Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Prissettingen fremover vil vel bestemmes av hvor holdbare de er og hva det vil koste å holde liv i de.
    Det får vi sikkert se om et par år.
    De med litt elektrokunnskaper kan se i denne tråden: Pics/Info: Inside the battery pack
    En som har kjøpt et vrak og skal bruke batteripakken til solcelleanlegget sitt. Han har gått seg på en utfordring eller fem, for disse greiene er ikke bare noen battericeller i vilkårlig rekkefølge i en blikkboks.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.156
    Antall liker
    10.845
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En ombygd hybridbil for å drive stereoanlegget på hytta hadde virkelig vært noe!
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.087
    Antall liker
    7.821
    Sted
    Holmestrand
    En tidligere kollega av meg endte opp med å kjøpe X5 etter å ha prøvekjørt Tesla.

    Jeg sitter på gjerdet enn så lenge, hvis prisutviklingen om kort tid vil følge Leaf eller I-Miev så kan det bli aktuelt med bruktkjøp.
    Kjøper du en X5 i stedet for en Tesla, da skulle du ikke ha en Tesla, men en X5.

    Det blir vel en nokså merkelig sammenligning?
    En SUV diger som et hus eller en sedan?
    BMW X5 mål og vekt:
    4886 mm x 2184 mm (LxB)
    Vekt 2225 kg

    Tesla mål og vekt:
    4970 mm x 1964 mm (LxB)
    Vekt 2108


    ??????
    Verden har tre dimensjoner. En av de heter høyde over havet.
    nettopp.
    Tesla er også en stor bil. En stor sedan. X5 er en DIGER SUV!
    Tesla er en pen og lekker bil, X5 er en DIGER SUV!
    Ikke minst er de bruksmessig helt forskjellige biler. Tesla har ikke i nærheten den lastekapasiteten X5 har.
    Jeg synes X5 er stor og vulgær.
    :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.590
    Antall liker
    10.859
    Sted
    Trondheim
    Ja, SUVer er underlige biler, og de som kjøper dem føler jeg også noen ganger er litt underlige. Her kjøper man en bil som er lagd for å kjøre i terrenget og som er lagd for litt røff behandling, og når de kjører på vegen snegler de seg over fartsdumper i 10 km/t. Hvor ofte har man ikke ligget bak en X5, en Volvo XC90 eller en VW Touareg der man omtrent må stå på bremsene fordi de skal snike seg over en fartsdump.
    Av en eller annen grunn tror bymennesker at en SUV er et terrengkjøretøy. For alle oss andre som bor der det er snø om vinteren, hvor plogen i beste fall er ute og kjører i ny og ne, og hvor veisalt er noe helt ukjent er en 4x4 med store hjul og god plass nærmest en nødvendighet. Her trenger vi nyttekjøretøy. Det er forresten veldig få som har bil nr to og tre i tillegg.

    Hadde egentlig vært morsomt å se hvordan en Tesla var i praktisk bruk her i innlandet hvor 2 mnd med -25 i strekk ikke er uvanlig. Regner med at man må ta et valg om man skal komme frem eller holde varmen.

    Hvor fort pleier du å kjøre over fartsdumpene?
    Nei, jeg tror ikke en SUV er et terrengkjøretøy, men de er stort sett bygd for å tåle en tur i terrenget. De skal i hvertfall tåle å kjøre over fartsdumper i mer enn 10 km/t. Jeg pleier stort sett å kjøre over fartsdumpene i normal hastighet. Der jeg bor er disse bygd etter kravene slik at de kan enkelt passeres i 30 eller 40 km/t (avhengig av fartsgrensen selvfølgelig). Da kjører jeg over dem i 30 eller 40 km/t (avhengig av fartsgrensen). Jeg kjører en senket BMW 530 (den var senket da jeg kjøpte den - ville ikke finne på å senke den selv - upraktisk). SUVbrukerne sniker seg vanligvis over i 10 km/t.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.342
    Antall liker
    16.048
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kan stoppe midt i bakken, gi full gass, bilen tenker "for en idiot" mens den regulerer kraften mykt ned på isen og ruller videre oppover. Ikkeno' drama.
    Neida, så. Høyttalerkabler har ikke følelser eller lever sitt eget liv, men bilen din kan tenke på deg som en idiot? ;) :) :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    En bekjent var innom i sommer med sin Tesla. Nyyyyydelig bil, men må-ha-følelsen uteble. Han var fornøyd, men det var fordi han var forberedt på litt trøbbel. Største problemet de hadde hatt var at regn kom inn gjennom takluken når bilen som parket i bakke. Altså med nesen lavere enn baken. Da rant vannet inn og ned frontruten mener jeg å huske. Tesla hadde reparert det med å lime inn noen biter skumgummiaktig materiale. Men alt i alt var han veldig fornøyd.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.590
    Antall liker
    10.859
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes også X5 er en vulgær bil. Men det synes jeg faktisk også om Tesla. Tesla må også være en utrolig upraktisk bil i trange bygater? Hvordan får man plass til den i et parkeringshus med smale parkeringslommer? Eller er man så frekk at man bruker 2?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Vulgære biler? Hva er så vulgært med å ha så pass med plass at en får inn unger og pikkpakk når en skal på tur da?
    Angående parkering må en være litt kreativ.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.590
    Antall liker
    10.859
    Sted
    Trondheim
    Beklager - de ser vulgære ut. Sikkert praktiske i noen sammenhenger. Ikke interessante til min bruk noen av dem.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.929
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan stoppe midt i bakken, gi full gass, bilen tenker "for en idiot" mens den regulerer kraften mykt ned på isen og ruller videre oppover. Ikkeno' drama.
    Neida, så. Høyttalerkabler har ikke følelser eller lever sitt eget liv, men bilen din kan tenke på deg som en idiot? ;) :) :)
    Forsøk på selvironi. :)

    Edit: Skjønt, med all prosessorkapasitet, alle sensorer og to-veis kontinuerlig nettforbindelse bør man kanskje ikke føle seg for sikker. ;)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.929
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan får man plass til den i et parkeringshus med smale parkeringslommer? Eller er man så frekk at man bruker 2?
    Det siste gjør man ihvertfall ikke. Jeg har sett ganske mange BMW og Porsche SUV stå skrått over to parkeringsplasser, men ennå ingen Tesla. Bilen er stor, men med ryggekamera, parkeringssensorer med avstandsmåling og ultrafleksibel motor er det ikke så veldig vanskelig å smyge på plass. En gang måtte jeg krype ut på passasjersiden, og fraværet av midtkonsoll gjorde det til en mindre turnøvelse enn i mange andre biler, men det forvirret logikken i bilen at jeg reiste meg fra setet uten å åpne førerdøren. Måtte låse manuelt før den kom tilbake i fase.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.087
    Antall liker
    7.821
    Sted
    Holmestrand
    Kan stoppe midt i bakken, gi full gass, bilen tenker "for en idiot" mens den regulerer kraften mykt ned på isen og ruller videre oppover. Ikkeno' drama.
    Neida, så. Høyttalerkabler har ikke følelser eller lever sitt eget liv, men bilen din kan tenke på deg som en idiot? ;) :) :)
    Klart. Tesla har opp til flere CPU-er, eller elektroniske hjerner som de ble kalt i gamle dager.
    Det har ikke ledninger. De er mer som hunder, lykkelige over at du kjøpte dem til et behagelig liv i sikkerhet for grøfter og skitne fabrikker hvor mange av ledningenes slektninger havner. :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Siden det er så mange allvitende her inne, så er kanskje dette beste plassen for en kjapt svar:
    Har en sak gående med arbeidsgiver ang. parkering av EL-bil i underetasjen på jobben.
    Spørsmålet er; Hvis man parkerer en vanlig (fossil) bil på en offentlig parkeringsplass reservert for EL-bil antar jeg at den bøtelegges av offentlig ansatte parkeringsvakter (man parkerer jo gratis her, i praksis), men hva hvis man har parkeringsplass tilrettelagt for EL-biler (strømuttak på vegg og merket EL-bil på asfalten), som okkuperes av vanlige biler uten El-skilt og parkeringsvakter fra et privat selskap frekventerer plassen (og ditto bøtelegger i området), hva skjer da?
    Følges de samme prinsippene eller er det fritt frem for eiere å selv regulere dette (og samtidig instruere det innleide parkeringsselskapet)?
    Merk at det skal visst være forskjell på tilrettelegging og reservering, hva nå disse forskjellene i praksis måtte bestå i.

    Noen (andre) som har fått seg en overraskelse her?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.929
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil tro at dette er grunneiers privilegium å bestemme. De fleste av oss ville vel tenkt at den oppmerkingen du beskriver betyr det samme som på en offentlig plass, og at en fossilbil som står der må regne med å få et gebyr. I parkeringshuset på jobben hos meg oppstår ikke dette problemet, fordi el-bilplassene er skiltet med "Reservert el-bil 24 timer" og konsernets logo og navn i tillegg til merking i asfalten. Fossilbiler som står der vil få et gebyr av parkeringsfirmaet. Det vil forøvrig el-biler få også, om de ikke har en "tilstrekkelig synlig" parkeringstillatelse fra konsernet i frontruten. (Ikke spør hvordan jeg fant ut det.)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.069
    Antall liker
    10.597
    Er det ikke snart på tide å bli kvitt dette apartheidregimet når det gjelder el-bil? Gratis parkering, gratis bommer, gratis strøm, rett til kjøring i kollektivfelt.....




    :rolleyes:
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Er det ikke snart på tide å bli kvitt dette apartheidregimet når det gjelder el-bil? Gratis parkering, gratis bommer, gratis strøm, rett til kjøring i kollektivfelt.....
    :rolleyes:
    Jeg sa jo i tråden over at vi er sidestilt mhp. parkering i parkeringshus.
    Dette er jo skandaløst overfor oss el-bil eiere - skulle vi ikke bli tilgodesett, eller hva?
    Ikke oppsiktsvekkende at man da blir forbannet! :)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Er det ikke snart på tide å bli kvitt dette apartheidregimet når det gjelder el-bil? Gratis parkering, gratis bommer, gratis strøm, rett til kjøring i kollektivfelt.....


    :rolleyes:
    Hva??? Syns du ikke vi fortjener å få en liten kompensasjon for å drasse rundt på en 3-400 hk...?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.069
    Antall liker
    10.597
    ^Nei. Straffen er at bilene deres høres mer ut som en batteridrill enn en bil. Snakkes til vinteren når varmeapparatet i min bil sørger for behagelige 22 grader inne i kupeen mens nordosten uler på utsiden og det er 25 minus. ;)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Batteridrill ja.. Fine greier det. Liker batteridriller jeg.. ;)
    For øvrig er varmeapparatet helt brutalt, så den frykter jeg ikke mye for.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    ^Nei. Straffen er at bilene deres høres mer ut som en batteridrill enn en bil. Snakkes til vinteren når varmeapparatet i min bil sørger for behagelige 22 grader inne i kupeen mens nordosten uler på utsiden og det er 25 minus. ;)
    Moderne dieselbiler gir ikke tilstrekkelig varme så en er avhengig av tillegsvarmer med det prakket det følger med seg. Og på de milde vinterdagene hvor termostaten ikke kobler inn får man ikke lunk før etter 5-6 km med en effektiv 1.6 liter diesel.

    Alt ligger til rette for at en Tesla skal vame godt da den ikke har 100% virkningsgrad.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.069
    Antall liker
    10.597
    Webastoen fungerer knirkefritt. Slår seg på når det er under 4 plussgrader og sørger for en meget rask oppvarming.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Vi sitter jo på et gedigent batteri, så det er nok å ta av. Det er et snedig utklekket kjølesystem på den hvor alt henger sammen. Mulig det hentes noe der. I tillegg er det et tørrelement på rundt 7kw så varme går det fort å få til. Tiner isen av rutene i en fei (Og ja det går visst helt fint å kjøre et helt stykke med god varme uten å få rekkeviddeangst. Snakkes visst om en 10-20% reduksjon av rekkevidde i skikkelig kulde.) Rekkeviddeproblemet ser de ut til å ha løst med å strø superladere overalt der folk kunne tenke seg å ferdes.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Webastoen fungerer knirkefritt. Slår seg på når det er under 4 plussgrader og sørger for en meget rask oppvarming.
    Joda men den soter ved småkjøring og det er fortsatt en kjølig bil når det er en 5-6 grader ute.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Selvfølgelig har den overskuddsvarme, når den kaster bort 2/3 av det du putter inn. Skulle nesten bare mangle.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er det ikke noe galt med Tesla ? Liker bilene jeg, men synes eierne opptrer som trangsynte til tider ... :rolleyes:..Trangsynte er kanskje ikke ordet all tid de har investert i fremtidens bil.. Men det kan kanskje være lurt å se på at el-bil ikke har hatt utviklingstiden som konvensjonelle biler har hatt... Samt at generelt har ikke USA lagd en fornuftig bil de siste årene..
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Trangsynt ja? Når en kjøper en bil med såpass med barnesykdommer HCS, er en nødt til å få på seg skylappene vet du.. 😉 (Det er slett ikke en feilfri bil.)
    Likevel, konseptet går helt utenpå alt annet og i det daglige så bare virker det. Servicen fra de som har levert den er for meg av en helt annen verden enn det jeg har vært vant til. Har kjørt 17500 km siden mars i år og sitter fortsatt med det samme idiotiske gliset.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.929
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg nevnte for et par sider tilbake: Uproblematisk vinterbil. Jeg har også en diesel stasjonsvogn med Eberspächer dieselaggregat, så jeg vet hva det betyr å fyre opp et dieseldyr i vinterkulde. Varmeapparat og varmetråder i Tesla er "instant on", trenger ingen tid til å varme opp kjølevæske og motorblokk før varmeapparatet begynner å virke. Hvis man er forutseende nok til å slå på et Webasto-aggregat, greier man også å slå på klimakontrollen i en Tesla mens den ennå er plugget i stikkontakten. Da finner man varm bil og fulladet batteri når man er klar for start. Den er ikke perfekt, men vinteregenskapene bør ikke være en av bekymringene.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    ^Nei. Straffen er at bilene deres høres mer ut som en batteridrill enn en bil. Snakkes til vinteren når varmeapparatet i min bil sørger for behagelige 22 grader inne i kupeen mens nordosten uler på utsiden og det er 25 minus. ;)
    Moderne dieselbiler gir ikke tilstrekkelig varme så en er avhengig av tillegsvarmer med det prakket det følger med seg. Og på de milde vinterdagene hvor termostaten ikke kobler inn får man ikke lunk før etter 5-6 km med en effektiv 1.6 liter diesel.

    Alt ligger til rette for at en Tesla skal vame godt da den ikke har 100% virkningsgrad.
    Har en Diesel Renault uten noe tillegsvarme og det trenger jeg ikke heller.. den varmer som fy..men så har den og 2 stk. varmeapp.registre inni. :)
    Kjøpe bil mann... :p

    Syns det ligger mye missunnelse på de som har EL-Bil.. slutt å syt å kjøp dere en slik..eller laver å syt
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    8.356
    Antall liker
    10.543
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Minuser med Tesla:

    Ustabile kjøregenskaper i høyere hastigheter, virker som om riktige dekk dimensjoner ennå ikke er funnet eller riktig forstillingsvinkler.
    Seter som ikke hører hjemme i en premiumbil.
    Mye slurv ved montering fra fabrikk, har hørt om flere som klager på bla taktrekk som ikke vil være der det skal være (dvs i taket).
    Dashbord som skrangler og er løst, vel mye bruk av dårlige materialer som lager gnisse og skranglelyder.
    Stort obs obs på vinterføre hvis man ikke skrur ned tilbakeføring av energi til batteriet, fører fort til låsing av hjul, men dette er nå bare en vane/justerings sak, men første gangen det er glatt i en nedoverbakke så kan man fort få seg en overraskelse.

    Jeg personlig innbiller meg at Tesla har løst alle kvalitets problem innen kort tid og at nye seter kommer på plass snart også....... etter det er det jo bare fryd og gammen vil jeg tro.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.929
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Minuser med Tesla:

    Ustabile kjøregenskaper i høyere hastigheter, virker som om riktige dekk dimensjoner ennå ikke er funnet eller riktig forstillingsvinkler.
    Seter som ikke hører hjemme i en premiumbil.
    Mye slurv ved montering fra fabrikk, har hørt om flere som klager på bla taktrekk som ikke vil være der det skal være (dvs i taket).
    Dashbord som skrangler og er løst, vel mye bruk av dårlige materialer som lager gnisse og skranglelyder.
    Stort obs obs på vinterføre hvis man ikke skrur ned tilbakeføring av energi til batteriet, fører fort til låsing av hjul, men dette er nå bare en vane/justerings sak, men første gangen det er glatt i en nedoverbakke så kan man fort få seg en overraskelse.

    Jeg personlig innbiller meg at Tesla har løst alle kvalitets problem innen kort tid og at nye seter kommer på plass snart også....... etter det er det jo bare fryd og gammen vil jeg tro.
    At setene ikke er i nærheten av Mercedes/Volvo standard er jeg enig i, men det er ikke f eks Audis seter heller. Kom nettopp hjem etter en åtte-timers tur, og Tesla-setene er absolutt til å leve med. Resten av det som nevnes har ikke jeg merket noe til. Jeg funderer om påstanden om motorbremsing på vinterføre er en misforståelse. Den mulige overraskelsen ligger i at regenerativ motorbremsing er begrenset eller avslått når batteriet er beinkaldt. Hvis man slipper av gassen da, vil bilen bare trille fremover som før uten å redusere farten, og man kan få det travelt med å finne bremsepedalen i stedet. I scenariet du beskriver vil stabilitetskontrollen gripe inn og forhindre at hjulene låser seg. Jeg har alltid regen satt til max, men har aldri opplevd at hjulene låser seg ved motorbremsing uansett hvor glatt det er.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Minuser med Tesla:

    Ustabile kjøregenskaper i høyere hastigheter, virker som om riktige dekk dimensjoner ennå ikke er funnet eller riktig forstillingsvinkler.
    Seter som ikke hører hjemme i en premiumbil.
    Mye slurv ved montering fra fabrikk, har hørt om flere som klager på bla taktrekk som ikke vil være der det skal være (dvs i taket).
    Dashbord som skrangler og er løst, vel mye bruk av dårlige materialer som lager gnisse og skranglelyder.
    Stort obs obs på vinterføre hvis man ikke skrur ned tilbakeføring av energi til batteriet, fører fort til låsing av hjul, men dette er nå bare en vane/justerings sak, men første gangen det er glatt i en nedoverbakke så kan man fort få seg en overraskelse.

    Jeg personlig innbiller meg at Tesla har løst alle kvalitets problem innen kort tid og at nye seter kommer på plass snart også....... etter det er det jo bare fryd og gammen vil jeg tro.
    At setene ikke er i nærheten av Mercedes/Volvo standard er jeg enig i, men det er ikke f eks Audis seter heller. Kom nettopp hjem etter en åtte-timers tur, og Tesla-setene er absolutt til å leve med. Resten av det som nevnes har ikke jeg merket noe til. Jeg funderer om påstanden om motorbremsing på vinterføre er en misforståelse. Den mulige overraskelsen ligger i at regenerativ motorbremsing er begrenset eller avslått når batteriet er beinkaldt. Hvis man slipper av gassen da, vil bilen bare trille fremover som før uten å redusere farten, og man kan få det travelt med å finne bremsepedalen i stedet. I scenariet du beskriver vil stabilitetskontrollen gripe inn og forhindre at hjulene låser seg. Jeg har alltid regen satt til max, men har aldri opplevd at hjulene låser seg ved motorbremsing uansett hvor glatt det er.
    Har vel litt med kjørestilen å gjøre dette. Noen klarer seg ikke uten piggdekk mens jeg har kjørt piggfritt i 20 år uten problemer :p
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.929
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje, men selv med en kjørestil som involverer å hoppe på gasspedalen fra stillstand i speilglatt motbakke eller å tråkke til midt i en såpeglatt sving, greier jeg ikke å provosere bilen til mer enn litt logring med bakenden. Stabilitetskontrollen må slås av før det blir snakk om breisladd. Får prøve litt bråslipp også når det blir glatt, men jeg vil bli veldig overrasket hvis den sklir avgårde på låste hjul ved en slik manøver.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    8.356
    Antall liker
    10.543
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Minuser med Tesla:

    Ustabile kjøregenskaper i høyere hastigheter, virker som om riktige dekk dimensjoner ennå ikke er funnet eller riktig forstillingsvinkler.
    Seter som ikke hører hjemme i en premiumbil.
    Mye slurv ved montering fra fabrikk, har hørt om flere som klager på bla taktrekk som ikke vil være der det skal være (dvs i taket).
    Dashbord som skrangler og er løst, vel mye bruk av dårlige materialer som lager gnisse og skranglelyder.
    Stort obs obs på vinterføre hvis man ikke skrur ned tilbakeføring av energi til batteriet, fører fort til låsing av hjul, men dette er nå bare en vane/justerings sak, men første gangen det er glatt i en nedoverbakke så kan man fort få seg en overraskelse.

    Jeg personlig innbiller meg at Tesla har løst alle kvalitets problem innen kort tid og at nye seter kommer på plass snart også....... etter det er det jo bare fryd og gammen vil jeg tro.
    At setene ikke er i nærheten av Mercedes/Volvo standard er jeg enig i, men det er ikke f eks Audis seter heller. Kom nettopp hjem etter en åtte-timers tur, og Tesla-setene er absolutt til å leve med. Resten av det som nevnes har ikke jeg merket noe til. Jeg funderer om påstanden om motorbremsing på vinterføre er en misforståelse. Den mulige overraskelsen ligger i at regenerativ motorbremsing er begrenset eller avslått når batteriet er beinkaldt. Hvis man slipper av gassen da, vil bilen bare trille fremover som før uten å redusere farten, og man kan få det travelt med å finne bremsepedalen i stedet. I scenariet du beskriver vil stabilitetskontrollen gripe inn og forhindre at hjulene låser seg. Jeg har alltid regen satt til max, men har aldri opplevd at hjulene låser seg ved motorbremsing uansett hvor glatt det er.




    La det være sagt: jeg har IKKE en Tesla, hva jeg har gjengitt vedr vinterkjøring er hentet fra tre kamerater/bekjente som har Tesla og som alle har opplevd dette, tenkte aldri på at de alle tre uavhengig av hverandre ville snakke usannt om noe slikt. De fleste som kjøper ny Tesla blir som regel gjort oppmerksom på det mulige scenariet ved overtakelse av bilen (uttalelse av en Tesla selger), men igjen var ikke jeg til stede, så jeg kan ikke stå 100% bak uttalelsene, men nå er det rett før en nabo får sin nye Tesla, så da skal jeg spørre ham hva slags info han fikk ved overtagelsen.
    Vedr setene så synes jeg de er helt greie, men jeg byttelånte min stjernebuss med en av kompisene en dag og det første han sa når vi byttet tilbake var at sete komforten ikke kunne sammenlignes og at han egentlig syntes setene i familiens el-Golf var bedre.
    Jeg tror at dette er et såpass stort ankepunkt vedr Tesla at det vil komme noe nytt på den fronten ganske snart......... kanskje i forbindelse med en generell interiør oppgradering vedr kvalitet og materialer. Interiøret og kvalitets følelsen bør jo stå i stil med bilens utseende, dvs etter min mening absolutt i toppsjiktet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Er det ikke snart på tide å bli kvitt dette apartheidregimet når det gjelder el-bil? Gratis parkering, gratis bommer, gratis strøm, rett til kjøring i kollektivfelt.....




    :rolleyes:
    Med unntak for kjøring i kollektivfelt, som bør være for kollektivtransport, bør både kjøring på veiene og parkering på offentlig sted være til fri benyttelse for all mennesker her i landet, samme hva og hvor de kjører.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.929
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    La det være sagt: jeg har IKKE en Tesla, hva jeg har gjengitt vedr vinterkjøring er hentet fra tre kamerater/bekjente som har Tesla og som alle har opplevd dette, tenkte aldri på at de alle tre uavhengig av hverandre ville snakke usannt om noe slikt. De fleste som kjøper ny Tesla blir som regel gjort oppmerksom på det mulige scenariet ved overtakelse av bilen (uttalelse av en Tesla selger), men igjen var ikke jeg til stede, så jeg kan ikke stå 100% bak uttalelsene, men nå er det rett før en nabo får sin nye Tesla, så da skal jeg spørre ham hva slags info han fikk ved overtagelsen.
    Interessant. Jeg fikk ingen slik info, så da vet jeg hva jeg skal teste når det blir såpeglatt. Hvis du ser en sølvgrå Tesla stå med snuten i en snøfonn i nærområdet, så vet du hvorfor. :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn