ja. Var mye gørr i de bevegelige delene. Det hjalp dessuten med en lite dråpe tynn olje etter rens.@TT, der kan du se. Var det bare skitt og støv?
Trenger du Silicon å etterfylle med på armlift har jeg noe liggendeja. Var mye gørr i de bevegelige delene. Det hjalp dessuten med en lite dråpe tynn olje etter rens.@TT, der kan du se. Var det bare skitt og støv?
skal si i fra når eller hvis lampen for lavt silikonnivå begynner å lyse.Trenger du Silicon å etterfylle med på armlift har jeg noe liggendeja. Var mye gørr i de bevegelige delene. Det hjalp dessuten med en lite dråpe tynn olje etter rens.@TT, der kan du se. Var det bare skitt og støv?
viskositet 300 000 cSt
Ikke noe fare for innspilling,da den er brukt av meg i noen mndGrattis Men husk at den trenger en del timer med innspilling. Anbefaler at du ikke slår den av og at den står på hele tiden...
Nei da så Hvilken Riaa oppgraderte du til?Ikke noe fare for innspilling,da den er brukt av meg i noen mndGrattis Men husk at den trenger en del timer med innspilling. Anbefaler at du ikke slår den av og at den står på hele tiden...
O
Rotel michi RHQ-10.Nei da så Hvilken Riaa oppgraderte du til?Ikke noe fare for innspilling,da den er brukt av meg i noen mndGrattis Men husk at den trenger en del timer med innspilling. Anbefaler at du ikke slår den av og at den står på hele tiden...
O
Da har det materialisert seg en Jasmine LP2.5DU hos meg også
Vis vedlegget 303688
Har stablet den på min gamle Yamaha C70 preamp som jeg har brukt som riaa til nå, for enkel tilkomst ved omkobling når disse nå skal sammenlignes. Førsteintrykk etter noen få platesider (spiller for øyeblikket med Shure M91ed MM pickup, med Shure Hi-track nål):
Jasmine LP2.5DU er en god riaa;D.
Men gamle C70 er nok slett ikke helt borte den heller, og direkte utklasset ble den ikke ved første kjappe sammenligning. Blir en del testing på meg med disse fremover nå.
Har du lyttet på en Hyperspace med London Decca pu? og isf med hvilken arm.Azimuth er viktig på headshell Ja, disse spillerne er undervurderte, men de som har oppdaget hva som bor i disse vet hva de yter i forhold til mye nytt og dyrt på dagens marked.
Og dersom man tar en 1210 og oppgraderer den slik jeg har gjort, så kan jeg love at det bor mye platespiller her. Nå har jeg hørt platespillere til alt fra 50.000-150.000 med pickuper til 80.000 kr. Med stort smil om munnen gikk jeg ut fra demoen med visshet om at oppsettet jeg har hjemme (som også koster) faktisk kan måle seg med nesten hva som helst Totalprisen for min Technics SL1210M5G med den nye armen koster ca. 30.000 kr + PU til 11.000 kr. Skal jeg ha noe annet en gang, som godt er mulig, så kommer jeg ikke til å selge min 1210M5G. Den er så god Men som et tillegg hadde det vært gøy med en Garrard 301 med Thomas Schick arm og med enten en London Decca eller en Ortofon SPU. Av nye spillere måtte det bli en Nottingham Hyperspace som går glitrende sammen med London Decca pickuper.
Hva er det som gjør 1210 så bra. Vel, de har en uhyre nøyaktig motor som er sterk. Det betyr at hastigheten holdes konstant uansett drag fra nål. Bassen en uhyre stram og dyp. Mellomtone og stemmer fra kvinnelige artister eller piano høres vanvittig ekte ut. Og høres slik det skal høres ut. Med bedre arm enn originalen får en virkelig høre hva som bor i dette drivverket, og du kan sette på alt fra Jelco-produserte armer til SME Series V eller Dynavector 507. Med nytt lager og ekstern strømforsyning, og du har en vinner. Jeg husker hva Arve skrev om en standard Technics SL1200 Gold for en stund siden inne på nettsiden til Audiofil, og denne spilleren var helt standard; altså umodifisert...
Kos deg med din spiller, og kommer du over en 1210 i pent skikk; så kan du få en vannvittig god spiller med små endringer i eget tempo
Ok! Syns kanske ikke NAS sine egne armer holder helt mål, så vad som blitt brukt sammen med Decca er litt intrs! Men er det forhandler som skryter så er det vel en NAS arm Har heller ikke hørt Anna arm men da begynner dem bli dyre.Nei, dessverre. Kun lest de som har testet kombinasjonen. Divine Audio som både selger de nye London Decca og Nottingham i England, skryter fælt av denne kombinasjonen
Ja, jeg vet ærlig talt ikke hvilken arm de har kjørt, men du har sikkert rett i at det er NAS armer. Decca liker seg godt med uni-pivot armer, men ikke den typen som VPI har. Jeg har heller aldri hørt en HyperSpace, men synes bare de ser ufattelig rå ut. Bare sort og massiv Men uansett er en Hyperspace langt over mitt budsjett, spesielt nå som lyden jeg har er så bra. Et byggeprosjekt ala Garrard 301 eller 401 er mer aktueltOk! Syns kanske ikke NAS sine egne armer holder helt mål, så vad som blitt brukt sammen med Decca er litt intrs! Men er det forhandler som skryter så er det vel en NAS arm Har heller ikke hørt Anna arm men da begynner dem bli dyre.Nei, dessverre. Kun lest de som har testet kombinasjonen. Divine Audio som både selger de nye London Decca og Nottingham i England, skryter fælt av denne kombinasjonen
Ellers er en NAS spillere raka motsatsen mot en 1200, svak svak motor som klarer og dra rundt tallerken ikke noe mer!
Hadde vært moro om du forteller litt om hvordan du opplever din Hyperspace. Lim gjerne inn et bilde eller to Såpass tåler vi i tråden, for den er uhyre lekker i mine øyne. Ujålete uten masse krom og oljerigg-design. Bare sort og massiv som oser maskulinitet og kvalitetOk! Syns kanske ikke NAS sine egne armer holder helt mål, så vad som blitt brukt sammen med Decca er litt intrs! Men er det forhandler som skryter så er det vel en NAS arm Har heller ikke hørt Anna arm men da begynner dem bli dyre.Nei, dessverre. Kun lest de som har testet kombinasjonen. Divine Audio som både selger de nye London Decca og Nottingham i England, skryter fælt av denne kombinasjonen
Ellers er en NAS spillere raka motsatsen mot en 1200, svak svak motor som klarer og dra rundt tallerken ikke noe mer!
Det er jo ikke lenge siden Chris Andre, at du kun hadde litt erfaring med en Ortofon til 700,- , Denon 103, Ortofon 2M Black og din nåværende London Decca hvor du har noen få lyttetimer på hver av disse.Vis vedlegget 306487 Vis vedlegget 306488 Vis vedlegget 306486
Azimuth er viktig på headshell Ja, disse spillerne er undervurderte, men de som har oppdaget hva som bor i disse vet hva de yter i forhold til mye nytt og dyrt på dagens marked.
Og dersom man tar en 1210 og oppgraderer den slik jeg har gjort, så kan jeg love at det bor mye platespiller her. Nå har jeg hørt platespillere til alt fra 50.000-150.000 med pickuper til 80.000 kr. Med stort smil om munnen gikk jeg ut fra demoen med visshet om at oppsettet jeg har hjemme (som også koster) faktisk kan måle seg med nesten hva som helst Totalprisen for min Technics SL1210M5G med den nye armen koster ca. 30.000 kr + PU til 11.000 kr. Skal jeg ha noe annet en gang, som godt er mulig, så kommer jeg ikke til å selge min 1210M5G. Den er så god Men som et tillegg hadde det vært gøy med en Garrard 301 med Thomas Schick arm og med enten en London Decca eller en Ortofon SPU. Av nye spillere måtte det bli en Nottingham Hyperspace som går glitrende sammen med London Decca pickuper.
Hva er det som gjør 1210 så bra. Vel, de har en uhyre nøyaktig motor som er sterk. Det betyr at hastigheten holdes konstant uansett drag fra nål. Bassen en uhyre stram og dyp. Mellomtone og stemmer fra kvinnelige artister eller piano høres vanvittig ekte ut. Og høres slik det skal høres ut. Med bedre arm enn originalen får en virkelig høre hva som bor i dette drivverket, og du kan sette på alt fra Jelco-produserte armer til SME Series V eller Dynavector 507. Med nytt lager og ekstern strømforsyning, og du har en vinner. Jeg husker hva Arve skrev om en standard Technics SL1200 Gold for en stund siden inne på nettsiden til Audiofil, og denne spilleren var helt standard; altså umodifisert...
Kos deg med din spiller, og kommer du over en 1210 i pent skikk; så kan du få en vannvittig god spiller med små endringer i eget tempo
Det som er fint med deg, Hifi Stasjonen, er at du stort sett bidrar til slike poster som du her har eller at du av egen interesse proklamerer dine egne produkter som selger. Hvilket moderatorer for lengst burde ha slått ned på! Om du vil være her som privatperson å diskutere her inne, så burde du kanskje ha opprettet en egen personlig profil...Det er jo ikke lenge siden Chris Andre, at du kun hadde litt erfaring med en Ortofon til 700,- , Denon 103, Ortofon 2M Black og din nåværende London Decca hvor du har noen få lyttetimer på hver av disse.Vis vedlegget 306487 Vis vedlegget 306488 Vis vedlegget 306486
Azimuth er viktig på headshell Ja, disse spillerne er undervurderte, men de som har oppdaget hva som bor i disse vet hva de yter i forhold til mye nytt og dyrt på dagens marked.
Og dersom man tar en 1210 og oppgraderer den slik jeg har gjort, så kan jeg love at det bor mye platespiller her. Nå har jeg hørt platespillere til alt fra 50.000-150.000 med pickuper til 80.000 kr. Med stort smil om munnen gikk jeg ut fra demoen med visshet om at oppsettet jeg har hjemme (som også koster) faktisk kan måle seg med nesten hva som helst Totalprisen for min Technics SL1210M5G med den nye armen koster ca. 30.000 kr + PU til 11.000 kr. Skal jeg ha noe annet en gang, som godt er mulig, så kommer jeg ikke til å selge min 1210M5G. Den er så god Men som et tillegg hadde det vært gøy med en Garrard 301 med Thomas Schick arm og med enten en London Decca eller en Ortofon SPU. Av nye spillere måtte det bli en Nottingham Hyperspace som går glitrende sammen med London Decca pickuper.
Hva er det som gjør 1210 så bra. Vel, de har en uhyre nøyaktig motor som er sterk. Det betyr at hastigheten holdes konstant uansett drag fra nål. Bassen en uhyre stram og dyp. Mellomtone og stemmer fra kvinnelige artister eller piano høres vanvittig ekte ut. Og høres slik det skal høres ut. Med bedre arm enn originalen får en virkelig høre hva som bor i dette drivverket, og du kan sette på alt fra Jelco-produserte armer til SME Series V eller Dynavector 507. Med nytt lager og ekstern strømforsyning, og du har en vinner. Jeg husker hva Arve skrev om en standard Technics SL1200 Gold for en stund siden inne på nettsiden til Audiofil, og denne spilleren var helt standard; altså umodifisert...
Kos deg med din spiller, og kommer du over en 1210 i pent skikk; så kan du få en vannvittig god spiller med små endringer i eget tempo
Det hadde vært veldig interessant å få vite hvilke drivverk til 50-150 000,- og tilhørende tonearmer samt hvilke pickuper opptil 80 000,- du nå har hatt i hus i en måned eller to for å gjøre deg kjent med disse.
Dersom du ikke har hatt produktene i eget oppsett, ville det vært av stor interesse å få vite hva slags utstyr som ellers var paret med platespiller kombinasjonene.
Grunnen til at det er av interesse, er jo selvsagt fordi disse ikke kan måle seg med din egen Technics 1210.
Mvh
Hifi Stasjonen
Han har flere matter til forskjellige spillere, men dette er til Technics SL-serien:TransfiAudio skrev:As a vinyl enthusiast, I am always looking for ways to extract the most information from the record grooves. Many of you know about my Terminator tone-arm & Tomahawk wand which have received wide acclaim from many fellow enthusiasts. More recently, the new Salvation direct rim drive analogue control turntable is also starting to make an impression.
Many of us have been following the school of thought that clamping the record solidly to the platter is a good idea, giving a more solid bass & flattening out warps. I myself have been guilty of the same.
However, there is another school of thought that says clamping is NOT a good idea. Clamping to a rubber mat deadens the sound too much making the record appear dull & lifeless, and clamping to a solid mat or surface, like acrylic, causes energy from the stylus to be reflected back into the record, thus colouring the sound.
I have always maintained clamping to acrylic gave the most dynamic & clean sound, but when I recently increased thickness of my 3mm acrylic platter mat to 12mm, I noticed a hardness creep in, perhaps due to frequencies being reflected back from the acrylic. I decided to experiment with the other school of thought & decouple the record as much as possible from the platter. This inspired me to develop a mat which represents the antithesis of all that is right with clamping.....and you know what......it works!
Let me start by dispelling a few myths about clamping:
First, a clamp is needed to flatten out warps. Well, it may flatten mild warps at the center of the record, but the outside will still be wavy unless you also use a periphery clamp. What actually happens in practice is you get voids under the vinyl, so some parts of the record are in contact with the platter, other are not. In any case, forcing a warped record flat is bound to strain & distort the shape of the grooves so you will get an inconsistency across the record. I find most good setups will play moderately warped records with no problem.
Second, clamping is necessary for good bass. For those that may say clamping a record improves bass, I say think again. Bass is more bloated so may appear increased. Again, all you are hearing with a clamp is colouration & reflections.
Third, a clamp is necessary to prevent record slippage. I had set up a measuring device to test this theory, played a whole record side @ 2g with a Paratrace stylus (much drag) to find to my surprise no movement occurred.
Enter the Reso-Mat. The idea with this mat is to have absolutely no influence on the record. It sits on cones with minimal contact with no clamping. Vibrations from the stylus are free to dissipate in the open air with no reflections. There is nothing to dampen the record either.
The net result is a super clear dynamic portrayal of the music with extreme detail retrieval. Treble that seemed harsh or sibilant on some recordings is greatly tamed. Modern recordings done in the digital domain are rendered listenable....& I have a pile of those which I am now rediscovering! Bass becomes cleaner & more distinct. If a deep bass note is present, and your system is capable of producing deep bass, the floors will still shake.
Another effect of this mat is to increase the noise floor. Not only are the cones stopping reflections from the record, but also minimising noises from the environment & drive mechanism of the turntable, be it motor or bearing, from getting through to the stylus. Less external noise has the effect of opening & widening the soundstage.
I have to say this mat represents a good time spent in R & D with different cone materials. Wood was rejected, for instance, as the bass disappeared! Softer materials such as rubber & cork were also rejected because the damping they caused resulted in a loss of detail. The polyvinyl used for the Reso-Mat cones is similar to the vinyl the record is made from & gave the best results.
Sendte deg en PMTru hva det feiler HiFi stasjonen ?
Ringte dem en gang for noen år tilbake lurte litt på pris på en rør preamp som var til salgs men ikke priset på nettsiden , den har du nok ikke råd til fikk jeg vite .
mvh
Litt mere en stuss nå
Merkelig oppgulp i fra en bransje aktør,du burde virkelig ikke komme med slike utspill i en vennetråd.Det er jo ikke lenge siden Chris Andre, at du kun hadde litt erfaring med en Ortofon til 700,- , Denon 103, Ortofon 2M Black og din nåværende London Decca hvor du har noen få lyttetimer på hver av disse.Vis vedlegget 306487 Vis vedlegget 306488 Vis vedlegget 306486
Azimuth er viktig på headshell Ja, disse spillerne er undervurderte, men de som har oppdaget hva som bor i disse vet hva de yter i forhold til mye nytt og dyrt på dagens marked.
Og dersom man tar en 1210 og oppgraderer den slik jeg har gjort, så kan jeg love at det bor mye platespiller her. Nå har jeg hørt platespillere til alt fra 50.000-150.000 med pickuper til 80.000 kr. Med stort smil om munnen gikk jeg ut fra demoen med visshet om at oppsettet jeg har hjemme (som også koster) faktisk kan måle seg med nesten hva som helst Totalprisen for min Technics SL1210M5G med den nye armen koster ca. 30.000 kr + PU til 11.000 kr. Skal jeg ha noe annet en gang, som godt er mulig, så kommer jeg ikke til å selge min 1210M5G. Den er så god Men som et tillegg hadde det vært gøy med en Garrard 301 med Thomas Schick arm og med enten en London Decca eller en Ortofon SPU. Av nye spillere måtte det bli en Nottingham Hyperspace som går glitrende sammen med London Decca pickuper.
Hva er det som gjør 1210 så bra. Vel, de har en uhyre nøyaktig motor som er sterk. Det betyr at hastigheten holdes konstant uansett drag fra nål. Bassen en uhyre stram og dyp. Mellomtone og stemmer fra kvinnelige artister eller piano høres vanvittig ekte ut. Og høres slik det skal høres ut. Med bedre arm enn originalen får en virkelig høre hva som bor i dette drivverket, og du kan sette på alt fra Jelco-produserte armer til SME Series V eller Dynavector 507. Med nytt lager og ekstern strømforsyning, og du har en vinner. Jeg husker hva Arve skrev om en standard Technics SL1200 Gold for en stund siden inne på nettsiden til Audiofil, og denne spilleren var helt standard; altså umodifisert...
Kos deg med din spiller, og kommer du over en 1210 i pent skikk; så kan du få en vannvittig god spiller med små endringer i eget tempo
Det hadde vært veldig interessant å få vite hvilke drivverk til 50-150 000,- og tilhørende tonearmer samt hvilke pickuper opptil 80 000,- du nå har hatt i hus i en måned eller to for å gjøre deg kjent med disse.
Dersom du ikke har hatt produktene i eget oppsett, ville det vært av stor interesse å få vite hva slags utstyr som ellers var paret med platespiller kombinasjonene.
Grunnen til at det er av interesse, er jo selvsagt fordi disse ikke kan måle seg med din egen Technics 1210.
Mvh
Hifi Stasjonen
Tør jeg tippe at man muligens ville oppnå omtrent tilsvarende effekt ved å lime IKEA-knottene direkte på platetallerken - dvs uten Qyaide-plate?Da har jeg gjort en liten tweak på spilleren; noe som bare måtte prøves... osv.
Vis vedlegget 307354
Moro å teste ut diverse tweaks på spillere.Tør jeg tippe at man muligens ville oppnå omtrent tilsvarende effekt ved å lime IKEA-knottene direkte på platetallerken - dvs uten Qyaide-plate?Da har jeg gjort en liten tweak på spilleren; noe som bare måtte prøves... osv.
Vis vedlegget 307354
Greit at du er skeptisk, men jeg tror det er både god grunn og belegg for konstruktøren hos Transfi å bruke prinsippet på sin hiend platespiller. Jeg har bedre lyd nå enn når LPn strammes til med platevekt. Regner med du leste sitatet jeg limte inn fra Transfi-siden litt lengre opp, og hvordan resonanser påvirkes?Det tweaket med gummiknottene på platetallerkenen er jeg skeptisk til. Resonnanser i plata p.g.a. nålens bevegelse i platerilla dempes ikke når det gjøres slik.
Gjør følgende test. Legg vinylplata på platetallerkenen med platestrammer og platematte. Sett pickupen ned på plata, skru opp volumet og bank på plata med f.eks en kulepenn eller blyant. Gjør det samme med vinylplata hvilende på gummikottene uten platestrammer, og legg merke til forskjellen på lyden som kommer ut av høyttalerene.
Jepp, jeg har lest sitatet, og jeg er helt uenig med Transfi. En vinylplate som har minimal kontakt med underlaget resonnerer som ville helvete når pickupen kjører gjennom rilla. Det farger lyden svært hørbart. Når vinylplata derimot har god kontakt med underlaget ved hjelp av platestrammer, så dempes disse resonnansene veldig effektivt, og lyden blir mye mindre farget.Regner med du leste sitatet jeg limte inn fra Transfi-siden litt lengre opp, og hvordan resonanser påvirkes?
Jepp Når det gjelder platematter i gummi, så er det ikke likegyldig hva som brukes. Den som jeg har er den originale til Luxman PD 441, og heter Luxman PM-2.Og det er nettopp dette som gjør analog hifi så fasinerende; litt som i juss: for hver hovedregel er det alltid ett unntak
Det er nok en del som vil være helt uenig i en slik generalisering.Filtmatter er nevnt tidligere. Det er ikke brukbart som underlag.
Jeg er hverken spydig eller promoterer for mine egne produkter.Det som er fint med deg, Hifi Stasjonen, er at du stort sett bidrar til slike poster som du her har eller at du av egen interesse proklamerer dine egne produkter som selger. Hvilket moderatorer for lengst burde ha slått ned på! Om du vil være her som privatperson å diskutere her inne, så burde du kanskje ha opprettet en egen personlig profil...Det er jo ikke lenge siden Chris Andre, at du kun hadde litt erfaring med en Ortofon til 700,- , Denon 103, Ortofon 2M Black og din nåværende London Decca hvor du har noen få lyttetimer på hver av disse.Vis vedlegget 306487 Vis vedlegget 306488 Vis vedlegget 306486
Azimuth er viktig på headshell Ja, disse spillerne er undervurderte, men de som har oppdaget hva som bor i disse vet hva de yter i forhold til mye nytt og dyrt på dagens marked.
Og dersom man tar en 1210 og oppgraderer den slik jeg har gjort, så kan jeg love at det bor mye platespiller her. Nå har jeg hørt platespillere til alt fra 50.000-150.000 med pickuper til 80.000 kr. Med stort smil om munnen gikk jeg ut fra demoen med visshet om at oppsettet jeg har hjemme (som også koster) faktisk kan måle seg med nesten hva som helst Totalprisen for min Technics SL1210M5G med den nye armen koster ca. 30.000 kr + PU til 11.000 kr. Skal jeg ha noe annet en gang, som godt er mulig, så kommer jeg ikke til å selge min 1210M5G. Den er så god Men som et tillegg hadde det vært gøy med en Garrard 301 med Thomas Schick arm og med enten en London Decca eller en Ortofon SPU. Av nye spillere måtte det bli en Nottingham Hyperspace som går glitrende sammen med London Decca pickuper.
Hva er det som gjør 1210 så bra. Vel, de har en uhyre nøyaktig motor som er sterk. Det betyr at hastigheten holdes konstant uansett drag fra nål. Bassen en uhyre stram og dyp. Mellomtone og stemmer fra kvinnelige artister eller piano høres vanvittig ekte ut. Og høres slik det skal høres ut. Med bedre arm enn originalen får en virkelig høre hva som bor i dette drivverket, og du kan sette på alt fra Jelco-produserte armer til SME Series V eller Dynavector 507. Med nytt lager og ekstern strømforsyning, og du har en vinner. Jeg husker hva Arve skrev om en standard Technics SL1200 Gold for en stund siden inne på nettsiden til Audiofil, og denne spilleren var helt standard; altså umodifisert...
Kos deg med din spiller, og kommer du over en 1210 i pent skikk; så kan du få en vannvittig god spiller med små endringer i eget tempo
Det hadde vært veldig interessant å få vite hvilke drivverk til 50-150 000,- og tilhørende tonearmer samt hvilke pickuper opptil 80 000,- du nå har hatt i hus i en måned eller to for å gjøre deg kjent med disse.
Dersom du ikke har hatt produktene i eget oppsett, ville det vært av stor interesse å få vite hva slags utstyr som ellers var paret med platespiller kombinasjonene.
Grunnen til at det er av interesse, er jo selvsagt fordi disse ikke kan måle seg med din egen Technics 1210.
Mvh
Hifi Stasjonen
Du starter, spydig, med at jeg har hatt en Ortofon til 700 kroner.... Ortofon som jeg vet at du er lite begeistret for; selv om du selger dette sjøl i butikken! For deg er det enten Goldring som er det beste av det beste, dersom det ikke er PU til 100.000 kr ++ Så hvilken Ortofon PU mente du jeg har hatt til 700 kr?? Min Ortofon Rondo Red MC kostet ikke 700 kr, min Ortofon 2M Bronze kostet ikke 700 kr, min 2M Black kostet ikke 700 kr og ei heller Ortofon Quintet Black jeg testet kostet heller ikke 700 kr. Den PU jeg har eid som kommer nærmest 700 kr er en AT95E, men den kan jeg ikke huske å ha nevnt. I tillegg til Ortofon har jeg hatt Denon DL-103 og Denon DL-103R; som jeg også vet at du overhodet ikke liker. En DL-103R kan ikke en gang måle seg med dine MM fra Goldring PUer du selger, har du sagt til meg en gang. Vet ikke om alle audiofile er enig i akkurat det...
Så lurer jeg på hvordan du har kontroll på hvor mange lyttetimer jeg har på min London Decca Super Gold? Hvordan vet du at det er få timer?
Men jeg skal gå forbi spydighetene dine, som du også har levert pr. pm ved tidligere anledninger, og kan si at jeg lar meg etter 22 år med hifi ikke lengre blende av høy pris og blanke overflater. Det er en grunn til at det er svært så lite blindtester innen hifi og i hifi blader. Etter årevis med besøk av hifi-messer i Norge og utland, etter mange år med demoer i butikker (hvor oppsett bør være perfekt ift en hjemmestue med konefaktor), og mye prøving og feiling hjemme, så har jeg lært meg til å lytte med mine egne ører og ikke andres. Ei heller lytte gjennom øya, som er fort gjort når produktet er så dyrt at det bare MÅ være bra Jeg har hørt en masse utstyr som har vært dyrt og kjent, men som overhodet ikke har imponert.
Men jeg har hørt en masse hifi som ikke får de store overskriftene i bladene, som ikke koster hi-end; men som låter aldeles fantastisk! Thorhauge fra Danmark er et glitrende eksempel på dette i mine ører. For øvrig var det i hans oppsett at jeg hørte en Denon DL-103R for aller første gang, på en vinyl fra StockFish Records m/ David Roth og skiva Pearl Diver. Husker det som det var i går! Virkelig imponerende konstruktør, denne Thorhauge!!!
Den siste flotte demoen jeg fikk var hos Oslo Hifi Center, hvor de hadde besøk av sjefen for Avid. Jeg lyttet først på et dyrt oppsett med Rega RP10...overhodet ikke imponert. Et annet godt omtalt oppsett i hifi-media fra Pro-ject...faktisk enda mindre imponert. Så fikk vi en kjempefin gjennomgang av sjefen for Avid om deres platespillere, og utstyr til godt over 1 mill vil jeg tro. Kjempefin type, med masse interessante betraktninger!!! Flott kveld, var det.
Og Lyra Atlas til 80.000 kr gledet jeg meg veldig til å høre, siden jeg var SÅ nær på å kjøpe en Lyra Delos før London Decca. Arm fra SME Series V og toppmodell Avid og nest høyeste modell (priser kan du slå opp sjøl). Topp kablene til Nordost til gud vet hvor mange hundre tusen totalt, strømrensere og en masse dyre PSU, Shakti-steiner og Riaa etc etc. Digre høyttalere som selvsagt ga mye mer volum enn mine, men alt i alt gikk jeg ut etter demoen uten å ha blitt lamslått av det jeg hørte. Og flere av LPene kjenner jeg fra eget oppsett. For jeg burde så absolutt ha blitt lamslått her, prisen tatt i betraktning.
Jeg har blitt lamslått før, men det er mange år siden hos Tor på Lyric Hifi, med godt rørutstyr fra Cary/ Bryston og ProAc Response toppmodeller. Dyrt det og, men ikke i nærheten av prisene på demo-kvelden.
Jeg sier ikke at mitt oppsett er bedre enn alt, men her hjemme står det ikke tilbake for hverken dynamikk, oppløsning eller stram bass og holografi for mye av det beste jeg har hørt. Og det går på MINE ører. Av de andre dyre oppsettene med Rega RP10, så virket dette platt, litt tamt og litt kjedelig ift mitt eget oppsett.
Men Oslo HFC skal ha STOR ære for en kjempeflott kveld!!! Og veldig flott demo, var det!!!
Og, nei, jeg har ikke hatt dette demo-utstyret i hus så klart, fordi dette var i et nøye oppkonstruert demo-rom hos Oslo HFC med høyttalere større enn meg selv. Jeg derimot må leve med møbler og konepynt, som gjør det vanskelig å få ting optimalt. Ergo blir jeg enda mindre imponert over dyre oppsett i rom som er ment for hifi.
Så kan du spare deg kommentarer som den siste, for jeg har ikke sagt at noe annet ikke kan måle seg med MIN Technics SL1210. Jeg har sagt at min 1210 kan måle seg med det aller meste; som jeg regner med du skjønner forskjellen av! Uten at jeg har den store tilliten til deg for øvrig, for den gang jeg hadde planer om å kjøpe en innstegsspiller fra deg, så påsto du at din Audio Technica LP120 var AKKURAT like bra som en Technics SL1200; ja om ikke bedre fordi din Audio Technica hadde høyere tork på motoren. Noe så tull og useriøst å komme med!! Og det var rett før jeg handlet en også, men heldigvis gjorde jeg ikke det. Det er absolutt ingenting som sidestiller den AT120 du selger med en SL1200/1210!!!
Jeg kan heller spørre deg, i og med at du har så god kjennskap til min spiller; når og hvor har du fått høre en 1210M5G med nøyaktig de oppgraderinger som er gjort på min??
Grunnen til din interesse tviler jeg er noe annet enn at du ønsker å være spydig. Slik som du har vært før mot meg, selv når jeg faktisk har handlet av deg, betalt for varen, men måtte purre på hvor varen ble av etter 3 mnd
Du er forhandler, husk det! Ikke at det spiller noen rolle for meg, for jeg handler nok aldri av deg igjen.