Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.160
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den elektriske og hybrid - revolusjonen som er i ferd med å få feste i Norge er nesten i sin helhet drevet av avgiftssystemet. Andre land har ikke dette fenomenet.
    Det er sannsynligvis riktig, og i land som ikke har så høye bilavgifter som oss (eller så solid statsøkonomi, ref hva som kan komme til å skje med Tesla i Danmark) finnes det lite rom for å pushe fram noen revolusjon. Norge er en så ubetydelig fis i bilverdenen at å tro at vi kan drive noe marked er å tro på julenissen. Hybridene som kommer nå er nok primært drevet av ønsker blant enkelte utenlandske bileiere om å eie biler som faktisk kan få lov å kjøre inn i bykjernen i større byer i overskuelig fremtid. Samt moroa med å ha dreiemoment fra 0 omdreininger.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    3.008
    Torget vurderinger
    16
    Artikkelen som referert sier at den gamle TDI dieselen var en blindgate som VW sov på alt for lenge, og når de fikk kniven på strupen med nye avgasskrav var de allerede for sent ute til å møte ny konkurranse.

    Dette også med ref til Asbjørns innlegg om bedriftskultur, det tegnes mer og mer et bilde av en arrogant bedriftsledelse som ikke fulgte med i timen og førte firmaet inn i deep shit.
    Var det noen som sa Kodak ?
    Tja. VW har jo fått på plass produkter som dekker dagens krav (uansett hva man måtte mene om de) og har et sterkt varemerke så jeg tror det er meget langt fra at det går samme veien som Kodak, som ikke hadde konkurransedyktige nye produkter og som vel opererte i et marked der varemerkelojaliteten på langt nær var like sterk blant det brede lag av kunder (hvem andre enn profesjonelle fotografer brydde seg om hva som sto på filmrullen?). Men Kodak viser at å sove i timen i det minste kan bli dyrt. Og strategien om å bli verdens største bilprodusent basert på styrken til dieselteknologi kan de bare glemme. De taper penger på kort sikt og svekker definitivt sin posisjon på lang sikt med mindre de klarer å snu hele skuta, fort.
    Litt OT når det gjelder Kodak. Det er mer enn litt ironisk at det var Kodak som laget det første digitale kameraet på 70 tallet men valgte å legge det i skuffen for ikke å skade salget av film.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Artikkelen som referert sier at den gamle TDI dieselen var en blindgate som VW sov på alt for lenge, og når de fikk kniven på strupen med nye avgasskrav var de allerede for sent ute til å møte ny konkurranse.

    Dette også med ref til Asbjørns innlegg om bedriftskultur, det tegnes mer og mer et bilde av en arrogant bedriftsledelse som ikke fulgte med i timen og førte firmaet inn i deep shit.
    Var det noen som sa Kodak ?
    Tja. VW har jo fått på plass produkter som dekker dagens krav (uansett hva man måtte mene om de) og har et sterkt varemerke så jeg tror det er meget langt fra at det går samme veien som Kodak, som ikke hadde konkurransedyktige nye produkter og som vel opererte i et marked der varemerkelojaliteten på langt nær var like sterk blant det brede lag av kunder (hvem andre enn profesjonelle fotografer brydde seg om hva som sto på filmrullen?). Men Kodak viser at å sove i timen i det minste kan bli dyrt. Og strategien om å bli verdens største bilprodusent basert på styrken til dieselteknologi kan de bare glemme. De taper penger på kort sikt og svekker definitivt sin posisjon på lang sikt med mindre de klarer å snu hele skuta, fort.
    Litt OT når det gjelder Kodak. Det er mer enn litt ironisk at det var Kodak som laget det første digitale kameraet på 70 tallet men valgte å legge det i skuffen for ikke å skade salget av film.
    Klassisk brøler fra virksomheter som tror de eier et marked. SONY utsatte introduksjon av Mp3-spillere, fordi de ville tjene tilbake investeringen de hadde gjort i MiniDisc. Blockbuster video forstod ikke hva strømming kunne føre til, og dermed fikk vi Netflix (først postsendte DVDer, og så streaming, straks det ble mulig).

    Bilindustrien stritter nå vilt imot å flytte over til eldrevne biler, fordi det er gjort giganginvesteringer i forbrenningsmotorer, og fordi distribusjonsleddet (bensinstasjonene) pusher for å bevare sin markedsfordel. (Det er årsaken til at man ivrer for hydrogen som drivstoff).

    Men naturligvis er det bedre å bruke noen få tiere for å "fylle tanken" på en Tesla, enn de 600 kronene jeg nettopp betalte for å fylle diesel på min bil ... Og enda greiere at tanken fylles hjemme, mens jeg sover.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.543
    Antall liker
    41.324
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kodak hadde et av verdens sterkeste varemerker og dominerte både i proff- og konsumentmarkedet med Instamatic, Kodachrome, og alle de andre legendariske undermerkene. Jeg mener, hvilke andre filmmerker ble det skrevet Top 10 sanger om? Det gikk likevel til helsike så det suste. Er det vi ser i bilindustrien nå et klassisk Kodak moment?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.204
    Antall liker
    10.761
    Jeg tror hele denne saken er opp som en løve og ned som en skinnfell. Kundene, d.v.s. Olsen, Scmidt og McCloud gir nesten fullstendig beng i det som har skjedd.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    En kompis av meg hadde for noen år siden en Plymouth Roadrunner Superbird. 426 V8 Hemi på 426 ærlige hestekrefter. Ingen dooping der i gården. Den forurenset sikkert mye, men slapp ikke ut i nærheten så mye nox som en VW fuskemotor. Nå kjører stakkaren rundt i en Mercedes 220 diesel, og nox'er i veg. Lyden i den Roadrunneren var hinsides.
    image.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.160
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lyden var muligens bra....men utseendet? Hjelp......!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.160
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kodak hadde et av verdens sterkeste varemerker og dominerte både i proff- og konsumentmarkedet med Instamatic, Kodachrome, og alle de andre legendariske undermerkene. Jeg mener, hvilke andre filmmerker ble det skrevet Top 10 sanger om? Det gikk likevel til helsike så det suste. Er det vi ser i bilindustrien nå et klassisk Kodak moment?
    Nok et tja. Kreativ destruksjon er vel og bra, men i fotobransjen sto det "bedre" (sett fra forbrukerens side) alternativer klar. Elbilene er langt fra der. Dette vil koste VW penger, det vil føre til en del rethink når det gjelder biltrafikk i byene, og det vil pushe penger over i teknologiutvikling på alternative systemer. Men noe Kodak moment er det meget langt fra.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Dagens elbiler er jo bygd på samme lest som fossilbiler og ref Munro så leder BMW an utviklingen på battebatteribiler
    Så jeg kjøper ikke helt Fela's argumentasjon om gigantinvesteringene i fossilmotorer som bremsekloss.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.406
    Torget vurderinger
    12
    VAGs skjebne er meg personlig revnende likegyldig da jeg hverken har eller noensinne kommer til å eie noe derfra. Ei heller fyringsoljedrevet bil. Det er forøvrig skremmende at et så stort selskap har holdt på med slik, uansett hvem i organisasjonen som blir sittende med skylden for det jeg bestemt tror har vært kjent helt til topps blant teknologifreaksjefene Winterkorn, Pïech m.fl. Så gjenstår det å se hva som er igjen når oppvasken er tatt. Det virker ikke som folk helt har forstått hva de har gjort og at dette vil få store konsekvenser. Lykke til med ryddejobben.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvis vi skal få en global elbil-revolusjon må elbiler være bedre å kjøre, billigere å kjøpe, billigere å drifte og mer praktiske.... ikke alle disse punktene er helt oppfylt enda.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    7.503
    Torget vurderinger
    4
    Med USA sin track record når det gjelder bevæpning av tvilsomme grupper i fxmidt østen og sør amerika er det lattervekkende at de i det hele tatt spør.

    Men, når de først spør er kanskje svaret enkelt, - de er billige og de virker.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.204
    Antall liker
    10.761
    Hvis vi skal få en global elbil-revolusjon må elbiler være bedre å kjøre, billigere å kjøpe, billigere å drifte og mer praktiske.... ikke alle disse punktene er helt oppfylt enda.
    Må ikke glemme energidistribusjonen. Det er lettere å transportere 350.000 kWh diesel enn samme mengde el.energi ut til de grisgrendte strøk.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja, det med energien er vel kanskje den største utfordringen som må løses. Hvis alle biler i verden plutselig måtte lades elektrisk på 10 min, så må det skje dramatiske ting med el-nettet. I Norge har vi tross alt et veldig bra nett, i sterk kontrast til f.eks USA, Kina og India.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.253
    Antall liker
    14.810
    Ja, det med energien er vel kanskje den største utfordringen som må løses. Hvis alle biler i verden plutselig måtte lades elektrisk på 10 min, så må det skje dramatiske ting med el-nettet. I Norge har vi tross alt et veldig bra nett, i sterk kontrast til f.eks USA, Kina og India.
    I Norge er ikke energien en utfordring (all privatbilisme i landet ville utgjøre ca 6% av norges forbruk av elektrisk energi dersom hele bilparken ble elektrifisert). Utfordringen ligger først og fremst i effekten. Det er dog også sannsynligvis løsbart med en prismekanisme som får folk til å lade om natten i all hovedsak. Store batterier trenger også stort sett mindre ladeeffekt siden man "alltid" har nok energi på batteriet uansett. Jeg lader Teslaen med 5-6-7A hver 3. dag sånn ca. Nå kjører jeg riktignok ganske lite til daglig, men med betydelig mer daglig kjøring måtte jeg først og fremst øke ladefrekvensen, ikke ladeeffekten.

    6 Ampere ladestrøm 12 timer i døgnet (si fra klokka 19 om kvelden til klokka 7 neste morgen) gir 16,5kWh, la oss si 15kWh etter ladetap. Det gir sånn ca 7 mil tilgjengelig kjørelengde hver dag. Det holder for veldig, veldig mange - men ikke for alle.

    Det er kun i folks hode at man alltid trenger å lade på kort tid fordi man er vant med å fylle tanken på kort tid. Det kritiske er å ha saktelading tilgjengelig der man står parkert i timesvis og så ha hurtiglading for langkjøring o.l. Elbil krever at man tenker litt annerledes rundt "fylling av tanken" og basert på hva som hevdes rundtomkring så sitter dette ganske langt inne for svært mange. Et veldig vanlig spørsmål jeg får er "hvor lang tid tar det å fylle batteriet hjemme". Svaret er sånn ca 30 timer, men sidepoenget er at det er fullstendig irrelevant siden det aldri er nødvendig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.543
    Antall liker
    41.324
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis vi skal få en global elbil-revolusjon må elbiler være bedre å kjøre, billigere å kjøpe, billigere å drifte og mer praktiske.... ikke alle disse punktene er helt oppfylt enda.
    Må ikke glemme energidistribusjonen. Det er lettere å transportere 350.000 kWh diesel enn samme mengde el.energi ut til de grisgrendte strøk.
    Er det? 350000 kWh (350 MWh) er noe sånt som 830 A i en time på en 420 kV overføringslinje, dvs 350 MW overført effekt. Forbruket bare i Midt-Norge er 10 TWh per år, så dette er ikke mer enn 3,5 % av den ene regionen. Så vidt jeg kan se er mesteparten av de grisgrendte strøk elektrifisert.

    978x.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ikke noe problem i Norge nei, som jeg skrev. Men prøv det samme i India. Eller USA.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.160
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis vi skal få en global elbil-revolusjon må elbiler være bedre å kjøre, billigere å kjøpe, billigere å drifte og mer praktiske.... ikke alle disse punktene er helt oppfylt enda.
    Og dette er årsaken til at dette ikke blir et Kodak moment. I fotoindustrien lå disse eller tilsvarende forhold klart til rette for et skifte.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Forresten: et esel kan bære ganske mange kWh med bensin eller diesel. Jeg har litt vondt å se for meg hvordan man kan bruke esler for å transportere strøm til elbiler....
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Morsomt hvor innbitt folk stritter mot en omlegging som er på vei med lynfart. Sjekk forøvrig Indias satsing på solenergi ... Tradisjonell distribuering av strømenergi er på hell.

    Ellers går det mye uutnyttet energimi strømnettene om natten. Den kan nå anvendes.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Tror du det går så kjapt da? Jeg tipper verdens bilpark fortsatt er dominert av bensin og diesel om 20 år.

    Jeg jobber i data-bransjen, der utviklingen gjerne går veldig kjapt. Men ikke SÅ kjapt som folk gjerne tror. Det er mange ting som ikke har forandret seg på minst 20 år. Forbedret ja, men ikke revolusjonert. Internet var en revolusjon, men i bunn og grunn er internet det samme i dag som for 20 år sida.

    Jeg kunne gjerne tenkt meg en elbil sjøl, da de er mye bedre å kjøre. Men siden min bil med oljebrenner i fronten er så og si ny, så er det mange mange år igjen før den havner hos høggern. Minst 10, helst 15 år håper jeg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.160
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den som spiser kupølse i India ligger tynt an.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Tror du det går så kjapt da? Jeg tipper verdens bilpark fortsatt er dominert av bensin og diesel om 20 år.

    Jeg jobber i data-bransjen, der utviklingen gjerne går veldig kjapt. Men ikke SÅ kjapt som folk gjerne tror. Det er mange ting som ikke har forandret seg på minst 20 år. Forbedret ja, men ikke revolusjonert. Internet var en revolusjon, men i bunn og grunn er internet det samme i dag som for 20 år sida.

    Jeg kunne gjerne tenkt meg en elbil sjøl, da de er mye bedre å kjøre. Men siden min bil med oljebrenner i fronten er så og si ny, så er det mange mange år igjen før den havner hos høggern. Minst 10, helst 15 år håper jeg.
    Vi står overfor en prekær situasjon, hvis alvor gradvis går opp for flere og flere: fossile brensler er russisk rulett med fremtiden.

    Så, ja, det vil gå fort.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Tror du det går så kjapt da? Jeg tipper verdens bilpark fortsatt er dominert av bensin og diesel om 20 år.

    Jeg jobber i data-bransjen, der utviklingen gjerne går veldig kjapt. Men ikke SÅ kjapt som folk gjerne tror. Det er mange ting som ikke har forandret seg på minst 20 år. Forbedret ja, men ikke revolusjonert. Internet var en revolusjon, men i bunn og grunn er internet det samme i dag som for 20 år sida.

    Jeg kunne gjerne tenkt meg en elbil sjøl, da de er mye bedre å kjøre. Men siden min bil med oljebrenner i fronten er så og si ny, så er det mange mange år igjen før den havner hos høggern. Minst 10, helst 15 år håper jeg.
    Vi står overfor en prekær situasjon, hvis alvor gradvis går opp for flere og flere: fossile brensler er russisk rulett med fremtiden.

    Så, ja, det vil gå fort.
    Like fort som det har gått til nå, med smeltende ispoler og isbreer som blir borte, med ekstrem vær over hele jorden og med byer som er innhyllet i smog?
    Jeg tror du overdriver kraftig...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Tror du seriøst at andre enn Morten Harket og Fredric Hauge vil kjøpe elbil for å "redde miljøet" ??

    Hvis "folk flest" skal velge elbil må det være fordi de er bedre og billigere.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    3.105
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Tror du seriøst at andre enn Morten Harket og Fredric Hauge vil kjøpe elbil for å "redde miljøet" ??

    Hvis "folk flest" skal velge elbil må det være fordi de er bedre og billigere.
    Rekkevidde er vel et svært viktig stikkord. Det som finnes idag av rekkevidde til nogenlunde vettug pris er latterlig.
    Hybride varianter vil garantert ta over størstedelen av markedet, inntil lagring av strøm blir bra nok.
    Hybrid kunne vært et bra kompromiss for min neste bil.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Tror du seriøst at andre enn Morten Harket og Fredric Hauge vil kjøpe elbil for å "redde miljøet" ??

    Hvis "folk flest" skal velge elbil må det være fordi de er bedre og billigere.
    Handler ikke om hva man vil eller ikke, men om en energitransformasjon.

    The green oil man – POLITICO

    http://www.ft.com/intl/cms/s/0/622de3da-66e6-11e5-97d0-1456a776a4f5.html#axzz3nsvkh14w

    Renewables to Reap Lion's Share of New Power Plans, IEA Says - Bloomberg Business
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    3.105
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Det morsomme nå i statsbudsjettet er at strømavgiften vil gå opp.
    Feil signal.
    Hadde de enda gjort det billigere om natten for vanlige husholdninger, ville det også vært et salgsargument for elbilbransjen.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Tror du seriøst at andre enn Morten Harket og Fredric Hauge vil kjøpe elbil for å "redde miljøet" ??

    Hvis "folk flest" skal velge elbil må det være fordi de er bedre og billigere.
    Rekkevidde er vel et svært viktig stikkord. Det som finnes idag av rekkevidde til nogenlunde vettug pris er latterlig.
    Hybride varianter vil garantert ta over størstedelen av markedet, inntil lagring av strøm blir bra nok.
    Hybrid kunne vært et bra kompromiss for min neste bil.
    Om prisen er OK, selvsagt?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn