Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Joda. Jeg har prøvd. Om man skal bruke den som preamp i tillegg så må du skru av ampen til anlegget, da RCA-ut alltid er på så lenge man kjører STD ut. Ble lang setning dette. RCA på baksiden skrur seg ikke av når man hiver en TRS i front. Helt kanon til HD700/HD800 som den roer ned betraktelig i toppen. Men denne skal spilles inn litt først. Herlig forsterker til litt lyse hodetelefoner eller for folk som liker mørk lyd. Jeg er FAN. Glad jeg ikke hoppet på Sennheiser HDV600 ampen jeg egentlig sikla litt på. Den gir også ett etterlengtet trøkk i bunn. Asgard2 havner på soverommet sammen med Modi.
    Så var det dette Stax prosjektet da...
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.531
    Antall liker
    1.056
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Joda. Jeg har prøvd. Om man skal bruke den som preamp i tillegg så må du skru av ampen til anlegget, da RCA-ut alltid er på så lenge man kjører STD ut. Ble lang setning dette. RCA på baksiden skrur seg ikke av når man hiver en TRS i front. Helt kanon til HD700/HD800 som den roer ned betraktelig i toppen. Men denne skal spilles inn litt først. Herlig forsterker til litt lyse hodetelefoner eller for folk som liker mørk lyd. Jeg er FAN. Glad jeg ikke hoppet på Sennheiser HDV600 ampen jeg egentlig sikla litt på. Den gir også ett etterlengtet trøkk i bunn. Asgard2 havner på soverommet sammen med Modi.
    Så var det dette Stax prosjektet da...
    Mye high end greier er latterlig dårlige på funksjonalitet. Men jeg trodde ikke den skrudde av noen av preamputgangene, jeg - så det var faktisk bedre enn jeg trodde.

    Jeg opplever ikke Taurus som spesielt mørk eller "rolig i toppen" - hva sammenligner du med? Bra du er fornøyd, uansett =)
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ok.. ikke mørk, mørkere.. Alt er der med flotte detaljer over hele linja. Den sliper ikke ned diskanten, men den får 800 til å høres mindre skarpe ut. Jeg kan spille høyere lenger uten å bli sliten pga diskant. Noe som HD800/700 er ganske kjente for. Den trøkker også mer i bassen. Og ja det var sjokkerende hvor bra den ampen tok hd800. Jeg stod i butikken og måpa..tar dere Mastercard? Jeg sammenligner den uansett med mye billigere forsterkere, da dette er min første forsterker litt opp i pris. Men alle andre forsterkere har vært mye lysere i toppen.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Gikk hen og kjøpte meg Auralic Taurus. Ett spørsmål: Auralic taurus med jack ut til hodetelefonene. Må jeg da bruke xlr ut til anlegget for å ikke komme konflikt. Eventuelt motsatt. At jeg bruker xlr porten til hodetelefonene og RCA til anlegget. Slik at jeg kan bruke den som en preamp. Litt forvirret.
    Gratulerer med feit amp. Lag deg noen balanserte kabler til klokkene dine om du ikke allerede har det. Taurus er to forskjellige dyr i balansert og single ended modus. Du vil nok merke mer definisjon og litt hardere topp med balansert. Single ended er mer avslappet. Det er i alle fall min erfaring etter mangfoldige timer med den ampen og et ras av klokker. Dog var det MKI som ardilla også har.

    Begge utgangene i front er til hodetelefoner. 4pin XLR og TRS.

    Bakpå har du RCA og XLR inn- og utganger.

    Anlegget ditt kobler du til med XLR eller RCA utgangene bakpå, hodetelefonene via TRS eller 4-pin XLR på forsiden.

    Både hodetelefon- og preutgangene er live simultant, så du kan ikke mute output. Hvis du skal lytte til stereo kobler du fra hodetelefonene, og når du skal lytte til hodetelefoner skrur du av effektforsterkeren.

    Håper dette var oppklarende.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ballenisse, jeg ser at du hadde forstått det, men lurte på om du må bruke RCA eller XLR bakpå i SE og BAL modus, haha.

