Asbjørn
Rubinmedlem
Hvilke "myter" er det Hardingfele snakker om?
Oppsummeringen sier følgende:
Men på hvilken måte tilsier den rapporten at tyske skattebetalere nå skal betale regningen for den greske forbruksfesten frem til 2007 og for at den nyvalgte greske regjeringen graver seg selv og landet ned i et stadig dypere hull i stedet for å ta tak i problemene?
Les rapporten før dere begynner å bruke den som et kronargument. Og når dere leser den, legg også merke til grafen på side 5 som viser at det tidligere kriselandet Irland nå har den høyeste produktivitetsveksten og økonomiske veksten i EU, og at det tidligere kriselandet Spania har den nest høyeste økonomiske veksten.
- Er det en myte at Hellas benyttet seg av euromedlemsskapet til å låne store summer til lav rente og brukte opp de pengene på et offentlig forbruk langt større enn skatteinntektene?
- Er det en myte at dette finansierte den største økningen i levestandard i noe EU-land frem til boblen sprakk i 2007?
- Er det en myte at det greske skattesystemet har så mange smutthull og håndheves så dårlig at den svarte økonomien i Hellas er 1/4 av BNP?
- Er det en myte at offentlig sektor i Hellas er mer korrupt enn i noe annet EU-land?
Oppsummeringen sier følgende:
De setningene jeg har uthevet er viktige. For et år siden så dette ut til å være under kontroll, men gjeldsbyrden begynte å øke igjen da den nyvalgte Syriza-regjeringen gikk tilbake til å pøse ut offentlige penger landet ikke hadde. Hvis de også lar være å gjennomføre reformer vil den økonomiske veksten bli vesentlig lavere enn forutsatt, og andre lands skattebetalere vil bli nødt til å ta deler av regningen. I tillegg har den selvpåførte krisemaksimeringen de siste ukene gjort situasjonen enda verre for grekerne, noe som ikke er fullt innarbeidet i rapporten.At the last review in May 2014, Greece’s public debt was assessed to be getting back on a path toward sustainability, though it remained highly vulnerable to shocks. By late summer 2014, with interest rates having declined further, it appeared that no further debt relief would have been needed under the November 2012 framework, if the program were to have been implemented as agreed. But significant changes in policies since then—not least, lower primary surpluses and a weak reform effort that will weigh on growth and privatization—are leading to substantial new financing needs. Coming on top of the very high existing debt, these new financing needs render the debt dynamics unsustainable. This conclusion holds whether one examines the stock of debt under the November 2012 framework or switches the focus to debt servicing or gross financing needs. To ensure that debt is sustainable with high probability, Greek policies will need to come back on track but also, at a minimum, the maturities of existing European loans will need to be extended significantly while new European financing to meet financing needs over the coming years will need to be provided on similar concessional terms. But if the package of reforms under consideration is weakened further—in particular, through a further lowering of primary surplus targets and even weaker structural reforms—haircuts on debt will become necessary.
Men på hvilken måte tilsier den rapporten at tyske skattebetalere nå skal betale regningen for den greske forbruksfesten frem til 2007 og for at den nyvalgte greske regjeringen graver seg selv og landet ned i et stadig dypere hull i stedet for å ta tak i problemene?
Les rapporten før dere begynner å bruke den som et kronargument. Og når dere leser den, legg også merke til grafen på side 5 som viser at det tidligere kriselandet Irland nå har den høyeste produktivitetsveksten og økonomiske veksten i EU, og at det tidligere kriselandet Spania har den nest høyeste økonomiske veksten.
Sist redigert: