Politikk, religion og samfunn Går det an å dele veiene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor skal noen sykle på eller i sporet?
    Vanskelig å svare på, men jeg regner med at noen* kommer til å gjøre det allikevel.


    *Man ser jo tidvis noen sløve kniver som synes turveien fra Sognsvann til Ullevålseter er en fin løype for sykling i høy fart, gjerne søndag kl 13. Disse, om de kjøper fatbike, synes sikkert det er like fint å sykle der om vinteren og, og da midt i sporet. Dessuten kryr verden av folk som står til venstre i rulletrapp, og det er ingen grunn til å tro at disse ikke vil ha fatbike, og man vet hvor de kommer til å sykle.

    For ordens skyld: Jeg har ingenting i mot hverken sykling eller fatbikes, og kjøper kanskje en fatbike selv.
    Hvis man må ferdes i skiløypene skulle jeg tro det ville være enklest å sykle mellom skisporene.

    I Kristiansund bruker hestefolket de oppkjørte skiløypene for at hestene skal slippe å kave i løssnø så kandidater til Darwin award finnes innenfor de fleste hobbyer.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Disse burde kanskje forlengst flyttet til mer incestiøse rurale strøk hvor de kan herje mer fritt med sine store navler.
    Slike fremmedkarer graver vi ned bak uthusveggen!:rolleyes:
    bror din?
    Nei, litt mer framandkar enn som så!;) I incestiøse rurale strøk må vel alt til og med søskenbarn kunne godtas som "en av oss"? ;);)
    Så lenge innavlskoeffisienten ligger i området 5-10% er vel alt greit.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    En litt spesiell opplevelse på vei hjem fra jobben i går kveld....

    På Ekebergveien mellom Kastellet og Bråten kom det en bil opp på siden av meg. Bilen sakket av til samme fart som meg, så sveivet sjåføren eller passasjeren ned vinduet og kastet et eller annet på meg. Antageligvis var det et pappbeger med kaffe av et eller annet slag, etter fargen på flekken å dømme. Den traff øvre del av ryggen. Jeg kan ikke helt se at jeg gjorde noe som var veldig provoserende. Jeg lå i sykkelfeltet, riktignok hadde jeg noen få hundre meter før lagt meg ut for å kjøre forbi en annen syklist, en parkert gravemaskintransport og et inngjerdet anleggsområde i sykkelfeltet. Men likevel?

    Jeg lurer: Hva i helvete er det som får voksne mennesker til å gjøre sånt?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Noen mennesker skulle jeg hatt i enerom i en time. Kun meg, vedkommende og en nebbtang.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Hvilken kommune?

    Kommune-bil kjørte på syklist - stakk fra åstedet - VG Nett

    - Ting tyder på at syklisten har syklet rett ut i veien og at bilisten ikke har fått med seg hva som har skjedd, sier operasjonsleder i Oslo Politidistrikt, Tor Grøttum.

    Nuvel, jeg sykler også "rett ut i veien" og tvinger meg foran biler som har vikeplikt for meg mens jeg deler ut langfingre og ukvemsord, og det bokstavelig talt daglig når jeg er i Oslo. Om bilen eller sykkelen har skylda fremkommer ikke, og det er alltid det viktigste. Knuste legemsdeler og varige men, javel, men Hvem Har Skylda?
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.739
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    Hvilken kommune?

    Kommune-bil kjørte på syklist - stakk fra åstedet - VG Nett

    - Ting tyder på at syklisten har syklet rett ut i veien og at bilisten ikke har fått med seg hva som har skjedd, sier operasjonsleder i Oslo Politidistrikt, Tor Grøttum.

    Nuvel, jeg sykler også "rett ut i veien" og tvinger meg foran biler som har vikeplikt for meg mens jeg deler ut langfingre og ukvemsord, og det bokstavelig talt daglig når jeg er i Oslo. Om bilen eller sykkelen har skylda fremkommer ikke, og det er alltid det viktigste. Knuste legemsdeler og varige men, javel, men Hvem Har Skylda?
    Sykehusene er fulle av folk som "Ikke Hadde Skylda" !!
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det kommer vel an på den som ligger på sykehuset. I et nyhetsoppslag er det uansett det sentrale poenget.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.739
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    Nå har jeg bedre ting å ta meg til enn å ligge på sykehus så jeg unngår "å kjøre rett ut i veien" selv om jeg muligens kan ha "rett" til det!
    Joda jeg er sikkert feig, men som fotgjenger/syklist ja faktisk også som motorsyklist ser jeg det som bortkastet å sloss med biler! Ambisjonen er å unngå å ligge på sykehuset og "ha rett"!

    Ender jeg i "penal" eller i rullestol blir ikke mitt liv bedre ved at en tilfeldig dum sjåfør blir "hengt"!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Å 'henge' en bilist som stikker fra et ulykkessted har lite med hvorvidt noen andre har havnet i penal, på sykehus eller i rullestol. Hensikten med straff i trafikksaker som i alle andre saker er individualprevensjon og allmenprevensjon. Hensikten med straff er at verken vedkommende tosk eller en annen tosk gjør det samme igjen. Lett å sympatisere med Tottes etterlysning av saklig info om hvem som hadde skyld i sammenstøtet også.
     
    Sist redigert av en moderator:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg var svært nærme å ta ut en syklist på Karl Johan nettopp. Han kom syklende i høy fart oppover med hodelykt, men unngikk så vidt sammenstøt, nok også på grunn av at totte flyttet seg raskt på refleks. Litt synd, men slik går det av og til. Neste gang går han ned.

    Alle mot alle!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nok et hjertesukk fra en syklist. Vi står ikke stille, og det byr tilsynelatende på en del utfordringer for den uoppmerksomme bilist.


    Det er ikke OK å svinge av til venstre og inn på gårdsplassen når en møtende syklist må nødbremse for ikke gå rett i sida på bilen din. Du har vikeplikt når du skal krysse motgående kjørefelt.


    Det er ikke OK å svinge av til høyre uten å sjekke i speil og blindsone. Det kan komme en syklist i sykkelfeltet, selv om du akkurat brukte det som parkeringsplass. Du har vikeplikt når du skifter felt eller krysser et annet felt.


    Det er ikke greit å begynne å kjøre forbi hvis du ikke rekker å bli ferdig med det. Det er enda mer kleint når du legger deg inn igjen før du har kommet helt forbi. Verre enda en gang er det når du må begynne å bremse ned samtidig som du legger deg inn igjen. Noe av poenget blir borte når du allerede under forbikjøringen bremser ned til lavere fart enn den du kjører forbi.


    Jeg skal på ingen måte påstå at verken jeg eller andre syklister er feilfrie. Jeg så for eksempel en annen syklist som kjørte på rødt i dag. Ikke bra. To bilister også, forresten. Heller ikke innafor.


    Poenget mitt er ganske enkelt. Jeg både sykler og kjører bil. Det er en del rart på veiene uansett. Men bilister oppfører seg gjennomgående langt verre overfor syklister enn mot andre bilister. Spesielt gjelder det åpenbare brudd på vikeplikten.
     
    Sist redigert av en moderator:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.700
    Antall liker
    11.054
    Sted
    Trondheim
    Man skal ikke se bort fra at det noen ganger er vanskelig å se syklister, og at de noen ganger kommer i uforholdsmessig stor fart. Jeg ble for en stund siden kjeftet opp av en syklist i blå sykkeldress som krysset veien uten å gi tegn og som hadde en blå bakgrunn som gikk i et med sykkeldressen (han syklet forbi en blå buss som sto på en holdplass og skar over veien rett foran meg (det var nok et fotgjengerfelt der). Han hadde meg til høyre for seg, så det var han som hadde vikeplikt. I tillegg var det svært vanskelig for meg å se ham mot den blå bakgrunnen.
    Så en del syklister kunne også godt ta litt hensyn og følge trafikkreglene for kjørende.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.248
    Antall liker
    14.800
    Jeg har en følelse av at det er et visse overlapp i utvalgene "folk som sykler som idioter" og "folk som kjører som idioter".

    For øvrig er jeg fascinert over risikoen syklister er villige til å ta for å komme 5 sekund før på jobben. Uansett hvem sin feil det måtte være er konsekvensene av en ulykke mye større for syklisten.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.756
    Antall liker
    11.992
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Gjerne de som sykler som idioter som deretter setter seg inn i sin bil og kjører som idioter...

    Kjører både bil, mc og sykkel (i hovedstaden).. Mye gale å se på veiene. Og i sentrum er syklistene helt gale...
    På "hovedveiene" begynner el-bil eiere (spesielt de med litt raske) å virkelig glemme å bruke speil etc.


    Og av og til MC førere som ikke oppfører seg bra.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Gjerne de som sykler som idioter som deretter setter seg inn i sin bil og kjører som idioter...

    Kjører både bil, mc og sykkel (i hovedstaden).. Mye gale å se på veiene. Og i sentrum er syklistene helt gale...
    På "hovedveiene" begynner el-bil eiere (spesielt de med litt raske) å virkelig glemme å bruke speil etc.


    Og av og til MC førere som ikke oppfører seg bra.
    Du kan ha et poeng. Jeg tar meg selv i å sykle som sykkelist i trafikken, istedet for å sykle som om jeg kjører bil. For det tror jeg er det største problemet, de som sykler følger ikke de vanlige kjørereglene. De sykler i trafikken og forventer forskjellsbehandling fra andre trafikanter, mens de selv skal kunne gjøre litt som de vil.

    Og billister må ha litt mere tålmodighet. Skal sykkelistene sykle etter trafikkreglene, må de også få tid til det!

    Uansett, sykkelisten er den svake parten her, så til syvende og sist er det billisten som må ta det største hensynet. At så mange som 2 av 10 er blitt forsøkt presset av veien er smått utrolig og vitner om at en del ikke burde hatt lappen.

    - Jeg har blitt presset av veien, sneiet, truet og skjelt ut - tema - Dagbladet.no
    Vil forsone syklister og bilister med nye skilter
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.203
    Antall liker
    10.761
    Kjære du som sykler på samme vei som jeg kjøre bil kl.06:00 om morgenen: På grunn av at det er bygd GS-vei så er veien så smal at det ikke er midtstripe der. Det er også litt dårlig med gatelys på veien, det er GS-veien som er prioritert i så henseende. Når morgenrushet går på denne veien, hvorfor i helvete kan du ikke bruke GS-veien istedefor å ligge å presse og sinke bilene på den ordinære veien?
    I tillegg så er det et traffikert veikryss på denne veien, med GS-vei på andre siden, hvorfor i svarte må du da frese forbi veikrysset i 60+, særlig på de tidene det er mørkt og du har en meget dårlig frontlykt?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.419
    Antall liker
    1.967
    Det er lettere å få til varig fred i Palestina, (inklusive nabobygdene) enn å få løst dette spørsmålet Pink
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Bare for å være litt djevelens advokat, hvor mange sekunder taper du som billist på at denne personen sykler der?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.203
    Antall liker
    10.761
    Bare for å være litt djevelens advokat, hvor mange sekunder taper du som billist på at denne personen sykler der?
    For å snu det litt på hodet, hvor mange sekunder taper pedalfantomet hvis han bruker GS-veien? I tillegg utsetter han seg selv for stor fare ved å sykle på denne veien med såpass stor trafikk, også tungtrafikk. Et siste moment er at en mann hindrer mange andre mennesker, det burde kanskje ha vært motsatt?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    899
    Det er lettere å få til varig fred i Palestina, (inklusive nabobygdene) enn å få løst dette spørsmålet Pink
    Dette spørsmålet ville bli besvart dersom Pink selv satte seg på sykkelen.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Bare for å være litt djevelens advokat, hvor mange sekunder taper du som billist på at denne personen sykler der?
    For å snu det litt på hodet, hvor mange sekunder taper pedalfantomet hvis han bruker GS-veien? I tillegg utsetter han seg selv for stor fare ved å sykle på denne veien med såpass stor trafikk, også tungtrafikk. Et siste moment er at en mann hindrer mange andre mennesker, det burde kanskje ha vært motsatt?
    Siden han har all lovlig rett til å være der, hva med å svare på spørsmålet?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.992
    Antall liker
    13.674
    Sted
    Smurfeland
    Bare for å være litt djevelens advokat, hvor mange sekunder taper du som billist på at denne personen sykler der?
    For å snu det litt på hodet, hvor mange sekunder taper pedalfantomet hvis han bruker GS-veien? I tillegg utsetter han seg selv for stor fare ved å sykle på denne veien med såpass stor trafikk, også tungtrafikk. Et siste moment er at en mann hindrer mange andre mennesker, det burde kanskje ha vært motsatt?
    Siden han har all lovlig rett til å være der, hva med å svare på spørsmålet?
    Dette er noe som irriterer meg også, og noe jeg opplever en del på vei hjem fra jobb om ettermiddagen. Det er rushtrafikk, men syklistene insisterer allikevel på å sykle på en smal vei med 60 km/t fartsgrense, istedenfor den brede, nesten folketomme gang og sykkelveien som går parallellt med veien.

    Hvorfor? Man må ikke alltid gjøre alt som er lov, hvis man kan oppnå nesten samme resultat med en tilnærmet lik løsning hvor man ikke er til hinder og irritasjon for andre, samtidig som man unngår å utsette seg selv for fare.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Noen klarer å irritere seg over alt som de selv ikke er en del av, så at noen irriterer seg over dette kommer ikke som en bombe. Jeg kan også irritere meg over at gangvei ikke blir brukt, men etter å ha tenkt litt på det, så skjønner jeg at å suse avgårde på en gangvei i 30-40 km/t ikke er så smart heller. Med mindre det ikke er andre brukere av gangveien, men det er vanskelig å gjette på forhånd.

    Jeg er bare usikker på hvor mye billistene egentlig taper på dette. Hvor mange sekunder eller minutter taper man?
    Og om det er nokså lite, hvorfor denne store irritasjonen?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.756
    Antall liker
    11.992
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Man kan akkumulere opp over tid, lange, mange og ofte kødannelser i det ganske land og antall folk i bilene. Kjenner man litt køteori så vet man at denne typen "trengsler" skaper større ringvirkninger enn det som kanskje den enkelte syklist/mopedbil etc. er klar over.

    Det går litt tid til skal du se pga. litt tankeløshet. Ser ikke det store problemet på ugunstige tidspunkt.

    Jeg har også nesten blitt meid ned av bilister når jeg sykler. Opplevd endel ubehageligheter..
    MEN: Ikke når jeg har fulgt veitrafikkloven og trafikkreglene (som også gjelder for syklister). Da har det aldri vært noe problem.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.203
    Antall liker
    10.761
    Bare for å være litt djevelens advokat, hvor mange sekunder taper du som billist på at denne personen sykler der?
    For å snu det litt på hodet, hvor mange sekunder taper pedalfantomet hvis han bruker GS-veien? I tillegg utsetter han seg selv for stor fare ved å sykle på denne veien med såpass stor trafikk, også tungtrafikk. Et siste moment er at en mann hindrer mange andre mennesker, det burde kanskje ha vært motsatt?
    Siden han har all lovlig rett til å være der, hva med å svare på spørsmålet?
    Jeg må bråbremse, taper 30 sekunder, bilen bak meg må bråbremse, taper 35 sekunder, bilen bak der må bråbremse, taper 40 sekunder, bilen bak............
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    30 sekunder? Ta tiden neste gang, jeg tror du ville blitt overasket... Med mindre det er umulig å komme forbi, så tviler jeg på at du taper mange sekunder og hvorfor skal du irritere deg over å tape max et minutt? Men billister kommer først, uansett?
    Jeg tror dette handler om hvem som klarer å irritere seg mest i trafikken. Det er ofte de samme som lett lar seg irritere her inne, virker det som...
    Sykkelister har noe å lære med hensyn på tidspunktene de sykler på, eksempelvis holde seg unna de verste tidspunktene og de har noe å lære når det gjelder å holde seg innefor de reglene som gjelder alle kjørende i trafikken. Samt at det finnes noen hobby sykkelister som ikke sykler så fort, de burde holdt seg på gang og sykkelvei.
    Men jammen har billister noe å lære når det gjelder å ta hensyn til både gående og syklende. Jeg har flere ganger hatt hjertet i halsen både som gående og syklende, da enkelte billister ikke skyr noe for å komme forbi eller ikke vil tape et sekund.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.203
    Antall liker
    10.761
    ^Når du kjører bil, irriterer du deg da over han foran som ligger 15 km/t under fartsgrensen?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    14.688
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Jag rekommenderar alla bilister som irriterar sig över landvägscyklisterna att ta några turer på cykel själv. Jag var en av de som irriterade sig blå över de samma momenten som går igen i tidigare inlägg, men efter att jag själv började cykla har jag fått en helt annan syn på problematiken. Irritation har bytts ut med ömsesidig respekt. Egentligen ganska enkelt detta märkte jag när man har erfarenhet i båda lägren.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    ^Når du kjører bil, irriterer du deg da over han foran som ligger 15 km/t under fartsgrensen?
    Jeg gjorde det før, nå har jeg funnet ut at livet er for kort til å irritere seg over alt og alle. Vedkommende gjør heller ikke noe ulovlig!
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Jeg irriterer meg mere over de som ligger rett oppi ræva på bilen min, uansett hvor fort jeg kjører. Det er jeg som får nakkesleng om de skulle brase inn bakfra, ikke de! De få minuttene jeg prøvde å komme tidligere før, har jeg innsett at er ganske så farlige minutter og jeg er ikke villig til å ta et liv eller drepe meg selv for de små minuttene!
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Kjære du som sykler på samme vei som jeg kjøre bil kl.06:00 om morgenen: På grunn av at det er bygd GS-vei så er veien så smal at det ikke er midtstripe der. Det er også litt dårlig med gatelys på veien, det er GS-veien som er prioritert i så henseende. Når morgenrushet går på denne veien, hvorfor i helvete kan du ikke bruke GS-veien istedefor å ligge å presse og sinke bilene på den ordinære veien?
    I tillegg så er det et traffikert veikryss på denne veien, med GS-vei på andre siden, hvorfor i svarte må du da frese forbi veikrysset i 60+, særlig på de tidene det er mørkt og du har en meget dårlig frontlykt?
    Mest sannsynlig fordi gs veien holder en dårligere standard enn veien?
    Jeg bruker hovedsaklig veiene når gs holder lav standard. Jeg bruker også veien når gs har mange kryssende utkjørsler hvor jeg har vikeplikt, mens jeg har forkjørsrett på veien.

    Hvis du fjerner dempere og fjærer på bilen din, river ut setet og erstatter det med en bruskasse + monterer 20" på bilen din så vil du kjenne hvordan det er å sykle på en dårlig vedlikeholdt gs.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Ikke skyld på syklisten som ikke vil sykle på gangstien hvor han vikeplikt for alt og alle og strengt tat bør holde gangfart ved fotgjengerne.

    Skyld heller på politikere som kun har bygd veier, veier og veier til bil. Legg til rette for syklistene! Egne, sammenhengende brede sykkelfelt som blir vedlikeholdt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jaja, Pinky. Siden du taper 30 sekunder hver gang du må bremse ned for en syklist: Tenk på syklister neste gang du finner en parkeringsplass. Normalt sett bør det jo ta et par uker å finne en i de fleste byer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn