For ti år siden ble jeg rævkjørt med såkalte fakta og viten på Hifisentralen, i dag vet jeg litt bedre.Det er ekstremt mange hardcore kakklende fanboys i hifimiljøet som heller vil stikke hodet i sanden med baken i været og bli rævkjørt med svada enn å høre om fakta.
Så det er bare å stå på med nye fantastiske produkter som ligger laaaaangt forut for all annen viten
Takk! Det vedlegget er forhåpentligvis fikset nå, uten at det nødvendigvis bringer oss så mye videre.Asbjørn; Vedlegget i post 155 virker ikke.
Ellers vil jeg si at jeg i likhet med mange andre her inne liker veldig godt dine godt skrevne innlegg. Mye å lære.
Armand
Ja det er godt hifisentralen har kommet på riktig vei etter hvert, noe vi kan takke slike som Asbjørn, I_L ,sluket og en god del andre forFor ti år siden ble jeg rævkjørt med såkalte fakta og viten på Hifisentralen, i dag vet jeg litt bedre.Det er ekstremt mange hardcore kakklende fanboys i hifimiljøet som heller vil stikke hodet i sanden med baken i været og bli rævkjørt med svada enn å høre om fakta.
Så det er bare å stå på med nye fantastiske produkter som ligger laaaaangt forut for all annen viten
Noen velger også langtidsteste produkter hjemme og gjøre seg sine egne erfaringer, uansett hva Hifisentralen eller selgere forsøker å fortelle en
- og en en god del andre, f.eks 8x12_TOMJa det er godt hifisentralen har kommet på riktig vei etter hvert, noe vi kan takke slike som Asbjørn, I_L ,sluket og en god del andre forFor ti år siden ble jeg rævkjørt med såkalte fakta og viten på Hifisentralen, i dag vet jeg litt bedre.Det er ekstremt mange hardcore kakklende fanboys i hifimiljøet som heller vil stikke hodet i sanden med baken i været og bli rævkjørt med svada enn å høre om fakta.
Så det er bare å stå på med nye fantastiske produkter som ligger laaaaangt forut for all annen viten
Noen velger også langtidsteste produkter hjemme og gjøre seg sine egne erfaringer, uansett hva Hifisentralen eller selgere forsøker å fortelle en
Ja, det er vel nå det passer å si at 'Det er ingenting som heter veien til målet - Veien er målet!'Mennesker er følelsesbaserte hvor det rasjonelle ikke alltid er det som avgjør våre valg. Selv om en slik begeistring over et nytt produkt ofte er kortvarig før man farer videre til en ny oppgradering, så ser ut til mange faktisk synes dette en del av hobbyen. En slags jakt på beruset sinnstemning, kan det se ut som.
Jeg mener at du argumenterer mot stråmenn her. De fleste ønsker ikke å la seg forføre bak lyset, og spesielt ikke entusiaster som bruker mye tid på dette. Fakta er som kjent ikke én objektiv sannhet innen denne bransjen. Det er mange fornuftige mennesker som bruker mye penger på liten effekt i mitt hodet som eks. Jeg er sikker på at noen tenker det samme om meg.Det er ekstremt mange hardcore kakklende fanboys i hifimiljøet som heller vil stikke hodet i sanden med baken i været og bli rævkjørt med svada enn å høre om fakta.
Så det er bare å stå på med nye fantastiske produkter som ligger laaaaangt forut for all annen viten
Veien er målet gjennom å teste en komponent over tid! Da unngår man kortvarig lykke med å kjøpe noe nytt, forutinntatthet og dagsform.Ja, det er vel nå det passer å si at 'Det er ingenting som heter veien til målet - Veien er målet!'Mennesker er følelsesbaserte hvor det rasjonelle ikke alltid er det som avgjør våre valg. Selv om en slik begeistring over et nytt produkt ofte er kortvarig før man farer videre til en ny oppgradering, så ser ut til mange faktisk synes dette en del av hobbyen. En slags jakt på beruset sinnstemning, kan det se ut som.
Merker meg agendaen din. Du skriver jo som om du forsvarer kjæresten dinAnnonseringen er åpenbart et overtramp. Jeg har opplevd tilsvarende påstander hos langt større butikker, men de påstår dette muntlig og ikke i sine annonser eller skriftlig. Det er om å gjøre å ikke bli tatt for sine "overforståelser"Vel det er ikke produsentene som foretar modifikasjonene som det påstås i annonsene, det er også ett misforhold mellom Sveinung og produsentene om hva slags modifikasjoner som er gjort.. Det er også vanskelig å se for seg at f.eks German Maestro tar garanti og serviceansvar på en høyttaler dem får inn hvis det bare er kabinettet som er igjen av det opprinnelige produktet. Skulle Maxwell gå konkurs har det liten verdi at dem er ansvarlige for alle modifikasjoner.Det kom fram at Maxwell gjorde noen modifikasjoner selv. Jeg forstår det slik at 3 av produsentene syntes dette var uproblematisk og at dette ikke påvirker garantiene. I tillegg sier Maxwell selv at de er helt og holdent ansvarlig for modifikasjonene som de selv gjør. Jeg ønsker kun å påpeke at dette ikke er en sort/hvitt situasjon. Jeg synes ikke at Maxwell nødvendigvis overdriver mer enn andre selgere gjør - og at dette blir som å sparke den som allerede ligger nede. Det kan oppleves som litt billig PR og markedsføring av eget magasin. Det er også en drøy antydning at noen har drevet med svindel i 30 år. Hvor dumme tror man egentlig at forbrukeren er?
Jeg synes innblandingen av rettsaken er en avsporing. Å begjære noen konkurs er et verktøy for å få en avklaring på uenigheter mellom to parter. Dette er ikke ensbetydende med at Maxwell faktisk går konkurs. Jeg leser at han mener at skatt vest skylder ham en halv million NOK. Forliket i en rettssak trenger på ingen måte å ende med en konkurs med andre ord - og alt annet er spekulasjoner.
Tror du ville fått mer spennende svar om man sendte en nybegynner som først hadde kjøpte et anlegg opptil kr 100000,- hos en tilfeldig forhandler, som nå hadde kr 300000,- mer å bruke etter et leilighetsalg..Setter med dette over til Asbjørn siden jeg hverken er fysiker eller elektroingeniør.
Man kunne jo alliert seg med en konfirmant som "hadde" f eks 50000 kr mellom hendene for å kjøpe sitt første stereoanlegg, sende ham rundt i forskjellige butikker med godt skjult mikrofon, og sjekke hvordan han blir rådet til å disponere de pengene. Deretter kunne man konfrontere utvalgte butikkinnehavere med hva de sier til kunder. Det kunne jo vært morsomt, og ja, det gjøres stadig vekk i andre bransjer.
Dette var vel ikke spesielt saklig. Å spekulere i min agenda på denne måten er gult eller rødt kort i en saklig debatt.Merker meg agendaen din. Du skriver jo som om du forsvarer kjæresten dinAnnonseringen er åpenbart et overtramp. Jeg har opplevd tilsvarende påstander hos langt større butikker, men de påstår dette muntlig og ikke i sine annonser eller skriftlig. Det er om å gjøre å ikke bli tatt for sine "overforståelser"Vel det er ikke produsentene som foretar modifikasjonene som det påstås i annonsene, det er også ett misforhold mellom Sveinung og produsentene om hva slags modifikasjoner som er gjort.. Det er også vanskelig å se for seg at f.eks German Maestro tar garanti og serviceansvar på en høyttaler dem får inn hvis det bare er kabinettet som er igjen av det opprinnelige produktet. Skulle Maxwell gå konkurs har det liten verdi at dem er ansvarlige for alle modifikasjoner.Det kom fram at Maxwell gjorde noen modifikasjoner selv. Jeg forstår det slik at 3 av produsentene syntes dette var uproblematisk og at dette ikke påvirker garantiene. I tillegg sier Maxwell selv at de er helt og holdent ansvarlig for modifikasjonene som de selv gjør. Jeg ønsker kun å påpeke at dette ikke er en sort/hvitt situasjon. Jeg synes ikke at Maxwell nødvendigvis overdriver mer enn andre selgere gjør - og at dette blir som å sparke den som allerede ligger nede. Det kan oppleves som litt billig PR og markedsføring av eget magasin. Det er også en drøy antydning at noen har drevet med svindel i 30 år. Hvor dumme tror man egentlig at forbrukeren er?
Jeg synes innblandingen av rettsaken er en avsporing. Å begjære noen konkurs er et verktøy for å få en avklaring på uenigheter mellom to parter. Dette er ikke ensbetydende med at Maxwell faktisk går konkurs. Jeg leser at han mener at skatt vest skylder ham en halv million NOK. Forliket i en rettssak trenger på ingen måte å ende med en konkurs med andre ord - og alt annet er spekulasjoner.
1 Det økonomiske aspektet her er svært viktig for potensielle kunder! Da særlig når ukvalifiserte modifikasjoner er inne i bildet.
2 Har aldri hørt noen hifi selgere som har vært i nærheten av slike påstander som denne selgeren hverken muntlig eller skriftlig (ja jeg har vært der flere ganger), og jeg har vanket og jobbet i hifi verden i en årrekke.
3 Tvilsomheter rundt markedsføringsloven er en 3. faktor her.
4 Opplevde han påstå min forsterker kjøpt av autorisert forhandler til halv pris, måtte være kina kopi)
5 Han kunne enkelt stoppet disse diskusjonene selv, om han ikke bare kom med kryptisk svada!
Derfor mener jeg han er farlig for bransjen, og setter vår alles hobby i fare/dårlig lys! Dvs. at han må knebles (ikke brennes på bål!)
ps; Moderator gjør her en glimrende jobb!
Jeg mener at du argumenterer mot stråmenn her. De fleste ønsker ikke å la seg forføre bak lyset, og spesielt ikke entusiaster som bruker mye tid på dette. Fakta er som kjent ikke én objektiv sannhet innen denne bransjen. Det er mange fornuftige mennesker som bruker mye penger på liten effekt i mitt hodet som eks. Jeg er sikker på at noen tenker det samme om meg.Det er ekstremt mange hardcore kakklende fanboys i hifimiljøet som heller vil stikke hodet i sanden med baken i været og bli rævkjørt med svada enn å høre om fakta.
Så det er bare å stå på med nye fantastiske produkter som ligger laaaaangt forut for all annen viten
Kan starte med Tesla og jeg ser en sammenheng mellom kjøpere av bilen og de ikke gjør detHvorfor ikke namedroppe alle disse andre forhandlerne som bevisst forleder kundene sine?
De selger kostbare HiFi-anlegg i bilene sine som ekstrautstyr, hør lyden i Porsche Panamera med Burmester sound system hvis du tørTesla lager ikke hifi-utstyr, du får sutre om tesla i den andre tråden
Lol - tesla - i tråden "Balleløs moderator?" ?Tesla er ennå i beta-testestasdiet også som bil - med masse feil, og de har vel ikke hatt tid til å tenke lyd. Den gode nyheten er at Austin Martin nå kommer med e- bil
Du blir vel betraktet som en farlig aktør selv da, kudos. Du er selv en guru. Gratulerer!Så lenge det selges "audiofile hifi ethernetkabler" er det noen som ikke tar til seg fakta.
Og ifølge en surmaga bransjeaktør som ringte meg og suttret fordi man pratet negativt om slike ting, ble det solgt mange slike ethernetkabler i Norge og de som "hører" har jo alltid rett
Et annet moment er at hvis man bare skulle ta rasjonelle valg, så hadde det (stort sett) vært mye smartere å leie en seilbåt enn å kjøpe en, basert på forbrukstimer per år. Men, da har man jo også tatt bort eiergleden fra ligningen.Veien er målet gjennom å teste en komponent over tid! Da unngår man kortvarig lykke med å kjøpe noe nytt, forutinntatthet og dagsform.Ja, det er vel nå det passer å si at 'Det er ingenting som heter veien til målet - Veien er målet!'Mennesker er følelsesbaserte hvor det rasjonelle ikke alltid er det som avgjør våre valg. Selv om en slik begeistring over et nytt produkt ofte er kortvarig før man farer videre til en ny oppgradering, så ser ut til mange faktisk synes dette en del av hobbyen. En slags jakt på beruset sinnstemning, kan det se ut som.
Du blir vel betraktet som en farlig aktør selv da, kudos. Du er selv en guru. Gratulerer!Så lenge det selges "audiofile hifi ethernetkabler" er det noen som ikke tar til seg fakta.
Og ifølge en surmaga bransjeaktør som ringte meg og suttret fordi man pratet negativt om slike ting, ble det solgt mange slike ethernetkabler i Norge og de som "hører" har jo alltid rett
Det er ikke noen hemmelighet at båtene som ligger i Frognerkilen kan koste langt over kr 10000,- pr brukte timeEt annet moment er at hvis man bare skulle ta rasjonelle valg, så hadde det (stort sett) vært mye smartere å leie en seilbåt enn å kjøpe en, basert på forbrukstimer per år. Men, da har man jo også tatt bort eiergleden fra ligningVeien er målet gjennom å teste en komponent over tid! Da unngår man kortvarig lykke med å kjøpe noe nytt, forutinntatthet og dagsform.Ja, det er vel nå det passer å si at 'Det er ingenting som heter veien til målet - Veien er målet!'Mennesker er følelsesbaserte hvor det rasjonelle ikke alltid er det som avgjør våre valg. Selv om en slik begeistring over et nytt produkt ofte er kortvarig før man farer videre til en ny oppgradering, så ser ut til mange faktisk synes dette en del av hobbyen. En slags jakt på beruset sinnstemning, kan det se ut som.
Eksempelvis, til og med en kabel kan gi eierglede (hos andre enn samlere). Hvor mye dette betyr for den enkelte skal være usagt, men det må være opp til eieren å avgjøre selv og ikke en med helt andre prioriteringer.
ai ai dette var en mengde svada som det hadde vært moro å ta en test i lab'en på med div målinger, er noen som ikke akkurat kan sin elektro teori 101Her er det mye spennende for GRAVENDE JOURNALISTER!
- How long do my cables have to break in?
"Normally, we recommend at least 168 hours. However, our Reference level cables require at least 336 hours."
Dét var jammen lenge, som Klatremus sier til Mikkel Rev når han er villig til å vente under treet i ei uke.
- What is the best way to break in my cables?
"The best way to break in your cables is to have them burned in on the Nordost VIDAR machine by an Authorized Dealer. Most dealers will do this for a small charge and many offer this service when you buy your cables from them. This is another reason to buy your cable from an Authorized Nordost Dealer."
AUTORISERT, faktisk. Minner meg om ... glem det.
- How can cables be directional?
"When cables are manufactured they do not have any directionality. However, as they break in, they acquire directionality.Although the cable signal is an alternating current, small impurities in the conductor act as diodes allowing signal flow to be better in one direction over time. This effect is also called quantum tunneling, which has been observed in experiments over 25 years ago. Regardless of the purity of the metal used, there are still diode effects in all conductors. In addition, the insulation material will change when it is subjected to an electrical field."
Setter med dette over til Asbjørn siden jeg hverken er fysiker eller elektroingeniør.
Neida, båt er grisedyrt per brukstime. Men jeg har ennå til gode å se noen som selger kryogenisk behandlet ankerkjetting med superren krystallstruktur og fagre løfter om at båtens seilegenskaper vil bli fullstendig transformert, groing på skroget vil opphøre, og det alltid vil være sol og fem sekundmeter vind når du skal bruke båten. Det selges mye rart i det markedet også, men hifi er i en særklasse mht absurde claims. Båtjournalister er dessuten ikke redd for å skrive hva de mener om tulleprodukter.Det er ikke noen hemmelighet at båtene som ligger i Frognerkilen kan koste langt over kr 10000,- pr brukte time
Hvor vanskelig kan det være, da? Vi ser jo at når det gjelder langt mer teknologisk avanserte produkter som mobiltelefoner og laptops er journalistene grundige, kompetente og kritiske. Det er ikke grenser for hvor teknisk kompetente de testerne gir inntrykk av å være. Et dårlig produkt filleristes. Jeg husker ennå overskriften "Pass the cranberry sauce, this one's a turkey" om et produkt fra ingen mindre enn Microsoft. Det samme gjelder minst like dyre produkter som biler og båter. Det er lite som tyder på at de store drakene som Ford og Toyota behandles noe mildere enn småtassene.Hvorfor skulle det være umulig?Fordi det er nesten umulig å ta de store, så skal vi heller ikke ta de små…
Det handler om vilje og prioritering. Har ingenting med at det ikke er mulig. Og nettopp i en eventuell prioritering at debatten ligger.
Men så snart prislappen på et lydprodukt kommer over et visst nivå skal det fjeskes for de merkeligste krabater og jattes med de mest hårreisende påstander, alt sammen sauset inn i blomstrende språk. Det holder ikke for media å dekke seg bak at de ikke har kompetanse til å ettergå påstandene. Hvis man ikke har den nødvendige kompetansen selv, så får heller journalisten være ærlig nok til å innrømme det og forhøre seg med fagfolk. Det er et et helt utmerket lydmiljø på NTNU, og tekniske høyskoler i Sverige og Danmark er minst like gode. Eller det går an å spørre lydteknikere som selv har produsert vellydende plater om deres syn på om de aktuelle dingsene vil forbedre avspillingskvaliteten så mye som det hevdes. Man skulle tro at lydprodusenten var nokså nærliggende som referanse på hvordan produktet er tenkt avspilt.
Jeg forstår ikke helt hvorfor det blir slik, spesielt ikke i blader som Lyd & Bilde som vender seg til et mye bredere publikum enn den rene high-end-markedet. Man skulle tro at de får annonseinntekter fra en såpass bred gruppe annonsører at de kan blåse i om noen av dem blir sure og truer med å trekke annonser. Integriteten må være mer verdifull enn som så. Det er mer sannsynlig at det blir slik fordi journalister og redaktører tror at det er denslags svada kundesegmentet vil lese, og/eller at de selv blir såpass blendet av markedsføringspåstandene fra leverandøren og den astronomiske prislappen at de tror det er slik det skal være.
Men jeg forstår det likevel ikke, for jeg ville trodd at det må være mye morsommere for en journalist å blåse litt kald luft på en tynnkledd keiser enn å oppføre seg som om man nettopp har blitt betrodd vervet som tredje nattpottebærer for solkongen i Versailles. I denne bransjen er mange keisere omtrent like tynnkledde som vår venn Maxwell/LaO, selv om de kanskje ikke danser like mye på bordet. Tiden er overmoden for at noen begynner å si ting som de er.
Det har vært eksempler på tilsvarende tråder i fortiden, og slike utgangspunkt fører ikke noe positivt med seg.Å legge ut en tråd som tar for seg de dårlige kjøpene på nett falt i særdeles dårlig jord hos indianerhøvdingen allerede to timer etter at tråden ble opprettet. Og dette KUN fordi et annet forummedlem stilte spørsmålstegn ved tråden. Det er tydelig at vi skal ha et rosa, sukkersøtt forum uten substans og egne meninger. Kan man virkelig ikke få diskutere de potensielle dårlige kjøpene på dette forumet Herr Høvding?
Men er det en grunn til å sensurere hele tråden? Kan ikke folk selv bestemme om de vil lese og delta i en slik tråd?Du tenkte kanskje ikke over hva som kan oppfattes som "dårlige kjøp". Mange vil sikkert dra frem dyre kabler, underlagsprodukter og diverse andre ting, og før du vet ordet av det har vi nok en kabeldebatt eller krangling om overprisete produkter. Har vi ikke nok slike diskusjoner?
...og svaret mitt til Steinar_Lund var dette:Jeg sier ikke at Stereo+ gjorde noe galt ved å ta opp denne saken, men jeg er litt usikker på hvor enig jeg er i måten det ble gjort på. Hadde det kanskje vært bedre om man i stillhet hadde gjort forarbeidet "bak kulissene", slik at man nærmest kunne lagt frem et "fait accompli" med dokumentasjon og det hele - dette har vi gjort, og dette er resultatet.
Det er en problemstilling jeg ikke har noe vanskelig med å forstå. Utgangspunktet vårt var også å vente til publisering, men vi måtte ta en ny vurdering da det i den andre tråden gikk ut en oppfordring til HFS-medlemmer å ta kontakt med produsenten (i dette tilfelle Vincent) for å sjekke mer angående MX-oppgraderingene.
Vår vurdering da vi la ut tråden var at det ville være bedre å informere HFS-medlemmene om at vi allerede var på saken, enn at flere HFS-ere eventuelt tok kontakt (med produsentene). Vi mener fremdeles det var en riktig vurdering, selv om vi ikke har vært like glade for alle innleggene i tråden.
At andre har en annen oppfatning av den vurderingen vi da gjorde, må vi bare leve med, og forhåpentligvis ta med oss som læring og erfaring neste gang vi eventuelt står oppi en tilsvarende problemstilling.