Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Eksempel har lillebroren Mercedes S 63 AMG med firehjulsdrift bedre 0-100 aks, 4.0 sek, med lavere effekt (585 hestekrefter) og mindre moment (900Nm)
    ...som fortsatt er betydelig tregere enn TMS P85D til tross for høyst sannsynlig flere hestekrefter i S63AMG og noe lavere vekt.
    Spesifikasjoner
    Mercedes E63 AMG S 4Matic


    Hk 585


    Dreiemoment: 800 Nm,


    Forbruk: 1,02 l/mil


    CO2-utslipp: 242 g/km


    0-100 km/t: 3,6 sek


    Toppfart: 250 km/t (elektronisk sperret)


    Vekt: 1940 kg

    Begynner å nærme seg litt..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Ja, det begynner å nære seg same-same. Jeg så på specs for en annen modell tydligvis. Dog er den nesten 300kg lettere en P85D, det har en del å si (den jeg så på var 2050kg eller noe slikt).

    Hva Tesla / rene elbiler kan levere av sportsbilytelse tror jeg blir ganske lenge til vi ser. Musk har vel hintet om at det skal komme en ny Roadster om 4 år, men ett Tesla år har vist seg å være noe lengre enn vanlige år når det gjelder nylanseringer. De må sannsynligvis finne på noe lurt rundt batterikjøling og slikt for å kunne pumpe ut masse guffe over lengre tid samt selvsagt lage en mindre og lettere bil. Kanskje endatil slenge inn et gir eller to for å ha bedre ytelse på høyere hastigheter enn hva dagens Model S har.

    Poenget - som jeg innledet med for noen poster siden - er imidlertid at mye av kritikken mot Model S er basert på at bilen ikke er spesielt god på ting den på ingen måte er bygget for å være god på. Nå får Tesla selv og et kobbel av journalister og eiere ta skylden for at det har blitt mye fokus på hestekrefter, ytelser, aksellerasjonstider og ligennde. Noe må Tesla gjøre for å få folk til å betale såpass mye penger for en elektrisk bil. Jeg synest fortsatt det er morro å trykke klampen i bånn en gang innimellom, men til daglig er det sjelden jeg gir full gass - forbikjøringer gjøres stort sett ved å se stygt på gasspedalen og svinge ut og forbi bilen foran.

    Model S har også en sentral funksjon som "proof of concept" - at det er mulig å lage en helelektrisk bil med lang nok rekkevidde, stor plass og svært gode ytelser. I motsetning til hva knapt noen trodde var mulig inntil Tesla lanserte Model S for et par-tre år siden. I så måte har det lite å si hva rundetiden på Neuburgring er, at effekten strupes til ca 320 hestekrefter om man kjører hardt over tid eller at biler som veier litt over halvparten kan ta svinger i større hastighet. Som totalpakke er bilen rimelig briljant, men det vil selvsagt alltid være noen som har småsære behov eller er opptatt av andre ting som ikke synest det passer eller har bestemt seg på forhånd for at det ikke passer med en elektrisk bil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.486
    Antall liker
    41.202
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forbruk: 1,02 l/mil
    Jeg kjørte fra Trondheimsområdet og hjem i går. Var sånn passe ladet fra start, stoppet ca 20 minutter på Alvdal for en kakebit og en kopp kaffe, og trillet derfra og hjem uten å lade noe mer. Indikert forbruk fra Alvdal og hjem var 150 kWh/km, tilsvarende 0,15 liter fossiljuice på mila. Da vi passerte Elverum uten å stoppe var forbruket fra Alvdal til dit 0,138 kWh/km. Da gjorde jeg ikke noe annet enn å følge fartsgrensene nedover dalen. Opp til Alvdal var forbruket 0,184 kWh/km. Det totale gjennomsnittet for hele turen ble noe sånt som 0,168. Det tilsvarer en rekkevidde på 525 km. Hvis jeg hadde ladet fullt før start kunne jeg nok kjørt rett hjem non-stop. Må prøves. :)

    Rekkeviddeangivelsen i bilen er nokså pessimistisk. Da jeg startet fra Alvdal viste den rødt flagg og -5 % strømreserve derfra og hjem, men det var 8 % igjen på batteriet da jeg parkerte. Dessuten kom vi frem en halvtime tidligere enn GPS'en trodde. Det er ganske stor differanse. Kartene på mobilen gir mer realistiske kjøretider.

    0-100 km/t: 3,6 sek
    Den slår vi.

    Toppfart: 250 km/t (elektronisk sperret)
    Me too, men kanskje ikke så lenge om gangen.
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hva Tesla / rene elbiler kan levere av sportsbilytelse tror jeg blir ganske lenge til vi ser. Musk har vel hintet om at det skal komme en ny Roadster om 4 år, men ett Tesla år har vist seg å være noe lengre enn vanlige år når det gjelder nylanseringer. De må sannsynligvis finne på noe lurt rundt batterikjøling og slikt for å kunne pumpe ut masse guffe over lengre tid samt selvsagt lage en mindre og lettere bil. Kanskje endatil slenge inn et gir eller to for å ha bedre ytelse på høyere hastigheter enn hva dagens Model S har.
    Det er ganske lett å lage en elbil med sportsbilytelser. Effektiv batterikjøling som du sier må på plass. Eller er det bare å lage en mindre bil, med f.eks halve vekten for å øke forholdet mellom effekt/vekt. Har troen på en en ny Roadster. Girkasse er en flott ting for å øke den sportslige opplevelsen.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Forbruk: 1,02 l/mil
    Jeg kjørte fra Trondheimsområdet i går. Var sånn passe ladet fra start, stoppet ca 20 minutter på Alvdal for en kakebit og en kopp kaffe, og trillet derfra og hjem uten å lade noe mer. Indikert forbruk fra Alvdal og hjem var 150 kWh/km, tilsvarende 0,15 liter fossiljuice på mila. Da vi passerte Elverum var forbruket fra Alvdal til dit 0,138 kWh/km. Da gjorde jeg ikke noe annet enn å følge fartsgrensene nedover dalen.

    Rekkeviddeangivelsen i bilen er nokså pessimistisk. Da jeg startet fra Alvdal viste den rødt flagg og -5 % strømreserve derfra og hjem, men det var 8 % igjen på batteriet da jeg parkerte. Dessuten kom vi frem en halvtime tidligere enn GPS'en trodde. Det er ganske stor differanse. Kartene på mobilen gir mer realistiske kjøretider.

    0-100 km/t: 3,6 sek
    Den slår vi.

    Toppfart: 250 km/t (elektronisk sperret)
    Me too, men kanskje ikke så lenge om gangen.
    Nå innrømme enda en gang at Model S er et genialt gullegg på svært mange områder, men den engasjerer ikke bilentustiasten i meg på samme måte som andre biler med grom lyd og mulighet til å gire selv. Det er klart, man kan ikke kreve alt av Tesla heller og på svært mange viktige områder skårer den så høyt at totalpakken er unik. Flott du holder fartsgrensene Asbjørn, opplever til tider at køen i venstrefila ligger langt over og har selvfølgelig ingen prikker.
    Kjørecomputeren på alle kjøretøyene jeg har hatt har aldri vært korrekt. Skal dere måle forbruk skikkelig anbefaler jeg å først måle tilført energi, så måle kjørt avstand med gps. Derfor tar jeg ditt indikerte forbruk med en klype salt. Elbil vs bensinbil blir litt som på Hi-Fi, jeg betaler gjerne litt ekstra for godlyden fra bensinmotoren. På samme måte som jeg på Hi-Fi er villig til å betale litt ekstra for bedre lyd med ineffektive rørforsterkere, regenerator og med større utgifter til rørbytte.

    Toppfarten til Merca er mulig å endre til 300 km/t fra fabrikk. Koster rundt kr 8000,- og inkluderer heldigvis et kjørekurs..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.486
    Antall liker
    41.202
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er ingen grunn til å ta "display-tallene" som fasit, men jeg har heller ingen grunn til å tro at forbrukstallene er veldig gale. Rekkeviddeberegningen er derimot nokså spinnvill, heldigvis på den pessimistiske siden.

    Man ser en del galskap langs veien. Vogntogene insisterer på å holde sine 90 km/t uansett fartsgrense. I går var det kantslått et sted og vi ble "fanget" bak traktoren og dobbel sperrelinje. Et vogntog svingte ut fra 4-5 plasser bakover i køen og kjørte forbi både kø og traktor, til tross for både sperrelinjer og møtende trafikk. På vei nordover sist passerte jeg et vogntog i 110-sone på motorveien, men kom ganske snart inn i et veiarbeidsområde med 70 og 50-sone. Jeg reduserte farten til noe som ihvertfall nærmet seg fartsgrensene, men vogntoget la seg ca en meter bak meg, blinket og tutet. Å løfte foten fra fartssperren kommer ikke på tale der i gården. Og svarte BMW'er med Bærumsskilter oppfører seg fortsatt eksakt som man skulle forvente. Jaja. Om man kan kjøre fra hele hurven, betyr ikke det at man nødvendigvis gjøre det.
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Nei, det fremkommer kun som redusert antall kilometer rekkevidde i displayet. Så om du lader til la oss si 320km rekkevidde (ca 80% fullt batteri) og lar bilen stå en uke, så vil displayet vise noe slikt som 290km rekkevidde. Dette kalles "vampire drain", men på en kjøretur blir det ganske irrelevant siden det utgjør en uvesentlig del av energiforbruket. Bagrunnsforbruket er i størrelsesorden 1kwh/dag, så det koster da i underkant av 1 krone i strøm ha bilen parkert i 1 døgn.

    Jeg opplever at forbrukstallene er ganske korrekte. Jeg regner med at det er betydelig enkelere å måle spenning og strøm nøyaktig enn hva det er å måle en mengde bensin/diesel like nøyaktig. For morro skyld regnet jeg ut på forhånd hvor mye energi som trengs for å løfte bil + passasjerer + bagasje fra havnivå og opp til toppen av Strynefjellet. Den energimengden stemte temmelig bra med forskjellen på rapporter forbruk opp på fjellet og hva rapportert forbruk ville vært sånn ca på flat vei.

    Siden å ha koll på faktisk forbruk er betydelig viktigere i en elbil enn i en fossilbil så vil jeg nesten anta at de har prøvd å gjøre det så riktig som mulig. Dersom man starter fulladet og kjører til batteriet er tomt (evt zero mile warning) så vet man ganske nøyaktig hvor mye energi som er brukt og da kan man regne ut hvor lang man har kjørt. Rekorden på en lading på Tesla Model S er vel nesten 70 mil, men da er det nok vindstille, utetemp lik innetemp og paddeflatt og ingen kø og cruise control på ganske lav fart.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Eksempel har lillebroren Mercedes S 63 AMG med firehjulsdrift bedre 0-100 aks, 4.0 sek, med lavere effekt (585 hestekrefter) og mindre moment (900Nm)
    ...som fortsatt er betydelig tregere enn TMS P85D til tross for høyst sannsynlig flere hestekrefter i S63AMG og noe lavere vekt.
    Spesifikasjoner
    Mercedes E63 AMG S 4Matic


    Hk 585


    Dreiemoment: 800 Nm,


    Forbruk: 1,02 l/mil


    CO2-utslipp: 242 g/km


    0-100 km/t: 3,6 sek


    Toppfart: 250 km/t (elektronisk sperret)


    Vekt: 1940 kg

    Begynner å nærme seg litt..
    Tall kan brukes på mange måter.
    Ser man på tallene for P85d ser man at det tar 8,5 sek fra 100-185km/t.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.486
    Antall liker
    41.202
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Det er ikke en øvelse jeg bruker veldig ofte, så jeg har egentlig ikke noe forhold til om det er en god eller dårlig tid. 0-60, 60-100, 0-100 osv bruker jeg derimot daglig. Hvis jeg velger å oppgradere til "Ludicrous" er det ikke for å høvle tiendedeler av 0-100, men for å få mer effekt ved forbikjøringer mellom 60 og 100.

    Her er en P85D som kravler seg rundt Nürburgring på 8:50 på en "turistdag". Det er ganske anstendig, men effektbegrensningen slo inn etter 8 minutter.

    Og her er en som kjørte runden på 9:08 i en P85+ med høygravid kjæreste i forsetet:
    Nils-Henrik (24) tok pappas Tesla til «det grønne helvete» - TV2.no

    Det er forsåvidt heller ikke noe jeg gjør daglig. :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Jepp. Strøken road-trip doning selv om lading langt utenfor allfarvei kan by på problemer. Men stikkontakter finnes over alt så det lar seg ordne.

    Jeg hadde stor STV før og vår familie på fire får greit plass til alt feriepakket inkludert en diger barnevogn som tar nesten halve bagasjerommet. Når den er ute av bildet om noen få måneder vil vi ha et hav av bagasjeplass.

    Ellers er det strekninger mellom SC som fortsatt er så lange at det kan bli problematisk med 70d om vinteren, men tettheten av ladere vil øke så det problemet er relativt lite og nok forbigående.

    For min del fremstår 85kwh som perfekt størrelse på batteriet og ser ikke helt grunnen til å betale mer for er større, men andre kan selvsagt ha andre behov. For vår del ville sommerhytta blitt tricky med 70kwh siden den ikke har innlagt strøm. Med 85kwh går tur retur fint selv om det er 110 store deler av veien.

    Problemet med mindre batteri er muligens at man oftere må lade fullt for å ta en gitt tur. Det sliter ganske mye på batteriet - særlig om man lader fullt fra en vanlig stikkontakt slik at cellene står fulle ganske lenge. Om man fullader på en superlader og kjører videre så er de kun over 95% SOC noen ganske få minutter.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    ^Det er ikke en øvelse jeg bruker veldig ofte, så jeg har egentlig ikke noe forhold til om det er en god eller dårlig tid. 0-60, 60-100, 0-100 osv bruker jeg derimot daglig. Hvis jeg velger å oppgradere til "Ludicrous" er det ikke for å høvle tiendedeler av 0-100, men for å få mer effekt ved forbikjøringer mellom 60 og 100.

    Her er en P85D som kravler seg rundt Nürburgring på 8:50 på en "turistdag". Det er ganske anstendig, men effektbegrensningen slo inn etter 8 minutter.

    Og her er en som kjørte runden på 9:08 i en P85+ med høygravid kjæreste i forsetet:
    Nils-Henrik (24) tok pappas Tesla til «det grønne helvete» - TV2.no

    Det er forsåvidt heller ikke noe jeg gjør daglig. :)
    "(Data from german car magazine Sport Auto, which is affliated to german Auto, Motor und Sport)

    Cars were driven by the same driver, dry pavement.

    Nuerburgring Nordschleife (length 20,6 km):

    Porsche 996 GT3 --- 8 min. 03 sec.

    Ferrari 550 --- 8 min. 07 sec.

    Lamborghini Diablo SV --- 8 min. 09 sec.

    Ferrari 360 Modena --- 8 min. 09 sec.

    Chrysler Viper GTS --- 8 min. 10 sec.

    Porsche 993 Turbo (430 HP version) --- 8 min. 12 sec.

    Porsche 996 C2 --- 8 min. 17 sec.

    BMW M Coupe (321 HP) --- 8 min. 22 sec.

    Porsche 993 C2 --- 8 min. 28 sec.

    BMW M5 (400 HP) --- 8 min. 28 sec.

    Porsche Boxster S --- 8 min. 32 sec.

    BMW M3 Coupe (321 HP) --- 8 min. 35 sec.

    Honda NSX --- 8 min. 38 sec.

    Honda S 2000 --- 8 min. 39 sec.

    Chevrolet Corvette --- 8 min. 40 sec.

    Audi S4 (265 HP) --- 8 min. 42 sec.

    Jaguar XKR Coupe --- 8 min. 49 sec.

    Mercedes CLK 430 --- 8 min. 52 sec."


    Jeg må si at jeg synes det er imponerende hvordan den akselererer fra 100 og oppover all den tid det er en elbil, med tanke på ytelse gjør den det bra uansett form for øvelse.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.201
    Antall liker
    10.760
    ^Det er ikke en øvelse jeg bruker veldig ofte, så jeg har egentlig ikke noe forhold til om det er en god eller dårlig tid. 0-60, 60-100, 0-100 osv bruker jeg derimot daglig. Hvis jeg velger å oppgradere til "Ludicrous" er det ikke for å høvle tiendedeler av 0-100, men for å få mer effekt ved forbikjøringer mellom 60 og 100.

    Her er en P85D som kravler seg rundt Nürburgring på 8:50 på en "turistdag". Det er ganske anstendig, men effektbegrensningen slo inn etter 8 minutter.

    Og her er en som kjørte runden på 9:08 i en P85+ med høygravid kjæreste i forsetet:
    Nils-Henrik (24) tok pappas Tesla til «det grønne helvete» - TV2.no

    Det er forsåvidt heller ikke noe jeg gjør daglig. :)
    Er det virkelig så mye dekkstøy i en Tesla?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.486
    Antall liker
    41.202
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det der går ganske bra unna. Den kjører visstnok på 19" standarddekk og brukte 17,85 kWh energi på runden i følge kommentarsiden på YouTube. Det tilsvarer ca to liter bensin eller nokså nøyaktig en liter på mila. Ikke så verst det heller.

    Mye av dekkstøyen er skrikingen av dekk som ber om nåde i svingene, men hvor mye dekkstøy det egentlig er i 210 km/t vet jeg faktisk ikke. Har ikke tenkt å finne det ut med det første heller. I moderate hastigheter er det ikke så verst.

    Vi kan spekulere i at det er enda noen sekunder å kappe av den rundetiden med andre og bredere dekk som ville gjort det mulig å holde enda mer fart gjennom kurvene. Det ville redusere belastningen litt på batteriet, så effektbegrensningen ville også slått inn litt senere. Lukket bane uten turisttrafikk ville sikkert også bidratt med et sekund eller to. Kanskje 8:45 eller 8:40 er mulig?
     
    Sist redigert:

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Kunne virkelig ikke bry meg mindre om akselerasjon osv. Det er sprekeste bil jeg har hatt, helt uaffisert av baggasje. Holder trafikken og kjører forbi det jeg vil uten å tenke. Skulle egentlig ønsket den hadde dobbel rekkevidde, spesielt når man cruiser i 130+ med motvind. Ellers er det beste bil jeg har kjørt på familiekjøring, uten tvil. Aldri mer fossildyr her i gården. Kommer ikke på en ting jeg savner fra 530 XDAt
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jepp. Strøken road-trip doning selv om lading langt utenfor allfarvei kan by på problemer. Men stikkontakter finnes over alt så det lar seg ordne.

    Jeg hadde stor STV før og vår familie på fire får greit plass til alt feriepakket inkludert en diger barnevogn som tar nesten halve bagasjerommet. Når den er ute av bildet om noen få måneder vil vi ha et hav av bagasjeplass.

    Ellers er det strekninger mellom SC som fortsatt er så lange at det kan bli problematisk med 70d om vinteren, men tettheten av ladere vil øke så det problemet er relativt lite og nok forbigående.

    For min del fremstår 85kwh som perfekt størrelse på batteriet og ser ikke helt grunnen til å betale mer for er større, men andre kan selvsagt ha andre behov. For vår del ville sommerhytta blitt tricky med 70kwh siden den ikke har innlagt strøm. Med 85kwh går tur retur fint selv om det er 110 store deler av veien.

    Problemet med mindre batteri er muligens at man oftere må lade fullt for å ta en gitt tur. Det sliter ganske mye på batteriet - særlig om man lader fullt fra en vanlig stikkontakt slik at cellene står fulle ganske lenge. Om man fullader på en superlader og kjører videre så er de kun over 95% SOC noen ganske få minutter.
    Jeg skulle gjerne hatt større batteri. Normalt sett spiller det ingen rolle, men på langtur gjør det det. Ikke fordi man ikke klarer å nå ladepunktene, men fordi man enten må stoppe unødvendig ofte eller bli stående over en time på en lader for å lade helt opp. Større batteri betyr mindre total tid til lading og mindre omveier for å svinge innom ladestasjoner man ellers kan hoppe over.

    Men hadde neppe brydd meg med 90 om jeg skulle kjøpe bilen i dag.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.420
    Antall liker
    1.258
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    1 time å lade - ikke bare fordeler med stort batteri. En kompis har hytte i Sverige - 28 mil unna, Når han kjører sin BMW i3 dit, stopper han i Sarpsborg og mellomlader - det tar 17 minutter. Så vidt han rekker en pølse, cola og å pisse ;)

    Tror jeg går for noe slik i stedet gitt enn å slepe rundt på 2 tonn...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.694
    Antall liker
    11.037
    Sted
    Trondheim
    1 time å lade - ikke bare fordeler med stort batteri. En kompis har hytte i Sverige - 28 mil unna, Når han kjører sin BMW i3 dit, stopper han i Sarpsborg og mellomlader - det tar 17 minutter. Så vidt han rekker en pølse, cola og å pisse ;)

    Tror jeg går for noe slik i stedet gitt enn å slepe rundt på 2 tonn...
    Det neste helseproblemet i Norge: Elbilbrukere, fordi de stopper så ofte for å lade og spiser pølse og cola hver gang ;D
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Jeg skulle gjerne hatt større batteri. Normalt sett spiller det ingen rolle, men på langtur gjør det det. Ikke fordi man ikke klarer å nå ladepunktene, men fordi man enten må stoppe unødvendig ofte eller bli stående over en time på en lader for å lade helt opp. Større batteri betyr mindre total tid til lading og mindre omveier for å svinge innom ladestasjoner man ellers kan hoppe over.

    Men hadde neppe brydd meg med 90 om jeg skulle kjøpe bilen i dag.
    For å minimere landetiden bør batteriet være mest mulig tomt når man ankommer en superlader. Ladeeffekten er betydelig høyere i nedre del av batterikapasiteten. Så dersom man vil bruke minst mulig tid på lading er beste strategi å lade kun det man trenger til neste lader (+ litt margin) og ankomme laderen med lite igjen på "tanken".

    For min egen del er bilen stort sett ladet før jeg er ferdig med det jeg skulle gjøre på stoppestedet (spise/drikke kaffi/pisse/strekke på bena/whatever)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.415
    Antall liker
    1.963
    Jeg skulle gjerne hatt større batteri. Normalt sett spiller det ingen rolle, men på langtur gjør det det. Ikke fordi man ikke klarer å nå ladepunktene, men fordi man enten må stoppe unødvendig ofte eller bli stående over en time på en lader for å lade helt opp. Større batteri betyr mindre total tid til lading og mindre omveier for å svinge innom ladestasjoner man ellers kan hoppe over.

    Men hadde neppe brydd meg med 90 om jeg skulle kjøpe bilen i dag.
    For å minimere landetiden bør batteriet være mest mulig tomt når man ankommer en superlader. Ladeeffekten er betydelig høyere i nedre del av batterikapasiteten. Så dersom man vil bruke minst mulig tid på lading er beste strategi å lade kun det man trenger til neste lader (+ litt margin) og ankomme laderen med lite igjen på "tanken".

    For min egen del er bilen stort sett ladet før jeg er ferdig med det jeg skulle gjøre på stoppestedet (spise/drikke kaffi/pisse/strekke på bena/whatever)
    Du glemmer de gangene en må klemme innpå de siste prosentene Weld. Deler Gjestemedlems syn på saken. Batteriet skulle vært ca 20% større.
    Det ville avhjulpet det aller fleste situasjonene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Jeg er fullt klar over at fullading tar mye lengre tid enn lading til 80% eller så. Men jeg har ennå ikke vært i og har vanskelig for å se at jeg skal komme i en situasjon hvor jeg trenger å fullade på SC med mitt kjøremønster. Har ladet (nesten) fullt to ganger, begge gangene i garasjen hjemme. På SC lader jeg det jeg trenger + litt sikkerhetsmargin. Det er kun på superladere det er et tema, forresten. Mot slutten er vel effekten maks 25kW der, noe som er ca det maksimale man uansett kan lade med andre steder enn på Teslas egne ladere.

    Spørmsålet foreløbig er hvor mye penger man er villig til å betale for de ekstra prosentene. Er det en issue ofte er betalingsviljen høyere enn om det er et problem en gang eller to pr. år. For min del er betalingsviljen for større batteri minimal til ikke-eksisterende.

    Edit: Forresten, om jeg skal hjem til mamma og pappa fra Oslo vil jeg enten måtte kjøre en lengre vei via SC Dombås eller (nesten) fullade på SC Lillehammer. Når Tesla får en lader på Lom eller omegn forsvinner også dette behovet.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    [h=3]Kjempeunderskudd for Tesla
    [/h]Elbilprodusenten Tesla melder om et underskudd på 184 millioner dollar, drøyt 1,5 milliarder kroner, i andre kvartal.
    Omsetningen økte med 20 prosent fra samme kvartal i fjor, men underskuddet er tre ganger så stort. I løpet av kvartalet har selskapet produsert 12.807 biler og levert 11.532. (NTB)


    tu.no/live - Teknologi, tester, forbruker og stilling
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Den kommende oppgraderingen med "kjør å parker deg i garagen bil" fordrer mulighet for automatisert lading.

    Prototype:

    https://twitter.com/teslamotors/status/629305813912326146
    Tøft. Ellers så er trådløse lading på vei kan det se ut som.
    TRÅDLØS LADING AV ELBIL - Nå kommer trådløs lading av elbiler - tu.no/industri

    Model X nå i rute:
    TESLA MODEL X - Nå kommer endelig Teslas el-SUV - tu.no/industri/motor

    Eksos øker faren for demens ifølge et studie:
    EKSOS OG DEMENS - Ny forskning: Eksos øker faren for demens - tu.no/samferdsel

    Alt i Kina blir "kopiert".
    Elbil: Teslakonkurrent fra Kina - Dinside
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Han der burde lære seg hvordan kraftmarkedet fungerer samt sette seg inn i energieffektivitet til forbrenningsmotor
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.776
    Antall liker
    3.071
    Torget vurderinger
    1
    Helt greit å argumentere for at det skal være samme avgiftsbelastning for elbil, men da bør man ikke snuble på dørstokken, man skulle tro en sivilingeniør hadde litt mer forståelse enn det som fremvises i den artikkelen.


    På en god dag klarere vel forbrenningsmotoren å omsette 30% til fremdrift mens el klarer 90%, mengden energien som kreves for å fordele drivstoffet ut til brukerne faller vel heller ikke så godt ut for fossilgjengen.


    Det er også ganske spenstig å antyde at for å lade 85KWh trengs det produseres 300KWh
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Og for det globale klimaregnskapet så er det urelevant om en tysker bruker vår vannkraft. I mange Europeiske land er det også storstilt satsning på fornybar, til og med USA vil nå kutte 30%..
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Herlig. Teslas verveprogram hadde en spesiell bonus. Den første som fikk 10 personer til å bestille gjennom sin link fikk en gratis Model X.

    Så vidt jeg ser er det Bjørn Nyland (Teslabjørn) som greide bragden her. En større entusiast skal man lete lenge etter. Mannen har laget så mange timer med videoer og erfaringer at det ikke finnes maken. Er det en person som fortjener dette så er det Bjørn!


    (det er vel et forbehold om at de 10 som har bestil faktisk kjøper bilen dog)

    :D
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.415
    Antall liker
    1.963
    Ja, og det er en "founders edition" med alt utstyr + litt ekstra snacks inkludert også visstnok. En bil som ikke kan bestilles.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.486
    Antall liker
    41.202
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den overskriften er egentlig ikke så veldig innsiktsfull. Tesla rapporterte et underskudd stort nok til å få de fleste til å sperre opp øynene, men de tjener godt med penger på hver solgte bil. Bruttomarginen er 22 %. Det er veldig bra til å være i bilindustrien, sannsynligvis blant de aller beste. Ford har 16 % og Toyota 20 % bruttomargin. Men så bruker Tesla enormt med penger på produktutvikling (Model X og Model III) og på å bygge den nye batterifabrikken (Gigafactory). Derfor blir driftsresultatet kraftig negativt, og med alle investeringene som gjøres i fabrikkbygging blir også kontantstrømmen kraftig negativ.

    https://ycharts.com/companies/TSLA/gross_profit_margin

    Salgsinntektene og bruttofortjenesten har forøvrig mer enn doblet seg siden sommeren 2013. Utviklingskostnadene har tredoblet seg og capex har mer enn firedoblet seg, men de har også nesten dobbelt så mye cash tilgjengelig som da, bokførte verdier er tredoblet og bokførte aksjonærverdier har økt med nesten $100 mill. Det satses ganske friskt, det skal de ha. Dette er et uvanlig dynamisk og interessant regnskap å bla i. :)

    https://ycharts.com/financials/TSLA/balance_sheet/quarterly
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Prisene satt opp med rundt 5% i natt i Norge. Fortsatt lavt ift USA. Priser med enn dollarkurs på 7.6 eller så, dvs langt unna der usd/nok faktisk ligger.

    Da jeg bestille i desember kostet min konfig 818.000. Nå koster den samme minus dobbeltlader 942.000. Dobbeltlader kostet ca 10k da jeg bestillte, nå er det kun mulig å få ettermontert - noe som visstnok koster rundt et godt stykke nord for 20k.
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.355
    Antall liker
    1.950
    Torget vurderinger
    1
    Huff... Jeg har en reservasjon av Model X, men dette bli helt sikkert annulert. Min antagelse er at den forventede prisen har økt med 30-40% siden jeg la inn bestillingen og da er det uansett uaktuelt for meg. Synd, men sikkert ikke noe jeg angrer på om 5 år da jeg kan kjøpe ny 3. generasjon uten barnesykdommer...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn