Jeg lovte i tråden til tomz å dele noen filosofier. Det er mer tanker rundt emner inne hobbyen vår. Starter litt flakkende, men alltid kjekt å skrible litt for å se hvor en står, i dag. Spørsmålet i dag er rundt : "hva kom først, høna eller egget..Eller er det hele en omelett.."
Over ser vi et lite utsnitt hvordan hjernen vår kan oppfatte musikk. Temmelig fasinerende, ihvertfall all tid det vises til målinger, diskusjoner rundt kabler mm. Det hele er komplekst og individuelt. Slik sett blir dette en fasinerende hobby. Så litt mer kjernen av det jeg tenker litt på i dag. Hva gjør et anlegg bra, hva gjør et annet fantastisk.. ?? Såklart kan en belyse dette utifra tech specs, men det blir for grunt , for naivt tenker jeg. Så har en detaljer rundt rom, tweaks, kabler mm. Hva gjør at en koser seg glugg ihjel med lyden av noe , mens andre ting får en til å tenke på strikkepinner på unevnelige plasser... ??
Opp i det hele kommer ulik innnspillingskvalitet, nivå, komprimeringer, gain.. Er det slik at vi bevisst/ubevisst velger anlegg utifra musikken vi hører på ? Feks vi enkel dame-vokal kunne spilles bra på små gode monitorer, mens et symfoni orkester med pauker og alt blir for spedt på disse? Enkle horn for å få live følelse når noe av det en hører på gjerne er støy i ulike plasthorn og kasser kjipe som juling..? Og store bassrefleks hvor en kan få et bra trøkk og stil, men kanskje ikke lyden slipper kassa helt og artisten er 130m høy ? Enn si store planar-høytalere som spiller kor som en drøm, men har dybde like grunn som selv konstruksjonen ? Satt litt på spissen dette, men en ser at de ulike teknologiene vektlegger like ulike ting som vi er ulike. Og da har jeg ikke tatt med forskjellen i ulike forsterker topologier..
Noe setter "nøytral" som et hederstegn. Riktigere vil jeg si er å kalle det "kildetro" ifht opptaket. Hva er egentlig nøytral når en ikke har vært der, eller sett hvilke prioriteringer som ble gjort når musikken ble innspilt ?? At det en har av utstyr ikke skal "farge" er ønskelig, eller er det ? På endel opptak skulle jeg ønske jeg hadde mer bass, mindre skjærende på gitar eller skarpt på en trompet. På andre er slik ting langt mer rett i mine ører. Hvorfor blir det slik ? På toppen av alt har en jo den store x-faktoren "dagsformen"..
Hva gjør så at enkelte anlegg blir rett? Det er her jeg kommer til tenke på vreden's ord her inne . I valget av favorittforvregning.. For det er det vi søker...Via ulike veier, om det er ører, målinger, hifi-presse, kamerater eller råd her inne som gjør utslaget for våre valg. Jeg føler ikke jeg har funnet noe svar her. Sitter stadig å tenker at jeg savner noe, like mye som ting sitter som et skudd.. Hmm, hvor går veien videre...??
Litt rolig musikk for å roe ned hjernen...