Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.331
    Antall liker
    40.925
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg målt litt. IPhone med appen SPLnFFT. Ikke kalibrert, men den ser ut å gi litt for høye tall når jeg har sammenlignet med en dedikert dB-måler jeg har liggende hjemme. Ny P85D, fortsatt vinterdekk på 19" felger. Dagens fangst, avrundet til nærmeste hele dB:

    Tomt kontorlandskap, ventilasjonen fortsatt på: 33 dB(A)
    En kollega som snakker i telefonen i motsatt ende av landskapet: 48 dB(A)
    Kjellergarasjen, ventilasjonen på: 62 dB(A)

    Bilen på "tomgang", utendørs i Oslo, AC av: 32 dB(A)
    Ditto, AC på auto: 39 dB(A)
    Ditto, vifta på max: 65 dB(A)

    Underveis, 30 km/t: 52 dB(A)
    Ditto, 50 km/t: 57 dB(A)
    Ditto, 80 km/t: 63 dB(A)
    Ditto, 100 km/t: 65 dB(A)
    Ditto, 110 km/t: 67 dB(A)

    Lyttenivå i bilen med Mark Knopflers nyeste på høytalerne: 76-80 dB(A)

    Bakgrunnslyd på svensk restaurant: 56-58 dB(A)

    Åpen Mazda MX-5 Miata i 70 km/t gjennom Festningstunnelen i Oslo: 102 dB(A) :eek:

    Disse tallene bør være ganske riktige. Jeg ser at de varierer ca +/- 1 dB ved mer eller mindre knudrete asfalt. Lydspektrumet er ganske "pink", men med en liten overvekt av dekkstøy rundt 125 og 250 Hz. Vektingskurven som brukes er ganske viktig, ettersom den bestemmer hvordan lyd ved ulike frekvenser summeres. Her har jeg brukt A-vekting, som er vanligst når det er snakk om støymålinger.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.187
    Antall liker
    14.733
    Målte i dag med db Meter Pro på iPhone (har ikke skjekket den mot SPL-dingsen jeg har hjemme). Målingene A-vektet.

    Aksellerasjon fra 20-30 til ca 100: 65dB
    Motorveikjøring i ca 100: 62dB.

    Lavere enn tallene til Asbjørn, men det kan være at appen jeg brukte ikke er helt i vater.

    Edit: 19" vinterdekk.
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det hadde vært interessant om dere kunne ta en skikkelig test med en kalibrert og dedikert dB-måler. iPhone blir litt useriøst, med mindre man bruker samme iPhone til test av flere biler. Det at dere får såpass forskjellige målinger med iPhone, viser bare hvor uegnet den er. Nå som det sommerdekk tid, er det også greit å teste med sommerdekk. Skal man kunne sammenligne skikkelig kan man ikke teste en bil med støysvake vinterdekk og resten med bråkete sommerdekk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.187
    Antall liker
    14.733
    Det hadde vært interessant om dere kunne ta en skikkelig test med en kalibrert og dedikert dB-måler. iPhone blir litt useriøst, med mindre man bruker samme iPhone til test av flere biler. Det at dere får såpass forskjellige målinger med iPhone, viser bare hvor uegnet den er. Nå som det sommerdekk tid, er det også greit å teste med sommerdekk. Skal man kunne sammenligne skikkelig kan man ikke teste en bil med støysvake vinterdekk og resten med bråkete sommerdekk.
    Ja, det er ikke noe presisjonsinstrument akkurat, men det var det jeg hadde for hånden der og da. Slike apper generelt er normalt riktige innenfor +/- 2 dB, men det kan være større avvik på bestemte telefoner for bestemte apper. Umulig å vite uten å sammenligne med noe som er kalibrert - noe min SPL-dings heller ikke er så vidt jeg vet.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Med 20Db variasjon på måling med samme instrument sier det seg selv at denne målingen er BS.

    Da er det mer hva en VIL tro, enn hva som er fakta.. :p
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.331
    Antall liker
    40.925
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Målingen på 85 dB stemmer bare ikke for min bil, ihvertfall ikke hvis det skal forestille en dB(A)-vektet måling. Jeg greier fint å høre forskjell på 65 og 85 dB, ellers burde jeg skaffe meg en annen hobby enn hifi litt brennkvikt. Og en annen jobb enn fabrikkdrift også. 85 dB(A) vil gi varig hørselsskade ved 8-9 timer daglig eksponering. I industrien er bruk av hørselvern påbudt ved støynivå på 85 dB og anbefalt ved 80 dB. Det er ikke mulig å føre en samtale uten å rope i slike støysoner. I Teslaen behøver jeg ikke heve stemmen, og jeg hørte fint raslingen av papirlappen jeg noterte på når jeg plukket den opp fra passasjersetet, selv i 100 km/t. (@gooner: Hvilken vektingskurve brukte du?)

    Man kan jo ta gjennomsnittet av weld77s og mine målinger ved 100 km/t for å redusere feilmarginen ettersom vi vet at begge er A-vektede, få 63,5 dB, og så sammenligne med den Jaguaren igjen.

    Som sagt, min iPhone gir litt for høye tall (+1-2 dB) sammenlignet med en TES 1351B jeg har liggende hjemme, men selv den har en feilmargin på +/- 1,5 dB, så vi er nok ikke så veldig langt unna her. Men det er fullt mulig å kalibrere og prøve igjen når sommerdekkene har kommet på. Det er heller ikke så vanskelig å ta med TES-måleren på en liten kjøretur.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det med dekkstøy er jo noe som har blitt kommentert i tester så det er jo nærliggende å tro at Model S har noe høyere støy enn konkurrenter i samme segment.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.331
    Antall liker
    40.925
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg har også nevnt det flere ganger i denne tråden, men det er vesentlig mindre støy i nye biler enn i de første. Det kan godt hende at målingen på 71 dB i 100 km/t er riktig for en tidlig Model S, og at min måling fra i dag på 65 dB er riktig for de som produseres nå. Ganske stor forskjell i nivå og mer behagelig støyspektrum.
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Når Top Gear / Vi Menn Bil måler støy inni bilen finner de ikke en direkte sammenheng mellom utvendig støy(Bla dekkstøy) og støy i kupeen, men de finner store forskjeller mellom sommer/vinterdekk og ulike dekkmodeller. Mitt inntrykk er at seriøsiteten i testene er stor. De tester f.eks når bilen kjører frem og tilbake igjen for å utligne påvirkninger vindstyrke kan ha.

    Her har de testet ekstremt mange biler og støyen ved 50 km/t går fra 56 dB til 70 bB. Anbefaler å ta en titt på tabellen i linken under.

    Støy i bil - Bil
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg var litt såder med lyden i anlegget, nå er det heller dab suger, sjelden kanaler med bra lyd på dab, FM låter bedre men begge deler synes å ha litt dårlig mottak.
    Med egne filer er lyden mer enn tilfredsstillende for bilbruk:)
    Har et bra lydbibliotek til bilbruk nå. Bruker en liten 1TB HDD som får strøm fra USB. Har vel langt inn noe slikt som 800GB med flacfiler. Husk å formatere disken i FAT32 før bruk dog.

    Låter ikke så aller verst. Har funnet at 0,-5 på dspen er det jeg foretrekker.

    Lurt å sløyfe plater med forskjellige artister på, ellers resulterer dette i en haug med mapper med kanskje bare en låt i hver når man sorterer på artist, og det gjør det mer tungvint å manøvrere, og på album dukker samme plate opp en haug meg ganger. En gang for hver artist. Kunne også ønsket meg en radom play funksjon, men kanskje de ordner slikt i en eller annen oppdatering en gang.

    Man kan komme rundt dette med folder browsing, men det er litt mer uoversiktlig. Spesielt når man kjører.
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    835
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    De har tydeligvis gjort noe med D-modellene. Min er en P85+ med 245/265/21 sommerdekk. Min måling på 85 dB ble tatt på E18 i østfold hvor det er tildels gammel og knudrete asfalt. Utført med en db Meter (ikke pro).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.331
    Antall liker
    40.925
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    @gooner: Hvilken vektingskurve for dB brukte du? 85 dB(A) er så øredøvende høyt at jeg har vanskelig for å tro det.

    @Gjestemedlem: Random play finnes allerede. Hvis du starter en plate og trykker "random", vil den spille sporene på den i tilfeldig rekkefølge. Hvis du i stedet går til listen over alle sanger, starter en eller annen sang, og så trykker "random" vil den shuffle mellom alle sanger på hele disken.
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    835
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    @gooner: Hvilken vektingskurve for dB brukte du? 85 dB(A) er så øredøvende høyt at jeg har vanskelig for å tro det.

    @Gjestemedlem: Random play finnes allerede. Hvis du starter en plate og trykker "random", vil den spille sporene på den i tilfeldig rekkefølge. Hvis du i stedet går til listen over alle sanger, starter en eller annen sang, og så trykker "random" vil den shuffle mellom alle sanger på hele disken.
    Jeg har bare startet dB Meter og sett hva den rapporterte. kan ikke se at det er noen justeringsmuligheter i appen i det hele tatt. Vet du hvor/om vektingskurve kan stilles?

    Testet i kontorlandskap på jobben og det ligger på ca 45 dB. Det er noe viftestøy og kontoret ligger på Helsfyr rett ved motorveien/T-banen med noe veistøy.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    dBA tar hensyn til ørets dempningskurve.
    Normalt kan man også stille inn slow/fast.
    Hvis styrken varierer mye kan det også være smart å bruke max funksjonen (dvs. display låser seg på dynamisk peak verdi).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.331
    Antall liker
    40.925
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner ikke appen dBmeter, så jeg kan ikke hjelpe der. Jeg tipper at det er en uvektet dB-måling, altså ikke helt sammenlignbare tall med weld77's og mine. Derimot har noen studert nøyaktigheten av slike apper ganske nøye:

    Evaluation of smartphone sound measurement applications

    Edit: Forsøkte igjen, nå med uvektet dB-måling på grov asfalt. Det gir tall på 84-85 dB, ja.

    I dette tilfellet er nok A-vekting eller ITU-R 468-vekting riktig å bruke. 468-kurven gir et par dB lavere resultater for Tesla enn A-vekting, ettersom støyen har en del energi rundt 100-200 Hz (hvor 468 gir lavere vekting enn A) og veldig lite energi ved 6-8 kHz (hvor 468 gir høyere vekting). Dagbladets test som John_Harald gjenga brukte dB(A), så det kan være greit å holde seg til den hvis vi først skal sammenligne tall.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.187
    Antall liker
    14.733
    Ang batterilevetiden: Et Li-ion-batteri skal normalt tåle 500 komplette ladesykluser. For en Tesla med 85kWh batteri skulle dette tilsi rundt 180.000 kjørte kilometer med et forbruk på 0.23kWh/km (muligens noe høyt forbruk som snitt). Imidlertid er det forventet at levetiden kan økes dramatisk ved å kjøre syklusene i området 20-80% av batteriets kapasitet, eller i praksis enda smalere område som jo er tilfelle for en elbil som normalt kjøres ganske kort hver dag og plugges inn stort sett hver dag. Hvor mye kapasiteten går ned over tid gjenstår som tidligere nevnt å se. Men en bil har også betydelig bedre temperatur- og ladestyring enn hva som er tilfelle for de fleste andre dinger som bruker Li-Ion-celler.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ang batterilevetiden: Et Li-ion-batteri skal normalt tåle 500 komplette ladesykluser. For en Tesla med 85kWh batteri skulle dette tilsi rundt 180.000 kjørte kilometer med et forbruk på 0.23kWh/km (muligens noe høyt forbruk som snitt). Imidlertid er det forventet at levetiden kan økes dramatisk ved å kjøre syklusene i området 20-80% av batteriets kapasitet, eller i praksis enda smalere område som jo er tilfelle for en elbil som normalt kjøres ganske kort hver dag og plugges inn stort sett hver dag. Hvor mye kapasiteten går ned over tid gjenstår som tidligere nevnt å se. Men en bil har også betydelig bedre temperatur- og ladestyring enn hva som er tilfelle for de fleste andre dinger som bruker Li-Ion-celler.
    Det er også enorm forskjell på forskjellige batterier. Forskjeller i sammensetningen av elektrolyttvesken i batteriet kan utgjøre svært mye for levetiden. Vi snakker om mangedobling fra dårlige til gode løsninger. Så det gir liten mening å snakke om hvor mange ladesykluser et batteri normalt tåler.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.187
    Antall liker
    14.733
    Prisøkning til uka sies det, visstnok bekreftet av Tesla-ansatte rundomkring. Snakk om 5-7%. Vi får se.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Prisøkning til uka sies det, visstnok bekreftet av Tesla-ansatte rundomkring. Snakk om 5-7%. Vi får se.
    Passer strålende nå som dollaren har falt, men det er tydelig at det er en bevist strategi å øke prisene jevnt å trutt. Det blir vel som med iPhone :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.187
    Antall liker
    14.733
    Prisøkning til uka sies det, visstnok bekreftet av Tesla-ansatte rundomkring. Snakk om 5-7%. Vi får se.
    Passer strålende nå som dollaren har falt, men det er tydelig at det er en bevist strategi å øke prisene jevnt å trutt. Det blir vel som med iPhone :)
    Nja, dollaren er dyrere enn den var forrige gang de justerte prisene. Jeg er nesten mest overrasket over at det ikke har skjedd for lenge siden. Sitter nok litt lengre inne i Norge enn andre steder siden det er det nest største markedet for Tesla. Ikke fullt så kult for de som bestillte model X for et par år siden da en dollar kostet under 6 kroner. Lurer på hvilken kurs de får godskrevet depositumet stitt, forresten - de aller første betalte tilsvarende 30.000 Euro eller hva det nå var. Da det ble åpnet for bestilling kostet en dollar ca 6.5 kroner, dvs at på valutakurs alene skulle bilene vært ca 20% dyrere nå. Jeg gav 822k for min, det ville med dagens kurs gitt en pris på 986k. Da dollaren var på sitt dyreste skulle det tilsi en pris på 1030k sånn ca. Så de har holdt igjen en stund. Siden Tesla har svært begrenset med kostnader i NOK går det ganske hardt utover marginene.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Prisøkning til uka sies det, visstnok bekreftet av Tesla-ansatte rundomkring. Snakk om 5-7%. Vi får se.
    Passer strålende nå som dollaren har falt, men det er tydelig at det er en bevist strategi å øke prisene jevnt å trutt. Det blir vel som med iPhone :)
    Nja, dollaren er dyrere enn den var forrige gang de justerte prisene. Jeg er nesten mest overrasket over at det ikke har skjedd for lenge siden. Sitter nok litt lengre inne i Norge enn andre steder siden det er det nest største markedet for Tesla. Ikke fullt så kult for de som bestillte model X for et par år siden da en dollar kostet under 6 kroner. Lurer på hvilken kurs de får godskrevet depositumet stitt, forresten - de aller første betalte tilsvarende 30.000 Euro eller hva det nå var. Da det ble åpnet for bestilling kostet en dollar ca 6.5 kroner, dvs at på valutakurs alene skulle bilene vært ca 20% dyrere nå. Jeg gav 822k for min, det ville med dagens kurs gitt en pris på 986k. Da dollaren var på sitt dyreste skulle det tilsi en pris på 1030k sånn ca. Så de har holdt igjen en stund. Siden Tesla har svært begrenset med kostnader i NOK går det ganske hardt utover marginene.
    Dere kan selge Teslaene deres nå i USA med en pen fortjeneste :) Det gjelder også hifiutstyr.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Fikk denne først når jeg trykket på linken.

    [h=2]Melding[/h]Ugyldig Vedlegg er valgt. Hvis du fulgte en gyldig link, vær vennlig og kontakt administrator
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Da er det bare å vente til bilene til Tesla blir hacked og tatt kontroll over :) Bra de har sperre på 250 km/t!
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.187
    Antall liker
    14.733
    Prøv denne:
    rippr gang

    Mobilappen får ikke kontakt med bilen nå for øvrig. Om det er fordi Tesla er hacket eller fordi de har stengt tilgangen som en følge av at de blir hacket vet jeg ikke. Tviler forresten på at selve styringselektronikken i bilene er tilgjengelig fra internett, men Tesla kan nok stenge ned bilene dersom noen skulle melde den stjålet osv. Har også lest at bilen må "reaktiveres" av Tesla etter en ulykke.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Prøv denne:
    rippr gang

    Mobilappen får ikke kontakt med bilen nå for øvrig. Om det er fordi Tesla er hacket eller fordi de har stengt tilgangen som en følge av at de blir hacket vet jeg ikke. Tviler forresten på at selve styringselektronikken i bilene er tilgjengelig fra internett, men Tesla kan nok stenge ned bilene dersom noen skulle melde den stjålet osv. Har også lest at bilen må "reaktiveres" av Tesla etter en ulykke.
    Fet låt, noe å spille i Tesla! Vet du hva heter?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.331
    Antall liker
    40.925
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da er det bare å vente til bilene til Tesla blir hacked og tatt kontroll over :) Bra de har sperre på 250 km/t!
    Det er mulig å hacke app-grensesnittet. Det mest dramatiske man kan gjøre derfra er å tute og blinke med lysene. Man skal aldri si aldri, men det vil være en helt annen utfordring å hacke seg videre inn i styringssystemene. Det vil nok forutsette at noen skaffer seg kopi av kildekoden først. Selv da kan dette være krevende. Husk at Elon tjente pengene sine på å starte PayPal (og selge det til EBay), så krypterte grensesnitt er ikke en helt ukjent idé for ham. Dette er ikke noe som holder meg våken om nettene, akkurat.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.331
    Antall liker
    40.925
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det hadde vært interessant om dere kunne ta en skikkelig test med en kalibrert og dedikert dB-måler. iPhone blir litt useriøst, med mindre man bruker samme iPhone til test av flere biler. Det at dere får såpass forskjellige målinger med iPhone, viser bare hvor uegnet den er. Nå som det sommerdekk tid, er det også greit å teste med sommerdekk. Skal man kunne sammenligne skikkelig kan man ikke teste en bil med støysvake vinterdekk og resten med bråkete sommerdekk.
    OK, da har jeg prøvd en gang til. Først grov jeg frem min TES 1350A lydtrykkmåler og kalibrerte den. Det er ganske enkelt. TES'en har en innebygget oscillator, så man setter den i kalibreringsmodus og justerer en liten skrue til displayet viser 94 dB eksakt. Det skulle ikke store justeringen til. Jeg kalibrerte også SPLnFFT på mobiltelefonen, først med den innebyggede rutinen for å sikre at modusene med høyt og lavt gain gir samme resultat, deretter satte jeg på pink noise på stereoanlegget ved 64 dB(A) og justerte gain i SPLnFFT inntil den ga samme resultat som TES'en. Den trengte en justering på -1 dB for å være kalibrert, den også.

    Jeg kjørte en tur med vinterdekkene på for å dobbeltsjekke tallene fra tidligere, deretter byttet jeg til sommerdekk og prøvde igjen. Begge dekksettene er 245/45R19, vinterdekkene Nokian, sommerdekkene Michelin, bilen en 2015 P85D. Måleren ble holdt i høyre hånd, ca midt i bilen med mikrofonen fremover mot instrumentpanelet. Fasiten ble:

    50 km/t: 54 dB(A) på vinterdekk, 55 dB(A) på sommerdekk
    80 km/t: 62 dB(A) på vinterdekk, 64 dB(A) på sommerdekk
    100 km/t: 64 dB(A) på vinterdekk, 66 dB(A) på sommerdekk

    Tallene varierte en del, både med underlaget og helt av seg selv, så dette er en middelverdi. (Mobiltelefonen ga mye mer stabile målinger!) Ved å sammenligne med listen over alle mulige bilmodeller som det ble linket til tidligere, ser vi at Tesla P85D er med klar margin den mest stillegående i hele listen i 50 km/t. Den nærmeste er en BMW 525d på vinterdekk ved 56 dB(A), men Teslaen slår den selv på sommerdekk. Forskjellen på 1 dB(A) tilsvarer omtrent minste hørbare forskjell i støynivå, men den kvalifiserer som hørbar. I 80 km/t havner Tesla derimot litt lenger ned på listen, omtrent midt i feltet av bilene med vinterdekk, mens i 100 km/t er den igjen nær toppen.

    Hvis vi tar gjennomsnittet av de tre hastighetene for å rangere etter ett kriterie, får Tesla på vinterdekk et gjennomsnitt på 60 dB(A), kun slått av den ene BMW'en med 59,6 dB(A) i snitt - og den forskjellen er mindre enn avrundingsfeilen her. Sånt som Audi A7, BMW 535iA, M-B CLS 350 CDI, Jaguar XJ 3.0D osv havner 1-3 dB høyere. På vinterdekk.

    Det mest interessante er at Tesla på sommerdekk får en snittverdi på 61,7 dB(A), omtrent midt i feltet av biler med vinterdekk og bedre enn alt annet på sommerdekk. Den går stillere på sommerdekk enn hva f eks en Audi A6 3.0 TDI quattro gjør på vinterdekk. Hvis jeg leser dekktypene riktig, er nest beste bil på sommerdekk er en Jaguar XJ 3,0D med snittverdi 62,1 dB(A). Den går riktignok litt stillere enn Tesla i 100 km/t (65,5 dB(A)), men igjen er den forskjellen innenfor avrundingsfeilen i mine målinger. Deretter er det et langt sprang ned til tredje beste bil på sommerdekk, en Audi A6 Allroad 3,0 TDI med snitt 63,4 dB(A). Da snakker vi ikke avrundingsfeil, men en hørbar forskjell på halvannen dB. Andre sammenlignbare biler fra prestisjemerkene får snittverdier rundt 64 dB(A) og oppover. Tesla går stillest i klassen.

    Er det flere innvendinger nå?
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Takk Asbjørn for at du har tatt deg tid og gjennomført dette! Jeg tar av meg hatten. Har selv prøvekjørt Toyota Prius i dag og målte ca 79 bB ved 80 km/t i baksetet.

    Den eneste innvendingen er hvordan senke støynivået fra Teslaeierne i denne tråden, men etter nærmere ettertanke syns jeg det er mer underholdene på dagens nivå :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Takk Asbjørn for at du har tatt deg tid og gjennomført dette! Jeg tar av meg hatten. Har selv prøvekjørt Toyota Prius i dag og målte ca 79 bB ved 80 km/t i baksetet.

    Den eneste innvendingen er hvordan senke støynivået fra Teslaeierne i denne tråden, men etter nærmere ettertanke syns jeg det er mer underholdene på dagens nivå :)
    Trådens tema er vel tross alt "Tesla model S" på tross av at det sklir ut litt i generell frijazz til tider. Men den pleier å ta seg greit tilbake til temalinjen.

    Jeg setter forøvrig pris på at du staver Teslaeiere med stor T, som seg hør og bør. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.331
    Antall liker
    40.925
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk Asbjørn for at du har tatt deg tid og gjennomført dette! Jeg tar av meg hatten. Har selv prøvekjørt Toyota Prius i dag og målte ca 79 bB ved 80 km/t i baksetet.

    Den eneste innvendingen er hvordan senke støynivået fra Teslaeierne i denne tråden, men etter nærmere ettertanke syns jeg det er mer underholdene på dagens nivå :)
    Bare hyggelig. Er man nerd, så er man nerd. :)

    Den målingen du gjorde var nok ikke A-vektet. 79 dB(A) ville vært nokså øredøvende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn