"Riktige" XLR / Interconnect - kabler : Hva er din dom?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    Jitter er en variasjon i signalets klokke over tid, og det er denne variasjonen som kan opphav til hørbare effekter. Men for at passive komponenter eller kabel skal kunne gi økt eller redusert jitter, må komponentene i signalbanen være ulinære (f.eks. dioder eller transistorer) eller endre egenskaper over tid og det er noe man normalt ikke har i kabler. I alle tilfeller vil denne ulinæriteten være deterministisk når man får transisjoner fra 0->1 og 1->0 og dermed har den ikke variasjonen som trengs for å gjøre dette hørbart.
    Det er nettopp der S/PDIF og AES/EBU har en innebygget svakhet ved at signalene for 0 og 1 ikke er symmetriske. Tilstrekkelig hard båndbreddebegrensning i kabelen vil forskyve alle 0 relativt til alle 1 med noen nanosekunder, og der har man plutselig datakorrelert jitter. Men en båndbredde på 8-10 MHz holder i massevis for at dette ikke er noe problem, og så dårlig kabel finnes ikke lenger. En meterlang alminnelig videocoax er ca 100000 ganger bedre enn god nok, og selv en kapasitiv analog signalkabel med helt feil impedans er mer enn god nok. Hvis det ikke var slik, hadde vi ikke kunnet bruke antikke RCA-kontakter på S/PDIF-overføringer og likevel få akseptable resultater.
    Dette skulle vel være mer eller mindre irrelevant så lenge det bufres og reklokkes i DACen?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Den eneste som virker til å ha tilstrekkelig teknisk innsikt, og begrunner sine argumenter med faktiske data, er Asbjørn. De fleste andre driver mer med det jeg kaller synsing.. Jeg for min del holder heller kjeft, enn å diskutere temaer jeg ikke har peiling på. At du har prøvd mye forskjellige singal/strøm/høyttalerkabler er _ikke_ ensbetydende med at du vet hva du snakker om.

    Dette er et gammelt argument, men hvordan kan dyre strømkabler bety noe, når kvaliteten på den kilometerlange kabelen TIL sikringsskapet ditt er helt ordinær og billig kopper, og kabelen FRA sikringsskapet ditt er helt ordinær og billig kopper. Når i tillegg strømkablene i komponenten din er/kan være helt ordinær og billig kopper - ja, da tar jeg gjerne i mot tekniske begrunnelser og fakta som kan støtte at du skal høre forskjell på lyden som kommer ut av høyttalerne dine.

    Det samme gjelder forøvrig høyttalerkabler, der veldig, veldig mange høyttalere har, igjen, vanlig og billig kopper mellom terminaler, delefilter og elementer...

    Skallet Hare snakket om at det aldri blir bedre enn svakeste ledd. Er det sånn at strømkabler til og fra sikringsskap/strømpadde ikke teller som et ledd? Betyr internkablingen i en høyttaler ingenting lydmessig, så lenge kabelen mellom forsterker og høyttaler koster mye penger?

    Sunn vett er det billigste man kan ha i denne hobbyen, men det kan dessverre heller ikke kjøpes for penger.
     

    skallet hare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2012
    Innlegg
    305
    Antall liker
    671
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    53
    etter min mening riktig sikring og egen strømkurs koster ingenting i forhold til en bra strømkabel. man kan få mye i forhold til brukte pengene. faktisk det er ingenting hvis noen har transparent referance MM2 hele veien for eksampel.
    jeg kjenner folk som driver med batterier for å styre stereoanlegg. de driver med 2A3 SET og platespiller. sikkliege purister men for de er aldri vei tilbake for vanlig strømnettet.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Du var ikke en gang i nærheten av å svare på spørsmålene mine, men jeg stiller nå likevel flere, basert på svaret ditt. Hva er en "riktig" sikring? Automatsikring, bladsikring, termosikring? En egen kurs er kjempegreier det, men den vil fremdeles legges med helt ordinær kopperkabel, og vil ikke inneholde alle disse eksotiske materialene de spinndyre hifi-strømkablene innehar. Har det ingenting å si, eller?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    ^Jeg svarte primært på skallet hare sitt utsagn om svakeste ledd. Henvis meg gjerne til artikler som omhandler det jeg nevnte over.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.865
    Antall liker
    38.310
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jitter er en variasjon i signalets klokke over tid, og det er denne variasjonen som kan opphav til hørbare effekter. Men for at passive komponenter eller kabel skal kunne gi økt eller redusert jitter, må komponentene i signalbanen være ulinære (f.eks. dioder eller transistorer) eller endre egenskaper over tid og det er noe man normalt ikke har i kabler. I alle tilfeller vil denne ulinæriteten være deterministisk når man får transisjoner fra 0->1 og 1->0 og dermed har den ikke variasjonen som trengs for å gjøre dette hørbart.
    Det er nettopp der S/PDIF og AES/EBU har en innebygget svakhet ved at signalene for 0 og 1 ikke er symmetriske. Tilstrekkelig hard båndbreddebegrensning i kabelen vil forskyve alle 0 relativt til alle 1 med noen nanosekunder, og der har man plutselig datakorrelert jitter. Men en båndbredde på 8-10 MHz holder i massevis for at dette ikke er noe problem, og så dårlig kabel finnes ikke lenger. En meterlang alminnelig videocoax er ca 100000 ganger bedre enn god nok, og selv en kapasitiv analog signalkabel med helt feil impedans er mer enn god nok. Hvis det ikke var slik, hadde vi ikke kunnet bruke antikke RCA-kontakter på S/PDIF-overføringer og likevel få akseptable resultater.
    Dette skulle vel være mer eller mindre irrelevant så lenge det bufres og reklokkes i DACen?
    Ja, hvis det bufres og reklokkes nok. I_L vet mye mer om dette enn meg, men inngangen i en DAC er typisk en PLL som "lytter" til det innkommende signalet for å trekke ut samplerate og klokkesignal. Selv asynkrone DAC'er som Benchmark er avhengige av å finne et klokkesignal i det innkommende signalet. Etter å ha prøvd noen digitalkabler trodde jeg min DEQX HDP3 med all sin interne prosessering var immun mot små endringer i jitter, men forskjellen mellom en EMC-1UP og Logitech Transporter var altså stor nok til å vippe selv den av pinnen. Spørsmålet er bare hvor mye jitter med hvilket spektrum som skal til før en gitt DAC begynner å skape hørbar forvrengning.

    For den helt spesielt interesserte, en link til I_L's forklaring av dette: http://www.iet.ntnu.no/courses/fe8114/files/Report_audiodac.pdf
    Opptil flere avsnitt derfra sitert på 6moons.com, interessant nok: 6moons audio reviews: Esoteric G25U�Reclocker/Upsampler

    Forresten, jeg har også lagt inn separat 16A kurs med 2,5 mm2 kabling til stereoanlegget. Eksakt hva slags kabel og sikring antar jeg elektrikeren har mer greie på enn meg, men det er definitivt ikke noe ultrarent håndflettet. Vanlig ETP kobber, antar jeg. Kostet vel ca 3500 med materialer og arbeid. Jeg mener det gjorde en liten forbedring fremfor å ha en 10A kurs som slanget seg fra stikkontakt til stikkontakt gjennom to rom før den nådde anlegget (med to skrueklemmer i hver stikkontakt) og med alt fra PC-utstyr til dimmere på kursen før anlegget. Det har noe å si, hvilken type kobber som brukes har det ikke. Å høre noen som helst forskjell på apparatkabler har jeg ennå til gode.
     
    Sist redigert:

    skallet hare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2012
    Innlegg
    305
    Antall liker
    671
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    53
    ^Jeg svarte primært på skallet hare sitt utsagn om svakeste ledd. Henvis meg gjerne til artikler som omhandler det jeg nevnte over.
    det finns flere "audio" sikringer. både til kurs og til anlegg AMR, furutech, AHP, padis osv. bruk google.
    du trenger ikke å bytte hele strømlinia men viktigste er ca 1,8m fra strøm-mottaker. egen kurs er fint å ha også
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    ^Jeg svarte primært på skallet hare sitt utsagn om svakeste ledd. Henvis meg gjerne til artikler som omhandler det jeg nevnte over.
    det finns flere "audio" sikringer. både til kurs og til anlegg AMR, furutech, AHP, padis osv. bruk google.
    du trenger ikke å bytte hele strømlinia men viktigste er ca 1,8m fra strøm-mottaker. egen kurs er fint å ha også
    Hvorfor og hvordan kan det utgjøre noen forskjell?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Jitter er en variasjon i signalets klokke over tid, og det er denne variasjonen som kan opphav til hørbare effekter. Men for at passive komponenter eller kabel skal kunne gi økt eller redusert jitter, må komponentene i signalbanen være ulinære (f.eks. dioder eller transistorer) eller endre egenskaper over tid og det er noe man normalt ikke har i kabler. I alle tilfeller vil denne ulinæriteten være deterministisk når man får transisjoner fra 0->1 og 1->0 og dermed har den ikke variasjonen som trengs for å gjøre dette hørbart.
    Det er nettopp der S/PDIF og AES/EBU har en innebygget svakhet ved at signalene for 0 og 1 ikke er symmetriske. Tilstrekkelig hard båndbreddebegrensning i kabelen vil forskyve alle 0 relativt til alle 1 med noen nanosekunder, og der har man plutselig datakorrelert jitter. Men en båndbredde på 8-10 MHz holder i massevis for at dette ikke er noe problem, og så dårlig kabel finnes ikke lenger. En meterlang alminnelig videocoax er ca 100000 ganger bedre enn god nok, og selv en kapasitiv analog signalkabel med helt feil impedans er mer enn god nok. Hvis det ikke var slik, hadde vi ikke kunnet bruke antikke RCA-kontakter på S/PDIF-overføringer og likevel få akseptable resultater.
    Dette skulle vel være mer eller mindre irrelevant så lenge det bufres og reklokkes i DACen?
    Ja, hvis det bufres og reklokkes nok. I_L vet mye mer om dette enn meg, men inngangen i en DAC er typisk en PLL som "lytter" til det innkommende signalet for å trekke ut samplerate og klokkesignal. Selv asynkrone DAC'er som Benchmark er avhengige av å finne et klokkesignal i det innkommende signalet. Etter å ha prøvd noen digitalkabler trodde jeg min DEQX HDP3 med all sin interne prosessering var immun mot små endringer i jitter, men forskjellen mellom en EMC-1UP og Logitech Transporter var altså stor nok til å vippe selv den av pinnen. Spørsmålet er bare hvor mye jitter med hvilket spektrum som skal til før en gitt DAC begynner å skape hørbar forvrengning.

    For den helt spesielt interesserte, en link til I_L's forklaring av dette: http://www.iet.ntnu.no/courses/fe8114/files/Report_audiodac.pdf
    Opptil flere avsnitt derfra sitert på 6moons.com, interessant nok: 6moons audio reviews: Esoteric G25U�Reclocker/Upsampler
    Den nye Rockna referansen bruker et buffer på 256MB og PS Audio PWT spiller CD i to minutter uten CD i drevet, så moderne CD transporter har vel dette på stell.
    Det som kan være et lytteproblem med ordinær RPM fra CD drevet er forsinkelsen fra start til avspilling starter.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.319
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    Alle tilstrekkelig gode digitale kilder låter helt likt. Seriøst
    nei, nei og en gang til nei...

    :p
    Jeg sier ikke dette for å trolle, men hvorfor finnes denne oppfatningen i HiFi? ...
    Mine 2/10 spesidaler - det skyldes i stor grad at «vi» avviser etterrettelige og repeterbare testprosedyrer og resultater. HiFi-lyrikken, smak og behag har tatt overhånd og HiFi i betydningen av reproduksjon med høy troverdighet er ikke lengre idealet. Idealet er en udefinerbar «god» og individualisert lydkvalitet. HiFiskribenter og -entusiaster har knapt noe forhold til hva det innebærer at et stykk lyd-utstyr kan gi en transparent reproduksjon av hermetikken. Den eneste ledestjernen, bortsett fra et utall selvgestaltede «guruer» : Dyrere er bedre.

    For å sitere J. Gordon Holt: 45 Years of Stereophile | Stereophile.com
    «As far as the real world is concerned, high-end audio lost its credibility during the 1980s, when it flatly refused to submit to the kind of basic honesty controls (double-blind testing, for example) that had legitimized every other serious scientific endeavor since Pascal. [This refusal] is a source of endless derisive amusement among rational people and of perpetual embarrassment for me, because I am associated by so many people with the mess my disciples made of spreading my gospel. »

    mvh
    KJ
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Den eneste som virker til å ha tilstrekkelig teknisk innsikt, og begrunner sine argumenter med faktiske data, er Asbjørn. De fleste andre driver mer med det jeg kaller synsing.. Jeg for min del holder heller kjeft, enn å diskutere temaer jeg ikke har peiling på. At du har prøvd mye forskjellige singal/strøm/høyttalerkabler er _ikke_ ensbetydende med at du vet hva du snakker om.

    Dette er et gammelt argument, men hvordan kan dyre strømkabler bety noe, når kvaliteten på den kilometerlange kabelen TIL sikringsskapet ditt er helt ordinær og billig kopper, og kabelen FRA sikringsskapet ditt er helt ordinær og billig kopper. Når i tillegg strømkablene i komponenten din er/kan være helt ordinær og billig kopper - ja, da tar jeg gjerne i mot tekniske begrunnelser og fakta som kan støtte at du skal høre forskjell på lyden som kommer ut av høyttalerne dine.

    Det samme gjelder forøvrig høyttalerkabler, der veldig, veldig mange høyttalere har, igjen, vanlig og billig kopper mellom terminaler, delefilter og elementer...

    Skallet Hare snakket om at det aldri blir bedre enn svakeste ledd. Er det sånn at strømkabler til og fra sikringsskap/strømpadde ikke teller som et ledd? Betyr internkablingen i en høyttaler ingenting lydmessig, så lenge kabelen mellom forsterker og høyttaler koster mye penger?

    Sunn vett er det billigste man kan ha i denne hobbyen, men det kan dessverre heller ikke kjøpes for penger.
    Det kan være, at der er en sproglig barriere, men jeg opfatter dig lidt negativ.
    Hvis man ikke har nok teknisk , er det da vel i orden, at komme med sin indsigt. Lige meget hvor stor indsigt man har i dag, er der vel ikke nogle, der kan komme med den rigtige forklaring, på f.eks. hvorfor at strømkabler, der har nok dimension lyder forskelligt.
    Det drejer sig vel mest om, om man kan høre forskellene. Har man en god hørelse og samtidig en lytte erfaring At man har et musikanlæg, der har en storopløsning, så forskellene står tydeligt. Nu er der måske nogle der bliver sure på mig, fordi jeg stiller spørgsmål om det. Min erfaring med mit eget musik anlæg er, at jo bedre det bliver jo nemmere bliver det at dissekere forskelle. Jeg kan nemt lytte forskelle på forskellige net kabler. Nogle mindsker dynamikken og andre er så givende.
    Den der med at hvordan kan net kabler betyde noget, når der er så mange meter imellem transformatorstationen og net kablet! Det spørgsmål kan du finde igen og igen og igen. Det dukker altid op, og hvis du ikke får et svar derpå, kan det meget nemt skyldes, at man bliver ved med at gentage sig selv om den ting. Om 14 dage er der en ny der spørger om det samme, hvordan kan det være, når der er så mange meter før... Men for forstærkeren er det ikke den sidste meter, men den ser ind i den første!
    Egen strømgruppe er noget jeg har anskaffet mig for nogle år siden. Har man mulighed for at gøre det, er det rigtig godt at gøre.
    Vally, har du lyttet til forskellige net kabler?
    Jeg syntes det er nemt, at lytte forskel derpå. Men har man ikke faset sine ting rigtigt, kan det være en grund til at man ikke kan høre det. Net fasen skal passe. Højttalerne selvfølgelig også. Akustikken betyder meget. Placering af lytteren rigtigt i lokalet. Placering af højttalerne.
    Jeg skulle med glæde demonstrerer forskelle på net kabler her i mit lytterum, hvis nogle skulle komme forbi. :D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.865
    Antall liker
    38.310
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den nye Rockna referansen bruker et buffer på 256MB og PS Audio PWT spiller CD i to minutter uten CD i drevet, så moderne CD transporter har vel dette på stell.
    Det som kan være et lytteproblem med ordinær RPM fra CD drevet er forsinkelsen fra start til avspilling starter.
    Ja, i ytterste konsekvens kan jo en CD-spiller rippe CD'en og lagre den til RAM eller harddisk før den klokker ut signalet igjen derfra. Men det tilsvarer å rippe CD'en på nytt for hver gang den skal spilles av. Det virker litt tungvint. Heller rippe CD'en en gang offline, forsikre seg om at kopien på harddisk er bitperfekt, og så streame musikken fra harddisk for alle fremtidige avspillinger uten å måtte rippe den på nytt hver gang.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    @Asbjørn:
    Det mest slitsomme med ripping og ditto avspilling er rippejobben samt metadata og album art (og for ikke å snakke om gapless play). Så må man bestemme seg for lagringsformatet. Wav er jo flott med unntak av filstørrelse, men da kommer metadata som ikke kan embeddes. Bruker du en proprietær COTS embedder så kan ikke renderer de-embedde dette.
    Fremdeles et stykke å gå altså, selv om jeg har kjørt kompromissløs streaming de siste 4 år og ordinær streaming minst 3 år før det i hovedanlegget.
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    "Og at hi-fi kan blive væsentligt stærkere end det svageste led , det er også forsøgt forklaret adskillelige gange.
    Og strømkablet skal ses som den første meter og ikke som den sidste meter.
    "

    Der er ikke 100% forklaring på det første , det er som det opleves , og der er heller ikke 100% forklaring på det andet, og det er en logisk konklusion, det må simpelthen forholde sig sådan
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    @Asbjørn:
    Det mest slitsomme med ripping og ditto avspilling er rippejobben samt metadata og album art (og for ikke å snakke om gapless play). Så må man bestemme seg for lagringsformatet. Wav er jo flott med unntak av filstørrelse, men da kommer metadata som ikke kan embeddes. Bruker du en proprietær COTS embedder så kan ikke renderer de-embedde dette.
    Fremdeles et stykke å gå altså, selv om jeg har kjørt kompromissløs streaming de siste 4 år og ordinær streaming minst 3 år før det i hovedanlegget.
    Flac er vel også flott, vel? Og her kan metadata embeddes.

    Enig om lagringsplass, men det var et langt større problem før når 100Mb faktisk var stort. Nå noen moore-lovs år senere, så kastes jo terabytene etter deg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.865
    Antall liker
    38.310
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men har man ikke faset sine ting rigtigt, kan det være en grund til at man ikke kan høre det. Net fasen skal passe.
    I Norge har vi for det meste IT-nett med begge faser "live" med 131 volt vs jord og 120 grader faseforskjell mellom de to fasene. Vender du stikket, er fortsatt begge faser "live" med 131 volt og 120 grader faseforskjell.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.437
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Men har man ikke faset sine ting rigtigt, kan det være en grund til at man ikke kan høre det. Net fasen skal passe.
    I Norge har vi for det meste IT-nett med begge faser "live" med 131 volt vs jord og 120 grader faseforskjell mellom de to fasene. Vender du stikket, er fortsatt begge faser "live" med 131 volt og 120 grader faseforskjell.
    Da med andre ord skal du ikkje høre forskjell på lyden i anlegget. Hvilken vei stikket står. Tør nesten ikke skrive det, men det gjør jeg;)
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Men har man ikke faset sine ting rigtigt, kan det være en grund til at man ikke kan høre det. Net fasen skal passe.
    I Norge har vi for det meste IT-nett med begge faser "live" med 131 volt vs jord og 120 grader faseforskjell mellom de to fasene. Vender du stikket, er fortsatt begge faser "live" med 131 volt og 120 grader faseforskjell.
    Det er riktig, men en av de store svakhetene med IT er at jordfeil i større eller mindre varierende grad gjør at spenning mellom fasene og jord svært ofte ikke er symmetrisk. Vanligvis ligger den noe mer mot den ene siden, og da kan man få ulikheter på retningen av stikket.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.865
    Antall liker
    38.310
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, et IT-nett med massiv jordfeil degenererer til et TN-nett. Jeg målte 220 og 18 volt på de to fasene hos meg da naboens varmtvannstank kortsluttet til jord. Det tok månedsvis før feilen ble rettet.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    @Asbjørn:
    Det mest slitsomme med ripping og ditto avspilling er rippejobben samt metadata og album art (og for ikke å snakke om gapless play). Så må man bestemme seg for lagringsformatet. Wav er jo flott med unntak av filstørrelse, men da kommer metadata som ikke kan embeddes. Bruker du en proprietær COTS embedder så kan ikke renderer de-embedde dette.
    Fremdeles et stykke å gå altså, selv om jeg har kjørt kompromissløs streaming de siste 4 år og ordinær streaming minst 3 år før det i hovedanlegget.
    Flac er vel også flott, vel? Og her kan metadata embeddes.

    Enig om lagringsplass, men det var et langt større problem før når 100Mb faktisk var stort. Nå noen moore-lovs år senere, så kastes jo terabytene etter deg.
    90% av alt jeg har i biblioteket er Flac, men her har du jo de forskjellige nivåer av kompresjon.
    Bruker man nivå 8 så er det omtrent ingenting å tjene mhp. filstørrelse, men man oppnår metadata friheten.
    Men dette kommer ikke uten en bakside av medaljen, da renderer bruker mye ressurser under dekompresjonen.
    Det viser seg ofte at nivå 5 er en gyldig middelvei og fungerer best i streaming sammenheng.
    Download sites bruker vel også denne settingen.
    Selv om Flac er lossless, så kan man allikevel argumentere med at utgangspunktet ikke er perfekt når man opererer med nivå 5 under enkodingen.
    Det er helt avgjørende for meg at selve kilden er 100% optimal så langt jeg har kontrollen over dette, ellers får jeg ikke fred. Det kan vanskelig reverseres når beslutningen først er tatt.
    Sikkert en form for nevrose......
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    FLAC skal være bit-perfekt. Det blir litt det samme som 0-9 kompresjonsgrad i en zip-fil, hvor størrelsen på zipen varierer med dette tallet. Det avgjør hvor mye CPU-kraft du må bruke for å komprimere og dekomprimere lyden, men sluttresultatet skal alltid bli identisk.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Ja, men hvis utgangspunktet ditt er flac enkodet med kompresjonsgrad 5 og deretter lossless deflated så er ikke dette nødvendigvis det samme som kompresjonsgrad 8 lossless deflated.
    Hvis utgangspunktet ditt ikke er perfekt, så hjelper hverken bitperfekt eller lossless egenskapene.
    For meg er det vesentlig å ikke transkode et bibliotek fra en optimal kvalitet til en lavere kvalitet.
    Hvis man har originalen i wav og gjør en flac8 av denne, så er jeg enig i at forringelsen er bortimot ubetydelig. Det er selve enkodingen som bekymrer, lossless eller ei.

    Jeg er bare litt usikker på at kompresjonsgraden utelukkende påvirker filstørrelsen og intet annet.
    Er det en vedtatt sannhet at filstørrelsen er det eneste som endrer seg med de satte flac kompresjonsnivåene?
    Hvis dette stemmer, så kan man jo alltid senke kompresjonsnivået i ettertid hvis renderer sliter eller gå motsatt vei hvis man har et problem med lagringskapasitet.

    Det er vel batch enkodingen i dbpoweramp som er tingen isåfall (eller Max for Mac)?
     
    Sist redigert:

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.937
    Antall liker
    4.492
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Alt er like bra har blitt mantraet her inne de siste par årene. Merkelig da at min dCS danker ut alt annet jeg har lyttet til. Mon tro hvilke råd man da skal lytte til? De som mener at det ikke finnes forskjeller, eller sine egne ører. Veldig enkelt, i grunn.

    man hører helt klart ikke forskjell fra for eks en sony xa7 cdp , c.e.c. tl 51 xr cdp og til en esoteric dv 50 s :confused: alle hadde sine særegenheter men å sammenligne for eks c.e.c. med dv50 var som å sammenligne fiat med ferrari rent lydmessig nå var riktignok prisforskjellene som fiat og ferrari også men alle hadde hørt forskjellen :rolleyes: esoteric hadde full respons kl 7 mens c.e.c. måtte opp på kl 10-11 før ting skjedde og fikk full respons :) og ikke minst var esoteric ganske klang neutral, ren og ærlig og med et kraftig muskikalsk jerngrep kontra c.e.c.

    rent teknisk angående div målinger osv så har jeg ikke peil så der får teknofantene overta
    ;) så lenge det låter musikk så er jeg fornøyd men en ting er sikkert det låter ikke like mye musikk etter esoteric-en forsvant ;)
    mvh
    krazy ivan
    :eek:
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.865
    Antall liker
    38.310
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men hvis utgangspunktet ditt er flac enkodet med kompresjonsgrad 5 og deretter lossless deflated så er ikke dette nødvendigvis det samme som kompresjonsgrad 8 lossless deflated.
    Hvis utgangspunktet ditt ikke er perfekt, så hjelper hverken bitperfekt eller lossless egenskapene.
    For meg er det vesentlig å ikke transkode et bibliotek fra en optimal kvalitet til en lavere kvalitet.
    Hvis man har originalen i wav og gjør en flac8 av denne, så er jeg enig i at forringelsen er bortimot ubetydelig. Det er selve enkodingen som bekymrer, lossless eller ei.

    Jeg er bare litt usikker på at kompresjonsgraden utelukkende påvirker filstørrelsen og intet annet.
    Er det en vedtatt sannhet at filstørrelsen er det eneste som endrer seg med de satte flac kompresjonsnivåene?
    Hvis dette stemmer, så kan man jo alltid senke kompresjonsnivået i ettertid hvis renderer sliter eller gå motsatt vei hvis man har et problem med lagringskapasitet.

    Det er vel batch enkodingen i dbpoweramp som er tingen isåfall (eller Max for Mac)?
    Kompresjonsgraden i flac påvirker bare filstørrelsen og CPU-behovet. Den dekomprimerte filen blir identisk. Du kan forsøke med å ta en wav-fil, pakke den som FLAC 5 og 8, pakke ut de filene igjen, og sammenligne den med originalen. Bit for bit identisk. Det er hele poenget med lossless.

    Hvis du virkelig hører forskjell mellom WAV og FLAC, eller mellom FLAC 5 og 8, må det bety at den dingsen som gjør utpakkingen er så underdimensjonert at det lille ekstra CPU-arbeidet belaster strømforsyningen så mye at klokkekrystallen ser spenningsvariasjon og skaper datarelatert jitter når signalet skal sendes videre som S/PDIF eller D/A-konverteres. I så fall er eneste råd å hive den dingsen og skaffe seg en bedre (som ikke behøver å være dyrere). Hos meg er det ingen hørbar forskjell om jeg streamer WAV direkte fra harddisken på server, lar serveren pakke ut FLAC til WAV og streamer WAV, eller streamer FLAC og lar Transporteren pakke det ut. Bruker standardinnstillingen 5, forresten.

    Transkoding mellom lossy formater som MP3 og AAC er fy-fy, men om du pakker om en lossless fil mellom WAV, FLAC eller Apple lossless endrer det ingen ting. Ingen ting går tapt og det oppstår ingen artifakter. Det eneste er at enkelte tags kan gå tapt på veien, ettersom det kan være ulike konvensjoner for metadata i de forskjellige filformatene. Rekoding mellom ulike kompresjonsgrader i FLAC er helt uproblematisk.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Det jeg vil advare mot er å embedde metadata i wav filer (det finnes proprietære embeddere).
    Da sliter mange rendere med sus, pops og latency.
    Det beste er også å operere med folder.jpg på maks 500x500 pixels for album art.
    Det er ihvertfall min erfaring (og en del andre forumdeltakere rundt omkring).
    Poenget må være at biblioteket er mest mulig standard og fleksibelt for å unngå massive gjørejobber når enkelte komponenter skiftes ut.
    Jeg har ikke et spesielt stort bibliotek, men sliter allikevel med metadata struktur (skyldes delvis mangler grunnet min sære musikksmak).
    Skal prøve Roon for å se om denne kan gjøre noe som alle de andre ikke kan. De kommer også med egen editor etterhvert.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Dette drev syntes jeg, man skal prøve at låne i en butik og så sammenligne med sin streaming. Det er bedre end Oppo 105 D også.

    Endnu bedre med en direkte strømforsyning i stedet for den Switz mode der følger med.
    Jeg skal have fundet et godt strømkabel dertil? Jeg vil prøve i den kommende uge med et WireWorld net kabel. Jeg kan vende tilbage med en sammenligning af strømkabel skift.

    Vis vedlegget 326120

    Projekt RS CD Box. Et fremragende drev.

    Vis vedlegget 326123

    Projekt Power Box Uni 1-way. 10.000 uf
    Den fås også som 4-way med 4 x 10.000 uf.

    Måske man skulle sammenligne op imod streaming?
    Hei Sven, er enig i dine betraktninger at et godt drev tar indersvingen på avspilling av filer over streming m foreksenpel.: j-river/ Amare ( har ikke kørt direkte sammenling m roon, som a betrakter som den bedste programvare for øjeblikket).

