Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo uansett ikke noen god praksis å gå av gassen i en sving enten det er snakk om kjøring med 2 eller 4-hjuling og jeg ville vært mer bekymret for å gjøre det med en Impreza enn med en Tesla
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Huhh... Nok en skalle som må frem i media for å si et eller annet. Bland så oppgulpet med det magiske ordet Tesla og vær garantert en haug med klikk.
    Han får i stedet vise frem en bil med trekk på to hjul som er bedre på vinterføre.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.578
    Antall liker
    10.835
    Sted
    Trondheim
    Synes det er ganske opplagt at hvis du kommer fra en normal forhjulsdrevet bil til en tung bil med høyt dreiemoment fra 0 omdreininger, 400 hk og bakhjulsdrift, kan man fort få problemer. Det har med kjørestil å gjøre. Da jeg lærte å kjøre, kjørte jeg en Ford Cortina med en sannsynlig vektfordeling på 70/30, bakhjulsdrift, manuell giring og selvsagt ingen elektroniske hjelpemidler. Når det var glatt og motbakke måtte barna sette seg i bagasjerommet for at man skulle komme opp bakken. Da lærer man litt om å kjøre på vinterføre. Dette er selvfølgelig lenge siden, men lærdommen sitter fremdeles i hjernebarken. Nå kjører jeg en BMW og slår av det som er at hjelpesystemer når det blir glatt. Da blir det morsomt å kjøre og jeg kommer lettere fram.

    Apropos kjøring i kollektivfelt - jeg trodde også at kollektivfeltene var for kollektivtransporten, men så leser jeg at de som kan kjøre i kollektivfeltet er busser, taxi, el-biler og tohjulinger, altså motorsykler og scootere. Kan det tenkes noe mindre kollektivt enn en motorsykkel? Hvis jeg kjører rundt i en svært Harley-Davidson kan jeg altså kjøre i kollektivfeltet. Hvor er logikken?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.060
    Antall liker
    10.590
    Kan det tenkes noe mindre kollektivt enn en motorsykkel? Hvis jeg kjører rundt i en svært Harley-Davidson kan jeg altså kjøre i kollektivfeltet. Hvor er logikken?
    12 kvadratmeter bil med 7 sitteplasser hvorav kun den ene blir benyttet er mindre kollektivt.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Vanskelig å greie å rote seg opp i problemer med denne saken. Jeg kommer rett fra moderne firehjulsdrift, og når det ikke er problematisk da så skal det nesten ikke være mulig å få det til. Vær dog obs på å kjøre seg ned en bakke som du må rygge opp fra på glatta. Lykke til og ring naf...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.908
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tøv. Jeg har en Model S og en Subaru Legacy med 4-hjulstrekk, begge på piggfrie vinterdekk. Tesla'n tar seg frem like godt som firehjulstrekkeren, selv på hålkeføre. Det eksisterende stabilitetsprogrammet er vinterprogram godt som noe. Bare en sertifisert idiot ville prøve å slå av stabilitetskontrollen på en Tesla og så kjøre i trafikk. Det kanskje morsomt å prøve med det avslått én gang, hvis man er alene midt på en stor parkeringsplass og kan øve på drifting.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Tøv. Jeg har en Model S og en Subaru Legacy med 4-hjulstrekk, begge på piggfrie vinterdekk. Tesla'n tar seg frem like godt som firehjulstrekkeren, selv på hålkeføre. Det eksisterende stabilitetsprogrammet er vinterprogram godt som noe. Bare en sertifisert idiot ville prøve å slå av stabilitetskontrollen på en Tesla og så kjøre i trafikk. Det kanskje morsomt å prøve med det avslått én gang, hvis man er alene midt på en stor parkeringsplass og kan øve på drifting.
    For oss som behersker bakhjulstrekk, så er det en selvfølge å alltid slå av alle elektroniske hjelpemidler. Selv på vinterføre med 600 Nm fra lavt turtall og flere hundre hk tilgjengelig.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.032
    Antall liker
    7.739
    Sted
    Holmestrand
    Tøv. Jeg har en Model S og en Subaru Legacy med 4-hjulstrekk, begge på piggfrie vinterdekk. Tesla'n tar seg frem like godt som firehjulstrekkeren, selv på hålkeføre. Det eksisterende stabilitetsprogrammet er vinterprogram godt som noe. Bare en sertifisert idiot ville prøve å slå av stabilitetskontrollen på en Tesla og så kjøre i trafikk. Det kanskje morsomt å prøve med det avslått én gang, hvis man er alene midt på en stor parkeringsplass og kan øve på drifting.
    For oss som behersker bakhjulstrekk, så er det en selvfølge å alltid slå av alle elektroniske hjelpemidler. Selv på vinterføre med 600 Nm fra lavt turtall og flere hundre hk tilgjengelig.
    Akkurat ja, det høres skikkelig lurt ut.
    Fysikkens lover gjelder som kjente verken for Lucky Luke (raskere enn sin egen skygge), Supermann (usårbar, røntgensyn, kan fly etc etc) eller de "som behersker bakhjulstrekk". Alle vet jo at de siste er mye bedre enn oss som bare "behersker" forhjulsdrift, eller kanskje foretrekker firehjulstrekk - enda vi fint klarer å kjøre biler med bakhjulstrekk uten å falle av veien eller kjøre på andre biler/forgjengere/syklister.
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    741
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Tøv. Jeg har en Model S og en Subaru Legacy med 4-hjulstrekk, begge på piggfrie vinterdekk. Tesla'n tar seg frem like godt som firehjulstrekkeren, selv på hålkeføre. Det eksisterende stabilitetsprogrammet er vinterprogram godt som noe. Bare en sertifisert idiot ville prøve å slå av stabilitetskontrollen på en Tesla og så kjøre i trafikk. Det kanskje morsomt å prøve med det avslått én gang, hvis man er alene midt på en stor parkeringsplass og kan øve på drifting.
    For oss som behersker bakhjulstrekk, så er det en selvfølge å alltid slå av alle elektroniske hjelpemidler. Selv på vinterføre med 600 Nm fra lavt turtall og flere hundre hk tilgjengelig.
    Ahhh KRANGLE: ;)

    @Asbjørn. Prøv å rygg opp Tesla på en 5-10 cm hardpakket snø / isklump platting for å parkere ved et fortau. en 4x bil ER langt bedre på vinterføre. Har hatt forferdelig mange Bmw'er. Dog kun en med 4x, men det er Milevis forskjell på fremkommeligheten. Tør påstå asc,dsc etc systemene er minst like sofistikert på en Bimmer som en Tesla.
    @ J H. EN ekte bil har bakhjulsDrift En rattkjelke (forhjulstrekker) har trekk.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Tøv. Jeg har en Model S og en Subaru Legacy med 4-hjulstrekk, begge på piggfrie vinterdekk. Tesla'n tar seg frem like godt som firehjulstrekkeren, selv på hålkeføre. Det eksisterende stabilitetsprogrammet er vinterprogram godt som noe. Bare en sertifisert idiot ville prøve å slå av stabilitetskontrollen på en Tesla og så kjøre i trafikk. Det kanskje morsomt å prøve med det avslått én gang, hvis man er alene midt på en stor parkeringsplass og kan øve på drifting.
    For oss som behersker bakhjulstrekk, så er det en selvfølge å alltid slå av alle elektroniske hjelpemidler. Selv på vinterføre med 600 Nm fra lavt turtall og flere hundre hk tilgjengelig.
    Ahhh KRANGLE: ;)

    @Asbjørn. Prøv å rygg opp Tesla på en 5-10 cm hardpakket snø / isklump platting for å parkere ved et fortau. en 4x bil ER langt bedre på vinterføre. Har hatt forferdelig mange Bmw'er. Dog kun en med 4x, men det er Milevis forskjell på fremkommeligheten. Tør påstå asc,dsc etc systemene er minst like sofistikert på en Bimmer som en Tesla.
    @ J H. EN ekte bil har bakhjulsDrift En rattkjelke (forhjulstrekker) har trekk.
    Det er vel vanlig å bruke både bakhjulsdrift og bakhjulstrekk i dagligtale, men det var uansett ikke poenget :)

    Bakhjulsdrift - Wikipedia

    En stor fordel med BMW, er at de er veldig enkle å balansere og kontrollere.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.060
    Antall liker
    10.590
    ^Er det noe å lure på? "D" og "something else" tyder på at de nå lanserer en dieselversjon. Siden Tesla er fra Junaiten blir det nok noe så sofistikert som en luftkjølt Detroit Diesel.


    :cool:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.908
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    @Asbjørn. Prøv å rygg opp Tesla på en 5-10 cm hardpakket snø / isklump platting for å parkere ved et fortau. en 4x bil ER langt bedre på vinterføre. Har hatt forferdelig mange Bmw'er. Dog kun en med 4x, men det er Milevis forskjell på fremkommeligheten. Tør påstå asc,dsc etc systemene er minst like sofistikert på en Bimmer som en Tesla.
    Akkurat den øvelsen har jeg ikke prøvd ennå. Kan tenke meg at det krever en følsom høyrefot. Men så lenge bilen peker riktig vei er fremkommelighet opp bakkene hos meg helt utmerket, selv på vått hålkeføre. Jeg opplever ærlig talt ikke at Tesla er noe dårligere på vinterføre enn Subaru.

    Men det kan tenkes at NAF har testet en med "kontinentale" vinterdekk. Det har jeg også prøvd på litt isete vei, og det ble mye logring. Stabilitetskontrollen holdt det hele på plass, men det var veldig tydelig at den hele tiden måtte snelle inn små skrenser og hjulspinn, selv ved pen kjøring. Så jeg bestilte min med Nokian vinterdekk, og har ikke angret på det et sekund. Denne bilen trenger ordentlige dekk, men det betyr ikke nødvendigvis piggdekk som NAF vil ha det til.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror både NAF og mange brukere her har godt av å lese en Keith Code bok eller se en av hans filmer for å forstå hvordan et kjøretøy oppfører seg.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.386
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Det ryktes om at det kommer en P85D som gjør øvelsen 0-100km/t på 3,2 sek.

    image.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    7.393
    Torget vurderinger
    4
    Dette er jo nærmest en ikke-nyhet. Omtrent det siste vi trenger er en enda raskere Tesla.

    Elon Musk trår vannet til modell X eller helst folke-Tesla'en står klar, men før det vil han vel helst ha nye produksjonsfasiliteter klare.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Ingen som fikk med seg at de har en fungerende autopilot i denne bilen?
    Den kjører selv på motorveien, og den parkerer seg selv.
    Det har jo vært snakket om at Tesla mangler en del sikkerhetsutstyr som finnes på andre og rimeligere biler.
    Her er det tydeligvis, alt sammen og vel så det.
    Blir spennende å se NCAP-resultater.
    Mine fem kroner på at Model X blir en fullstendig pervers SUV når den dukker opp.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.908
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det eneste jeg ikke likte med den lanseringen er at sensorpakken tydeligvis ikke kan etttermonteres i eksisterende biler.

    Ellers var vel det meste som forventet. Ser ikke noe galt med en enda raskere Tesla. :)
    Jeg vil tro den "vanlige" 85D kommer til å selge bra. Det har vært litt skriverier her om vinteregenskaper, uten at jeg kan si det har vært opplevd som noe problem, med her har vi ihvertfall løsningen. Med drift på begge aksler vil den også lade på begge aksler ved nedbremsing, så stabiliteten bør bli enda bedre.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    7.393
    Torget vurderinger
    4
    Misforstå meg rett, - ikkno galt i fortfort Tesla, men det er vel knapt noen som har tenkt at det er hva man har savnet fra Tesla.

    Noen som vet prisen ? Ille mye mer enn de eksisterende ?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    25000 i tillegg for 4wd med standardversjon. Skitbillig.
    Verstingen er bare såvidt over 900. Fullspekket....
    Og med de greiene der drar du fra omtrent hva som helst.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.908
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har bodd i USA, så dette konseptet forstår jeg:
    Rule #1: Too much is not enough.
    Rule #2: If in doubt, double it.

    Det mest interessante er likevel at de har konstruert nye motorer med ca 10-12 % høyere effektivitet og topphastighet på 250 km/t. Det var nok ikke helt enkelt. Ideen om å putte en motor i hver ende er derimot ganske opplagt.

    Respektable 0-60-tider:
    List of fastest production cars by acceleration - Wikipedia, the free encyclopedia
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    25000 i tillegg for 4wd med standardversjon. Skitbillig.
    Verstingen er bare såvidt over 900. Fullspekket....
    Og med de greiene der drar du fra omtrent hva som helst.
    Bortsett fra akselerasjon fra stillestående er den jo tregere enn sammenlignbare biler hvis man ser bort fra avgiftene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.908
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vil tro forbikjøringsmanøvre også går farlig fort, f eks 60-90 eller 80-120. Har ikke sett tall på dette, men "treg" er et vanskelig adjektiv i denne sammenhengen. Tenker du på toppfarten? Der matcher den jo tyskernes selvpålagte "gentleman's agreement" om elektronisk begrensning på 250 km/t.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Fra stillestående?
    De fleste vil endre mening etter en forbikjøring med en standard 85 også.
    70-140 går kjappere enn du har lyst til å betale om onkel ser deg. En semitrailerlengde er mer enn nok til å utføre denne øvelsen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En Corvette C6 ZR1 koster jo 100k USD og går rundt ringen på 7.19.63

    En model S går i limp home ved samme øvelse.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Om jeg skulle forville meg ut på ringen tror jeg kanskje jeg ville funnet mere egnet verktøy.
    Til det meste annet er den rett og slett meget godt egnet.
    Jeg runder snart 20000 km med min. De artigste km jeg har kjørt siden jeg kjøpte min første bil
    for snart 20 år siden. Har kW telleren (kroneteller) oppe i ny og ne. Den går det ikke like fort med...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Useriøs rykk og napp kjøring er utvilsomt artig, det er sånn jeg kjører mc og jeg antar at Model S er meget godt egnet til samme øvelse.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.908
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fra stillestående?
    De fleste vil endre mening etter en forbikjøring med en standard 85 også.
    70-140 går kjappere enn du har lyst til å betale om onkel ser deg. En semitrailerlengde er mer enn nok til å utføre denne øvelsen.
    Har ikke prøvd meg som turist på ringen ennå, men når man legger seg ut for å kjøre forbi et vogntog i motbakke er det på tide å lette på gassen før man kommer til trekkvogna, ja. Da snuser man allerede på førerkortbeslag. Det er få biler som gjør den øvelsen like bra. Kanskje en 911 turbo som allerede har full boost før man svinger ut.

    Sammenlignbare biler, ja. En ZR06 har ikke fem seter, fem dører og noen kubikkmeter bagasjeplass, så det er vanskelig å si at den er direkte sammenlignbar. Det kunne være interessant å prøve ringen med en P85D satt til "insane mode". Da vil beskyttelsesprogrammene tillate mye mer juling før de stepper inn. Jeg tipper en tid på 8:15 eller deromkring.

    Passerte forresten 30000 km for noen dager siden med gjennomsnittsforbruk 0,201 kWh/km.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    7.393
    Torget vurderinger
    4
    I et parkeringshus tidligere i dag gikk jeg litt i min egen verden mot utgangen. Brått kom jeg på at telefonen lå i bilen så jeg snudde på hælen og skvatt så jeg omtrent fikk buksevann da jeg gikk rett på en batteribil som lå utålmodig en snau meter bak meg. Det var en sånn der bælstøgg Nissan Leaf eller hva de fæle japanske batteribilene heter. Han lurte vel på om jeg ikke skulle gå til side, men jeg hadde jo ikke hørt et fnatt og ante ikke at han trilla etter i hælene på meg.

    Er det ikke en eller annen EU-lov som krever litt lyd av bilene ?

    Og forresten, - når dere Tesla-eiere drar på...savner dere ikke litt brooom og vroom i blant ?
     
    • Liker
    Reaksjoner: osc

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Fra stillestående?
    De fleste vil endre mening etter en forbikjøring med en standard 85 også.
    70-140 går kjappere enn du har lyst til å betale om onkel ser deg. En semitrailerlengde er mer enn nok til å utføre denne øvelsen.
    Har ikke prøvd meg som turist på ringen ennå, men når man legger seg ut for å kjøre forbi et vogntog i motbakke er det på tide å lette på gassen før man kommer til trekkvogna, ja. Da snuser man allerede på førerkortbeslag. Det er få biler som gjør den øvelsen like bra. Kanskje en 911 turbo som allerede har full boost før man svinger ut.

    Sammenlignbare biler, ja. En ZR06 har ikke fem seter, fem dører og noen kubikkmeter bagasjeplass, så det er vanskelig å si at den er direkte sammenlignbar. Det kunne være interessant å prøve ringen med en P85D satt til "insane mode". Da vil beskyttelsesprogrammene tillate mye mer juling før de stepper inn. Jeg tipper en tid på 8:15 eller deromkring.

    Passerte forresten 30000 km for noen dager siden med gjennomsnittsforbruk 0,201 kWh/km.
    De er fortsatt like dyre i utgangspunktet... Ene bilen er den 10. raskeste standardbilen mens den andre bruker ca 3 minutter mer rundt sløyfa.
    Selv på korte Rudskogen har jeg sett video med Model S i limp home.

    En mk7 Golf Gti er betydelig raskere enn Model S på nordsløyfa.

    Here's What A Tesla Model S Can Do Around The Nürburgring
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.908
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, vi får vel se etterhvert, men det er et faktum at el-biler generelt ikke kan gi max effekt kontinuerlig over lang tid. Nürburgring er ikke deres naturlige habitat. På den andre siden er det veldig, veldig sjelden at du kan kjøre slik på offentlig vei, så hvor representative 'ring-tider er for ytelse i den virkelige verden kan diskuteres.

    EU-loven om lyd er nettopp vedtatt, trer i kraft fra 2019. Personlig savner jeg ikke motorlyd, nei. Det kommer enslags Starship Enterprise-lyd fra bakenden et sted når man tråkker til for fullt, og det er kult nok for meg.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Noen vil nå kjøre de som er brukte etterpå også. Bedre med 7000 Teslaer enn 6800... ;)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.060
    Antall liker
    10.590
    Ca. 60 stk. lagt ut for salg siden søndag, billigste med en pris på under 500.000.-
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    At Tesla S eiere vil skifte til D og ikke et annet fabrikat er vel en fjær i hatten for Tesla samt sier noe om hvor fornøyd Tesla eiere er? Jeg antar at det kommer an på øynene som ser.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn