Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Heh, ja kan jo være greit å få det korrekt når man skal korrigere/drite ut andre :D
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Fra Byråd til Byregjering. Når neste gjeng skal toppe det, er det vel naturlig å kalle det Hovedstadens Kommandosentral.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.444
    Antall liker
    6.862
    Er det der den nye Inga Marte? Ikke rart Sluket er bekymret...
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.446
    Antall liker
    110.204
    Torget vurderinger
    23
    Selvfølgelig er jeg redd for sosialstønaden min erato... make no mistake - enhver er seg selv nærmest!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.676
    Antall liker
    8.077
    Torget vurderinger
    0
    Litt usikker på om det er denne tråden eller "Islamisttråden" som er riktigst, men etter litt fundering falt jeg ned på å benytte denne.

    Våre venner i "Miljøpartiet De gale" skal jo stenge av Oslo innenfor Ring 1 slik at dette skal bli bilfritt. Masse hyl og skrik, selvfølgelig, men man må jo se de utmerkede mulighetene dette gir. Muligheter til å tjene penger i massevis!

    Når bilene ikke får komme inn vil verdien av parkeringshusene i området bli hyggelig lav, så man bør kjøpe så mange som mulig ( og som banken din vil gi deg lån til ). Deretter tar man en "Smart klubb" og setter opp en hel mengde med telt inne i de tomme parkeringshusene, og det kan faktisk bli riktig mange! Det eneste som da mangler er kontrakten med UDI og man har startet "Asylmottaket P-hus". Pengene vil flomme inn på kontoen.;)

    Så det vil nok være et par - tre milliardærer om en 10 års tid som kan gi MGD æren for sin formue!:cool:
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Fra venstre til høyre: Bestekompisen til Raymond og sin fars sønn, En Gro-wannabe, En nasjonalhelt, Sjefen sjøl, Happy Go Lucky, Arkeologen som mistet bakkekontakten, Statens engel, Supergirl.

    nytt_byrad_yay_20254480_digital.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.446
    Antall liker
    110.204
    Torget vurderinger
    23

    Hvor er John Cleese når en trenger ham?


    byrådet.png
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    1.593
    Torget vurderinger
    2
    De er bra at det nye byrådet... nei jeg mener byregjeringen (makten har allerede gått i hodet på Raymond) vil bruke mye skattepenger, for nå går jo økonomien så det suser! Spesielt når vi får så mye ekstra resurser i for av Syrere.

    Flyktningene kan koste 750 milliarder kroner - NRK Norge - Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet
    Fortsetter flyktningstrømmen til Norge på samme nivå som i år vil den totale regningen utgjøre en tidel av oljefondet.

    Tall fra Verdensbanken fra før krigen i Syria brøt ut viser at kun fire prosent av befolkningen hadde høyskoleutdanning.
    Blant kvinnene er det bare halvparten som noen gang har vært i jobb, og svært mange av dem har ingen utdannelse.
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Professor juris vurderer vel om han skal be disse advokatene om å avlegge ny eksamen.

    Jussprofessor slakter advokatutspill om bilfritt Oslo: - Det er reint spr�yt - nyheter - Dagbladet.no
    Hva vil Eu si om dette?

    Alle har ikke de samme rettighetene og er ikke det brudd på en eller annen internasjonal lov?

    Hva med eldre personer som må ha bil, må de flytte, skal de sitte innesperret i boligen?

    Dette kom ikke som noen bombe, vi sitter på Asylet og tar noen øl og der tar vi også beslutningene våre, hva var det hun i MDG sa i valgkampen, ja 280 000 mister jobben i oljebransjen og alle kan jobbe i vindkraft, skremt at slike folk kan sitte med slik makt som hun gjør.

    [h=2]Ikke undersøkt av byregjeringen[/h]Den nye byregjeringen innrømmer at de ikke har gått ordentlig inn i problemstillingen, og at de først nå vil se om det er juridisk mulig å innføre bilfritt sentrum i Oslo.
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.025
    Antall liker
    18.285
    Torget vurderinger
    2
    Professor juris vurderer vel om han skal be disse advokatene om å avlegge ny eksamen.

