Asbjørn
Rubinmedlem
Hvorfor er det spesielt vanskelig for elbiler? Det kryr jo av andre biler, til tross for både det og myndighetskrav til vedlikehold som gjør at man i praksis må kaste bilen og kjøpe en ny etter fem år.
For de aller fleste så er det rekkevidde nok på selv de minste el-bilene til den daglige kjøringen. De "dårligste" har en rekkevidde på minimum 75 km. Folk må legge fra seg vanen med å fylle tanken en gang i måneden og innstille seg på å fylle hver natt.Uansett er en Tesla en bil for spesielt interesserte. De færreste er ute etter en bil over 500 kKr. Og de elektriske bilene som koster mindre enn det har alt for liten rekkevidde. Så hele diskusjonen er uinteressant. Og om man i Norge klarer å få folk til å kjøre elektrisk betyr det ingen ting i den store sammenhengen. De man må overbevise er de som bor steder der det er stor trafikk, og der kjøper de ikke elektriske biler. Jeg var nettopp på Okinawa. En liten øy som er perfekt for elektriske biler. Øya er vel ca 10 mil lang (kanskje noe mer) slik at selv en Leaf har stor nok rekkevidde. Det er veldig godt utbygd med ladestasjoner, og biler her trenger ikke stor rekkevidde da de aldri vil forlate øya. I løpet av 3 dager så jeg kanskje 3 elektriske biler...
Mandag kjørte jeg 43mil uten å stoppe. Muligens unødvendig å påpeke at jeg heller ikke pissa på turen....Husk at Otare må kunne kjøre 90 mil uten å pisse..
Driftskostnadene på en e-Golf er mye lavere. Merkes godt om det er mye kjøring til daglig. Om man er slik disponert at man vil ha en Golf GTI performance fordi den er GTI performance så er neppe e-Golf et reelt alternativ uansett. Bil er stort sett et transportmiddel og uansett hvor fet bil man måtte eie så kjøres den sjelden veldig fort eller veldig sportslig i Norge eller andre steder. Køen i rushet går ikke noe fortere om man har en GTI performance istedenfor en e-Golf. Jeg er såpass barnslig at jeg synest det er gøy å gruse en Prosche ut fra et lyskryss. Jeg er fullt klar over at Prosche er en sportsbil og min Tesla ikke er det, men mysteriet er egentlig hvorfor folk vil ha en sportsbil forå kjøre rundt i Oslo. Jeg er rimelig sikker på at 95% av alle som eier en Porsche aldri her bedrevet noe som vagt minner om sportslig kjøring med Porschen sin.El biler er for dyre. En e-Golf koster 15% mer enn en Golf GTI performance.
Bil er forsatt status og selv om Tesla er billigere i Norge enn de fleste andre steder handler det forsatt mye om status som på mye annet....Driftskostnadene på en e-Golf er mye lavere. Merkes godt om det er mye kjøring til daglig. Om man er slik disponert at man vil ha en Golf GTI performance fordi den er GTI performance så er neppe e-Golf et reelt alternativ uansett. Bil er stort sett et transportmiddel og uansett hvor fet bil man måtte eie så kjøres den sjelden veldig fort eller veldig sportslig i Norge eller andre steder. Køen i rushet går ikke noe fortere om man har en GTI performance istedenfor en e-Golf. Jeg er såpass barnslig at jeg synest det er gøy å gruse en Prosche ut fra et lyskryss. Jeg er fullt klar over at Prosche er en sportsbil og min Tesla ikke er det, men mysteriet er egentlig hvorfor folk vil ha en sportsbil forå kjøre rundt i Oslo. Jeg er rimelig sikker på at 95% av alle som eier en Porsche aldri her bedrevet noe som vagt minner om sportslig kjøring med Porschen sin.El biler er for dyre. En e-Golf koster 15% mer enn en Golf GTI performance.
Relativt sett kommer kostaden for elbiler kun til å gå en vei: Nedover. Det er foreløbig små volumer og batteriene er dyre - begge er ting jeg er rimelig sikker på vil bevege seg i riktig retning.
Det er kun offentliggjort prinsipper (mer vekt på utslipp, mindre på vekt og effekt osv), så noen beregninger er neppe mulig å gjøre. Det blir nok mer gunstig med hybrid, men siden det som du sier ikke er særavgifter blir det neppe noen forskjell for de mindre modellene siden mva ikke vil fjernes. For større hybridbiler er det rimelig å forvente at de blir rimeligere i den grad det allerede er særavgifter på de.BTW: Er det noen som har sett noen beregninger på hvordan de nye avgiftene vil slå ut for plug-in hybrider? hk-delen skal fases ut over en periode på 5 år, noe som bør bety ca 15-18% reduksjon i den delen pr. år. Vektdelen av avgiftebn skal også reduseres noe, mens CO2 og NOx biten skal økes. For en GTE får du i dag ca 0 i avgift fordi summen av hk- og vektavgiften blir omtrent det som trekkes fra for reduserte utslipp. Hvordan blir dette fra årsskiftet? Slår det positivt ut, eller blir det ingen endring?
Spennende prosjekt - hvordan vil batterier med mer klar saltvannsklima og så mange ladesykler !Ikke akkurat om Tesla, men den maritime varianten: BATTERIFERGEN AMPERE - Nå lader batterifergen mer enn hun trenger - tu.no/industri
Ikke mer batteri enn tilsvarende ca 12 teslapakker.
Av de fleste dømt nord og ned da det ikke funket helt på aller første forsøk, men se nå, kanskje må det spises hatter.
Jobber selv i bransjen og dette følges nøye. Drift- og vedlikeholdskostnader som går rett i kjelleren og vel så det.
In fact, Neusser is passionate about diesels: “As you all know, this engine [type] has been criticized for allegedly contributing to poor air quality in cities. Frankly, as a sweeping statement, this is rubbish.” And he went on: “Demonizing the diesel engine means working against the goals of climate protection.”
Forsåvidt gode poenger, men ikke helt spot on. "Off-grid" krever litt justering i forbruksmønsteret og i tankegangen...Denne anmeldelsen av Powerwall er en god gjennomgang, og diskusjonstråden gir grei innsikt dersom noen er interessert i solcellepaneler/batteri/off-grid.
Tesla Powerwall: not much cheaper and also a bit wimpier than existing batteries • The Register
De troende får i det minste et pent alter.Tesla-batteriet gjør ikke noe som ikke er tilgjengelig i dag, om enn ikke like pent pakket inn.
Her i Norge nå i alle fall er det ikke noe økonomi i å investere i batterier for å tjene det inn igjen på å fylle det på natten og bruke på dagen. Batteriene koster, og en del av energien går tapt med lading og tapping. Det er vel mer aktuelt hvis man har solcellepaneler. For større bedrifter and steder kan det dog være en annen økonomi i dette, og får man skalert dette tilstrekkelig så kan det hende at dette på sikt kan bli nyttig i virkelig stor skala. I dag brukes jo nattlig overskuddsenergi i Europa til å pumpe vann tilbake i magasiner (kjernekraftverk har jo en kontinuerlig produksjon uansett behov) ... og det er kanskje ikke den mest effektive lagringsmetoden for å si det forsiktig, selv om ikke kostnaden er all verden.Cold fusion var vel alt som manglet, ja.
@Fenalaar
jeg har sol og vind på fjellet, batteribank, inverter og aggregat. Pluss gass til oppvarming og koking. Mao som deg.
Og mange av momentene du nevner tas opp i kommentarene til artikkelen - men de som kommenterer, og du og jeg, har direkte erfaring.
Mange som nå har bestilt Tesla batteriet tror at det erstatter strømnettet, vet ikke at de trenger separat inverter, skjønner ikke at det skal lades (på et eller annet vis). Og dette med lading om natten, når strøm i nettet er billig, for å bruke strømmen om dagen, når den er dyrere, er kanskje ikke relevant, uten sofistikerte strømstyringskontrollere, og mer enn ett batteri. Og forutsetter at leverandør skiller prisen slik.
Tesla-batteriet gjør ikke noe som ikke er tilgjengelig i dag, om enn ikke like pent pakket inn.
Nei, den eneste grunnen jeg kan se at noen skulle gjøre det var å sikre seg hvis man er redd for strømbrudd og ligger fastlenket i en dialysemaskin eller er sterkt avhengig av å spille WoW.Tviler på at noen med vettet i behold og tilknytning til strømnettet installerer en slik Tesla-dings i Norge. Fullt ladet holder batteriet elektrisk energi for en tikroning. Kan alltids lade elbilen med det, men det tar særdeles mange år før den investeringen er tjent inn. Som nevt av andre koster en slik dings ganske mye å få opp og gå i en fungerende installasjon og enn så lenge koster strømmen det samme lille beløpet hele døgnet for privatkunder i Norge.
Ja, det er overraskende mottakelse for dette. Det er nok litt andre forhold andre steder enn her hjemme, (ikke at det er åpnet opp for salg her hjemme ennå) men jeg ville nok trodd at proffsegmentet var mye tyngre enn batteri på veggen for hjemmebruk. Men så kjenner jeg ikke til markedet for energi i USA heller da. Gledelig er det uansett.Vet ikke helt hvorfor, men det selger ihvertfall som varme hvetebrød i tørt gress:
Tesla i ferd med å knuse verdensrekorden - DN.no
Tesla announces 38,000 pre-orders for Powerwall home battery | The Verge
Tesla Powerwall Battery Already Sold Out | Digital Trends
Er det noen som har klart å påvise at ECAT bare var svindel?Cold fusion var vel alt som manglet, ja.
Nei. men er det praktisk. Har du en bil med batterier er du sannsynligvis på arbeid på dagtid... og da er bilen der også og kan ikke benyttes til lagring. ... med mindre jobben har en energikilde da... men det er vel litt mye å forvente.Er det noen spesiell grunn til at det ikke er mulig å bruke batteriet i bilen til dette?
Historien om cold fusion er et godt eksempel på noen som hadde gått glipp av Feynmans råd til avgangsstudentene:Er det noen som har klart å påvise at ECAT bare var svindel?Cold fusion var vel alt som manglet, ja.
Dette kan v�re fremtidens energikilde - Tek.no
"Cargo Cult Science" - by Richard FeynmanThe first principle is that you must not fool yourself--and you are the easiest person to fool. So you have to be very careful about that. After you've not fooled yourself, it's easy not to fool other scientists. You just have to be honest in a conventional way after that.
En jeg kjenner installert minikraftverk på gården på Vestlandet. Man skulle vel tro at dette var positivt men det var ikke måte på hvor mange kjepper i hjulene kommunen og det lokal kraftverket fikk satt i stand før han fikk det opp å går. Det var tydelig at de var mye mer bekymret for å miste en kunde enn å være positiv til at han bidro til å "redde verden" med ren kraft.Hvis en f.eks. har en enebolig og legger solceller på hele taket, kombinert med en passe stor batteribankfor lagring og tilbakesalg av energi, så kan en etter hvert tjene seg inn - ihvertfall i sørlige deler av landet. Nå er det lite incentivordninger her til lands for dette, men i Tyskland og Storbritania kan en gå i pluss relativt fort...
Hvis en f.eks. har en liten elv/bekk med passe fall i området, og kombinerer med en PowerSpout, så kan en bli ganske selvforsynt... PowerSpout - Water goes in, Power comes out
Johan-Kr
Her imNorge har vi ganske pålitelig strømforsyning, mens brown-outs er ganske vanlig andre steder. Det kan være en forklaring - men ellers er det et mysterium.Vet ikke helt hvorfor, men det selger ihvertfall som varme hvetebrød i tørt gress:
Tesla i ferd med å knuse verdensrekorden - DN.no
Tesla announces 38,000 pre-orders for Powerwall home battery | The Verge
Tesla Powerwall Battery Already Sold Out | Digital Trends