Ole_Martin
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 11.02.2002
- Innlegg
- 2.267
- Antall liker
- 880
Kjørt Leaf. Fikk ikke tid til å låne Tesla ifjor sommer, men skal prøve igjen nå i sommer.
1) Reell rekkevidde er mer 400km om sommeren og 300km om vinteren, da kjører man som en vanlig bil.Noen forhold jeg syns er interessante:
1) nominell rekkevidde er 50 mil. Men for at batteriet skal ha lengst mulig levetid holder man batteriet mellom 20-80%? Da sitter man igjen med 300km?
2) effektforbruk tar ikke hensyn til ladetap og egentap (drain)?
3) aner en fellesnevner på elbilene på finn er at de går svært mye på svært liten tid. Man bruker tilsynelatende bilen mer enn hva man ellers hadde gjort?
4) flere av Teslaene på finn har byttet bremser og kalibere etter kun få tusen km?
5) med 600hk og 1000nm eller noe sånt må dekkostnadene gå i været? Spesielt i kombinasjon med 19 og 21 toms felger. Ordinære dieselbiler sliter jo dekk fortere enn bensin pga det større momentet.
6) hva skal man med 3,1sek akselerasjonstid og 600hk dersom man ikke skal bruke det? Og da er forbruket som en dieselbil; jfr. bilde under?
Som weld77 sier. Noen tilleggskommentarer fra min side:Noen forhold jeg syns er interessante:
1) nominell rekkevidde er 50 mil. Men for at batteriet skal ha lengst mulig levetid holder man batteriet mellom 20-80%? Da sitter man igjen med 300km?
2) effektforbruk tar ikke hensyn til ladetap og egentap (drain)?
3) aner en fellesnevner på elbilene på finn er at de går svært mye på svært liten tid. Man bruker tilsynelatende bilen mer enn hva man ellers hadde gjort?
4) flere av Teslaene på finn har byttet bremser og kalibere etter kun få tusen km?
5) med 600hk og 1000nm eller noe sånt må dekkostnadene gå i været? Spesielt i kombinasjon med 19 og 21 toms felger. Ordinære dieselbiler sliter jo dekk fortere enn bensin pga det større momentet.
6) hva skal man med 3,1sek akselerasjonstid og 600hk dersom man ikke skal bruke det? Og da er forbruket som en dieselbil; jfr. bilde under?
Verdensrekord i negative effekter - DN.noSubsidier til kjøp av bensin, diesel, kull og fyringsolje utgjør tilsammen 5,3 tusen milliarder dollar, eller over 39.000 milliarder kroner. Det er 6,5 prosent av den samlede verdiskapningen, verdens brutto nasjonalprodukt (bnp).
Dette er mer enn det alle land bruker på helse, som i 2013 var på seks prosent av verdens bnp.
Motsetningen blir kanskje 'like rastløs som en kolibri med ADHD'?like smooth som Sade på valium
Bryr meg personlig ganske lite - jeg har på mine snart tre måneder som elbileier i Oslo ennå ikke kjørt i kollektivfeltet. Grunnen som oppgis er jo arbeid på tuneller og dermed behov for prioritering av nødetater og kollektivtrafikk, ikke at elbiler normalt er et stort problem i kollektivfeltet.
Jeg venter spent på del 3 av Elons plan, en elbil for de store masser. Dessverre har han lagt inn et trinn 2b i sin masterplan: Lage en SUV med måkevingedører. Dette sidespranget har forsinket Elons folkebil, Model 3. Det er jeg svært lei meg for, av flere årsaker.
Model 3 kan fordyres av norsk avgiftspåslag. Jeg har avgiftsfobi, og liker ikke maset om at elbiler må avgiftsbelegges. Forspranget Tesla har på andre bilprodusenter kan forsvinne før folke-Teslaen kommer på markedet. Det vil på sikt få store konsekvenser for Teslas markedsandel. Derfor må det bli slutt på dette måkevingetullet.
Egen teslalapp er kanskje ikke så utopisk som man skulle tro...Foreslår egen Tesla lapp etter dette...
Finnes mange måter å regne på - i mine øyne er dere noen snyltere på felleskapet !Tja. En person alene i en Tesla bruker ca like mye energi som en passasjer på T-banen eller trikken pr. kilometer kjørt.
Men la oss ta matematikken: Det er ca 7000 Teslaer i Norge. Hver av disse har ikke betalt ca 100.000 i særavgifter, som er hva det ville ha vært med dagens avgiftsregime. Det utgjør 0.7 milliarder. Videre har hver av disse ikke betalt ca 200.000 i mva, det blir da 1.4 milliarder. Så totalt har da Tesla-eiere ikke betalt ca 2.1 milliarder i engangsavgifter. I følge Wikipedia er det ca 80 millioner reiser på T-banen i året. Så om vi holder oss kun til T-banen og ikke inkluderer trikk eller buss, så ville man kunne betale ut 26 kroner til hver reisende pr. tur i ett år. Da er pengene oppbrukt, og de som reiser med trikk eller buss ville ikke fått noesomhelst. Så I call bullshit.
Så er det antagelsen om avgiftsbortfall. Selv ville jeg ikke en gang i halvsøvne vurdere å kjøpe en bil til 8-900k hvorav nesten halvparten er avgifter, så dersom jeg ikke hadde kjøpt Tesla ville jeg fortsatt å kjøre Skoda Superb. Jeg er neppe alene.
Edit: Ser ut som det utføres ca 300 millioner kollektivreiser i Oslo pr. år. Så da blir beløpet 7 korner pr reise. I ett år. Ikke 70 kroner pr tur (underforstått herfra til eveigheten).
Det er ønsket politikk at flere skal kjøre elbil. Elbilkjøpere gjør ikke annet enn å respondere til incentiver, hvilket er målet med incentivene. Ingen som nekter deg å gjøre det samme.Finnes mange måter å regne på - i mine øyne er dere noen snyltere på felleskapet !
Det paradoksale er at el-biler primært kjøres i tettbygd strøk som bil nr.2 blant de velstående. Vil tippe at El-bil prosenten sett i forhold til den samlede bilparken er sikkert 100 ganger større i Oslo enn i Finnmark. Mao "subsidierer" man biler i de områder man har størst subsidiert kollektivtrafikk, som man primært ønsker at folk skal bruke, og der man har minst behov for bil.Det er ønsket politikk at flere skal kjøre elbil. Elbilkjøpere gjør ikke annet enn å respondere til incentiver, hvilket er målet med incentivene. Ingen som nekter deg å gjøre det samme.
Jeg betaler for øvrig svært mye mer skatt enn den gjennomsnittelige fossilbileier, så føler meg ikke som en snylter på fellesskapet selv om jeg kjører elektrisk bil. Som nevnt overfor ville jeg ikke betalt veldig mye avgifter, jeg ville ikke finne på å kjøpe en halvgrei Mercedes, Audi eller BMW til 800k. Jeg har faktisk aldri direkte betalte engangsavgifter siden mine to forrige biler ble kjøpt brukt, men indirekte har jeg selvsagt betalt de i form av en høy bruktpris på biler i Norge.
Om du virkelig vil tære på felleskapet er det bedre å bli uføretrygdet, pensjonist eller få en komplisert hjerteoperasjon.
Et veldig godt poeng. Man subsidierer innkjøp av bil i områder der man har et godt utbygd kollektivtilbud, men de som bor på steder der man virkelig trenger bil må kjøpe bil til full pris. weld77s "langtur" Oslo-Kristiansand er jo ikke en langtur i det hele tatt.Det paradoksale er at el-biler primært kjøres i tettbygd strøk som bil nr.2 blant de velstående. Vil tippe at El-bil prosenten sett i forhold til den samlede bilparken er sikkert 100 ganger større i Oslo enn i Finnmark. Mao "subsidierer" man biler i de områder man har størst subsidiert kollektivtrafikk, som man primært ønsker at folk skal bruke, og der man har minst behov for bil.Det er ønsket politikk at flere skal kjøre elbil. Elbilkjøpere gjør ikke annet enn å respondere til incentiver, hvilket er målet med incentivene. Ingen som nekter deg å gjøre det samme.
Jeg betaler for øvrig svært mye mer skatt enn den gjennomsnittelige fossilbileier, så føler meg ikke som en snylter på fellesskapet selv om jeg kjører elektrisk bil. Som nevnt overfor ville jeg ikke betalt veldig mye avgifter, jeg ville ikke finne på å kjøpe en halvgrei Mercedes, Audi eller BMW til 800k. Jeg har faktisk aldri direkte betalte engangsavgifter siden mine to forrige biler ble kjøpt brukt, men indirekte har jeg selvsagt betalt de i form av en høy bruktpris på biler i Norge.
Om du virkelig vil tære på felleskapet er det bedre å bli uføretrygdet, pensjonist eller få en komplisert hjerteoperasjon.
Et veldig godt poeng. Man subsidierer innkjøp av bil i områder der man har et godt utbygd kollektivtilbud, men de som bor på steder der man virkelig trenger bil må kjøpe bil til full pris. weld77s "langtur" Oslo-Kristiansand er jo ikke en langtur i det hele tatt.Det paradoksale er at el-biler primært kjøres i tettbygd strøk som bil nr.2 blant de velstående. Vil tippe at El-bil prosenten sett i forhold til den samlede bilparken er sikkert 100 ganger større i Oslo enn i Finnmark. Mao "subsidierer" man biler i de områder man har størst subsidiert kollektivtrafikk, som man primært ønsker at folk skal bruke, og der man har minst behov for bil.Det er ønsket politikk at flere skal kjøre elbil. Elbilkjøpere gjør ikke annet enn å respondere til incentiver, hvilket er målet med incentivene. Ingen som nekter deg å gjøre det samme.
Jeg betaler for øvrig svært mye mer skatt enn den gjennomsnittelige fossilbileier, så føler meg ikke som en snylter på fellesskapet selv om jeg kjører elektrisk bil. Som nevnt overfor ville jeg ikke betalt veldig mye avgifter, jeg ville ikke finne på å kjøpe en halvgrei Mercedes, Audi eller BMW til 800k. Jeg har faktisk aldri direkte betalte engangsavgifter siden mine to forrige biler ble kjøpt brukt, men indirekte har jeg selvsagt betalt de i form av en høy bruktpris på biler i Norge.
Om du virkelig vil tære på felleskapet er det bedre å bli uføretrygdet, pensjonist eller få en komplisert hjerteoperasjon.
Man kan jo selvfølgelig argumentere med at det er i de sentrale strøk hvor befolkningstettheten er størst at man trenger el-biler for å få ned den lokale forurensningen. Elbiler gir jo kraftig redusert lokal forurensning, selv om de globalt sett antagelig ikke er så veldig mye bedre enn vanlige biler. Folk vil kjøre bil uansett hvor godt kollektivtilbud man har.
Det er klart at hvis du bor på det sentrale østlandet (eller i nærheten av en av de store byene som Oslo, Bergen eller Trondheim) og ikke har veldig store behov for lange turer, kan du godt greie deg med en el-bil. Det blir straks litt vanskeligere hvis du bor litt mindre sentralt.