Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.259
    Antall liker
    14.817
    Om 5 år må du nok betale en del mva også...

    Men ja, prisen blir nok noe helt annet enn hva de første som reserverte så for seg. USD/NOK lå vel rundt 5.5 da det ble åpnet for bestillinger. Blir spennende å se hvor mange som faktisk bestiller her til lands. Et alternativ er alltids å velge en noe "kjipere" konfigurasjon for å holde prisen nede.

    Blir også spennede å se hvordan det står til med barnesykdommer på den nye, kapasiteten på servicesenterene i Norge er rimelig sprengt så vidt jeg skjønner.

    Jeg tror det blir svært lenge til det kommer noen prisnedgang her i landet. Fortjenesten er allerde betydelig lavere pr. bil enn i USA pga valutakursen og at "alt" er dyere her i landet (tenk ansatte på verksted, bedre garantiordninger, transport over Atlanterhavet osv osv). Med full valutakursjustering skulle de justert prisen med 13-14%, men det blir rundt 5%. Tipper de føler seg litt frem for å se hvor priselastisk markedet i Norge faktisk er. Med mindre den norske kronen skulle styrke seg kraftig kommer det nok flere prisjusteringer før året er omme.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.259
    Antall liker
    14.817
    Når du er inne på strøm så utgjør nettleien nå 64 % og det er tydelivis ikke nok for griske strømleverandører: Nå kan du få dyrere nettleie - Ditt liv - E24
    1. Det er ikke strømleverandørene som eier nettet, men det finnes nettselskaper som også leverer strøm, men det finnes betydelig flere strømselskaper enn netteiere.
    2. Nettleie er strengt regulert, noe som er selvsagt siden enhver netteier er et lokalt monopol
    3. Det er ganske så dyrt å bygge ut nettet, og kapasiteten er ganske dårlig enkelte steder. Eksempelvis i Bergen.

    Kapasiteten som trengs er først og fremst en funksjon av hvor mye spisseffekt som trengs. Sånn sett er det ikke veldig urimelig at prisen skal avhenge av faktisk forbruk av effekt, ikke av energi. Større kunder har allerede en effekttariff. Eksempelvis betaler Tesla i størrelsesorden 300.000 - 500.000 i året i effektavgift for en hurtigladerplass med 6-10 ladestasjoner.

    Jeg har vanskelig med å se det prinsipielle problemet med at nettleie faktureres etter faktisk bidrag til totalbelastningen. En annen effekt av et slikt system er at kunder vil få incentiver til å flytte last utfra de travleste periodene, eksempelvis ikke lade elbilen samtidig som alt på kjøkkenet går på full pupp i tidsrommet 16-18 eller deromkring. Timesprising av seleve energikomponenten er i samme gate, dersom strømmen er billigere om natten kan man lade bilen og kjøre varmtvannsberederen da.

    Dersom jeg bruker 40.000 kWh elektrisk energi pr år betaler jeg mer enn noen som bare bruker 10.000 kWh. Jeg ser ikke problemet med at noen som har et peak effektrekk på 8kW betaler mindre nettleie enn noen som har 20kW.

    Poenget er at det sett fra strømnettet ikke går ut på ett om man lader med 30A i 5 timer eller 6A i 25 timer. Energimengen er den samme i begge tilfellene - 34.5kWh, men effektbelastningen er 5 ganger så stor i første tilfelle.


    Dersom man faktisk klarer å spre effekttrekket utover døgnet så er intensjonen at nettleien skal bli lavere enn den er i dag. Det er ikke veldig vanskelig, men krever nok litt investeringer i form av styringssystemer hos den enkelte. En simpel variant kan se ut omtrent som følger:

    - slå av opparmingen klokka 16 eller når man kommer hjem fra jobb. Da er det uansett så mye som slås på at tilført varme til boligen er ganske høyt.
    - slå på igjen oppvarmingen klokka 18 eller når man normalt er ferdig med middag, oppvask osv
    - slå av varmtvannsberederen i samme tidsrom. Kjør den om natten for å sørge for at den er klar til morgenen. Topp evt opp midt på dagen før man kommer hjem.

    Varmtvann og oppvarming står for såpass mye at det stort sett kun er det som trengs å adresseres. I tillegg representerer lading av elbil en stor last om man har krafig ladekurs hjemme. Dette fordi at det er høy effekt som står på i flere timer og følgelig kommer i tillegg til alt det andre. Enkel løsning på det er å lade med høyere effekt om natten når stort sett alt annet i heimen er slått av.

    Koketopper drar mye effekt, men tidsrommet er såpass kort at det ikke vil få særlig innvirkning, NVE ser vel for seg at det skal faktureres på grunnlag av snittet av de tre timene i måneden effekttrekket er høyest.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.259
    Antall liker
    14.817
    Større kunder som betaler effekttariff har lavere nettleie utfra forbruk av energi, typisk halvparten av nettleien privatpersoner betaler for det samme. Men så har de en effekttariff, den er eksempelvis fort 3 ganger så høy om vinteren som om sommeren fordi den generelle belastningen på nettet er mye høyere om vinteren. Som en tommelfingelregel koster det i snitt ca 50 kroner pr kWh pr. måned + mva. Så dersom noen lurte på hvorfor det er dyrt å sette opp hurtigladerstasjoner så er mye av svaret der...

    Jeg tipper at Tesla for de fleste ladestasjonene sine i Norge betaler mer i effektavgift enn de gjør for strømmen de "gir bort" til kundene.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    12.005
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mye fokus på el-bil for tiden.
    Kjørte Haugesund-Oslo igår. Lite trafikk på vei inn mot Oslo. Likefullt er det elbiler i kollektivfeltet som kjører sent og "sperrer" for kollektivtrafikken. Det hadde kostet så lite å skifte felt. Ikke hadde det gått senere heller.
    Bergensavisen - – Har du råd til Tesla, har du råd til strøm
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.617
    Antall liker
    41.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Større kunder som betaler effekttariff har lavere nettleie utfra forbruk av energi, typisk halvparten av nettleien privatpersoner betaler for det samme. Men så har de en effekttariff, den er eksempelvis fort 3 ganger så høy om vinteren som om sommeren fordi den generelle belastningen på nettet er mye høyere om vinteren. Som en tommelfingelregel koster det i snitt ca 50 kroner pr kWh pr. måned + mva. Så dersom noen lurte på hvorfor det er dyrt å sette opp hurtigladerstasjoner så er mye av svaret der...

    Jeg tipper at Tesla for de fleste ladestasjonene sine i Norge betaler mer i effektavgift enn de gjør for strømmen de "gir bort" til kundene.
    I Sverige er strømabonnementene i større grad effektbasert med ulik nettleie avhengig av størrelsen på hovedsikringen. På hytta har jeg en 10 A hovedsikring, en helt vanlig porselenspropp, selv med rød 400 V 3-fas kontakt. Da er det også mest naturlig å stille inn ladingen deretter, f eks å lade med 5 A fra kl 22 og utover. Den er jo fulladet til neste morgen uansett. Hjemme er hovedsikringen 120 A og motivasjonen til å jevne ut effekttoppene noe mindre.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Større kunder som betaler effekttariff har lavere nettleie utfra forbruk av energi, typisk halvparten av nettleien privatpersoner betaler for det samme. Men så har de en effekttariff, den er eksempelvis fort 3 ganger så høy om vinteren som om sommeren fordi den generelle belastningen på nettet er mye høyere om vinteren. Som en tommelfingelregel koster det i snitt ca 50 kroner pr kWh pr. måned + mva. Så dersom noen lurte på hvorfor det er dyrt å sette opp hurtigladerstasjoner så er mye av svaret der...

    Jeg tipper at Tesla for de fleste ladestasjonene sine i Norge betaler mer i effektavgift enn de gjør for strømmen de "gir bort" til kundene.
    Ok, burde kalt de netteier og ikke strømleverandør, ser den, men det blir litt feil i den såkaldt konkurransen om pris når snart 2/3 av regningen går til den leverandøren du tilfeldigvis har lokalt. Klart det bør svi litt hvis du drar mye strøm slik at hele netter må oppgraderes, men er veldig usikker på om det blir tilsvarende mindre nettleie for de som bruker tilsvarende mindre eller fordeler det utover døgnet. De skal vel ta inn for en fallende strømpris...

    Forøvrig er vel det meste i dag termostatstyrt slik at å drive å slå av og på blir vel bare tull stort sett .
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.617
    Antall liker
    41.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis strømprisen går til null blir nettleien 100 % av det vi betaler, uansett hvor høy eller lav den er. Og hvis strømprisen blir negativ blir den jo mer enn 100 % av strømregningen.

    Jeg er ikke sikker på at det sier så mye om hvor griske eller ikke netteierne er. Det sier kanskje mest om at det er overproduksjon av strøm i et fritt marked og at markedsprisen på strømmen derfor blir veldig lav, mens de faste kostnadene i distribusjonsnettet ikke endrer seg så mye av den grunn.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.259
    Antall liker
    14.817
    Det fundamentale problemet er at folk flest har et sted i området rundt null forståelse for strøm, effekt, energi og slikt, så det eneste som vil funke er å bruke prismekansimen. Den er folk erfaringsmessig ganske villige å tilpasse seg til. Det kommer smarte strømmålere om få år og det gir helt nye muligheter for finere styring av prisen og forbruket. Strømprisen settes for hver time i det nordiske kraftmarkedet (og for flere ulike prisområder), og kunder med et årsforbruk over 100.000 kWh må pr. i dag ha timesprising. Det er ingen grunn til at privatpersoner ikke skal ha det samme. Om man synest det blir for mye stress og for vanskelig å forstå så er det bare å gi faen og fortsette som før. På de fletse steder i livet har ignoranse en potensiell merkostnad, så også her når dette kommer.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Poenget er at det sett fra strømnettet ikke går ut på ett om man lader med 30A i 5 timer eller 6A i 25 timer. Energimengen er den samme i begge tilfellene - 34.5kWh, men effektbelastningen er 5 ganger så stor i første tilfelle.


    Dersom man faktisk klarer å spre effekttrekket utover døgnet så er intensjonen at nettleien skal bli lavere enn den er i dag. Det er ikke veldig vanskelig, men krever nok litt investeringer i form av styringssystemer hos den enkelte.
    Næh. Dette systemet har vi da hatt tidligere i Norge. Husker i "gamledager" da hadde man gjerne en effektmåler på kjøkkenet, med en rød strek der grensen for overforbruk gikk.

    Uavhengig av totalforbruk måtte man betale ekstra mye for strømmen hvis man brukte for mye på en gang. Overforbruk var mye dyrere enn vanlig forbruk. Det var en måler for forbruk og en for overforbruk.

    Dette kom vel i gang på 60-tallet så det er jo ikke snakk om noen krav til teknologiske nyvinninger her.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.617
    Antall liker
    41.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Ja, den husker jeg også. Min mor løp alltid rundt i huset for å slå av varmeovner og lyspærer før hun slo på komfyren.
    Før det igjen var effektgrensen knallhard med en "vippe" som slo ut hvis effekten ble høyere enn avtalt. Den har jeg bare hørt gamle folk fortelle om.
    Eggevandring - avregningen mot elverket
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Leste litt på Elbilforum her om dagen og fant en tråd om feil og mangler ved Tesla S. 110 siders tråd gitt og en av de siste postene var en som nå skulle skifte Drive Unit for 5 - femte gang, så smøreproblemer er ikke løst...

    Var det noen som sa amerikansk bilkvalitet :p
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.056
    Antall liker
    806
    Leste litt på Elbilforum her om dagen og fant en tråd om feil og mangler ved Tesla S. 110 siders tråd gitt og en av de siste postene var en som nå skulle skifte Drive Unit for 5 - femte gang, så smøreproblemer er ikke løst...

    Var det noen som sa amerikansk bilkvalitet :p

    Tja, denne undersøkelsen viser at USA-bilene ikke ligger under for Europa/Japan. Men for all del, kos deg med fordommene dine du.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.806
    Antall liker
    1.413
    Torget vurderinger
    1
    Leste litt på Elbilforum her om dagen og fant en tråd om feil og mangler ved Tesla S. 110 siders tråd gitt og en av de siste postene var en som nå skulle skifte Drive Unit for 5 - femte gang, så smøreproblemer er ikke løst...

    Var det noen som sa amerikansk bilkvalitet :p
    Sansynlegvis prøvd å spara pengar på fett av begrensa kvalitet. Ikkje spesielt uvanleg det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.617
    Antall liker
    41.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ca 47000 km på en P85 og 14000 på en P85D. Etter at ladeproblemene første vinteren var overstått på den første bilen har det ikke egentlig vært noen problemer av betydning, bare litt småtteri. Ladeklaffen på min P85 reagerer av og til ikke på knappen på ladekabelen. Det tar jeg på årlig service i høst. Dørene på passasjersiden av samme bil hang litt skjevt. Det ble justert under garanti for at par år siden. En gummilist på taket av P85D har sprukket. Den byttes under garanti i september slik at det er tett til høsten setter inn. Litt for lenge å vente til årlig service til våren. Det er stort sett det hele. Amerikansk kvalitet er absolutt til å leve med, spør du meg.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Trådene med feil på Toyota GT86 var heller ikke korte i begynnelsen. Alle nye modeller med entusiaster som kjøpere vil ha slike fora og lange tråder med barnesykdommer. Grunnen til at man ikke hører om det på "vanlige" biler er at de kjøperne ikke bryr seg om bilen sin, eller biler generelt.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.422
    Antall liker
    1.972
    Om du spør et stort utvalg Teslaeiere om bilen er feilfri vil nok svaret være negativt.

    Spør du om de kan tenke seg en annen bil vil nok også svaret være negativt.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Om du spør et stort utvalg Teslaeiere om bilen er feilfri vil nok svaret være negativt.

    Spør du om de kan tenke seg en annen bil vil nok også svaret være negativt.
    Karosserifeilene på Tesla kan ikke sammenlignes med andre bilmerker, spesielt synd på et premiumsmerke.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.422
    Antall liker
    1.972
    At den er bygget av aluminium og således rustfri mener du...?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Fetteren min har nettopp kjøpt seg en ny Tesla, det er en stor glippe i bakvinduet som gjør at vind og vann kommer inn. Det værste er vinden, som plager ungene i baksetet.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    20150815_165128 (1).jpg

    På lørdag har jeg tatt motet til meg og studert en Tesla også innvendig! Dette er søskenbarnet min sin nyere Tesla Model S 70D.
    Som bevis fikk jeg han til å ta et bilde av meg. Jeg vil tro at et bilde sier mer enn 1000 ord og at dere Teslaeiere vil like førsteinntrykket mitt :)
    Lekkert!
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Var det derfor den ble sendt til Drammen (karosseriverkstedet)?
    Nei, har spurt han i helgen. Den ble sent til Drammen fordi de var på sommerferie i Grimstad og den ikke ville lade. Da ville de ikke sende den til Tronheim.
    Tok syv dager før han hentet den i Drammen igjen. (Ferien var ferdig og han måtte fra Nord-Trøndelag for å hente den.)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.617
    Antall liker
    41.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Fremtiden ser helt OK ut. En Ring-fähig elektrisk Rapide S med 800 hk vil definitivt ikke skade imagen til elektriske biler. Ikke den Audien heller. Det er tydelig at flere har sett på Teslas strategi med å gå inn i betalingsvillige segmenter først, heller enn å prøve å selge en econobox til hardcore puritanere.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nissan hinter om noe nytt på elbil fronten allerede til høsten. Spennende å se om de vil vise frem andre generasjon Leaf med langt bedre rekkevidde allerede da.
    Nissan ser for seg solid vekst i elbilsalget - Bil - E24

    Audi med konkurrent til Tesla:
    Audi viser konkurrent til Model X - Dinside

    Og Aston Martin kommer også på banen:
    Aston Martin lager elektrisk superbil - Bil - E24
    Aston kommer med 800 hk luksus Tesla-utfordrer - Bilutstillinger - VG
    Vel på et annet forum ble det hevdet at Nissan kommer med et batteri med 25% større kapasitet, mao ingen revolusjon.

    Videre hevdes det at BMW i5 blir en hydrogenbil med motor fra Toyota....
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.422
    Antall liker
    1.972
    Det vil ihvertfall kreve massive subsidier å sette i gang hydrogenprosjektet. Så store at det blir direkte usmakelig. Her hjelper det ikke med et stakkars momsfritak. For at folk skal kunne bruke det må en vel ha et tilsvarende antall fyllestasjoner som det er bensinstasjoner. Hvem skal betale?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vel på et annet forum ble det hevdet at Nissan kommer med et batteri med 25% større kapasitet, mao ingen revolusjon.

    Videre hevdes det at BMW i5 blir en hydrogenbil med motor fra Toyota....
    Ok. Det ville ikke være den helt store forbedringen nei. Høres da ut som en mellomløsning på dagens versjon inntil de klarer å doble rekkevidden og trolig kommer med et helt nytt utseendet og oppbygning. Fornuftig det.

    Får håpe BMW trimmer den motoren godt..... Har kjørt Yaris hybrid en del (kommune bil) og den øker knapt akselerasjonen oppover bakker med gassen i bånn.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.542
    Antall liker
    3.885
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ikke helt enig med deg Orso, jeg har en Yaris hybrid (2014) og er strålende fornøyd med motoren, men sammenliknet med denne blir den slapp/daff/treg:
    asterion_ov3_1920x1080.jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Da har du nok en kraftigere motor enn hva som er i kommune bilen vidarje. Der er det sikkert minste motorvalg, den drar overhodet ikke og lager bare masse støy når man gir bånn gass.

    Det var lekker bil!
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Da har du nok en kraftigere motor enn hva som er i kommune bilen vidarje. Der er det sikkert minste motorvalg, den drar overhodet ikke og lager bare masse støy når man gir bånn gass.

    Det var lekker bil!
    Pøh! Hadde Toyota Gjørdis hybrid som leiebil i 5 uker når jeg jobbet på Stord i vinter. Helt grei til småkjøring mellom Leirvik og basen. Tror du er ødelagt av Tesla gitt ;)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Da har du nok en kraftigere motor enn hva som er i kommune bilen vidarje. Der er det sikkert minste motorvalg, den drar overhodet ikke og lager bare masse støy når man gir bånn gass.

    Det var lekker bil!
    Pøh! Hadde Toyota Gjørdis hybrid som leiebil i 5 uker når jeg jobbet på Stord i vinter. Helt grei til småkjøring mellom Leirvik og basen. Tror du er ødelagt av Tesla gitt ;)
    Når jeg kjører nesten den samme bilen, Toyota Prius, er draget helt greit. Forutsetter at man trykker inn powerknappen, slik at el- og bensinmotoren alltid jobber maks.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Da har du nok en kraftigere motor enn hva som er i kommune bilen vidarje. Der er det sikkert minste motorvalg, den drar overhodet ikke og lager bare masse støy når man gir bånn gass.

    Det var lekker bil!
    Pøh! Hadde Toyota Gjørdis hybrid som leiebil i 5 uker når jeg jobbet på Stord i vinter. Helt grei til småkjøring mellom Leirvik og basen. Tror du er ødelagt av Tesla gitt ;)
    Nja, vet ikke helt det. Jeg har ikke Tesla. Har fortsatt en BMW 1-serie.

    Forhåpentligvis uten å tråkke noen for mye på tærne, så må jeg si etter og ha kjørt flere Toyota de senere årene at det fremstår for undertegnende som en av de aller kjipeste bilmerkene i markedet. Kjøreegenskapene er jevnt over meget svake, motorene støyer mye med litt akselerasjon og bilene er generelt dårlig lydisolert med mye hjulstøy osv. Men driftsikker har de jo lenge vært, selv om det kan virke som de er blitt forbigått av de fleste tyske merkene de senere årene. Det er en bil som bringer en fra A til B og ikke så mye mer enn det i mine øyne. Prius har jeg ikke kjørt og hører flere si den skal være bedre.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.491
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Roald her på HFS kjørte meg hjem etter lyttebesøk hos woodrand på Tåsen i går kveld i sin svarte model S med 4x4 og 700 el. gamper.
    Fytti-katta-rakkern-pokker som den flytter på seg. Helt uvirkelig. Dette gikk min gamle Porsche en høy gang. Den klokka jeg på 5,5 sec.
    Kjennes som Roald's doning er sekundet kjappere, eller mer.
    Svart Tesla med knallrøde kalipere er TØFFT !!!
    Fet bil Roald, takk for hjemkjøring. Neste gang får du bli med inn på en kaffe og lytterunde.:rolleyes:
    B
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.542
    Antall liker
    3.885
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Du tråkker ikke meg på tærne i alle fall:) Min biinteresse er veldig nær null, så jeg vil bare ha en driftssikker A til B bringer og da har Toyota vist gjennom mange år å være riktig. Jeg synes det er artig å se skikkelige råskinn, var for eksempel på Lamborghinifabrikken i sommer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn