Bjørn ("Orso")
Bransjeaktør
Nei. Tror Tangen har målt med og uten.Ser veldig forsseggjort både mtp bracing og demping den der. Kjørte du noen iterative målinger mellom påfyll? Du har vel 6 stk.
Nei. Tror Tangen har målt med og uten.Ser veldig forsseggjort både mtp bracing og demping den der. Kjørte du noen iterative målinger mellom påfyll? Du har vel 6 stk.
Harru fossefall med 500ms også?Kom litt nærmere nirvana i går.
Dette er fullresponsen til systemet i bassen, og det er litt å bryne seg på rundt 150 Hz og oppover, men i bunn er jeg solid. Dette er fra sweetspot. Målet er 4 innstillinger, der en er flat, en er veldig basstung og en som har avtagende slakt avtagende kurve opp mot diskant. Målet er å ha innstillinger som komplementerer programmateriale som film, elektronika og annen akustisk musikk på en god måte.
Dette ser vel heller ikke helt tragisk ut?
Det var ikke behov for noen EQ-økning, men noe senking ble det. Må bare få flatere respons fra 100 og oppover, og her kommer jeg nok ikke unna romtiltak.
Edit: La til overskrift.
Alt for deg ;D Dette er et område jeg trenger hjelp til tolkning, så gjerne det.Harru fossefall med 500ms også?
Ved første titt så ser det litt basstungt ut. Men dette er langt ned i frekvens, så på musikk så er det ikke sikkert dette gjøre noe. På film... der det ofte går ned imot 20hz og under... der vil du nok merke dette godt. Ser også ut som du har relativt jevn klang i rommet ditt, som er positivt. I vertfall så liker jeg det.
Bare for morrskuld hvordan ser Impulse og GD grafen ut?
Hahaha, brutalt er for meg et kompliment, så takk for det Mats. Jeg kom til å tenke på hvordan jeg er iferd med å bygge verdens største hodetelefon i det lille rommet mitt. Og så tenkte jeg: Med Sony MDR-XB1000 så har man en 70mm driver noen få centimeter fra øret, og jeg lurte på hvor mange 18" jeg må plassere på framveggen for å holde forholdet mellom avstand til øret og membranstørrelse likt relativt til XB1000, det skal jeg regne på, haha.Ser brutalt ut dette Tittentei. Håper jeg aldri havner i "musikk som våpen" krig med deg.
Noen får tårer i øynene av en fin soloppgang, men for meg er dette det ultimate om dagen, haha. Sykt som du står på nå, går fort. Har du malt eller sprayet du – og i tilfellet spraying; boks eller pistol?
Dei er malt. Ja går rimleg kjappt her nåNoen får tårer i øynene av en fin soloppgang, men for meg er dette det ultimate om dagen, haha. Sykt som du står på nå, går fort. Har du malt eller sprayet du – og i tilfellet spraying; boks eller pistol?
Det blir moro å høre hvordan du liker større kasser og FP14k kontra mindre og en amp som muligens har tidligere roll off i dypet. Det kunne vært moro å bygge de minste kassene til ultraene i dual opposed og smøre dem inn med juice. I et slikt tilfelle kan de fire jeg har erstattes med 16stk, men det skjer ikke, ikke 8 heller (men det hadde vært gøy). ;D
Dette er jeg helt enig i. Målinger er et verktøy for å finne problemområder, som man kan jobbe med og for å se om de tiltakene man gjør virker inn der DU ønsker det. Og flat respons er det svært få som liker. de fleste av oss liker en hengekøye kurve. Selv bruker jeg målinger får å komme best mulig ut av det målemessig, med tanke på plassering av HT, sweetspot, rack, møbler osv. Før jeg pakker vekk måleutstyret og justerer med øret. med musikk. Noe som faktisk er ganske morro er å spille muskk og se på RTA fra 15hz til 3khz. da vil du se hvor mye frekvensresponse hopper opp å ned, ved musikkavspilling. Om du da klarer å huske hvor du har toppene og bunnene i responsen så ser man live hvordan de slår ut. Uder musikklytting. På samme tid vil du se at en glatt frekvensrespons er det minst viktige plottet/målingen i forhold til musikkavspilling. Å måle pinknoise i forhold til å måle musikk er to helt ulike ting. Vet ikke om du har prøvd det, men om ikke så gjør det.Det er greit å få ting til å måle bra og så høre om man liker det. Greit å prøve litt forskjellig og se hva som funker best. Målet er ikke at ting skal måle, men låte bra, og tror at målinger er et godt verktøy for å se hvor i landet man ligger og kunne konkretisere hva det er man faktisk liker rent visuelt. Har stor jobb å gjøre her.
Ja, følger tråden du laget i går,Får gå opp å hulen å tukle litt jeg også...
Ps kanskje du skal prøve å lære meg å lese den forvregninskurven/målingen...
Uansett hvordan man måler så tror jeg hodetelefoner er vanskelig å konkurrere med når det kommer til bassrespons. Men kanskje hvis man sitter i nærfelt?Hahaha, brutalt er for meg et kompliment, så takk for det Mats. Jeg kom til å tenke på hvordan jeg er iferd med å bygge verdens største hodetelefon i det lille rommet mitt. Og så tenkte jeg: Med Sony MDR-XB1000 så har man en 70mm driver noen få centimeter fra øret, og jeg lurte på hvor mange 18" jeg må plassere på framveggen for å holde forholdet mellom avstand til øret og membranstørrelse likt relativt til XB1000, det skal jeg regne på, haha.Ser brutalt ut dette Tittentei. Håper jeg aldri havner i "musikk som våpen" krig med deg.
Dette har nå i alle fall bevist for meg at store saker i små rom fungerer (for mine preferanser). Jeg tenker at det alltid er litt bedre å ha for mye enn for lite, grådig som jeg er ;D Tenk også på kammeret i Audeze LCD-2 og den massive membranen i orthoene relativt til området den skal fylle med lyd. Kan det være dette i kombinasjon med kort avstand til øret og kontrollerte omgivelser som gjør dem så sabla gode i bassen?
Har fulgt denne tråden med interesse fra begynnelsen av, har bare ikke hatt så veldig mye å bidra med så det har blitt som passiv tilskuer med en og annen "liker" for å "markere" min tilstedeværelse. LOL.Koselig at du svinger innom basstråden. Vi har jo gått ganske parallellt over fra head-fi til stereo og DSP vi to. Har du slått deg til ro med basserne dine, eller klør du også i fingrene etter å komme igang med selvbygg? Før dette hadde jeg knapt tatt i en hammer, men det funker jo, gøy er det au. Kan også røpe at DIY muligens gir et bias til at man liker det man hører tross imperfeksjoner. ;D Kan også sitte og skule bort på de digre kassene og smile lurt for meg selv, men med objektive øyne ser jeg jo at det ikke er noen øyenstener akkurat. ;D
Har kommet et langt stykke videre nå. Googlet litt og leste.De "kaoslinjene" viser distribusjonen av harmonisk forvrengning basert på orden for enhver frekvens, så du ser hvordan f.eks. 2nd harmonisk forvrengning forholder seg over hele båndet. Det er hver orden isolert fra "totalresponsen" (den du faktisk hører, sluttproduktet). Fundamentalen er hvordan responsen din ville sett ut med 0 forvrengning.
Det er lite å gjøre med forvrengning annet enn å bytte utstyr. Det er også viktig å måle ved høy SPL. Forvrengning stiger ved SPL. Så kjør den høyeste målingen du kan og se da, da vil du se hvor mye forvrengning du har i dynamiske peaker med systemet ditt.
Mesteparten av forvrengningen kommer fra høyttaler eller sub. Typisk forvrengning fra elektronikk er meget lav, så den største kilden er drivere. En av grunnene til at LMS Ultra 5400 er så bra, er at de har utrolig lav forvrengning også ved høyt nivå. Faktisk lavere enn Velodyne DD18+, i tillegg spiller de dypere ved høyere SPL.
Edit:
THD = Total Harmonic Distortion og er summen av alle ordnene, ja. Når du setter crosshair ved 20 Hz, så ser du distribusjonen av forvrengning ved denne frekvensen under grafen.
Så mål høyt og se. Har du mye forvrengning i toppen, så kan det gi sibilans og medføre lydtretthet.
Takk, igjen for dette og alt etter. Det blir nok en ordning med det, om det så må til en ny sofa! Du er en av de jeg ser som en gjenganger i alle REW-trådene og den som er mest behjelpelig rundt dette temaet. Du er en stor ressurs på dette området her på HFS.En utlag tarm kan snu fasen i forhold til den andre siden på en annen frekvens, som da gjør at de to sidene kansellerer hverandre. I større eller mindre grad. Prøver jo å dele det man har lært fra HFS. Er ikke alt jeg har kontroll på, det kan jeg bare si rett ut med en gang. Håper at det er en feilkobling på den ene subben, da er det lett å fikse...
Nei, ingen akustisk behandling annet enn møbler, tepper og gardiner. Det eneste jeg har gjort foreløpig er å henge opp ei gardin på den veggen uten vindu i forsøk på symmetri med veggen som har vindu og gardiner.Har du noen for for akustisk behandling i rommet ditt foruten møbler? Er skikkelig spent på de Impulse grafene, kan hende du har noen topper der som kan forklare trøbbeet du har i mellombassen. Men forskjellene er såpass store at jeg tipper på at det må være feilkobling en eller annen plass. Virker som du er inne på at noe er i motfase. Er det det så vil du få enda mer trøkk.... som om du skulle trenge det
Hallo!!Hei Tittentei
Bassmålingene dine under 100hz ser ekstremt bra ut. Hvis dette er uten EQ eller DSP (?) så kan ikke jeg forstå annet enn at det er vanskelig å få bedre.
Grafene dine ser tilsynelatende ut som alle andres, men verdiene er veldig bra. Når det gjelder GD i bass så er det viktigere at den er jevn enn at den er flat med smale peaker. 40 ms i bassen er veldig bra og din er i tillegg enda jevnere . Under 40 hz bør man uansett ta målinger med en klype salt.
Tipper frontveggen din kan ha litt å si på utfasinger over 100 hz. Forsøk å varier avstanden subene har til frontvegg. Så lenge forskjellen mellom plasseringen er innenfor lengden på 1/4 bølgelengde av delefrekvensen bør det ikke skape noen problemer. Estetisk sett vil det se litt uryddig ut, men.....
HAHAHAHAHA, det var godt å høre siste avsnittet der Mats, kjenner meg godt igjen i det, og det du skriver om å ikke forstå ting. Har jo paddlet litt innen det tekniske og spesielt nå etter at dette basshysteriet anders1234 smittet meg med begynte. Det har vært nødvendig. Tror mange av oss sitter litt med en iboende objektivist i oss, der vi selges på teori om hva som er bra, men når vi har prøvd lenge å oppnå dette, men ikke klarer å få det helt til, så mister vi litt motivasjonen, eller hvis vi får til ganske flat kurve, så merker vi at det slettes ikke gir eurofi og gåsehud på all musikk. Jeg har brukt ørene langt mer enn måleutstyr, men drar det gjerne frem for å titte slik som deg (og får ofte angst). Kommer nok til å bruke dette langt mer aktivt fremover nå, men da blir det kun for å se problemområder og endringer ved tiltak osv, slik Reptep skrev for noen innlegg siden.Uansett hvordan man måler så tror jeg hodetelefoner er vanskelig å konkurrere med når det kommer til bassrespons. Men kanskje hvis man sitter i nærfelt?Hahaha, brutalt er for meg et kompliment, så takk for det Mats. Jeg kom til å tenke på hvordan jeg er iferd med å bygge verdens største hodetelefon i det lille rommet mitt. Og så tenkte jeg: Med Sony MDR-XB1000 så har man en 70mm driver noen få centimeter fra øret, og jeg lurte på hvor mange 18" jeg må plassere på framveggen for å holde forholdet mellom avstand til øret og membranstørrelse likt relativt til XB1000, det skal jeg regne på, haha.Ser brutalt ut dette Tittentei. Håper jeg aldri havner i "musikk som våpen" krig med deg.
Dette har nå i alle fall bevist for meg at store saker i små rom fungerer (for mine preferanser). Jeg tenker at det alltid er litt bedre å ha for mye enn for lite, grådig som jeg er ;D Tenk også på kammeret i Audeze LCD-2 og den massive membranen i orthoene relativt til området den skal fylle med lyd. Kan det være dette i kombinasjon med kort avstand til øret og kontrollerte omgivelser som gjør dem så sabla gode i bassen?
Har fulgt denne tråden med interesse fra begynnelsen av, har bare ikke hatt så veldig mye å bidra med så det har blitt som passiv tilskuer med en og annen "liker" for å "markere" min tilstedeværelse. LOL.Koselig at du svinger innom basstråden. Vi har jo gått ganske parallellt over fra head-fi til stereo og DSP vi to. Har du slått deg til ro med basserne dine, eller klør du også i fingrene etter å komme igang med selvbygg? Før dette hadde jeg knapt tatt i en hammer, men det funker jo, gøy er det au. Kan også røpe at DIY muligens gir et bias til at man liker det man hører tross imperfeksjoner. ;D Kan også sitte og skule bort på de digre kassene og smile lurt for meg selv, men med objektive øyne ser jeg jo at det ikke er noen øyenstener akkurat. ;D
Jeg synes selv jeg gikk ganske hardt ut med bass-systemet og endte tilslutt opp med å ta bort en sub til fordel for å optimalisere resten av subbenes plassering etter Floyd Tooles prinsipper fra hans bok. Bassresponsen ble etter min mening bedre selv om det måler "dårligere" helt i bunndraget. Og for å være helt ærlig skjønner jeg ikke helt hvordan man skal tolke de fleste av grafene og er til dels forsonet med at jeg ennå ikke forstår dette helt og fullendt.
Stiller i stor grad lydsystemet etter hørselen fra begynnelsen av og tweaker det jeg vil endre eller ta bort i DSP. Måleutstyrets funksjon er redusert til en rolle hvor jeg kan grafisk framstille det jeg hører og så grøsse av det som framvises på skjermen, før jeg skrur på musikken og glemmer hvor stygge og hakkete de var. ;D
Lydnivået avtar med 6dB per dobling av avstand.Har kommet et langt stykke videre nå. Googlet litt og leste.
Jeg pleier å måle i det samme db området som jeg lytter. dvs ca 75-80db i sweetspot. Dvs at 4 meter unna ved HT er det langt høyere. Husker ikke formelen nå i farten.
Uansett er enig med det AtleT siser. Målingene er bra de, for deg så er det vare å finne ut hva som skjer etter 100hz...
Takk, igjen for dette og alt etter. Det blir nok en ordning med det, om det så må til en ny sofa! Du er en av de jeg ser som en gjenganger i alle REW-trådene og den som er mest behjelpelig rundt dette temaet. Du er en stor ressurs på dette området her på HFS.
Brosjan ankommer med sin ubrukte miniDSP 4x10 HD i dag så da har vi to, i tillegg har han med seg en uberduberhigh end-lasermåler fra jobben, så vi får målt eksakte avstander enkelt. Han er helt ny på DSP, men blitt solgt etter å ha lyttet her tidligere, så vi skal ha en slags ostepop- og DSP-helg her ;D
Nei, ingen akustisk behandling annet enn møbler, tepper og gardiner. Det eneste jeg har gjort foreløpig er å henge opp ei gardin på den veggen uten vindu i forsøk på symmetri med veggen som har vindu og gardiner.
Sofaen er i rent tøy og halvmyk, så det er nok en diger bassabsorbent, i tillegg har jeg to expedit hyller fulle av bøker, og med godt rom bak bøkene. Bak veggene er det det mange steder betong, men disse er foret ut med sponplater og panel. Disse sponplatene virker til å kunne fungere litt som absorbenter, siden det etter litt gjennomgang ser ut til at stenderverket ikke ligger på normalen som er 60, men langt over, slik at platene flekser. Det har gitt meg troen på at de fleksende sponplatene absorberer, og at endel bass fanges mellom betong, isolasjon og fleksende sponplater. Dette er i såfall helt uintendert, og resultat av en som har vært gjerrig på stenderverk.
Kommer tilbake med mer info om flokene over 100 Hz blir løst. De målingene jeg har vist er bare barnemat i forhold til trykket som kan oppnåes ved å la bassene spille høyere (med alle de tradeoffs det gir). Jeg har aldri presset systemet til yttergrensene, men oppnådd noe som kunne minne om en fotmassage på bryst, mage og rumpe, og det er da med betonggulver under laminaten. Det er ganske utrolig å kjenne lydbølgene treffer med en slik intensitet. Trommer har fått meg til å lukke øynene for hvert slag. En låt jeg liker å bruke for å teste både trøkk og bass er: Béla Fleck and the Flecktones – Flight Of The Cosmic Hippo (spotify). Den høres kanskje litt ensporet ut, men den er rolig og har tidevis skikkelig trøkk og dyp bass, spess ved 2:20. I tillegg slår det inn ei tromme nå og da som flytter mye luft. For å sjekke midbassen skikkelig, så er det bare å dra på noe i Goa sjangeren. Det meste der har mye av "pop-midbassen" i mangel på bedre ord.
Hallo!!
Gøy å få seal of approval under 100 Hz. Det er nok ikke helt uten DSP, men det er kun gjort senking, ingen hevinger. Det overrasket meg mye gitt nærfeltsresponsen til subbene. Ser ut som om jeg har en veldig trivelig roomgain som komplementerer avrulling. Mye av senkingen kunne jeg gjort ved å stille analog gain på powerampene, men det var raskere å bare legge inn et low shelf filter med negativ gain.
1/4 av bølgelengden på 60 Hz blir ikke noe problem, her er jeg beskranket av plass, så det er ikke noe alternativ utenom å ligge innenfor med mindre jeg plasserer dem vekk fra frontvegg, hehe. Skal skyve og dra litt i dem for å se hvordan det virker inn. Blir travel helg.
HAHAHAHAHA, det var godt å høre siste avsnittet der Mats, kjenner meg godt igjen i det, og det du skriver om å ikke forstå ting. Har jo paddlet litt innen det tekniske og spesielt nå etter at dette basshysteriet anders1234 smittet meg med begynte. Det har vært nødvendig. Tror mange av oss sitter litt med en iboende objektivist i oss, der vi selges på teori om hva som er bra, men når vi har prøvd lenge å oppnå dette, men ikke klarer å få det helt til, så mister vi litt motivasjonen, eller hvis vi får til ganske flat kurve, så merker vi at det slettes ikke gir eurofi og gåsehud på all musikk. Jeg har brukt ørene langt mer enn måleutstyr, men drar det gjerne frem for å titte slik som deg (og får ofte angst). Kommer nok til å bruke dette langt mer aktivt fremover nå, men da blir det kun for å se problemområder og endringer ved tiltak osv, slik Reptep skrev for noen innlegg siden.Uansett hvordan man måler så tror jeg hodetelefoner er vanskelig å konkurrere med når det kommer til bassrespons. Men kanskje hvis man sitter i nærfelt?Hahaha, brutalt er for meg et kompliment, så takk for det Mats. Jeg kom til å tenke på hvordan jeg er iferd med å bygge verdens største hodetelefon i det lille rommet mitt. Og så tenkte jeg: Med Sony MDR-XB1000 så har man en 70mm driver noen få centimeter fra øret, og jeg lurte på hvor mange 18" jeg må plassere på framveggen for å holde forholdet mellom avstand til øret og membranstørrelse likt relativt til XB1000, det skal jeg regne på, haha.Ser brutalt ut dette Tittentei. Håper jeg aldri havner i "musikk som våpen" krig med deg.
Dette har nå i alle fall bevist for meg at store saker i små rom fungerer (for mine preferanser). Jeg tenker at det alltid er litt bedre å ha for mye enn for lite, grådig som jeg er ;D Tenk også på kammeret i Audeze LCD-2 og den massive membranen i orthoene relativt til området den skal fylle med lyd. Kan det være dette i kombinasjon med kort avstand til øret og kontrollerte omgivelser som gjør dem så sabla gode i bassen?
Har fulgt denne tråden med interesse fra begynnelsen av, har bare ikke hatt så veldig mye å bidra med så det har blitt som passiv tilskuer med en og annen "liker" for å "markere" min tilstedeværelse. LOL.Koselig at du svinger innom basstråden. Vi har jo gått ganske parallellt over fra head-fi til stereo og DSP vi to. Har du slått deg til ro med basserne dine, eller klør du også i fingrene etter å komme igang med selvbygg? Før dette hadde jeg knapt tatt i en hammer, men det funker jo, gøy er det au. Kan også røpe at DIY muligens gir et bias til at man liker det man hører tross imperfeksjoner. ;D Kan også sitte og skule bort på de digre kassene og smile lurt for meg selv, men med objektive øyne ser jeg jo at det ikke er noen øyenstener akkurat. ;D
Jeg synes selv jeg gikk ganske hardt ut med bass-systemet og endte tilslutt opp med å ta bort en sub til fordel for å optimalisere resten av subbenes plassering etter Floyd Tooles prinsipper fra hans bok. Bassresponsen ble etter min mening bedre selv om det måler "dårligere" helt i bunndraget. Og for å være helt ærlig skjønner jeg ikke helt hvordan man skal tolke de fleste av grafene og er til dels forsonet med at jeg ennå ikke forstår dette helt og fullendt.
Stiller i stor grad lydsystemet etter hørselen fra begynnelsen av og tweaker det jeg vil endre eller ta bort i DSP. Måleutstyrets funksjon er redusert til en rolle hvor jeg kan grafisk framstille det jeg hører og så grøsse av det som framvises på skjermen, før jeg skrur på musikken og glemmer hvor stygge og hakkete de var. ;D
Min overbevisning er at mye kapasitet er den riktige veien. Kvålsvoll, Sluket, Tytte71, FredrikC, Emokid m.fl. er kunnskapsrike og ser for meg ut til å preke det samme budskap. På AVSForum har vi geniet LTD02, BassThatHz, Notnyt, Ricci og en drøss andre med samme tilnærming.
Lydnivået avtar med 6dB per dobling av avstand.Har kommet et langt stykke videre nå. Googlet litt og leste.
Jeg pleier å måle i det samme db området som jeg lytter. dvs ca 75-80db i sweetspot. Dvs at 4 meter unna ved HT er det langt høyere. Husker ikke formelen nå i farten.
Uansett er enig med det AtleT siser. Målingene er bra de, for deg så er det vare å finne ut hva som skjer etter 100hz...
Men husk at dersom du spiller i 75-80dB og har musikk med crest factor på 20dB, så vil de høyeste nivåene i musikken ligge på 95-100dB, så da bør du måle forvrengningen på dette nivået, siden det er der peakene vil ligge. Jeg målte lavt selv. Jeg skal kjøre noen høylydte målinger og se på forvrengningstallene litt senere.
Kjenner selv ikke til en slik oversikt, men jo lavere jo bedre. Har vært mest opptatt av bass i det siste, men snart står turen for SEOS waveguide og kompressjonsdrivere (slik FredrikC snakket om i tråden din om hvordan man oppnår best lyd).Stemmer det. 6db pr dobling. så da er det relativt høyt ved elementene på RF7 ene. 80db i sweetspot 4m unna. tenke tenke, skulle gi 92db ved elementene, eller...?
Ostepopp og DSP helg høres gøy ut! Joda Er innom mye av akustikktrådene/REW trådene, rett og slett for at jeg ønsker å lære. Er veldig mye kunnskapsrike folk her på forumet, og siden jeg er veldig nyskjerrig av natur. Og har en holdning noe ala, ja jeg forstår hva du sier, men jeg vil prøve dette ut selv og se om det stemmer med mine egne intrykk..., så plukker jeg da opp noe innimellom. Og om jeg har noe å tildele og hjelpe til med som er nyttig for andre så sitter jeg ikke på det.
Skal se om jeg tørr å skru så sinnsykt høyt. Synes at når jeg måler på 75-80db så er det mer enn høyt nok, men vi får se. kan en nærfelsmåling feks 100cm fra HT gi det samme svaret rundt forvrenging som en måling fra sweetspot? Og til slutt, hva er lav forvrengig? Har sett på nett at man mener lav forvrenging i % er forskjellig fra under 100hz, og fra 100hz til 1kHz osv. Men finner ikke noe tall som forteller meg hva som er lavt.
Ikke at det gjør så mye egentlig, men blir jo litt at man bryr seg, spes siden man idag har lært noe nytt. Hmm. Crest factor ja... Google er min venn skjønner jeg....
Crest factor er hvor høye peakene er i forhold til gjennomsnittet. Så hvis du hører på musikk som spilles i 80 dB og musikken har trommer, bassgitar el.l. som plutselig slår inn og spiller i 100dB, så er crest factoren 20 dB, fordi peakene i bassgitar og trommer er 20dB mer enn gjennomsnittsnivået (som er 80dB).The LMS-18 produces 12.5% distortion @ 20hz @ 108db, and 14.8% distortion @ 15hz @ 100db
The UXL-18 produces 25% distortion @ 20hz @ 108db, and 19.5% distortion @ 15hz @ 100db
The HO-18 produces 32% distortion @ 20hz @ 103db and 19.5% distortion @ 15hz @ 95db
The PB13Ultra produces 45% distortion @ 20hz @ 100db and 30.6% distortion @ 15hz @ 92db.
RF-7 harStemmer det. 6db pr dobling. så da er det relativt høyt ved elementene på RF7 ene. 80db i sweetspot 4m unna. tenke tenke, skulle gi 92db ved elementene, eller...?
120w i 8 ohm? Siden høyttalerne dine dipper under 4 Ohm, så trenger du en strømsterk amp. Vet du har Primare A30.5. Med bare frontkanalene i drift bør strømforsyningen være god nok, men vet ikke nok om topologien i den ampen til å si noe for sikkert. Du har mer enn 120w til hver kanal siden htt dine ikke er lineære på 8 Ohm. Når ampen ser en lav last, så er slusene mer åpne og ampen må arbeide hardere for å holde unna.Jo, enig at jeg trenger litt mer en 12w ja. har 120w til hver kanal så vi får se hva jeg tørr. Kan hende det bare er meg, men jeg synes 100db i sweetspot er altfor mye av det gode.
Men kunne vert morro å sett på forvrengning og om det skjer noe med den stående bølgen som lurer rundt 23hz....
He he, jo versego!Hallo!!
Gøy å få seal of approval under 100 Hz. Det er nok ikke helt uten DSP, men det er kun gjort senking, ingen hevinger. Det overrasket meg mye gitt nærfeltsresponsen til subbene. Ser ut som om jeg har en veldig trivelig roomgain som komplementerer avrulling. Mye av senkingen kunne jeg gjort ved å stille analog gain på powerampene, men det var raskere å bare legge inn et low shelf filter med negativ gain.
1/4 av bølgelengden på 60 Hz blir ikke noe problem, her er jeg beskranket av plass, så det er ikke noe alternativ utenom å ligge innenfor med mindre jeg plasserer dem vekk fra frontvegg, hehe. Skal skyve og dra litt i dem for å se hvordan det virker inn. Blir travel helg.