Audiophile-Arve
Æresmedlem
Litt. Det er dei som står for kvaliteten....Hva har elevene med skolen å gjøre?
Litt. Det er dei som står for kvaliteten....Hva har elevene med skolen å gjøre?
Hvis man er i tvil om "å" eller "og", så kan man tenke på engelsk og sette inn "and" for "og" og "to" for "å".
Det geniale er vel om man må ha høye lån for at det skal være interessant å være lærer.Lærerløft?
Øker gullrenten på nytt - Privat - E24
Genial taktikk å spise lønnshoppene med påfølgende rentehopp. Må jo strømme til med søkere på lærerskolene...
Vi prøvar også å tenkje nytt her på berget: https://blogg.regjeringen.no/fremtidensskole/Endringer på gang i Finland. Selv om de har stor success med sitt utdanningssystem så er det rom for forbedringer, og de er ikke redd for å skrote gamle metoder.
Finland schools: Subjects scrapped and replaced with 'topics' as country reforms its education system - Europe - World - The Independent
Å inndele undervisningen i skolefag står nå for fall.
Google "uteskule" så får du eit inntrykk av kvar dette er prioritert. Arbeider sjølv mykje med dette.Mer fokus på fysisk fostring er livsviktig i våre dager.
Som en perifer bekjent en gang sa: "Jakthunder og kjæringer skal behandles på same måte som gressplener. Holdes nede og slås ofte!!"Ingen sammenligning, men se på hunder, hvordan de reagerer når man tar på de.
Om det var et forsøk på å være morsom, så falt det ikke helt i smak hos meg. Det er forskjell på å ta på og å slå!Som en perifer bekjent en gang sa: "Jakthunder og kjæringer skal behandles på same måte som gressplener. Holdes nede og slås ofte!!"Ingen sammenligning, men se på hunder, hvordan de reagerer når man tar på de.
Synes det var bra skrevet, jeg.Slik kan læreren få autoritet
Slik kan læreren få autoritet - Ytring
Elevene er viktigst, ikke lærerne
Elevene er viktigst, ikke lærerne - Ytring
Spennende lesning og jeg må si meg enig med førstnevnte, det er så mange elever i dag som IKKE vil lære, så hvorfor skal man alltid ta hensyn til de og ikke de som faktisk vil lære? At lærere kan ta i elever handler ikke om fysisk avstraffing, det er bare noe man må gjøre for å få oppmerksomhet. Noen barn reagerer ikke før man tar i de og da trenger man ikke ta hardt en gang. Ingen sammenligning, men se på hunder, hvordan de reagerer når man tar på de.
er det slik å forstå at det du mener skribenten mener er at det gjennom opplæringsloven er forbudt å være fysisk nær elever? Det å "ta i" kan forstås forskjellig, Når noen argumenterer med dette ser jeg egentlig kun for meg noen som blir utfordret av barn og som er helt ute av stand til å håndtere eller forebygge at det i det hele tatt skjer.Om det var et forsøk på å være morsom, så falt det ikke helt i smak hos meg. Det er forskjell på å ta på og å slå!Som en perifer bekjent en gang sa: "Jakthunder og kjæringer skal behandles på same måte som gressplener. Holdes nede og slås ofte!!"Ingen sammenligning, men se på hunder, hvordan de reagerer når man tar på de.
Ingen snakker om å slå, om vold eller om maktmisbruk. Det er snakk om å TA PÅ. Det er stor forskjell på dette.
Alle som kan litt om hunder (eller dyr generelt) vet dette.
Er det ikke slik da? Jeg vet flere elever i klassen til min sønn brukte dette mot lærerene og dro ting så langt at de måtte tilkalle andre for å ta i de. Elever VET at lærene ikke kan ta på de og de utnytter det til det fulle. Dette gjelder spesielt gutter, selvsagt...er det slik å forstå at det du mener skribenten mener er at det gjennom opplæringsloven er forbudt å være fysisk nær elever? Det å "ta i" kan forstås forskjellig, Når noen argumenterer med dette ser jeg egentlig kun for meg noen som blir utfordret av barn og som er helt ute av stand til å håndtere eller forebygge at det i det hele tatt skjer.
Javisst. Omsorg er veldig viktig i skolen som ellers.
Men forestillingen fra de folkevalgte er jo at de utelukkende ser på at en kunnskapsrik lærer (les; faglig!) er alt som er nødvendig.Javisst. Omsorg er veldig viktig i skolen som ellers.
Likevel er det neppe sånn at en mer kunnskapsrik lærer er en mindre omsorgsfull lærer.
Det jeg tenker på som gode lærere er de som klarer å motivere elevene, og de som klarer det er de lærerne som er veldig engasjerte i fagene selv, og disse lærerne har ofte høyt faglig nivå. Dette med motivasjon kan være veldig krevende. Det finnes elever som har en veldig lang vei å gå før de blir motiverte, og enkelte ser det som sin misjon å få andre like demotiverte som seg selv.
Håndverk=profesjonalitet, godt å høre dette fra andre! Økte krav til lærerne og endelig en læreplan som funker, har vært et gedigent løft for norsk skole. Proff skoleledelse som etterspør målbar kvalitet (etter relevante kriterier) hos lærerne sine gir resultater. Synd at mange kommuner ikke helt har skjønt dette. Lærere som er villige til å vurdere og utvikle egen praksis er helt sentralt.Undervisning er eit handverk. Mi erfaring er at ein vert flink ved å praktisere - og reflektere over det ein gjer. Ei mastergrad er ikkje til skade, men hjelper lite om du berre kan faget, og ikkje det andre. Du må bruke tid på å finne ut kven , kva og kvar eleven er, som mottakar for undervisninga.