    Jussprofessor slakter advokatutspill om bilfritt Oslo: - Det er reint spr�yt - nyheter - Dagbladet.no
    Hva vil Eu si om dette?

    Alle har ikke de samme rettighetene og er ikke det brudd på en eller annen internasjonal lov?

    Hva med eldre personer som må ha bil, må de flytte, skal de sitte innesperret i boligen?

    Dette kom ikke som noen bombe, vi sitter på Asylet og tar noen øl og der tar vi også beslutningene våre, hva var det hun i MDG sa i valgkampen, ja 280 000 mister jobben i oljebransjen og alle kan jobbe i vindkraft, skremt at slike folk kan sitte med slik makt som hun gjør.

    Ikke undersøkt av byregjeringen

    Den nye byregjeringen innrømmer at de ikke har gått ordentlig inn i problemstillingen, og at de først nå vil se om det er juridisk mulig å innføre bilfritt sentrum i Oslo.
    Det er jo, selvsagt, overhodet ingen problemstilling her. Det er fullt mulig å regulere trafikken i en by på mange ulike vis. Og fullt lovlig. Advokatene som kom med utspillet har overhodet ikke grunnlag for å påstå at det er ulovlig med slik restriksjon. Som professor Torvund kommenterte: Medieutspill fra advokater som vil markedsføre sine tjenester (eller som eventuelt gjør det for å fremme en ikke navngitt klients interesser), bør man ikke la seg skremme av.

    Siden du ikke har satt deg inn i forslaget, men bare etterplaprer hva andre som heller ikke har gjort det kommer med av påstander, er det egentlig dumt å gi deg et svar.

    Bilfritt sentrum finner du i dusinvis av byer i Europa. Utelukkende positive erfaringer. Slik handelsstanden truet med bar/restaurant/utelivsdød da Røykeloven kom, har handelsstanden i disse byene også truet med butikkdød - og istedet fått økt omsetning, langt flere kunder som kommer innom butikkene. Innehavere av eiendom har fått økt leiepris, økt boligverdi (kanskje ikke hva Oslo trenger).

    Innenfor Ring 1 kommer 7% av omsetningen i butikker fra kunder som bruker bil. Resten er fotgjengere, kollektiv og syklister.
    Så det punktet er dødt.

    I forslaget, som Transportøkonomisk institutt gir godkjentstempel (noe også Tine Sundtoft gjør), er det krystallklart oppgitt at nytte- og nødtrafikk skal være tilrettelagt, og at beboere med spesielle behov skal ha dispensasjon.

    Bilfrie bysoner har vi da allerede. Regner med at du har spasert i sentrum og sett hva som er skjedd med bilers adgang til ulike områder. Fungerer utmerket, og har åpnet byrommet for langt mer variert bruk.
    Dessverre er det mange tulleoppfatninger om nytteeffekten av å gi biler adgang til byer og nødvendigheten av å øke kapasiteten. Det har skapt byrom med elendig luft, anmassende trafikk og stengte butikker. Er man kjøpesentereier et godt stykke utenfor byen, er dette selvsagt ikke et problem.

    Morgenbladet sendte to journalister til Utrecht i forrige uke, for at de skulle oppleve et bilfritt sentrum og kunne intervjue fortvilte butikkeiere. De fant selvsagt ingen av de sistnevnte og fikk en god del innsikt i fordelene ved slik regulering. (Som altså både EU, norsk lovverk og forskrifter gir stort og greit rom for).
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.025
    Antall liker
    18.285
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes en del gode bøker om klok byplanlegging som søker å rette opp skadene bilismen har medført. Den som kanskje ga meg størst utbytte er Jeff Specks Walkable City. Den anbefales sterkt/

    http://www.amazon.com/Walkable-City-Downtown-Save-America/dp/0865477728

    Det er en direkte sammenheng mellom byers fotgjengervennlighet og positiv utvikling i byøkonomi. Ugjendrivelig. Speck ser på problemet fra ulike synsvinkler og mener at totalt bilfrie soner er uklokt, men at det må tilrettelegges for trafikkdempende tiltak som gjør at bilene som vil helt inn er små, kjører i lav hastighet og helst er utslippsfrie.

    Speck på TED: https://www.ted.com/talks/jeff_speck_the_walkable_city
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.484
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Trondheim
    Bilfrie sentra er bare positive. Sørg for at det finnes parkering utenfor sentrum med matebusser inn, så er det helt problemfritt. Jeg er ofte i Praha, og selv om det ikke er helt bilfritt i sentrum er det store begrensninger på bilbruk og det er mange gater som er helt bilfrie. De har et godt utbygd (og billig) kollektivtilbud. Å kjøre inn i Praha sentrum for å handle eller gå på konsert, besøke en utstilling eller noe annet er tullete. Det er kun hvis man skal gjøre noe i utkanten av byen man har behov for bil. Jeg kjører til Praha fra Trondheim et par ganger i året, men når jeg er der nede står bilen i garasjen (ja jeg har garasje i Praha :) ). Tar den fram kanskje et par ganger i løpet av tre uker.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.025
    Antall liker
    18.285
    Torget vurderinger
    2
    I 1990 la vi bryllupsreisen til Toledo i Spania. Vi bodde i Paradoren som ligger utenfor, med praktfull utsikt til selve byen. Det var første by jeg var i der man hadde innført bilforbud, med unntak for nød- og nyttetrafikk. Den opplevelsen sitter fortsatt. Å rusle rundt uten å behøve å tenke på biler, å snakke lavmælt sammen midt i byen, å puste ren luft. Klokelig hadde de lagt opp parkeringshus og tilkjøring utenfor bilfri sone. I ettertid har jeg sendt mange venner til Toledo, og alle hadde samme positive reaksjon. Om du noen gang reiser til Toledo, så anbefaler,jeg paradoren som oppholdssted.

    I Byrådserklæringen står forøvrig: at «hensyn til forflytningshemmede, varetransport, kollektivtransport, beboere og transport til viktige samfunnsfunksjoner skal ivaretas».

    Videre skal man ta taxinæringen med på råd, når det gjelder hvordan disse skal tilpasses i sonen.


     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.484
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Trondheim
    Å kjøre bil i Toledo kan uansett ikke være spesielt bra. Middelalderby anlagt på en klippe/fjelltopp. Smale gater. Svært bratt og generelt ulendt. Ikke et sted jeg ville kjøre bil uansett.

    Edit: Men du mente kanskje ikke gamlebyen?
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.036
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Altså omtrent som FrP på en rekke områder før de valgte å gå inn i den blåblå regjeringen?
    Hva er det frp gjort ulovlig mens de har sittet i regjering?
    Har jeg sagt det da? Mener du at det nye byregjeringen i Oslo har gjort noe ulovlig ved å si at de vil gjøre Oslo sentrum bilfri? Jøss. Den loven hadde jeg ikke fått med meg. Hvis du finner den i www.lovdata.no send oss gjerne en link.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.272
    Antall liker
    7.303
    Torget vurderinger
    4
    Et politikerfritt sentrum bør være noe å hige etter.
    Ja, det er mye rart i sentrumspartiene, men jeg vet ikke om forslaget ditt hadde gjort noen særlig forskjell, er jo ikke alltid det er noen hjemme... :p
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.777
    Antall liker
    14.416
    Bilfrie sentra er bare positive. Sørg for at det finnes parkering utenfor sentrum med matebusser inn, så er det helt problemfritt. Jeg er ofte i Praha, og selv om det ikke er helt bilfritt i sentrum er det store begrensninger på bilbruk og det er mange gater som er helt bilfrie. De har et godt utbygd (og billig) kollektivtilbud. Å kjøre inn i Praha sentrum for å handle eller gå på konsert, besøke en utstilling eller noe annet er tullete. Det er kun hvis man skal gjøre noe i utkanten av byen man har behov for bil. Jeg kjører til Praha fra Trondheim et par ganger i året, men når jeg er der nede står bilen i garasjen (ja jeg har garasje i Praha :) ). Tar den fram kanskje et par ganger i løpet av tre uker.
    Det finnes en (mild) variant av dette allerde. En del gater er åpne for trafikk frem til for eksempel klokka 10:00 slik at butikke/serveringssteder osv kan få leveranser, men når det er på plass er det i alles interesse at det er bilfritt.

    Alpebyen Zermatt i Svetis har en annen interessant variant. Det er er det - med unntak for lege, politi og brannvesen forbudt med diesel/bensin i byen. Og dette kom lenge, lenge, lenge før det fantest noenlunde normale elektriske biler. Det er en egen type elbil jeg tror man kun finner i Zermatt, den bringer turister til hoetellet, kjører taxi osv. De ønsker å bevare den friske fjelluften. Ankomst gjøres helst med tog, ellers parkere man på utsiden av byen og tar tog eller el-taxi det siste stykket.

    Ring 1 i Oslo er et komisk lite område. Det tar tpye 10-15 minutter å gå fra ende til ende så noe stort innhugg i folks frihet er det på ingen måte. Jeg bor selv i Oslo og kjører kun bil til sentrum når jeg abolutt "må". Kollektivt er et mye bedre alternativ. Skal jeg stå et sted over lengre tid er parkering så dyrt at selv for meg som elbilist er det et dårlig alternativ. Fort inn og fort ut er forsåvidt greit nok, men folk som jobber i Oslo sentrum og tar bilen daglig har jeg en svært begrenset mengde sympati med.

    El-buss/taxi i Zermatt:
    switzerland_zermatt_e-buses.jpg
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Problemene med bilfritt sentrum er små, men det er vel også gevinstene. Som klimatiltak er det jo en vits, men det er den synligste symbolsaken MDG kan finne for å vise at de får gjennomført politikken sin i hovedstaden, som de skal bruke for det det er verdt i stortingsvalgkampen. Dette handler om parti- og merkevarebygging.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Problemene med bilfritt sentrum er små, men det er vel også gevinstene. Som klimatiltak er det jo en vits, men det er den synligste symbolsaken MDG kan finne for å vise at de får gjennomført politikken sin i hovedstaden, som de skal bruke for det det er verdt i stortingsvalgkampen. Dette handler om parti- og merkevarebygging.
    Det er vel heller ikke ment som et klimatiltak, i alle debattene jeg har hørt er det argumentert med kapasitet og trivsel
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.025
    Antall liker
    18.285
    Torget vurderinger
    2
    Problemene med bilfritt sentrum er små, men det er vel også gevinstene. Som klimatiltak er det jo en vits, men det er den synligste symbolsaken MDG kan finne for å vise at de får gjennomført politikken sin i hovedstaden, som de skal bruke for det det er verdt i stortingsvalgkampen. Dette handler om parti- og merkevarebygging.
    Det er vel heller ikke ment som et klimatiltak, i alle debattene jeg har hørt er det argumentert med kapasitet og trivsel
    Hauge i Bellona har harsellert med at det er et ineffektivt klimatiltak, men det er mange måter å vurdere det på.

    Det som er problemet i Oslo er NOx, og det handler ikke om klima, men om folkehelse. Et argument som folk bryr seg fint lite om, tydeligvis. ;)
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg mistenker at å gjøre sentrum innenfor Ring 1 bilfritt er et marginalt tiltak også når det gjelder NOx, og tviler på at MDG har regnet seg frem til det motsatte. Bilfritt er trivelig og noe som kontinuerlig legges merke til. Selv om problemene med det er små og lar seg løse har de selvsagt en masse kostnader i f.eks. omstilling og effektivitetstap, ressurser som kunne vært benyttet til andre samfunnstjenelige og miljøvennlige tiltak. Er det noen som på alvor tror at noe annet enn symboleffekten er hovedgrunnen til at MDG krever bilfritt sentrum for å være med å leike?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn