Ti tommler og to 18-tommere - målet om øredøvende bass uten mye forvrengning

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Tittentei

    Gjest
    Sanway overrasker superpositivt.

    Boardet som definitivt er ødelagt er kanal A.

    Nå hjelper de meg å feilsøke på kanal B boardet for å se om det er inntakt.

    Han sier han vil sende meg nytt board til kanal A kostnadsfritt, uten at jeg har indikert at det er noe jeg forlanger. :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    JBL 2123
    De har sorte rammer, er kun lakk og kan lett fjernes.
    Er en ok selger.
    Suverent, tusen takk for hjelpen. Synes for øvrig sort ramme ser litt stilig ut da, har egentlig ikke skjønt hvorfor de ville ha sølvramme på 2121H.

    Men du, hva tror du om å putte inn en god 15" prodriver med høy sensitivitet og power handling (f.eks. BMS 15N860) og så dele den høyt (aktivt), (2121H gir seg ved 1350 Hz, så kan jeg koble av den) og integrere den med resten og gjøre høyttaleren til en 3-veis med aktiv deling?

    Baffelen i 4343 er todelt, der basseren og portene sitter i den nederste delen, så jeg kunne eksempelvis laget en ny baffel uten porter og med annen cutout uten å ødelegge orginalen.

    Shit, så dårlig jeg forklarer:

    Gjøre htt til 3-veis ved å sette inn annen prodriver i ny baffel og dele høyere aktivt + disconnecte 2121h.

    Edit: Vil et problem kunne bli at mellomtonen da vil komme fra bunnen av htt, langt bort fra ørehøyde?
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Spectrograph, 20-30 sekunder inn i filmen "Edge of tomorrow"

    De lavnotene her er brutale. ;D

     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Tittentei, nå er du i ferd med å pådra deg grisebank :mad: Uansett motiv, du går ikke hen og ødelegger et par originale klenodier? Fysj - legg den tanken fra deg, behold de i sin opprinnelige prakt og start heller fra bunn... en hornvariant selvsagt
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Tittentei, nå er du i ferd med å pådra deg grisebank :mad: Uansett motiv, du går ikke hen og ødelegger et par originale klenodier? Fysj - legg den tanken fra deg, behold de i sin opprinnelige prakt og start heller fra bunn... en hornvariant selvsagt
    :,(

    Jeg sier jo til og med at jeg skal lage ny baffel til dem for å holde den orginale intakt.

    De er nok heller ikke helt orginale, Guido (som eide dem før Rolf, som eide dem før meg) har laget nytt nettverk med 9V til dem. 2231A er erstattet med 2235h.



    ---
    Men har nok mest lyst til å bygge noe nytt, og tenker fælt på det om dagen, hehe.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Har sansen for gammalt drit eg, spesielt gammelt JBL studioutstyr. Men pimping av gammelt drit er ikke helt min greie... jaja bortsett fra personer som Chip Foose som gjør det skikkelig fra grunn av
    Hva er tankene rundt eget himkok?
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.996
    Antall liker
    2.590
    Sted
    Portugal
    Behold 4343 som de er, ser jo du kan snekkre kasser.
    Guido vet hva han gjør.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Som sagt før... ikke begi deg ut på dette og modde 4343ene i den retningen! Ta heller å kjøp deg noe annet som er bedre egnet til formålet om å spille grisehøyt og behold 4343ene som de er.

    (Jeg er en smule innhabil selvsagt siden jeg er selger men hadde jeg vært deg hadde jeg vurdert å kikke på noen JBL høyttalere som ligg på torget :))
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Har sansen for gammalt drit eg, spesielt gammelt JBL studioutstyr. Men pimping av gammelt drit er ikke helt min greie... jaja bortsett fra personer som Chip Foose som gjør det skikkelig fra grunn av
    Hva er tankene rundt eget himkok?
    Ja, det har jeg også, haha. Nei, det hadde ikke blitt permanent, kun i en mellomfase for å få mer output, men det blir nok med tanken etter å ha blitt truet med juling. :)

    Tja, det er mest på tankeplanet enda, men det er horn/waveguide og 4x15" i hver ;D Målet hadde vært smoothe highs og supertight midbass som slår knallhardt og kontant, haha. Du kjenner til dette konseptet, men tanken er:



    Alternativt 2x15" over og 2x15" under kompressjonsdriver, delt aktivt og litt forskjellig. Trenger ikke gå dypere enn 50 Hz. Problemet er da igjen dette med 1/4 bølgelengde.

    2x2x15" isobaric og dele den ene høyt, og la den andre være hjelpebasser som i JBL 4435 f.eks. :)

    Behold 4343 som de er, ser jo du kan snekkre kasser.
    Guido vet hva han gjør.
    Ble visst nedstemt her :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Som sagt før... ikke begi deg ut på dette og modde 4343ene i den retningen! Ta heller å kjøp deg noe annet som er bedre egnet til formålet om å spille grisehøyt og behold 4343ene som de er.

    (Jeg er en smule innhabil selvsagt siden jeg er selger men hadde jeg vært deg hadde jeg vurdert å kikke på noen JBL høyttalere som ligg på torget :))
    Haha, fikk de ikke lov til å stå i stuen, eller nådde de ikke opp? :) Trodde duc999 skulle ha dem hvis du ikke fikk lov til å ha dem i stua! ;D
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Stor waveguide med god profil og hvasse drivere hadde nok gjort en glimrende jobb i hjemmekinoen. Du kan få et stort lydbilde og hvor det ikke er fullt så nøye om du sitter i sweetspot eller ikke.
    Isobarik bass... tja hva skal en si. Min påstand får bli at den forfiningen av fordelene er dratt litt ut av sammenhengen når man har frie tøyler til å velge komponenter og system. I utgangspunktet er dette en løsning som først og fremst blir benyttet for å kunne bruke et gitt sett med element i en mindre kasse. Det er helt korrekt at man kan redusere forvrengningen noe i de dypeste oktaver, men på en annen side så står man fritt til å velge element med tilsvarende gode egenskaper og redusere forvrengning på den måten. Og så spørs det da om man skal velge en slik løsning fremfor løsninger som gjør en enda bedre jobb med å ta ned forvrengning i deler av frekvensområdet, eller om man skal prioritere å bekjempe gulv/tak refleksjoner.
    4 stk. 15" i høyden + waveguide blir fort en gulv til tak søyle. Går du for en av de virkelig bøse lett tilgjengelige CD-waveguidene så snakker vi deling i området 5-600Hz. 1/4 av bølgelengden tilsvarer 14cm ved 600Hz. Så en linjekilde med 15"-erne alene opp til 600 er ikke mulig.
    Anbefaler at du legger en strategi ift. hva du ønsker av konstruksjonen - hva som er viktig for deg, så kommer nok løsningen som funksjon av det.
    Lar du JBL-ene ligge, så skal du unngå juling ;D
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Haha, fikk de ikke lov til å stå i stuen, eller nådde de ikke opp? :) Trodde duc999 skulle ha dem hvis du ikke fikk lov til å ha dem i stua! ;D
    Har vell gått på en liten "Everest smell" så prøver å finansiere det prosjektet, baller fort på seg :)

    Ser forøvrig heller ikke helt poenget med Isobaric i denne sammenheng, eneste gangen jeg har sett poenget med det var for 20 år siden når vi skulle ha 4 stk 12ere (selvsagt JBL) i bilen :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.105
    Antall liker
    36.527
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig er hele poenget med en isobarik at den skaper en uvanlig høy bevegelig masse, bestående av de to høyttalermembranene og luftmassen mellom, og dermed en lav resonansfrekvens. Jeg mener det finnes bedre måter å bruke to drivere på.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Ble visst nedstemt her :)
    \/ for den isobarik løsningen fra meg også.
    Har faktisk laget noen slike også, de virker jo, på et vis.
    Akkurat det samme oppnås med å bruke en driver med andre parametere.
    Det er en løsning for å få dypere bass i en mindre kasse, det er en dårlig løsning for mere bass og mere kapasitet.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Stor waveguide med god profil og hvasse drivere hadde nok gjort en glimrende jobb i hjemmekinoen. Du kan få et stort lydbilde og hvor det ikke er fullt så nøye om du sitter i sweetspot eller ikke.
    Isobarik bass... tja hva skal en si. Min påstand får bli at den forfiningen av fordelene er dratt litt ut av sammenhengen når man har frie tøyler til å velge komponenter og system. I utgangspunktet er dette en løsning som først og fremst blir benyttet for å kunne bruke et gitt sett med element i en mindre kasse. Det er helt korrekt at man kan redusere forvrengningen noe i de dypeste oktaver, men på en annen side så står man fritt til å velge element med tilsvarende gode egenskaper og redusere forvrengning på den måten. Og så spørs det da om man skal velge en slik løsning fremfor løsninger som gjør en enda bedre jobb med å ta ned forvrengning i deler av frekvensområdet, eller om man skal prioritere å bekjempe gulv/tak refleksjoner.
    4 stk. 15" i høyden + waveguide blir fort en gulv til tak søyle. Går du for en av de virkelig bøse lett tilgjengelige CD-waveguidene så snakker vi deling i området 5-600Hz. 1/4 av bølgelengden tilsvarer 14cm ved 600Hz. Så en linjekilde med 15"-erne alene opp til 600 er ikke mulig.
    Anbefaler at du legger en strategi ift. hva du ønsker av konstruksjonen - hva som er viktig for deg, så kommer nok løsningen som funksjon av det.
    Lar du JBL-ene ligge, så skal du unngå juling ;D
    Blir nedstemt og utstøtt på isobarik også, haha. Da blir det ikke slik.

    Har ikke hjemmekino, dette er kun stereo. Har en 60" TV i midten av anlegget, fordi jeg surfer nett i bula, streamer mye og ser litt film og slikt der også, men hører mye mer på musikk enn å se film. Kanskje 85/15-fordeling.

    RojohII viste til denne artikkelen i en annen tråd, og denne fyren finner jeg inspirerende :) Proff utstyr i hjemmestudio | Lyd & Bilde

    Det er vel kanskje pga dette med linjekilde som gjør at driverne er plassert "hulter til bulter" som dette?



    Har vel kanskje begynt litt i feil ende siden innsikten på htt-konstruksjon er fraværende. Det hadde vært fint om høyttalerne gikk til minst 60 Hz -3dB. Ikke portet, siden det kommer til å gjøre det vanskeligere å integrere med subbene. De skal kunne spille høyt, men også fungere veldig bra på lavt volum. Får fortsette å meisle ut og se på alternativer og lufte dem her etterhvert.

    Haha, fikk de ikke lov til å stå i stuen, eller nådde de ikke opp? :) Trodde duc999 skulle ha dem hvis du ikke fikk lov til å ha dem i stua! ;D
    Har vell gått på en liten "Everest smell" så prøver å finansiere det prosjektet, baller fort på seg :)

    Ser forøvrig heller ikke helt poenget med Isobaric i denne sammenheng, eneste gangen jeg har sett poenget med det var for 20 år siden når vi skulle ha 4 stk 12ere (selvsagt JBL) i bilen :)
    Fy flaten, nå er det mye brain power på de JBL'ene; dere kommer garantert til å få til noe som fungerer bra med dem.

    Egentlig er hele poenget med en isobarik at den skaper en uvanlig høy bevegelig masse, bestående av de to høyttalermembranene og luftmassen mellom, og dermed en lav resonansfrekvens. Jeg mener det finnes bedre måter å bruke to drivere på.
    Ble visst nedstemt her :)
    \/ for den isobarik løsningen fra meg også.
    Har faktisk laget noen slike også, de virker jo, på et vis.
    Akkurat det samme oppnås med å bruke en driver med andre parametere.
    Det er en løsning for å få dypere bass i en mindre kasse, det er en dårlig løsning for mere bass og mere kapasitet.
    Tusen takk for innspill begge to, da er det bare å skrinlegge dette alternativet.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hehehe, ja, men denne gangen er meningen å få det til å se pent ut. Dette skal ikke lages forhastet; vil at driverne er montert symmetrisk og fint, at finish blir bra. Det blir nok prodrivere pga plenty nok kapasitet i bassystemet fra før av, men det er først og fremst å få mye uforvrengt output over 60 Hz som gjelder. Det skal trøkke ekstremt på trommer. Det gjør at hornlading av midbass(ene) sikkert er lurt. Får prøve å sette meg litt inn i hornresp. Highs skal være smoothe, åpne og ikke gi lyttetretthet på moderat volum. Må sikkert ha en UHF-driver for å få "luft" rundt cymbaler og slikt også. Her lider JBL 4430 litt pga avrulling etter 16kHz, mens 4343B gjør biffen pga UHF.

    Det baller fort på seg, som baldrick skriver :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Kanskje noe i denne duren med 5x15" i hver?



    Dette er TD15H.



    Målet er at de skal summere så de opererer som én enhet. Veggene blir skrå inn, slik at der også blir hornlading. Er dette noe å forfølge teoretisk? Gjør "hornet så lite som mulig, skissen ovenfor er bare grov (og dårlig, siden jeg ikke kan tegne, haha).
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Mottok et ras av SpeakOn chassis-kontakt og jacks i dag.

    NL2FX til 36kr/stk
    er en sann fryd å jobbe med og gir svært høyt kvalitetsinntrykk. Nesten like bra som på de langt dyrere NLT4FX som jeg har fra før. Disse krever imidlertid lodding, mens NL2FX (som bare er topolet) har ordentlig solid skrumekanisme med phillips-hode inne i pluggen.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ser at midbassen ikke sitter helt, og at nytt konsept vurderes. Hvis jeg skal tenke høyt, så var det en ting jeg ville sjekket ut før jeg gikk videre med nye konstruksjoner - nemlig push-pull kobling av 2226. Jeg syntes nok at disse JBLene låt litt soft og fluffy i den store orginalkassen. Manglet liksom litt smekk og tydlighet. Snudde ene driver (+ skiftet fase) og resultatet var merkbart mer snert. Dette fordi slik kobling reduserer forvrengning og spiller renere.

    For å få det til, må midbasskassene "sveises" sammen og åpnes opp mot hverandre slik at driverne deler felles volum. Det blir ikke mer SPL slik, men tror kanskje resultatet lydmessig hadde passet bedre(?). Ok, kassene ødelegges jo litt, men hvis det er nye planer på gang, så er det kanskje verdt å prøve. Det sagt: Enkelte som driver med pro-lyd og max belastning er kritiske da elemetet med baksiden ut i friluft gjerne generer litt mer "ulyd" da mye luft skal flyttes gjennom baksidens mer kronglete fysiske utforming og ventileringen gjennom magneten.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Hva er det som mangler, hvordan skal det låte?
    Eksempler, beskrivelse og lignende?
    Er den lyden du er ute etter noe du har opplevd, i så fall hvor og hvordan?

    Når en vet noe om hvordan en vil det skal låte, kan en prøve å bestemme hvordan dette kan oppnås ut i fra antagelser om hvordan lyden rent teknisk må være for å gi denne lyden en ønsker.

    Hvis en greier å utlede krav til spl, frekvensrepons, lydfeltets karakteristikk (vpl, lydintensitet), decay, så er det fullt mulig å spesifisere en høyttaler som vil gi denne lyden, designe den, og bygge den.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ser at midbassen ikke sitter helt, og at nytt konsept vurderes. Hvis jeg skal tenke høyt, så var det en ting jeg ville sjekket ut før jeg gikk videre med nye konstruksjoner - nemlig push-pull kobling av 2226. Jeg syntes nok at disse JBLene låt litt soft og fluffy i den store orginalkassen. Manglet liksom litt smekk og tydlighet. Snudde ene driver (+ skiftet fase) og resultatet var merkbart mer snert. Dette fordi slik kobling reduserer forvrengning og spiller renere.

    For å få det til, må midbasskassene "sveises" sammen og åpnes opp mot hverandre slik at driverne deler felles volum. Det blir ikke mer SPL slik, men tror kanskje resultatet lydmessig hadde passet bedre(?). Ok, kassene ødelegges jo litt, men hvis det er nye planer på gang, så er det kanskje verdt å prøve. Det sagt: Enkelte som driver med pro-lyd og max belastning er kritiske da elemetet med baksiden ut i friluft gjerne generer litt mer "ulyd" da mye luft skal flyttes gjennom baksidens mer kronglete fysiske utforming og ventileringen gjennom magneten.
    Hei, mannen!

    De låter alt annet enn soft og fluffy her. Dette er bare 42L trykkammerkasser. De spiller knalltight og punchy. Med alle fire og 1750w fordelt på to og to drivere i serie (Emotiva XPR-1) spiller de knallhøyt og trykker vanvittig. Det er nok mer et plasseringsproblem (og akustisk koblingsproblem) enn konstruksjonsproblem. Har tweaket en god del med det, og blitt såpass fornøyd med resultatet at jeg har begynt med finish på midbasskassene :) Problemet har vært at de gjør det meste korrekt der de skal gjøre det. Trøkke maks etc, men for å oppnå det trøkket, så må jeg spille grassat høyt, og da klrer seff ikke htt å holde følge, så da blir lyden elendig på vokal, fordi det blir for varmt og diffust pga ekstrem nivåforskjell (ikke fordi driverne i seg selv er slik, det er mer et problem med tonal balanse tror jeg). For å kompensere har jeg forsøkt å dele dem høyere, men da blir plassering et problem. Stereoperspektivet faller sammen og ting høres slettes ikke bra ut.

    Kompromisset har blitt å nivåregulere ting, endre litt på delingene så det ikke er så mye overlapp mellom de forskjellige driverne. Dette fungerer veldig bra, men da oppnår jeg ikke samme hinsidige lydtrykk. (og det er forsåvidt greit, siden det ikke er noe jeg har sterkt behov for, men det er moro noen ganger). Har dermed endt opp med en innstilling som er diffus og der midbassen er optimalisert, og så en annen "hifi-innstilling" som høres mer naturlig ut.

    Grunnen til at jeg kikker på å bygge noe nytt, er todelt. Det ene er at det hadde vært moro å bygge noe (grunn i seg selv :)), det andre er at jeg da får koblet alle driverne akustisk og kan gjøre det mer helhetlig enn kombinasjonen av 4343B og midbassene.

    Har denne testkassen jeg har fortalt deg om, (den jeg fyllte med sand for å teste forskjellige volum og slikt) og jeg har tenkt til å gjøre denne enda mer modulær enn den er nå. Den er vel på 125L, lukket, men kan porte den i toppen, legge inn mulighet for å kjøre push-pull osv, men det blir uaktuelt å ha magneter stikkende ut i hytt og gevær. Ting ser realt balle ut her nå, men målet på sikt er jo å få dette noen lunde presentabelt, haha.

    Er veldig ny innen DIY som du vet, og det er mye som vil prøves. Kommer aldri i verden til å slå meg til ro med noe, og skal prøve mye forskjellig, men høyttalerprosjekt blir en stund til, må få mer koll på akustikk og integrasjon av det jeg har først. Er bare moro å prate litt om det au.

    Hva er det som mangler, hvordan skal det låte?
    Eksempler, beskrivelse og lignende?
    Er den lyden du er ute etter noe du har opplevd, i så fall hvor og hvordan?

    Når en vet noe om hvordan en vil det skal låte, kan en prøve å bestemme hvordan dette kan oppnås ut i fra antagelser om hvordan lyden rent teknisk må være for å gi denne lyden en ønsker.
    Problemet er at det skal låte forskjellig. ;D Jeg kommer fra flere år med bruk av dyre hodetelefoner og er vant til å ha en haug av forskjellige cans som komplementerer forskjellig programmateriale, dagsform og generell bruk. Det er en av fordelene med head-fi, man kan ha mange systemer som yter veldig bra på forskjellige ting uten å sprenge banken eller oppta mye plass. I forsøk på å oppnå noe av det samme med stereo, så prøver jeg å optimalisere kapasitet og fleksibilitet innenfor mine økonomiske rammer. Målet er da at jeg kan få hifi-presentasjon, smooth og svulstig røraktig-presentasjon med avrullet topp og basstung gøytalerreproduksjon avhengig av humør og hva systemet skal brukes til.

    Dette er selvsagt ikke mulig, men med vilje til kompromisser, DSP, todelt bassystem med kapasitet og htt med mye kapasitet er det mye fleksibilitet til å påvirke ting til å låte slik og sånn :)

    Banalt sagt, så er det eneste som er viktig at det låter bra i dag. Ser nok mer på et anlegg som et instrument (til nytelse) og ikke et verktøy for presis reproduksjon.

    Hvis en greier å utlede krav til spl, frekvensrepons, lydfeltets karakteristikk (vpl, lydintensitet), decay, så er det fullt mulig å spesifisere en høyttaler som vil gi denne lyden, designe den, og bygge den.
    Takk, dette er et veldig godt råd, og henger sammen med dette Tytte71 sa om å definere målene, så kommer konstruksjonen som en funksjon av det.

    Jeg får gjøre som dere sier og definere disse tingene og jobbe ut fra det, fremfor å jumpe rundt som en postehappy gærning og bare snakke om bass og katter hele tiden. ;D
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Høres veldig fornuftig ut det du sier. Ting og tang begynner å nå sine grenser. Da er det nok helt riktig strategi å begynne forfra og smelle til på nytt design for å møte target. :)
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    <laaangt sitat>
    Dette er en bra tilnærming.
    Det gir uttelling i form av mange morsomme eksperimenter og forhåpentligvis god lyd også innimellom.

    Tror ikke det er så viktig å henge seg opp i hva som er "korrekt reproduksjon".
    Når en vet hvor forskjellig studioene der musikken er laget er, samt at lyden i tillegg er farget av produsent og lydteknikers smak, så er det nok riktig som du har funnet ut at det ikke er mulig å sette opp et system med faste innstillinger som skal låte optimalt på alt.

    Jeg prøver å få til best mulig lyd uten at det blir for høyt.
    Oppfattelsen av lyd har begrenset dynamikkområde - blir det for høyt, så låter det ikke bra lenger, og blir det veldig høyt over lengre tid så er det skadelig.
    Men det kreves ganske høyt lydtrykk for å få til rett fysisk opplevelse - mid/høyere bass skal ha smekk og anslag, dypere bass skal flytte ting.
    Ved lave frekvenser ser det ut til at vi tåler ganske høyt lydtrykk.
    Problemet er at balansen blir håpløs når bassen skrus opp.
    Dette har jo du også funnet ut.

    Et par ting kan man gjøre for å få det bedre, men det er nok ikke noen vei utenom - fysisk bass krever høy lyd.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Her er bygge veiledning som kan passe deg.

    Drew Daniels
    Veldig gøyalt lesestoff, takk for anbefalingen.

    <laaangt sitat>
    Dette er en bra tilnærming.
    Det gir uttelling i form av mange morsomme eksperimenter og forhåpentligvis god lyd også innimellom.

    Tror ikke det er så viktig å henge seg opp i hva som er "korrekt reproduksjon".
    Når en vet hvor forskjellig studioene der musikken er laget er, samt at lyden i tillegg er farget av produsent og lydteknikers smak, så er det nok riktig som du har funnet ut at det ikke er mulig å sette opp et system med faste innstillinger som skal låte optimalt på alt.

    Jeg prøver å få til best mulig lyd uten at det blir for høyt.
    Oppfattelsen av lyd har begrenset dynamikkområde - blir det for høyt, så låter det ikke bra lenger, og blir det veldig høyt over lengre tid så er det skadelig.
    Men det kreves ganske høyt lydtrykk for å få til rett fysisk opplevelse - mid/høyere bass skal ha smekk og anslag, dypere bass skal flytte ting.
    Ved lave frekvenser ser det ut til at vi tåler ganske høyt lydtrykk.
    Problemet er at balansen blir håpløs når bassen skrus opp.
    Dette har jo du også funnet ut.

    Et par ting kan man gjøre for å få det bedre, men det er nok ikke noen vei utenom - fysisk bass krever høy lyd.
    Ja, ser du optimaliserer på film, og at andre også gjør dette (ref. databass). Synes dette er en smart tilnæring. Det krever jo litt arbeid, men er verdt det og en annen dimensjon ved hobbyen. Det blir litt som å stemme et instrument, vil jeg tro.

    Dette med å skulle reprodusere eksakt det som er på plata eller i fila i håp om å få det artisten (eller mastering ingeniøren) ønsket, blir for meg for søkt og umulig. Hvordan noen intenderte at noe skulle låte krever at man har deres eksakte avspillingsutstyr, deres subjektive evne til å oppleve lyd og rommet de satt i da det ble bestemt hvordan det skulle låte. Det er variasjoner i hvordan individer oppfatter forskjellige frekvenser, hvilke de er sensitive for og hva som påkaller sibilans hos den enkelte.

    For å ta et ekstremt eksempel, så kan man f.eks. anta at artisten har hørselstap og er lite sensitiv for toppen. Han jekker opp toppen for å få det til å høres naturlig ut, og så sitter man der med et nøytralt anlegg og god hørsel, og resultatet blir at man får stukket hull i tromhinnene. Skal man reprodusere her, så må man faktisk kompensere for artistens hørselstap, først da er man tettere på hva artisten intenderte, og heller ikke da er man tett nok på pga annet avspillingsutstyr og rom. På toppen av det hele er det slettes ikke sikkert at artistens preferanser er sammenfallende med ens egne, selv om musikken i seg selv er god.

    Dette blir for hårete, derfor tror jeg at man oppnår mye mer lytteglede ved å gi slipp på slike retningslinjer for et system, og heller tuner anlegget til å tekkes ens egne ører og glemmer alt annet.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det oppsettet som blir brukt nå om dagen er vel egenltig for film & media, men vet ikke om det kan kalles optimalisert for film akkurat.
    Hvordan lyden er varierer også, etter hvilke høyttelere som skal prøves ut, og ofte er det forskjellige måter å sette opp på og kalibrere som prøves.

    I dag var det testing av atmos demotrackene til dolby, så ble det noen filmscener for sammenligning.
    Ender opp med å kjøre noe jazz fra Hot Sardines, så fortsetter det med flere ekstremt gode jazzproduksjoner, og blir sittende å høre musikk i stedet for filmklipp.
    Det låter bare så mye bedre - klarhet, dynamikk, smekk er av en annen verden i forhold til "moderne" filmlyd som dessverre har fått LOUD-syke.
    Filmene har dypbass på effekter som ikke finnes på noe musikk, men musikk med god dynamikk leverer likevel en solid fysisk opplevelse i bassområdet, der anslag på trommer er spesielt viktig for å få denne rette snerten.

    Det som kan være bra å merke seg er at "riktig" lyd kanskje er mye nærmere det som også er morsom lyd.
    Fx så er det slik at hvis dsp og eq brukes til å ordne ting slik at bassen blir jevn og direktelyden fra ht er noenlunde flat, så blir det en høyere nivå nedover i frekvens, hvis en justere til flatt målt med pn eller statisk sweep så mister en for mye energi nedover i nedre mellomtone og bass.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det oppsettet som blir brukt nå om dagen er vel egenltig for film & media, men vet ikke om det kan kalles optimalisert for film akkurat.
    Hvordan lyden er varierer også, etter hvilke høyttelere som skal prøves ut, og ofte er det forskjellige måter å sette opp på og kalibrere som prøves.

    I dag var det testing av atmos demotrackene til dolby, så ble det noen filmscener for sammenligning.
    Ender opp med å kjøre noe jazz fra Hot Sardines, så fortsetter det med flere ekstremt gode jazzproduksjoner, og blir sittende å høre musikk i stedet for filmklipp.
    Det låter bare så mye bedre - klarhet, dynamikk, smekk er av en annen verden i forhold til "moderne" filmlyd som dessverre har fått LOUD-syke.
    Filmene har dypbass på effekter som ikke finnes på noe musikk, men musikk med god dynamikk leverer likevel en solid fysisk opplevelse i bassområdet, der anslag på trommer er spesielt viktig for å få denne rette snerten.

    Det som kan være bra å merke seg er at "riktig" lyd kanskje er mye nærmere det som også er morsom lyd.
    Fx så er det slik at hvis dsp og eq brukes til å ordne ting slik at bassen blir jevn og direktelyden fra ht er noenlunde flat, så blir det en høyere nivå nedover i frekvens, hvis en justere til flatt målt med pn eller statisk sweep så mister en for mye energi nedover i nedre mellomtone og bass.
    Siktet til at du optimaliserer egne EQ-profiler for hver film, men det er jo ikke på systemnivå, så tar den. :)

    Gjorde systemet flatt for lenge siden, og det ble ingen braksuksess, det låt tynt og kjedelig. Det har nok mye med ørenes sensitivitet over frekvens å gjøre. Dette har vært postet her før, men kan ikke gjentas nok. Du vet nok dette, men det passer inn her, så jeg poster det likevel.



    "As you can see, humans are especially sensitive to sounds in the 400-5000 Hz range (which is approximately the range of human voice). As the sound volume increases, the perceived loudness of different frequencies becomes more uniform (but we become more sensitive to higher tones, such as those produced by a baby crying). The dotted line is the average frequency sensitivity curve."


    Så sesitiviteten i øret er ikke bare ugjevn, men dynamisk med lydstyrke! Om vi bare tenker på bassen: Det innebærer at en låt med mye dynamikk vil høres bra ut i de stille partiene med boost i bassen, mens den vil høres altfor basstung ut i partiene hvor det klines til (over litt lengre tid enn anslaget av ei tromme). Den perfekte lyd er umulig uten dynamiske DSP-kapabiliteter som kontinuerlig justerer responsen i tråd med ørets sensitivitet ift signalet. At ingen har laget noe slikt er merkelig, men du kan jo bli den første. :) Ser Devialet har begynt med DSP-konfigurasjoner for gitte høyttalere nå, men dynamisk prosessering som buffrer og analyserer signalet før det korrigerer on the fly finnes jo ikke. Pga individuell variasjon og stadig endret kurve blir det muligens veldig hørbart og derfor en vanskelig nøtt å knekke. Har det vært noe forskning innenfor dette feltet som du er kjent med?

    Om ikke man gjør kontinuerlig prosessering basert på analyse av buffret signal under playback, så kunne man i det minste buffret hele låta eller store deler av filmlyden og så optimalisert for dynamikken i gitt programmateriale + gjennomsnittlig lydstyrke.

    Skal man lytte på lavt volum, så er det to ting som gjelder, boosting av bass og highs (evt. dra ned 400-5000 hz). V-kurve. Når man lytter høyt, så kan man begynne å tenke på litt flatere kurve, og kanskje ta ned øvre mellomtone noe for å unngå sibilans og redusere risikoen for hørselsskader, men da blir det basstungt.

    ---------

    Klinte til med en MiniDSP OpenDRC-DI i går, så når kassene er malt og subamp på stell igjen, så blir det å leke litt med FIR foran miniDSP 4x10 HD. Det kan bli spennende og lærerikt.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.280
    Antall liker
    105.746
    Torget vurderinger
    23
    I gamle dager het dette "loudness" og var en knapp som satt på de aller fleste forsterkere..:cool:
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    I gamle dager het dette "loudness" og var en knapp som satt på de aller fleste forsterkere..:cool:
    Hehehehe, gode gamle loudnessknappen på gamle racket, hadde den på uansett volum, haha :)

    Men seriøst da. Det bør ligge noe liknende i fremtiden? Har skrevet litt mer i posten ovenfor, kom i flyt over den tanken, hehe.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    I fremtiden blir det nok mulig å kjøpe seg ny hørsel. Justert etter anlegget! :) Det hadde vært greit å kunne satt inn noe som taklet mer SPL. Synd hørselen er så skjør. Aldri hørt om noen som har blitt blind av å lese for mye.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Nja, vet ikke om jeg er helt med på den konklusjonen Titten...
    Husk at det er slik vi hører på musikk på konsert også. Musikken er allerede "EQ-justert";)

    Jeg bruker 4 filtre jeg justerer mellom alt ettersom hvordan musikken er innspilt i utgangspunktet og litt etter hvor høyt jeg spiller.

    PS: det finnes forresten "tenkende" DSP i PA verden som faser ut bass når den booker for mye i rommet. Er ikke så veldig sofistikert, men det funker.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Nja, vet ikke om jeg er helt med på den konklusjonen Titten...
    Husk at det er slik vi hører på musikk på konsert også. Musikken er allerede "EQ-justert";)

    Jeg bruker 4 filtre jeg justerer mellom alt ettersom hvordan musikken er innspilt i utgangspunktet og litt etter hvor høyt jeg spiller.

    PS: det finnes forresten "tenkende" DSP i PA verden som faser ut bass når den booker for mye i rommet. Er ikke så veldig sofistikert, men det funker.
    Det er derfor jeg også la til at

    Om ikke man gjør kontinuerlig prosessering basert på analyse av buffret signal under playback, så kunne man i det minste buffret hele låta eller store deler av filmlyden og så optimalisert for dynamikken i gitt programmateriale + gjennomsnittlig lydstyrke.
    Her vil prosesseringen gjøres på låt- eller filmnivå. På konsert hører man ikke på mange forskjellige genre eller innspillinger vanligvis, slik man gjerne kan gjøre hjemme. Det blir så stor variasjon i hva man spiller at det kunne vært nyttig.

    Er du fortsatt uenig?

    Har du noe navn på disse dynamiske DSP'ene?

    Det bør være ganske greit å programmere noe som analyserer og prosesserer basert på crest factor, frekvensdistribusjon og signalnivå, så rart at ingen har gjort det. Når man skal begynne med feedback fra målemikk så blir det selvsagt litt annerledes, regner med at det er slik de DSP'ene du sikter til fungerer. Det bør uansett gå ann med dagens teknologi å kombinere dette.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg tror bare ikke jeg helt forstår hva du mener. :)
    Slik jeg forstår deg ønsker du å tilpasse dynamikken i musikken eller filmen du spiller av til ørets følsomhet. Det mener jeg allerede er gjort i miks og mastring.
    Spiller man ulike mastringer så har man replay gain funksjonen.

    Har ikke noe navn på DSPene men slik jeg forstår det er det en slags aktiv bassfelle. Var bare en lydtekniker i et kulturhus som nevnte det en gang vi stod og snakket om løsninger for å bedre et bassproblem. Skal jobbe med han om ikke lenge, skal spørre han jeg....
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Så blir man sku nedstemt igen, nakke ned! Det her forum er lige forkært jo! ;D

    Jeg mente at hver låt buffres, så analyserer DSP-motoren crest factor, frekvensdistribusjon og gjennomsnittlig signalnivå, for så å opprette en optimal kurve for den aktuelle låta.

    Spiller man lavt, så vil DSP-motoren kompensere for hørselens sensitivitet ved å øke bass blant annet. Spiller man høyere, så vil kurven være flatere, fordi hørselen er mer sensitiv for bass da.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Aha, skjønner... Smart. :)
    Lettere sagt enn gjort, men ideen er god.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Aha, skjønner... Smart. :)
    Lettere sagt enn gjort, men ideen er god.
    Se det, dere! ;D

    Ja, det er nok ingen lett affære, fordi man må ta høyde for høyttalernes respons, rombidrag osv, osv, osv om det skal bli "perfekt". Men man kunne eksempelvis tenke seg at man målte rommet en gang, og så hadde dsp'en visshet om grunnlaget. Men så kommer begrensningene til alle kontruksjoner inn osv, osv, osv, så plutselig har man et komplekst system som ikke er plug&play lenger.

    Det er nok ingenting som slår å bli dyktig nok til å være sin egen konstruktør, lydtekniker og akustiskkonsulent. :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.691
    Antall liker
    3.222
    Torget vurderinger
    0
    Spiller man lavt, så vil DSP-motoren kompensere for hørselens sensitivitet ved å øke bass blant annet. Spiller man høyere, så vil kurven være flatere, fordi hørselen er mer sensitiv for bass da.

    Det bør ligge noe liknende i fremtiden? Har skrevet litt mer i posten ovenfor, kom i flyt over den tanken, hehe
    Slik har systemet mitt fungert i mange år....og hos tusenvis av andre lydentuasiaster.

    Men, bedre sent enn aldri og vi har alle mye moro underveis - og resultatet er store lydopplevelser ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn