RoyVidar
Hi-Fi entusiast
Tar ikke Tesla-forhandlere innbytte?
Nå kommer prisene på brukte Teslaer til å stupe! Slik fungerer det med tilbud og etterspørsel.Ca. 60 stk. lagt ut for salg siden søndag, billigste med en pris på under 500.000.-
For biler som skal brukes til det biler vanligvis brukes til - så er det jo spisseffekt som er det relevante sammenligningsgrunnlaget. Jeg vil jo anta at din bil med forbrenningsmotor gjerne har sitt effekttall oppgitt ved 6000 omdreinigniger - jeg synes vel i grunn det er mer missvissende.Måten Tesla oppgir effekt på er slik man oppga effekt på hjemmekinoforsterkere. Rimelig useriøst å kun oppgi spisseffekt og ikke kontinuerlig effekt over tid.
På noen dager har antall Teslaer til salgs doblet seg fra 30 til 60. Dvs at kjøpere i større grad kan velge og vrake og det er ikke lenger like enkelt for selgerne å få den prisen de ønsker. I tillegg får man en ny firehjulstrekker til ca samme pris, dvs at de som ligger ute ikke lenger er like attraktive. Mange Teslaer blir kjøpt av innovatører, de ønsker seg det siste og nyeste. Gi det litt tid, så skal du nok se at prisene stuper. Selskaper som regner på restverdi, sier at Tesla vil ha et større verditap enn gjennomsnittet.Den Teslaen som ligger ute til under 500.000 (499.000) er en Model S60. De starter på 461.000 nye, så selv om prisene faller, så vil jeg ikke akkurat si at de stuper.
Jeg følger med og regner med å slå til når en S85 med rett ekstrautstyr dipper under 500K.På noen dager har antall Teslaer til salgs doblet seg fra 30 til 60. Dvs at kjøpere i større grad kan velge og vrake og det er ikke lenger like enkelt for selgerne å få den prisen de ønsker. I tillegg får man en ny firehjulstrekker til ca samme pris, dvs at de som ligger ute ikke lenger er like attraktive. Mange Teslaer blir kjøpt av innovatører, de ønsker seg det siste og nyeste. Gi det litt tid, så skal du nok se at prisene stuper. Selskaper som regner på restverdi, sier at Tesla vil ha et større verditap enn gjennomsnittet.Den Teslaen som ligger ute til under 500.000 (499.000) er en Model S60. De starter på 461.000 nye, så selv om prisene faller, så vil jeg ikke akkurat si at de stuper.
Og jeg som trodde det kun hadde økt fra 30 til 60.. Med et så stort skred av biler må nok estimatene mine justeres kraftig. I løpet av noen måneder blir dette et prisras større enn jeg hadde drømt om!16 stk. lagt ut på FINN hittil i dag. 146 stk. Model S totalt. Begynner å ligne et skred, dette.
Ikke ennå i Norge. De har startet et gjenkjøpsprogram i USA, hvor Tesla gjør en gjennomgang av bilen og selger den på nytt som "certified pre-owned". Gitt at det er en del usikkerhet rundt kjøp av elbil fra private er nok det en veldig god forretningsidé. Kommer nok i Norge også ganske snart.Tar ikke Tesla-forhandlere innbytte?
Vi snakker om starten på et krakk, resultatet vil vi se om noen måneder. Første del er et paradigmeskifte i forhold til tilbud siden. Jeg er glad jeg ikke sitter på en Tesla nå som jeg må selge raskt pga økonomi. Ser at noen taper over kr 160" på noen måneder. Det er ikke værre enn andre biler, men for å se resultatet av krakker må vi vente en stund.Plenty folk som tror de har kjøpt et investeringsobjekt og ikke en bil ser jeg på elbilforumet. Mulig geipen blir å henge litt når en oppdager at det bare var en bil tross alt. Likevel litt drøyt å kalle det et krakk når en bare nærmer seg normal verdiutvikling for biler. Et par hundre biler av 5-6000 utleverte er vel ikke så ille egentlig. Noen må jo bare ha det siste. Her er det gode muligheter for å få gjennom et skambud. Hadde jeg hatt råd til to sånne ville dette vært rette tiden å slå til.
Det er mulig at tilbudet flater ut (ser ikke slik ut med også dagens økning i antall Tesla-annonser på finn), men du glemmer at etterspørselen også synker kraftig fordi man får så mye mer for pengene ved å kjøpe nytt. Resultatet av dette vil gjenspeile seg i prisen. Trør du tippe bruktprisen på en 2wd Tesla om 6 måneder? Jeg tipper at prisen ikke kun flater ut, men at den kommer til å synke kraftig..Tror prisen flater ut. Tilbudet er tross alt ikke ubegrenset, som på enkelte andre biltyper.
Bruktimport kan en bare glemme, den muligheten finnes ikke.
Ja, la oss slenge på en mill i avgifter så man slipper det problemetBruk og kast ? El-bilder kondemneres mye rasker enn en vanlig bil - miljøvennlig ?
Tror antallet elbiler som må kondemneres vil skyte i været - Elbil - VG
Poenget med den siterte artikkelen er at reparasjon av kollisjonsskader ikke alltid er lønnsomt for forsikringsselskapet, så bilen ender opp med å bli kondemnert i stedet for å bli reparert. For en el-bil som ikke har moms og avgifter på ny bil, men som må betale moms på deler og reparasjonsarbeid, blir det fortere lønnsomt å bytte ut bilen med en helt ny i stedet for å bytte ut store deler av karosseriet. Har ingen ting med bilens egentlige levetid å gjøre, men er en utilsiktet konsekvens av dagens avgiftssystem. Dette er kanskje et bedre argument for hvorfor det etterhvert bør innføres moms også på elbiler enn å argumentere ut fra generell misunnelse.En del av de tidligere forsøkene på elbil var jo ikke stort mer solide enn en Trabant med plastkarosseri og minnet mest om en forvokst barneleke for steinerskolelærere. Disse vil nok trekke ned statistikken en god del. Men forutsatt at batteriene holder eller det er lønnsomt å bytte dem, vil nok dagens elbiler ellers vare like lenge som vanlige biler. Jeg ser i alle fall ingen åpenbar grunn til at de ikke skulle gjøre det. Mange av dem vil jo også være mye penere brukt da de kun egner seg for bynær småkjøring.