Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    H

    Hardingfele

    Gjest
    John Harald. Jeg har ikke elbil. Dine mange innvendinger mot dem er veldig rare. Den illustrasjonen er forøvrig dumtenkt, folk tråkker da ikke elbil lik Fred Flintstone?

    Men jeg har en ordentlig bra motorsag, Stihl 241 C M-Tronic. Anbefales.
    Det var for min del kun en morsom fredagsspøk , se humoren i det og ta det for hva det er :)
    Bare utrolig kjedelig med disse sleivsparkene dine mot elbiler.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    John Harald. Jeg har ikke elbil. Dine mange innvendinger mot dem er veldig rare. Den illustrasjonen er forøvrig dumtenkt, folk tråkker da ikke elbil lik Fred Flintstone?

    Men jeg har en ordentlig bra motorsag, Stihl 241 C M-Tronic. Anbefales.
    Det var for min del kun en morsom fredagsspøk , se humoren i det og ta det for hva det er :)
    Bare utrolig kjedelig med disse sleivsparkene dine mot elbiler.
    At ikke du eller andre ser humoren i denne, kan jeg berolige alle med at mange andre gjør det i resten av verden!

    I en off-topic tård, er det sunt med litt humor og noen kritiske kommentarer.

    Mitt søskenbarn som faktisk eier en Tesla, var såpass ærlig at han sa at han savnet komfortsetene i BMW kontra de nye i Tesla :)
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Jeg hadde komfortseter i 530, savner ingenting med den bilen:)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.259
    Antall liker
    14.817
    Jeg prøvde ganske lenge å skjønne hva som eventuelt kunne være morsomt med den motorsag-saken, men skjønte det ikke.

    Det er dog mye mer morsomt at du hele tiden må dra frem biler du ikke har eid for å illustrere de ganske døve poengene dine.

    Hva er det som plager deg med at folk som kjøre Tesla stort sett er svært fornøyde?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg prøvde ganske lenge å skjønne hva som eventuelt kunne være morsomt med den motorsag-saken, men skjønte det ikke.

    Det er dog mye mer morsomt at du hele tiden må dra frem biler du ikke har eid for å illustrere de ganske døve poengene dine.

    Hva er det som plager deg med at folk som kjøre Tesla stort sett er svært fornøyde?
    Har ingen ting imot folk som kjører Tesla og som jeg har skrevet tidligere, kunne tenkt meg en selv!

    At du ikke finner humoren i bildet er helt greit. Bildet har blitt delt på et internasjonalt nettsted og jeg beklager at du ikke oppfattet humoren i det. Trøster meg med at mange andre har sett det..

    God Helg!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.616
    Antall liker
    41.457
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    At ikke du eller andre ser humoren i denne, kan jeg berolige alle med at mange andre gjør det i resten av verden!
    Med norsk billedtekst?

    Selv har jeg en Stihl MS171. Kommer aldri til å greie å slite den ut, selv om det er en "hobbysag" i Stihl-sortimentet.

    In other news:
    BMW, VW’s Audi and Porsche, and Mercedes have invested huge sums to produce plug-in hybrid electric vehicles, but one German expert believes this is a big mistake, and Tesla Motors’ all electric approach is already eating into their high-end sales.

    According to Professor Ferdinand Dudenhoeffer, director of the Center for Automotive Research (CAR) at the University of Duisburg-Essen, not only have the big three Germans wasted money on the blind-alley of plug-in hybrids, they are losing sales in the most profitable end of the luxury market to Tesla. Rich people who have formerly bought the flag-ship Mercedes S-Class, BMW 7 Series and Audi A8 are turning to the Tesla Model S.
    [...]
    Plug-in hybrids are not proving popular with buyers. They are also seen as not very environmentally friendly because most plug-in hybrid drivers will use internal combustion engine power for most the time.
    Forbes Life: Tesla Eats Into BMW, Mercedes, Audi High-Margin Sales As Germans Miscue
    Green Car Reports: Luxury Plug-In Hybrids May Be A Mistake, Says German Industry Analyst
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    At ikke du eller andre ser humoren i denne, kan jeg berolige alle med at mange andre gjør det i resten av verden!
    Med norsk billedtekst?
    Beklager, jeg husket feil. Ber om unnskyldning fra Hardingfele, weld77, Asbjørn og alle andre jeg har støtt med med feilinformasjonen.

    Har sjekket loggen og funnet opphavet. Trodde jeg hadde sett det på thechive.com eller izismile.com, men jeg tok feil. Bildet er hentet fra en Norks humorside på facebook.

    https://www.facebook.com/TjukkIHueF...3467480735328/872489692833102/?type=1&theater

    Bildet er opprinnelig fra en internasjonal nettside, tror opphavet er fra denne siden:

    https://www.pinterest.com/neilieo/redneck/

    Legger saken død og ønsker alle en strålende lørdag :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.616
    Antall liker
    41.457
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For de av oss som har vært på steder hvor vanligste tiltaleform er "y'all" og fritidsinteressene enten er "church related activities" eller "huntin'" var det en del morsomt på den redneck-siden. (Huntin' involverer gjerne mer ølbokser enn vilt.) Nyansen mellom redneck og white thrash er også et tema for seg. Men en Tesla P85D er nok så langt fra redneck som man kan komme på det nordamerikanske kontinentet.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.422
    Antall liker
    1.972
    Sag med sveiv er vel ikke mye å bli såra og vonbråten av om en har et lite snev av selvironi. Den skulle jo egentlig hatt batteri. Verktøy uten lithiumbatterier liksom....
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    For de av oss som har vært på steder hvor vanligste tiltaleform er "y'all" og fritidsinteressene enten er "church related activities" eller "huntin'" var det en del morsomt på den redneck-siden. (Huntin' involverer gjerne mer ølbokser enn vilt.) Nyansen mellom redneck og white thrash er også et tema for seg. Men en Tesla P85D er nok så langt fra redneck som man kan komme på det nordamerikanske kontinentet.
    LOL - Redneck er gøy. Men har nesten fått bank i en poolsalong i ville vesten...

    image.jpg image.jpg
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    900
    Totalkonseptet til Tesla er omtrent som totalkonseptet til Apple, man gjør seg ganske så avhengig av merket når det gjeler applikasjoner. Tror man at det er gratis hurtiglading på Teslas ladestasjoner i all fremtid, eller må man betale ganske grovt når avhengigheten er skapt? Det siste, tipper jeg.
    Når de kommuniserer dette som "Free. Forever." har de ikke mye fikenblad å dekke seg bak hvis de skulle finne på å ville endre det senere. Man tror nok at akkurat den er gratis i all fremtid, ja.

    Eller, hvis man skal være helt presis, tror man at retten til ubegrenset bruk av de stasjonene for all fremtid er inkludert i kjøpsprisen på bilen. Det er ikke alle bilene som har den muligheten aktivert, og det er ganske lett å lese på bestillingssiden at retten til å bruke superchargerne er inkludert med 85 kWh-batteriet, mens for det mindre batteriet koster tilgangen kr 13800 hvis man bestiller den med bilen og kr 21100 hvis man skulle ønske tilgang til de stasjonene senere. Hvis Tesla på et senere tidspunkt skulle forsøke å kreve betalt for bruk av ladestasjonene kan man dra dem for retten i Norge eller California med kontrakten i hånden og kreve erstatning og "punitive damages" for kontraktbrudd. Det kommer ikke til å skje.

    Se opsjonen "Aktivert for Supercharger" et stykke ned på denne siden: Model S Design-studio | Tesla Motors
    Free. Forever?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.730
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Sammenligningen med Apple halter litt, da, siden det ikke er Apple som utvikler applikasjonene, men de tusenvis av utviklerne som lager programmer for Apples infrastruktur. Apple tilbyr et system som riktignok er deres eget, men som er bygd omkring åpne standarder, og hvem som helst kan lage applikasjoner til Apples univers, og distribuere dem helt fritt uavhengig av Apple hvis man vil det. Apple er vel også det eneste store datafirmaet i dag som behandler kundene som kunder og ikke som en vare som kan selges. Jeg ser med undring på de som bruker Chrome og kjøper Chromebooks og tror at de dermed er kunder hos Google - det er de ikke.

    Og hvis Tesla har solgt deg noe der det i kontrakten står at det er inkludert i prisen på bilen, er de nok forpliktet til å forholde seg til det, noe jeg er rimelig sikker på at de vil gjøre. Om dette er noe de vil fortsette med er en annen sak.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.616
    Antall liker
    41.457
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gitt skadepotensialet som ligger i å være på mottakerenden av en "class action" rettssak i California og møte krav om "punitive damages" er det mye mer lønnsomt for Tesla å ikke tukle med de inngåtte avtalene enn hva de kan tjene på å begynne å ta betalt for strømmen på superchargerne. Har man først betalt for retten til ubegrenset bruk av superladernettverket, så vil man kunne gjøre nettopp det. Forever.

    Du kan også gjøre motsatt regnestykke. Kr 13800 engangsbetalt med 10 % kapitalkostnad er kr 1380 pr år. Hvis vi tar i litt og sier at en typisk kunde lader 20 x pr år og 50 kWh hver gang er det 1000 kWh/år. Så engangskostnaden tilsvarer en strømpris på ca 1,38 kr/kWh, eller det dobbelte av vanlig stikkontaktpris. Hvorfor skulle de tukle med den forretningsmodellen?
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    "Tesla skrur igjen ladekrana". Så får vi se om det går ifra en anmodning i første omgang til noe mer.
    Tesla skrur igjen ladekrana - Dinside

    Bergensavisen hadde forøvrig en artikkel om at Tesla eiere var de meste fornøyde bileierne til tross for at Tesla hadde flere feil enn noen andre merker.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.616
    Antall liker
    41.457
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare vent, det kommer
    Nei. Det siterte brevet minner om intensjonen med superladernettverket, som er langdistansemobilitet. Rekkevidde, rett og slett. Det ville blitt vanskelig for oss andre å bruke superladerne hvis de 7-8 nærmeste Tesla-eierne satte bilene sine der hver natt. Det var aldri meningen at superladerne skulle brukes som "hjemmelading". Om dette likevel blir et stort problem vil det være mulig å begrense dette i programvare, f eks å legge en kvote på hvor ofte man kan lade innenfor en viss radius av egen adresse. For oss som bruker superladerne slik de er ment å brukes vil ikke det være noen begrensning. Det vil overraske meg stort om jeg en dag finner en kortleser på superladerstasjonene.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    900
    Exaxtly; begrense, kvote osv. Det skal bli mange pølser på elbileierne fremover.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.730
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Det er klart at dette er en begrensning i forhold til det de opprinnelig lovte. "Vi sa ..., men vi mente egentlig ...".
    Jeg tror likevel at de vil få problemer med å begrense dette for de opprinnelige kjøperne (i hvertfall hvis det eksplisitt står i kontrakten). Da legger de seg åpne for class-action søksmål i USA, og det kan bli dyrt, men at det vil komme en innstramming i forhold til nye kjøpere tror jeg er ganske sikkert.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ladekrana med superladere skrur seg igjen av seg selv, forrige helg så jeg en som stod i kø ved stasjonen på Dombås.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.259
    Antall liker
    14.817
    Jeg tror ikke dette er et stort problem i Norge. Det er en grunn til at Tesla stort sett legger superladerene godt utenfor urbane strøk og gjerne på steder man ikke vil henge lengre enn høyst nødvnedig. Men det er nok en del som lader på SC mer enn nødvendig. For Teslas del handler dette neppe om elektrisk energi de gir bort, men mer at forretningsmodellen deres bygger på at det bør være liten til ingen kø på SC slik at eierene kan kjøre på langtur uten problemer og uten å vente lenge på lading.

    I Amsterdam fungerer visstnok superladeren mer eller mindre som drosjesentral med til tider svær amper stemning. Sjåfører holder av ladeplasser til kompiser og kollegaer selv om de selv er ferdige å lade for lenge siden osv.

    Om noen lurer på hvorfor det ikke finnes en SC mellom Oslo og Gardermoen så ligger nok mye av svaret her.

    Om det blir innført litt betaling på SC så gjør det meg faktisk ingen ting. Det er mye viktigere for meg at det ikke er kø kontra om jeg må betale noe for ladingen. Jeg lader uansett stort sett alt hjemme, og dersom Tesla skulle legge seg på en pris ca lik hjemmelading så ville jeg bruke ca 2-300 kroner mer på strøm pr. år.

    Ikke at jeg tror det kommer betaling på SC med det første, men jeg tipper det etter hvert kommer noe som forhindrer at folk (mis)bruker nettverket som hjemmelader. Som en forlengelse av dette blir det vanskelig å eie Tesla med mindre man kan lade hjemme, men det gjelder forsåvidt alle elbiler allerede.

    Det blir lengelengelengelenge til det står en SC i Oslo sentrum med fri, ubegrenset bruk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.259
    Antall liker
    14.817
    Det er i parantes bemerket litt fascinerende hvor begrenset forståelse også en del Tesla-eiere har for konseptet "superlader". Det finnes folk som i fullt alvor mener at eksempelvis parkeringsplassen på IKEA er en god lokasjon for en superlader. Dersom man har IQ noe over skostørrelsen så skjønner man ganske kjapt hvorfor det er en svært, svært dårlig ide.

    Det er også fascinerende mange som ikke innser at elbil nå er så langt forbi oppstartfasen her i landet at man kan basere seg på at elbil-eiere tar hensyn til andre elbil-eiere. Systemer må lages slik at folk får incentiver til å opptre som ønsket, man kan ikke basere seg på at folk flest tar hensyn. Eksempelvis er det et helt vanlig syn at det står en Tesla parkert på en av de få ladeplassene på et kjøpesenter men uten å lade selv. I Oslo sentrum brukes ladeplasser som vanlige parkeringsplasser. Ganske opplagt siden de er gratis og man kan stå mye lengre enn på vanlige parkeringsplasser. I sin uendelige mangel på visdom har også svært mange kjøpesentre o.l. plassert ladeplassene aller nærmest inngangen slik at det fremstår som den mest attraktive parkeringsplassen uansett om man skal lade eller ikke og uansett om det finnes 1000 andre ledige plasser i parkeringshuset.

    Jeg tror det etter hvert kommer til å bli ganske slitsomt å eie en elbil der man baserer seg på å kunne saktelade mens den står parkert et annet sted enn hjemme. Sånn sett burde Tesla og andre plassere hurtigladere in the middle of nowhere der det finnes et absolutt minimum av servicetilbud, eller i det minste der det ikke finnes noe som kunne friste folk til å bli stående lengre enn nødvendig.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.976
    Antall liker
    1.751
    Sted
    Sætre
    hvorfor kjører dere Tesla? hadde vært greit å ha minst 10 gode grunner til å kjøpe seg en.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.976
    Antall liker
    1.751
    Sted
    Sætre
    det er ikke så miljøvennlig som enkelte tror . Sier ikke at det er noe galt med deg jeg , men synes det er rimelig tragikomisk at de med el bil skal slippe veiavgift , bomring osv. Enda en gode for de med hus og garasje ?;) En el bil har like mye slitasje som en vanlig bil , veier hele 2.1 tonn. batterier er ikke nedbrytbare heller . Hvor skal man gjøre av batteripakkene når de er tomme ?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.541
    Antall liker
    14.705
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    ^ Föreslår att du läser genom tråden först. Menar att allt blitt diskutert tidigare både en och två gånger. Minst.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    hvorfor kjører dere Tesla? hadde vært greit å ha minst 10 gode grunner til å kjøpe seg en.
    1. Det er en menighet.
    De ni neste budene er i samme stil.
    Hva er så galt med en el-bil?
    Ingen ting galt med el-biler.

    Tesla menigheten fungerer som Apple menigheten. De er innovatører og betaler gjerne nye for et produkt som de fleste forguder og ikke tar til seg noe negativt angående produktet. Her på Hifisentralen får du vite begge deler deler av eierne. Hvis du leser tråden fra starten av, får du lese mye rart som senere har blitt avkreftet.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kort oppsummert er det ikke bilen for deg om du vil kjøre; camry, sykkel, med bensinmotor fra BMW eller 90mil uten å pisse
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Kort oppsummert er det ikke bilen for deg om du vil kjøre; camry, sykkel, med bensinmotor fra BMW eller 90mil uten å pisse
    Selv kunne jeg tenkt meg en Tesla som transportmiddel, når jeg ikke er ute etter gode kjøreegenskaper, hengerfeste, eller mye annet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn