Asbjørn
Rubinmedlem
Da har jeg målt litt. IPhone med appen SPLnFFT. Ikke kalibrert, men den ser ut å gi litt for høye tall når jeg har sammenlignet med en dedikert dB-måler jeg har liggende hjemme. Ny P85D, fortsatt vinterdekk på 19" felger. Dagens fangst, avrundet til nærmeste hele dB:
Tomt kontorlandskap, ventilasjonen fortsatt på: 33 dB(A)
En kollega som snakker i telefonen i motsatt ende av landskapet: 48 dB(A)
Kjellergarasjen, ventilasjonen på: 62 dB(A)
Bilen på "tomgang", utendørs i Oslo, AC av: 32 dB(A)
Ditto, AC på auto: 39 dB(A)
Ditto, vifta på max: 65 dB(A)
Underveis, 30 km/t: 52 dB(A)
Ditto, 50 km/t: 57 dB(A)
Ditto, 80 km/t: 63 dB(A)
Ditto, 100 km/t: 65 dB(A)
Ditto, 110 km/t: 67 dB(A)
Lyttenivå i bilen med Mark Knopflers nyeste på høytalerne: 76-80 dB(A)
Bakgrunnslyd på svensk restaurant: 56-58 dB(A)
Åpen Mazda MX-5 Miata i 70 km/t gjennom Festningstunnelen i Oslo: 102 dB(A)
Disse tallene bør være ganske riktige. Jeg ser at de varierer ca +/- 1 dB ved mer eller mindre knudrete asfalt. Lydspektrumet er ganske "pink", men med en liten overvekt av dekkstøy rundt 125 og 250 Hz. Vektingskurven som brukes er ganske viktig, ettersom den bestemmer hvordan lyd ved ulike frekvenser summeres. Her har jeg brukt A-vekting, som er vanligst når det er snakk om støymålinger.
Tomt kontorlandskap, ventilasjonen fortsatt på: 33 dB(A)
En kollega som snakker i telefonen i motsatt ende av landskapet: 48 dB(A)
Kjellergarasjen, ventilasjonen på: 62 dB(A)
Bilen på "tomgang", utendørs i Oslo, AC av: 32 dB(A)
Ditto, AC på auto: 39 dB(A)
Ditto, vifta på max: 65 dB(A)
Underveis, 30 km/t: 52 dB(A)
Ditto, 50 km/t: 57 dB(A)
Ditto, 80 km/t: 63 dB(A)
Ditto, 100 km/t: 65 dB(A)
Ditto, 110 km/t: 67 dB(A)
Lyttenivå i bilen med Mark Knopflers nyeste på høytalerne: 76-80 dB(A)
Bakgrunnslyd på svensk restaurant: 56-58 dB(A)
Åpen Mazda MX-5 Miata i 70 km/t gjennom Festningstunnelen i Oslo: 102 dB(A)
Disse tallene bør være ganske riktige. Jeg ser at de varierer ca +/- 1 dB ved mer eller mindre knudrete asfalt. Lydspektrumet er ganske "pink", men med en liten overvekt av dekkstøy rundt 125 og 250 Hz. Vektingskurven som brukes er ganske viktig, ettersom den bestemmer hvordan lyd ved ulike frekvenser summeres. Her har jeg brukt A-vekting, som er vanligst når det er snakk om støymålinger.
Sist redigert: