Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.457
    Antall liker
    6.147
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Volvo sin D4 motor ser det ut til at slår VW sin motor grundig i følge en svensk tidsskrift. Så blir jo spennende og se om dette blir førsteside stoff. Tviler☺
    Link?
    Er på tlf så dette er det beste jeg får til.

    Volvo-dieselmotor sämst vid utsläppstest – överskred gränsvärde med 1 359 procent | Teknikens Värld
    Takker. Da skjønner jeg hvorfor bilfabrikkene har sabotert innføring av EUs nye test. Og hvorfor luften vi puster inn er blitt som den er.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Kan ikke VW gjøre det valgfritt? Få en bil med programvare som gjør den dau, miljøvennlig og med lave avgifter, eller en med programvare som oser av kjøreglede, utslipp og avgifter.
    Det er jo det de fleste bilmerker har. 1.6 literen (bensin) i min Ford kan fås med både 150, 180 og 225 (tror jeg) HK, avhengig av programvare. Det interessante er jo kanskje at motorene med høyere HK antall ikke nødvendigvis har høyere utslipp i en reell kjøresituasjon enn modellen med mindre HK, rett og slett fordi de kjører mer uanstrengt og brenner renere.
    Til de som har greie på dette: Er påstanden riktig? Er det slik at alle motorer som er "tunet ned" gjennom en datachip, slipper ut mer skadelige avgasser under vanlig kjøring enn en som ikke er "tunet ned"? I så fall vil jo omtrent alle bilmerker kunne anklages for noe liknende som VW nå har innrømmet......??????
    Jeg aner ikke om det er riktig, men jeg har i hvert fall hørt at min BMW diesel (som har 184 hK i norsk utgave) bruker mer drivstoff (opp til 10% mer) enn den tyske versjonen av den samme motoren (som yter 216 hK). Mer drivstoff = mer forurensning vil jeg tro. Så hvis man hadde sluppet å chippe den ned for på grunn av det norske avgiftsystemet ville man kunne fått lavere utslipp (i hvert fall av CO2).
    Har alltid ment at avgiftssystemet bør bygge på faktiske utslipp under normal kjøring. Men det ville vel blitt for vanskelig for byråkratene i direktorat og departement. Kanskje de faktisk måtte foreta egne målinger?

    Uansett: Takk for svar - eller forsøk på det.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Svar til Otare:

    Egentlig ikke overraskende. Forsøker å overbevise bruttern om at diesel er noe herk (han skal kjøpe bil i disse dager), men jeg tror han gir f.....
    Får sende linken over til ham.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.635
    Antall liker
    41.520
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Se spøkelser? Tullebukk.
    Jepp, noen ser spøkelser... Særlig når tåkeluren gauler...
    Hvis man deler soverom med en astmatiker som holder på å stryke med med ujevne mellomrom fordi hun ikke får til å puste er det like før man ser henne komme igjen som spøkelse, ja. Ikke morsomt i det hele tatt. Folk blir syke og dør av disse eksosgassene.

    Ifølge Miljødirektoratet anslår det europeiske miljøbyrået (EEA) at hele 1.500 nordmenn dør for tidlig hvert år som følge av luftforurensning.
    – Vi har utfordringer med for dårlig luftkvalitet i norske byer, og utslipp av nitrogenoksid fra dieselbiler er en vesentlig årsak til dette, sa seksjonsleder Siri Sorteberg i Miljødirektoratet til E24 i forrige uke.
    Tror dieselskandale bidro til EU-dom mot Norge
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Får rette motsøksmål imot VW. Eller skal vi stå med lua i hånden som vanlig ifht kontorrottene i Brussel?

    Ja, ja.. Tar en vits siden Asbjørn trekker inn død og pine til pårørende som opplever diesel forbannelsen...

    " Jeg trodde det var lidenskap. Men så var det bare astma.. " :cool:
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.211
    Antall liker
    10.773
    Er en dieselmotor egentlig bedre enn de nyeste bensinmotorene når det gjelder NOx?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvis jeg skulle kjøpt dieselbil ville jeg umiddelbart ha blendet egr-ventil så problematikken angår kun de sensitive.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.635
    Antall liker
    41.520
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er en dieselmotor egentlig bedre enn de nyeste bensinmotorene når det gjelder NOx?
    Nei. En bensinmotor produserer også NOx, men den destrueres igjen i katalysatoren. Dieselbiler kan ikke bruke katalysator på samme måte, så der balanserer man på en knivsegg mht NOx vs CO2 og drivstofforbruk.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Piggdekkforbud er rett ut sagt idiotisk laget av skrivebords - politikere. Sjåfører som mener at vi kun skal ha piggfrie dekk inngår i samme kategori. 8)
    Vel, har kjørt piggfritt i minst 20 år og har knapt hat problemer og jeg bor i et snø høl som heter Tranby. Noen ganger må jeg ta det litt rolig og da blir jeg noen ganger forbikjørt av en idiot i hinsides fart, sef på piggdekk. Kjører E18 fra Tranby til Høvik daglig og over Asker kan de ofte være glatt, selv på en av Norges mest trafikkerte veier. Likevel kommer det alltid noen i hinsides fart i venstre fil ned mot Asker - du hører dem på avstand pga piggene, så det handler nok like mye om kjørestil.

    Klart bor du på grisgrendte strøk så kan pigger være et must, men ikke rundt Oslo og Bergen !
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Piggdekkforbud er rett ut sagt idiotisk laget av skrivebords - politikere. Sjåfører som mener at vi kun skal ha piggfrie dekk inngår i samme kategori. 8)
    Vel, har kjørt piggfritt i minst 20 år og har knapt hat problemer og jeg bor i et snø høl som heter Tranby. Noen ganger må jeg ta det litt rolig og da blir jeg noen ganger forbikjørt av en idiot i hinsides fart, sef på piggdekk. Kjører E18 fra Tranby til Høvik daglig og over Asker kan de ofte være glatt, selv på en av Norges mest trafikkerte veier. Likevel kommer det alltid noen i hinsides fart i venstre fil ned mot Asker - du hører dem på avstand pga piggene, så det handler nok like mye om kjørestil.

    Klart bor du på grisgrendte strøk så kan pigger være et must, men ikke rundt Oslo og Bergen !
    Hadde det ikke vært for piggdekk hadde det vært verre for deg. Piggene har nemlig en funksjon utover å øke fremkommelighet på det kjøretøy de sitter. Og det var piggdekkforbud vi snakket om, ikke mix. Mix som er helt ok. Og vet godt hvor Tranby er. Du hadde ikke kommet deg opp bakken fra lierdalen om alle hadde kjørt piggfritt!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    17.027
    Antall liker
    13.723
    Sted
    Smurfeland
    Piggdekkforbud er rett ut sagt idiotisk laget av skrivebords - politikere. Sjåfører som mener at vi kun skal ha piggfrie dekk inngår i samme kategori. 8)
    Vel, har kjørt piggfritt i minst 20 år og har knapt hat problemer og jeg bor i et snø høl som heter Tranby. Noen ganger må jeg ta det litt rolig og da blir jeg noen ganger forbikjørt av en idiot i hinsides fart, sef på piggdekk. Kjører E18 fra Tranby til Høvik daglig og over Asker kan de ofte være glatt, selv på en av Norges mest trafikkerte veier. Likevel kommer det alltid noen i hinsides fart i venstre fil ned mot Asker - du hører dem på avstand pga piggene, så det handler nok like mye om kjørestil.

    Klart bor du på grisgrendte strøk så kan pigger være et must, men ikke rundt Oslo og Bergen !
    Hvis man holder til på andre siden av Oslo og kjører E6 inn og ut av byen, så har det tidvis vært så dype slitasjespor i asfalten at det å bytte fil på dager hvor det er glatt har framstått som nærmest livsfarlig med vanlige piggfrie vinterdekk. Det er også nok av eksempler på at det er griseglatt i og rundt Oslo når det er glatt på veiene, særlig når det nettopp har falt snø og brøytemannskapene ikke har kapasitet til å rydde veiene.
    Nå sist vinter var det en dag jeg brukte omtrent fire timer fra Jessheim og inn til Oslo fordi biler ble stående fast i bakken opp mot Berger p.g.a. manglende brøyting, og det var slett ikke bare de sedvanlige utenlandske vogntogene denne gangen (selv om de hadde mye av skylden). Med piggdekk var det null problem å komme seg opp bakken når politiet først begynte å dirigere trafikken så køen løsnet. Med rushtrafikk tar denne turen vanligvis tre kvarter - en time.

    Forøvrig har jeg kjørt en del på E18 mellom Drammen og Oslo også, og det er ikke alltid fint føre der heller. Bakken fra Drammen opp til Liertoppen kan være litt kjip enkelte dager, men det merker man vel kanskje ikke så mye til hvis man kjører fra Tranby.

    Piggfrie dekk fungerer tilfredstillende store deler av vinteren i og umiddelbart rundt byene når veiene har blitt ryddet og det ikke kommer snø eller legger seg is, men her ute på bygda hvor jeg reiser fra når jeg skal inn på jobb i Oslo er det ofte ren risikosport å kjøre uten pigger. Det står ofte biler i grøfta her om vinteren når det er ordentlig glatt, hvor man ser føreren av bilen stå ved siden av og klø seg i hodet og lure på hva som skjedde.

    Jeg er ellers helt enig i at det er en del tullinger som bruker opp alle feilmarginer piggdekk gir ved å kjøre som om de har stjælt både bil og bensin, og skulle gjerne sett mer politivold rettet mot de som lager farlige situasjoner for andre som bare prøver å komme seg trygt fram. Skulle jeg blitt vitne til at staute konstabler stoppet flere av noen av dem og dro dem ut av de tyske premiumbilene sine for å gi dem noen kjappe, veloverveide rapp med batongen og utførte gripemanøvre på dem, ville jeg vært mer enn villig til å sverge under ed i en eventuell rettsak at de kun hadde handlet i selvforsvar. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    17.027
    Antall liker
    13.723
    Sted
    Smurfeland
    Piggdekkforbud er rett ut sagt idiotisk laget av skrivebords - politikere. Sjåfører som mener at vi kun skal ha piggfrie dekk inngår i samme kategori. 8)
    Vel, har kjørt piggfritt i minst 20 år og har knapt hat problemer og jeg bor i et snø høl som heter Tranby. Noen ganger må jeg ta det litt rolig og da blir jeg noen ganger forbikjørt av en idiot i hinsides fart, sef på piggdekk. Kjører E18 fra Tranby til Høvik daglig og over Asker kan de ofte være glatt, selv på en av Norges mest trafikkerte veier. Likevel kommer det alltid noen i hinsides fart i venstre fil ned mot Asker - du hører dem på avstand pga piggene, så det handler nok like mye om kjørestil.

    Klart bor du på grisgrendte strøk så kan pigger være et must, men ikke rundt Oslo og Bergen !
    Hvis man holder til på andre siden av Oslo og kjører E6 inn og ut av byen, så har det tidvis vært så dype slitasjespor i asfalten at det å bytte fil på dager hvor det er glatt har framstått som nærmest livsfarlig med vanlige piggfrie vinterdekk. Det er også nok av eksempler på at det er griseglatt i og rundt Oslo når det er glatt på veiene, særlig når det nettopp har falt snø og brøytemannskapene ikke har kapasitet til å rydde veiene.
    Nå sist vinter var det en dag jeg brukte omtrent fire timer fra Jessheim og inn til Oslo fordi biler ble stående fast i bakken opp mot Berger p.g.a. manglende brøyting, og det var slett ikke bare de sedvanlige utenlandske vogntogene denne gangen (selv om de hadde mye av skylden). Med piggdekk var det null problem å komme seg opp bakken når politiet først begynte å dirigere trafikken så køen løsnet. Med rushtrafikk tar denne turen vanligvis tre kvarter - en time.

    Forøvrig har jeg kjørt en del på E18 mellom Drammen og Oslo også, og det er ikke alltid fint føre der heller. Bakken fra Drammen opp til Liertoppen kan være litt kjip enkelte dager, men det merker man vel kanskje ikke så mye til hvis man kjører fra Tranby.

    Piggfrie dekk fungerer tilfredstillende store deler av vinteren i og umiddelbart rundt byene når veiene har blitt ryddet og det ikke kommer snø eller legger seg is, men her ute på bygda hvor jeg reiser fra når jeg skal inn på jobb i Oslo er det ofte ren risikosport å kjøre uten pigger. Det står ofte biler i grøfta her om vinteren når det er ordentlig glatt, hvor man ser føreren av bilen stå ved siden av og klø seg i hodet og lure på hva som skjedde.

    Jeg er ellers helt enig i at det er en del tullinger som bruker opp alle feilmarginer piggdekk gir ved å kjøre som om de har stjælt både bil og bensin, og skulle gjerne sett mer politivold rettet mot de som lager farlige situasjoner for andre som bare prøver å komme seg trygt fram. Skulle jeg blitt vitne til at staute konstabler stoppet noen av dem og dro dem ut av de tyske premiumbilene sine for å gi dem noen kjappe, veloverveide rapp med batongen og utførte gripemanøvre på dem, ville jeg vært mer enn villig til å sverge under ed i en eventuell rettsak at de kun hadde handlet i selvforsvar. :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Piggdekkforbud er rett ut sagt idiotisk laget av skrivebords - politikere. Sjåfører som mener at vi kun skal ha piggfrie dekk inngår i samme kategori. 8)
    Vel, har kjørt piggfritt i minst 20 år og har knapt hat problemer og jeg bor i et snø høl som heter Tranby. Noen ganger må jeg ta det litt rolig og da blir jeg noen ganger forbikjørt av en idiot i hinsides fart, sef på piggdekk. Kjører E18 fra Tranby til Høvik daglig og over Asker kan de ofte være glatt, selv på en av Norges mest trafikkerte veier. Likevel kommer det alltid noen i hinsides fart i venstre fil ned mot Asker - du hører dem på avstand pga piggene, så det handler nok like mye om kjørestil.

    Klart bor du på grisgrendte strøk så kan pigger være et must, men ikke rundt Oslo og Bergen !
    Hvis man holder til på andre siden av Oslo og kjører E6 inn og ut av byen, så har det tidvis vært så dype slitasjespor i asfalten at det å bytte fil på dager hvor det er glatt har framstått som nærmest livsfarlig med vanlige piggfrie vinterdekk. Det er også nok av eksempler på at det er griseglatt i og rundt Oslo når det er glatt på veiene, særlig når det nettopp har falt snø og brøytemannskapene ikke har kapasitet til å rydde veiene.
    Nå sist vinter var det en dag jeg brukte omtrent fire timer fra Jessheim og inn til Oslo fordi biler ble stående fast i bakken opp mot Berger p.g.a. manglende brøyting, og det var slett ikke bare de sedvanlige utenlandske vogntogene denne gangen (selv om de hadde mye av skylden). Med piggdekk var det null problem å komme seg opp bakken når politiet først begynte å dirigere trafikken så køen løsnet. Med rushtrafikk tar denne turen vanligvis tre kvarter - en time.

    Forøvrig har jeg kjørt en del på E18 mellom Drammen og Oslo også, og det er ikke alltid fint føre der heller. Bakken fra Drammen opp til Liertoppen kan være litt kjip enkelte dager, men det merker man vel kanskje ikke så mye til hvis man kjører fra Tranby.

    Piggfrie dekk fungerer tilfredstillende store deler av vinteren i og umiddelbart rundt byene når veiene har blitt ryddet og det ikke kommer snø eller legger seg is, men her ute på bygda hvor jeg reiser fra når jeg skal inn på jobb i Oslo er det ofte ren risikosport å kjøre uten pigger. Det står ofte biler i grøfta her om vinteren når det er ordentlig glatt, hvor man ser føreren av bilen stå ved siden av og klø seg i hodet og lure på hva som skjedde.

    Jeg er ellers helt enig i at det er en del tullinger som bruker opp alle feilmarginer piggdekk gir ved å kjøre som om de har stjælt både bil og bensin, og skulle gjerne sett mer politivold rettet mot de som lager farlige situasjoner for andre som bare prøver å komme seg trygt fram. Skulle jeg blitt vitne til at staute konstabler stoppet flere av noen av dem og dro dem ut av de tyske premiumbilene sine for å gi dem noen kjappe, veloverveide rapp med batongen og utførte gripemanøvre på dem, ville jeg vært mer enn villig til å sverge under ed i en eventuell rettsak at de kun hadde handlet i selvforsvar. :)
    Mange av de problemene vi ser rundt snøkaos/glatt er ikke piggfri/pigg problematikk men folk som kjører på sommerdekk ! Mine vinterhjul er like gamle som bilen - 7 år og burde sikker vært kasta, men de fungere greit. I vinter var det kaos på E18 hjem, trafikken gikk tregt så jeg kjørte av på Holmen. Det skulle jeg ikke gjort da jeg brukte 2 timer derfra til motorveien etter Asker pga folk som sto stille på flat mark og spant på sommerdekk. Jeg hadde ikke problem, men så kjører jeg og ustoppelige Subaru Outback ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    17.027
    Antall liker
    13.723
    Sted
    Smurfeland
    Piggdekkforbud er rett ut sagt idiotisk laget av skrivebords - politikere. Sjåfører som mener at vi kun skal ha piggfrie dekk inngår i samme kategori. 8)
    Vel, har kjørt piggfritt i minst 20 år og har knapt hat problemer og jeg bor i et snø høl som heter Tranby. Noen ganger må jeg ta det litt rolig og da blir jeg noen ganger forbikjørt av en idiot i hinsides fart, sef på piggdekk. Kjører E18 fra Tranby til Høvik daglig og over Asker kan de ofte være glatt, selv på en av Norges mest trafikkerte veier. Likevel kommer det alltid noen i hinsides fart i venstre fil ned mot Asker - du hører dem på avstand pga piggene, så det handler nok like mye om kjørestil.

    Klart bor du på grisgrendte strøk så kan pigger være et must, men ikke rundt Oslo og Bergen !
    Hvis man holder til på andre siden av Oslo og kjører E6 inn og ut av byen, så har det tidvis vært så dype slitasjespor i asfalten at det å bytte fil på dager hvor det er glatt har framstått som nærmest livsfarlig med vanlige piggfrie vinterdekk. Det er også nok av eksempler på at det er griseglatt i og rundt Oslo når det er glatt på veiene, særlig når det nettopp har falt snø og brøytemannskapene ikke har kapasitet til å rydde veiene.
    Nå sist vinter var det en dag jeg brukte omtrent fire timer fra Jessheim og inn til Oslo fordi biler ble stående fast i bakken opp mot Berger p.g.a. manglende brøyting, og det var slett ikke bare de sedvanlige utenlandske vogntogene denne gangen (selv om de hadde mye av skylden). Med piggdekk var det null problem å komme seg opp bakken når politiet først begynte å dirigere trafikken så køen løsnet. Med rushtrafikk tar denne turen vanligvis tre kvarter - en time.

    Forøvrig har jeg kjørt en del på E18 mellom Drammen og Oslo også, og det er ikke alltid fint føre der heller. Bakken fra Drammen opp til Liertoppen kan være litt kjip enkelte dager, men det merker man vel kanskje ikke så mye til hvis man kjører fra Tranby.

    Piggfrie dekk fungerer tilfredstillende store deler av vinteren i og umiddelbart rundt byene når veiene har blitt ryddet og det ikke kommer snø eller legger seg is, men her ute på bygda hvor jeg reiser fra når jeg skal inn på jobb i Oslo er det ofte ren risikosport å kjøre uten pigger. Det står ofte biler i grøfta her om vinteren når det er ordentlig glatt, hvor man ser føreren av bilen stå ved siden av og klø seg i hodet og lure på hva som skjedde.

    Jeg er ellers helt enig i at det er en del tullinger som bruker opp alle feilmarginer piggdekk gir ved å kjøre som om de har stjælt både bil og bensin, og skulle gjerne sett mer politivold rettet mot de som lager farlige situasjoner for andre som bare prøver å komme seg trygt fram. Skulle jeg blitt vitne til at staute konstabler stoppet flere av noen av dem og dro dem ut av de tyske premiumbilene sine for å gi dem noen kjappe, veloverveide rapp med batongen og utførte gripemanøvre på dem, ville jeg vært mer enn villig til å sverge under ed i en eventuell rettsak at de kun hadde handlet i selvforsvar. :)
    Mange av de problemene vi ser rundt snøkaos/glatt er ikke piggfri/pigg problematikk men folk som kjører på sommerdekk ! Mine vinterhjul er like gamle som bilen - 7 år og burde sikker vært kasta, men de fungere greit. I vinter var det kaos på E18 hjem, trafikken gikk tregt så jeg kjørte av på Holmen. Det skulle jeg ikke gjort da jeg brukte 2 timer derfra til motorveien etter Asker pga folk som sto stille på flat mark og spant på sommerdekk. Jeg hadde ikke problem, men så kjører jeg og ustoppelige Subaru Outback ;)
    Med så gamle vinterdekk så tror jeg på at Subaru'en din er "ustoppelig", ja. :rolleyes:
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.165
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Kjører en Caddy med 2-liters 140-hester. Antar den er en av de 'sorte får' nå, men jeg er egentlig svært godt fornøyd med den sammen med DSG. Har egentlig ikke lyst på noe softvareoppgradering eller bytting av komponenter, tror det fort kan bli dårligere effekt av det.

    Realiteten er at det er svært vanskelig å bygge dieselmotorer som møter de nye utslippskravene. Kjenner ganske godt til traktormarkedet og de siste motorårgangene nå har hatt økt forbruk som følge av NOX-manien. NOX er jo tilnærmet irrelevant for traktorer. Nå er det innfasing av Adblue (ammonium-mix) i egen tank som kommer for fullt. Tror ikke bilene slipper unna Adblue skal de klare kravene. Om kundene vil like å ha to typer drivstoff å passe på er vel litt tvilsomt.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.459
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    The Fast Lane Car har dynotestet en 2011 Jetta TDI og sammenlignet måling av dreiemoment og hestekrefter når bilen lures til å tro at den er på veien, med måling når den skjønner at den testes. Restultatet gir antageligvis en pekepinn på hva slags ytelsesreduksjon TDI-eiere kan forvente seg dersom bilen blir oppdatert med ny, "ærlig" motorstyring.

     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.863
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hva er konklusjonen? (For oss som ikke har tid til å se videoen eller kan engelsk godt nok)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Regner med at det er nok til å bli advokat mat ja, men det spørs jo litt om hva som blir fix'n fra vw
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.335
    Antall liker
    7.514
    Torget vurderinger
    4
    Så dersom bilene justeres til rett utslitt bør kundene forlange erstatning for effekttap, og dersom bilene ikke justeres til rett utslipp bør staten forlange erstatning for tapt avgift ?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.259
    Antall liker
    14.817
    Så dersom bilene justeres til rett utslitt bør kundene forlange erstatning for effekttap, og dersom bilene ikke justeres til rett utslipp bør staten forlange erstatning for tapt avgift ?
    Avgift basert på hestekrefter (og utslipp?) er strengt tatt stort sett et norsk fenomen. I Danmark er avgiftene basert på pris eksempelvis. De strengeste reglene for NOx er i USA, så det er nok der konsekvensene eventuelt blir størst.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.230
    Antall liker
    5.227
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Vis vedlegget 340886
    Bergen en kald vinterdag med det mye omtalte giftlokket over byen. Ikke rart med så mange VW-dieselbiler på veiene. :D
    Det bildet må være manipulert.
    Jeg var i Laksevåg en kald vinterdag og spurte hvor den fryktelige dårlig lufta i Bergen befant seg.
    Det sies den skal være på Danmarksplass, fikk jeg vite.
    Men, sa vedkommende, dette er noe Østlendingene fant på (eller fant ut) da de var i Bergen med måleinstrumentene sine.
    På veg fra Laksevåg mot sentrum (over Danmarksplass) var det bare klart og fint vær. Eneste som eventuelt forurenset var en diesel leiebil..................
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.730
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Typisk amerikans vinkling. Jeg legger merke til at damen som intervjues synes bilen er kjempefin - den er god og kjøre og har lavt drivstofforbruk. Hun er veldig godt fornøyd med bilen, men hvis den får 10 hK mindre mener hun at den er verdiløs. Ok - den får litt dårligere aksellerasjon og kommer til å bruke litt mindre drivstoff (antagelig), og det gjør bilen i hennes øyne ubrukelig og verdiløs. Her skal man tydeligvis posisjonere seg for et søksmål mot VW.

    Jeg forsvarer ikke VW. Det de har gjort er forkastelig, og de fortjener å tape (penger, anseelse whatever) på det, men det får jo være måte på overreaksjon.

    Sammenlign reaksjonen med Teslas misbruk av ytelsesdata. Det Tesla har gjort er også forkastelig, men der synes folk tydeligvis at bilen like fullt yter "godt nok". I VWs tilfelle vil bilen fremdeles yte "godt nok". Folk har ikke fått det de har betalt for (etter at bilen er chippet ned), og skal selvfølgelig kompenseres for det, men da skal man vel strengt tatt det også i Teslas tilfelle?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.635
    Antall liker
    41.520
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    10-15% effekt/dreiemoment reduksjon avhengig av turtall
    Det mest interessante er at det går mer utover dreiemoment ved lave turtall enn maks effekt ved høyere turtall. Det stemmer med at en kollega forteller at hans nye Euro6-bil kveles mye lettere ved igangsetting enn den gamle "Euro5"-VW'en.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.424
    Antall liker
    1.976
    Typisk amerikans vinkling. Jeg legger merke til at damen som intervjues synes bilen er kjempefin - den er god og kjøre og har lavt drivstofforbruk. Hun er veldig godt fornøyd med bilen, men hvis den får 10 hK mindre mener hun at den er verdiløs. Ok - den får litt dårligere aksellerasjon og kommer til å bruke litt mindre drivstoff (antagelig), og det gjør bilen i hennes øyne ubrukelig og verdiløs. Her skal man tydeligvis posisjonere seg for et søksmål mot VW.

    Jeg forsvarer ikke VW. Det de har gjort er forkastelig, og de fortjener å tape (penger, anseelse whatever) på det, men det får jo være måte på overreaksjon.

    Sammenlign reaksjonen med Teslas misbruk av ytelsesdata. Det Tesla har gjort er også forkastelig, men der synes folk tydeligvis at bilen like fullt yter "godt nok". I VWs tilfelle vil bilen fremdeles yte "godt nok". Folk har ikke fått det de har betalt for (etter at bilen er chippet ned), og skal selvfølgelig kompenseres for det, men da skal man vel strengt tatt det også i Teslas tilfelle?
    Tesla har da vitterlig ikke med viten og vilje svindlet med data for å komme seg inn i et marked de ellers ikke ville fått lov å selge biler i? De slipper såvidt jeg vet heller ikke ut førtigangeren i utslipp mot hva som var angitt i spesifikasjonen.

    Hva angår ytelser etter softwaremodifikasjon på VW kommer de slettes ikke til å bruke mindre drivstoff etterpå. Forbruket går derimot opp.
    Det er bare en måte å beholde gode ytelser, lavt forbruk og lavt noxutslipp. Det er ureakatalysator, eller AdBlue som de kaller det i bilindustrien.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.730
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Hvorfor Tesla har gjort det de har gjort skal ikke jeg spekulere i. De oppgis til å ha større effekt enn de har. Og de oppgis å være utslippsfrie. Noe som ikke stemmer. Antagelig en del bedre totalt sett enn andre biler, men slettes ikke utslippsfrie når man ser totalregnskapet.

    Jeg forsvarer for all del ikke det VW har gjort, og de fortjener absolutt å straffes for det. At kundene deres bør kompenseres på en eller annen måte er helt klart. Og VW bør betale ekstra avgift til de statene der bilene har fått redusert avgifter grunnet ukorrekte data.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Typisk amerikans vinkling. Jeg legger merke til at damen som intervjues synes bilen er kjempefin - den er god og kjøre og har lavt drivstofforbruk. Hun er veldig godt fornøyd med bilen, men hvis den får 10 hK mindre mener hun at den er verdiløs. Ok - den får litt dårligere aksellerasjon og kommer til å bruke litt mindre drivstoff (antagelig), og det gjør bilen i hennes øyne ubrukelig og verdiløs. Her skal man tydeligvis posisjonere seg for et søksmål mot VW.

    Jeg forsvarer ikke VW. Det de har gjort er forkastelig, og de fortjener å tape (penger, anseelse whatever) på det, men det får jo være måte på overreaksjon.

    Sammenlign reaksjonen med Teslas misbruk av ytelsesdata. Det Tesla har gjort er også forkastelig, men der synes folk tydeligvis at bilen like fullt yter "godt nok". I VWs tilfelle vil bilen fremdeles yte "godt nok". Folk har ikke fått det de har betalt for (etter at bilen er chippet ned), og skal selvfølgelig kompenseres for det, men da skal man vel strengt tatt det også i Teslas tilfelle?
    Du glemmer hvem som er markedet for dieselbiler i USA, det er stort sett treehuggers og andre "fundamentalister" og trendnisser og således er den ikke verdt noen ting om den får ett stempel som miljøfiendtlig
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.635
    Antall liker
    41.520
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor Tesla har gjort det de har gjort skal ikke jeg spekulere i. De oppgis til å ha større effekt enn de har. Og de oppgis å være utslippsfrie. Noe som ikke stemmer. Antagelig en del bedre totalt sett enn andre biler, men slettes ikke utslippsfrie når man ser totalregnskapet.
    Hvis vi skal være superstrenge med Tesla, så er det de har gjort nokså enkelt: Da P85D ble lansert, oppga de i en kort periode "691 hk" som en del av spesifikasjonen og lot media sitere det. Noe senere klargjorde de at bilen har "262 hk foran, 510 hk bak motorkraft" som det står på websiden nå. Det er korrekt (og effekten per motor har økt), selv om batteriet ikke kan levere så mye strøm til begge motorene på en gang. Tesla passer nå nøye på å ikke summere de to tallene til hverken 772 eller 691 hk. På den mindre 85D oppgir de fortsatt 422 hk, et tall som stemmer godt overens med hva batteriet kan levere og som er det samme som de opprinnelig oppga for P85. En ny 85D har forøvrig 2 x 262 hk motorkraft. Så de har vært upresise med definisjonen av effektmålingen og bytter frem og tilbake mellom to målemetoder for å differensiere mellom 85D og P85D mens de passer på å ikke si noe som de kan bli tatt på. Småsleipt, men for oss som holder på med hifi virker det nokså kjent. Utslippsregnskapet for elbiler er kjent og velpublisert, og Tesla har ikke påstått å være noe annet enn de er på den fronten.

    Men det VW har gjort er noe helt annet. De har svindlet seg til en typegodkjennelse for 11 milloner biler som i virkeligheten ikke skulle vært sluppet ut på veien i henhold til eksoskravene hverken i USA og EU. En ting er at det er bevisst og overlagt svindel, gjennomført med stor fingerferdighet, men det er også med på å forringe luftkvaliteten i storbyene og har formodentlig bidratt til å ta livet av et antall astmatikere og sykehjemspasienter samtidig med at bilene har blitt markedsført med englevinger og sloganer som "Clean Diesel" og "Truth in Engineering". Hvis bilene nå omsider skal gjøres lovlige, vil eierne oppleve at bilene plutselig ikke lenger har så mye motorkraft som ved prøvekjøring og leveranse. Her er det mange som har grunn til å være forbannede.

    Det er nesten så man kan bli fornærmet over at dette i det hele tatt sammenlignes med Tesla.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn