og det samme er visstnok i praksis effektiv pensjonsalder. Problemet er nok ikke folk, men systemet. Guardian hadde en god artikkel, Hellas har gått konkurs med jevne mellomrom siden 1830 årene, minst 5 ganger. Så WTF trodde man da man innlemmet de i Euroen og lånte de tonnevis av penger?Fin fact: Snittatbeidstiden er lengre i Hellas enn i Tyskland.
Første gang i år 854 f.kr. Da var det tempelet på Delos som hadde lånt ut penger til Athen og andre bystater, som i vanlig stil brukte opp pengene på å lønne offentlig ansatte og folkevalgte. Skatteinnkreving brydde de seg ikke om å oppfinne, for da ville folk bare blitt sure. Mye enklere å gå tilbake til tempelet og si "sorry" (eller hva det nå het på gammelgresk). Delos måtte avskrive 80 % av gjelden. Historien forteller ikke om Athen også holdt folkeavstemning om hvorvidt man skulle betale eller ikke.og det samme er visstnok i praksis effektiv pensjonsalder. Problemet er nok ikke folk, men systemet. Guardian hadde en god artikkel, Hellas har gått konkurs med jevne mellomrom siden 1830 årene, minst 5 ganger. Så WTF trodde man da man innlemmet de i Euroen og lånte de tonnevis av penger?Fin fact: Snittatbeidstiden er lengre i Hellas enn i Tyskland.
Økonomi er mye ideologi, langtfra bare fag. Er vel stort sett kun matematikere som kan bli endelig enige om noe.
Han har vel sett det samme som alle andre: At Hellas aldri skulle vært i euro-sonen. Et nei på søndag vil ihvertfall løse det problemet. Greske banker vil kollapse, sparepenger går tapt, offentlig ansatte får ikke lønn, og pensjoner blir ikke utbetalt. Etter hvert får man vel organisert trykking av drakmer og reorganisering av etslags bankvesen, men jeg regner med at den som skal trykke de nye pengesedlene vil kreve forskuddsbetaling i euro. Et ja vil derimot sparke hermetikkboksen noen meter videre nedover veien, og så har vi en ny krise ved neste forfallsdato. Jeg ville vel anbefale mer ordnede forhandlinger om betingelser for å tre ut av euroen enn gjennom en ukontrollert bankkollaps og finanskrise, men hver sin smak.
Eller politiker fra nåværende regjering. Jeg er ikke i mot konkurranse eller markeder, men synes at troen på at konkurranse gir samfunnsøkonomisk effisiente løsninger, tidvis er i overkant naiv.Hans bidrag (som strengt tatt er så opplagt at man nesten må være økonom for å mene annet...) er at markedene stort sett ikke er effisiente.
Den mest fullstendige liste jeg har funnet er denne. Det meste fremstår som forordringer Hellas naturligvis burde ha hatt på plass uavhengig av Euro eller ikke.Og nå har vi fått referert de "umenneskelige kravene" som kreditorene har stilt:
1: Helleas skal gå med overskudd neste år
2: Pensjonsalderen skal settes til 67 år
3: Man skal fokusere på innkreving av skatter
4: Det skal betales mva på alle varer, også de som selges på de greske øyene
Fryktelige krav det der gitt. Ikke rart at grekerne er forbannet - de andre i eurosonen vil jo ikke lenger betale for at grekerne skal ha goder som de andre EU-borgerne ikke har.
Om ikke totalforbud mot kontanter så har forskjellige reformer (som regel etter press og incentiver fra EEAS) som har sørget for at de fleste servicenæringer har elektroniske betalingsterminaler knyttet til kassaregistre vært en stor suksess i de landene på Vest Balkan som strever for å komme inn EU og Euro-samarbeidet. Det er større sannsynlighet for at drosjen du hopper inn i har kortterminal i både Pristina og Podgorica enn det er i Patras, for å si det slik.Problemet er bare at "alle" snyter på skatten. Broren min var i Hellas i fjor, men fikk i praksis aldri brukt betalingskortet sitt. Alle skulle ha betalt i kontanter. Man kan jo bare gjette seg til hvorfor. Grekerne kunne jo f.eks. innføre tvungent betalingskort som betalingsmiddel - et totalforbud mot kontanter - da kan det hende at problemene hadde løst seg.Virkemidlene som er brukt i Hellas virker nokså meningsløse. Å sende en stor del av folket ut i arbeidsledighet løser ingen ting. Få folket ut i arbeid. Sett de skarpeste til å få bukt med korrupsjonen. Flå oligarkene.
Du mener det tok Aftenposten tre år å forstå dette innlegget fra Manifest Analyse som du lenket til?
Det der er ikke Aftenposten selv, men en innsendt kronikk fra Manifest, en "tenketank" knyttet til LO.
Interessant lesning, en helt annen side av saken enn jeg til nå har fått med meg.Hellas Alexis Tsipras - Hellas må gå konk
Sjeldent jeg er enig med spetalen men her har han noen gode poenger
joda, men grekerne kan vel bare kaste olivensteiner.Greske krisepenger til europeiske banker - DN.no
Man må jo lure på hvordan det var mulig å tro det ville gå greit å utsette grekerne for dette. Versailles traktaten førte også til en del uro, pga de mildt sagt uholdbare kravene den påla landet som nå kikker på regningen.
Det er i så fall ikke grekerne som burde være sure over dette. EU har kausjonert for grekernes lån i andre finansinstitusjoner. I praksis har nordeuropeiske skattebetalere overtatt ansvaret for restene av gjelden som Hellas allerede har misligholdt ovenfor bankene. Det er fortsatt Hellas som har tatt opp og brukt opp de lånene. Om det er en beskyttelse av bankene eller en beskyttelse av Hellas kan diskuteres, men grekerne fikk ihvertfall parkert gjelden hos noen som ikke behøver å levere regnskap til aksjemarkedet hvert kvartal.joda, men grekerne kan vel bare kaste olivensteiner.Greske krisepenger til europeiske banker - DN.no
Man må jo lure på hvordan det var mulig å tro det ville gå greit å utsette grekerne for dette. Versailles traktaten førte også til en del uro, pga de mildt sagt uholdbare kravene den påla landet som nå kikker på regningen.
Du blander kortene.Eksakt parallell er det vel ikke.
Når du låner til en leilighet er det vanligvis du som styrer økonomien. For den jevne greker oppleves det neppe som hun har hatt mye med styringen å gjøre. => Takk og lov. Det er det de har valgte myndigheter og byråkrater til. Når du låner til leilighet har du håpentligvis heller ingen korrupte oligarker som skal ha en stor del av lånet. =>> Hvem ? Du vil også ha bedre muligheter til å håndtere lånet om du har fått lønn for jobben du gjør. Det har ikke en stor andel av grekerne fått de siste månedene. =>> Ja, det hadde vært lettere å betale lånene dersom de hadde krevd inn skatter. Om du blir syk får du sikkert medisinene du trenger. I Hellas begynner medisinmangelen å bli prekær.
Når staten er gjennomkorrupt hjelper det lite hva som står på valgseddelen din.Den "jevne" greker har valgt en regjering til å ta de valgene for seg. Så nei, den "jevne" greker har lite med styringen av dette å gjøre.
Bedre muligheter for å handtere lån? Så denne lånetageren skjønte ikke at man må ha fast inntekt for å handtere et lån?
Er vi i barnehagen eller?
Grekere får ikke lønn eller jobb fordi de er så oppsatt på sine utrolige goder at de ikke ser skogen for bare trær! Det er ihvertfall min oppfatting til nå...
Jeg håper jeg tar feil!
Ansvarsfraskrivelse.Når staten er gjennomkorrupt hjelper det lite hva som står på valgseddelen din.Den "jevne" greker har valgt en regjering til å ta de valgene for seg. Så nei, den "jevne" greker har lite med styringen av dette å gjøre.
Bedre muligheter for å handtere lån? Så denne lånetageren skjønte ikke at man må ha fast inntekt for å handtere et lån?
Grekere får ikke lønn eller jobb fordi de er så oppsatt på sine utrolige goder at de ikke ser skogen for bare trær! Det er ihvertfall min oppfatting til nå...
Jeg håper jeg tar feil!
Hadde en gresk kollega på et internasjonalt prosjekt for snart femten år siden. Han hadde tatt et halvårs permisjon fra jobben (men fikk som høyere offiser i marinen fortsatt utbetalt full lønn!) for å tjene litt ekstra penger før han kunne gå ut i full pensjon tre år senere. Målet var å kjøpe seg en kafe hvor han kunne nyte sin pensjonisttilværelse og bruke som møteplass for familie og kompiser. Han var på det tidspunkt 39 år.Ansvarsfraskrivelse.Når staten er gjennomkorrupt hjelper det lite hva som står på valgseddelen din.Den "jevne" greker har valgt en regjering til å ta de valgene for seg. Så nei, den "jevne" greker har lite med styringen av dette å gjøre.
Jeg håper jeg tar feil!
Det er fortsatt bare grekerne selv som kan gjøre noe med korrupsjonen. Og mange kan starte med seg selv. De har akseptert korrupsjon ved å være en del av den, ved svart arbeid, ved skatteunndragelse, ved momsunndragelse, ved å være tilskuere til sine egne demokratiske valg, ved å trekke på skuldrene og se en annen vei.
Joda, det er ikke noe vanskelig å sympatisere både med den jevne greker og hva du skriver. Problemet i Hellas har dog vært at selv om den jevne greker var fullstendig klar over hvor gjennomkorrupt landet var og er, fra barneskole til regjering, så var det ikke mye bred, folkelig protest å spore mot presteskapet så lenge det dryppet nok også på klokkerne.I mens her i Athen (på jobb) florerer galgenhumoren...
Det nye sosiale møtestedet er ved minibankene. Det hersker liten tvil om at de grekerne som fortsatt har jobb, både sliter og betaler så det svir. De som har fast ansettelse ender kjapt opp med å betale ca 50% skatt av en sterkt krympet inntekt. Samtidig betaler de virkelig rike ca 0%, og dette vil bl.a. IMF til livs. Faktum er at Hellas ikke er den svakeste økonomi i Europa, men kanskje den minst oversiktlige.
Politikere og pengemakt går hånd i hånd i et land der makten egentlig ikke ønsker å endre situasjonen, da det vil ramme dagens maktstrukturer hardt. Grekerne jeg har snakket med om saken virker så vel forledet av politikerne, som lettere resignerte, all den tid de innser at den diffuse makten i landet er gjennomkorrupte og løgnaktige. Men det finnes ikke det demokrati i verden som kan løse den floken over natten.
For øvrig ses veldig mye av det samme i tidligere østblokkland; dette er langt fra voksne "demokratier", som egentlig bare er kulisser for den egentlige makt. Og den jevne ansatte betaler regningen for å holde makkverket gående.
Mvh
Håkon Rognlien
Ikke vanskelig å sympatisere, men det er da vel ikke tyske skattebetaleres ansvar at grekerne velger (og gjenvelger) korrupte politikere til å styre økonomien sin? Den nåværende regjeringen ble valgt på umulige løfter om å fortsette med euro (og fortsatt lave lånerenter) samtidig med å øse ut med offentlige penger og la være å betale tilbake på allerede opptatte lån. Det var heller ikke tyske skattebetalere som gikk på den eventyrhistorien, så hvorfor skal de betale for den?Eksakt parallell er det vel ikke.
Når du låner til en leilighet er det vanligvis du som styrer økonomien. For den jevne greker oppleves det neppe som hun har hatt mye med styringen å gjøre. Når du låner til leilighet har du håpentligvis heller ingen korrupte oligarker som skal ha en stor del av lånet. Du vil også ha bedre muligheter til å håndtere lånet om du har fått lønn for jobben du gjør. Det har ikke en stor andel av grekerne fått de siste månedene. Om du blir syk får du sikkert medisinene du trenger. I Hellas begynner medisinmangelen å bli prekær.