noe skyld i saken vil den skylden sortere under mitt ansvar mellom Audionord og meg, så får jeg ta et eget oppgjør med Bring uavhengig av oppgjøret med Audionord for å tildele Bring dette ansvaret.

Jeg tror forøvrig både du og andre som leser dette bør se på saken som lærdom og erfaringsutveksling om problemstillinger man kan havne i og om de spesifikke aktørene som er involvert. Akkurat et bør faktisk være positivt og burde sees på som en gave fra meg til dere.

At jeg ikke var klar over at speditør kun forsikret etter vekt og derfor ikke har tegnet tilleggsforsikring er helt irrelevant for hvem som har ansvaret for dette.

Mvh
Roysen
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.056
Antall liker
1.855
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Det jeg finner spesielt med saken er at alt økonomisk ansvar lempes på Roysen, selv om det er tvil om hvor risikoen lå da skaden skjedde. Det er sakens kjerne her, og etter min mening er det i strid med god forretningsskikk med slik ansvarslemping.
Hvem mener du har ansvaret? Tittentei, produsent, første transportør, forsikringselskap, andre transportør eller kjøper?
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.675
Antall liker
3.473
Sted
Oslo
I Norge er det tilfellet. Er det slik i USA? Dette er ment som ett seriøst spørsmål. De er jo helt ville når det kommer til ulike forsikringspoliser der.
Siden jeg kjenner litt til transportbransjen...
Roysen har rett i at transportselskapene har dårlig forsikring. De opererer vanligvis per kilo, ikke på verdi. Derfor tegner de fleste firmaer egen forsikring når de sender teknologiske produkter. I tillegg vil de fleste foretrekke å bruke samme transportselskap hele veien, nettopp for å unngå krangel om ansvar når noe går galt (og de fleste som sender sånnt jevnlig VET at ting går galt). Her kan diskusjonen stå mellom et selkap med forsikting og gode advokater mot en person uten forsikring. Da blir det dessverre dyrere å krangle enn å gi etter.

Folk får gjøre som de vil, men for min egen bekrefter det at jeg vil betale ekstra for å få ting helt hjem, og innenfor norsk forbrukerlovgivning. Bare der finnes det nemlig adskillige verdier som i andre land må betales for i form av forsikring.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
466
Sted
Trondheim
I Norge er det tilfellet. Er det slik i USA? Dette er ment som ett seriøst spørsmål. De er jo helt ville når det kommer til ulike forsikringspoliser der.
Siden jeg kjenner litt til transportbransjen...
Roysen har rett i at transportselskapene har dårlig forsikring. De opererer vanligvis per kilo, ikke på verdi. Derfor tegner de fleste firmaer egen forsikring når de sender teknologiske produkter. I tillegg vil de fleste foretrekke å bruke samme transportselskap hele veien, nettopp for å unngå krangel om ansvar når noe går galt (og de fleste som sender sånnt jevnlig VET at ting går galt). Her kan diskusjonen stå mellom et selkap med forsikting og gode advokater mot en person uten forsikring. Da blir det dessverre dyrere å krangle enn å gi etter.

Folk får gjøre som de vil, men for min egen bekrefter det at jeg vil betale ekstra for å få ting helt hjem, og innenfor norsk forbrukerlovgivning. Bare der finnes det nemlig adskillige verdier som i andre land må betales for i form av forsikring.
Denne delen var jeg klar over. Jeg mente egentlig i forhold til Magico som firma. Har de noe ansvar når varen er sendt ut døren?
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.056
Antall liker
1.855
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Har forståelse for at det er kjip, håper at flere lærer noe av dette!
Du velger å henge ut en forhandler/produsent uten at han har mulighet til å forklare begge sider av saken. Syns det er en uting. Roysen oppnår masse sympati, forhandleren får negativt omdømme. Syns ikke det er riktig å diskutere dette i utgangspunktet, når modulatorerene ikke ønsker det.
Mulig du synes det, men det er nå en gang slik markedskreftene fungerer og noe man som bransjeaktør må forholde seg til. Som liten og betydningsløs kunde er dette et av de svært få virkemidlene man har mot de større bransjeaktørene. Av den grunn må de faktisk finne seg i slikt. Når det er sagt har Audionord full anledning til å uttale seg i saken også. Ingen stopper de i det. Så jeg forstår ikke argumentasjonen din fullt ut. I tillegg bør du lese hvordan jeg ikke bare suser frem med forklaringer som gir meg selv fordelaktighet. Jeg forklarer også alle detaljer jeg kjenner til for å gi et så objektivt syn på saken som mulig. Det gjelder også det som ikke er til min fordel. Så av den grunn synes jeg at det du beskriver som å henge ut noen blir helt skivebom. Jeg forsøker å belyse saken fra et objektivt ståsted og har sågar skrevet at dersom flertallet mener at jeg bør ta det fulle ansvaret for skadene og betale, så vil jeg legge meg flat og gjøre nettopp det. Dog mener jeg så langt at så ikke har skjedd og jeg mener også personlig at en skylddeling er det mest rettferdige. Er det å henge ut noen?

Mvh
Roysen
Syns ikke du bør henge ut en av flere mulige feilkilder, særlig ikke hvis Høvdingen har bedt deg om å ikke gjøre det.
Du mener personlig at en skylddeling er det mest rettferdige. Syns også det høres fornuftig ut, men mellom hvem? Som tidligere bransjeaktør ser du sikkert at skaden kunne ha skjedd enten hos produsent, første transportør, andre transportør eller hos kjøper. Hvorfor skal ikke de som har transportert varen også ta en del av ansvaret? Ser at du som kjøper for å spare penger og tid, dessverre har tatt en risiko i forhold til forsikring, inspeksjon, utpakking og transport. Når man gjennomfører handler i høy prisklasse, vil jeg også anbefale at man tar sine forhåndsregler med mindre man har råd til å tape pengene. Har du ditt på det rene er riktig sted å dømme denne saken i domstolene, ikke på Hifisentralen :)
Forstår at det er frustrerende å gjennomgå dette og også måtte betale mye ekstra.
Jeg har ikke hengt ut noen feilkilder. Hva mener du egentlig.

Det er flere ting å ta tak i mhp det du skriver. Når det gjelder skylddeling er det et ganske enkelt spørsmål fordi kjøpsavtalen regulerer forholdet mellom kun to parter. Det er Audionord og meg. Alle andre parter i saken er underleverandører til meg eller Audionord og sorterer under ansvaret til den i kjøpskontrakten de har avtale med. Så dersom Bring f.eks. skal tilkennes noe skyld i saken vil den skylden sortere under mitt ansvar mellom Audionord og meg, så får jeg ta et eget oppgjør med Bring uavhengig av oppgjøret med Audionord for å tildele Bring dette ansvaret.

Jeg tror forøvrig både du og andre som leser dette bør se på saken som lærdom og erfaringsutveksling om problemstillinger man kan havne i og om de spesifikke aktørene som er involvert. Akkurat et bør faktisk være positivt og burde sees på som en gave fra meg til dere.

At jeg ikke var klar over at speditør kun forsikret etter vekt og derfor ikke har tegnet tilleggsforsikring er helt irrelevant for hvem som har ansvaret for dette.

Mvh
Roysen
Har ikke skrevet at du har hengt ut "noen feilkilder", jeg skrev "en av flere mulige feilkilder". Dette fordi det er flere muligheter for at varen kan ha bli skadet på flere steder i et stort tidsrom.

Det som er relevant er når overtar du som kjøper ansvaret for det du har kjøpt.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Hva sier ditt forsikringselskap til saken din i og med at dette mest sansynlig går under innboforsikringen din....???????Du bør iverfall undersøke,,hvis du ikke allerede har gjort dette da...Som jeg forstår,, så er det Bring som er din leverandør på eskene,,og bring er et norsk selskap....og Bring har ikke noe forsikring kundene kan tegne på forsendelser utover det som går på erstatning/kilopris....opplysning jeg personlig har fått av Bring Stavanger....
Dette er ikke helt riktig, på noen av sine tjenester tilbyr Bring forsikring Tilleggsforsikring - bring.no

I dette tilfellet så har ikke nok ikke Bring en forsikring å tilby, men de fleste forsikringsselskap selger transportforsikringer.
Når det gjelder forsikring er det flere forhold som har blitt sjekket. For det første dekkes ikke dette av innboforsikring. For det andre er dette med transportforsikring svært komplisert. En transportforsikring kan bare tegnes av den som står oppført som avsender av godset. I Norge finnes det knapt speditører slm vil ta i gods der privatpersoner er avsender. Det gjelder spesielt dersom det er høy verdi på godset. Så kort og godt fang jeg ingen speditører som ville ta oppdraget og langt færre forsikringsselskaper som ville forsikre. Så forsikring viste seg umulig å få gjort.

Mvh
Roysen
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.675
Antall liker
3.473
Sted
Oslo
I Norge er det tilfellet. Er det slik i USA? Dette er ment som ett seriøst spørsmål. De er jo helt ville når det kommer til ulike forsikringspoliser der.
Siden jeg kjenner litt til transportbransjen...
Roysen har rett i at transportselskapene har dårlig forsikring. De opererer vanligvis per kilo, ikke på verdi. Derfor tegner de fleste firmaer egen forsikring når de sender teknologiske produkter. I tillegg vil de fleste foretrekke å bruke samme transportselskap hele veien, nettopp for å unngå krangel om ansvar når noe går galt (og de fleste som sender sånnt jevnlig VET at ting går galt). Her kan diskusjonen stå mellom et selkap med forsikting og gode advokater mot en person uten forsikring. Da blir det dessverre dyrere å krangle enn å gi etter.

Folk får gjøre som de vil, men for min egen bekrefter det at jeg vil betale ekstra for å få ting helt hjem, og innenfor norsk forbrukerlovgivning. Bare der finnes det nemlig adskillige verdier som i andre land må betales for i form av forsikring.
Denne delen var jeg klar over. Jeg mente egentlig i forhold til Magico som firma. Har de noe ansvar når varen er sendt ut døren?
Ikke lenger enn det deres transportavtale rekker med mindre de spesifikt forsikrer det (og det vil nok de fleste butikken ta ekstra betalt for). Selv i Norge vil nok ikke butikken føle noe ansvar om du velger å bruke en fyr med varebil fra postkontoret og hjem, og skader varen.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.056
Antall liker
1.855
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hva sier ditt forsikringselskap til saken din i og med at dette mest sansynlig går under innboforsikringen din....???????Du bør iverfall undersøke,,hvis du ikke allerede har gjort dette da...Som jeg forstår,, så er det Bring som er din leverandør på eskene,,og bring er et norsk selskap....og Bring har ikke noe forsikring kundene kan tegne på forsendelser utover det som går på erstatning/kilopris....opplysning jeg personlig har fått av Bring Stavanger....
Dette er ikke helt riktig, på noen av sine tjenester tilbyr Bring forsikring Tilleggsforsikring - bring.no

I dette tilfellet så har ikke nok ikke Bring en forsikring å tilby, men de fleste forsikringsselskap selger transportforsikringer.
Når det gjelder forsikring er det flere forhold som har blitt sjekket. For det første dekkes ikke dette av innboforsikring. For det andre er dette med transportforsikring svært komplisert. En transportforsikring kan bare tegnes av den som står oppført som avsender av godset. I Norge finnes det knapt speditører slm vil ta i gods der privatpersoner er avsender. Det gjelder spesielt dersom det er høy verdi på godset. Så kort og godt fang jeg ingen speditører som ville ta oppdraget og langt færre forsikringsselskaper som ville forsikre. Så forsikring viste seg umulig å få gjort.

Mvh
Roysen
Hvor mye sparte du på å ikke la produsenten sende høyttalerene hele veien hjem til deg, i stede kun til Gøteborg og hvor mye sparte du på å droppe forsikringen?
Når står de oppe å står i stua?
 
C

cruiser

Gjest
Hva sier ditt forsikringselskap til saken din i og med at dette mest sansynlig går under innboforsikringen din....???????Du bør iverfall undersøke,,hvis du ikke allerede har gjort dette da...Som jeg forstår,, så er det Bring som er din leverandør på eskene,,og bring er et norsk selskap....og Bring har ikke noe forsikring kundene kan tegne på forsendelser utover det som går på erstatning/kilopris....opplysning jeg personlig har fått av Bring Stavanger....
Dette er ikke helt riktig, på noen av sine tjenester tilbyr Bring forsikring Tilleggsforsikring - bring.no

I dette tilfellet så har ikke nok ikke Bring en forsikring å tilby, men de fleste forsikringsselskap selger transportforsikringer.
Når det gjelder forsikring er det flere forhold som har blitt sjekket. For det første dekkes ikke dette av innboforsikring. For det andre er dette med transportforsikring svært komplisert. En transportforsikring kan bare tegnes av den som står oppført som avsender av godset. I Norge finnes det knapt speditører slm vil ta i gods der privatpersoner er avsender. Det gjelder spesielt dersom det er høy verdi på godset. Så kort og godt fang jeg ingen speditører som ville ta oppdraget og langt færre forsikringsselskaper som ville forsikre. Så forsikring viste seg umulig å få gjort.

Mvh
Roysen
Men Bring fraktet jo godset, hvem var transportkjøper?
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Ikke lenger enn det deres transportavtale rekker med mindre de spesifikt forsikrer det (og det vil nok de fleste butikken ta ekstra betalt for). Selv i Norge vil nok ikke butikken føle noe ansvar om du velger å bruke en fyr med varebil fra postkontoret og hjem, og skader varen.
Det jeg trodde. Dersom jeg drev ett foretak som sendte ut varer i denne prisklasse tror jeg at jeg hadde bakt forsikring inn i prisen på varen.
 
T

Tittentei

Gjest
Det jeg finner spesielt med saken er at alt økonomisk ansvar lempes på Roysen, selv om det er tvil om hvor risikoen lå da skaden skjedde. Det er sakens kjerne her, og etter min mening er det i strid med god forretningsskikk med slik ansvarslemping.
Hvem mener du har ansvaret? Tittentei, produsent, første transportør, forsikringselskap, andre transportør eller kjøper?
Det er i alle fall ikke meg som har ansvaret, heldiggvis! ;D

Hvis det ikke er praktisk mulig å finne ut hvem som hadde risikoen da skaden skjedde, og jeg sto i Magico sitt sted, så synes jeg at å ta det på min kappe er den ultimate løsningen pga godt rennomé etter en slik kjedelig episode, samtidig ville jeg gjort transport og leveringspolicy langt mer rigid for å unngå liknende episoder i fremtiden. Det vil si at vi skulle garantere for produktet inntil det sto i stuen til kjøper, og at ansvarslinjen hele tiden skulle være klar.

Hvis det av en eller annen grunn ikke skulle være mulig med en slik løsning, så ville jeg inngått et kompromiss, der vi delte på alle kostnader og da til kostpris. 150k er nok godt unna kostpris, og jeg synes det hele lukter vondt når vi i tillegg ser ansvarslempingen på Roysen hvis risikobærer på skadetidspunktet er ukjent for alle parter. Da blir en slik lemping basert på spekulasjoner og det er ikke spesielt profesjonelt etter mitt skjønn.

Hadde skadetidspunktet vært kjent og Roysen bærte risikoen, så hadde han måttet betale, men i og med at produktet var så nytt, så ville han fått en god deal. Dvs kostpris.

Hvem vinner på løsningen de går for nå? Magico mister potensielt fremtidige kunder (og da blir 150k for repp./frakt m.v. lite), for uansett hvem man "tar parti med" så sår en slik sak tvil, og man handler ikke under tvil hvis man er rasjonell og skal bruke hundretusner på produkter. Roysen taper 150k, tapt tid med anlegget, masse frustrasjoner og ender til slutt opp med et anlegg han muligens ikke vil ha glede av pga saken, slik LMC antydet.

Dette er jo ikke bra for noen! Klumsete håndtering etter min mening. Jeg mener det er i bedriftens beste interesse å hjelpe kunden uansett hvor vanskelig en situasjon er. Man skal lede an og fikse problemene enklest og billigst, både økonomisk, tidsmessig og emosjonelt.

Når man kjøper high end, så er min mening at man ikke bare kjøper en høyttaler, men en pakke som også inkluderer stabil ytelse og problemløs affære, det har ikke vært tilfellet her. At Roysen insisterte på frakt fra Sverige har egentlig ingen betydning, siden de tillot det. Det er snakk om en sluttkunde som kanskje ikke er klar over risikoovergang osv her, da skal man som profesjonell aktør ivareta kundens interesse ved å forklare det i det minste.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.675
Antall liker
3.473
Sted
Oslo
Ikke lenger enn det deres transportavtale rekker med mindre de spesifikt forsikrer det (og det vil nok de fleste butikken ta ekstra betalt for). Selv i Norge vil nok ikke butikken føle noe ansvar om du velger å bruke en fyr med varebil fra postkontoret og hjem, og skader varen.
Det jeg trodde. Dersom jeg drev ett foretak som sendte ut varer i denne prisklasse tror jeg at jeg hadde bakt forsikring inn i prisen på varen.
Nja, det spørs om du får kjøpt forsikringer hvis forsikringsselskapet ikke hvem som transporterer. Det finnes veldig mye rart i transportbransjen.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Det jeg finner spesielt med saken er at alt økonomisk ansvar lempes på Roysen, selv om det er tvil om hvor risikoen lå da skaden skjedde. Det er sakens kjerne her, og etter min mening er det i strid med god forretningsskikk med slik ansvarslemping.
Hvem mener du har ansvaret? Tittentei, produsent, første transportør, forsikringselskap, andre transportør eller kjøper?
Det er ikke så komplisert. Ansvaret havner med en viss prosentfordeling på meg og en viss prosentfordeling på Audionord. Prosentfordelingene blir fordelt fra 0-100 med en samlet sum på 100. De andre aktørene du mener kan gis skyldsansvar blir først aktuelle i neste fase når Audionord og jeg internt blant våre kontraktspartnere skal fordele skyldsansvaret vi har fått i første fase.

Det blir fullstendig feil å gi f.eks. Magico eller Bring ansvarsskyld i første fase. Da handler det kun om Audionord eller meg. Det er kun disse to partene i kjøpskontrakten.

Mvh
Roysen
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Det jeg trodde. Dersom jeg drev ett foretak som sendte ut varer i denne prisklasse tror jeg at jeg hadde bakt forsikring inn i prisen på varen.
Nja, det spørs om du får kjøpt forsikringer hvis forsikringsselskapet ikke hvem som transporterer. Det finnes veldig mye rart i transportbransjen.[/QUOTE]

Jeg ville så klart hatt en klar kontrakt med ett bestemt transportfirma. Eksempelvis DHL eller UPS. Noen selskaper tilbyr så vidt jeg vet egne forsikringer.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.056
Antall liker
1.855
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Det jeg finner spesielt med saken er at alt økonomisk ansvar lempes på Roysen, selv om det er tvil om hvor risikoen lå da skaden skjedde. Det er sakens kjerne her, og etter min mening er det i strid med god forretningsskikk med slik ansvarslemping.
Hvem mener du har ansvaret? Tittentei, produsent, første transportør, forsikringselskap, andre transportør eller kjøper?
Det er ikke så komplisert. Ansvaret havner med en viss prosentfordeling på meg og en viss prosentfordeling på Audionord. Prosentfordelingene blir fordelt fra 0-100 med en samlet sum på 100. De andre aktørene du mener kan gis skyldsansvar blir først aktuelle i neste fase når Audionord og jeg internt blant våre kontraktspartnere skal fordele skyldsansvaret vi har fått i første fase.

Det blir fullstendig feil å gi f.eks. Magico eller Bring ansvarsskyld i første fase. Da handler det kun om Audionord eller meg. Det er kun disse to partene i kjøpskontrakten.

Mvh
Roysen
Hvis du har rett, hvorfor løser du ikke opp i dette i domstolene?
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Som alle andre her så vet heller ikke jeg alt i denne saken men sånn helt utenom frakt og forsikringer o.l.; er vi ikke her i landet beskyttet igjennom kjøpsloven? Hvis man mottar et produkt som ikke virker etter intensjonen har man da ikke rettigheter som kunde som fører til at dette blir ordnet opp i uten at kunden belastes?
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Hva sier ditt forsikringselskap til saken din i og med at dette mest sansynlig går under innboforsikringen din....???????Du bør iverfall undersøke,,hvis du ikke allerede har gjort dette da...Som jeg forstår,, så er det Bring som er din leverandør på eskene,,og bring er et norsk selskap....og Bring har ikke noe forsikring kundene kan tegne på forsendelser utover det som går på erstatning/kilopris....opplysning jeg personlig har fått av Bring Stavanger....
Dette er ikke helt riktig, på noen av sine tjenester tilbyr Bring forsikring Tilleggsforsikring - bring.no

I dette tilfellet så har ikke nok ikke Bring en forsikring å tilby, men de fleste forsikringsselskap selger transportforsikringer.
Når det gjelder forsikring er det flere forhold som har blitt sjekket. For det første dekkes ikke dette av innboforsikring. For det andre er dette med transportforsikring svært komplisert. En transportforsikring kan bare tegnes av den som står oppført som avsender av godset. I Norge finnes det knapt speditører slm vil ta i gods der privatpersoner er avsender. Det gjelder spesielt dersom det er høy verdi på godset. Så kort og godt fang jeg ingen speditører som ville ta oppdraget og langt færre forsikringsselskaper som ville forsikre. Så forsikring viste seg umulig å få gjort.

Mvh
Roysen
Hvor mye sparte du på å ikke la produsenten sende høyttalerene hele veien hjem til deg, i stede kun til Gøteborg og hvor mye sparte du på å droppe forsikringen?
Når står de oppe å står i stua?
Det er helt urelevant for saken.

Mvh
Roysen
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.155
Antall liker
6.808
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Med såpass stor feilprosent på produkter fra Magico som det har fremkommet av her på forumet så virker det på meg ganske opplagt hvem som har ansvaret. Ganske ubegripelig og trist hstorie dette.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Som alle andre her så vet heller ikke jeg alt i denne saken men sånn helt utenom frakt og forsikringer o.l.; er vi ikke her i landet beskyttet igjennom kjøpsloven? Hvis man mottar et produkt som ikke virker etter intensjonen har man da ikke rettigheter som kunde som fører til at dette blir ordnet opp i uten at kunden belastes?
Audionord er Svensk.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Hva sier ditt forsikringselskap til saken din i og med at dette mest sansynlig går under innboforsikringen din....???????Du bør iverfall undersøke,,hvis du ikke allerede har gjort dette da...Som jeg forstår,, så er det Bring som er din leverandør på eskene,,og bring er et norsk selskap....og Bring har ikke noe forsikring kundene kan tegne på forsendelser utover det som går på erstatning/kilopris....opplysning jeg personlig har fått av Bring Stavanger....
Dette er ikke helt riktig, på noen av sine tjenester tilbyr Bring forsikring Tilleggsforsikring - bring.no

I dette tilfellet så har ikke nok ikke Bring en forsikring å tilby, men de fleste forsikringsselskap selger transportforsikringer.
Når det gjelder forsikring er det flere forhold som har blitt sjekket. For det første dekkes ikke dette av innboforsikring. For det andre er dette med transportforsikring svært komplisert. En transportforsikring kan bare tegnes av den som står oppført som avsender av godset. I Norge finnes det knapt speditører slm vil ta i gods der privatpersoner er avsender. Det gjelder spesielt dersom det er høy verdi på godset. Så kort og godt fang jeg ingen speditører som ville ta oppdraget og langt færre forsikringsselskaper som ville forsikre. Så forsikring viste seg umulig å få gjort.

Mvh
Roysen
Men Bring fraktet jo godset, hvem var transportkjøper?
Ser jeg skrev litt feil ovenfor. Det jeg mente var at jeg fant svært få speditører som ville ta oppdraget når avsender var privatperson. Et selskap var dog Bring. Bring hadde dog ingen transportforsikring på så høyt beløp som verdien av Magico Q7 og ingen andre forsikringsselskaper ville tegne transportforsikring med en privatperson.

Så frakten ble bestilt av meg som avsender i tro av at transportselskapets forsikring dekket evt skader opp til deklarert verdi for godset. Tillegg i form av ekstern transportforsikring fikk jeg ikke tak i og ble derfor ikke tegnet.

Mvh
Roysen
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Som alle andre her så vet heller ikke jeg alt i denne saken men sånn helt utenom frakt og forsikringer o.l.; er vi ikke her i landet beskyttet igjennom kjøpsloven? Hvis man mottar et produkt som ikke virker etter intensjonen har man da ikke rettigheter som kunde som fører til at dette blir ordnet opp i uten at kunden belastes?
Audionord er Svensk.
Og så?
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Den svenske er betydelig svakere. Bla bare ett års garanti og to års reklamasjon. At de ordner opp innenfor garantien er jo samme som i Norge, men altså ikke lang periode.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Den svenske er betydelig svakere. Bla bare ett års garanti og to års reklamasjon. At de ordner opp innenfor garantien er jo samme som i Norge, men altså ikke lang periode.
OK, men med dette så burde de ordnet opp for Roysen også da...? Er jo innafor tiden?
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Det er norsk kjøpslov som gjelder i dette tilfellet siden kjøper befinner seg i Norge når kjøpsavtalen ble inngått. det betyr ingenting om Audionord holder til i Sverige. Så lenge de selger til kunder i det norske markedet gjelder norsk kjøpslov.

