Den store kabel misnøye tråden, for oss som må kødde til andres tråder med jamring..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.753
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Leste du linken? Synkronisering er pakkevis el gjennom handshake, altså er den kun avhengig av lengden på pakka (eller intervallet gitt av mottaker). Det er ingen korrelasjon med datainnholdet og da kan det heller ikke være noen korrelasjon med det rekonstruerte signalet. Hvis du mener å ha dekning for det motsatte vil jeg svært gjerne se en referanse der det utledes.
    Såklart er det korellerert med datainnholdet. Det er pcen som nødvendigvis til syvende og sist er master, synkronisering av lyd/bilde vil gå helt banans hvis ikke. Mottakers PLL har som oppgave å konstruere klokkesignalet utifra pakkefrekvens og det modulerte innholdet av pakkene.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Nei Midas, det du skriver stemmer heller ikke. Klokken genereres fra en PLL, som igjen er basert på innkommende pakker. Det høres kanskje ulogisk ut for deg, men slik er det. Hvor tror du ordet "adaptive" kommer inn i bildet?

    Det er også isokron overøring ved asynrkon usb mode, asynkron usb kan karakteriseres som et subset med feedbackloop.
    Det er jo meningsløst unøyaktig. Ihht USB standarden kan du ikke garantere når du mottar en isokronisk pakke eller dens variasjon. SOF er låst, både i spec og i implementasjon. For å sitere pdf-en I_L henviste til:

    Both the width and the location in time of these packets can vary, due to the dynamic load on the host’s processor and USB controller. This is shown diagrammatically in figure 1. The one constant and reliable characteristic of the USB link is the timing of the start-of-frame (SOF) packets. In a full-speed USB system, these packets appear on the link every millisecond, and both the frequency tolerance and the maximum positional jitter are tightly specified in the USB standards documents.
    Videre har isokronisk overføring ingen feedback. Du kan ikke si til USB host "stopp, jeg kan ikke motta mer data" slik du gjør med bulk transfer. Du må ta i mot det du får og med den raten det kommer med. Det er derfor det så viktig å koble seg på SOF-raten.

    *edit*

    Jeg skal ikke være sta og stolt: Jeg tar feil i teksten over!

    Det finnes en egen endpoint type som heter adaptive som er en isokronisk type, men som har feedback/feedforward-mekanisme slik at man kan levere data til en DAC som er helt asynkront klokket.

    Min feil.
     
    Sist redigert:

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.870
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Nei,takke meg til kjøkkenradioen, null stress og HiFi noia , gjør oppvasken til en lek.

    Forøvrig interessant, selv om det meste går inn det ene øret og ut det andre.

    Litt på siden ,men hadde en opplevelse for en del år siden med en sp/dif kabel i et rundtomkring anlegg. Hadde en no name kabel som så fin ut , fra en kjedebutikkene. Byttet denne kabelen med en merke kabel som vanligvis stod mellom cd drev og dac, resultatet var at lydbildet vokste i alle retninger i tillegg til at lyden virket høyere. Det jeg lurer på er hvordan en kabel som sender nuller og enere kan utgjøre slike forskjeller...
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.753
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Du quotet meg i innlegg 962.
    Forøvrig er det ikke noe i veien for både isokron asynkron, som jeg skrev er den asynrkone virkemåten kun et subset med feedbackloop tilbake til pc om å øke eller senke frekvensraten. Noe som gir direkte utslag i sammensetningen av pakkestørrelsene og derav forskjellig modulasjon av signalet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.265
    Antall liker
    14.826
    1 meter Transparent Audio opus reference XLR signalkabel : 200.000 eks mva

    Fra Tesla Motors bestillingsside - pris ex. mva

    Firehjulstrekk med ekstra elektomotor på 190HK foran: 35.000

    Gjettekonkurranse: Hvor er det mest kobber?
     
    Sist redigert:
    U

    Utgattmedlem 762

    Gjest
    Leste du linken? Synkronisering er pakkevis el gjennom handshake, altså er den kun avhengig av lengden på pakka (eller intervallet gitt av mottaker). Det er ingen korrelasjon med datainnholdet og da kan det heller ikke være noen korrelasjon med det rekonstruerte signalet. Hvis du mener å ha dekning for det motsatte vil jeg svært gjerne se en referanse der det utledes.
    Såklart er det korellerert med datainnholdet. Det er pcen som nødvendigvis til syvende og sist er master, synkronisering av lyd/bilde vil gå helt banans hvis ikke. Mottakers PLL har som oppgave å konstruere klokkesignalet utifra pakkefrekvens og det modulerte innholdet av pakkene.
    Pakkelengde/pakkefrekvens er ikke korrelert med datainnholdet. Den er konstant, og én av ti pakker er en sample lenger hvis det er 44.1k audio. Det står i klartekst i linken du selv postet: http://www.thewelltemperedcomputer.com/Lib/Hitoshi Kondoh story.pdf

    Even for a sample rate of 44.1 kHz, the USB isochronous mode packets have a period of 1 ms (1 kHz). In order to distribute 44.1 kHz across 1 ms intervals, one 45-sample packet is sent for every nine 44-sample packets.
    Ingen korrelasjon med noe datainnhold her. Og derfor er jitteren i figur 9 heller ikke dataavhengig, det er en 100Hz, konstant jitterkomponent som er mikset inn i spektrumet. Figurene viser signaluavhengig (konstant) jitter i et system med en uegnet PLL. Dokumentet beskriver hvordan de designet en applikasjonsspesifikk PLL som tar høyde for denne (konstante) 100Hz-variasjonen. Det er absolutt ingen signalavhengighet her.

    Hvis en kabel skal kunne ha noen innvirkning her må den endre lengden på pakkene. Det kan en kabel åpenbart ikke gjøre.
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    Utgattmedlem 762

    Gjest
    Tja, det blir hipt som hapt. Mottakerens klokke i en isokron adaptive usb-implementasjon (det vanlige) er at PLL i mottaker generer klokkedata utifra *innkommende pakker*. USB opererer med 1000 pakker/s (+pluss evt mikropakker i USB2.0+).
    Hvis du regner på det, så vil du også skjønner at 44100 ikke går opp når man deler det opp i pakker på 1000. Hver tidende pakke er dermed litt større enn de foregående. Utifra dette generes PLL'en klokkesignalet, og samme klokkesignalet er også referansen til DAC'en.
    Ergo du tar feil: signalavhengig jitter ala SPdif forekommer i stor stor grad.
    Nei, pakkelengden er ikke signalavhengig, den er konstant. 1ms/pakke, med hver tiende pakke en sample større for 44100 fs. Det er konstante verdier, konstante tall. Uten noen som helst form for signalavhengighet.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.397
    Antall liker
    32.282
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rart at ikke den tråden er lagt på teknikk hjørnet.. Den begynner å bli intr.. Men det er kanskje for mye å be de stakkars moderatorene om... :rolleyes:
     

    oseanna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    189
    Antall liker
    132
    Torget vurderinger
    1
    Hva med PLC (Power Line Communication)? Hvis jeg forstår det riktig så betyr det at digitale data transporteres i STRØMKABELEN, som altså gjør samme jobb som en digital kabel. For meg reiser dette en hærskare spørsmål. Det fungerer tydeligvis, men hvordan? Hvis strømnettet fungerer bra - med det jeg innbiller meg er en mengde forstyrrelser og påvirkninger og uten den minste tanke på materialrenhet, koplinger, osv, osv - blir det ikke helt meningsløst å diskutere digitale kabler i det hele tatt??
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    765
    Sted
    Danmark
    Ett lite spørsmål: Hvor langt ned i dimensjon kan man gå på høyttalerkabler i kobber på hhv. 3 og 10 meters lengde før man får signifikant degradering av signalet ?
    Ved ikke om der er nogen som har svaret på dette, men jeg vil sige: højtalerimpedans / (udgangsimpedans effektforstærker + kabelmodstand) > 50
     
    Sist redigert:

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    838
    Antall liker
    569
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    ? Han spurte om dimensjon på høyttalerkabelen.
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    952
    Antall liker
    735
    Torget vurderinger
    10
    Sweetspot er noe forbanna tull. Hvis det ikke låter greit i mesteparten av rommet. Kan du hive anlegget på søpla ;)
    Enig !!! Har også sett i andre tråder her , at man hører forsklel dersom man flytter høyttalerene 1 cm :confused:
    Maken til tull . Var til og med best lyd hos en som hadde ht. 78,2 cm fra bakvegg . Fyren må ha ører fra en annen planet ...:confused:
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.986
    Antall liker
    6.275
    Torget vurderinger
    2
    Rart at ikke den tråden er lagt på teknikk hjørnet.. Den begynner å bli intr.. Men det er kanskje for mye å be de stakkars moderatorene om... :rolleyes:
    Overskriften er vel kanskje årsaken til at denne tråden ikke passer helt inn på tech-hjørnet, men innholdet mot slutten her burde kanskje ligget i en egen tråd.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.401
    Antall liker
    18.789
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Ett lite spørsmål: Hvor langt ned i dimensjon kan man gå på høyttalerkabler i kobber på hhv. 3 og 10 meters lengde før man får signifikant degradering av signalet ?
    Ved ikke om der er nogen som har svaret på dette, men jeg vil sige: højtalerimpedans / (udgangsimpedans effektforstærker + kabelmodstand) > 50
    Asbjørn linket tidligere til ett innlegg i en annen tråd. Jeg vet ikke helt om jeg skjønte alt, men i mitt tilfelle ser det ut som om det ikke krever rare dimensjonen på kabelen. Jeg har en utgangsimpedans som skal være på 0,05 ohm og en høyttaler som ikke går under 4,7 ohm.

    Edit. Det er jo også mulig at jeg har fullstendig missforstått, og at jeg egentlig burde hatt høyspentkabel :)
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.912
    Antall liker
    3.392
    Torget vurderinger
    0
    .......i mitt tilfelle ser det ut som om det ikke krever rare dimensjonen på kabelen. Jeg har en utgangsimpedans som skal være på 0,05 ohm og en høyttaler som ikke går under 4,7 ohm.
    Edit. Det er jo også mulig at jeg har fullstendig missforstått, og at jeg egentlig burde hatt høyspentkabel :)
    For å være på den sikre siden.....legg på 1 krone ekstra og kjøp Hi End versjon..... :)

    Draka-02-Vulta-3030-crop-800b.jpg
     

    Dalahäst

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2015
    Innlegg
    108
    Antall liker
    52
    cable_1.jpg


    Varför så tunna kablar när man kan få ett bra stativ och kabel i en och samma produkt?
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    765
    Sted
    Danmark
    Ett lite spørsmål: Hvor langt ned i dimensjon kan man gå på høyttalerkabler i kobber på hhv. 3 og 10 meters lengde før man får signifikant degradering av signalet ?
    Ved ikke om der er nogen som har svaret på dette, men jeg vil sige: højtalerimpedans / (udgangsimpedans effektforstærker + kabelmodstand) > 50
    Asbjørn linket tidligere til ett innlegg i en annen tråd. Jeg vet ikke helt om jeg skjønte alt, men i mitt tilfelle ser det ut som om det ikke krever rare dimensjonen på kabelen. Jeg har en utgangsimpedans som skal være på 0,05 ohm og en høyttaler som ikke går under 4,7 ohm.

    Edit. Det er jo også mulig at jeg har fullstendig missforstått, og at jeg egentlig burde hatt høyspentkabel :)
    Det jeg har regnet ud er den effektive dæmpnings faktor, men gå det ikke så må du jo gå lidt på kompromis :) eller lave mono blokke eller aktive højtalerer
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.753
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Leste du linken? Synkronisering er pakkevis el gjennom handshake, altså er den kun avhengig av lengden på pakka (eller intervallet gitt av mottaker). Det er ingen korrelasjon med datainnholdet og da kan det heller ikke være noen korrelasjon med det rekonstruerte signalet. Hvis du mener å ha dekning for det motsatte vil jeg svært gjerne se en referanse der det utledes.
    Såklart er det korellerert med datainnholdet. Det er pcen som nødvendigvis til syvende og sist er master, synkronisering av lyd/bilde vil gå helt banans hvis ikke. Mottakers PLL har som oppgave å konstruere klokkesignalet utifra pakkefrekvens og det modulerte innholdet av pakkene.
    Pakkelengde/pakkefrekvens er ikke korrelert med datainnholdet. Den er konstant, og én av ti pakker er en sample lenger hvis det er 44.1k audio. Det står i klartekst i linken du selv postet: http://www.thewelltemperedcomputer.com/Lib/Hitoshi Kondoh story.pdf

    Even for a sample rate of 44.1 kHz, the USB isochronous mode packets have a period of 1 ms (1 kHz). In order to distribute 44.1 kHz across 1 ms intervals, one 45-sample packet is sent for every nine 44-sample packets.
    Ingen korrelasjon med noe datainnhold her. Og derfor er jitteren i figur 9 heller ikke dataavhengig, det er en 100Hz, konstant jitterkomponent som er mikset inn i spektrumet. Figurene viser signaluavhengig (konstant) jitter i et system med en uegnet PLL. Dokumentet beskriver hvordan de designet en applikasjonsspesifikk PLL som tar høyde for denne (konstante) 100Hz-variasjonen. Det er absolutt ingen signalavhengighet her.

    Hvis en kabel skal kunne ha noen innvirkning her må den endre lengden på pakkene. Det kan en kabel åpenbart ikke gjøre.
    Det er mulig du misforstår meg, selv om dette er en “kabeltråd” så har ikke noen av mine innlegg vært myntet på USB-kabler som sådan. Jeg snakker om timingen fra host/master (pc). 100hz-variasjonen er indirekte jitter basert på modulasjonen av datapakkene, men uansett var det du som brakte dette opp, ikke jeg.


    I en vanlig adaptiv USB-implementasjon er det PC’en som er master. Hvis man tar 2 forskjellige PC’er og kobler dette til samme USB-lydkort, så vil jitter fortone seg forskjellig. Spiller man av 48khz vil den ene PC’en kunne spill av dette som 47,999khz men den andre 48,001khz, samt pakke-til-pakke timing vil ikke være eksakt 1/1000 sekund.


    2) Har du i det hele tatt lest linken? Pakkelengden er kun konstant under ideelle forhold. Videre vil det alltid være mikromodulasjoner i timingen av pakkene som PLL på mottakerenden må ta i betrakning. PLL'en genererer en syntetisk klokke som er basert på timing av pakkene, samt innholdet av pakkene. I tillegg hjelper det ikke at hver 10ende pakke er en sample større ved 44.1fs.


    The Terrors of the Isochronous Mode

    We still have a problem. It is a problem with a USB mode: in the adaptive isochronous audio transmission mode, the receiver has to determine the bit rate. This means that the bit rate is unknown prior to the time the data arrives. The bit rate cannot be known prior to actually observing the packet.
    Another terror of USB is that, according to the specification, it would not be unusual for the bit rate to change when the operating system is busy. Since the packets arrive on 1 kHz intervals, the PLL must lock within 1ms. In most PLLs, if we say that 1 kHz fluctuations are clearly audible and decrease the gain, we cannot track! Terror of terrors, we have just bumped into a brick wall. Upon doing some investigation, we were actually able to observe fluctuations in the audio frequency characteristics of one company's USB-DAC. Upon listening this could be detected as a disruption in the rhythm of the music. In reality, fluctuations in the time domain will probably result in an unpleasant listening experience. This is probably because they are delaying the lock-up time in order to reduce the jitter distortion
    Since SpAct is fundamentally a Time-optimal PLL, it locks by the time of playback of the second packet and from there the feed-forward period is modified according to the state of the sender frequency estimator. Of course, during this time the phase error is continually measured, and if something unusual occurs, the operation returns quickly to that of the Time-optimal PLL.
    @ https://www.xmos.com/node/17888

    What's a second between friends?

    The big issue in digital audio is to agree on a common notion of time. Above we have defined USB frames to be transferred 8,000 times per second, and set the speakers to play a sample 96,000 times per second. This will only work if the speaker and the host agree on the length of a second. USB-Audio offers three modes that ensure that the host and the speaker agree on timings:

    • In synchronous mode, the length of a second is defined by the host device. That is, the host will send data at a rate, and the device has to exactly match that rate.
    • In asynchronous mode it is the other way around, the device sets the definition of a second, and the host has to match the device.
    • In adaptive mode the data flow determines the clock.
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.753
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Er vel ingen damer som har så mye skitt under neglene... Men ja, stiller meg undrende til de blondene på ermet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.249
    Antall liker
    10.837
    Siden det er en svenske som har lagt ut bildet er det "et hen", ikke "en han" eller "ei hun".
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.870
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Kan vi ikke bare være enige om at begge leirene har ulik innfallsvinkel til emnet og bare la det være slik. Ingen behov for å henge ut hverandre for å ha forskjellige synspunkt, ingen som er nødt til å omvende andre, man blir antageligvis aldri enig uansett.
    Av og til er det kanskje greit å sette strek og "move on", så får de som opplever forskjeller på kabler gjøre det og så får de som mener at kabler er for det meste like mene det.
    Synes forøvrig det er en økende trend til negativitet her på sentralen. Ønsker derfor å minne litt på det vi lærte i militæret om bruk av samband, TENK-trykk-tal.
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Inressant og følge med slike diskusjoner........ Og det hele koker ned til, at ved blindtester. så viser det seg at ingen greier å høre noe forskjell. Og personer med såkaldte gullører, har trodd at den dårligste kabelen er den beste! Og det får en jo til lure? Så vidt jeg vet, så er det fremdeles 1 mill dollar til den som greier å bestå en blindtest......
    Jeg tror det er et forhold til som skinner igjennom:
    - De som ikke har noe til overs for/tro på at kvaliteten på utstyret man lytter til har særlig innvirkning for å detektere kabelforskjeller (og mange av disse har kanskje ikke spesielt mye erfaring med top of the line utstyr heller og mener de kan lage noe bedre selv til en hundrelapp eller to)
    - De som mener det motsatte
    Har ikke fulgt med på tråden her på en stund.. Må si at denne "tok kaka" ;);)

    Tror nok at mange her har "top of the line" utstyr, godt nok til å detektere det meste ---> untatt kabler!

    Det handler heller om grunnleggende syn, basert på gode teorier og praktiske erfaringer med "komponenten" kabel.
    Forståelse av at denne holder "top of the line" som god standard vare til fornuftig pris.
    -Ignorere en del kabelpushere's udokumenterte avhandlinger; Deres humbug, svada og astronomiske prisninvå!
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    765
    Sted
    Danmark
    Inressant og følge med slike diskusjoner........ Og det hele koker ned til, at ved blindtester. så viser det seg at ingen greier å høre noe forskjell. Og personer med såkaldte gullører, har trodd at den dårligste kabelen er den beste! Og det får en jo til lure? Så vidt jeg vet, så er det fremdeles 1 mill dollar til den som greier å bestå en blindtest......
    Jeg tror det er et forhold til som skinner igjennom:
    - De som ikke har noe til overs for/tro på at kvaliteten på utstyret man lytter til har særlig innvirkning for å detektere kabelforskjeller (og mange av disse har kanskje ikke spesielt mye erfaring med top of the line utstyr heller og mener de kan lage noe bedre selv til en hundrelapp eller to)
    - De som mener det motsatte
    Har ikke fulgt med på tråden her på en stund.. Må si at denne "tok kaka" ;);)

    Tror nok at mange her har "top of the line" utstyr, godt nok til å detektere det meste ---> untatt kabler!
    Det handler heller om grunnleggende syn, basert på gode teorier og praktiske erfaringer med en så enkel "komponent" som en kabel.
    Nu er et kabel overhovedet ikke en enkel komponent , et kabel er fuldt ud lige så kompliceret som andre passive komponenter, eller mere, og kablet består af to komponeneter, da stik/terminering også er en del af kablet.

    Og om der høres afgørende forskelle har meget med om det man afprøve er mere af det samme hvad angår materiale og konstruktion som det der i forvejen sider i anlægget, eller det ikke er.

    Reference-musikken som benyttes til vurdering har også en afgørende betydning.
    Benyttes der ægte lyd, eller 100% produceret lyd som er langt hovedparten af det den typiske hi-fi entusiast normalt hører.
    Dette kan være helt afgørende for de hørte forskelle, og ikke mindst betydningen af disse.
     
    Sist redigert:

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Inressant og følge med slike diskusjoner........ Og det hele koker ned til, at ved blindtester. så viser det seg at ingen greier å høre noe forskjell. Og personer med såkaldte gullører, har trodd at den dårligste kabelen er den beste! Og det får en jo til lure? Så vidt jeg vet, så er det fremdeles 1 mill dollar til den som greier å bestå en blindtest......
    Jeg tror det er et forhold til som skinner igjennom:
    - De som ikke har noe til overs for/tro på at kvaliteten på utstyret man lytter til har særlig innvirkning for å detektere kabelforskjeller (og mange av disse har kanskje ikke spesielt mye erfaring med top of the line utstyr heller og mener de kan lage noe bedre selv til en hundrelapp eller to)
    - De som mener det motsatte
    Har ikke fulgt med på tråden her på en stund.. Må si at denne "tok kaka" ;);)

    Tror nok at mange her har "top of the line" utstyr, godt nok til å detektere det meste ---> untatt kabler!
    Det handler heller om grunnleggende syn, basert på gode teorier og praktiske erfaringer med en så enkel "komponent" som en kabel.
    Nu er et kabel overhovedet ikke en enkel komponent , et kabel fuldt ud lige så kompliceret som andre passive komponenter, eller mere, og kablet består af to komponeneter, da stik/terminering også er en del af kablet.
    Jeg oppdaget feilen og redigerte samtidig som du svarte.
    Er klar over at den utgjør flere små komponenter som noen mener er hørbare :)
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    765
    Sted
    Danmark
    Har ikke fulgt med på tråden her på en stund.. Må si at denne "tok kaka" ;);)

    Tror nok at mange her har "top of the line" utstyr, godt nok til å detektere det meste ---> untatt kabler!
    Det handler heller om grunnleggende syn, basert på gode teorier og praktiske erfaringer med en så enkel "komponent" som en kabel.
    Nu er et kabel overhovedet ikke en enkel komponent , et kabel er fuldt ud lige så kompliceret som andre passive komponenter, eller mere, og kablet består af to komponeneter, da stik/terminering også er en del af kablet.
    Jeg oppdaget feilen og redigerte samtidig som du svarte.
    Er klar over at den utgjør flere små komponenter som noen mener er hørbare :)
    Ja et kabel består af komponenter som ikke kabeltroende anerkende har lydforskelle, de fleste erkender også at de materialer der er benyttet i selve konstruktionen har betydning for både elektrisk og lyd performers.
    Men uha da da nejjjj..... ved kabler betyder det absolut ingenting overhovedet, det må da være klart som hvidtøl for enhver.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.862
    Antall liker
    42.203
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kortvarig: Du viser til at kabler også har resistans, induktans og kapasitans, og kan forstås som en sum av de tre (ideelle) komponentene. Det er jo riktig.

    Virkelige resistorer, induktorer og kondensatorer har også parasittiske LCR-egenskaper og kan dessuten noen ganger skape ulineære effekter. For eksempel er den termiske egenstøyen i en motstand proporsjonal med kvadratroten av resistansen i ohm. Forskjellige motstandstyper tilfører også ulik støy i tillegg til dette, Trådviklede motstander og metallfilmmotstander som begge har metall som motstandsmateriale har tilnærmet bare termisk støy, mens karbonmotstander tilfører en del ekstra.

    Så kan du fundere litt over hvorfor det kan tenkes at den audiofile karbonmotstanden på 47000 ohm på inngangen til en preamp kan farge lyden i hørbar grad, mens de 0,083 ohm resistans i en meterlang AWG 24 OFC signalkabel ikke har noen praktisk betydning. Et hint er at kvadratroten av 47000 er ca 750 ganger større enn kvadratroten av 0,83, eller nesten 57 dB høyere - før vi legger til den ekstra støyen fra materialet i motstanden. Kanskje prinsippet er det samme, men at den praktiske betydningen likevel blir helt ulik?

    Johnson–Nyquist noise - Wikipedia, the free encyclopedia
    Resistor Types - Does It Matter?
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    765
    Sted
    Danmark
    @Asbjørn Ja og du kan tænke lidt over hvordan der kan være betydelig lydforskel på to modstande på 0.1 ohm. Men nejjjjj det er der jo nok ikke.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.862
    Antall liker
    42.203
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke motstandstyper er det du mener låter forskjellig med slike motstandsverdier, og hvor i kretsen skal de motstandene stå for at de skal være hørbart forskjellige?

    (Legg også merke til at jeg mener at det kan være hørbar forskjell mellom kabler, men at min erfaring er at de forskjellene er så små at de er uten praktisk betydning hvis man har noenlunde normale komponenter i hver ende.)
     
    Sist redigert:
    L

    Larkus

    Gjest
    Øyet som ser, svada og teknisk tåkeprat fra forhandlere/produsenter og hysteriske anmeldelser fra glansede magasiner bestemmer 89,76% av opplevd lydkvalitet fra kabler. resten er det tverrsnittet og termineringen som bestemmer. Det eksisterer forresten like mange teorier/påstander om hva som har betydning for lydkvaliteten i kabler som det finnes produsenter. De fleste av disse er motstridende.:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    765
    Sted
    Danmark
    Hvilke motstandstyper er det du mener låter forskjellig med slike motstandsverdier, og hvor i kretsen skal de motstandene stå for at de skal være hørbart forskjellige?

    (Legg også merke til at jeg mener at det kan være hørbar forskjell mellom kabler, men at min erfaring er at de forskjellene er så små at de er uten praktisk betydning hvis man har noenlunde normale komponenter i hver ende.)
    Det kunne være en emitter-modstand i et udgangstrin, eller måske bare et stykke kabel!.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn