Høytalerelementer skal helst dingle, OMF!
Spøk til alvor: Elementkurven vil ikke bevege seg så lenge påtrykket ikke nærmer seg systemets resonansfrekvens.
Hmm...dette henger jeg ikke helt med på!
Dersom kurven ikke beveger seg - så har det vel heller ingen hensikt å avkoble den...?
Slik jeg ser det så får elementet signalet inn som en spenning som blir ført inn på svingspolen, og for det et ideelt element - så vil denne spenningen tilsvare bevegelsen til membranen uten oppbrytning. Men så har jo trådstarter her innført myk innfesting. Derfor kan det jo tenkes at når elementet blir tilført en lite signal - la oss si tallverdi 5 - så beveger elementet seg også fremover med verdien 5. På små utslag er ikke kreftene store nok til å deformere den myke avkoblingen. Derimot når det spilles med verdien 100 - så blir kreftene så store at masseforholdet på for eksempel 1/100 mellom membran og chassis gjøre at elementet bare beveger seg 99 frem, mens chassis beveger seg 1 tilbake. Da har vi dynamisk komprimering.
Så kan man jo sikkert hevde at disse effektene er små....vel i så fall skulle det vel ikke være noen risiko med å koble de til en masse som er mange ganger større en elementchassis!
Mvh
OMF
Forvrengningen du snakker eksisterer kun som et helt linjært tap av effektivitet. (veldig liten sådan) Den varierer ikke med signalnivå eller frekvens slik du antyder.. Oppsiden er en reduksjon av mekanisk vibrasjoner (som er størsteparten) i området 20db.
Tangen og valentino har tatt konseptet helt ut med å la driverne henge i pendel. TAD, YG med fler bruker samme prinsipp som asbjørn.
http://www.linkwitzlab.com/Driver Decoupling.doc
Takk for linken.
Slik jeg tolker artikkelen i linken så:
1) Vil chassis bevege seg i motfaste med membranen i et forhold som tilsvarer vektforholdet.
2) Ved myk avkobling så overføres mindre vibrasjoner til kabinettet
3) ved fast kobling så reduseres bevegelsene i chassis og mer overføres til kabinettet
4) Og kanskje det viktigste - myk avkobling gir en jevnere og mer forutsigbare resonanser, mens fast kobling fort kan trigge en del resonanser - og det er betydelig mer problematisk enn den forutsigbare vibrasjonsoverføringen en myk kobling gir.
MEN....
1) Dette er i et 15 mm MDF kabinett, trolig uten noen form for demping. Det er jo som bildene i tråden viser - tydelig ikke tilfelle i dette prosjektet.
2) Jeg er ikke enig i at lasten er linær - ved en eller annen frekvens vil jeg tro at luftmotstanden begynner å utgjøre en betydelig andel av kraften som kreves for å bevege membranene, og denne øker med kvadratet av hastigheten, mens dempematerialet kanskje har en linær "demping". Det vil vel også være naturlig å tro at en myk innkobling vil være stiv inntil den begynner å flyte- og at man her kan få litt "crossover" forvregning."
3) Det er har jo ikke målt THD på driveren - det er jo det som in the end er parameteren man ønsker å forbedre
Så jeg tror vel fortsatt at hvis man greier å lage kabinettet så dødt, tungt og stivt som mulig - så vil man få et bedre resultat med fast innkobling.
Mvh
OMF