Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Da har du nok en kraftigere motor enn hva som er i kommune bilen vidarje. Der er det sikkert minste motorvalg, den drar overhodet ikke og lager bare masse støy når man gir bånn gass.

    Det var lekker bil!
    Pøh! Hadde Toyota Gjørdis hybrid som leiebil i 5 uker når jeg jobbet på Stord i vinter. Helt grei til småkjøring mellom Leirvik og basen. Tror du er ødelagt av Tesla gitt ;)
    Nja, vet ikke helt det. Jeg har ikke Tesla. Har fortsatt en BMW 1-serie.

    Forhåpentligvis uten å tråkke noen for mye på tærne, så må jeg si etter og ha kjørt flere Toyota de senere årene at det fremstår for undertegnende som en av de aller kjipeste bilmerkene i markedet. Kjøreegenskapene er jevnt over meget svake, motorene støyer mye med litt akselerasjon og bilene er generelt dårlig lydisolert med mye hjulstøy osv. Men driftsikker har de jo lenge vært, selv om det kan virke som de er blitt forbigått av de fleste tyske merkene de senere årene. Det er en bil som bringer en fra A til B og ikke så mye mer enn det i mine øyne. Prius har jeg ikke kjørt og hører flere si den skal være bedre.
    Jeg har kjørt toppmodellen av en nyere Prius en god del fordi foreldrene mine har en og de foretrekker at jeg kjører. Kjøreegenskapene er bra til å være Toyota og motoren er stille. Men bilen er alt for dårlig støyisolert og lyden i JBL-anlegget er en vits. Selv min gamle Camry oppfattes som mer stille.
    Nå stikker jeg å henter Camryen på verkstedet :)

    Roald her på HFS kjørte meg hjem etter lyttebesøk hos woodrand på Tåsen i går kveld i sin svarte model S med 4x4 og 700 el. gamper.
    Fytti-katta-rakkern-pokker som den flytter på seg. Helt uvirkelig. Dette gikk min gamle Porsche en høy gang. Den klokka jeg på 5,5 sec.
    Kjennes som Roald's doning er sekundet kjappere, eller mer.
    Svart Tesla med knallrøde kalipere er TØFFT !!!
    Fet bil Roald, takk for hjemkjøring. Neste gang får du bli med inn på en kaffe og lytterunde.:rolleyes:
    B
    Skulle vært gøy å testet den aksen! Men jeg vet ikke om jeg tør, er redd for at vil-ha-følelsen blir for stor :)

    Teknisk sett har den bilen en makseffekt på rundt 500 el. gamper, ikke 700. Men rundt 500 med kontant dreiemoment sparker bra.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    De fleste er opptatt av at bilen skal fungere godt og utgiftene være lave. Og der har Toyota vært kjempe dyktige.
    Har man derimot kjørt noe med langt bedre kjøreegenskaper over tid, så blir det en nedtur. Som noen klokt sa: Det er lett å gå opp i komfor, men vanskelig å gå ned.

    Men skal gladelig innrømme etter og ha kjørt mine foreldre sin Mercedes elektrisk B en god del nå, så fremstår min BMW som tung, treg og litt støyete. Mercedesen har høyere bakkeklaring og ligger derfor ikke like godt på veien. BMWen er mye morsommere i svinger og landeveiskjøring hvor den ligger limt på veien. Men akselerasjon med umiddelbar dreiemoment og det lave støynivået er overlegent i den elektriske. Dette er fremtiden.

    Min neste bil blir elektrisk.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    900
    Off topic; hadde en Toyota Yaris som leiebil i vinter. På slapsete føre til Oslo hørtes det som snøen havna inn i baksetet så dårlig lydisolert er dem.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.540
    Antall liker
    3.884
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Litt mer off topic: er det noen triks for å dempe hjulstøy for eksempel tectylbehandlig? Nå må vi ikke snakke mer om Toyota, denne tråden handler tross alt om Tesla:)
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    Litt mer off topic: er det noen triks for å dempe hjulstøy for eksempel tectylbehandlig? Nå må vi ikke snakke mer om Toyota, denne tråden handler tross alt om Tesla:)
    Hadde stoppet i en busslomme i går for å etterstramme et par stropper, da det kom en Tesla forbi. Jeg hadde egentlig trodd at disse var nesten lydløse, men dette var langt fra lydløst. Det utrolige var at rett etterpå kom det en BMW, 5- eller 7-serie tror jeg, som hadde langt lavere støy enn Tesla'n. Jeg hadde egentlig trodd det skulle være omvendt. Feil dekk?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Off topic; hadde en Toyota Yaris som leiebil i vinter. På slapsete føre til Oslo hørtes det som snøen havna inn i baksetet så dårlig lydisolert er dem.
    Jeg hadde en Ascona C modell, der kom alt inn i bagasjerommet.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.490
    Antall liker
    14.093
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ganske sikkert feil dekk. En moderne bil har lite motorstøy.
    Utvendig støy fra Tesla er langt høyere enn vanlige biler pga 19" & 21" felger og høy vekt. Dekk i dimensjonen 205.55.16 støyer mye mindre enn brede lavprofildekk i 19" og 21".
    Tesla befinner seg i et segment det er hard konkurranse i. Denne klassen er det mye av i Norge.
    Er ikke denne dekkdimensjonen i ferd med å bli den nye standarden i denne klassen?
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ganske sikkert feil dekk. En moderne bil har lite motorstøy.
    Utvendig støy fra Tesla er langt høyere enn vanlige biler pga 19" & 21" felger og høy vekt. Dekk i dimensjonen 205.55.16 støyer mye mindre enn brede lavprofildekk i 19" og 21".
    Tesla befinner seg i et segment det er hard konkurranse i. Denne klassen er det mye av i Norge.
    Er ikke denne dekkdimensjonen i ferd med å bli den nye standarden i denne klassen?
    Nei. F.eks har den nyeste versjonen, BMW 530D modellkode F10 har standard dimensjon på 225/55/17.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.258
    Antall liker
    14.815
    Ja, men det er ganske stor fordel å ikke ha motor foran. Mer lekeplass til defirmasjon.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.730
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Nytt hus, helt nytt elektrisk anlegg med jordfeilbryter og overspenningsvern, alle kretser 16A. Lader ikke om natten (lader fra tomt til fullt på 3,5 t - plug-in hybrid). Jeg føler meg rimelig trygg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.258
    Antall liker
    14.815
    Nytt hus, helt nytt elektrisk anlegg med jordfeilbryter og overspenningsvern, alle kretser 16A. Lader ikke om natten (lader fra tomt til fullt på 3,5 t - plug-in hybrid). Jeg føler meg rimelig trygg.
    Det svake punktet er ikke jordfeil, overspenningsvern eller dimensjonen på kursen, men selve stikket/støpselet. Dersom den blir slarkete kan det bli varmgang i den. Schuko-støpsel er ikke beregnet for strømstyrke oppmot maks i timesvis, det har man CEE-kontakter til. Det sagt så er neppe risken veldig stor siden det er ganske mange som lader bilene sine på den måten. På en annen side er det et problem som eventuelt kommer etter hvert som kontakten blir mer slitt.

    Er også en mulighet for å sette ned ladestrømmen dersom bilen støtter det, særlig siden tidsvinduet ditt for lading er såpass romslig. Jeg lader selv stort sett med 5-6A ladestrøm i garasjen siden bilen uansett står der ganske lenge og jeg bruker vanlig stikkontakt. Ladetapet er nok noe høyere ved svært lav ladestrøm, men det er uansett vekslepenger det er snakk om.

    Har så langt kjørt 9000 km med Teslaen. Forbruk ca 2000kWh. Om vi for enkelhets skyld antar at alt er ladet hjemme så blir forskjellen på 10% og 20% ladetap en ekstrakostnad på 160 kroner eller så - reelt en god del lavere siden jeg også har ladet andre steder for ganske mange av de forbrukte kWh-ene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.730
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    JA, slarkete støpsel kan nok være det store problemet her. Alt er nytt her, så det har ikke rukket å bli slarkete enda :D
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.258
    Antall liker
    14.815
    Tesla-bjørn kjører 728.7 km på en lading i paddeflate Danmark med P85D
    https://www.youtube.com/watch?v=Z5W4LJ5zL9g

    Ser ut som det var en del medvind underveis, men største faktor er nok cruise control på 40 km/t...

    Legg for øvrig merke til at han har brukt 77,5kWh energi, så selv om bilen har 85kWh batteri så er ikke alt dette tilgjengelig. Det er et buffer på toppen for å begrense batterislitasjen og et større i i bunnen for å forhindre at det dør.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg sjekket min 16 A kurs til garasjen som alltid har fungert smertefritt. Og så viser det seg at nissen av en elektriker som la opp dette for 20 år siden hadde brukt 1.5 og ikke 2.5 mm2 helt fra sikringsboksen og til kontakt. Sikringen er selvfølgelig 16 A....så ikke tro det alltid hjelper å sette opp en ny boks i garasjen, uten å sjekke alt frem til skapet, mao de skjulte kablene....

    Nye kabel er i ferd med å bli lagt opp i tillegg til ny kontakt til bilen som kommer ;), men lurer på om jeg skal øke tverrsnittet til 4mm2 ?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Legger du 4mm2 kan du bruke standard automater med I2 på 1.45 istedenfor de med lavere I2 tilpasset NEK400:2010
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.258
    Antall liker
    14.815
    Jeg sjekket min 16 A kurs til garasjen som alltid har fungert smertefritt. Og så viser det seg at nissen av en elektriker som la opp dette for 20 år siden hadde brukt 1.5 og ikke 2.5 mm2 helt fra sikringsboksen og til kontakt. Sikringen er selvfølgelig 16 A....så ikke tro det alltid hjelper å sette opp en ny boks i garasjen, uten å sjekke alt frem til skapet, mao de skjulte kablene....

    Nye kabel er i ferd med å bli lagt opp i tillegg til ny kontakt til bilen som kommer ;), men lurer på om jeg skal øke tverrsnittet til 4mm2 ?
    Når du først skal gjøre jobben ville jeg lagt så grov dimensjon som det er plass til, samt lagt ut kablig for trefas. Bare sånn i tilfelle. Ekstrakostnaden er ikke allverden når du uansett er i gang og man vet aldri hva man får behov for en gang i tiden. Sett også opp et CEE-stikk til bilen i samme slengen.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg sjekket min 16 A kurs til garasjen som alltid har fungert smertefritt. Og så viser det seg at nissen av en elektriker som la opp dette for 20 år siden hadde brukt 1.5 og ikke 2.5 mm2 helt fra sikringsboksen og til kontakt. Sikringen er selvfølgelig 16 A....så ikke tro det alltid hjelper å sette opp en ny boks i garasjen, uten å sjekke alt frem til skapet, mao de skjulte kablene....

    Nye kabel er i ferd med å bli lagt opp i tillegg til ny kontakt til bilen som kommer ;), men lurer på om jeg skal øke tverrsnittet til 4mm2 ?
    Når du først skal gjøre jobben ville jeg lagt så grov dimensjon som det er plass til, samt lagt ut kablig for trefas. Bare sånn i tilfelle. Ekstrakostnaden er ikke allverden når du uansett er i gang og man vet aldri hva man får behov for en gang i tiden. Sett også opp et CEE-stikk til bilen i samme slengen.
    Blir vel 4mm2, men neppe 3 fase. Begrenset hva man får gjennom i 16 mm strekkrør når jeg i tillegg skal ha en ringeklokke ledning igjennom samtidig og skikkelig solid blå kontakt i tillegg til den vanlige. Nabo'n er elektrikker - jeg trekker og kobler og han godkjenner, men skal ta en prat med ham. Behovet for mer en 10-12 amp er neppe til stede, men det går rykter om nye krav på tverrsnitt mm.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor i alle dager har du ikke lagt 50mm rør med trekketråd til garasjen?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Legger du 4mm2 kan du bruke standard automater med I2 på 1.45 istedenfor de med lavere I2 tilpasset NEK400:2010
    Hva betyr det for meg i folkelig språk - I2 på 1.45 .... ?

    16 mm rør ligger allerede i lukket vegg, men tilgjengelig på loft under isolasjon. Garasjen er delvis innbygd i hus / kjedet med nabohus.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Rart med at man tar seg råd til en Tesla men kniper igjen på ladestasjonen.....
    Så enig. Driver man å tyner en vanlig tilfeldig stikkontakt så mye sikringen tåler så utsetter man seg for en unødig risiko. Er man vettug og holder seg på 6-7 A så går det sikkert greit.

    Men det er ikke noen enorm investering å få lagt inn en ladeboks. Betalte 20.000 ink mva til Sønnico for en ladeboks med fast kabel, ny kurs med sikring og vern og 10 m. kabling fra skapet. Kan trekke 32A fra den, men ha satt den på 25A. Mye mer enn jeg egentlig behøver, men greit å kunne lade over natten hvis jeg skulle behøve det. Hadde ikke behøvd det en gang, er det krise kan jeg alltid sta 2-3 kvarter på superladeren 20km unna heimen. Overvurderte litt behovet, men angrer overhodet ikke på denne utgiften. En sikker, praktisk og god løsning som dekker alle mine behov.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Legger du 4mm2 kan du bruke standard automater med I2 på 1.45 istedenfor de med lavere I2 tilpasset NEK400:2010
    Hva betyr det for meg i folkelig språk - I2 på 1.45 .... ?

    16 mm rør ligger allerede i lukket vegg, men tilgjengelig på loft under isolasjon. Garasjen er delvis innbygd i hus / kjedet med nabohus.
    I2 er overlast i 1 time.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.258
    Antall liker
    14.815
    Rart med at man tar seg råd til en Tesla men kniper igjen på ladestasjonen.....
    Tja, med et CEE-stikk (litt over en hundrings på en elektrosjappe) + en times arbeid for en trikker så er det meste gjort. På generelt behov overvurderer nok de fleste sitt faktiske ladebehov ganske mye. Kjekt med ladeboks til 20k, eller endatil 230->400V trafo, men for de titusenlappene det koster er timelønnen ganske høy på å vente litt på en offentlig ladestasjon den ene gangen i skuddåret behovet faktisk er der.

    Ironisk nok er behovet for ladeeffekt mindre jo større batteri man har. Når jeg synest batteriet er langt nede på Teslaen og plugger den inn så tilsvarer det sånn ca fullt batteri på en Nissan Leaf e.l. Skal svært mye til at man ikke har nok rekkevidde igjen for uforutsette turer. Jeg holder meg i området 40-65% på batteriet til daglig, da kan jeg realistisk kjøre mellom 16 og 25 mil nårsomhelst, det holder lenge for meg. Andre kan ha andre behov, men det løses som regel ved å generelt ligge høyere på ladingen.

    Jeg holder meg midt på treet siden det sannsynligvis er det gunstigste for batterilevetiden.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Rart med at man tar seg råd til en Tesla men kniper igjen på ladestasjonen.....
    Så enig. Driver man å tyner en vanlig tilfeldig stikkontakt så mye sikringen tåler så utsetter man seg for en unødig risiko. Er man vettug og holder seg på 6-7 A så går det sikkert greit.

    Men det er ikke noen enorm investering å få lagt inn en ladeboks. Betalte 20.000 ink mva til Sønnico for en ladeboks med fast kabel, ny kurs med sikring og vern og 10 m. kabling fra skapet. Kan trekke 32A fra den, men ha satt den på 25A. Mye mer enn jeg egentlig behøver, men greit å kunne lade over natten hvis jeg skulle behøve det. Hadde ikke behøvd det en gang, er det krise kan jeg alltid sta 2-3 kvarter på superladeren 20km unna heimen. Overvurderte litt behovet, men angrer overhodet ikke på denne utgiften. En sikker, praktisk og god løsning som dekker alle mine behov.
    Hehe, ingen Tesla her i gården men en BMW i3...

    Uansett trenger jeg ikke mer enn 11 amp på maks, foreløpig, da jeg har ladestasjoner på jobb og hurtiglader 2 km unna om det kniper. Legger dog 4 mm2, som er mer enn normalen for 16 amp kurs da bedrer nattesøvnen og trolig blir krav. Industri-kontakt skal opp i samme slengen ;).

    Det som dog er betenkelig er at trikkern som la opp anlegget gjorde så slett jobb at han la opp 1.5 mm2 på en 16A kurs og skrev 2.5mm2 på døra i skapet. Hadde jeg ikke vært teknisk anlagt og sjekket kunne det gått riktig galt. Har måtte gå over hele anlegget og resten ser bra ut så langt, takk og lov....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke noe problem med 1.5 kvadrat og 16A automat. Med tanke på overlast er det veldig likt en 10A skrusikring og 1.5 kvadrat.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er ikke noe problem med 1.5 kvadrat og 16A automat. Med tanke på overlast er det veldig likt en 10A skrusikring og 1.5 kvadrat.
    OK, så det er bare tull det enkelte hevder at kurser som brukes til Elbil må oppgraderes til en høyere standard enn om de brukers "normalt". Bare noe bransjen hevder for å skaffe mer jobb? Er jo et vist potensiale i 40-50' husstander a 10' eller mer. Noen mener jo det er galskap og ikke invester 20' i en boks i garasjen.... Blir nok en mer permanent installasjon i garasjen etter hvert, men først vil jeg bli bedre kjent med lade-behovet mitt.

    Elbil / lading - NELFO
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Etter en uke i min nye Model S, må jeg bare få henge meg på hylekoret og si at jeg er overbevist. Dette er fremtiden. Alt annet føles håpløst gammeldags. Elmotor med umiddelbart dreiemoment er utrolig vanedannende. Og så lettkjørt da! Til og med kona, som bare kjører hvis hun absolutt må, ble overbevist etter å ha prøvd bilen i 10 minutter og ville ta seg en ekstra runde fordi det var så gøy. :D
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke noe problem med 1.5 kvadrat og 16A automat. Med tanke på overlast er det veldig likt en 10A skrusikring og 1.5 kvadrat.
    OK, så det er bare tull det enkelte hevder at kurser som brukes til Elbil må oppgraderes til en høyere standard enn om de brukers "normalt". Bare noe bransjen hevder for å skaffe mer jobb? Er jo et vist potensiale i 40-50' husstander a 10' eller mer. Noen mener jo det er galskap og ikke invester 20' i en boks i garasjen.... Blir nok en mer permanent installasjon i garasjen etter hvert, men først vil jeg bli bedre kjent med lade-behovet mitt.

    Elbil / lading - NELFO
    Selvsagt er det ikke tull.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.258
    Antall liker
    14.815
    Det er ingen stikkontakt i et normalt hjem som er i nærheten av å belastet så mye som den som brukes til lading av elbil. Problemet er ikke først og frems ledningen eller sikringen men selve kontakten.

    Det sagt så har visstnok så godt som alle ladekabler med vanlig kontakt og ladekladd temperatursensor i støpselet som automagisk avbryter ladingen dersom temperaturen går over en viss grenseverdi. I et sånt tilfelle er det nok høyst diskutabelt hvor stor risikoen faktisk er. Men som nevnt koster det ikke noe særlig å få satt opp et CEE-stikk i garasjen. Trenger ikke ny kurs heller så lenge den som er der tåler belastnignen den skal ha.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn