Ti tommler og to 18-tommere - målet om øredøvende bass uten mye forvrengning

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Tittentei

    Gjest
    ^ Du kan ikke poste en nærfeltsmåling over en av dem slik de er nå da? Gjorde selv råmåling uten noen form for korreksjon eller filtere. Målingene var i to individuelle kasser med to forskjellige drivere, men samme kassekonstruksjon og volum. Hadde vært interessant å se responsen over 1kHz. Der synes jeg det var dårlige greier. xover @ 600 Hz m/12dB/oct rolloff så får man med seg litt av ugjevnhetene der, men man kan jo korrigere med DSP.

    Skal ta målinger av subbene nå for sammenlikning av forskjellige mengder fyll.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Respons fra Sweetspot

    Kom litt nærmere nirvana i går.


    Dette er fullresponsen til systemet i bassen, og det er litt å bryne seg på rundt 150 Hz og oppover, men i bunn er jeg solid. Dette er fra sweetspot. Målet er 4 innstillinger, der en er flat, en er veldig basstung og en som har avtagende slakt avtagende kurve opp mot diskant. Målet er å ha innstillinger som komplementerer programmateriale som film, elektronika og annen akustisk musikk på en god måte.



    Dette ser vel heller ikke helt tragisk ut?

    Det var ikke behov for noen EQ-økning, men noe senking ble det. Må bare få flatere respons fra 100 og oppover, og her kommer jeg nok ikke unna romtiltak.

    Edit: La til overskrift.
     
    Sist redigert:
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Ser brutalt ut dette Tittentei. Håper jeg aldri havner i "musikk som våpen" krig med deg. ;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kom litt nærmere nirvana i går.


    Dette er fullresponsen til systemet i bassen, og det er litt å bryne seg på rundt 150 Hz og oppover, men i bunn er jeg solid. Dette er fra sweetspot. Målet er 4 innstillinger, der en er flat, en er veldig basstung og en som har avtagende slakt avtagende kurve opp mot diskant. Målet er å ha innstillinger som komplementerer programmateriale som film, elektronika og annen akustisk musikk på en god måte.



    Dette ser vel heller ikke helt tragisk ut?

    Det var ikke behov for noen EQ-økning, men noe senking ble det. Må bare få flatere respons fra 100 og oppover, og her kommer jeg nok ikke unna romtiltak.

    Edit: La til overskrift.
    Harru fossefall med 500ms også?

    Ved første titt så ser det litt basstungt ut. Men dette er langt ned i frekvens, så på musikk så er det ikke sikkert dette gjøre noe. På film... der det ofte går ned imot 20hz og under... der vil du nok merke dette godt. Ser også ut som du har relativt jevn klang i rommet ditt, som er positivt. I vertfall så liker jeg det.

    Bare for morrskuld hvordan ser Impulse og GD grafen ut?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Harru fossefall med 500ms også?

    Ved første titt så ser det litt basstungt ut. Men dette er langt ned i frekvens, så på musikk så er det ikke sikkert dette gjøre noe. På film... der det ofte går ned imot 20hz og under... der vil du nok merke dette godt. Ser også ut som du har relativt jevn klang i rommet ditt, som er positivt. I vertfall så liker jeg det.

    Bare for morrskuld hvordan ser Impulse og GD grafen ut?
    Alt for deg ;D Dette er et område jeg trenger hjelp til tolkning, så gjerne det.

    Bare for å passe på at vi ikke driver med innpakking her: Ingen skal være redd for å si hva de mener i "mine" tråder eller om ting jeg poster. Her kan konstruktiv kritikk gis rett fra levra, men direkte spydigheter er vel unødvendig? Jeg forstår at det er like mange meninger som hoder, og synes alle bidrag kan være verdt å sjekke ut for å finne ut hva som funker best rent subjektivt. Hvis man ser grums i målinger, ting som tyder på at jeg har gjort noe feil eller bør forbedre noe, så kom gjerne med det. Det gis ingen garantier for at alt vil bli fulgt opp, men dersom jeg ikke har nytte av det, så kan andre som leser ha det. :)


    Men tilbake til forespørslene dine. Mikk er flyttet på (men stadig i sweetspot), og responsen varierer som vi vet litt avhengig av posisjon. Det eneste jeg har gjort, er å måle avstander og legge inn litt delays (som forverret responsen over 100 Hz), jeg skal gjøre dette vha impulsrespons, men det er den mest trøblete tingen å gjøre etter min mening. Har utstyr utenom UMIK-1 til det, men problemet er at impulsen endrer seg med startfrekvens på sveipet, siden lydens hastighet varierer over frekvens. Tips hvordan folk gjør dette, settes stor pris på.

    Gi meg gjerne lang eller kortversjonen av resonnementet ditt når du ser det følgende, slik at jeg kan se hvordan du tolker.

    Her er GD chartet til 5kHz.


    Impulsrespons




    Vattenfall
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ser brutalt ut dette Tittentei. Håper jeg aldri havner i "musikk som våpen" krig med deg. ;)
    Hahaha, brutalt er for meg et kompliment, så takk for det Mats. Jeg kom til å tenke på hvordan jeg er iferd med å bygge verdens største hodetelefon i det lille rommet mitt. Og så tenkte jeg: Med Sony MDR-XB1000 så har man en 70mm driver noen få centimeter fra øret, og jeg lurte på hvor mange 18" jeg må plassere på framveggen for å holde forholdet mellom avstand til øret og membranstørrelse likt relativt til XB1000, det skal jeg regne på, haha.

    Dette har nå i alle fall bevist for meg at store saker i små rom fungerer (for mine preferanser). Jeg tenker at det alltid er litt bedre å ha for mye enn for lite, grådig som jeg er ;D Tenk også på kammeret i Audeze LCD-2 og den massive membranen i orthoene relativt til området den skal fylle med lyd. Kan det være dette i kombinasjon med kort avstand til øret og kontrollerte omgivelser som gjør dem så sabla gode i bassen?

    Koselig at du svinger innom basstråden. Vi har jo gått ganske parallellt over fra head-fi til stereo og DSP vi to. Har du slått deg til ro med basserne dine, eller klør du også i fingrene etter å komme igang med selvbygg? Før dette hadde jeg knapt tatt i en hammer, men det funker jo, gøy er det au. Kan også røpe at DIY muligens gir et bias til at man liker det man hører tross imperfeksjoner. ;D Kan også sitte og skule bort på de digre kassene og smile lurt for meg selv, men med objektive øyne ser jeg jo at det ikke er noen øyenstener akkurat. ;D
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Noen får tårer i øynene av en fin soloppgang, men for meg er dette det ultimate om dagen, haha. Sykt som du står på nå, går fort. Har du malt eller sprayet du – og i tilfellet spraying; boks eller pistol?

    Det blir moro å høre hvordan du liker større kasser og FP14k kontra mindre og en amp som muligens har tidligere roll off i dypet. Det kunne vært moro å bygge de minste kassene til ultraene i dual opposed og smøre dem inn med juice. I et slikt tilfelle kan de fire jeg har erstattes med 16stk, men det skjer ikke, ikke 8 heller (men det hadde vært gøy). ;D
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    OK. Ser greit ut dette. GD viser at subbene eller alt det lave i frekvans kobler mot rommet. Som igjen må laddes før lden når mik. Men lite å utsette på dette. Ser at du har legt ut med glatting. Har du en måling uglattet. Ser finere ut med glatting, men om man skal få tips så bår du legge ut målinger som viser hvor "ille" det egentlig er. Men det ser bra ut,

    Impulse aksen, kan du sette kriteriene til 25ms. Nå viser du hele veien. Litt vanskelig å se eller kommentere. Settes under LIMITS. %FS har jeg ikke lært meg å tolke. Så uttaler meg ikke noe på den.

    Vannfallet ditt viser at bassen din er tight og dør raskt ut, men med litt varme slik de fleste liker det. Ser bar ut. Men hvordan det måler og hvordan det låter er jo to ulike ting. Hjelper ikke om det måler godt og det låter crap.

    Har du også målinger av venstre og høyre side seperat? Kan være lettere å gi konkrete tips.

    De fjelltoppene og dalbunnene du har mellom ca 130hz og oppover kan rett og slett være kanselleringer fra flater i rommet ditt. Dette vil vise på impulse/ETC målingene. Og det viser på GD plottet. Men jeg sier igjen at dette ser egentlig veldig bra ut. Godt jobba
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Tusen hjertlig takk. :) Gode svar fortjener (mindre gode?) spørsmål, men først.

    IR, bedre?
    2014-10-10 02_24_14-TINY.jpg

    2014-10-10 02_26_17-TINY.jpg


    Kan toppene i det røde rektangelet indikere ikke-tidsalignede drivere? De ser like intensive ut alle sammen. Kan selvsagt sjekke dette ved å endre delays. Så et forslag der bruk av USB-mikrofon for aligning av impulsrespons kunne gjøres ved å se på peakene relativt til hverandre, uten å justere for internprosessering i tidsdomenet.

    2014-10-10 02_30_25-TINY.jpg


    Visste ikke at glattingen slo ut i GD, beklager.

    Forvrengning
    2014-10-10 02_32_06-TINY-dist.jpg


    Distortion er 0,162 % @ 20 % fra sweetspot ved dette lydnivået, det må være noe tukkel med nærfeltsmålingene, for der får jeg mer. Refleksjoner fra cone? Lyder fra oppheng?

    Hvis dette ikke er tilfredstillende fremvisning, korriger gjerne igjen, er tranglært, haha.

    De første grønne målingene var uten glatting, her er en ny FRP uten



    Syk forverring fra den grønne uten noe delay og muligens noen centimeter off hit eller dit med mikk i fht de første målingene.

    ---

    Det er greit å få ting til å måle bra og så høre om man liker det. Greit å prøve litt forskjellig og se hva som funker best. Målet er ikke at ting skal måle, men låte bra, og tror at målinger er et godt verktøy for å se hvor i landet man ligger og kunne konkretisere hva det er man faktisk liker rent visuelt. Har stor jobb å gjøre her.

    Spørsmålsrunde
    (1) "GD viser at subbene eller alt det lave i frekvans kobler mot rommet. Som igjen må laddes før lden når mik."

    Hva mener du med dette? Hvordan ser du at de kobler mot rommet?

    (2) "Har du også målinger av venstre og høyre side seperat?"

    Trøbbelet er at det ikke er noe høyre og venstre side, dette er en vegg av lyd, haha, men jeg skjønner hva du mener.

    Systemet består av fire subber i mono, delt ved 60 Hz. Videre er det fire midbassmoduler, to på hver side som jobber fra 60 til 200 Hz og til slutt høyttalerne som jeg har høypasset til 60 Hz så de går derfra og opp mot 20kHz.

    Er det frekvensrespons du vil se?

    Venstre side med to av subbene som står nærmest venstre htt = rød, høyre = samme for blå.



    Not goot!!! ANGST!!!

    Edit: Har tuklet en del videre, og tror de dippene over 100 Hz kan komme fra den berømte bakveggen. Altså veggen bak hodet. Kan det henges opp noe for å sjekke om dette er tilfellet tro?
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    De første bildene ble dårlige pga bildetjenesten var nede en stund og da jeg la dem inn så måtte jeg laste opp på HFS. De to siste målingene er ikke komprimert. HFS må få stell på mer serverplass snart. :(
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Noen får tårer i øynene av en fin soloppgang, men for meg er dette det ultimate om dagen, haha. Sykt som du står på nå, går fort. Har du malt eller sprayet du – og i tilfellet spraying; boks eller pistol?

    Det blir moro å høre hvordan du liker større kasser og FP14k kontra mindre og en amp som muligens har tidligere roll off i dypet. Det kunne vært moro å bygge de minste kassene til ultraene i dual opposed og smøre dem inn med juice. I et slikt tilfelle kan de fire jeg har erstattes med 16stk, men det skjer ikke, ikke 8 heller (men det hadde vært gøy). ;D
    Dei er malt. Ja går rimleg kjappt her nå
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei igjen. Først så vil jeg bare si at jeg er ingen expert. Og har netopp forstått hva denne GD grafen viser i sammenheng med SPL og vannfall. Tror jeg, så ta det jeg sier med en klype salt.

    Om du ser på GD grafen. så ser du at den har 2 akser. En som viser freksvens, og en som viser db på begge sider av 0. Her skal linjen vere så rett sm mulig, da dette viser at lyden i de ulike frekvensene ankommer mikrofonen på samme tid. Som du ser på din graf, så skjer det et eller annet i bassen ved ca45hz og ved 22hz som gir noen utslag. 45 hz-en kommer sen ned igjen. Menst 22hzbare stiger foruten en veldig smal dipp- Jeg leser dette som at fra ca 22-23hz og nedover, så må subbene fylle rommet med trykk ( på baksiden, sidene, over seg selv) før lyden blir sendt i retning mikrofon. Og ser man på GD og på vannfall i sammen så viser jo det noen av det samme. Men det ligger langt nede i frekvens og det et godt sprang mellom direktelyden og der hvor de nodene kommer inn og holder på. Så det er ikke sikkert at du hører det.

    GD garfen indikerer altså at i bassen så ankommer de ulike frekvansene på ulik tid. Men det er slettes ikke unormalt.

    Den forvregnings målingen har jeg ikke satt meg inn i.


    Ser man på SPL målingen av "venstre side" og "høyre side" ja som du sier selv, her er det noe muffens. Det skjer noe etter 100hz og oppover i frekvens der. Er HT plassert med samme avstand til vegger, samme toe-in, er høyre side og venstre side av rommet likt møblert? Er det en vegg med vindu på den ene siden og en tett vegg på den andre? Naken vegg mot en vegg full av bøker, cdplater. osv osv. For her var det stor forskjell på de to sidene. under 100hz så ser det faktisk ikke så ille ut. Noen dipper og topper vil stort sett de fleste ha.

    Når dte kommer til IR så er det mulig jeg forklate med litt dårlig. Jeg ønsker at du viser frem plottet slik som dette:
    impulse.jpg


    Da vil det bli lettere å se hvor refleksjonene dine (om du har noen) ligger. Her viser jeg opp til 20ms. Du viser til ca500ms. sett right på 0,020 og right på 0,005 på limits. Top kan du sette til 5 og bottom til -40

    Bare et eksempel. Og bruk gjerne målingene der du målte venstre og høyre side seperat. ( Snakker som du riktig forsto om L og R speaker )
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er greit å få ting til å måle bra og så høre om man liker det. Greit å prøve litt forskjellig og se hva som funker best. Målet er ikke at ting skal måle, men låte bra, og tror at målinger er et godt verktøy for å se hvor i landet man ligger og kunne konkretisere hva det er man faktisk liker rent visuelt. Har stor jobb å gjøre her.
    Dette er jeg helt enig i. Målinger er et verktøy for å finne problemområder, som man kan jobbe med og for å se om de tiltakene man gjør virker inn der DU ønsker det. Og flat respons er det svært få som liker. de fleste av oss liker en hengekøye kurve. Selv bruker jeg målinger får å komme best mulig ut av det målemessig, med tanke på plassering av HT, sweetspot, rack, møbler osv. Før jeg pakker vekk måleutstyret og justerer med øret. med musikk. Noe som faktisk er ganske morro er å spille muskk og se på RTA fra 15hz til 3khz. da vil du se hvor mye frekvensresponse hopper opp å ned, ved musikkavspilling. Om du da klarer å huske hvor du har toppene og bunnene i responsen så ser man live hvordan de slår ut. Uder musikklytting. På samme tid vil du se at en glatt frekvensrespons er det minst viktige plottet/målingen i forhold til musikkavspilling. Å måle pinknoise i forhold til å måle musikk er to helt ulike ting. Vet ikke om du har prøvd det, men om ikke så gjør det.

    Når du måler/ser på RTA under musikkavspilling så vil du jo måle hvordan lydmannens øre/mix, utstyret ditt, rommet ditt, plasseringene dine ( HT og sweetspot, møbler tiltak/ingen tiltak) påvirker akkurat denne sangen. Men man måler fortsatt IKKE hvordan DU oppfatter lyden, siden øret ditt ikke er lik mikrofonen. Du har også to ører og en hjerne som summerer det de hører.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Veldig flott gjennomgang Retep, ga meg et bedre innblikk i tolkning. Kommer tilbake med enda mer detaljer rundt ting, og flere målinger. Men her er det som slår meg først.

    Rommet er relativt likt møblert og konstruert, kjellerrom med vinduer høyt opp på veggen på den venstre siden. Eneste forskjellen i møblering er at sofaen foran den ene høyttaleren har en utlagt tarm som sofagrisen kan ligge og stønne på når han har spist for mye ostepop og sjokolade. På hver side av sofaen er det bokhyller, men de er altså på bakveggen på hver side av knollen. Sweetspot er midt i rommet, bak mot bakveggen. Høyttalerne er identisk plassert ut til hvert hjørne og har lik avstand til lytteposisjon. Stereoperspektivet er så bra det kan få blitt i dette rommet med alle disse boksene, haha, men jeg tror det kan være kanselleringer fra sideveggene(?) eller at den utlagte tarmen på sofaen spiller inn.

    Da jeg satte opp alle subbene spillte jeg Tetris med flere 100-kilos blokker som jeg skjøyv rundt på gulvteppet mens svetten pipplet, så alt måtte kobles ned og opp. Kanskje jeg har satt opp noe i feil fase, skal se over, er fort gjort. Men det der var itte bra. Skal gjøre målinger av hver del i hver side, dvs, subber, midbassmoduler, wooferne i htt og toppene i htt (som er aktivt delt). Skal også kjøre nærfelt av hver htt for å se om forskjeller slår ut der eller om det er rommet/plasseringen.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det kan hende jeg har fucket opp xover mellom midbassmoduler, wooferen i htt og resten her, siden htt er aktivt delt. Det ser slik ut på målingene, spesielt den blå, der forsvinner nesten alt nivå etter xoverne slik det ser ut nå.

    Tukling pågår!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    En utlag tarm kan snu fasen i forhold til den andre siden på en annen frekvens, som da gjør at de to sidene kansellerer hverandre. I større eller mindre grad. Prøver jo å dele det man har lært fra HFS. Er ikke alt jeg har kontroll på, det kan jeg bare si rett ut med en gang. Håper at det er en feilkobling på den ene subben, da er det lett å fikse...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har du noen for for akustisk behandling i rommet ditt foruten møbler? Er skikkelig spent på de Impulse grafene, kan hende du har noen topper der som kan forklare trøbbeet du har i mellombassen. Men forskjellene er såpass store at jeg tipper på at det må være feilkobling en eller annen plass. Virker som du er inne på at noe er i motfase. Er det det så vil du få enda mer trøkk.... ​som om du skulle trenge det
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får gå opp å hulen å tukle litt jeg også...
    Ps kanskje du skal prøve å lære meg å lese den forvregninskurven/målingen...
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Får gå opp å hulen å tukle litt jeg også...
    Ps kanskje du skal prøve å lære meg å lese den forvregninskurven/målingen...
    Ja, følger tråden du laget i går, :)

    Får vel preface det som deg og så at jeg ikke har noe Ph.d jeg heller, så folk får korrigere om de ser leif.

    I den grafen har man SPL langs y-aksen og frekvens langs x-aksen. Videre ser man responsen som i responsgrafen, men så isolerer den ut forvrengningen fundamental, 2nd harmonisk, 3 harmonisk osv.

    Alle de underliggende grafene er distribusjonen av forvrengningen delt opp etter orden og viser så i hvilket nivå forvrengningen ligger.

    Bruker du crosshairen/musepekeren, så kan du velge rundt på chartet og få oppgitt forvrengningen ved den valgte frekvensen.

    Det sies at even order distortion (2, 4, 6, ...) låter bedre enn odd order (1, 3, 5, ...), og at det blant annet er det som gjør tubesound behagelig, eller en guitar som distortes av musikeren. Odd order sies å kunne gi listening fatigue, fordi det er unaturlig.

    Her kan du lese en mye bedre forklaring på harmonics enn jeg kan gi. https://www.gearslutz.com/board/geekslutz-forum/734092-2-order-3-order-harmonic-distortion.html

    I REW mener jeg Fundamental er hvordan responsen ville sett ut gitt null forvrengning, slik kan man se hvor mye forvrengning man faktisk har ved enhver frekvens ved å sammenlikne med denne.

    Edit:

    Men enkelt eksempel:

    Har du 5 % 2nd order forvrengning ved 20 Hz, så betyr det at du også får 5 % av 40 Hz i tillegg til 20 Hz. Dette gjør at et bassystem med mye forvrengning høres ut til å spille høyere, men det er fordi man i tillegg til fundamentalen også får ekstra frekvenser på kjøpet. Disse er ikke på innspillingen, men blir indusert av avspillingsverktøyet, spesielt høyttaleren eller subben, det er de som gir mest forvrengning i en avspillingskjede.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    eh...? Tror jeg må lage en kaffe til. En sterk en!

    Legger inn et plot fra siste runde med justeringer ( På den nye plasseringen jeg jobber utifra nå)

    distortion.jpg


    For meg ser dt bare ut som et totalt kaos med linjer...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    OK, tror jeg kom litt lenger nå. Jeg ser at under 20hz så har jeg en del forvrenging. men etter 20hz og oppover så ligger det meste mellom 0,1 og 0,4 med enkelte topper opp imot 1% og rett over.

    Da ser jeg kun på 2nd. Og om jeg forstår det riktig så vil 3-4-5 osv være i direkte sammenheng med den første. TDH indikerer den linja total forvrenging når man legger sammen alle "de andre forvrengingskurvene"?

    Aner du vordan jeg kan bruke dette for å få det enda bedre til? Eller er forvrenging noe som ligger i forsterker/dac/høyttaler, som feks mismatch mellom pre og effekt med tanke på gain osv? eller er dette også plasseringsavhengig.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    De "kaoslinjene" viser distribusjonen av harmonisk forvrengning basert på orden for enhver frekvens, så du ser hvordan f.eks. 2nd harmonisk forvrengning forholder seg over hele båndet. Det er hver orden isolert fra "totalresponsen" (den du faktisk hører, sluttproduktet). Fundamentalen er hvordan responsen din ville sett ut med 0 forvrengning.

    Det er lite å gjøre med forvrengning annet enn å bytte utstyr. Det er også viktig å måle ved høy SPL. Forvrengning stiger ved SPL. Så kjør den høyeste målingen du kan og se da, da vil du se hvor mye forvrengning du har i dynamiske peaker med systemet ditt.

    Mesteparten av forvrengningen kommer fra høyttaler eller sub. Typisk forvrengning fra elektronikk er meget lav, så den største kilden er drivere. En av grunnene til at LMS Ultra 5400 er så bra, er at de har utrolig lav forvrengning også ved høyt nivå. Faktisk lavere enn Velodyne DD18+, i tillegg spiller de dypere ved høyere SPL.

    Edit:

    THD = Total Harmonic Distortion og er summen av alle ordnene, ja. Når du setter crosshair ved 20 Hz, så ser du distribusjonen av forvrengning ved denne frekvensen under grafen.

    Så mål høyt og se. Har du mye forvrengning i toppen, så kan det gi sibilans og medføre lydtretthet.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei Tittentei

    Bassmålingene dine under 100hz ser ekstremt bra ut. Hvis dette er uten EQ eller DSP (?) så kan ikke jeg forstå annet enn at det er vanskelig å få bedre.
    Grafene dine ser tilsynelatende ut som alle andres, men verdiene er veldig bra. Når det gjelder GD i bass så er det viktigere at den er jevn enn at den er flat med smale peaker. 40 ms i bassen er veldig bra og din er i tillegg enda jevnere . Under 40 hz bør man uansett ta målinger med en klype salt.
    Tipper frontveggen din kan ha litt å si på utfasinger over 100 hz. Forsøk å varier avstanden subene har til frontvegg. Så lenge forskjellen mellom plasseringen er innenfor lengden på 1/4 bølgelengde av delefrekvensen bør det ikke skape noen problemer. Estetisk sett vil det se litt uryddig ut, men..... :cool:
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Ser brutalt ut dette Tittentei. Håper jeg aldri havner i "musikk som våpen" krig med deg. ;)
    Hahaha, brutalt er for meg et kompliment, så takk for det Mats. Jeg kom til å tenke på hvordan jeg er iferd med å bygge verdens største hodetelefon i det lille rommet mitt. Og så tenkte jeg: Med Sony MDR-XB1000 så har man en 70mm driver noen få centimeter fra øret, og jeg lurte på hvor mange 18" jeg må plassere på framveggen for å holde forholdet mellom avstand til øret og membranstørrelse likt relativt til XB1000, det skal jeg regne på, haha.

    Dette har nå i alle fall bevist for meg at store saker i små rom fungerer (for mine preferanser). Jeg tenker at det alltid er litt bedre å ha for mye enn for lite, grådig som jeg er ;D Tenk også på kammeret i Audeze LCD-2 og den massive membranen i orthoene relativt til området den skal fylle med lyd. Kan det være dette i kombinasjon med kort avstand til øret og kontrollerte omgivelser som gjør dem så sabla gode i bassen?
    Uansett hvordan man måler så tror jeg hodetelefoner er vanskelig å konkurrere med når det kommer til bassrespons. Men kanskje hvis man sitter i nærfelt? :)


    Koselig at du svinger innom basstråden. Vi har jo gått ganske parallellt over fra head-fi til stereo og DSP vi to. Har du slått deg til ro med basserne dine, eller klør du også i fingrene etter å komme igang med selvbygg? Før dette hadde jeg knapt tatt i en hammer, men det funker jo, gøy er det au. Kan også røpe at DIY muligens gir et bias til at man liker det man hører tross imperfeksjoner. ;D Kan også sitte og skule bort på de digre kassene og smile lurt for meg selv, men med objektive øyne ser jeg jo at det ikke er noen øyenstener akkurat. ;D
    Har fulgt denne tråden med interesse fra begynnelsen av, har bare ikke hatt så veldig mye å bidra med så det har blitt som passiv tilskuer med en og annen "liker" for å "markere" min tilstedeværelse. LOL.

    Jeg synes selv jeg gikk ganske hardt ut med bass-systemet og endte tilslutt opp med å ta bort en sub til fordel for å optimalisere resten av subbenes plassering etter Floyd Tooles prinsipper fra hans bok. Bassresponsen ble etter min mening bedre selv om det måler "dårligere" helt i bunndraget. Og for å være helt ærlig skjønner jeg ikke helt hvordan man skal tolke de fleste av grafene og er til dels forsonet med at jeg ennå ikke forstår dette helt og fullendt.

    Stiller i stor grad lydsystemet etter hørselen fra begynnelsen av og tweaker det jeg vil endre eller ta bort i DSP. Måleutstyrets funksjon er redusert til en rolle hvor jeg kan grafisk framstille det jeg hører og så grøsse av det som framvises på skjermen, før jeg skrur på musikken og glemmer hvor stygge og hakkete de var. ;D
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    De "kaoslinjene" viser distribusjonen av harmonisk forvrengning basert på orden for enhver frekvens, så du ser hvordan f.eks. 2nd harmonisk forvrengning forholder seg over hele båndet. Det er hver orden isolert fra "totalresponsen" (den du faktisk hører, sluttproduktet). Fundamentalen er hvordan responsen din ville sett ut med 0 forvrengning.

    Det er lite å gjøre med forvrengning annet enn å bytte utstyr. Det er også viktig å måle ved høy SPL. Forvrengning stiger ved SPL. Så kjør den høyeste målingen du kan og se da, da vil du se hvor mye forvrengning du har i dynamiske peaker med systemet ditt.

    Mesteparten av forvrengningen kommer fra høyttaler eller sub. Typisk forvrengning fra elektronikk er meget lav, så den største kilden er drivere. En av grunnene til at LMS Ultra 5400 er så bra, er at de har utrolig lav forvrengning også ved høyt nivå. Faktisk lavere enn Velodyne DD18+, i tillegg spiller de dypere ved høyere SPL.

    Edit:

    THD = Total Harmonic Distortion og er summen av alle ordnene, ja. Når du setter crosshair ved 20 Hz, så ser du distribusjonen av forvrengning ved denne frekvensen under grafen.

    Så mål høyt og se. Har du mye forvrengning i toppen, så kan det gi sibilans og medføre lydtretthet.
    Har kommet et langt stykke videre nå. Googlet litt og leste.

    Jeg pleier å måle i det samme db området som jeg lytter. dvs ca 75-80db i sweetspot. Dvs at 4 meter unna ved HT er det langt høyere. Husker ikke formelen nå i farten.

    Uansett er enig med det AtleT siser. Målingene er bra de, for deg så er det vare å finne ut hva som skjer etter 100hz...
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    En utlag tarm kan snu fasen i forhold til den andre siden på en annen frekvens, som da gjør at de to sidene kansellerer hverandre. I større eller mindre grad. Prøver jo å dele det man har lært fra HFS. Er ikke alt jeg har kontroll på, det kan jeg bare si rett ut med en gang. Håper at det er en feilkobling på den ene subben, da er det lett å fikse...
    Takk, igjen for dette og alt etter. Det blir nok en ordning med det, om det så må til en ny sofa! Du er en av de jeg ser som en gjenganger i alle REW-trådene og den som er mest behjelpelig rundt dette temaet. Du er en stor ressurs på dette området her på HFS.

    Brosjan ankommer med sin ubrukte miniDSP 4x10 HD i dag så da har vi to, i tillegg har han med seg en uberduberhigh end-lasermåler fra jobben, så vi får målt eksakte avstander enkelt. Han er helt ny på DSP, men blitt solgt etter å ha lyttet her tidligere, så vi skal ha en slags ostepop- og DSP-helg her ;D

    Har du noen for for akustisk behandling i rommet ditt foruten møbler? Er skikkelig spent på de Impulse grafene, kan hende du har noen topper der som kan forklare trøbbeet du har i mellombassen. Men forskjellene er såpass store at jeg tipper på at det må være feilkobling en eller annen plass. Virker som du er inne på at noe er i motfase. Er det det så vil du få enda mer trøkk.... ​som om du skulle trenge det
    Nei, ingen akustisk behandling annet enn møbler, tepper og gardiner. Det eneste jeg har gjort foreløpig er å henge opp ei gardin på den veggen uten vindu i forsøk på symmetri med veggen som har vindu og gardiner.

    Sofaen er i rent tøy og halvmyk, så det er nok en diger bassabsorbent, i tillegg har jeg to expedit hyller fulle av bøker, og med godt rom bak bøkene. Bak veggene er det det mange steder betong, men disse er foret ut med sponplater og panel. Disse sponplatene virker til å kunne fungere litt som absorbenter, siden det etter litt gjennomgang ser ut til at stenderverket ikke ligger på normalen som er 60, men langt over, slik at platene flekser. Det har gitt meg troen på at de fleksende sponplatene absorberer, og at endel bass fanges mellom betong, isolasjon og fleksende sponplater. Dette er i såfall helt uintendert, og resultat av en som har vært gjerrig på stenderverk.

    Kommer tilbake med mer info om flokene over 100 Hz blir løst. De målingene jeg har vist er bare barnemat i forhold til trykket som kan oppnåes ved å la bassene spille høyere (med alle de tradeoffs det gir). Jeg har aldri presset systemet til yttergrensene, men oppnådd noe som kunne minne om en fotmassage på bryst, mage og rumpe, og det er da med betonggulver under laminaten. Det er ganske utrolig å kjenne lydbølgene treffer med en slik intensitet. Trommer har fått meg til å lukke øynene for hvert slag. En låt jeg liker å bruke for å teste både trøkk og bass er: Béla Fleck and the Flecktones – Flight Of The Cosmic Hippo (spotify). Den høres kanskje litt ensporet ut, men den er rolig og har tidevis skikkelig trøkk og dyp bass, spess ved 2:20. I tillegg slår det inn ei tromme nå og da som flytter mye luft. For å sjekke midbassen skikkelig, så er det bare å dra på noe i Goa sjangeren. Det meste der har mye av "pop-midbassen" i mangel på bedre ord.

    Hei Tittentei

    Bassmålingene dine under 100hz ser ekstremt bra ut. Hvis dette er uten EQ eller DSP (?) så kan ikke jeg forstå annet enn at det er vanskelig å få bedre.
    Grafene dine ser tilsynelatende ut som alle andres, men verdiene er veldig bra. Når det gjelder GD i bass så er det viktigere at den er jevn enn at den er flat med smale peaker. 40 ms i bassen er veldig bra og din er i tillegg enda jevnere . Under 40 hz bør man uansett ta målinger med en klype salt.
    Tipper frontveggen din kan ha litt å si på utfasinger over 100 hz. Forsøk å varier avstanden subene har til frontvegg. Så lenge forskjellen mellom plasseringen er innenfor lengden på 1/4 bølgelengde av delefrekvensen bør det ikke skape noen problemer. Estetisk sett vil det se litt uryddig ut, men..... :cool:
    Hallo!!

    Gøy å få seal of approval under 100 Hz. :) Det er nok ikke helt uten DSP, :( men det er kun gjort senking, ingen hevinger. Det overrasket meg mye gitt nærfeltsresponsen til subbene. Ser ut som om jeg har en veldig trivelig roomgain som komplementerer avrulling. Mye av senkingen kunne jeg gjort ved å stille analog gain på powerampene, men det var raskere å bare legge inn et low shelf filter med negativ gain.

    1/4 av bølgelengden på 60 Hz blir ikke noe problem, her er jeg beskranket av plass, så det er ikke noe alternativ utenom å ligge innenfor med mindre jeg plasserer dem vekk fra frontvegg, hehe. Skal skyve og dra litt i dem for å se hvordan det virker inn. Blir travel helg.

    Ser brutalt ut dette Tittentei. Håper jeg aldri havner i "musikk som våpen" krig med deg. ;)
    Hahaha, brutalt er for meg et kompliment, så takk for det Mats. Jeg kom til å tenke på hvordan jeg er iferd med å bygge verdens største hodetelefon i det lille rommet mitt. Og så tenkte jeg: Med Sony MDR-XB1000 så har man en 70mm driver noen få centimeter fra øret, og jeg lurte på hvor mange 18" jeg må plassere på framveggen for å holde forholdet mellom avstand til øret og membranstørrelse likt relativt til XB1000, det skal jeg regne på, haha.

    Dette har nå i alle fall bevist for meg at store saker i små rom fungerer (for mine preferanser). Jeg tenker at det alltid er litt bedre å ha for mye enn for lite, grådig som jeg er ;D Tenk også på kammeret i Audeze LCD-2 og den massive membranen i orthoene relativt til området den skal fylle med lyd. Kan det være dette i kombinasjon med kort avstand til øret og kontrollerte omgivelser som gjør dem så sabla gode i bassen?
    Uansett hvordan man måler så tror jeg hodetelefoner er vanskelig å konkurrere med når det kommer til bassrespons. Men kanskje hvis man sitter i nærfelt? :)


    Koselig at du svinger innom basstråden. Vi har jo gått ganske parallellt over fra head-fi til stereo og DSP vi to. Har du slått deg til ro med basserne dine, eller klør du også i fingrene etter å komme igang med selvbygg? Før dette hadde jeg knapt tatt i en hammer, men det funker jo, gøy er det au. Kan også røpe at DIY muligens gir et bias til at man liker det man hører tross imperfeksjoner. ;D Kan også sitte og skule bort på de digre kassene og smile lurt for meg selv, men med objektive øyne ser jeg jo at det ikke er noen øyenstener akkurat. ;D
    Har fulgt denne tråden med interesse fra begynnelsen av, har bare ikke hatt så veldig mye å bidra med så det har blitt som passiv tilskuer med en og annen "liker" for å "markere" min tilstedeværelse. LOL.

    Jeg synes selv jeg gikk ganske hardt ut med bass-systemet og endte tilslutt opp med å ta bort en sub til fordel for å optimalisere resten av subbenes plassering etter Floyd Tooles prinsipper fra hans bok. Bassresponsen ble etter min mening bedre selv om det måler "dårligere" helt i bunndraget. Og for å være helt ærlig skjønner jeg ikke helt hvordan man skal tolke de fleste av grafene og er til dels forsonet med at jeg ennå ikke forstår dette helt og fullendt.

    Stiller i stor grad lydsystemet etter hørselen fra begynnelsen av og tweaker det jeg vil endre eller ta bort i DSP. Måleutstyrets funksjon er redusert til en rolle hvor jeg kan grafisk framstille det jeg hører og så grøsse av det som framvises på skjermen, før jeg skrur på musikken og glemmer hvor stygge og hakkete de var. ;D
    HAHAHAHAHA, det var godt å høre siste avsnittet der Mats, kjenner meg godt igjen i det, og det du skriver om å ikke forstå ting. Har jo paddlet litt innen det tekniske og spesielt nå etter at dette basshysteriet anders1234 smittet meg med begynte. Det har vært nødvendig. Tror mange av oss sitter litt med en iboende objektivist i oss, der vi selges på teori om hva som er bra, men når vi har prøvd lenge å oppnå dette, men ikke klarer å få det helt til, så mister vi litt motivasjonen, eller hvis vi får til ganske flat kurve, så merker vi at det slettes ikke gir eurofi og gåsehud på all musikk. Jeg har brukt ørene langt mer enn måleutstyr, men drar det gjerne frem for å titte slik som deg (og får ofte angst). Kommer nok til å bruke dette langt mer aktivt fremover nå, men da blir det kun for å se problemområder og endringer ved tiltak osv, slik Reptep skrev for noen innlegg siden.

    Min overbevisning er at mye kapasitet er den riktige veien. Kvålsvoll, Sluket, Tytte71, FredrikC, Emokid m.fl. er kunnskapsrike og ser for meg ut til å preke det samme budskap. På AVSForum har vi geniet LTD02, BassThatHz, Notnyt, Ricci og en drøss andre med samme tilnærming.

    Har kommet et langt stykke videre nå. Googlet litt og leste.

    Jeg pleier å måle i det samme db området som jeg lytter. dvs ca 75-80db i sweetspot. Dvs at 4 meter unna ved HT er det langt høyere. Husker ikke formelen nå i farten.

    Uansett er enig med det AtleT siser. Målingene er bra de, for deg så er det vare å finne ut hva som skjer etter 100hz...
    Lydnivået avtar med 6dB per dobling av avstand.

    Men husk at dersom du spiller i 75-80dB og har musikk med crest factor på 20dB, så vil de høyeste nivåene i musikken ligge på 95-100dB, så da bør du måle forvrengningen på dette nivået, siden det er der peakene vil ligge. Jeg målte lavt selv. Jeg skal kjøre noen høylydte målinger og se på forvrengningstallene litt senere.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takk, igjen for dette og alt etter. Det blir nok en ordning med det, om det så må til en ny sofa! Du er en av de jeg ser som en gjenganger i alle REW-trådene og den som er mest behjelpelig rundt dette temaet. Du er en stor ressurs på dette området her på HFS.

    Brosjan ankommer med sin ubrukte miniDSP 4x10 HD i dag så da har vi to, i tillegg har han med seg en uberduberhigh end-lasermåler fra jobben, så vi får målt eksakte avstander enkelt. Han er helt ny på DSP, men blitt solgt etter å ha lyttet her tidligere, så vi skal ha en slags ostepop- og DSP-helg her ;D



    Nei, ingen akustisk behandling annet enn møbler, tepper og gardiner. Det eneste jeg har gjort foreløpig er å henge opp ei gardin på den veggen uten vindu i forsøk på symmetri med veggen som har vindu og gardiner.

    Sofaen er i rent tøy og halvmyk, så det er nok en diger bassabsorbent, i tillegg har jeg to expedit hyller fulle av bøker, og med godt rom bak bøkene. Bak veggene er det det mange steder betong, men disse er foret ut med sponplater og panel. Disse sponplatene virker til å kunne fungere litt som absorbenter, siden det etter litt gjennomgang ser ut til at stenderverket ikke ligger på normalen som er 60, men langt over, slik at platene flekser. Det har gitt meg troen på at de fleksende sponplatene absorberer, og at endel bass fanges mellom betong, isolasjon og fleksende sponplater. Dette er i såfall helt uintendert, og resultat av en som har vært gjerrig på stenderverk.

    Kommer tilbake med mer info om flokene over 100 Hz blir løst. De målingene jeg har vist er bare barnemat i forhold til trykket som kan oppnåes ved å la bassene spille høyere (med alle de tradeoffs det gir). Jeg har aldri presset systemet til yttergrensene, men oppnådd noe som kunne minne om en fotmassage på bryst, mage og rumpe, og det er da med betonggulver under laminaten. Det er ganske utrolig å kjenne lydbølgene treffer med en slik intensitet. Trommer har fått meg til å lukke øynene for hvert slag. En låt jeg liker å bruke for å teste både trøkk og bass er: Béla Fleck and the Flecktones – Flight Of The Cosmic Hippo (spotify). Den høres kanskje litt ensporet ut, men den er rolig og har tidevis skikkelig trøkk og dyp bass, spess ved 2:20. I tillegg slår det inn ei tromme nå og da som flytter mye luft. For å sjekke midbassen skikkelig, så er det bare å dra på noe i Goa sjangeren. Det meste der har mye av "pop-midbassen" i mangel på bedre ord.



    Hallo!!

    Gøy å få seal of approval under 100 Hz. :) Det er nok ikke helt uten DSP, :( men det er kun gjort senking, ingen hevinger. Det overrasket meg mye gitt nærfeltsresponsen til subbene. Ser ut som om jeg har en veldig trivelig roomgain som komplementerer avrulling. Mye av senkingen kunne jeg gjort ved å stille analog gain på powerampene, men det var raskere å bare legge inn et low shelf filter med negativ gain.

    1/4 av bølgelengden på 60 Hz blir ikke noe problem, her er jeg beskranket av plass, så det er ikke noe alternativ utenom å ligge innenfor med mindre jeg plasserer dem vekk fra frontvegg, hehe. Skal skyve og dra litt i dem for å se hvordan det virker inn. Blir travel helg.

    Ser brutalt ut dette Tittentei. Håper jeg aldri havner i "musikk som våpen" krig med deg. ;)
    Hahaha, brutalt er for meg et kompliment, så takk for det Mats. Jeg kom til å tenke på hvordan jeg er iferd med å bygge verdens største hodetelefon i det lille rommet mitt. Og så tenkte jeg: Med Sony MDR-XB1000 så har man en 70mm driver noen få centimeter fra øret, og jeg lurte på hvor mange 18" jeg må plassere på framveggen for å holde forholdet mellom avstand til øret og membranstørrelse likt relativt til XB1000, det skal jeg regne på, haha.

    Dette har nå i alle fall bevist for meg at store saker i små rom fungerer (for mine preferanser). Jeg tenker at det alltid er litt bedre å ha for mye enn for lite, grådig som jeg er ;D Tenk også på kammeret i Audeze LCD-2 og den massive membranen i orthoene relativt til området den skal fylle med lyd. Kan det være dette i kombinasjon med kort avstand til øret og kontrollerte omgivelser som gjør dem så sabla gode i bassen?
    Uansett hvordan man måler så tror jeg hodetelefoner er vanskelig å konkurrere med når det kommer til bassrespons. Men kanskje hvis man sitter i nærfelt? :)


    Koselig at du svinger innom basstråden. Vi har jo gått ganske parallellt over fra head-fi til stereo og DSP vi to. Har du slått deg til ro med basserne dine, eller klør du også i fingrene etter å komme igang med selvbygg? Før dette hadde jeg knapt tatt i en hammer, men det funker jo, gøy er det au. Kan også røpe at DIY muligens gir et bias til at man liker det man hører tross imperfeksjoner. ;D Kan også sitte og skule bort på de digre kassene og smile lurt for meg selv, men med objektive øyne ser jeg jo at det ikke er noen øyenstener akkurat. ;D
    Har fulgt denne tråden med interesse fra begynnelsen av, har bare ikke hatt så veldig mye å bidra med så det har blitt som passiv tilskuer med en og annen "liker" for å "markere" min tilstedeværelse. LOL.

    Jeg synes selv jeg gikk ganske hardt ut med bass-systemet og endte tilslutt opp med å ta bort en sub til fordel for å optimalisere resten av subbenes plassering etter Floyd Tooles prinsipper fra hans bok. Bassresponsen ble etter min mening bedre selv om det måler "dårligere" helt i bunndraget. Og for å være helt ærlig skjønner jeg ikke helt hvordan man skal tolke de fleste av grafene og er til dels forsonet med at jeg ennå ikke forstår dette helt og fullendt.

    Stiller i stor grad lydsystemet etter hørselen fra begynnelsen av og tweaker det jeg vil endre eller ta bort i DSP. Måleutstyrets funksjon er redusert til en rolle hvor jeg kan grafisk framstille det jeg hører og så grøsse av det som framvises på skjermen, før jeg skrur på musikken og glemmer hvor stygge og hakkete de var. ;D
    HAHAHAHAHA, det var godt å høre siste avsnittet der Mats, kjenner meg godt igjen i det, og det du skriver om å ikke forstå ting. Har jo paddlet litt innen det tekniske og spesielt nå etter at dette basshysteriet anders1234 smittet meg med begynte. Det har vært nødvendig. Tror mange av oss sitter litt med en iboende objektivist i oss, der vi selges på teori om hva som er bra, men når vi har prøvd lenge å oppnå dette, men ikke klarer å få det helt til, så mister vi litt motivasjonen, eller hvis vi får til ganske flat kurve, så merker vi at det slettes ikke gir eurofi og gåsehud på all musikk. Jeg har brukt ørene langt mer enn måleutstyr, men drar det gjerne frem for å titte slik som deg (og får ofte angst). Kommer nok til å bruke dette langt mer aktivt fremover nå, men da blir det kun for å se problemområder og endringer ved tiltak osv, slik Reptep skrev for noen innlegg siden.

    Min overbevisning er at mye kapasitet er den riktige veien. Kvålsvoll, Sluket, Tytte71, FredrikC, Emokid m.fl. er kunnskapsrike og ser for meg ut til å preke det samme budskap. På AVSForum har vi geniet LTD02, BassThatHz, Notnyt, Ricci og en drøss andre med samme tilnærming.

    Har kommet et langt stykke videre nå. Googlet litt og leste.

    Jeg pleier å måle i det samme db området som jeg lytter. dvs ca 75-80db i sweetspot. Dvs at 4 meter unna ved HT er det langt høyere. Husker ikke formelen nå i farten.

    Uansett er enig med det AtleT siser. Målingene er bra de, for deg så er det vare å finne ut hva som skjer etter 100hz...
    Lydnivået avtar med 6dB per dobling av avstand.

    Men husk at dersom du spiller i 75-80dB og har musikk med crest factor på 20dB, så vil de høyeste nivåene i musikken ligge på 95-100dB, så da bør du måle forvrengningen på dette nivået, siden det er der peakene vil ligge. Jeg målte lavt selv. Jeg skal kjøre noen høylydte målinger og se på forvrengningstallene litt senere.

    Stemmer det. 6db pr dobling. så da er det relativt høyt ved elementene på RF7 ene. 80db i sweetspot 4m unna. tenke tenke, skulle gi 92db ved elementene, eller...?

    Ostepopp og DSP helg høres gøy ut! Joda Er innom mye av akustikktrådene/REW trådene, rett og slett for at jeg ønsker å lære. Er veldig mye kunnskapsrike folk her på forumet, og siden jeg er veldig nyskjerrig av natur. Og har en holdning noe ala, ja jeg forstår hva du sier, men jeg vil prøve dette ut selv og se om det stemmer med mine egne intrykk..., så plukker jeg da opp noe innimellom. Og om jeg har noe å tildele og hjelpe til med som er nyttig for andre så sitter jeg ikke på det.

    Skal se om jeg tørr å skru så sinnsykt høyt. Synes at når jeg måler på 75-80db så er det mer enn høyt nok, men vi får se. kan en nærfelsmåling feks 100cm fra HT gi det samme svaret rundt forvrenging som en måling fra sweetspot? Og til slutt, hva er lav forvrengig? Har sett på nett at man mener lav forvrenging i % er forskjellig fra under 100hz, og fra 100hz til 1kHz osv. Men finner ikke noe tall som forteller meg hva som er lavt.

    Ikke at det gjør så mye egentlig, men blir jo litt at man bryr seg, spes siden man idag har lært noe nytt. Hmm. Crest factor ja... Google er min venn skjønner jeg....
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Stemmer det. 6db pr dobling. så da er det relativt høyt ved elementene på RF7 ene. 80db i sweetspot 4m unna. tenke tenke, skulle gi 92db ved elementene, eller...?

    Ostepopp og DSP helg høres gøy ut! Joda Er innom mye av akustikktrådene/REW trådene, rett og slett for at jeg ønsker å lære. Er veldig mye kunnskapsrike folk her på forumet, og siden jeg er veldig nyskjerrig av natur. Og har en holdning noe ala, ja jeg forstår hva du sier, men jeg vil prøve dette ut selv og se om det stemmer med mine egne intrykk..., så plukker jeg da opp noe innimellom. Og om jeg har noe å tildele og hjelpe til med som er nyttig for andre så sitter jeg ikke på det.

    Skal se om jeg tørr å skru så sinnsykt høyt. Synes at når jeg måler på 75-80db så er det mer enn høyt nok, men vi får se. kan en nærfelsmåling feks 100cm fra HT gi det samme svaret rundt forvrenging som en måling fra sweetspot? Og til slutt, hva er lav forvrengig? Har sett på nett at man mener lav forvrenging i % er forskjellig fra under 100hz, og fra 100hz til 1kHz osv. Men finner ikke noe tall som forteller meg hva som er lavt.

    Ikke at det gjør så mye egentlig, men blir jo litt at man bryr seg, spes siden man idag har lært noe nytt. Hmm. Crest factor ja... Google er min venn skjønner jeg....
    Kjenner selv ikke til en slik oversikt, men jo lavere jo bedre. Har vært mest opptatt av bass i det siste, men snart står turen for SEOS waveguide og kompressjonsdrivere (slik FredrikC snakket om i tråden din om hvordan man oppnår best lyd).

    Her er en oversikt over forvrengning til noen drivere (fra data-bass.com). Husk at forvrengning øker med SPL og lavere frekvens: Jo lavere en frekvens er, desto vanskeligere er den å reprodusere med lav forvrengning.

    The LMS-18 produces 12.5% distortion @ 20hz @ 108db, and 14.8% distortion @ 15hz @ 100db
    The UXL-18 produces 25% distortion @ 20hz @ 108db, and 19.5% distortion @ 15hz @ 100db
    The HO-18 produces 32% distortion @ 20hz @ 103db and 19.5% distortion @ 15hz @ 95db
    The PB13Ultra produces 45% distortion @ 20hz @ 100db and 30.6% distortion @ 15hz @ 92db.
    Crest factor er hvor høye peakene er i forhold til gjennomsnittet. Så hvis du hører på musikk som spilles i 80 dB og musikken har trommer, bassgitar el.l. som plutselig slår inn og spiller i 100dB, så er crest factoren 20 dB, fordi peakene i bassgitar og trommer er 20dB mer enn gjennomsnittsnivået (som er 80dB).

    Du kan bruke SPL-vinduet i REW og tracke SPL-nivået mens du lytter til en låt. Da vil du se gjennomsnitt og peakene i musikken. Gå til SPL-meteret og klikk Logger.


    Nei, idéellt skal du måle fra lytteposisjon, fordi det er det du faktisk hører og dermed det som gir en oversikt over forvrengningen i systemet ditt. Hvis du flytter mikrofonen nærmere, så øker lydnivået pga kortere avstand, men ikke forvrengningen, for verken driver eller forsterker jobber hardere enn tidligere. Forvrengning stiger med excursion/vandring fordi spolen beveger seg ut av det lineære området til magnetfeltet i driveren og hvor mye juice du forer inn i driverne pga power compression.

    Høye målinger er skummel business.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Stemmer det. 6db pr dobling. så da er det relativt høyt ved elementene på RF7 ene. 80db i sweetspot 4m unna. tenke tenke, skulle gi 92db ved elementene, eller...?
    RF-7 har




    80dB i LP gir 86dB ved 2m (første halvering) og 92dB ved 1m (andre halvering). Avhengig av hvordan sensitiviteten er målt av produsent, (mye pynting her, blant annet ved å kun måle ved 1kHz som blir helt feil), så opererer du stort sett i milliwattområdet ved dette lyttenivået. Jeg vil nok tro at sensitiviteten er litt lavere, så det går nok med noen flere watt enn dette. Med power handling på 250w RMS og 1kW peak, så skulle du fint kunne spille et sveipt på 100dB fra LP. Det vil være 112dB ved 1m.

    Med en sensitivitet på 101dB, så krever htt juice til å øke nivået med 11dB, og det er en dobling for hver 3dB, så her er potensen til multiplikatoren 11/3, slik at 2^(11/3) = 12,7watt.

    Merk at dette er basert på at 2.83V = 1w (som kun er tilfellet ved en impedanse lik 1=(2,83)^2/R => R = 8 Ohm). Men dette vet vi at ikke er reell last med disse høyttalerne, de svinger mye med frekvens. Så sensitivitetsmålingen bør tas med en klype salt. Likevel vil de nok fint takle 100dB i lytteposisjon.

    Om øynene glatter over pga matematikken, så var det fordi jeg regnet ut mens jeg skrev innlegget. Essensen er at høyttalerne dine spesifikasjonsmessig nok er litt ute på vift ift. produsenttallene, men om de var sanne, så ville 100dB i LP kun kreve 12,7w. Det er en lang vei fra 12,7w til 250w, så det skal gå fint, men det går jo ann å være litt varsom.

    Har hørt Klipsch RF-7 tømme en McIntosh MA7000, og det spillte høyt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo, enig at jeg trenger litt mer en 12w ja. har 120w til hver kanal så vi får se hva jeg tørr. Kan hende det bare er meg, men jeg synes 100db i sweetspot er altfor mye av det gode.

    Men kunne vert morro å sett på forvrengning og om det skjer noe med den stående bølgen som lurer rundt 23hz....
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jo, enig at jeg trenger litt mer en 12w ja. har 120w til hver kanal så vi får se hva jeg tørr. Kan hende det bare er meg, men jeg synes 100db i sweetspot er altfor mye av det gode.

    Men kunne vert morro å sett på forvrengning og om det skjer noe med den stående bølgen som lurer rundt 23hz....
    120w i 8 ohm? Siden høyttalerne dine dipper under 4 Ohm, så trenger du en strømsterk amp. Vet du har Primare A30.5. Med bare frontkanalene i drift bør strømforsyningen være god nok, men vet ikke nok om topologien i den ampen til å si noe for sikkert. Du har mer enn 120w til hver kanal siden htt dine ikke er lineære på 8 Ohm. Når ampen ser en lav last, så er slusene mer åpne og ampen må arbeide hardere for å holde unna.

    Det jeg ville gjort er å ta et par låter som jeg liker med litt dynamikk, brukt Logger-funksjonen jeg viste til i REW tidligere. Ha mikrofonen i LP og spille gjennom sangen mens du du måler SPL gjennom sangen. Spill på normalt lyttevolum, dvs ditt som er 80dB. Når sangen er ferdig avslutter du målingen og har da en graf som viser SPL over tid mens du spillte av sangen. Her får du sett gjennomsnittsnivå, peaknivå og bunnivå m.v. Les av verdien for den høyeste peaken og mål på dette nivået.

    Hvis nivået er høyt, så prøv litt under. Grunnen er at du da ser forvrengningen i yttergrensene av ytelsen i anlegget ditt, i din normale bruk. Meningen er ikke at du skal lytte til musikken ved 100dB, saken er at du kanskje allerede gjør det! ;D Du hører på 80dB i gjennomsnitt, og noen ganger i dynamiske partier, så er du kanskje tettere opp mot 100dB. :)

    PS: En dynamisk scene med mye som skjer fra en film kan også være lurt.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hallo!!

    Gøy å få seal of approval under 100 Hz. :) Det er nok ikke helt uten DSP, :( men det er kun gjort senking, ingen hevinger. Det overrasket meg mye gitt nærfeltsresponsen til subbene. Ser ut som om jeg har en veldig trivelig roomgain som komplementerer avrulling. Mye av senkingen kunne jeg gjort ved å stille analog gain på powerampene, men det var raskere å bare legge inn et low shelf filter med negativ gain.

    1/4 av bølgelengden på 60 Hz blir ikke noe problem, her er jeg beskranket av plass, så det er ikke noe alternativ utenom å ligge innenfor med mindre jeg plasserer dem vekk fra frontvegg, hehe. Skal skyve og dra litt i dem for å se hvordan det virker inn. Blir travel helg.
    He he, jo versego! :)

    Deler du toppene på 60 hz eller har du nye suber over?
    Hvis subene kun spiller til opp til 60hz nytter det lite å flytte på subene.

    Sorry hvis jeg ikke har fulgt godt nok med. Kan du gi en kort oppfrisking av hvordan høyttalerriggen din ser ut nå?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det kan jeg. Slik er anlegget satt opp. Tegnet dette før jeg bygget de to siste subbene.



    (1) Anlegget består av 4 stk LMS Ultra 5400 subwoofere, 4 stk JBL 2226 midbassmoduler (MBM), 2 stk aktivt delte JBL 4343B (mellom bass [JBL 2235H] og resten). Det er altså 6x15" og 4x18" i dette systemet.

    (2) Fordeling av DSP-kanaler er:

    1 kanal til sub 1 og 2
    1 kanal til sub 3 og 4
    1 kanal til MBM 1 og 2
    1 kanal til MBM 3 og 4
    2 kanaler til venstre høyttaler
    2 kanaler til høyre høyttaler

    Totalt 8 kanaler, så jeg trenger flere, slik at jeg kan styre hver sub og mbm individuelt og få mer kontroll i delinger, delay og EQ for hver driver.

    (2) Subbene deles i den målingen ved 60 Hz. Her slår to ting inn, det ene er de fire midbassmodulene, det andre er basseren i JBL 4343B.

    (3) Ved 200 Hz gir midbassmodulene seg.

    (4) Ved 300 Hz gir basserne i JBL 4343B seg.

    Det er spesielt integrasjonen av MBM'ene som er lite trivielle. Disse kan man ikke bevege for mye på, for da ødelegger man stereoperspektivet, deler man dem for høyt så får man ubalanser i stereoperspektivet.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Ser dere har det arti, og det er bra.
    Det jeg synes er mest interessant er å prøve å finne samsvar mellom lytteinntrykk og målingene.

    En liten advarsel, før noen ødelegger noe:
    Ikke kjør sinussweep på høyt nivå uten å vurdere hva dette betyr i form av effekt som går ut på systemet, spesielt ved høyere frekvenser så tåler ikke høyttalere mange watt kontinuerlig før noe brenner opp.
    Det er også veldig lett å gjøre en feil og utilsiktet kjøre altfor høyt nivå ut.
    Vær forsiktig, det lønner seg å tenke gjennom en ekstra gang før en trykker på "measure".

    Subwoofere kan også brenne opp, og siden lyd ved lave frekvenser ikke oppfattes som like høyt, er det lett å kjøre ut flere hundre watt uten at det nødvendigvis høres grusomt høyt ut.
    Tenk på en varmeovn på 500W.
    Den blir ganske varm, og varmetråden er større enn svingspolen i en subwooferdriver.
    Høyttalere er laget for musikk og filmyd, ikke sinustoner, de er heller ikke tiltenkt som varmeovner nå når kulden etterhvert forhåpentligvis kommer.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Holder meg nok på det området spl messig som jeg holder på. Har dey artig ja, klart det. Man plukker jo kunnskap av hverandre her. Er jo det HFS fungerer best til.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn