Ser at midbassen ikke sitter helt, og at nytt konsept vurderes. Hvis jeg skal tenke høyt, så var det en ting jeg ville sjekket ut før jeg gikk videre med nye konstruksjoner - nemlig push-pull kobling av 2226. Jeg syntes nok at disse JBLene låt litt soft og fluffy i den store orginalkassen. Manglet liksom litt smekk og tydlighet. Snudde ene driver (+ skiftet fase) og resultatet var merkbart mer snert. Dette fordi slik kobling reduserer forvrengning og spiller renere.
For å få det til, må midbasskassene "sveises" sammen og åpnes opp mot hverandre slik at driverne deler felles volum. Det blir ikke mer SPL slik, men tror kanskje resultatet lydmessig hadde passet bedre(?). Ok, kassene ødelegges jo litt, men hvis det er nye planer på gang, så er det kanskje verdt å prøve. Det sagt: Enkelte som driver med pro-lyd og max belastning er kritiske da elemetet med baksiden ut i friluft gjerne generer litt mer "ulyd" da mye luft skal flyttes gjennom baksidens mer kronglete fysiske utforming og ventileringen gjennom magneten.
Hei, mannen!
De låter alt annet enn soft og fluffy her. Dette er bare 42L trykkammerkasser. De spiller knalltight og punchy. Med alle fire og 1750w fordelt på to og to drivere i serie (Emotiva XPR-1) spiller de knallhøyt og trykker vanvittig. Det er nok mer et plasseringsproblem (og akustisk koblingsproblem) enn konstruksjonsproblem. Har tweaket en god del med det, og blitt såpass fornøyd med resultatet at jeg har begynt med finish på midbasskassene
Problemet har vært at de gjør det meste korrekt der de skal gjøre det. Trøkke maks etc, men for å oppnå det trøkket, så må jeg spille grassat høyt, og da klrer seff ikke htt å holde følge, så da blir lyden elendig på vokal, fordi det blir for varmt og diffust pga ekstrem nivåforskjell (ikke fordi driverne i seg selv er slik, det er mer et problem med tonal balanse tror jeg). For å kompensere har jeg forsøkt å dele dem høyere, men da blir plassering et problem. Stereoperspektivet faller sammen og ting høres slettes ikke bra ut.
Kompromisset har blitt å nivåregulere ting, endre litt på delingene så det ikke er så mye overlapp mellom de forskjellige driverne. Dette fungerer veldig bra, men da oppnår jeg ikke samme hinsidige lydtrykk. (og det er forsåvidt greit, siden det ikke er noe jeg har sterkt behov for, men det er moro noen ganger). Har dermed endt opp med en innstilling som er diffus og der midbassen er optimalisert, og så en annen "hifi-innstilling" som høres mer naturlig ut.
Grunnen til at jeg kikker på å bygge noe nytt, er todelt. Det ene er at det hadde vært moro å bygge noe (grunn i seg selv
), det andre er at jeg da får koblet alle driverne akustisk og kan gjøre det mer helhetlig enn kombinasjonen av 4343B og midbassene.
Har denne testkassen jeg har fortalt deg om, (den jeg fyllte med sand for å teste forskjellige volum og slikt) og jeg har tenkt til å gjøre denne enda mer modulær enn den er nå. Den er vel på 125L, lukket, men kan porte den i toppen, legge inn mulighet for å kjøre push-pull osv, men det blir uaktuelt å ha magneter stikkende ut i hytt og gevær. Ting ser realt balle ut her nå, men målet på sikt er jo å få dette noen lunde presentabelt, haha.
Er veldig ny innen DIY som du vet, og det er mye som vil prøves. Kommer aldri i verden til å slå meg til ro med noe, og skal prøve mye forskjellig, men høyttalerprosjekt blir en stund til, må få mer koll på akustikk og integrasjon av det jeg har først. Er bare moro å prate litt om det au.
Hva er det som mangler, hvordan skal det låte?
Eksempler, beskrivelse og lignende?
Er den lyden du er ute etter noe du har opplevd, i så fall hvor og hvordan?
Når en vet noe om hvordan en vil det skal låte, kan en prøve å bestemme hvordan dette kan oppnås ut i fra antagelser om hvordan lyden rent teknisk må være for å gi denne lyden en ønsker.
Problemet er at det skal låte forskjellig. ;D Jeg kommer fra flere år med bruk av dyre hodetelefoner og er vant til å ha en haug av forskjellige cans som komplementerer forskjellig programmateriale, dagsform og generell bruk. Det er en av fordelene med head-fi, man kan ha mange systemer som yter veldig bra på forskjellige ting uten å sprenge banken eller oppta mye plass. I forsøk på å oppnå noe av det samme med stereo, så prøver jeg å optimalisere kapasitet og fleksibilitet innenfor mine økonomiske rammer. Målet er da at jeg kan få hifi-presentasjon, smooth og svulstig røraktig-presentasjon med avrullet topp og basstung gøytalerreproduksjon avhengig av humør og hva systemet skal brukes til.
Dette er selvsagt ikke mulig, men med vilje til kompromisser, DSP, todelt bassystem med kapasitet og htt med mye kapasitet er det mye fleksibilitet til å påvirke ting til å låte slik og sånn
Banalt sagt, så er det eneste som er viktig at det låter bra i dag. Ser nok mer på et anlegg som et instrument (til nytelse) og ikke et verktøy for presis reproduksjon.
Hvis en greier å utlede krav til spl, frekvensrepons, lydfeltets karakteristikk (vpl, lydintensitet), decay, så er det fullt mulig å spesifisere en høyttaler som vil gi denne lyden, designe den, og bygge den.
Takk, dette er et veldig godt råd, og henger sammen med dette Tytte71 sa om å definere målene, så kommer konstruksjonen som en funksjon av det.
Jeg får gjøre som dere sier og definere disse tingene og jobbe ut fra det, fremfor å jumpe rundt som en postehappy gærning og bare snakke om bass og katter hele tiden. ;D