He, he, her har det tatt helt av
For og si det rett ut kjøper jeg heller en ny spiller til 5500,- som er nesten like bra som Technics, enn og kjøpe en brukt Technics til mer enn den kostet ny. Og søker man på google finner man alltid noen som støtter sin sak. Jeg har funnet flere som har begge spillerne og faktisk liker Pioneer bedre. Som sagt google gir de svar man søker.
Spilleren ligger i bagasjerommet og IFI er forhåpentlig på Posten i morgen.
Her er utklipp av mail jeg fikk av Nordisk Music når jeg forespurte Pioneer spilleren. At den er verdens beste tar jeg med en klype salt
"
Pioneer PLX-1000 - Nå verdens beste platespiller - til og med bedre enn Technics"
Takker også for gratulasjonene, bilder og lytteinntrykk kommer 8)
Da jeg skulle kjøpe platespiller for 2 år siden, var jeg nær på å kjøpe en Audio Technica LP120. Av selger, som jeg anser som en kunnskapsrik mann innen platespillere, opplyste om at AT120 var minst like god som SL1200, og kanskje hakket bedre fordi motor var sterkere. Etter mye research så gikk jeg heldigvis for SL1210mk2. De ligner på en prikk når man ser på de, helt til man undersøker del for del.
Hanpin sparer inn på alle områder:
- Talleken er lettere og uten demping og ringer som en klokke. Det er ringing i 1210 platter også, men langt mindre og den er dempet med dempemateriale på undersiden. Resten av ressonanser kan kurreres med å kjøpe en bedre matte ala Achromat 1200 Funkplatter, Oyaide MJ-12+BR-one eller andre, selv om de ikke forsvinner helt
- Chassis er av plast og ressonerer: dette er alfa omega i platespillere. Det er defor spillere som Rega, JR Trans Rotor, VPI etc bruker så mye tid og forskning på chassis. Forhindre at vibrasjoner forplanter seg i spiller, som igjen plukkes opp av pickup (derav navnet og skal plukke opp alt), vibrasjoner går videre i armrør og alt havner til slutt som feedback i basselementene. SL-serien har ingen plast i chassis overhodet!!! Hele topp plata er i aluminium. Bunn chassis er av et spesielt dempende komposittmateriale av tung gummi. På PLX-1000 er hele bunndeksel av lett plast. Pioneer oppdaget nok at dette ga mye resonanser under kvalitetskontrollen, og har forsøkt med en liten lapp med gummi som er skrudd fast i bunndeksel! Vel, det er uansett bedre enn løsningen i AT-120, for der skudde de bare inn en grovkappet tung metallbit som skulle øke totalvekten, men ikke noe annet!!
- Arm: armlageret på SL har et meget godt lager. Ikke bare påståes dette ut i løse lufta, men Technics var en av de få som også spesifiserte friksjonstall i armlageret: 7mg. Sammenlign gjerne med andre armer med tilsvarende friksjonstall på armlageret; om du overhodet finner at produsenten oppgir dette tallet.
- Direct Drive motor: selve hjertet i spillern. At den går med korrekt gange og at wow & flutter er på et så lavt tall som mulig. SL-1200/1210 måler wow & flutter kombinert til imponerende 0,025% (finn en annen beltedreven spiller som har disse tallene uansett pris). Alle Hanpin-spillere måler 0,1% (noe jeg betviler, da de ikke oppgir noe annet, og kun med et > tegn) Enkelte her sammenligner disse tallene med THD målinger. Vel, på 70-tallet var THD den eneste målingen på kvalitet som fantes. Men det ble snart funnet at THD ikke var en god nok parameter til å måle lydkvalitet. Noen syntes at THD på 0,0000001% låt fantastisk. Andre syntes de ikke låt som de skulle og holdt seg til eldre konstruksjoner som rør-forsterkere. Stikkord er Crown IMA: Intermodulation distortion meter.
Moralen i dette: finn korrekt måleparameter og du får det korrekte svaret. Så hadde det ikke vært for Crown hadde vi fortsatt trodd at den eneste oppskrift for god lyd var zero global feedback
Det samme gjelder for platespillere. Tidlige utgaver av DD-motorer gikk kritikken i retning av avvik i form av motorens evne til å oppdatere farten, såkalt hunting & cogging. Det er nemlig flere måter å måle wow & flutter på. Litt som med forsterkere, når en bærbar liten getto blaster oppgis til 200 watt, så kan wow & flutter trikses på samme måte. Technics derimot har alltid målt sine tall på den mest korrekte og krevende måten. Technics måler på 3 måter for å få riktige tall:
- Tallerken alene: 0,01%
- Weighted wow & flutter: 0,025%
- Weighted peak wow & flutter: 0,035%
I et kjent hifi blad ble det utført en test på en beltedrevet high end spiller til $6000 og wow & flutter test ble utført. De publiserte ikke wow-tallene, da de syntes det var for høyt. Men de bekreftet flutter-tall til 0,15%. Men etter nærmere undersøkelser så gikk de ut med at wow & flutter KOMBINERT var på 0,15%, og ikke flutter alene. Vanligvis er wow-tall (mtp flywheel effekt på beltedrevne) 6 ganger så høy som flutter. Så siden de ikke oppga wow-målingene, så kan man anta at utfra flutter-tallene at wow & flutter ville ligge på nærmere 0,9%. Det er et stykke utenfor kravspec.
Og DD-motorer er såklart heller ikke like. Noen måler og oppdaterer lineært andre pr.runde.
Så hvordan kunne det ha seg at en spiller til $1700 fra 1988 gruset en spiller til $6000 fra 2004 på det tekniske planet? Enkelt svar: i mangel på målinger, og at troen på at målinger sådan ikke avslører hørbare forskjeller. Hvilket det gjør, dersom man foretar riktige målinger, uten å utelate tall som ikke imponerer
Technics gjorde følgende tester på sine spillere, som ingen andre gjør:
- wow & flutter weighted and weighted peak
- Speed accuracy and drift
- Rumble, weighted and unweighted
- Tonearm bearing friction
- Plinth resonence testing
- Phono cart stylus dimension
- Phono cart stylus effective mass tip
- Phono cart tracking ability
På bakgrunn av dette og at alle DD-spillere som kommer i dag (og de fleste remdrevne) ikke oppgir noe av dette, ei heller måles de i hifi blader, så har jeg liten tro på at wow & flutter tall kombinert er engang på 0,1% som samtlige Hanpin-spillere oppgir. Det er omtrent like troverdig som at min datters iPod gris har 25 watt of powerful sound
Men SL-serien måtte spare inn på enkelte områder ift deres highend SP-serie, fordi SL skulle være en hifi-spiller i mellomklassen. Og den første SL-1200 som kom i 1972 hadde ingen pitch-kontroll. Hvorfor skulle den det? Det var jo en hifi-spiller. Det var et senere ønske fra alle DJ-er om at Matsushita satt på en slik. Heldigvis, for det var såklart en av hovedgrunnene til at de solgte ca. 4 mill spillere; mer enn noe annet platespillermerke!
Armkabler var billige greier (bortsett fra 1210M5G og 1200 Gold), føttene er enkle, lager er bra, men enklere enn på SP-10 og tallerken er mer resonant (men de har tross alt brukt dempemateriale av gummi på undersiden), strømforsyning under tallerken i stedenfor ekstern PSU som SP-10mk2 har.
Derfor jeg heller ville at du skulle brukt 4000-5000kr på en pent brukt SL-1210mk2, E.I.A. var at du ville fått en mye bedre spiller i bunn til billigere penge. I tillegg finnes det steder å oppgradere SL i eget tempo med produkter fra Mike New (lager, kobbertallerken eller bytte hele til delrin ETP platter), strømforsyning fra enten Mains Cables R Us eller fra Hynes, føtter fra Isonoe, armbord fra Speedy Steve i Australia som lager nydelige resonansdøde armbord i ebony til ca. 1500kr og til slutt kunne du enten ha oppgradert armen fra KAB USA med Cardas kabler og/ eller KAB fluid damper. Eller rett og slett bytte arm til Jelco 750D, SME 309, Rega RB-330, Audiomods eller Origin Live.
Slike oppgraderinger er ikke poeng dersom ikke chassis og motor er på nivå. Du ville hatt en spiller du sakte men sikkert oppgraderte litt etter litt etter egen lommebok. Og jeg skal love deg at den hamler opp med spillere som i hvertfall jeg aldri kommer til å ha råd til
Så det var alt i beste mening, E.I.A, og fortsatt er det det
Såpass kjenner du meg fra ProAc-tråden
Ingen dissing av platespiller du har kjøpt. Men siden designet appelerte til deg, kunne du gått en vei jeg vet du ville blitt fornøyd med på lang sikt
Lykke til med spilleren du har kjøpt!
Kilde:
KAB Electro Acoustics http://www.kabusa.com
CUSTOM BUILT HI PERFORMANCE TECHNICS SL-1200 TURNTABLE AT KABUSA.COM
CUSTOM BUILT HI PERFORMANCE TECHNICS SL-1200 TURNTABLE AT KABUSA.COM
CUSTOM BUILT HI PERFORMANCE TECHNICS SL-1200 TURNTABLE AT KABUSA.COM
KAB Electro Acoustics http://www.kabusa.com