    Har en Musical fidelity CDT drev som er ganske bra ( især på XLR utgangen), når den ikke har for travelt med at spise/ knaske min uvurdelige CD samling i sig).

    Har denne pro sag XLR og hvor god er den efter din mening.

    ER på jakt efter et nyt drev før CDT har fordøjet hele CD samlingen min.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Du var ikke en gang i nærheten av å svare på spørsmålene mine, men jeg stiller nå likevel flere, basert på svaret ditt. Hva er en "riktig" sikring? Automatsikring, bladsikring, termosikring? En egen kurs er kjempegreier det, men den vil fremdeles legges med helt ordinær kopperkabel, og vil ikke inneholde alle disse eksotiske materialene de spinndyre hifi-strømkablene innehar. Har det ingenting å si, eller?
    Hei Valfy, der er faktisk mange veje til Rom. så lad os prøve at se om vi kan blive enige hva der er vigtisk.
    Jeg mener prioteringen må være følgende:

    a. Optagelsen/ lydteknikkerne, utstyr( microfoner, optagelse utstyr) ect. Her foretrekker jeg ofte det enkelste
    Har hørt nogen optagelser som Flemming Rasmussen( Gryphon) foretog på musikhuset/ teater i Århus spillet in på en kapabel spole bånd optager for derefter at blive avspillet direkte fra denne under en demo i Århus.
    DR gjorde en årrække en række optagelser ( søndags konsertten) for dem som husker. De har også foretage optagelsen av foreksempel Jazz i Montmatre med Stan Gets. Denne er stadig til at få tag i vis nogen er intersert.
    Dette led er det viktigste, uanset prislaben på benyttet utstyr.

    b. Shit in = shit ut,- det næst viktiske, er at første led i avspilling kæden gengiver alt info som er på LP,en, CD, en og filerne uten tap og degraderinger av nogen art, da det bliver umulig at rette dette op med udstyret senere i kæden av avspillings utstyr.
    Her mente opfinderen av Linn avspillerne, at det var det viktiske led i kæden at invistere sine penge i. Jeg er enig i hans betraktninger.

    c. Så skal vi ha forsterket signalet op, så det er brugbart for høytalerne: Her vil de fleste nok mene, at det gælder om at denne forstærkning, sker med mindst mulig tilført forvrængning av signalet. Mange teknologier her. Klasse: AB, A,bipolare/ mosfet, Digital forsterkere og så rørforsterkerne samt kombinations forsterkerne.
    Rør tilhengerne er kansje ikke helt enige i det m forvrængningen, og personlig skal jeg medgive, at have hørt ekseptionele resutater med alle nævnte teknologier, men her begynder også den personlige smag at spille in, da alle teknologier har en egenlyd i større eller mindre grad.

    d. Høytalerne: Magneplaner, Electrostater, dynamiske, ect. - alle har genkendelig egenlyd, men det viktigste er størrelsen av rom/ samt romklangen idet benytte avspilling rom. Samspillet mellem STØRRELSEN av rom, og frekvensrespons er også alt avgørende for resutatet.
    Vis de ovennævnte paremeter er i orden, kan man få overraskende bra resutater med forholdsvis rimelige/ billige høytalere.
    Personlig synes jeg ikke altid at special nogle av de dyre høytalere ute der,- er i nærheden av at tilbyde en lydgengivelse, der kan forsvare prislabben.

    e. kabler?. general vil jeg anbefale at bruge rimelige kvalitet kabler på utstyr.
    Men, men !. Vis alle ovennævnte paremetre er opfyldt og man søger det ultimative kan man opnå yderlige forbedringer av gengivelsen ved at priotere her:
    1.Start m egen kurs for anlegget.
    2. Trekk en kvalitet kabel med stort tversnit frem til padden ( 2,5 kvadrat rekker kun til at tilfredsstille myndighedernes brand krav).
    3. Kontakter/ kvaliteten av materialer på benyttede kabler og for den sags skyld også på utstyret, vil have ligeså stor inflytelse på gengivelsen som selve kablerne.
    Kobber er en bedre ledder end tin, messing, bronce, ect( kontakter) sølv leder bedre en kobber,ect. Foreksempel er der også stor forskel på materiale kvaliteten på kobber, renhet, krystal struktur,ect.
    De fleste kabler dikteteres av krav til prisen, det vil sige hurtighed i produktions øjemed, frem for at priotere bedre krystal struktur som er en langsomre måde at produksere materialerne på.
    Også her gælder følgende: alle materialer har en genkendelig egenlyd.

    f. Så er der smagen som er som bagen, der er induviduel for den enkelte.

    Personlig ønsker, jeg ikke at ha Lars Ulrik og trommesettet hans på permanet besøg i stuen min :D

    Ved ikke hvilke prioteringer i andre indeher har:confused:, butt my way is the high way:cool:
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Dette drev syntes jeg, man skal prøve at låne i en butik og så sammenligne med sin streaming. Det er bedre end Oppo 105 D også.

    Endnu bedre med en direkte strømforsyning i stedet for den Switz mode der følger med.
    Jeg skal have fundet et godt strømkabel dertil? Jeg vil prøve i den kommende uge med et WireWorld net kabel. Jeg kan vende tilbage med en sammenligning af strømkabel skift.

    Vis vedlegget 326120

    Projekt RS CD Box. Et fremragende drev.

    Vis vedlegget 326123

    Projekt Power Box Uni 1-way. 10.000 uf
    Den fås også som 4-way med 4 x 10.000 uf.

    Måske man skulle sammenligne op imod streaming?
    Hei Sven, er enig i dine betraktninger at et godt drev tar indersvingen på avspilling av filer over streming m foreksenpel.: j-river/ Amare ( har ikke kørt direkte sammenling m roon, som a betrakter som den bedste programvare for øjeblikket).

    Har en Musical fidelity CDT drev som er ganske bra ( især på XLR utgangen), når den ikke har for travelt med at spise/ knaske min uvurdelige CD samling i sig).

    Har denne pro sag XLR og hvor god er den efter din mening.

    ER på jakt efter et nyt drev før CDT har fordøjet hele CD samlingen min.


    DSC00563.jpg


    Den har XLR til digital kabel.

    Jeg har en Marantz CD 17 K.I.Sign. som jeg brugte til drev.
    Da en Oppo 103 viste sig i sammenligning, at være bedre med bl.a. dynamik, måtte jeg have en Oppo. Jeg valgte en Oppo 105 D, da den skulle være endnu bedre som drev end Oppo 103, ifølge Knut Vadset.
    Jeg lånte dette Projekt CD RS som er et drev, bare for lige at se, om der var noget at hente der. Jeg sammenlignede lyden og da den på mange måder var bedre, måtte det være sådan. Specielt dybden blev lidt bedre så den blev udskiftet til sådan en.
    Jeg lånte så en strømforsyning dertil, så jeg ikke skulle bruge den medfølgende strømforsyning, der er Switz mode.
    Lyden endnu bedre.
    Der medfølger et tyndt kabel, som de anbefaler at udskifte til High End. Det er bestilt.
    Jeg har udskiftet det medfølgende strømforsyning til strømforsyningen til en andet strømkabel fra WireWorld med bedre resultat.

    Jeg kan varmt anbefale den. En af mine venner kom med sit modificeret drev, som jeg lånte. Den kunne ikke det samme som Projekt CD RS Box kunne. I øvrigt kan Projekt Up samle til 88,2 kHz.
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Dette drev syntes jeg, man skal prøve at låne i en butik og så sammenligne med sin streaming. Det er bedre end Oppo 105 D også.

    Endnu bedre med en direkte strømforsyning i stedet for den Switz mode der følger med.
    Jeg skal have fundet et godt strømkabel dertil? Jeg vil prøve i den kommende uge med et WireWorld net kabel. Jeg kan vende tilbage med en sammenligning af strømkabel skift.

    Vis vedlegget 326120

    Projekt RS CD Box. Et fremragende drev.

    Vis vedlegget 326123

    Projekt Power Box Uni 1-way. 10.000 uf
    Den fås også som 4-way med 4 x 10.000 uf.

    Måske man skulle sammenligne op imod streaming?
    Hei Sven, er enig i dine betraktninger at et godt drev tar indersvingen på avspilling av filer over streming m foreksenpel.: j-river/ Amare ( har ikke kørt direkte sammenling m roon, som a betrakter som den bedste programvare for øjeblikket).

    Har en Musical fidelity CDT drev som er ganske bra ( især på XLR utgangen), når den ikke har for travelt med at spise/ knaske min uvurdelige CD samling i sig).

    Har denne pro sag XLR og hvor god er den efter din mening.

    ER på jakt efter et nyt drev før CDT har fordøjet hele CD samlingen min.
    Ja den har både RCA og XLR ud i stereo.

    Vis vedlegget 326466

    Den har også XLR til digital kabel.

    Jeg har en Marantz CD 17 K.I.Sign. som jeg brugte til drev.
    Da en Oppo 103 viste sig i sammenligning, at være bedre med bl.a. dynamik, måtte jeg have en Oppo. Jeg valgte en Oppo 105 D, da den skulle være endnu bedre som drev end Oppo 103, ifølge Knut Vadset.
    Jeg lånte dette Projekt CD RS som er et drev, bare for lige at se, om der var noget at hente der. Jeg sammenlignede lyden og da den på mange måder var bedre, måtte det være sådan. Specielt dybden blev lidt bedre så den blev udskiftet til sådan en.
    Jeg lånte så en strømforsyning dertil, så jeg ikke skulle bruge den medfølgende strømforsyning, der er Switz mode.
    Lyden endnu bedre.
    Der medfølger et tyndt kabel, som de anbefaler at udskifte til High End. Det er bestilt.
    Jeg har udskiftet det medfølgende strømforsyning til strømforsyningen til en andet strømkabel fra WireWorld med bedre resultat.

    Jeg kan varmt anbefale den. En af mine venner kom med sit modificeret drev, som jeg lånte. Den kunne ikke det samme som Projekt CD RS Box kunne. I øvrigt kan Projekt Up samle til 88,2 kHz.
    Ok tak for svar, har lige fået svar fra forhandleren at der bliver skifte driv verk i CDT, vis den begynder at spise flere av Cd, erne mine, skal jeg gøre den om til en filmstar på you tube, sammen med en 100 tons presser.
    Må se at få hørt den pro, - vil gerne senere høre lidt om de erfaringer du gør dig med denne drev.

    Mvh.

    Hi-rex
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ja, men hvis utgangspunktet ditt er flac enkodet med kompresjonsgrad 5 og deretter lossless deflated så er ikke dette nødvendigvis det samme som kompresjonsgrad 8 lossless deflated.
    Hvis utgangspunktet ditt ikke er perfekt, så hjelper hverken bitperfekt eller lossless egenskapene.
    For meg er det vesentlig å ikke transkode et bibliotek fra en optimal kvalitet til en lavere kvalitet.
    Hvis man har originalen i wav og gjør en flac8 av denne, så er jeg enig i at forringelsen er bortimot ubetydelig. Det er selve enkodingen som bekymrer, lossless eller ei.

    Jeg er bare litt usikker på at kompresjonsgraden utelukkende påvirker filstørrelsen og intet annet.
    Er det en vedtatt sannhet at filstørrelsen er det eneste som endrer seg med de satte flac kompresjonsnivåene?
    Hvis dette stemmer, så kan man jo alltid senke kompresjonsnivået i ettertid hvis renderer sliter eller gå motsatt vei hvis man har et problem med lagringskapasitet.

    Det er vel batch enkodingen i dbpoweramp som er tingen isåfall (eller Max for Mac)?
    Kompresjonsgraden i flac påvirker bare filstørrelsen og CPU-behovet. Den dekomprimerte filen blir identisk. Du kan forsøke med å ta en wav-fil, pakke den som FLAC 5 og 8, pakke ut de filene igjen, og sammenligne den med originalen. Bit for bit identisk. Det er hele poenget med lossless.

    Hvis du virkelig hører forskjell mellom WAV og FLAC, eller mellom FLAC 5 og 8, må det bety at den dingsen som gjør utpakkingen er så underdimensjonert at det lille ekstra CPU-arbeidet belaster strømforsyningen så mye at klokkekrystallen ser spenningsvariasjon og skaper datarelatert jitter når signalet skal sendes videre som S/PDIF eller D/A-konverteres. I så fall er eneste råd å hive den dingsen og skaffe seg en bedre (som ikke behøver å være dyrere). Hos meg er det ingen hørbar forskjell om jeg streamer WAV direkte fra harddisken på server, lar serveren pakke ut FLAC til WAV og streamer WAV, eller streamer FLAC og lar Transporteren pakke det ut. Bruker standardinnstillingen 5, forresten.

    Transkoding mellom lossy formater som MP3 og AAC er fy-fy, men om du pakker om en lossless fil mellom WAV, FLAC eller Apple lossless endrer det ingen ting. Ingen ting går tapt og det oppstår ingen artifakter. Det eneste er at enkelte tags kan gå tapt på veien, ettersom det kan være ulike konvensjoner for metadata i de forskjellige filformatene. Rekoding mellom ulike kompresjonsgrader i FLAC er helt uproblematisk.
    hei Asbjørn, er spørsmål:
    med henblik på det ultimative,- hvorfor komprimere filerne for derefter at udpakke disse under avspilling? ser at du spare plads på hard disken, men du tilfører også et led mere, for av spilling av filerne. Det mest optimale må da være at have filerne liggende ukomprimeret,-eller?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.865
    Antall liker
    38.310
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mest for å kunne håndtere metadata som tags og album art på en god måte. Standard WAV har begrenset støtte for metadata i filen. Som distinctive har vært inne på, så finnes det måter å lagre ID3-tags på i WAV, men resultatet er ikke-standard filformat med tvilsom kompatibilitet med avspillere. Mye bedre å lagre alt i et åpent filformat som FLAC hvor metadata er støttet i utgangspunktet. Da kan jeg bruke replay gain for automatisk volumkontroll, søke på metadata som album og komponist i avspilleren, få opp cover-bilder under avspilling, osv. At FLAC også tar opp mindre diskplass er en bonus.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Asbjørn,- ok, du har absolute et point m Tags og album art

    Jeg havde Filerne mine liggende l FLAC , ca 50/50 % ukomprimeret, komprimeret og har lige konvertert disse over til AIFF, da undertegnede skifter fra Windows til Mac nu.
    En ting som forundrede mig var at selv de ukomprimrert FLAC Filer fyldte/ optog væsenligt mere plads ( omkring 35-40%) på hard disken da de bliv konvertert om til AiFF.

    Skyldes dette at uanset instillingen ( 0 kompromering) i foreksempel Jriver , at alt FLAC bliver komprimeret set i forhold til AiFF eller WAV ?
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    AIff er standart ukomprimeret som wav. Flac er et Lossless komprimeret (som zip) format og fylder derfor mindre
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.865
    Antall liker
    38.310
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    FLAC 0 er også komprimert, men ikke fullt så mye som FLAC 5 eller 8. FLAC 0 gir kanskje 60-70 % størrelsesreduksjon på en gitt WAV-fil. Du reduserer kanskje filstørrelsen med 5 % eller så ved å gå fra FLAC 0 til 5, og kanskje med ytterligere 1 % ved å gå fra FLAC 5 til 8.

    Jeg kan ikke noe særlig om JRiver og AIFF, men forstår det slik at AIFF er et ukomprimert format (som WAV), mens Apples komprimerte lossless format (som FLAC) er ALAC. Da er det vel naturlig at filstørrelsen øker tilsvarende kompresjonen som er brukt i FLAC-filene når du konverterer til et ukomprimert format.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Det kan kanskje også presiseres at avspilling av Flac er en 'on-the-fly' dekoding prosess. Man pakker ikke opp flac fila først og deretter avspiller den slik man eksempelvis gjør når man deflater en zip/rar/7z data fil og deretter åpner/tar i bruk denne.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ok, så alt FLAC er komprimert i større ell mindre grad.

    ME indeher og jeg har eksperiementert en del vedrøende diske, filer, Usp kabler , ect

    Vi har gjort os føldende erfaringer:

    a. hard diske: Vi foretrekker at have operativ systemet liggende på en SSD (disk1) og så ha filerne liggende på en SSD (disk2).
    Vores ører reigistrerer mere ro i gengivelsen ved brug av SSD diske sammenlignet med vanlige hard diske.
    ( vi har især brugt Stan Getz Jazz in Montmatre ( optaget i københavn) 16bitt/ 44Khz) som lytte referense.

    Vær opmærksom på følgende:

    Mange SSD Diske komprimere ned data,erne for at opnå større læse og skrive hastigheter hen over disken for derefter at pakke data,erne ut igen efter behandling.

    Vi foretrekker at benytte SSD diske som ikke benytter sig av denne ned/ op komprimering i data behandlingen, samt at filerne ligger i et ukomprimet format, på diskene.

    Vi vuderer: at dette er det obtimale, og giver det beste resutat lydmæssig.

    Obs. Er fuld klar over at denne løsning er væsenlig dyrere en mere vanlige opset, - men det koster, vis man skal være kar.

    Er der andre som har ekspeimenteret indeher, som har gjort sig nogen erfaringer, vil vi gerne høre lidt om hva i er kommet frem til.

    Mvh.
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Det kan kanskje også presiseres at avspilling av Flac er en 'on-the-fly' dekoding prosess. Man pakker ikke opp flac fila først og deretter avspiller den slik man eksempelvis gjør når man deflater en zip/rar/7z data fil og deretter åpner/tar i bruk denne.
    Endnu et piont som må tages med i vurderingen.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn