D
Dåbbel J
Gjest
Hvorfor gips på innsiden? I en så smal baffel med avstivinger hele veien.. hva tror du vil svikte først? Elementet eller kabinettet?
Skyte spurv med kanoner, ikke umulig...Tror egentlig du skaffer deg mer arbeid, enn hørbar gevinst.
Og der var allerede svaret på spørsmålet jeg stillte for 10 minutter siden i egen tråd... da er det bare å overse det spmJeg er fremdeles i tenkeboksen mtp materialvalt og utforming av v2, har et prosjekt hjemme som må avsluttes først før jeg kan gå fullt i gang
Må også kontrollmåle at jeg har takhøyde tilgjengelig for 25stk, men det er gitt at de ikke lenger vil kunne gå inntil frontveggen pga lyskassen som går der...
Kabinett blir nok rektangulært som før, forsøkes å holdes så smal som praktisk mulig pga estetiske preferanser. Dette betyr at kabinettene også vil bli forholdsvis dype for å få økningen jeg ønsker i volum. Jeg har i dag rett under 2L/element og øker volum med 30% brutto til 2,6L/element.
Garantert at det blir en xfiner/gipssandwich...kanskje
Den løsningen der har jeg tro på for alle kabinetter som skal gjengi den dypeste bassen, om det er LA eller rene sub/bass kasserTror egentlig du skaffer deg mer arbeid, enn hørbar gevinst. Men det er jo seff opp til deg og avgjøre, Mr mfufu har jo brukt greenglue, og JEG ville heller laminert 2 kryssfiner med noe slik gugge imellom... my 2 cent
1. Hvis man har to forskjellige materialer/plater med hver sin resonansfrekvens og man skrur/limer disse sammen så får man vel ikke noe annet en en "ny" plate med en egen (tredje) resonans?Primært to grunner:
1 - Bruke to forskjellige materialtyper i sandwich som da bryter opp egenresonansen.
2 - Økt tyngde i kontruksjonen
1 - Jo, alt har sin harmoniske frekvens. Prinsippet med to flater med forskjellig resonans koblet sammen er å forskyve dette i ønsket retning. Et annet moment er at deler av energien blir absorbert mellom de to flatene i mellomsjiktet. GreenGlue er et eksempel på gode sjiktmedium.1. Hvis man har to forskjellige materialer/plater med hver sin resonansfrekvens og man skrur/limer disse sammen så får man vel ikke noe annet en en "ny" plate med en egen (tredje) resonans?Primært to grunner:
1 - Bruke to forskjellige materialtyper i sandwich som da bryter opp egenresonansen.
2 - Økt tyngde i kontruksjonen
2. Har du sett på Huntons fermacell plater? Disse er nesten dobbelt så tunge som gips og kan fås i forskjellige tykkelser.
95% Har 221cm brutto til rådighet....!Blir spennende dette her, hvor mange % av den totale takhøyden får du med elementer da?
1 - Korrekt1 - Dette er for lukkede konstruksjoner dere holder med... ikke sant ?
2 - Hvilke elementer er egnet for dipol i samme size?
Oki....1 - Korrekt1 - Dette er for lukkede konstruksjoner dere holder med... ikke sant ?
2 - Hvilke elementer er egnet for dipol i samme size?
2 - her har jeg ikke is under føttene so I'll shut up
MB - takk for innspill til deg også, jeg er ikke i mål enda mtp endelig utførelse og kvernen går. Har skummet litt rundt CLD men dette "betinger" to like lag med et energiabsorberende sjikt i mellom, type GreenGlue/melamin etc.Enig i ditt punkt 1 og 2 Halair, men tror den tyngde og stivhet som er i gips gjør svært mange andre materialer. Prøv f.eks. asfaltplate med et annet tremateriale (enn det du har fra før av) utenpå der, så vil du trolig smile når du legger øret inntil kassa for å lytte. For ikke å snakke om viskoelastisk lim med helt like trematerialer på hver side, selv om dette er noe mere jobb.
Fjern også avstivere mellom kabinettvegger, men da med så tykke vegger at de er stive nok i seg selv av dette, så forsvinner et stooort bidrag til uønskede resonnanser. Dersom frontbaffelen er av en konstruksjon slik at den eller baksiden av elementet trenger avstivning, forsøk dette til de to bakre hjørner (stag/stenger) fremfor til bakre baffel.
endelig er forsendelsen på vei. Et par små kondensatorer holdt det hele tilbake. Forventet levering onsdag kveld!Da har jeg kastet meg på DIY-Line Array bølgen. Bestillingen er unnagjort. Det blir basert på TG9FD10-08 pluss Fountek Neo1X ribbon tweeter for front ht, TC9FD18-08 til senter og surround.
mdf pluss finering fungerte greit på subbene, så det er mulig at jeg gjør det igjen. Jeg har nå lagt til grunn å bruke filter på kun diskant. Hvis man ser på de elektriske egenskapene til TG9 og TC9 så har begge et forhold mellom dc motstand og induktans som tilsvarer et 1. Ordens low-pass filter på 10khz. Det ser man også på frekvensgangen til elementene så snart man er litt off-axis. Dermed har jeg valgt et 3. Ordens filter for bånddiskantene - også beregnet ved 10khz.Mdf og finering i etterkant.
Dette blir spennende å følge, er delvis i gang jeg også. Men fortsatt i tenkeboksen.
Hadde blitt moro å klare dette uten noen diskant overhode. Helt fritt for delefilter hadde blitt moro.
Steinar.
Jeg tror ikke det blir overkill. 2*18" per kanal gir samme areal som jeg har med 4*13" per kanal. Ikke for lite og ikke for mye!Mens jeg straks skal i gang med å montere LA'ene så har jeg startet å tenke på bass/sub løsning som kan ta over fra rundt der LA vil gi seg, dvs ett sted mellom 100-200Hz. Noen tips til hva som kan passe til LA og samtidig gå dypt nok til å fungere på film?
Sånn fritt fra toppen av hodet og litt konkret etter hva jeg har sett på (og simulert i Unibox og WinISD) de siste par dagene, ett par av disse pr side, i 135l bassrefleks pr element.
Faital Pro 18XL1800 - Högtalarelement för infrasub 3200W / 95dB - supersonic
Med en DSP for deling (tenker en miniDSP til i systemet, sammen med en stor nok effekt). Skulle ihvertfall teoretisk kunne spille høyt nok, men om det vil kunne henge med ifm dynamikken til ett par LA derimot, er jeg veldig usikker på? Eller på en annen side, blir det kanskje overkill?
Tror jeg kan bli dagens understatement Ser frem til bilder når monteringen begynner!En ting er sikkert, det blir nye tider fremover
Gjorde en kjapp beregning, og ville fått ca 5,5x større membranflate med 2 stk 18" pr side. Skal prøve å huske å ta bilder underveisTror jeg kan bli dagens understatement Ser frem til bilder når monteringen begynner!En ting er sikkert, det blir nye tider fremover
Mulig det jeg hadde var på 73mm eller noe men biltema har 75mm og jula har 76mm, begge del av rimelige sett, så da tar jeg med 76mm på vei hjem i dag.Oppgitt Ø=78mm men jeg husker ikke om det var 76 eller 78 som ble brukt hos meg. Mine droppet inn uten å måtte presse dem gjennom, ikke mye klaring men klaring nok. Jeg har også frest ut 45graders kant siste 8-10mm i dybden av hullet for å åpne så mye som mulig.
Kan jo ikke være uenig i det, og ikke fremmed for tanken. Strengt tatt, skal man kjøre line array filosofien fullt ut så burde jo bass også bli gjengitt på samme måte, fra gulv til tak4x18 eller 4x15 pr side. Ikke stopp nå, full gass
Steinar.
Mens jeg straks skal i gang med å montere LA'ene så har jeg startet å tenke på bass/sub løsning som kan ta over fra rundt der LA vil gi seg, dvs ett sted mellom 100-200Hz. Noen tips til hva som kan passe til LA og samtidig gå dypt nok til å fungere på film?
Sånn fritt fra toppen av hodet og litt konkret etter hva jeg har sett på (og simulert i Unibox og WinISD) de siste par dagene, ett par av disse pr side, i 135l bassrefleks pr element.
Faital Pro 18XL1800 - Högtalarelement för infrasub 3200W / 95dB - supersonic
Med en DSP for deling (tenker en miniDSP til i systemet, sammen med en stor nok effekt). Skulle ihvertfall teoretisk kunne spille høyt nok, men om det vil kunne henge med ifm dynamikken til ett par LA derimot, er jeg veldig usikker på? Eller på en annen side, blir det kanskje overkill?
Mitt inntrykk er at dette er et litt misforstått begrep. Mange PA systemer bruker 15" og 18" langt opp i frekvens - og de er definitivt ikke slappe og treige i responsen. Dette har like mye med valgt element og kassekonstruksjonen å gjøre. Selv valgte jeg en lukket løsning for å få lavest mulig group delay i bunnen og en mest mulig spretten øvre bass. En bassrefleks ville gitt et lavere -3dB punkt, på bekostning av en treigere respons i bunnen - og selvsagt større kassevolum.Mens jeg straks skal i gang med å montere LA'ene så har jeg startet å tenke på bass/sub løsning som kan ta over fra rundt der LA vil gi seg, dvs ett sted mellom 100-200Hz. Noen tips til hva som kan passe til LA og samtidig gå dypt nok til å fungere på film?
Sånn fritt fra toppen av hodet og litt konkret etter hva jeg har sett på (og simulert i Unibox og WinISD) de siste par dagene, ett par av disse pr side, i 135l bassrefleks pr element.
Faital Pro 18XL1800 - Högtalarelement för infrasub 3200W / 95dB - supersonic
Med en DSP for deling (tenker en miniDSP til i systemet, sammen med en stor nok effekt). Skulle ihvertfall teoretisk kunne spille høyt nok, men om det vil kunne henge med ifm dynamikken til ett par LA derimot, er jeg veldig usikker på? Eller på en annen side, blir det kanskje overkill?
Dette helt nye 18" Faital Pro elementet sies å være helt rått! Allikevel, gutta på Supersonic er generelt litt bekymret for at det blir for stor overgang fra så store element og ned til de små kjappe. Men det kan du jo bekreftet eller avkreftet selv. Johan eller Jeppe på Supersonic, vet mye om dette.
Tror jeg må ta en prat med dem før handel ja, takk for tipsDette helt nye 18" Faital Pro elementet sies å være helt rått! Allikevel, gutta på Supersonic er generelt litt bekymret for at det blir for stor overgang fra så store element og ned til de små kjappe. Men det kan du jo bekreftet eller avkreftet selv. Johan eller Jeppe på Supersonic, vet mye om dette.
Ikke uenig med deg. Har noen ganger tenkt at bør man i et bass system (hvor en har flere elementer) ha både lukket kabinett og større bassreflekskabinett - for ja takk begge deler - men kan være elementene således spiller i "utakt" og da med negativt resultat.Mitt inntrykk er at dette er et litt misforstått begrep. Mange PA systemer bruker 15" og 18" langt opp i frekvens - og de er definitivt ikke slappe og treige i responsen. Dette har like mye med valgt element og kassekonstruksjonen å gjøre. Selv valgte jeg en lukket løsning for å få lavest mulig group delay i bunnen og en mest mulig spretten øvre bass. En bassrefleks ville gitt et lavere -3dB punkt, på bekostning av en treigere respons i bunnen - og selvsagt større kassevolum.Mens jeg straks skal i gang med å montere LA'ene så har jeg startet å tenke på bass/sub løsning som kan ta over fra rundt der LA vil gi seg, dvs ett sted mellom 100-200Hz. Noen tips til hva som kan passe til LA og samtidig gå dypt nok til å fungere på film?
Sånn fritt fra toppen av hodet og litt konkret etter hva jeg har sett på (og simulert i Unibox og WinISD) de siste par dagene, ett par av disse pr side, i 135l bassrefleks pr element.
Faital Pro 18XL1800 - Högtalarelement för infrasub 3200W / 95dB - supersonic
Med en DSP for deling (tenker en miniDSP til i systemet, sammen med en stor nok effekt). Skulle ihvertfall teoretisk kunne spille høyt nok, men om det vil kunne henge med ifm dynamikken til ett par LA derimot, er jeg veldig usikker på? Eller på en annen side, blir det kanskje overkill?
Dette helt nye 18" Faital Pro elementet sies å være helt rått! Allikevel, gutta på Supersonic er generelt litt bekymret for at det blir for stor overgang fra så store element og ned til de små kjappe. Men det kan du jo bekreftet eller avkreftet selv. Johan eller Jeppe på Supersonic, vet mye om dette.