MI 15
Vis vedlegget 268905
Da har jeg satt i drift MI 15, som er en analog forforsterker. Den er ikke i
full size Hi-Fi formatet jeg er vant med fra fra Musical Innovation, men derimot i
shoebox style størrelse. Den ser stilig ut, og forforsterkeren krever slettes ikke mye plass, hverken i bredden, dybden eller høyden. Jeg har ikke hatt den på vekta, men sett bort fra trafoen som sitter i et eget kabinett av plast, så veier ikke kabinettet med RCA inn- og utganger, inngangs-velger og volumpot mye. Det føltes litt urovekkende til å begynne med da jeg pakket MI 15 ut, og hva i alle dager:
plastkabinett på en strømforsyning der trafoen sitter!? Nei-nei-nei! var det jeg tenkte først.
Vis vedlegget 268897
PSU'en, der der trafoen sitter er koblet til forforsterkeren med en kabel, som lekkert nok er pakket inn i en litt sexy kabelstrømpe, som er svart. Støpselet er av typen Europlug (CEE 7/16), og disse er ment å kunne tåle opp mot 250 Volt og 2.5 Ampere. En forforsterker vil under normale omstendigheter neppe ha behov for mer, skulle jeg tro. I strømforsyningen sitter også sikringen:
Vis vedlegget 268898
Jeg kikket ikke så nøye på den da jeg skrudde av lokket, men den er lett å komme til dersom det skulle være behov for det. Smart! Hvis man lurer seg til å kikke nedi boksen kan man skimte trafoen som sitter i dekselet under:
Vis vedlegget 268899
Kabellengden mellom forforsterkeren og strømforsyningen er såpass lang at det ikke bør være et problem med trafostøy eller stråling for den saks skyld i forforsterkeren. Trafoen vil pga. lengden på kabelen mest sannsynlig hos de fleste bli plassert i god avstand til de andre komponentene, og det er jo bare en fordel. I tillegg så er kabelen med Europlug-støpselet tilsvarende lang og det bør derfor ikke være et problem å nå fram til stikkontakten..!
Europlug har ikke jording. Det gir noen fordeler: man unngår jordingsfeil og jordingssløyfer som forårsaker trafostøy og brumming ut av høyttalerne. Det er problem jeg har hatt med MI 11, MI 12 (en tidlig variant jeg har beskrevet før i denne tråden med RCA inn- og ut) -og det kan gi grå hår i hodet på de fleste, der jeg til slutt koblet opp MI Mosfet og MI 10.1 SE på en egen kurs, mens MI 11 og MI 12 fikk stå på egen kurs. Det var med spenning at jeg koblet opp MI 15, og se der: tyst! Ingen støy. Befriende. Så, tommel opp for MI 15. La gå at Trafoen står i et plastkabinett. Det gjør ikke mye av seg, der den står ganske bortgjemt på gulvet et sted her. Ikke blir den varm der den står heller. Jeg merker knapt forskjell fra før den ble koblet til.
Ettersom jeg ikke går å løfter på Hi-Fi for å få meg litt ekstra styrketrening til daglig, så er heller ikke forforsterkerens vekt noe jeg bekymrer meg for. Frontplaten på MI 15 er av god, gammel Musical Innovation kvalitet slik vi kjenner det fra de fleste andre forsterkere fra Roar Malmin: tjukk og god! Det samme gjelder inngangsvelgeren og volumpoten. De er de samme som du finner på f.eks. MI 11. Slektskapet er tydelig. MI 15 glir pent inn i racket her, og står støtt på sine gummiføtter, som for øvrig er grå. De hjelper helt sikkert mot eventuelle vibrasjoner som måtte forplante seg i hyllene her.
Vis vedlegget 268900
På framsiden er det som nevnt en volumkontroll og en inngangsvelger for tre kilder, der sistnevnte kun markeres ved lys for hvilken inngang som er tilkoblet. Det er ingen skrift som sier noe om hva slags kilde som eventuelt er tilkoblet, slik som man finner på MI 11. Det er et smart valg, fordi frontplaten på MI 15 får et renere uttrykk der logoen "Musical Innovation" og modellnavnet "MI 15" ikke får konkurrerende tekst som forstyrrer det visuelle uttrykket.
Jeg er jo lærer, og kan jo i denne sammenheng vise til det som kalles
sammensatt tekst eller
multimodal tekst (som har fått stadig mer oppmerksomhet i norsk-faget i de senere år)-som i vid forstand innebærer at i et visuelt uttrykk kan ha konkurrerende verbaltekst (eller bilder, lyd) som gjerne krever oppmerksomhet og kompliserer et uttrykk. Faktisk leser du akkurat nå en sammensatt tekst. For å gå litt videre i denne sammenhengen, så kjenner de fleste av oss til at
moderne design gjerne søker bort fra kompliserende uttrykk og til det mer harmoniske og visuelt tiltalende. Slik sett, er MI 15 sitt visuelle uttrykk enkelt og tiltalende.
Et bilde av baksiden avslører antall inn- og utganger. MI 15 har 3 RCA innganger, HT Bypass (Home Theater, hvis man har et hjemmekinoanlegg tilkoblet så kan signalet gå utenom volumreguleringen i forforsterkeren) og 2 RCA utganger, som gjør bi-amping enklere. Takk til Maxtor for hjelpen med å merke dette av på bildet. RCA koblingene er fra Cardas, og soklene har kortere og bedre signalvei sammenliknet sammenliknet med WBT, i følge Roar selv. For de fleste, bør tre innganger være tilstrekkelig, særlig med tanke på at mange i dag primært kobler sine kilder til en eksterne DAC. DAC'en har jo som oftest flere digitale innganger, og for mange blir tre analoge innganger tilstrekkelig.
Vis vedlegget 268902
HT Bypass funksjonen er en kjekk funksjon å ha for mange, spesielt fordi mange har et hjemmekinoanlegg i tillegg til et dedikert stereoanlegg. Man kan koble opp hjemmekinoforsterkeren (eller receiveren/forforsterkeren) via HT Bypass inngangen og gå utenom volumreguleringen i MI 15. Dermed trenger man bare å forholde seg til hjemmekinoforsterkerens volumregulering, noe som gjør ting litt enklere. Imidlertid undret jeg meg først litt over hvordan dette fungerte i praksis, og etter å ha prøvd alle inngangene på inngangsvelgeren for å finne ut om det var en egen posisjon for denne, slo det meg at det kanskje bare var å sette MI 15 i
mute ved hjelp av fjernkontrollen. Og ganske riktig; i det det røde lyset kom på, ble signalet fra hjemmekinoreceiveren sendt igjennom uavhengig av volumkontrollen på MI 15. Kjekt. En ting verdt å nevne er at MI 15 kan fjernstyres. Selv bruker jeg en Logitech fjernkontroll av typen
Harmony 300 og MI 15 bruker den samme koden som MI 11.
Vis vedlegget 268901
I følge Roar så har MI 15 ca. 40dB bedre linearitet enn MI 11, og dermed tilsvarende lavere forvrengning. I tillegg har MI 15 ca. 10-15dB bedre regulering. Komponentene brukt er i utgangspunktet de samme som man finner i MI 11, med unntak av de nevnte Cardas soklene som brukes til RCA inn- og utgangene. De har, som nevnt tidligere kortere signalvei enn WBT soklene man finner på MI 11. I utgangspunktet hadde MI 11 -3dB punkt på 2,7MHz -og det
helt uten bruk av knep jamførende Roar selv. Han virket veldig fornøyd med det resultatet -så jeg tror Roar er rimelig fornøyd med målingene på MI 15. Det virker betryggende.
Hva med lyden da..? Ja, det er jo lyd her og jeg har brukt litt tid på å spille inn forforsterkeren og å prøve ut funksjonene. Men jeg driver enda å lytter, og har egentlig natta som arbeidstid ettersom vi har huset fullt av folk her. Det er fellesferie og alt det som gjerne følger med. Å ikke ha stua for seg selv kan være ganske irriterende til tider. Men følg med videre, så skal jeg komme med en rapport her snart.
Mvh. Bjørn