    Mener å huske at begge er live simultant uavhengig av modus, men er usikker. Prøv.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    1.546
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg oppgradert på den portable head-fi fronten. Har hatt Westone 4R en god stund nå, men forrige uke fikk jeg et par Westone W60 i posten :) Jeg har ikke hørt på W40 så jeg aner ikke om W60 er verdt ca 6000 kontra 3500 for W40 (iem + moms og fortolling). Men, siden jeg ikke hadde mulighet til å høre på før jeg kjøpte så var det bare å kjøre på med toppmodellen.

    IMG_6458_wm-590x393.jpg


    Westone W60 Impressions Thread
    Westone W60 Impressions Thread

    Specs:
    Westone W60 6-Driver Signature Earphones
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.441
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Skrev noen linjer om disse rett før de ble sluppet. Blue er som sennheiser og beyerdynamic, en produsent av dyre micer. Har lest en del tester som er veldig positive. Men ikke mer enn det. Utseendet på disse holder jo hvertfall mål (slik alle Blue produkter gjør) og lydmessig likte hvertfall Mr Headfi.org dem. Ikke at det nødvendigvis betyr noe. Men alt jeg har lest så skal dette være bra greier.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.531
    Antall liker
    1.056
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jan Meier og Tyll Hertsens diskuterer utgangsimpedans med seg selv og hverandre

    Musings on Headphone Amplifier Output Impedance | InnerFidelity

    JAN MEIER
    .....
    Summary
    From the examples above it becomes clear that the best output impedance is not necessarily a low one. Increasing the output impedance may well reduce any oscillatory behaviour of the driver. Sure, it can slow down the response of the driver but sometimes that's a good thing. If you feel your headphone is a little bit 'hot' then increasing the output impedance using an adapter between headphone and amp (or by soldering resistors into the headphone or the headphone-plug) may well be a solution. I've had various customers who reported very good results with a large variety of headphones. Trust your own ears and experiment with various resistor values. Simply use the one that you personally like most.

    With portable players the use of resistors/adapters can have an additional positive effect. Internally these players often have coupling capacitors at the headphone output that prevent offset voltages reaching the headphone. However, in combination with the impedance of the headphone these capacitors make a high-pass filter. Low frequency signals do not reach your headphones at all.
    With a capacitor value of 47 uF and a headphone resistance of 30 Ohm the cut-off frequency is a whopping 113 Hz! Adding 47 Ohm to the headphone will reduce the cut-off frequency to 44 Hz. This is as good as a bass-boost. The only drawback is, that you now have to turn-up volume control a little bit further (which actually can be benificial of its own if it is a digital control as this will increase the effective resolution of the digital signal).
    Many headphone-addicts prefer tube amplifiers over solid-state equipment. These preferences may well be (partly) explained by the fact that by nature tube amplifiers do have higher output impedances than transistor amps. With many headphones this slightly slows down responses but also suppresses oscillatory behaviour. These people may well try adapters when using transistor-gear.
    Cheers,
    Jan Meier


    TYLL HERTSENS
    ......
    My Summary
    Jan's idea is quite stimulating to me. (Thanks so much for writing this, Jan.) I can see someone building a headphone amp that has a built in analyzer that is able to optimise electrical impulse response to the headphones—not only by varying output impedance but possibly also adjusting the reactance (inductance and capacitance) of the output. In fact, you might be able to vary the output impedance for EQ and then adjust reactance to critically damp.

    My current guess, however, is that the built-in acoustic damping of the headphones is dramatically more responsible for headphone's acoustic impulse response than is the damping of the electrical drive signal. I'd love to investigate this further, but until then I'm betting the acoustics are far more important.
    None the less, you are now armed with a little more knowledge. I'd suggest a little box with an in and out jack, and a variable resistor mounted in it that you can adjust between zero and about 200 Ohms in series with the signal. And then play around a bit. It is a hobby after all, nothing wrong with a little playing around.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jan Meier og Tyll Hertsens diskuterer utgangsimpedans med seg selv og hverandre

    Musings on Headphone Amplifier Output Impedance | InnerFidelity

    JAN MEIER
    .....
    Summary
    From the examples above it becomes clear that the best output impedance is not necessarily a low one. Increasing the output impedance may well reduce any oscillatory behaviour of the driver. Sure, it can slow down the response of the driver but sometimes that's a good thing. If you feel your headphone is a little bit 'hot' then increasing the output impedance using an adapter between headphone and amp (or by soldering resistors into the headphone or the headphone-plug) may well be a solution. I've had various customers who reported very good results with a large variety of headphones. Trust your own ears and experiment with various resistor values. Simply use the one that you personally like most.

    With portable players the use of resistors/adapters can have an additional positive effect. Internally these players often have coupling capacitors at the headphone output that prevent offset voltages reaching the headphone. However, in combination with the impedance of the headphone these capacitors make a high-pass filter. Low frequency signals do not reach your headphones at all.
    With a capacitor value of 47 uF and a headphone resistance of 30 Ohm the cut-off frequency is a whopping 113 Hz! Adding 47 Ohm to the headphone will reduce the cut-off frequency to 44 Hz. This is as good as a bass-boost. The only drawback is, that you now have to turn-up volume control a little bit further (which actually can be benificial of its own if it is a digital control as this will increase the effective resolution of the digital signal).
    Many headphone-addicts prefer tube amplifiers over solid-state equipment. These preferences may well be (partly) explained by the fact that by nature tube amplifiers do have higher output impedances than transistor amps. With many headphones this slightly slows down responses but also suppresses oscillatory behaviour. These people may well try adapters when using transistor-gear.
    Cheers,
    Jan Meier


    TYLL HERTSENS
    ......
    My Summary
    Jan's idea is quite stimulating to me. (Thanks so much for writing this, Jan.) I can see someone building a headphone amp that has a built in analyzer that is able to optimise electrical impulse response to the headphones—not only by varying output impedance but possibly also adjusting the reactance (inductance and capacitance) of the output. In fact, you might be able to vary the output impedance for EQ and then adjust reactance to critically damp.

    My current guess, however, is that the built-in acoustic damping of the headphones is dramatically more responsible for headphone's acoustic impulse response than is the damping of the electrical drive signal. I'd love to investigate this further, but until then I'm betting the acoustics are far more important.
    None the less, you are now armed with a little more knowledge. I'd suggest a little box with an in and out jack, and a variable resistor mounted in it that you can adjust between zero and about 200 Ohms in series with the signal. And then play around a bit. It is a hobby after all, nothing wrong with a little playing around.
    Har faktisk lenge hatt planer om å bygge en boks med motstandsnettverk for dette formålet. Jeg vil si at høypassfiltere er bedre å gjøre digitalt, ved upsampling mister man minimalt med oppløsning uansett. Med miniDSP nanoDIGI har jeg testet høypass ved 10-15 Hz med ganske godt resultat (ryddigere bass på filmer og slikt).

    Hørte dere om LCD-Z da? Audeze planlegger en ny hodetelefon med 1200 Ohm impedans. :) De viste den på RMAF.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.531
    Antall liker
    1.056
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    LCDZ kan bli spennende, særlig mht forsterkermatch....
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    LCDZ kan bli spennende, særlig mht forsterkermatch....
    Ja, men da forsvinner jo nettopp noe av moroa med tubeamps da. Du ser jo i impedansdiskusjonen du postet over at forholdsvis høy utgangsimpedanse gjør at tubeamper låter som de gjør. Hva er vitsen med en OTL når man får så godt forhold mellom utgangsimpedansen og hodetelefonimpedansen at svulsten i lyden forsvinner? Haha.

    De bør i alle fall være hypersensitive med sånn impedanse, hvis ikke blir det lite moro.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.383
    Antall liker
    583
    Torget vurderinger
    9
    Er det sånn "vi har ikke noe nytt så vi forandrer bare impedansen på den gamle driten vi har og *VIPS* nytt produkt å selge!!!!" eller er det noe reelt poeng med det her? Ikke at de stiller i noen egen klasse da, de er i godt selskap med resten av bransjen.... "Husker du forsterkeren vi lanserte forrige år med 2x90w og 4 innganger? NÅ ER ÅRETS MODELL HER TIL MYE HØYERE PRIS OG MED 2x95W OG 5 INNGANGER!!!!!!!!!!! LØØØP OG KJØØØØØØØØP SAME SHIT DIFFERENT WRAPPING!!!!!!"
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.531
    Antall liker
    1.056
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Er det sånn "vi har ikke noe nytt så vi forandrer bare impedansen på den gamle driten vi har og *VIPS* nytt produkt å selge!!!!" eller er det noe reelt poeng med det her? Ikke at de stiller i noen egen klasse da, de er i godt selskap med resten av bransjen.... "Husker du forsterkeren vi lanserte forrige år med 2x90w og 4 innganger? NÅ ER ÅRETS MODELL HER TIL MYE HØYERE PRIS OG MED 2x95W OG 5 INNGANGER!!!!!!!!!!! LØØØP OG KJØØØØØØØØP SAME SHIT DIFFERENT WRAPPING!!!!!!"
    De har jo allerede forandret impedansen på LCD-3 fra 50 til 110 ohm uten å si ifra, men forandrer de LCD-X fra 16 til 1200 ohm har vel gjort stor ok forskjell til at det er verdt en navneendring. Vittig med Audeze, hvordan de endrer produktene uten å endre navnene - LCD-2 fikk jo plutselig ny driver (rev.2) men man måtte sende SN til Audeze for å finne ut hvilken driver man hadde. De låt ganske ulikt..
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.531
    Antall liker
    1.056
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    LCDZ kan bli spennende, særlig mht forsterkermatch....
    Ja, men da forsvinner jo nettopp noe av moroa med tubeamps da. Du ser jo i impedansdiskusjonen du postet over at forholdsvis høy utgangsimpedanse gjør at tubeamper låter som de gjør. Hva er vitsen med en OTL når man får så godt forhold mellom utgangsimpedansen og hodetelefonimpedansen at svulsten i lyden forsvinner? Haha.

    De bør i alle fall være hypersensitive med sånn impedanse, hvis ikke blir det lite moro.
    Vitsen med OTL er jo at det er OTL, og at man har høy impedanse gjør jo at man kan bruke OTL uten at det farger lyden - så det er jo et pro med høy impedanse der. Men hvorvidt 1200 ohm er utafor aner jeg ikke - kanskje man må ha en helt ny genesrasjon forsterkere for å drive LCD-Z. Ironisk, nå som hodefonforsterkerbransjen endelig har fått til å lage lavimpedante strømsterke forsterkere til de vanlige "gammeldagse" planarene
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    LCDZ kan bli spennende, særlig mht forsterkermatch....
    Ja, men da forsvinner jo nettopp noe av moroa med tubeamps da. Du ser jo i impedansdiskusjonen du postet over at forholdsvis høy utgangsimpedanse gjør at tubeamper låter som de gjør. Hva er vitsen med en OTL når man får så godt forhold mellom utgangsimpedansen og hodetelefonimpedansen at svulsten i lyden forsvinner? Haha.

    De bør i alle fall være hypersensitive med sånn impedanse, hvis ikke blir det lite moro.
    Vitsen med OTL er jo at det er OTL, og at man har høy impedanse gjør jo at man kan bruke OTL uten at det farger lyden - så det er jo et pro med høy impedanse der. Men hvorvidt 1200 ohm er utafor aner jeg ikke - kanskje man må ha en helt ny genesrasjon forsterkere for å drive LCD-Z. Ironisk, nå som hodefonforsterkerbransjen endelig har fått til å lage lavimpedante strømsterke forsterkere til de vanlige "gammeldagse" planarene
    Ja, men mange liker OTL fordi det farger lyden pga høy utgangsimpedanse, så når man forbedrer dampingen ved å jekke opp impedansen på mottakersiden, så renderer man effekten bortkastet! ;D Jeg likte WA2 med Denon AH-D7000 godt pga det var svulstig, det var ikke like svulstig med f.eks. HD 650 (men det var fortsatt litt svulstig). Beyerdynamic T1 har vel ganske høy impedanse på maksimum, husker ikke hvor mye, men det er mer. HD 650 har vel rundt 500 Ohm på maks. Nominell er vel 600 på T1 og 300 på HD6[5|0]00. Svulsten i OTL er pga høy utgangsimpedanse, så hva er vitsen med OTL når man mister svulsten? ;D
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.531
    Antall liker
    1.056
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Ja, men mange liker OTL fordi det farger lyden pga høy utgangsimpedanse

    nei.
    Enig med NEVATON. Den høye utgangsimpedansen er et resultat av konstruksjonen og komponentene (rør), og poenget med en OTL er å utnytte rørforsterkeriet i sin reneste form. Såvidt jeg har forstått gir dette etter manges mening (sammen med egnet høyttaleri) den minst fargede lyden av dem alle.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    nei.

    jo = voodoo påstander....
    Rør er voodoo, transistor er science!

    Ja, men mange liker OTL fordi det farger lyden pga høy utgangsimpedanse

    nei.
    Enig med NEVATON. Den høye utgangsimpedansen er et resultat av konstruksjonen og komponentene (rør), og poenget med en OTL er å utnytte rørforsterkeriet i sin reneste form. Såvidt jeg har forstått gir dette etter manges mening (sammen med egnet høyttaleri) den minst fargede lyden av dem alle.
    Du tror ikke utgangstrafoer eller mangel på sådanne påvirker lyden? Du tror ikke at den høye impedansen ut av OTL-forsterkere har noe å si på lyden? LOL! Det er vel knapt noen - hvis noen i det heletatt - som har hørt en OTL-forsterker uten å få effekten av utgangsimpedansen, simpelten fordi utgangsimpedansen er langt høyere enn utstyret i andre enden - inntil LCD-Z kommer. ;D
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.531
    Antall liker
    1.056
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Rør er voodoo, transistor er science!

    Enig med NEVATON. Den høye utgangsimpedansen er et resultat av konstruksjonen og komponentene (rør), og poenget med en OTL er å utnytte rørforsterkeriet i sin reneste form. Såvidt jeg har forstått gir dette etter manges mening (sammen med egnet høyttaleri) den minst fargede lyden av dem alle.
    Du tror ikke utgangstrafoer eller mangel på sådanne påvirker lyden? Du tror ikke at den høye impedansen ut av OTL-forsterkere har noe å si på lyden? LOL! Det er vel knapt noen - hvis noen i det heletatt - som har hørt en OTL-forsterker uten å få effekten av utgangsimpedansen, simpelten fordi utgangsimpedansen er langt høyere enn utstyret i andre enden - inntil LCD-Z kommer. ;D
    Alt påvirker lyden, kjære deg. Det gjelder både transistor og rør.

    Utgangstrafoer er jo ikke som du vet ikke tilstede i Output Transformer Less (OTL) forsterkere, og poenget med det er jo å slippe en trafo i signalveien. Som du vet. Utgangseffekten på OTL er jo forskjellig fra forsterker til forsterker og også fra rør type til rør type, men på en OTL som Woo WA2 som du kjenner godt, er den på ca 80 ohm. Det er kun 50 ohm mer enn f.eks. Bruson Soloist, og langt mindre enn HD650 med sine 300 ohm, eller Beyer T1 med sine 600 ohm. Hvis man tar 1/8-dels regelen til NwawsGuyr blir jo 80ohm*8=640 som er rimelig nære 600.

    Alt dette vet du jo godt, men til glede for nye lesere tillater jeg meg å ta denne belærende tonen :rolleyes:

    Jeg er sikker på at NEVATON kan komme med hauger av eksempler fra høyttalerverden, og håper han tar seg tid til det.

    Og nei, ingen har hørt noe som helst uten at det er påvirket av utgangsimpedansen, enten den er høy eller lav. Man kan i det hele tatt spørre seg om lyd egentlig eksisterer uavhengig av noe som helst.
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.381
    Antall liker
    939
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    125
    slik som hfs er idag, er det viktig for meg å ligge litt lavt i terrrenget.

    epost, telefon og facebook er bedre plattform for diskusjon og læring.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.531
    Antall liker
    1.056
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    slik som hfs er idag, er det viktig for meg å ligge litt lavt i terrrenget.

    epost, telefon og facebook er bedre plattform for diskusjon og læring.
    Haha - så du mener det best å la ukyndige amatører krangle i vei? :p
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Rør er voodoo, transistor er science!

    Enig med NEVATON. Den høye utgangsimpedansen er et resultat av konstruksjonen og komponentene (rør), og poenget med en OTL er å utnytte rørforsterkeriet i sin reneste form. Såvidt jeg har forstått gir dette etter manges mening (sammen med egnet høyttaleri) den minst fargede lyden av dem alle.
    Du tror ikke utgangstrafoer eller mangel på sådanne påvirker lyden? Du tror ikke at den høye impedansen ut av OTL-forsterkere har noe å si på lyden? LOL! Det er vel knapt noen - hvis noen i det heletatt - som har hørt en OTL-forsterker uten å få effekten av utgangsimpedansen, simpelten fordi utgangsimpedansen er langt høyere enn utstyret i andre enden - inntil LCD-Z kommer. ;D
    Alt påvirker lyden, kjære deg. Det gjelder både transistor og rør.

    Utgangstrafoer er jo ikke som du vet ikke tilstede i Output Transformer Less (OTL) forsterkere, og poenget med det er jo å slippe en trafo i signalveien. Som du vet. Utgangseffekten på OTL er jo forskjellig fra forsterker til forsterker og også fra rør type til rør type, men på en OTL som Woo WA2 som du kjenner godt, er den på ca 80 ohm. Det er kun 50 ohm mer enn f.eks. Bruson Soloist, og langt mindre enn HD650 med sine 300 ohm, eller Beyer T1 med sine 600 ohm. Hvis man tar 1/8-dels regelen til NwawsGuyr blir jo 80ohm*8=640 som er rimelig nære 600.

    Alt dette vet du jo godt, men til glede for nye lesere tillater jeg meg å ta denne belærende tonen :rolleyes:

    Jeg er sikker på at NEVATON kan komme med hauger av eksempler fra høyttalerverden, og håper han tar seg tid til det.

    Og nei, ingen har hørt noe som helst uten at det er påvirket av utgangsimpedansen, enten den er høy eller lav. Man kan i det hele tatt spørre seg om lyd egentlig eksisterer uavhengig av noe som helst.
    For å begynne som deg med hersketeknikk. Kjære vakre, vesle, lille, søte, naive ardilla. Leste du hva jeg skrev?

    Jeg skrev at "tror du ikke utgangstrafoer - eller - mangel på sådanne påvirker lyden?" Mye av grunnen til at OTL låter svulstig, er fordi de har høy utgangsimpedanse, mens TC låter mindre svulstig, fordi de har lavere utgangsimpedanse. WA22 og WA2 er eksempler på dette.

    Legg merke til at impedansen til HD 650 er varierende med frekvens.

    TvoSwSm.jpg


    Her vil man oppleve bedre damping factor med WA2 ved og rundt peak enn ellers, dermed får man svulstigere mids i kombinasjon med rimelig tight bass. Det stemmer ganske bra med inntrykkene mine med den komboen. Ditto?

    Her har du T1

    nlhFEYP.png


    Over 1250 Ohm i peak, og cirka 600 nom. Så her er forholdet en langt mer kontrollert hodetelefon med WA2. Det er nok grunnen til at mange liker den komboen. Man får litt svulst i toppen og midsa, men relativt lite pga >70 Ohm ut av WA2, men i bassen er det kontrollert pga peak.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Nettopp!!

    Hersketeknikk??
    Ja, så da er du enig? Det er det jeg mener: Med LCD-Z og OTL får man ikke fullt utbytte av det mange liker med OTL, nemlig den høye utgangsimpedansens påvirkning på dampingen i systemet! Da faller litt av vitsen med OTL bort.

    Fisker du etter enda en diskusjon, nå som jeg hadde rett (igjen)? Du er ikke sann! ;D
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.531
    Antall liker
    1.056
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Nettopp!!

    Hersketeknikk??
    Ja, så da er du enig? Det er det jeg mener: Med LCD-Z og OTL får man ikke fullt utbytte av det mange liker med OTL, nemlig den høye utgangsimpedansens påvirkning på dampingen i systemet! Da faller litt av vitsen med OTL bort.

    Fisker du etter enda en diskusjon, nå som jeg hadde rett (igjen)? Du er ikke sann! ;D
    At impedansekurver varierer og at dette invirker på lyden er vi enige om

    At utgangsimpedansen er den eneste grunnen til å bruke OTL er en svært merkelig påstand, og jeg er på ingen måte enig i det. (Selv selveste kong Tyll, som ofte argumenterer for lav utgangsimpedanse, er begeistret over at LCD-3 har fått økt impedanse, slik at blir mulig å bruke den nettopp med OTL - UTEN at utgangsimpedansen kødder det til for mye).

    Jeg gidder ikke bruke energi på å mate den lille nøtta di med argumenter for OTL, like lite som jeg gidde å forklare hvorfor det er uriktig å påstå at jeg driver med hersketeknikker.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Nettopp!!

    Hersketeknikk??
    Ja, så da er du enig? Det er det jeg mener: Med LCD-Z og OTL får man ikke fullt utbytte av det mange liker med OTL, nemlig den høye utgangsimpedansens påvirkning på dampingen i systemet! Da faller litt av vitsen med OTL bort.

    Fisker du etter enda en diskusjon, nå som jeg hadde rett (igjen)? Du er ikke sann! ;D
    At impedansekurver varierer og at dette invirker på lyden er vi enige om

    At utgangsimpedansen er den eneste grunnen til å bruke OTL er en svært merkelig påstand, og jeg er på ingen måte enig i det. (Selv selveste kong Tyll, som ofte argumenterer for lav utgangsimpedanse, er begeistret over at LCD-3 har fått økt impedanse, slik at blir mulig å bruke den nettopp med OTL - UTEN at utgangsimpedansen kødder det til for mye).

    Jeg gidder ikke bruke energi på å mate den lille nøtta di med argumenter for OTL, like lite som jeg gidde å forklare hvorfor det er uriktig å påstå at jeg driver med hersketeknikker.
    Applauderer din evne til å tilskrive egen tilkortkommenhet og manglende innsikt til mine kognitive evner, ardilla. ;D
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.531
    Antall liker
    1.056
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ... Med LCD-Z og OTL får man ikke fullt utbytte av det mange liker med OTL, nemlig den høye utgangsimpedansens påvirkning på dampingen i systemet! Da faller litt av vitsen med OTL bort....
    Slik jeg forstår deg (?) mener du altså at utgangsimpedansen og den fargingen av lyden som kan oppstå ved varierende grad av impedansedismatch er en vesentlig grunn til å benytte OTL-forsterkere . Jeg forsøker å påpeke at det neppe er hovedgrunnen for de fleste OTL-brukerer til å bruke en OTL-forsterker.

    Fra første treff på google:

    People that are expecting a traditional tube sound from an OTL will be disappointed. People that are the most happy with an OTL are looking for extreme accuracy and realism. They do not want any coloration of any kind.
    Kilde http://www.audiodesignguide.com/otl/otl.html
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    ... Med LCD-Z og OTL får man ikke fullt utbytte av det mange liker med OTL, nemlig den høye utgangsimpedansens påvirkning på dampingen i systemet! Da faller litt av vitsen med OTL bort....
    Slik jeg forstår deg (?) mener du altså at utgangsimpedansen og den fargingen av lyden som kan oppstå ved varierende grad av impedansedismatch er en vesentlig grunn til å benytte OTL-forsterkere . Jeg forsøker å påpeke at det neppe er hovedgrunnen for de fleste OTL-brukerer til å bruke en OTL-forsterker.

    Fra første treff på google:

    People that are expecting a traditional tube sound from an OTL will be disappointed. People that are the most happy with an OTL are looking for extreme accuracy and realism. They do not want any coloration of any kind.
    Kilde otl
    Dette får de ikke med OTL eller rør. Det gir for mye forvrengning og høyere støygulv, da må de gå for SS med generelt betraktelig lavere forvrengning og bedre støygulv.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Les dette, ardilla: OTL-amps-pros-cons

    Question. So just why are tubed OTL amps so technically flawed?

    Answer. All power triodes, including "low impedance types" such as 6C33c and 6AS7/6080 the minimum load
    for class B should never be less than twice the Ra as it given in the data sheets.
    6AS7 with both its triodes paralleled has Ra = 140r, so the RLa load should be a minimum of 280r.
    6C33c, with Ra at 80r, should not have a load less than 160r.
    But most speakers are between 3 and 9 ohms, and where such loads are used with tubes without any OPT,
    the tube is reduced to being a non linear current generator which is being force to work with what is a
    virtual short circuit. So to get any useful power for the load there must be a pair of tubes at least and
    they must only work in PP class B1 or B2. PP or SE Class A operation is not possible. Using multiple tubes
    in parallel does little to improve operations.
    The audio signal is grossly distorted when it passes through the very non linear Class B output stage.
    A huge amount of GNFB is then required to clean up the mess to get similar measurements as for conventional
    transformer loading, but it is impossible to fully achieve this. The output tubes are all too easily likely to overheat
    and become damaged because the anode efficiency is extremely poor, and the heat generated in tubes due to
    signals can all too easily exceed the rated maximum. Other parts or speakers may be damaged.

    They say OTL amps give "very transparent sound" because no OPT is in the way of music in the signal path.
    But the fact there is no OPT merely warps the minds of audiophiles who tend to irrationally believe in wacky theories
    about stuff they just cannot and will not try to understand.
    And when you lead an audiophile over to where there
    is a very good class AB PP amp or Class A SE amp - with OPT - they begin to question their belief on OTL.
    They don't like being led anywhere though......

    If anyone is very keen about tubed OTL amps, they should re-educate themselves starting NOW by un-learning all
    they may have "learnt" by reading the huge amount of grossly erroneous information at numerous websites about OTL
    on the Internet.

    OTL amps became possible following the development of 6AS7 and 6C33c triodes and other tubes with high enough
    Gm to allow grid drive voltages of under 50Vrms to generate an amp or more of peak anode current. Such tubes were
    mainly used for pass elements in tubed voltage regulators for all sorts of tube gear so that a 6AS7 could spend its days
    passing about 200mAdc, with Ea at 50V, and Pda at 10Watts. Such applications meant there was no need to have
    multiple power pentodes wasting more power with a larger minimum Ea.
    6AS7 and 6C33c can be used in audio amp applications with low B+ between about +80V and +200V.
    Manufacturers of OTL have tried to convince the public that an expensive OPT is not needed to couple vacuum
    tubes to a loudspeaker load. A minority of buyers were very easily fooled into agreeing.
    Buyers hate paying for anything, especially if "something unnecessary" is included. But some ppl just cannot see why
    tubed OTL amps did not conquer the world, and why they were almost completely forgotten, especially after solid
    state was invented which became so much more reliable, after much trial and error, by about 1975.

    After 1995, the Internet spread to the vast numbers of ignorant and non technically trained ordinary ppl, all somewhat
    desperate to chat about stuff to others with an extreme shortage of real knowledge and experience. I have seen the
    the discussion groups where someone posts the question," I'm thinking of making an OTL amp....." and the repliers
    struggle to compose each tortured sentence and there is very little that can be learnt by anyone reading.
    If anyone wants to understand OTL, and why they should not build one, then all answers are right here at this website.

    The design proposed by the very dear Mr Tim Mellows uses 12AX7 at input, 2 x EF86 in a differential amp to drive a
    pair of 6C33c with +/-150Vdc rails.
    I've had a look at the chat group discussions and the Mellows schematic. IMHO, there is not enough detail
    within the the sparse information to explain how it really works or to support any claim that the Mellows amp is worth building.
    It was publicized in audioXpress.com magazine where many tube projects have been proposed. But I have never
    wanted to build any single thing proposed by that Magazine, because it has always been so easy to build something
    better if one uses one's brain just a little longer. I like a real amps for real men, not toys for boys.

    Not many DIYer ppl build OTL amp kits. When they do, they soon learn about the smoke. "But I wasn't using much bias
    current and the tubes just turned red hot..." Or, " I didn't have the volume up loud with 4 ohm speakers, but
    the amp smoked..." > Ppl have spent large sums on brand name OTL amps with lots of tubes, and still they end up
    being parked, after smoke and fused parts prevented further use.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Transistoren og vakuumrøret er ikke motsetninger av hverandre og de har langt mer til felles enn de er ulike. De første datamaskinene brukte vakuumrør frem til transistoren ble oppfunnet. Transistoren er en mer nøyaktig, mer effektiv og på alle tenkelige måter en bedre konstruksjon enn vakuumrøret. Det er ikke en gang en rettferdig sammenligning. Hvis transistoren er gummidekket og aluminiums felgen på bilen er vakuumrøret trehjulet på hestevogna.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.531
    Antall liker
    1.056
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    @tittentei

    Hvis du googler litt til finner du sikkert folk med andre meninger.

    Jeg bare sier at folk har flere grunner til å velge seg en OTL enn utgangsimpedansen. At du mener rør er noe dill, har jeg ingen plan om å endre på .p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn