Z
Zomby_Woof
Gjest
Oooohhh! Touché!
...ikke i det hele tatt!!! en totalt miss touche.......Oooohhh! Touché!
Det er ikke mine tall. Jeg bare multipliserte og dividerte tall som allerede var der.Sikker på dine tall, bt?
La oss ta et eksempel. En motstander av appelsiner. Han sier at vi har 10.000 appelsiner og det er altfor mange. Ser man etter i fruktkurven kan vi telle 10.000 frukter av appelsin, eple, pærer, meloner. Av dette er kun 100 appelsiner.
Vi hører jo rett som det er at Oslo vil ha 50% innvandrerbakgrunn innen år 20xx. Derfor må vi strupe tilstrømmingen av asylsøkere, sier de. Klassisk eksempel på frukt og appelsiner.
BT:
i ditt regnestykke har du brukt 170.000 somalske flyktninger som koster 9 millioner hver. Vi har dermed 0 flyktninger fra eritrea, pakistan, vietnam, sri lanka, gambia, palestina, bosnia, chile, osv.
edit:
For ikke å nevne at den gjennomsnittlige nordmann går i minus også. Så man burde vel strengt tatt se på merkostnaden til disse flyktningene? Altså trekke fra kostnader som vi nordmenn har, men som flyktningene ikke har. Sånn når vi først har redusert menneskeliv til økonomi.
Jeg tror kanskje vi snakker litt forbi hverandre her. Jeg mener på ingen måte at det må være sånn, eller at det er en nødvendig sammenheng, men sånn leser jeg den offentlige debatten.Mener du da at "alle er frie og sin egen..." er karakteristisk for høyre, mens "alle er bundet..." er typisk venstreside? I så fall er jeg ikke enig i det. Høyresiden har en lang liberalistisk tradisjon med sosialliberalismen, menneskeverd og universelle rettigheter.
Det er kun ekstreme libertarianere som forflater frihet til å bli et rent "frihet-fra"begrep hvor alle i praksis blir sin egen lykkes smed (kjipt for dem som er født med handicap - kult for de som hadde flaks i naturens lotteri). Høyresiden har også et verdikonservativt grunnlag, men spørsmålet blir hva man legger i dette. Mener man her kultur i bred forstand ender man gjerne i fascisme, mener man derimot høyresidens universelle medmenneskelige liberale rettigheter havner man på et solid verdigrunnlag som de fleste høyrepartier i Norge og Sverige tilhører.
Skjønner. Da er vi nok ganske enige. Jeg tenkte mer på det idehistoriske grunnlaget.Jeg tror kanskje vi snakker litt forbi hverandre her. Jeg mener på ingen måte at det må være sånn, eller at det er en nødvendig sammenheng, men sånn leser jeg den offentlige debatten.Mener du da at "alle er frie og sin egen..." er karakteristisk for høyre, mens "alle er bundet..." er typisk venstreside? I så fall er jeg ikke enig i det. Høyresiden har en lang liberalistisk tradisjon med sosialliberalismen, menneskeverd og universelle rettigheter.
Det er kun ekstreme libertarianere som forflater frihet til å bli et rent "frihet-fra"begrep hvor alle i praksis blir sin egen lykkes smed (kjipt for dem som er født med handicap - kult for de som hadde flaks i naturens lotteri). Høyresiden har også et verdikonservativt grunnlag, men spørsmålet blir hva man legger i dette. Mener man her kultur i bred forstand ender man gjerne i fascisme, mener man derimot høyresidens universelle medmenneskelige liberale rettigheter havner man på et solid verdigrunnlag som de fleste høyrepartier i Norge og Sverige tilhører.
Det er langt vanligere å se en velger på høyresida forklare at noen mislykkes og faller utenfor med 'han kan skylde seg selv' eller lignende.
Tilsvarende vanlig å se en velger på venstresida forklare det samme med at 'samfunnet var ikke der, han mislyktes fordi han ikke ble tatt vare på av barnehage, skole, og så bortetter'.
Ofte hører man fra høyre at det gikk dårlig fordi ingen stilte krav til vedkommende, og fra venstre fordi ingen ga vedkommende noen muligheter.
Tilsvarende vil de samme forklare rikdom med 'dyktighet' eller 'utnyttelse' på henholdsvis høyre og venstre.
Det er en karikatur jeg tegner, så det er sagt. Men jeg opplever ofte diskusjonen som polarisert på disse tingene, med liten vilje til å kombinere tilnærminger, eller se at de gode svarene kan ligge et sted mellom to eksisterende standpunkter.
Og dette innlegget er ikke ment å ta side, men som en betraktning av debatten.
Nja, de fleste skoler innen libertariansk ideologi har ikke noe negativt syn på å hjelpe de som trenger det, men mener at dette primært bør besørges gjennom frivillighet (NGOer og tilsvarende). Libertarianisme som ideologi bygger jo på at grunnfundamentet er fravær av tvang i enhver form, inkludert tvungen beskatning, og at beskatning kun kan legitimeres gjennom behovet for å opprettholde institusjoner som trengs for å ivareta den enkeltes grunnleggende rettigheter (rettsvesen, politi etc). I hvor stor eller liten grad varierer avhengig av hvem du spør, men de fleste er enige om at dagens statsstruktur er alt for omfattende.Det er kun ekstreme libertarianere som forflater frihet til å bli et rent "frihet-fra"begrep hvor alle i praksis blir sin egen lykkes smed (kjipt for dem som er født med handicap - kult for de som hadde flaks i naturens lotteri).
Jeg har alltid hatt problemer med å forstå hva høyresiden mener med "liberalkonservative" (Høyre feks beskriver seg som et liberalkonservativt parti). Konservativt betyr bevarende, mens liberal i hvert fall for meg betyr at det ikke er opp til stat eller makthavere å diktere hvordan kultur og samfunn utvikler seg. For meg blir de derfor til en viss grad gjensidig utelukkende.Høyresiden har også et verdikonservativt grunnlag, men spørsmålet blir hva man legger i dette. Mener man her kultur i bred forstand ender man gjerne i fascisme, mener man derimot høyresidens universelle medmenneskelige liberale rettigheter havner man på et solid verdigrunnlag som de fleste høyrepartier i Norge og Sverige tilhører.
1. Det er dette som ligger i begrepet"frihet-fra". Frihet reduseres til å kun dreie seg om frihet fra statlig innblanding. Ergo frihetsidealet er f.eks. realisert av en huleboer eller Robinson Crusoe. Usedvanlig banalt, men det hadde helt klart relevans i kampen mot vilkårlig statlig maktutfoldelse på 1700-tallet.1. Nja, de fleste skoler innen libertariansk ideologi har ikke noe negativt syn på å hjelpe de som trenger det, men mener at dette primært bør besørges gjennom frivillighet (NGOer og tilsvarende). Libertarianisme som ideologi bygger jo på at grunnfundamentet er fravær av tvang i enhver form, inkludert tvungen beskatning, og at beskatning kun kan legitimeres gjennom behovet for å opprettholde institusjoner som trengs for å ivareta den enkeltes grunnleggende rettigheter (rettsvesen, politi etc). I hvor stor eller liten grad varierer avhengig av hvem du spør, men de fleste er enige om at dagens statsstruktur er alt for omfattende.Det er kun ekstreme libertarianere som forflater frihet til å bli et rent "frihet-fra"begrep hvor alle i praksis blir sin egen lykkes smed (kjipt for dem som er født med handicap - kult for de som hadde flaks i naturens lotteri).
2. Jeg har alltid hatt problemer med å forstå hva høyresiden mener med "liberalkonservative" (Høyre feks beskriver seg som et liberalkonservativt parti). Konservativt betyr bevarende, mens liberal i hvert fall for meg betyr at det ikke er opp til stat eller makthavere å diktere hvordan kultur og samfunn utvikler seg. For meg blir de derfor til en viss grad gjensidig utelukkende.Høyresiden har også et verdikonservativt grunnlag, men spørsmålet blir hva man legger i dette. Mener man her kultur i bred forstand ender man gjerne i fascisme, mener man derimot høyresidens universelle medmenneskelige liberale rettigheter havner man på et solid verdigrunnlag som de fleste høyrepartier i Norge og Sverige tilhører.
Dessverre sørgelig aktuelt gjennom store deler av det 20. århundre også, som utmerket seg med samfunnssystemer som satte en "klasse" eller "rase" over hensynet til individet. Det er også ganske relevant nå, med religiøst baserte ideologier som setter inn de "rettroende" der forrige generasjon satte proletariatet og arierne. Et minimumskrav, men såre nødvendig og langt fra noen selvfølge.1. Det er dette som ligger i begrepet"frihet-fra". Frihet reduseres til å kun dreie seg om frihet fra statlig innblanding. Ergo frihetsidealet er f.eks. realisert av en huleboer eller Robinson Crusoe. Usedvanlig banalt, men det hadde helt klart relevans i kampen mot vilkårlig statlig maktutfoldelse på 1700-tallet.
Begrepet liberalkonservatisme gir mest mening for meg hvis man leser "liberal" som verdigrunnlaget og "konservativ" som et utsagn om endringstakt. Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner, og det er vanskelig å se alle ringvirkninger av endringer på forhånd. Derfor denne forsiktigheten med å gjøre radikale endringer i etablerte samfunnsstrukturer. I Norge har vi ingen tradisjon for "blod, kors og jord"-konservatisme av den typen man ser i andre europeiske land, inkludert Sverige. Et slikt konservativt verdigrunnlag koblet med en sterk vilje til å bruke statsapparatet til radikal endring ville vært et godt stykke inn i fascismen.2. Slik jeg ser det liberalkonservative handler det om å beskytte eksisterende samfunnsinstitusjoner og normer innenfor et rammeverk av liberale rettigheter for enkeltindividet. Burke mente jo at samfunnsinstitusjonene bærer i seg en oppsamlet viten og verdier som man ikke alltid får øye på i reformasjonsiveren. De har en egenverdi og en funksjon som har blitt finslipet gjennom mange år.
Det er klart, men poenget gjaldt et ensidig syn på frihet som frihet-fra. Selv nazistene hadde ikke et slikt banalt syn på frihet.Dessverre sørgelig aktuelt gjennom store deler av det 20. århundre også, som utmerket seg med samfunnssystemer som satte en "klasse" eller "rase" over hensynet til individet. Det er også ganske relevant nå, med religiøst baserte ideologier som setter inn de "rettroende" der forrige generasjon satte proletariatet og arierne. Et minimumskrav, men såre nødvendig og langt fra noen selvfølge.1. Det er dette som ligger i begrepet"frihet-fra". Frihet reduseres til å kun dreie seg om frihet fra statlig innblanding. Ergo frihetsidealet er f.eks. realisert av en huleboer eller Robinson Crusoe. Usedvanlig banalt, men det hadde helt klart relevans i kampen mot vilkårlig statlig maktutfoldelse på 1700-tallet.
.
Klippfisk smakar inte som köttbullar med brunsås och lingonsylt...Kjøttbullarna på Ikea er alt for få og små.
"In the ’70s, Sweden pioneered the anti-Zionism that has become the only coherent element in the EU’s foreign policy."
"In the ’70s, Sweden pioneered the anti-Zionism that has become the only coherent element in the EU’s foreign policy."
Akkurat...
God tur, regner med at det er billige leiligheter der.Tror jeg flytter til Rosengård. Her er det jo faen ikke fred og få.
Hvis det er noen igjen da. Det smeller jo i ett kjør der nede.God tur, regner med at det er billige leiligheter der.Tror jeg flytter til Rosengård. Her er det jo faen ikke fred og få.
Ikke bare ligger de på topp når det gjelder voldtekter, Voldsstatistikken har en skremmende utvikling og turen er nå kommet til politikerne.
Svensk politiker mishandlet utenfor sitt eget hjem - Sverige - VG
Hvordan gikk det så galt i verdens fremste sosialdemokrati?
Interviewet på TV4 fortsatte Reinfeldt, at Sveriges grænser er opfundne, og at han ikke mener, at de nytilkomne bare skal tilpasse sig det svenske samfund. Sverige er dét, som de gør det til, sagde den tidligere leder af den borgerlige regering
»Er det her et land, som ejes af dem, som har boet her i tre eller fire generationer, eller er Sverige det, som mennesker, som kommer hertil midt i livet, udvikler det til? spurgte han retorisk i et interview juleaftensmorgen med TV4s Nyhedsmorgenprogram.
»For mig er det klart, at det skal være det sidste, og at det er et stærkere og bedre samfund, hvis det får lov at være åbent,« svarede Reinfeldt selv på spørgsmålet.
Tja er dette en "styggere sak" enn når dørene til politistasjonen blokkeres og det settes fyr på bygningen?
Er ikke alle grenser "påhittade"? Eller er de gitt av en eller annen gud, eventuelt nedskrevet i stein og er en universell sannhet?
En grense er en strek på ett kart, intet mer, intet mindre.
Selvfølgelig tror jeg ikke det. Jøss...Er ikke alle grenser "påhittade"? Eller er de gitt av en eller annen gud, eventuelt nedskrevet i stein og er en universell sannhet?
En grense er en strek på ett kart, intet mer, intet mindre.
Riktig, det er kun en strek (isolert sett) og bakgunnen for denne streken, tror du den ble nedtegnet helt tilfeldig og ikke har noen historisk, politisk, kulturell, økonomisk eller erfaringsmessig bakgrunn...?
Strengt tatt burde hver eneste moske i Europa vært brent til aske. Men det må skje i kontrollerte former. I dette tilfelle bodde det jo sivile mennesker i etasjene over, så det var slemt og unødvendig å tenne fyr på dette.
Det var mennesker i lokalene også, ikke bare i etasjene over.Strengt tatt burde hver eneste moske i Europa vært brent til aske. Men det må skje i kontrollerte former. I dette tilfelle bodde det jo sivile mennesker i etasjene over, så det var slemt og unødvendig å tenne fyr på dette.