Men dekkes disse skadene av kjøpsloven eller garanti da? Jeg tror ikke det. Dessverre må jeg i så fall bevise at høytalerne ble levert til meg med skader. Det kan jeg ikke bevise siden leveringen til meg og mitt transportselskap skjedde i Gøteborg og jeg kjenner ikke tilstanden sv høytalerne da.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Det er norsk kjøpslov som gjelder i dette tilfellet siden kjøper befinner seg i Norge når kjøpsavtalen ble inngått. det betyr ingenting om Audionord holder til i Sverige. Så lenge de selger til kunder i det norske markedet gjelder norsk kjøpslov.

Mvh
Roysen
Det var det jeg trodde...har du vært i kontakt med Forbrukerkontoret ang. saken? Kjenner ikke hele saken men skulle tro at du har en sak all den tid produktet ikke virker etter intensjonen.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.056
Antall liker
1.855
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Når det gjelder forsikring er det flere forhold som har blitt sjekket. For det første dekkes ikke dette av innboforsikring. For det andre er dette med transportforsikring svært komplisert. En transportforsikring kan bare tegnes av den som står oppført som avsender av godset. I Norge finnes det knapt speditører slm vil ta i gods der privatpersoner er avsender. Det gjelder spesielt dersom det er høy verdi på godset. Så kort og godt fang jeg ingen speditører som ville ta oppdraget og langt færre forsikringsselskaper som ville forsikre. Så forsikring viste seg umulig å få gjort.

Mvh
Roysen
Hvor mye sparte du på å ikke la produsenten sende høyttalerene hele veien hjem til deg, i stede kun til Gøteborg og hvor mye sparte du på å droppe forsikringen?
Når står de oppe å står i stua?
Det er helt urelevant for saken.

Mvh
Roysen
Mulig dette er irrelevant for ditt synspunkt, men for andre som ønsker å se på saken med et åpent syn kan dette nyttige detaljer. Du spurte om råd i saken og var villig til å lytte til tilbakemeldinger fra Hifisentralen. Hvis du har en klar sak, ta den rettslig. Hvis ikke, bør du i alle fall ikke holde tilbake info.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Når det gjelder forsikring er det flere forhold som har blitt sjekket. For det første dekkes ikke dette av innboforsikring. For det andre er dette med transportforsikring svært komplisert. En transportforsikring kan bare tegnes av den som står oppført som avsender av godset. I Norge finnes det knapt speditører slm vil ta i gods der privatpersoner er avsender. Det gjelder spesielt dersom det er høy verdi på godset. Så kort og godt fang jeg ingen speditører som ville ta oppdraget og langt færre forsikringsselskaper som ville forsikre. Så forsikring viste seg umulig å få gjort.

Mvh
Roysen
Hvor mye sparte du på å ikke la produsenten sende høyttalerene hele veien hjem til deg, i stede kun til Gøteborg og hvor mye sparte du på å droppe forsikringen?
Når står de oppe å står i stua?
Det er helt urelevant for saken.

Mvh
Roysen
Mulig dette er irrelevant for ditt synspunkt, men for andre som ønsker å se på saken med et åpent syn kan dette nyttige detaljer. Du spurte om råd i saken og var villig til å lytte til tilbakemeldinger fra Hifisentralen. Hvis du har en klar sak, ta den rettslig. Hvis ikke, bør du i alle fall ikke holde tilbake info.
Som sagt er det en detalj som er irrelevant for saken og da ser jeg ingen grunn til å begi meg ut i diskusjoner og krangler om det. Derfor holder jeg den informasjonen for meg selv. Jeg forstår ikke logikken din heller. Dette er som sagt irrelevant for ansvars og skyldsspørsmålet.

Mvh
Roysen
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Det er norsk kjøpslov som gjelder i dette tilfellet siden kjøper befinner seg i Norge når kjøpsavtalen ble inngått. det betyr ingenting om Audionord holder til i Sverige. Så lenge de selger til kunder i det norske markedet gjelder norsk kjøpslov.

Mvh
Roysen
Det var det jeg trodde...har du vært i kontakt med Forbrukerkontoret ang. saken? Kjenner ikke hele saken men skulle tro at du har en sak all den tid produktet ikke virker etter intensjonen.
Nei, det har jeg ikke gjort ennå. Mener du at dette bør dekkes av garanti? Forklar gjerne nærmere.

Mvh
Roysen
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Det er norsk kjøpslov som gjelder i dette tilfellet siden kjøper befinner seg i Norge når kjøpsavtalen ble inngått. det betyr ingenting om Audionord holder til i Sverige. Så lenge de selger til kunder i det norske markedet gjelder norsk kjøpslov.

Mvh
Roysen
Det var det jeg trodde...har du vært i kontakt med Forbrukerkontoret ang. saken? Kjenner ikke hele saken men skulle tro at du har en sak all den tid produktet ikke virker etter intensjonen.
Nei, det har jeg ikke gjort ennå. Mener du at dette bør dekkes av garanti? Forklar gjerne nærmere.

Mvh
Roysen
Jeg vet ikke hvordan dette bør dekkes men jeg vet at hvis en får noe på døren som ikke virker så har man rettigheter, jeg hadde uansett tatt kontakt med Forbrukerkontoret og hørt hva de mener om saken, det koster ingenting og de sitter med mye kunnskap om dette.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Skjønner. Lurer på om jeg sjekket dette tidligere og at problemet i dette tilfellet var at jeg overtok ansvaret for varene i Gøteborg hvor jeg ikke kan bevise om varen var skadet eller ikke.

Mvh
Roysen
 

freddie77

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.09.2009
Innlegg
865
Antall liker
457
Ettersom det var du selv som overtok i Gøteborg og din transportør som fikk dem gjennom toll/mva-behandling kan jeg ikke skjønne annet enn at Audionord anser disse som solgt i Sverige?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.654
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Så du har sjekket med forbrukermyndigheter, forsikring, speditører og Audionord om en løsning? Uten å få det svaret du vil?

Det må være jæ surt å kanskje tape så mye penger. I tillegg er merket fått seg en varig smekk som gjør at annenhånds verdi i verste fall kan synke..

Men hva skal du egentlig frem til her? Tapte penger, sympati, eller andre ting? Det er jo lite av det som har blitt foreslått du har prøvd. Eller forkaster...

Uansett, når du holder igjen info så skjønner jeg ikke at du spør. Og hvordan en kan svare, det blir bare gjetning av det hele. Så hva ender du opp med svar da?
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jeg var tilstede ved avdukning med representaten som tok av trekk, etc.

Det var noen gnissemerker på den ny defekte høyteleren. Ellers ingen synlige skader. Synes vel her at det tyder på svært mangelfull kvalitetskontroll fra Magico sin side. Trekassene så hele ut. hadde 300kg høytaler veltet ville nok skadene vært synlige.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Jeg var tilstede ved avdukning med representaten som tok av trekk, etc.

Det var noen gnissemerker på den ny defekte høyteleren. Ellers ingen synlige skader. Synes vel her at det tyder på svært mangelfull kvalitetskontroll fra Magico sin side. Trekassene så hele ut. hadde 300kg høytaler veltet ville nok skadene vært synlige.

Magico hyper veldig bruk av solide kasser i tykk aluminium, av alle kabinetter så er det disse som burde tåle en støyt og 300 kg er da ikke mye om kabinettene er solide!

Uansett, litt utvendige skader, så skulle elementer og delefilter vært helt uskadet. Du kan hærje mye med en høyttaler før elementet tar kvelden, om du i det hele tatt får det til.

Og 150.000,-!!!!! Hvor mye skal Magico tjene på reparasjonen???? Dette er langt over kostpris, galskap uansett hvor ansvaret ligger!
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Ettersom det var du selv som overtok i Gøteborg og din transportør som fikk dem gjennom toll/mva-behandling kan jeg ikke skjønne annet enn at Audionord anser disse som solgt i Sverige?
Salget er foretatt når kjøpskontrakten ble signert og ikke når varene ble levert. Det spiller ingen rolle når eller hvor Audionord anser at de har foretatt salget. Dette finnes det krystallklare lover som regulerer.

Mvh
Roysen
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn