H
Hardingfele
Gjest
Link?Volvo sin D4 motor ser det ut til at slår VW sin motor grundig i følge en svensk tidsskrift. Så blir jo spennende og se om dette blir førsteside stoff. Tviler![]()
Link?Volvo sin D4 motor ser det ut til at slår VW sin motor grundig i følge en svensk tidsskrift. Så blir jo spennende og se om dette blir førsteside stoff. Tviler![]()
Er på tlf så dette er det beste jeg får til.Link?Volvo sin D4 motor ser det ut til at slår VW sin motor grundig i følge en svensk tidsskrift. Så blir jo spennende og se om dette blir førsteside stoff. Tviler![]()
Takker. Da skjønner jeg hvorfor bilfabrikkene har sabotert innføring av EUs nye test. Og hvorfor luften vi puster inn er blitt som den er.Er på tlf så dette er det beste jeg får til.Link?Volvo sin D4 motor ser det ut til at slår VW sin motor grundig i følge en svensk tidsskrift. Så blir jo spennende og se om dette blir førsteside stoff. Tviler![]()
Volvo-dieselmotor sämst vid utsläppstest – överskred gränsvärde med 1 359 procent | Teknikens Värld
Har alltid ment at avgiftssystemet bør bygge på faktiske utslipp under normal kjøring. Men det ville vel blitt for vanskelig for byråkratene i direktorat og departement. Kanskje de faktisk måtte foreta egne målinger?Jeg aner ikke om det er riktig, men jeg har i hvert fall hørt at min BMW diesel (som har 184 hK i norsk utgave) bruker mer drivstoff (opp til 10% mer) enn den tyske versjonen av den samme motoren (som yter 216 hK). Mer drivstoff = mer forurensning vil jeg tro. Så hvis man hadde sluppet å chippe den ned for på grunn av det norske avgiftsystemet ville man kunne fått lavere utslipp (i hvert fall av CO2).Til de som har greie på dette: Er påstanden riktig? Er det slik at alle motorer som er "tunet ned" gjennom en datachip, slipper ut mer skadelige avgasser under vanlig kjøring enn en som ikke er "tunet ned"? I så fall vil jo omtrent alle bilmerker kunne anklages for noe liknende som VW nå har innrømmet......??????Det er jo det de fleste bilmerker har. 1.6 literen (bensin) i min Ford kan fås med både 150, 180 og 225 (tror jeg) HK, avhengig av programvare. Det interessante er jo kanskje at motorene med høyere HK antall ikke nødvendigvis har høyere utslipp i en reell kjøresituasjon enn modellen med mindre HK, rett og slett fordi de kjører mer uanstrengt og brenner renere.Kan ikke VW gjøre det valgfritt? Få en bil med programvare som gjør den dau, miljøvennlig og med lave avgifter, eller en med programvare som oser av kjøreglede, utslipp og avgifter.
Jepp, noen ser spøkelser... Særlig når tåkeluren gauler...Se spøkelser? Tullebukk.
Hvis man deler soverom med en astmatiker som holder på å stryke med med ujevne mellomrom fordi hun ikke får til å puste er det like før man ser henne komme igjen som spøkelse, ja. Ikke morsomt i det hele tatt. Folk blir syke og dør av disse eksosgassene.Jepp, noen ser spøkelser... Særlig når tåkeluren gauler...Se spøkelser? Tullebukk.
Tror dieselskandale bidro til EU-dom mot NorgeIfølge Miljødirektoratet anslår det europeiske miljøbyrået (EEA) at hele 1.500 nordmenn dør for tidlig hvert år som følge av luftforurensning.
– Vi har utfordringer med for dårlig luftkvalitet i norske byer, og utslipp av nitrogenoksid fra dieselbiler er en vesentlig årsak til dette, sa seksjonsleder Siri Sorteberg i Miljødirektoratet til E24 i forrige uke.
Nei. En bensinmotor produserer også NOx, men den destrueres igjen i katalysatoren. Dieselbiler kan ikke bruke katalysator på samme måte, så der balanserer man på en knivsegg mht NOx vs CO2 og drivstofforbruk.Er en dieselmotor egentlig bedre enn de nyeste bensinmotorene når det gjelder NOx?
Vel, har kjørt piggfritt i minst 20 år og har knapt hat problemer og jeg bor i et snø høl som heter Tranby. Noen ganger må jeg ta det litt rolig og da blir jeg noen ganger forbikjørt av en idiot i hinsides fart, sef på piggdekk. Kjører E18 fra Tranby til Høvik daglig og over Asker kan de ofte være glatt, selv på en av Norges mest trafikkerte veier. Likevel kommer det alltid noen i hinsides fart i venstre fil ned mot Asker - du hører dem på avstand pga piggene, så det handler nok like mye om kjørestil.Piggdekkforbud er rett ut sagt idiotisk laget av skrivebords - politikere. Sjåfører som mener at vi kun skal ha piggfrie dekk inngår i samme kategori. 8)
Hadde det ikke vært for piggdekk hadde det vært verre for deg. Piggene har nemlig en funksjon utover å øke fremkommelighet på det kjøretøy de sitter. Og det var piggdekkforbud vi snakket om, ikke mix. Mix som er helt ok. Og vet godt hvor Tranby er. Du hadde ikke kommet deg opp bakken fra lierdalen om alle hadde kjørt piggfritt!Vel, har kjørt piggfritt i minst 20 år og har knapt hat problemer og jeg bor i et snø høl som heter Tranby. Noen ganger må jeg ta det litt rolig og da blir jeg noen ganger forbikjørt av en idiot i hinsides fart, sef på piggdekk. Kjører E18 fra Tranby til Høvik daglig og over Asker kan de ofte være glatt, selv på en av Norges mest trafikkerte veier. Likevel kommer det alltid noen i hinsides fart i venstre fil ned mot Asker - du hører dem på avstand pga piggene, så det handler nok like mye om kjørestil.Piggdekkforbud er rett ut sagt idiotisk laget av skrivebords - politikere. Sjåfører som mener at vi kun skal ha piggfrie dekk inngår i samme kategori. 8)
Klart bor du på grisgrendte strøk så kan pigger være et must, men ikke rundt Oslo og Bergen !
Hvis man holder til på andre siden av Oslo og kjører E6 inn og ut av byen, så har det tidvis vært så dype slitasjespor i asfalten at det å bytte fil på dager hvor det er glatt har framstått som nærmest livsfarlig med vanlige piggfrie vinterdekk. Det er også nok av eksempler på at det er griseglatt i og rundt Oslo når det er glatt på veiene, særlig når det nettopp har falt snø og brøytemannskapene ikke har kapasitet til å rydde veiene.Vel, har kjørt piggfritt i minst 20 år og har knapt hat problemer og jeg bor i et snø høl som heter Tranby. Noen ganger må jeg ta det litt rolig og da blir jeg noen ganger forbikjørt av en idiot i hinsides fart, sef på piggdekk. Kjører E18 fra Tranby til Høvik daglig og over Asker kan de ofte være glatt, selv på en av Norges mest trafikkerte veier. Likevel kommer det alltid noen i hinsides fart i venstre fil ned mot Asker - du hører dem på avstand pga piggene, så det handler nok like mye om kjørestil.Piggdekkforbud er rett ut sagt idiotisk laget av skrivebords - politikere. Sjåfører som mener at vi kun skal ha piggfrie dekk inngår i samme kategori. 8)
Klart bor du på grisgrendte strøk så kan pigger være et must, men ikke rundt Oslo og Bergen !
Hvis man holder til på andre siden av Oslo og kjører E6 inn og ut av byen, så har det tidvis vært så dype slitasjespor i asfalten at det å bytte fil på dager hvor det er glatt har framstått som nærmest livsfarlig med vanlige piggfrie vinterdekk. Det er også nok av eksempler på at det er griseglatt i og rundt Oslo når det er glatt på veiene, særlig når det nettopp har falt snø og brøytemannskapene ikke har kapasitet til å rydde veiene.Vel, har kjørt piggfritt i minst 20 år og har knapt hat problemer og jeg bor i et snø høl som heter Tranby. Noen ganger må jeg ta det litt rolig og da blir jeg noen ganger forbikjørt av en idiot i hinsides fart, sef på piggdekk. Kjører E18 fra Tranby til Høvik daglig og over Asker kan de ofte være glatt, selv på en av Norges mest trafikkerte veier. Likevel kommer det alltid noen i hinsides fart i venstre fil ned mot Asker - du hører dem på avstand pga piggene, så det handler nok like mye om kjørestil.Piggdekkforbud er rett ut sagt idiotisk laget av skrivebords - politikere. Sjåfører som mener at vi kun skal ha piggfrie dekk inngår i samme kategori. 8)
Klart bor du på grisgrendte strøk så kan pigger være et must, men ikke rundt Oslo og Bergen !
Mange av de problemene vi ser rundt snøkaos/glatt er ikke piggfri/pigg problematikk men folk som kjører på sommerdekk ! Mine vinterhjul er like gamle som bilen - 7 år og burde sikker vært kasta, men de fungere greit. I vinter var det kaos på E18 hjem, trafikken gikk tregt så jeg kjørte av på Holmen. Det skulle jeg ikke gjort da jeg brukte 2 timer derfra til motorveien etter Asker pga folk som sto stille på flat mark og spant på sommerdekk. Jeg hadde ikke problem, men så kjører jeg og ustoppelige Subaru OutbackHvis man holder til på andre siden av Oslo og kjører E6 inn og ut av byen, så har det tidvis vært så dype slitasjespor i asfalten at det å bytte fil på dager hvor det er glatt har framstått som nærmest livsfarlig med vanlige piggfrie vinterdekk. Det er også nok av eksempler på at det er griseglatt i og rundt Oslo når det er glatt på veiene, særlig når det nettopp har falt snø og brøytemannskapene ikke har kapasitet til å rydde veiene.Vel, har kjørt piggfritt i minst 20 år og har knapt hat problemer og jeg bor i et snø høl som heter Tranby. Noen ganger må jeg ta det litt rolig og da blir jeg noen ganger forbikjørt av en idiot i hinsides fart, sef på piggdekk. Kjører E18 fra Tranby til Høvik daglig og over Asker kan de ofte være glatt, selv på en av Norges mest trafikkerte veier. Likevel kommer det alltid noen i hinsides fart i venstre fil ned mot Asker - du hører dem på avstand pga piggene, så det handler nok like mye om kjørestil.Piggdekkforbud er rett ut sagt idiotisk laget av skrivebords - politikere. Sjåfører som mener at vi kun skal ha piggfrie dekk inngår i samme kategori. 8)
Klart bor du på grisgrendte strøk så kan pigger være et must, men ikke rundt Oslo og Bergen !
Nå sist vinter var det en dag jeg brukte omtrent fire timer fra Jessheim og inn til Oslo fordi biler ble stående fast i bakken opp mot Berger p.g.a. manglende brøyting, og det var slett ikke bare de sedvanlige utenlandske vogntogene denne gangen (selv om de hadde mye av skylden). Med piggdekk var det null problem å komme seg opp bakken når politiet først begynte å dirigere trafikken så køen løsnet. Med rushtrafikk tar denne turen vanligvis tre kvarter - en time.
Forøvrig har jeg kjørt en del på E18 mellom Drammen og Oslo også, og det er ikke alltid fint føre der heller. Bakken fra Drammen opp til Liertoppen kan være litt kjip enkelte dager, men det merker man vel kanskje ikke så mye til hvis man kjører fra Tranby.
Piggfrie dekk fungerer tilfredstillende store deler av vinteren i og umiddelbart rundt byene når veiene har blitt ryddet og det ikke kommer snø eller legger seg is, men her ute på bygda hvor jeg reiser fra når jeg skal inn på jobb i Oslo er det ofte ren risikosport å kjøre uten pigger. Det står ofte biler i grøfta her om vinteren når det er ordentlig glatt, hvor man ser føreren av bilen stå ved siden av og klø seg i hodet og lure på hva som skjedde.
Jeg er ellers helt enig i at det er en del tullinger som bruker opp alle feilmarginer piggdekk gir ved å kjøre som om de har stjælt både bil og bensin, og skulle gjerne sett mer politivold rettet mot de som lager farlige situasjoner for andre som bare prøver å komme seg trygt fram. Skulle jeg blitt vitne til at staute konstabler stoppet flere av noen av dem og dro dem ut av de tyske premiumbilene sine for å gi dem noen kjappe, veloverveide rapp med batongen og utførte gripemanøvre på dem, ville jeg vært mer enn villig til å sverge under ed i en eventuell rettsak at de kun hadde handlet i selvforsvar.![]()
Med så gamle vinterdekk så tror jeg på at Subaru'en din er "ustoppelig", ja.Mange av de problemene vi ser rundt snøkaos/glatt er ikke piggfri/pigg problematikk men folk som kjører på sommerdekk ! Mine vinterhjul er like gamle som bilen - 7 år og burde sikker vært kasta, men de fungere greit. I vinter var det kaos på E18 hjem, trafikken gikk tregt så jeg kjørte av på Holmen. Det skulle jeg ikke gjort da jeg brukte 2 timer derfra til motorveien etter Asker pga folk som sto stille på flat mark og spant på sommerdekk. Jeg hadde ikke problem, men så kjører jeg og ustoppelige Subaru OutbackHvis man holder til på andre siden av Oslo og kjører E6 inn og ut av byen, så har det tidvis vært så dype slitasjespor i asfalten at det å bytte fil på dager hvor det er glatt har framstått som nærmest livsfarlig med vanlige piggfrie vinterdekk. Det er også nok av eksempler på at det er griseglatt i og rundt Oslo når det er glatt på veiene, særlig når det nettopp har falt snø og brøytemannskapene ikke har kapasitet til å rydde veiene.Vel, har kjørt piggfritt i minst 20 år og har knapt hat problemer og jeg bor i et snø høl som heter Tranby. Noen ganger må jeg ta det litt rolig og da blir jeg noen ganger forbikjørt av en idiot i hinsides fart, sef på piggdekk. Kjører E18 fra Tranby til Høvik daglig og over Asker kan de ofte være glatt, selv på en av Norges mest trafikkerte veier. Likevel kommer det alltid noen i hinsides fart i venstre fil ned mot Asker - du hører dem på avstand pga piggene, så det handler nok like mye om kjørestil.Piggdekkforbud er rett ut sagt idiotisk laget av skrivebords - politikere. Sjåfører som mener at vi kun skal ha piggfrie dekk inngår i samme kategori. 8)
Klart bor du på grisgrendte strøk så kan pigger være et must, men ikke rundt Oslo og Bergen !
Nå sist vinter var det en dag jeg brukte omtrent fire timer fra Jessheim og inn til Oslo fordi biler ble stående fast i bakken opp mot Berger p.g.a. manglende brøyting, og det var slett ikke bare de sedvanlige utenlandske vogntogene denne gangen (selv om de hadde mye av skylden). Med piggdekk var det null problem å komme seg opp bakken når politiet først begynte å dirigere trafikken så køen løsnet. Med rushtrafikk tar denne turen vanligvis tre kvarter - en time.
Forøvrig har jeg kjørt en del på E18 mellom Drammen og Oslo også, og det er ikke alltid fint føre der heller. Bakken fra Drammen opp til Liertoppen kan være litt kjip enkelte dager, men det merker man vel kanskje ikke så mye til hvis man kjører fra Tranby.
Piggfrie dekk fungerer tilfredstillende store deler av vinteren i og umiddelbart rundt byene når veiene har blitt ryddet og det ikke kommer snø eller legger seg is, men her ute på bygda hvor jeg reiser fra når jeg skal inn på jobb i Oslo er det ofte ren risikosport å kjøre uten pigger. Det står ofte biler i grøfta her om vinteren når det er ordentlig glatt, hvor man ser føreren av bilen stå ved siden av og klø seg i hodet og lure på hva som skjedde.
Jeg er ellers helt enig i at det er en del tullinger som bruker opp alle feilmarginer piggdekk gir ved å kjøre som om de har stjælt både bil og bensin, og skulle gjerne sett mer politivold rettet mot de som lager farlige situasjoner for andre som bare prøver å komme seg trygt fram. Skulle jeg blitt vitne til at staute konstabler stoppet flere av noen av dem og dro dem ut av de tyske premiumbilene sine for å gi dem noen kjappe, veloverveide rapp med batongen og utførte gripemanøvre på dem, ville jeg vært mer enn villig til å sverge under ed i en eventuell rettsak at de kun hadde handlet i selvforsvar.![]()
![]()
Avgift basert på hestekrefter (og utslipp?) er strengt tatt stort sett et norsk fenomen. I Danmark er avgiftene basert på pris eksempelvis. De strengeste reglene for NOx er i USA, så det er nok der konsekvensene eventuelt blir størst.Så dersom bilene justeres til rett utslitt bør kundene forlange erstatning for effekttap, og dersom bilene ikke justeres til rett utslipp bør staten forlange erstatning for tapt avgift ?
Det bildet må være manipulert.Vis vedlegget 340886
Bergen en kald vinterdag med det mye omtalte giftlokket over byen. Ikke rart med så mange VW-dieselbiler på veiene.![]()
Det mest interessante er at det går mer utover dreiemoment ved lave turtall enn maks effekt ved høyere turtall. Det stemmer med at en kollega forteller at hans nye Euro6-bil kveles mye lettere ved igangsetting enn den gamle "Euro5"-VW'en.10-15% effekt/dreiemoment reduksjon avhengig av turtall
Tesla har da vitterlig ikke med viten og vilje svindlet med data for å komme seg inn i et marked de ellers ikke ville fått lov å selge biler i? De slipper såvidt jeg vet heller ikke ut førtigangeren i utslipp mot hva som var angitt i spesifikasjonen.Typisk amerikans vinkling. Jeg legger merke til at damen som intervjues synes bilen er kjempefin - den er god og kjøre og har lavt drivstofforbruk. Hun er veldig godt fornøyd med bilen, men hvis den får 10 hK mindre mener hun at den er verdiløs. Ok - den får litt dårligere aksellerasjon og kommer til å bruke litt mindre drivstoff (antagelig), og det gjør bilen i hennes øyne ubrukelig og verdiløs. Her skal man tydeligvis posisjonere seg for et søksmål mot VW.
Jeg forsvarer ikke VW. Det de har gjort er forkastelig, og de fortjener å tape (penger, anseelse whatever) på det, men det får jo være måte på overreaksjon.
Sammenlign reaksjonen med Teslas misbruk av ytelsesdata. Det Tesla har gjort er også forkastelig, men der synes folk tydeligvis at bilen like fullt yter "godt nok". I VWs tilfelle vil bilen fremdeles yte "godt nok". Folk har ikke fått det de har betalt for (etter at bilen er chippet ned), og skal selvfølgelig kompenseres for det, men da skal man vel strengt tatt det også i Teslas tilfelle?
Du glemmer hvem som er markedet for dieselbiler i USA, det er stort sett treehuggers og andre "fundamentalister" og trendnisser og således er den ikke verdt noen ting om den får ett stempel som miljøfiendtligTypisk amerikans vinkling. Jeg legger merke til at damen som intervjues synes bilen er kjempefin - den er god og kjøre og har lavt drivstofforbruk. Hun er veldig godt fornøyd med bilen, men hvis den får 10 hK mindre mener hun at den er verdiløs. Ok - den får litt dårligere aksellerasjon og kommer til å bruke litt mindre drivstoff (antagelig), og det gjør bilen i hennes øyne ubrukelig og verdiløs. Her skal man tydeligvis posisjonere seg for et søksmål mot VW.
Jeg forsvarer ikke VW. Det de har gjort er forkastelig, og de fortjener å tape (penger, anseelse whatever) på det, men det får jo være måte på overreaksjon.
Sammenlign reaksjonen med Teslas misbruk av ytelsesdata. Det Tesla har gjort er også forkastelig, men der synes folk tydeligvis at bilen like fullt yter "godt nok". I VWs tilfelle vil bilen fremdeles yte "godt nok". Folk har ikke fått det de har betalt for (etter at bilen er chippet ned), og skal selvfølgelig kompenseres for det, men da skal man vel strengt tatt det også i Teslas tilfelle?
Hvis vi skal være superstrenge med Tesla, så er det de har gjort nokså enkelt: Da P85D ble lansert, oppga de i en kort periode "691 hk" som en del av spesifikasjonen og lot media sitere det. Noe senere klargjorde de at bilen har "262 hk foran, 510 hk bak motorkraft" som det står på websiden nå. Det er korrekt (og effekten per motor har økt), selv om batteriet ikke kan levere så mye strøm til begge motorene på en gang. Tesla passer nå nøye på å ikke summere de to tallene til hverken 772 eller 691 hk. På den mindre 85D oppgir de fortsatt 422 hk, et tall som stemmer godt overens med hva batteriet kan levere og som er det samme som de opprinnelig oppga for P85. En ny 85D har forøvrig 2 x 262 hk motorkraft. Så de har vært upresise med definisjonen av effektmålingen og bytter frem og tilbake mellom to målemetoder for å differensiere mellom 85D og P85D mens de passer på å ikke si noe som de kan bli tatt på. Småsleipt, men for oss som holder på med hifi virker det nokså kjent. Utslippsregnskapet for elbiler er kjent og velpublisert, og Tesla har ikke påstått å være noe annet enn de er på den fronten.Hvorfor Tesla har gjort det de har gjort skal ikke jeg spekulere i. De oppgis til å ha større effekt enn de har. Og de oppgis å være utslippsfrie. Noe som ikke stemmer. Antagelig en del bedre totalt sett enn andre biler, men slettes ikke utslippsfrie når man ser totalregnskapet.