T
Tittentei
Gjest
Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskelig ;-)
Tøffe saker de JBL-ene!
;D
Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskelig ;-)
Tøffe saker de JBL-ene!
Ja. Først og fremst pga pris dernest at det trolig vanskeligere å implementere med dipol. Vanlig IIR mestrer jeg ganske bra.HEL, utelukker du DEQX HDP4 altså?
Ja. Først og fremst pga pris dernest at det trolig vanskeligere å implementere med dipol. Vanlig IIR mestrer jeg ganske bra.HEL, utelukker du DEQX HDP4 altså?
Tar nok en stund før denne kommer på markedet, men blir interessant å teste utJa. Først og fremst pga pris dernest at det trolig vanskeligere å implementere med dipol. Vanlig IIR mestrer jeg ganske bra.HEL, utelukker du DEQX HDP4 altså?
Eller kanskje ikke? En vakker dag havner det en DEQX eller Groundsound på langtidstest hos meg
Hoppet i prisen skyldes hovedsaklig at nå følger USB-option og kalibreringsmikrofon med i prisen, mot at man før måtte kjøpe dette utenom, så ikke så veldig stor forskjell. Litt justert etter dollarprisen også, da andre land klagde littMen du og prisene har steget EHED, hva sier Australierne til det?
5ern overlapper ikke 4ern. De selges side om side.
HDP-4 har linjær PSU
HDP-5 har SMPS og den flotte skjermen (og er enda dyrere)
Ellers tror jeg de er like inni (på bakgrunn av hva jeg har fått vite av onkel Google).
DEQX (Product list) [Golden Age Music AB]
Skal ikke diskutere så mye pris her, men DEQX har en helt annen tilnærming til automatikk og enkelthet enn andre bokser hvor man må tune selv. For DIY'eren er dette gjerne et ønske, men for de med litt mindre kunnskaper og tid til å "leke" er dette en litt mer set & forget boks.Er sykt synd at DEQX ikke går miniDSP i næringa ved å selge til lavere priser. Jeg har inntrykket av at det først og fremst er DIY'ere som vil drive DSP fremover, og DIY'ere er ofte DIY'ere fordi de har dårlig råd. Merker meg dette spesielt på internasjonale forum, der pris ofte står i høystetet når løsninger diskuteres. Dette er ikke like tilstedeværende i norske DIY-kretser, som jo har sine naturlige årsaker.
Jeg ser nå at Linn og Devialet kommer med plug&play DSP-løsninger. Tact var vel en av de første?
Synd at DEQX ikke prøver å ta markedet ved å tilby vanvittig gode løsninger til overkommelige priser for DIY'ere, for det ser ut til at de sitter på veldig god kompetanse. Hvis de hadde vært åpne rundt protokoller og slikt, og solgt enhetene billigere, så kunne det kommet mye støttesoftware fra open source communitiet, mange DIY'ere ville brukt og spredt kunnskap om systemet osv osv osv.
Ikke noe problem - du setter jo bare inn en boks tilSynes det er synd at DEQX ikke har en boks med mulighet for 4 veis deling. Mitt neste prosjekt bør ha det.
Når du har 4 vil du plutselig ha 6, og så vil du ha 8, ... ting har en tendens til å balle på seg, eller hva?Synes det er synd at DEQX ikke har en boks med mulighet for 4 veis deling. Mitt neste prosjekt bør ha det.
Prisen er god den, hvis man ser i forhold til preamper og DA'er fra diverse hifiprodusenter, så jeg kritiserer ikke prisen, synes bare det er synd at de ikke kjører mot samme mål som miniDSP, altså å få DSP i hendene til flest mulig. Sånt gir positive eksterne effekter. Jeg trodde det var store muligheter for å fikle med DEQX? At man både fikk automasjon og rattingsmuligheter? Har sett mye, og ser de anbefaler utendørsmålinger for htt-korreksjon osv. Dette skal jeg også forsøke meg på, men da må det bli sommer først.Skal ikke diskutere så mye pris her, men DEQX har en helt annen tilnærming til automatikk og enkelthet enn andre bokser hvor man må tune selv. For DIY'eren er dette gjerne et ønske, men for de med litt mindre kunnskaper og tid til å "leke" er dette en litt mer set & forget boks.
Liker både miniDSP og andre, men så liker jeg å fikle mye også Gaia'ene mine har for øvrig 2 DEQX og 2 Hypex DLCP for å styre alle elementene og jeg synes DLCP fungerer meget godt til bass-tuning, mens DEQX gjør kort prosess med alle parametre oppover i frekvens. Hadde blitt altfor mye ratting med 8 kanaler og hybrid dipol i bassen med bare "manuelle" verktøy.
Kanskje du kan kjøre digitalt ut av DEQX og bruke f.eks. miniDSP OpenDRC-DI i bassen? Da får du to kanaler med FIR, men trenger en DAC også. OpenDRC-AN er også en mulighet, analog inn/ut, men da får du en AD-DA ekstra i kjeden.40k for en kanal til n
Brukte du da Hypex DLCP som pre også ?Hypex DLCP er den lydmessige beste jeg har prøvd til dags dato etterfulgt av DEQX.
Nå er vi inne på subjektive tilbakemeldinger antar jeg eller var det målbare problemer? Det du skriver er nemlig stikk i strid med det mange hvis smak jeg stoler på og som har brukt TACT, DEQX og Behringer i mange år har uttrykt. De hevdet at Trinnov langt overgikk disse lydmessig. Den mikrofonen som følger med Trinnov Amethyst virker også veldig spennende. Nå er det jo også slik, Orso, at du og jeg vel har nokså ulikt smak mhp hva som er god lyd. Min negativitet og din entusiasme til Hypex NCore er jo f.eks. et godt eksempel på dette.Har kun hørt Trinnov på messe to ganger. Det låt svært dårlig med en unaturlig og matt presentasjon i mine ører, men da snakker vi om bruk av romkorreksjon hvor man trolig prøver å korrigere for det som ikke er minimum fase.
Hypex DLCP er den lydmessige beste jeg har prøvd til dags dato etterfulgt av DEQX.
Ja. Alle jeg har prøvd har jeg brukt som pre også. Ser ikke noe grunn til å hekte på en pre og dermed øke forvregningen.Brukte du da Hypex DLCP som pre også ?Hypex DLCP er den lydmessige beste jeg har prøvd til dags dato etterfulgt av DEQX.
Vi er så vidt jeg har forstått begge enig om at romkorreksjon ikke fungerer spesielt bra. Å kun korrigere for høyttalerne, tilsvarende som et passivt delefilter, er noe helt annet. Jeg har som sagt kun hørt Trinnov hvor det ble brukt som romkorreksjon. På lik linje med f.eks Audiolense og Lyngdorf. Dette fungerer ikke i mine ører over bassområdet fordi det ikke er korrelasjon mellom amplitude og fase og resultatet er at det låter snodig. Sånn sett vil jeg si dette er mer objektivt enn subjektivt, men det finnes sikkert noen som vil protestere.Nå er vi inne på subjektive tilbakemeldinger antar jeg eller var det målbare problemer? Det du skriver er nemlig stikk i strid med det mange hvis smak jeg stoler på og som har brukt TACT, DEQX og Behringer i mange år har uttrykt. De hevdet at Trinnov langt overgikk disse lydmessig. Den mikrofonen som følger med Trinnov Amethyst virker også veldig spennende. Nå er det jo også slik, Orso, at du og jeg vel har nokså ulikt smak mhp hva som er god lyd. Min negativitet og din entusiasme til Hypex NCore er jo f.eks. et godt eksempel på dette.Har kun hørt Trinnov på messe to ganger. Det låt svært dårlig med en unaturlig og matt presentasjon i mine ører, men da snakker vi om bruk av romkorreksjon hvor man trolig prøver å korrigere for det som ikke er minimum fase.
Hypex DLCP er den lydmessige beste jeg har prøvd til dags dato etterfulgt av DEQX.
Andre som har hørt Trinnov Amethyst?
Mvh
Roysen
Noen som vet hvilken bitrate (ikke samplingfrekvens) Hypex DLCP arbeider med internt? Fant ikke noe om det fra Hypex selv, og et Google søk sa meg bare en ting - at det er forvirring om det...
Det hadde neppe tatt deg særlig mye lenger tid å svare på spørsmålet heller?Den bruker AKM 9346 DACer, så kan ikke være så veldig vanskelig å finne ut av det... Tok meg 1min å finne ut av.
jorg1s1 lurer kanskje på hvilken bitrate DSP'en jobber med, og ikke bitoppløsning på DAC'en?Den bruker AKM 9346 DACer, så kan ikke være så veldig vanskelig å finne ut av det... Tok meg 1min å finne ut av.
Noen som vet hvilken bitrate (ikke samplingfrekvens) Hypex DLCP arbeider med internt? Fant ikke noe om det fra Hypex selv, og et Google søk sa meg bare en ting - at det er forvirring om det...
jorg1s1 lurer kanskje på hvilken bitrate DSP'en jobber med, og ikke bitoppløsning på DAC'en?Den bruker AKM 9346 DACer, så kan ikke være så veldig vanskelig å finne ut av det... Tok meg 1min å finne ut av.
Noen som vet hvilken bitrate (ikke samplingfrekvens) Hypex DLCP arbeider med internt? Fant ikke noe om det fra Hypex selv, og et Google søk sa meg bare en ting - at det er forvirring om det...
Det er nok mer aktuellt med hensyn til hvor mange bit man har til rådighet når man skal gå bananas med frekvenkorrigeringer osv..
MVH
KOL69
hint: TAS3108
96 kHz.jorg1s1 lurer kanskje på hvilken bitrate DSP'en jobber med, og ikke bitoppløsning på DAC'en?
Er volumkontrollen f.eks 48-bits vil man få alle 48 bits aktive med en gang man gjør en endring i volumet, dvs signalet blir 48-bits.Spm er om hvordan volumkontrollen i dlcp klipper bits?
Med f eks Sonos som leverer 16/44 via spdif, vil da dlcp sample opp og ned eller kjøre 16 "flatt" og deretter klippe?
Du har rett, Orso. Det ser ut til ag vi faktisk er enige om noe. Når det er sagt har mine største åpenbaringer innen "korreksjon" vært utført gjennom analog teknologi og ikke digitalt. Så min preferanse er analog aktiv deling av høytalerne og ingen digital DSP overhode.Ja. Alle jeg har prøvd har jeg brukt som pre også. Ser ikke noe grunn til å hekte på en pre og dermed øke forvregningen.
Vi er så vidt jeg har forstått begge enig om at romkorreksjon ikke fungerer spesielt bra. Å kun korrigere for høyttalerne, tilsvarende som et passivt delefilter, er noe helt annet. Jeg har som sagt kun hørt Trinnov hvor det ble brukt som romkorreksjon. På lik linje med f.eks Audiolense og Lyngdorf. Dette fungerer ikke i mine ører over bassområdet fordi det ikke er korrelasjon mellom amplitude og fase og resultatet er at det låter snodig. Sånn sett vil jeg si dette er mer objektivt enn subjektivt, men det finnes sikkert noen som vil protestere.Nå er vi inne på subjektive tilbakemeldinger antar jeg eller var det målbare problemer? Det du skriver er nemlig stikk i strid med det mange hvis smak jeg stoler på og som har brukt TACT, DEQX og Behringer i mange år har uttrykt. De hevdet at Trinnov langt overgikk disse lydmessig. Den mikrofonen som følger med Trinnov Amethyst virker også veldig spennende. Nå er det jo også slik, Orso, at du og jeg vel har nokså ulikt smak mhp hva som er god lyd. Min negativitet og din entusiasme til Hypex NCore er jo f.eks. et godt eksempel på dette.Har kun hørt Trinnov på messe to ganger. Det låt svært dårlig med en unaturlig og matt presentasjon i mine ører, men da snakker vi om bruk av romkorreksjon hvor man trolig prøver å korrigere for det som ikke er minimum fase.
Hypex DLCP er den lydmessige beste jeg har prøvd til dags dato etterfulgt av DEQX.
Andre som har hørt Trinnov Amethyst?
Mvh
Roysen
Hvilke muligheter som finnes i Trinnov har ikke satt meg inn, men romkorreksjon er jeg uavhengig av prinsipp svært skeptisk til foruten litt EQ til peaker lavt i frekvens eller EQ av direktelyden til høyttalerne (f.eks justere tonal respons til en viss lytteavstand). Jeg ser at diskusjoner rundt dette ofte blir blandet av begge to og det oppstår fort misforståelser. Å bruke EQ til høyttaler responsen er ikke bare uproblematisk, men helt nødvendig. Å korrigere for rommet alene er noe annet.