Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.268
    Antall liker
    40.820
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor er det spesielt vanskelig for elbiler? Det kryr jo av andre biler, til tross for både det og myndighetskrav til vedlikehold som gjør at man i praksis må kaste bilen og kjøpe en ny etter fem år.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.359
    Antall liker
    8.832
    Torget vurderinger
    1
    El biler er for dyre. En e-Golf koster 15% mer enn en Golf GTI performance.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.174
    Antall liker
    10.729
    Uansett er en Tesla en bil for spesielt interesserte. De færreste er ute etter en bil over 500 kKr. Og de elektriske bilene som koster mindre enn det har alt for liten rekkevidde. Så hele diskusjonen er uinteressant. Og om man i Norge klarer å få folk til å kjøre elektrisk betyr det ingen ting i den store sammenhengen. De man må overbevise er de som bor steder der det er stor trafikk, og der kjøper de ikke elektriske biler. Jeg var nettopp på Okinawa. En liten øy som er perfekt for elektriske biler. Øya er vel ca 10 mil lang (kanskje noe mer) slik at selv en Leaf har stor nok rekkevidde. Det er veldig godt utbygd med ladestasjoner, og biler her trenger ikke stor rekkevidde da de aldri vil forlate øya. I løpet av 3 dager så jeg kanskje 3 elektriske biler...
    For de aller fleste så er det rekkevidde nok på selv de minste el-bilene til den daglige kjøringen. De "dårligste" har en rekkevidde på minimum 75 km. Folk må legge fra seg vanen med å fylle tanken en gang i måneden og innstille seg på å fylle hver natt.
    Man må omstille seg til at bil nr. 2, som de fleste har, er en større bil med lang rekkevidde og da havner vi foreløpig på en fossilbil. (For folk flest)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.172
    Antall liker
    14.720
    Husk at Otare må kunne kjøre 90 mil uten å pisse.

    Ellers er det aller mest tullete standpunktet at Norge er irrelvant. Norge er landet alle som ser på en overgang bort fra fossile biler ser til - ganske enkelt fordi det ikke er noen andre steder å se. Norge er et viktig marked for at produsenter får avsetning på bilene sine, noe som igjen fører til satsing, teknologiutvikling og forbedring av produktene. Det er ikke så mange år siden elbil var for ekstremt spesielt interesserte. Nå er det som en vanlig bil - så lenge man takler å putte bilen i kontakten ved passe intervaller og innser hva det reelle rekkeviddebehovet i det daglige faktisk er. Jeg lader Teslaen annenhver eller hver 3. dag fra en vanlig stikkontakt. Holder lenge for mitt bruk. Hadde jeg hatt 15 mil pendlig daglig hadde jeg trengt en større kurs til garasjen. Den ekstra belastningen på strømnettet er langt mindre enn forskjellen på sommer- og vinterforbruk. Dersom Norges strømnett bryter sammen av elbiler burde det også bryte sammen hvert år det er -10 i Oslo.

    Norge har også svært varierende vær og utfordrende topografi så det er et utmerket sted å teste hvordan noe faktisk funker i praksis. Det er ikke uten grunn at tyske bilfabrikanter har tatt testturer til Norge i årevis når det er nye modeller på vei.

    I en verden som skal bevege seg bort fra brenning av hydrokarboner må biler nødvendigvis gå på noe annet enn bensin/diesel. P.t. er strøm det eneste fornuftige alternativet - hydrogen er betydelig mindre energieffektivt.

    Glem heller ikke at de fleste elbiler i Norge ikke er Tesla. Det går opp for stadig flere hva de faktisk trenger og økonomien i caset er ekstremt bra når man tenker gjennom det. Men noen mil pendlig hver vei til og fra jobben daglig og en bomring som passeres osv så er en Leaf eller lignende så godt som gratis å ha i fem år. At noen har veldig vanskelig for å skjønne det får de ta ansvar for selv.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.359
    Antall liker
    8.832
    Torget vurderinger
    1
    Husk at Otare må kunne kjøre 90 mil uten å pisse..
    Mandag kjørte jeg 43mil uten å stoppe. Muligens unødvendig å påpeke at jeg heller ikke pissa på turen....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.172
    Antall liker
    14.720
    El biler er for dyre. En e-Golf koster 15% mer enn en Golf GTI performance.
    Driftskostnadene på en e-Golf er mye lavere. Merkes godt om det er mye kjøring til daglig. Om man er slik disponert at man vil ha en Golf GTI performance fordi den er GTI performance så er neppe e-Golf et reelt alternativ uansett. Bil er stort sett et transportmiddel og uansett hvor fet bil man måtte eie så kjøres den sjelden veldig fort eller veldig sportslig i Norge eller andre steder. Køen i rushet går ikke noe fortere om man har en GTI performance istedenfor en e-Golf. Jeg er såpass barnslig at jeg synest det er gøy å gruse en Prosche ut fra et lyskryss. Jeg er fullt klar over at Prosche er en sportsbil og min Tesla ikke er det, men mysteriet er egentlig hvorfor folk vil ha en sportsbil forå kjøre rundt i Oslo. Jeg er rimelig sikker på at 95% av alle som eier en Porsche aldri her bedrevet noe som vagt minner om sportslig kjøring med Porschen sin.

    Relativt sett kommer kostaden for elbiler kun til å gå en vei: Nedover. Det er foreløbig små volumer og batteriene er dyre - begge er ting jeg er rimelig sikker på vil bevege seg i riktig retning.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    El biler er for dyre. En e-Golf koster 15% mer enn en Golf GTI performance.
    Driftskostnadene på en e-Golf er mye lavere. Merkes godt om det er mye kjøring til daglig. Om man er slik disponert at man vil ha en Golf GTI performance fordi den er GTI performance så er neppe e-Golf et reelt alternativ uansett. Bil er stort sett et transportmiddel og uansett hvor fet bil man måtte eie så kjøres den sjelden veldig fort eller veldig sportslig i Norge eller andre steder. Køen i rushet går ikke noe fortere om man har en GTI performance istedenfor en e-Golf. Jeg er såpass barnslig at jeg synest det er gøy å gruse en Prosche ut fra et lyskryss. Jeg er fullt klar over at Prosche er en sportsbil og min Tesla ikke er det, men mysteriet er egentlig hvorfor folk vil ha en sportsbil forå kjøre rundt i Oslo. Jeg er rimelig sikker på at 95% av alle som eier en Porsche aldri her bedrevet noe som vagt minner om sportslig kjøring med Porschen sin.

    Relativt sett kommer kostaden for elbiler kun til å gå en vei: Nedover. Det er foreløbig små volumer og batteriene er dyre - begge er ting jeg er rimelig sikker på vil bevege seg i riktig retning.
    Bil er forsatt status og selv om Tesla er billigere i Norge enn de fleste andre steder handler det forsatt mye om status som på mye annet....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.670
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Selv om den daglige kjøringen lett kan greies med en el-bil, føler jeg at det er en begrensning å kjøpe en bil som må være der den blir levert og ikke kan brukes på lengre avstander. Jeg synes at en Tesla er for dyr, og jeg vil gjerne kunne reise avgårde uten å måtte planlegge ruten etter hvor det er ladestasjoner. Å kjøre 15 mil for så å vente 3-4t (noe du gjerne må hvis du skal lade batteriene helt opp for å få full rekkevidde igjen) før jeg kan kjøre 15 mil til er ikke spesielt attraktivt for meg.
    For å unngå dette har jeg bestilt meg en plug-in hybrid. Alternativet ville være å ha 2 biler, evt. å leie en bil de gangene man skal på langtur. Det er mulig at det siste faktisk ville bli det billigste.

    Og når det gjelder å kjøre langt uten å stoppe så ser jeg ikke behovet for å stoppe i hytt og pine bare for å stoppe. Skal jeg til Praha med bil vil jeg gjerne komme meg dit så fort som mulig - veiene og naturen er jo stort sett svært kjedelige fra Hamar og fram til Praha (med et lite unntak mellom Dresden og Ustí nad Labem) - ingen grunn til å stoppe med mindre man må. Jeg stopper for å tisse når jeg må tisse - jeg ser ikke poenget i å gå på do og presse ut en dråpe eller to fordi bilen må lades opp og jeg har en halvtime som jeg må bruke til noe. Jeg må ikke kjøre 90 mil uten å tisse, men hvis jeg ikke trenger å tisse på de 90 milene og veiene og naturen er kjedelige ser jeg ikke helt hvorfor jeg skulle stoppe? Med mindre jeg har en el-bil selvfølgelig - da må jeg stoppe enten jeg vil eller ikke.

    BTW: Er det noen som har sett noen beregninger på hvordan de nye avgiftene vil slå ut for plug-in hybrider? hk-delen skal fases ut over en periode på 5 år, noe som bør bety ca 15-18% reduksjon i den delen pr. år. Vektdelen av avgiftebn skal også reduseres noe, mens CO2 og NOx biten skal økes. For en GTE får du i dag ca 0 i avgift fordi summen av hk- og vektavgiften blir omtrent det som trekkes fra for reduserte utslipp. Hvordan blir dette fra årsskiftet? Slår det positivt ut, eller blir det ingen endring?
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Et forbud er jo gunstig for de i periferien som vurderer å bytte i løpet av de neste 4 årene.

    Selv om det hadde vært bedre for min del med bruktbilkollaps på P85d
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    et ev. forbud mot dieselbiler vil bare være på kommunale veier. Så lykke til med å håndheve loven.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.172
    Antall liker
    14.720
    BTW: Er det noen som har sett noen beregninger på hvordan de nye avgiftene vil slå ut for plug-in hybrider? hk-delen skal fases ut over en periode på 5 år, noe som bør bety ca 15-18% reduksjon i den delen pr. år. Vektdelen av avgiftebn skal også reduseres noe, mens CO2 og NOx biten skal økes. For en GTE får du i dag ca 0 i avgift fordi summen av hk- og vektavgiften blir omtrent det som trekkes fra for reduserte utslipp. Hvordan blir dette fra årsskiftet? Slår det positivt ut, eller blir det ingen endring?
    Det er kun offentliggjort prinsipper (mer vekt på utslipp, mindre på vekt og effekt osv), så noen beregninger er neppe mulig å gjøre. Det blir nok mer gunstig med hybrid, men siden det som du sier ikke er særavgifter blir det neppe noen forskjell for de mindre modellene siden mva ikke vil fjernes. For større hybridbiler er det rimelig å forvente at de blir rimeligere i den grad det allerede er særavgifter på de.

    Jeg tviler på at hybridbiler får "negative avgifter", men det blir jo bare en antegelse sidne ingen vet noe veldig konkret.

    For øvrig kan de ryke på en smell med planen for elbiler. Et regime som åpenbart er designet for å gjøre en produsent (les: Tesla) eller et fåtall produsenter dyrere kan støte på problemer i Europa-juss. Et bunnfradrag som tilfeldigvis ca tilsvarer mva på mindre elbiler er åpenbart designet for å gjøre Tesla dyrere. Særlig siden Norge ganske nylig har fått go for null avgifter med en begrunnelse om null direkteutslipp osv, det er visstnok langtfra barebare å fravike dette. Stod litt om det i DN her om dagen og det ble bekreftet fra juridisk hold at noe slikt kan bli svært vanskelig å gjennomføre.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.407
    Antall liker
    1.942
    Ikke akkurat om Tesla, men den maritime varianten: BATTERIFERGEN AMPERE - Nå lader batterifergen mer enn hun trenger - tu.no/industri

    Ikke mer batteri enn tilsvarende ca 12 teslapakker.
    Av de fleste dømt nord og ned da det ikke funket helt på aller første forsøk, men se nå, kanskje må det spises hatter.
    Jobber selv i bransjen og dette følges nøye. Drift- og vedlikeholdskostnader som går rett i kjelleren og vel så det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.670
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Det er vel heller motsatt? Et regime som åpenbart er designet for å gjøre en produsent eller et fåtall produsenter billigere kan støte på problemer. Mva-fritaket for el-biler var noe de fant på for å støtte produksjonen av Think (siden de ikke fikk lov til å gi spesiell støtte for en (eller noen få produsenter)). EU gikk motvillig med på det siden det ikke var designet for å støtte en spesiell produsent (selv om det på det tidspunktet faktisk var bare en produsent det var snakk om).
    Vi ser i dag at avisene skriver at staten mister ca 2 milliarder i inntekter på avgiftsfrafallet på el-biler, noe de nå vil delvis kompensere ver å øke miljøavgiften på strøm.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.172
    Antall liker
    14.720
    Problemet er at de har fått tillatelse med en begrunnelse for så å ville endre systemet ganske kort tid etterpå med en annen begrunnelse. Det er ganske mange som lager elbiler etter hvert så akkurat den er nok uproblematisk.

    De har fått lov til å sprsialbehandle elbiler som biltype. Da er det ikke trivielt å gjøre noe hvis eneste hensikt er at akkurat Tesla skal bli dyrere.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.670
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Endringene vil gjelde alle el-biler, ikke bare Tesla. Hensikten er evt. ikke å gjøre Tesla dyrere, men å normalisere bilavgiftene for alle typer biler. Det kan EU umulig ha noe imot.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ikke akkurat om Tesla, men den maritime varianten: BATTERIFERGEN AMPERE - Nå lader batterifergen mer enn hun trenger - tu.no/industri

    Ikke mer batteri enn tilsvarende ca 12 teslapakker.
    Av de fleste dømt nord og ned da det ikke funket helt på aller første forsøk, men se nå, kanskje må det spises hatter.
    Jobber selv i bransjen og dette følges nøye. Drift- og vedlikeholdskostnader som går rett i kjelleren og vel så det.
    Spennende prosjekt - hvordan vil batterier med mer klar saltvannsklima og så mange ladesykler !
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    896
    In fact, Neusser is passionate about diesels: “As you all know, this engine [type] has been criticized for allegedly contributing to poor air quality in cities. Frankly, as a sweeping statement, this is rubbish.” And he went on: “Demonizing the diesel engine means working against the goals of climate protection.”


    The speech mentioned Tesla’s battery factory in Nevada, Apple’s hiring spree of automotive experts, and a robot car by the Chinese IT company Baidu. “We at Volkswagen are not afraid of these new players in our business,” said Neusser

    An incredible glimpse into the future comes in the form of a 1.0-liter three-cylinder engine [above] that is fitted with a large single turbo and an electric supercharger for a stunning 272 horsepower and 199 lb-ft of torque.

    http://blog.caranddriver.com/vw-announces-new-6-0l-w-12-tsi-bi-turbo-tdi-diesel-and-1-0l-three-cylinder-engines/

     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.407
    Antall liker
    1.942
    Leverandøren, som er canadiske Corvus, stiller så vidt jeg vet 10 års garanti på batteripakkene. Så det går nok helt fint. Det er en litt annen type kjemi enn det som brukes i f.eks biler. De har lavere effekt, men tåler mange flere ladinger. Resten av utstyret om bord er helt vanlig utstyr som er i bruk i andre fartøy fra før. Vi vurderer noe av det samme i en hybridpakke på ei gassferge. Lastutjevning er viktig på gassdrift.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.645
    Antall liker
    7.327
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Denne anmeldelsen av Powerwall er en god gjennomgang, og diskusjonstråden gir grei innsikt dersom noen er interessert i solcellepaneler/batteri/off-grid.

    Tesla Powerwall: not much cheaper and also a bit wimpier than existing batteries • The Register
    Forsåvidt gode poenger, men ikke helt spot on. "Off-grid" krever litt justering i forbruksmønsteret og i tankegangen...

    Vi har et eldre solcelleanlegg på hytta, som er oppgradert litt etter hvert. Det har sine begrensinger, men dette fungerer nokså greit.

    Anlegget består av 60W panel med kontroller, 245Ah batteri, 1000W inverter, en 25A lader fra Biltema og et 5,5kW peak/3kW kontinuerlig aggregat.

    Det meste av daglig bruk går på 12V - dette er alt av lys, lading av mobiltelefon/nettbrett og cd/radio (bilspiller fra Pioneer). Enkelte ting som lading av PC osv går på inverteren. Tyngre ting som støvsuger og vaffeljern må driftes via aggregatet.

    Slik som systemet er, så greier vi stort sett å kjøre uten å trenge å lade fra aggregatet, med unntak av vinterferien - da bruker man lys veldig mye, og med overskyet vær, så lader nesten ikke panelet noenting, og i løpet av ei uke, så tappes batteriet nok ned til at man må fylle på.

    Årsaken til at vi velger aggregatet til å dekke så mye er som følger:
    For det første, så er driftssikre invertere tilsvarende en 10-16A kurs nokså kostbare (18-20kkr), og for det andre så må du opp på en batteribank på minst 1500Ah (ca 30000) for å kunne drive en så stor inverter. Da har man en begrenset driftstid med stort strømtrekk, og så må man stort sett ha et aggregat for å lade opp igjen... På sommeren kan man drifte en slik løsning vha 3-4 200W paneler, men på vinteren holder ikke dette til å fylle opp batteriene.

    Teslapakken kombinerer en relativt stor batteripakke med en brukbart stor inverter for en pris rundt 30kkr i statene - altså det samme som bare batteripakken koster her i Norge. Hva sluttresultatet i lommeboka til forbrukeren blir her hjemme vet vi ikke ennå. Det er vel en gribb eller to som mellomledd, som skal ha sitt tenker jeg...

    Så til de tingene som journalisten i El Reg påpeker - tyngre forbrukere som vannkoker, oppvarming, komfyr, brødrister, mikrobølgeovn osv. I tillegg kommer de ikke fullt så tunge, men kontinuerlige forbrukerne som varmtvannstank, oppvarming, kjøleskap, fryser osv. - Her må en ikke se seg blind på begrensinger, men vurdere hvor stort problemet egentlig er, og se på alternativer.

    Koking gjør en på gasskomfyr. Likeledes med koking av kaffevann... Bildet visser gassbasert kaffetraktererstatning...
    Oppvarming løser en med ved og evnt gassovn.
    Varmtvann ordner en med kjele på vedovnen (for småforbruk), og oppkok på gasskomfyren for storforbruk. Hvis en skal løse dette litt mere automatisk, så kan en bruke gjennomstrømmingsvarmer med gassdrift.
    Kjøleskap og fryser egner seg dårlig til drift på solceller, da de har et moderat men kontinuerlig strømforbruk. Løsningen er selvfølgelig gass...

    Det blir selvfølgelig feil å hevde at batteripakken til Tesla skal frelse verden, men den er et skritt i riktig retning - og attraktiv for oss hytteeiere...

    Johan-Kr
     

    Vedlegg

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.172
    Antall liker
    14.720
    Hmmpff... skulle endelig legge om til sommerdekk i dag.Løsnet alle mutterene, jekket opp venstre forside og tok av vinterdekket. Åpnet posen med sommerdekk og hva møter meg? Dekk med grus i og felger skitne av bremsestøv og generell bruk. Alle fire sommerdekkene var brukt, og det langt utover de 23 kilometerene bilen var kjørt da jeg fikk den utlevert.I følge svigers som har gree på slik var dekkene kjørt minst hundre mil. Jeg tipper mer basert på mengden bremsestøv kontra mine egne, bremsene brukes jo knapt i vanlig kjøring.

    Får ta en alvorsprat med de i morgen. Tipper jeg har fått dekkene til en eller annen som egentlig skulleha 21" som ikke dukket opp og så har han fått 19" som lånedekk en stund. Eller så har det skjedd en glipp ett eller annet sted, men noen har pakket ned møkkete dekk og puttet i en splitter ny bil. Uansett hva som har skjedd så godtar jeg det ikke uten noen form for komensasjon.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.380
    Antall liker
    18.898
    Torget vurderinger
    2
    Cold fusion var vel alt som manglet, ja. ;)

    @Fenalaar
    jeg har sol og vind på fjellet, batteribank, inverter og aggregat. Pluss gass til oppvarming og koking. Mao som deg.
    Og mange av momentene du nevner tas opp i kommentarene til artikkelen - men de som kommenterer, og du og jeg, har direkte erfaring.

    Mange som nå har bestilt Tesla batteriet tror at det erstatter strømnettet, vet ikke at de trenger separat inverter, skjønner ikke at det skal lades (på et eller annet vis). Og dette med lading om natten, når strøm i nettet er billig, for å bruke strømmen om dagen, når den er dyrere, er kanskje ikke relevant, uten sofistikerte strømstyringskontrollere, og mer enn ett batteri. Og forutsetter at leverandør skiller prisen slik.

    Tesla-batteriet gjør ikke noe som ikke er tilgjengelig i dag, om enn ikke like pent pakket inn.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Cold fusion var vel alt som manglet, ja. ;)

    @Fenalaar
    jeg har sol og vind på fjellet, batteribank, inverter og aggregat. Pluss gass til oppvarming og koking. Mao som deg.
    Og mange av momentene du nevner tas opp i kommentarene til artikkelen - men de som kommenterer, og du og jeg, har direkte erfaring.

    Mange som nå har bestilt Tesla batteriet tror at det erstatter strømnettet, vet ikke at de trenger separat inverter, skjønner ikke at det skal lades (på et eller annet vis). Og dette med lading om natten, når strøm i nettet er billig, for å bruke strømmen om dagen, når den er dyrere, er kanskje ikke relevant, uten sofistikerte strømstyringskontrollere, og mer enn ett batteri. Og forutsetter at leverandør skiller prisen slik.

    Tesla-batteriet gjør ikke noe som ikke er tilgjengelig i dag, om enn ikke like pent pakket inn.
    Her i Norge nå i alle fall er det ikke noe økonomi i å investere i batterier for å tjene det inn igjen på å fylle det på natten og bruke på dagen. Batteriene koster, og en del av energien går tapt med lading og tapping. Det er vel mer aktuelt hvis man har solcellepaneler. For større bedrifter and steder kan det dog være en annen økonomi i dette, og får man skalert dette tilstrekkelig så kan det hende at dette på sikt kan bli nyttig i virkelig stor skala. I dag brukes jo nattlig overskuddsenergi i Europa til å pumpe vann tilbake i magasiner (kjernekraftverk har jo en kontinuerlig produksjon uansett behov) ... og det er kanskje ikke den mest effektive lagringsmetoden for å si det forsiktig, selv om ikke kostnaden er all verden.

    Uansett så er jeg overbevist om disse nye produktene vil fremme bruken av solceller. Boliger i dag er blitt ganske dyre, og det er ikke en enorm ekstrainvestering ved nybygg å installere paneler og en batteripakke for å få et ganske effektivt hus. Dette legger i alle fall til rette for en slik utvikling. Lade batteriene når man ikke er hjemme på dagtid, og bruk strømmen på kvelden når man kommer hjem.

    Hadde jeg bygget nytt ville jeg nok sterkt vurdert noe slikt. Det er litt tilfredsstillende å produsere sin egen energi også, selv om det kanskje er billigere å bare kjøpe den.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.172
    Antall liker
    14.720
    Tviler på at noen med vettet i behold og tilknytning til strømnettet installerer en slik Tesla-dings i Norge. Fullt ladet holder batteriet elektrisk energi for en tikroning. Kan alltids lade elbilen med det, men det tar særdeles mange år før den investeringen er tjent inn. Som nevt av andre koster en slik dings ganske mye å få opp og gå i en fungerende installasjon og enn så lenge koster strømmen det samme lille beløpet hele døgnet for privatkunder i Norge.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tviler på at noen med vettet i behold og tilknytning til strømnettet installerer en slik Tesla-dings i Norge. Fullt ladet holder batteriet elektrisk energi for en tikroning. Kan alltids lade elbilen med det, men det tar særdeles mange år før den investeringen er tjent inn. Som nevt av andre koster en slik dings ganske mye å få opp og gå i en fungerende installasjon og enn så lenge koster strømmen det samme lille beløpet hele døgnet for privatkunder i Norge.
    Nei, den eneste grunnen jeg kan se at noen skulle gjøre det var å sikre seg hvis man er redd for strømbrudd og ligger fastlenket i en dialysemaskin eller er sterkt avhengig av å spille WoW.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja, det er overraskende mottakelse for dette. Det er nok litt andre forhold andre steder enn her hjemme, (ikke at det er åpnet opp for salg her hjemme ennå) men jeg ville nok trodd at proffsegmentet var mye tyngre enn batteri på veggen for hjemmebruk. Men så kjenner jeg ikke til markedet for energi i USA heller da. Gledelig er det uansett.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.331
    Antall liker
    1.894
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen spesiell grunn til at det ikke er mulig å bruke batteriet i bilen til dette?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Er det noen spesiell grunn til at det ikke er mulig å bruke batteriet i bilen til dette?
    Nei. men er det praktisk. Har du en bil med batterier er du sannsynligvis på arbeid på dagtid... og da er bilen der også og kan ikke benyttes til lagring. ... med mindre jobben har en energikilde da... men det er vel litt mye å forvente.

    Utover det er det ikke noe teknisk i veien for å bruke bilens batterier til mellomlagring av strøm. Litt i fremtiden ser jeg for meg et intelligent nett som overvåker og bruker all tilgjengelig kapasitet til mellomlagring av energi ... inkludert biler. Det er ikke så mange år siden Internet var et festlig konsept og WEB var en god ide fra noen nerder i CERN.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Men powerwall er jo ikke fremskritt på noen annen måte enn grensesnitt.
    Forøvrig blir det enklere og billigere med solfangere og vann enn å gå omveien via strøm.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.268
    Antall liker
    40.820
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Cold fusion var vel alt som manglet, ja. ;)
    Er det noen som har klart å påvise at ECAT bare var svindel?
    Dette kan v�re fremtidens energikilde - Tek.no
    Historien om cold fusion er et godt eksempel på noen som hadde gått glipp av Feynmans råd til avgangsstudentene:
    The first principle is that you must not fool yourself--and you are the easiest person to fool. So you have to be very careful about that. After you've not fooled yourself, it's easy not to fool other scientists. You just have to be honest in a conventional way after that.
    "Cargo Cult Science" - by Richard Feynman

    Har ikke sett noen definitiv debunking av ECAT ennå, men alt hemmelighetskremmeriet er ikke et godt tegn. Her er en enkel, ikke-teknisk analyse: Forbes: Why I'm Certain That The Rossi E-Cat Doesn't Work As Advertised
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.645
    Antall liker
    7.327
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis en f.eks. har en enebolig og legger solceller på hele taket, kombinert med en passe stor batteribankfor lagring og tilbakesalg av energi, så kan en etter hvert tjene seg inn - ihvertfall i sørlige deler av landet. Nå er det lite incentivordninger her til lands for dette, men i Tyskland og Storbritania kan en gå i pluss relativt fort...

    Hvis en f.eks. har en liten elv/bekk med passe fall i området, og kombinerer med en PowerSpout, så kan en bli ganske selvforsynt... PowerSpout - Water goes in, Power comes out

    Johan-Kr
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.172
    Antall liker
    14.720
    Om man gjør arbeidet selv er det muligens butikk i det. Husk at strøm er billig i Norge, regnestykket er et helt annet andre steder. Billigere å installere og dyrere strøm.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg husker jeg var på passivhusvisning før jeg endte opp med å bygge etter tek10, inntrykket mitt fra passivhus var bare bortkasta penger.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hvis en f.eks. har en enebolig og legger solceller på hele taket, kombinert med en passe stor batteribankfor lagring og tilbakesalg av energi, så kan en etter hvert tjene seg inn - ihvertfall i sørlige deler av landet. Nå er det lite incentivordninger her til lands for dette, men i Tyskland og Storbritania kan en gå i pluss relativt fort...

    Hvis en f.eks. har en liten elv/bekk med passe fall i området, og kombinerer med en PowerSpout, så kan en bli ganske selvforsynt... PowerSpout - Water goes in, Power comes out

    Johan-Kr
    En jeg kjenner installert minikraftverk på gården på Vestlandet. Man skulle vel tro at dette var positivt men det var ikke måte på hvor mange kjepper i hjulene kommunen og det lokal kraftverket fikk satt i stand før han fikk det opp å går. Det var tydelig at de var mye mer bekymret for å miste en kunde enn å være positiv til at han bidro til å "redde verden" med ren kraft.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.380
    Antall liker
    18.898
    Torget vurderinger
    2
    Her imNorge har vi ganske pålitelig strømforsyning, mens brown-outs er ganske vanlig andre steder. Det kan være en forklaring - men ellers er det et mysterium.

    Jeg har et sel på fjellet der jeg nå har 230v fra sol og vind, til batteribank. Samt en generator som jeg sjelden har bruk for. Våger ikke regne ut hva hver kilowatt-time koster. Blir billigere etterhvert, men likevel. Uansett ville det kostet mer enn installasjonen å få strøm dit, om det hadde vært mulig. Der kan jeg forstå at man går til slike tiltak - men et Tesla-batteri i et hjem i Norge?

    Og skal man lade Teslaen fra slike trenger man ganske mange ...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn