Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.721
    Dersom batteriet har halve kapasiteten igjen er det ganske useless som bilbatteri, men kan fortsatt gjør god nytte som batteri i en annen setting der kravene til plass og vekt ikke er så farlige, eksempelvis i en garasje. En annen faktor er også batteriets effekt til å levere effekt, dvs mye energi på kort tid. Denne er også ganske irrelevant i tiltenkt alternativ bruk. Klampen i bånn på en Tesla P85D gir en effekt som ville overskredet hovedsikringen på ca 20 norske eneboliger, så om denne evnen faller til en brøkdel så er det fortsatt irrelevant når det skal brukes som energilagring i et hjem e.l.

    En annen ting dere også glemmer er at batterier kommer til å bli bedre og bedre - det er et stort fagfelt og ting skjer. Det mest usannsynlige scenarioet er at fremtidens bilpark er fossil rett og slett fordi det er veldig, veldig dumt. Det komer til å ta flere tiår å komme dit, men så kommer til å skje, det er jeg helt sikker på. Diesel er fint for tungt maskineri. En personbil bør ikke gå på bensin eller diesel.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.382
    Antall liker
    18.903
    Torget vurderinger
    2
    I en annen sammenheng ble dette skrevet av en jeg kjenner.

    Kvar er vi i dag?

    - Ein effektiv dieselbil brukar ca 0,5 liter pr mil på landeveg, omtrent 125 g CO2 pr kilometer. Del dette på antal passasjerar. To i bilen = 62,5 g/km. Full bil = 25 g/km. (Kanskje blir utslippet noko høgare med passasjerar, sidan bilen blir tyngre.)

    - Ein buss brukar ca 3 liter pr mil, omtrent 750 g CO2 pr kilometer. Med ein passasjer blir dette 750 g/km. Vi må ha 12 passasjerar i bussen for å komme ned i samme c02 utslipp (62,5 g/km) som ein bil med førar og ein passasjer (dette forutsett at føraren av bilen sjølv har eit transportbehov, og ikkje berre er sjåfør). Full buss (50 pass) = 15 g/km.

    - Utslippet til ein elbil varierer ut frå kor straumen kjem frå, men vil i Noreg vere vesentleg lågare enn dieselbilen. Eit konservativt estimat: Ca halvparten.

    - Desse tala inkluderer kun utslepp ved køyring, og tek ikkje høgde for energiforbuk i produksjonen av drivstoff og bil. Produksjonen av bensin/diesel er som sagt ekstremt energikrevande.



    Kva betyr dette?

    - Bussar som går på diesel må ha ganske mange passasjerar (meir enn 12) for at dei skal gi nokon CO2-gevinst over dieselbil, og må vere minst halvfulle (25 passasjerar) dersom dei skal slå elbilen. Dette er ei utfordring i grisgrendte strøk: Å subsidiere kollektivtransport slik at det blir billigare er ein ting; noko anna er å lage eit rutetilbod som møter folk sine behov, samstundes som vi unngår avgangar med veldig få passasjerar. Tomme bussar er eit dårleg miljøtiltak.

    - Sykkel/gange/el-sykkel er bra, men dersom det betyr at ein må bygge mange mil med gang/sykkelveg trur eg også den CO2-gevinsten blir spist opp.


    Konklusjon: Transport kostar, uansett. Eg trur ikkje elbilen er den endelege løysinga som gjer at vi kan slutte å tenkje på heilskapen. Men eg trur vi må ha to tankar i hovudet samstundes: Nye teknologiske løysingar kombinert med sunn økologisk etikk
     
    C

    cruiser

    Gjest
    klart, tar man høyde for at det er minimum 2 i bilen og veldig få i bussen blir regnestykket stygt men i de store byene så er det stort sett en i hver bil og bussene er smekkfulle i rushen
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.274
    Antall liker
    40.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du kan også ta med at energiforbruket per passasjerkilometer for NSBs tog er ca 0,175 kWh/pkm (0,63 MJ/pkm).
    Det er omtrent det samme som jeg bruker ved å kjøre alene i en Tesla Model S i 60-70 km/t.
    T-banen bruker ca 192 kWh/pkm, omtrent det samme som jeg bruker ved normal blandet kjøring alene i bilen.
    Trikken bruker ca 206 kWh/pkm, og da må jeg nok over 100 km/t på motorvei for å bruke like mye energi, fortsatt alene i bilen.
    Med full bil og normal kjøring er energiforbruk og CO2-utslipp pr passasjerkilometer i en Model S omtrent likt med å la passasjerene jogge i stedet.

    For å sette de tallene på spissen: Det er mer miljøvennlig å avlyse avganger på NSB og la alle kjøre private el-biler i stedet, forutsatt at det er minst to i hver bil eller at de kjører litt mindre elbiler enn en Model S. Det går også med en hel del energi for å bygge jernbaneanlegg, enten vi snakker om Romeriksporten eller Follotunnelen. Betong er en CO2-bombe.

    http://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/rapp_200849/rapp_200849.pdf
     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Ang regnskapet på utslippet til en buss. Ser at forbruk/utslipp er statisk, men er det virkelig det? Bruker en buss lik mengde drivstoff når den er full av passasjerer som når den er tom?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.274
    Antall liker
    40.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det gjør den nok ikke. Vekten av passasjerene må utgjøre en betydelig andel av totalvekten, og dermed påvirke hvor mye energi som trengs for å få den opp i fart etter en stopp.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.721
    En buss veier type 12-16 tonn. 50 pax veier et sted mellom 3 og 4 tonn. Så det har sitt å si, men blir neppe den mest signifikante komponenten.

    De vanlige røde bussene i Oslo uten ledd veier 12 tonn uten passasjerer. Tillatt nyttelast er nesten seks tonn, men om det er plass til nesten seks tonn passasjerer vet jeg ikke.

    Vekt har mye å si i bykjøring pga hyppige akselerasjoner etter ymse typer stopp. Ellers har ikke vekt allverdens å si for drivstofforbruket så lenge det er flatt og farten kan holdes konstant. I oppoverbakke eller kupert landskap blir saken en annen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    En annen fordel buss med euro 6 motor er at Nox utslippet er redusert til en tiendedel av hva det var med euro 5 og nå er utslippet det samme som en 2-3 år gammel diesel bil
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.789
    Antall liker
    1.378
    Torget vurderinger
    1
    Ang regnskapet på utslippet til en buss. Ser at forbruk/utslipp er statisk, men er det virkelig det? Bruker en buss lik mengde drivstoff når den er full av passasjerer som når den er tom?
    Skilnaden er ikkje so veldig stor.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.721

    - Ein buss brukar ca 3 liter pr mil, omtrent 750 g CO2 pr kilometer. Med ein passasjer blir dette 750 g/km. Vi må ha 12 passasjerar i bussen for å komme ned i samme c02 utslipp (62,5 g/km) som ein bil med førar og ein passasjer (dette forutsett at føraren av bilen sjølv har eit transportbehov, og ikkje berre er sjåfør). Full buss (50 pass) = 15 g/km.
    Utslippet fra en buss pr. kilometer vil variere svært mye med hvor bussen går. Langdistansekjøring med noen få stopp gir mye lavere utslippstall enn kjøring i Oslo hvor de må stoppe og aksellerere en bråte med ganger pr kjøretur grunnet hyppige av-/påstigninger, lyskryss, tett trafikk, galne syklister, fotgjengere og alt annet som påvirker flyten i bytrafikken. I Oslo er dog bussene stort sett veldig fulle, så tallene pr. passasjerkilometer blir nok gaske bra uansett.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.721
    Reisetid, kø, kollektivt fremfor bilen osv er for øvrig interessant: Jeg er heldigvis ikke avhengig av kollektivtransport eller bil for å komme meg til og fra jobben da jeg stort sett sykler. Verste kjøreturen jeg har hatt gikk fra Rikshospitalet i Oslo til Nordstrand hvor jeg bor i ettermiddagsrushet. Fra jeg startet bilen på Rikshospitalet til jeg parkerte hjemme gikk det nøyaktig en time. Turen ellers tar en 17-18 minutter på Ring 3. Det gikk i sneglefart hele tiden.

    Alternativet ville være trikken som har direkterute. Fra trikkestoppet hjemme og til huset tar det ca 5 minutter å gå. Etter rutetabellen bruker trikken 39 minutter. Da store deler av ruten går i trafikk er den relle reisetiden selvsagt betydelig lengre i rushtiden. Sitteplass er bare å glemme med mindre man går på ved en av de første stasjonene på ruten. Legg til litt forventet ventetid på trikestoppet og den faktiske reisetiden er ganske lik, selv om det føles som trafikken knapt beveger seg. Et lite ærend, barn som skal hentes eller leveres i barnehage og plutselig fremstår det som ganske attraktivt tidsmessig å stampe i rushet fremfor å reise kollektivt. Selv om trafikken i Oslo er ganske så ille i rushtiden er den ikke mye verre enn å reise kollektivt, og bortsett fra T-banen og toget som begge har dedikerte spor blir også kollektivtrafikken mye mindre effektiv i rushtiden.

    Man kan selvsagt innvende at det koster en del å kjøre, parkering kan bli dyrt og på trikken eller bussen kan man lese avisen eller en bok osv osv, men i ren reisetid så er det fremdeles en ganske grei deal å stå i køen. Altså vil folk stå i køen fordi det er rasjonell oppførsel for de. Da er det svært mye bedre at de gjør det i en elektrisk bil.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.605
    Torget vurderinger
    23
    Noen som husker de gamle trolley-bussene vi hadde i Oslo, Drammen, Stavanger og Bergen? Våknet man en morgen til "syngingen" av kabelen (som var festet til husveggen rett utenfor stuevinduet til min mormor som bodde i Jens Bjelke's gate i Oslo) når en buss passerte.

    Sakset fra Wiki;

    Fordeler

    • Lavere investeringskostnader enn for sporvogn (trikk), særlig på steder hvor trikk ikke finnes på forhånd. Kjøretøyene (pr. passasjerplass) er billigere, og en trenger jo ikke skinnegangen; gatevedlikeholdet forenkles. Derfor er trolleybussruter (også etter 2000) innført også i mindre byer, f.eks. Landskrona (ca. 40 000 innb.), og på middels trafikkerte ruter i storbyer hvor det ikke er nok trafikkgrunnlag for trikk.
    • Kjøretøyene har lengre levetid enn busser med forbrenningsmotor, bl.a. fordi varmeutviklingen i motorene er lavere.
    • Kan vike unna (opptil 3,5 m) ved f.eks. veiarbeider og ulovlig parkerte biler.
    • Bedre akselerasjon og stigeevne enn dieselbusser; bedre stigeevne enn trikker pga. gummihjulene.
    • Støysvak, ingen eksos, og ingen direkte CO2-utslipp.
    • Mer komfortabel enn busser med forbrenningsmotor.
    • Er i prinsippet CO2-nøytral hvis strømmen kommer fra f.eks. vannkraft.
    • Kan bruke alle slags energikilder som et kraftverk kan levere strøm fra.
    • Bruker mindre energi enn busser med forbrenningsmotor både fordi virkningsgraden er høyere, og fordi den kan gjenvinne energi ved bremsing.
    Ulemper

    • Ikke høyere kapasitet enn busser med forbrenningsmotor, dvs. mindre enn skinnegående transport.
    • Høyere investeringskostnader enn for busser med forbrenningsmotorer, både pga. ledningsnettet og fordi kjøretøyene er dyrere. Kjøretøyene koster omtrent det dobbelte av dieselbusser med samme kapasitet, men større produksjon er anslått å bringe merkostnadene ned i 20 %.[1]
    • Gir indirekte forurensninger og CO2-utslipp hvis den får strøm fra kraftverk basert på fossilt brensel.
    • Risiko for påkjørselsulykker av fotgjengere, fordi de ikke hører trolleybussen når den nærmer seg.
    • Hvis en gate blir stengt, kan ikke en trolleybuss uten videre kjøre en annen gate uten ledningsnett. Trolleybusser har imidlertid et nødaggregat for å kunne kjøre korte strekninger uten strøm, og duobusser har en vanlig forbrenningsmotor eller batteridrevet motor for bruk på strekninger uten strømtilførsel.
    • Noen mener ledningsnettet er stygt, særlig i gatekryss eller der flere trolleybussruter møtes.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.605
    Torget vurderinger
    23
    Bergen - alltid foran :D

    Både trolleys, bybane, Fløibane, taubane og bæltrivelige folk! Tror jeg melder overgang.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.175
    Antall liker
    10.735
    Nå er jeg sikker på at Gjestemedlem har blitt religiøs og leser ett kapittel Tesla User manual som kveldsandakt og streamer uttalelser fra Pastor Musk som morgenandakt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.274
    Antall liker
    40.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sto tilfeldigvis først i køen ved et rødlys i går. Lett regn, våt og glatt fotgjengerovergang rett foran meg, autovern rett til høyre for bilen. Så jeg stemplet høyre pedal og holdt den der. To av hjulene traff den våte epoxyen i fotgjengerovergangen etter et par meters akselerasjon, de to andre hadde fortsatt brukbart grep på våt asfalt. Det føltes omtrent slik, både mht akselerasjon og retningsstabilitet:

    aircraft-carrier-33.jpg

    Man kan bli religiøs av mindre enn det.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.407
    Antall liker
    1.942
    Når den får selv Gjestemedlem til å fremstå som rene ayatollaen er den sikkert ikke så verst Pink... 😉
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Elbiler slipper ikke ut noen klimagasser. Så nullutslippsbiler er en helt korrekt betegnelse.
    Lokalt, ikke på verdensbasis! Så lenge ingen kan garantere at den strømmen du lader opp med kommer fra vindkraft eller vannkraft, så er IKKE nullutslipp riktig.

    Når det gjelder strømmen så er så godt som all strøm produsert i Norge fra miljøvennlig vannkraft. At det andre steder i verden ennå lages kraft på mindre miljøvennlige måter er trist og noe de bør slutte med, men det vedkommer ikke den norske debatten. Produksjon av kraft fra vann, vind og sol medfører heller ingen utslipp av klimagasser. Norge er netto eksportør av strøm. Vi produserer mer enn vi forbruker selv totalt sett og tøyseargumenter om "europeisk strømnett" og kullkraft i Albania slikt er dermed ikke relevante overhodet.
    TULLPRAT! Vi eksporter og importerer, og i noen år har vi importert mere enn vi har eksportert. Alt avhenger av hvilken pris kraftselskapene får for strømmen. Dette handler som alltid om penger.
    Produksjon, forbruk, import og eksport av elektrisk kraft (GWh)

    Kombinasjonen av ren strøm og elbiler er uslåelig og noe hele resten av verden må ta oss etter. Norge er et foregangsland på begge områder. På sikt bør det bli et internasjonal forbud mot både eksosbiler og kraftprodukjson fra brenning av olje, kull og gass. På strømmen som brukes til å lade bilene i Norge betaler folk nøyaktig den samme avgiften som dem som bruker strøm til andre formål. Og ja, det er også mer miljøvennlig å varme stuen med en panelovn eller varmepumpe enn å brenne koks, fyringsolje eller gamle aviser og det er flott at folk går over til elektrisk oppvarming.
    Dette handler om livsløpet til en el-bil og da må man regne fra vugge til grav. Jeg er ikke så sikker på om el-bil kommer heldig ut om man regner på produksjonskostnader og destruksjonskostnader. At el-motoren er overlegen de aller fleste motorer i virkningsgrad er det ingen tvil om og at det lokalt vil være positivt for miljøet er det heller liten tvil om. Men denne opphausingen og nærmest religiøse holdningen er ikke positiv!

    Jeg tror at små 3-sylindrede diesel og bensin biler (avhengig av om det er lang kjøring eller by kjøring) må leve side om side med el-biler lenge enda og jeg tror ikke teknologien er ferdigutviklet der heller. Det kan være at el-bil er fremtiden, men det gjenstår å se. Hydrogen er også med i dette racet, men per dags dato er det for dyrt å produsere hydrogen (med mindre man bor på Island).
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er ikke bare tullprat, sjeldent vi ikke har produksjonsoverskudd av vannkraft i Norge, globalt sett er det også urelevant om vår vannkraft forbrukes i Mongolia eller Norge
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Norsk eksportbalanse de siste 10 årene.

    balanse.jpg

    Så jo. Vi er godt på plussiden i Norge, så vi kan med trygghet fastslå at alt vi bruker av strøm her i Norge er fra fornybare miljøvennlige kilder. I andre land med forurensende energiproduksjon er det kanskje litt anderledes. Men det er en debatt for forurensende utlendinger, ikke oss.

    Overgangen til forurensningsfri bilpark vil ta noen år. Forbedringer i eksosparken er hyggelig, men en midlertidig nedtrapping.

    Hydrogen er artig nok. Glimrende lokalt, men lite energieffektivt i forhold til å lagre energien direkte i batterier. Vel, med mindre det dukker opp en revolusjonerende genial måte å fremstille hydrogengass på da. Sol, vind vann og batterier er noe det beste som er kokt i hop så langt. Men genialt om hydrogen blir et alternativ. Hydrogenbiler er jo elektriske biler som får strøm fra celler som brenner hydrogen i stedet for direkte fra batterier.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.359
    Antall liker
    8.833
    Torget vurderinger
    1
    klart, tar man høyde for at det er minimum 2 i bilen og veldig få i bussen blir regnestykket stygt men i de store byene så er det stort sett en i hver bil og bussene er smekkfulle i rushen
    En mandags kveld ca klokka halv tolv telte jeg tretten busser i Tromsø sentrum i løpet av to minutt. Ingen hadde mer enn tre passasjerer....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå er jeg sikker på at Gjestemedlem har blitt religiøs og leser ett kapittel Tesla User manual som kveldsandakt og streamer uttalelser fra Pastor Musk som morgenandakt.
    Brukermanualer er for pingler.

    Men jeg har sans for Elon Musk. Det er ikke så mange slike humanoider.

    Lager verdens beste elekriske biler.

    Åpner alle patenter for alle å bruke.

    Investerer alt han eier i sine prosjekter.

    Lager et romfartsprogram som konkurrerer med NASA.

    Har som mål å kolonisere Mars.

    Lager verdens største batterifabrikk.

    Åpner alle patenter for alle i hele verden å bruke.

    Satser tungt på å høste solenergi gjennom Solar City prosjektet.

    Lager en mal for ultimat tranport via skinner ... og beviser konseptet .. og oppfordre "noen" til å bruke det.


    ..

    Ja dette er en unik mann med ressurser og vilje til å forandre verden til noe bedre for oss alle.

    ..

    Religion derimot betyr å dyrke og krype for et eller annen grotesk ørkenmonster fra fantasier og mareritt eller dens selverklærte "profeter".

    ..


    I tillegg lager Tesla en av de kuleste bilene i verden så langt --- en Model S P85D

    Og jeg eier en :)

    Edda bedda!

    (selv om jeg liker Triumph Spitfire mer enn de aller aller fleste andre biler. Hadde kost meg mye mer i en slik enn i en Veyron eller en MG)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.175
    Antall liker
    10.735
    He-he, du er en sann troende, Deph. Godt å se at du endelig har funnet din tro. :)

    (Takk for siste setning, helt enig med deg der.)
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.673
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    klart, tar man høyde for at det er minimum 2 i bilen og veldig få i bussen blir regnestykket stygt men i de store byene så er det stort sett en i hver bil og bussene er smekkfulle i rushen
    En mandags kveld ca klokka halv tolv telte jeg tretten busser i Tromsø sentrum i løpet av to minutt. Ingen hadde mer enn tre passasjerer....
    Ja, Norge er mer enn Oslo. I Trondheim er det mye folk på bussene i rushtiden, ellers er det langt mellom passasjerene.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.238
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så jo. Vi er godt på plussiden i Norge, så vi kan med trygghet fastslå at alt vi bruker av strøm her i Norge er fra fornybare miljøvennlige kilder. I andre land med forurensende energiproduksjon er det kanskje litt anderledes. Men det er en debatt for forurensende utlendinger, ikke oss.
    Det var da voldsomt til enøydhet. For hver Tesla vi lader med ren strøm, eksporterer vi mindre ren strøm, som må erstattes av noe. Energiregnskap funker ikke på den måten som evangelistene vil ha det til. Vi kan muligens stenge grensene for utlendinger, men ikke for fri vareflyt (eller har du plutselig blitt for norsk jordbruk og høye tollgrenser?)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.721
    Det var da voldsomt til enøydhet. For hver Tesla vi lader med ren strøm, eksporterer vi mindre ren strøm, som må erstattes av noe. Energiregnskap funker ikke på den måten som evangelistene vil ha det til. Vi kan muligens stenge grensene for utlendinger, men ikke for fri vareflyt (eller har du plutselig blitt for norsk jordbruk og høye tollgrenser?)
    Det er et tulleargument, ikke fordi det nødvendigvis er feil (men heller ikke nødvendigvis korrekt), men fordi det er så ekstremt irrelevant. Om absolutt hele den norske privatbilparken var elektrifisert ville det legge beslag på ca 6% av normal årsproduksjon i Norge. Selv bruker jeg over 10 ganger så mye strøm på huset som på bilen eksempelvis.

    Folk som bruker dette argumentet burde slå ned inntemperaturen noen grader og ta på en genser og i alle fall ikke bo i enebolig med varmelekkasje til seks (store) sider.

    Norsk og nordisk kraftproduksjon kommer til å øke i årene fremover, mens forbruket har gått noe ned de siste årene. Er det noe vi har nok av her i landet fremover så er det strøm - det er også grunnen til at elektrisk energi med levering 10 år frem i tid også er billig i kraftmarkedet, og nei, den kan ikke automatisk eksporteres til utlandet. Til det trengs det kapasitet som ikke finnes og import/eksport er styrt av pris.

    Og europeisk kullkraft durer, til liks med alle termiske kraftverk på stabil last. Dersom du tror at litt (eller mye) elbillading til eller fra i Norge påvirker produksjonsplanleggingen på et kullkraftverk i Tyskland så må du nok tro om igjen.

    Og til slutt er europeisk kullkraft underlagt Co2-kvotesystemet, så reduksjon der tyter fort ut et annet sted dersom de selger kvotene de ikke lengre trenger.

    Så hvem som er enøyd er høyst diskutabelt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Man redder uansett ikke verden med å kjøpe en bil uavhengig av drivstoff.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.673
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Uansett er en Tesla en bil for spesielt interesserte. De færreste er ute etter en bil over 500 kKr. Og de elektriske bilene som koster mindre enn det har alt for liten rekkevidde. Så hele diskusjonen er uinteressant. Og om man i Norge klarer å få folk til å kjøre elektrisk betyr det ingen ting i den store sammenhengen. De man må overbevise er de som bor steder der det er stor trafikk, og der kjøper de ikke elektriske biler. Jeg var nettopp på Okinawa. En liten øy som er perfekt for elektriske biler. Øya er vel ca 10 mil lang (kanskje noe mer) slik at selv en Leaf har stor nok rekkevidde. Det er veldig godt utbygd med ladestasjoner, og biler her trenger ikke stor rekkevidde da de aldri vil forlate øya. I løpet av 3 dager så jeg kanskje 3 elektriske biler...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.238
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var da voldsomt til enøydhet. For hver Tesla vi lader med ren strøm, eksporterer vi mindre ren strøm, som må erstattes av noe. Energiregnskap funker ikke på den måten som evangelistene vil ha det til. Vi kan muligens stenge grensene for utlendinger, men ikke for fri vareflyt (eller har du plutselig blitt for norsk jordbruk og høye tollgrenser?)
    Det er et tulleargument, ikke fordi det nødvendigvis er feil (men heller ikke nødvendigvis korrekt), men fordi det er så ekstremt irrelevant. Om absolutt hele den norske privatbilparken var elektrifisert ville det legge beslag på ca 6% av normal årsproduksjon i Norge. Selv bruker jeg over 10 ganger så mye strøm på huset som på bilen eksempelvis.

    .
    My point exactly. Det var ikke jeg som argumenterte for at Teslaer på norsk vannkraft løste et miljøproblem. De pengene vi ksster ut av vinduet på å subsidiere disse, ville hatt vesentlig større miljøeffekt brukt på annen måte. Det er omtrent den mest kostbare CO2 reduksjonen man kan tenke seg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.274
    Antall liker
    40.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ganske interessant hvordan Japan har gjennomført en massiv utbygging av ladestasjoner, men likevel ikke fått noe særlig fart på salget av elektriske biler. Landet er jo befolket av de største teknofriker verden har sett, så det er neppe angst for ny teknologi som holder dem tilbake. Noen som vet?

    Ellers kikket jeg på prisene for spotpris på strøm med opprinnelsesgaranti i dag. Interessant nok var den en god del billigere enn spotpris uten opprinnelsesgaranti. Huh? Jeg sparer penger på å kjøpe garantert fornybar kraft i stedet for å ta miksen som den er? Hvor skal jeg signere??
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det er ganske interessant hvordan Japan har gjennomført en massiv utbygging av ladestasjoner, men likevel ikke fått noe særlig fart på salget av elektriske biler. Landet er jo befolket av de største teknofriker verden har sett, så det er neppe angst for ny teknologi som holder dem tilbake. Noen som vet?

    Ellers kikket jeg på prisene for spotpris på strøm med opprinnelsesgaranti i dag. Interessant nok var den en god del billigere enn spotpris uten opprinnelsesgaranti. Huh? Jeg sparer penger på å kjøpe garantert fornybar kraft i stedet for å ta miksen som den er? Hvor skal jeg signere??
    I Japan må du ha parkeringsplass for å ha bil. Det er vanskelig og dyrt å ha en parkeringsplass i Japan, derfor lite elbiler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn