Forsterkere Flere produsenter av forsterkere går over til klasse D. Hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.898
    Antall liker
    11.896
    Torget vurderinger
    2
    Hva kan da være grunnen til att Ncore ikke låter like nøytalt og detaljert som feks Bryston da?
    Ncore vil ha lavere forvrengning.

    Har du erfart noe annet, så er kan det være flere ting som har spilt inn på opplevelsen din. Kan være mangel på krefter, ikke nivå matchet under test, bias og ingen objektiv blindtest eller at forvrengning fra Bryston rett og slett gir en opplevelse av mer detaljer.

    Myter rundt global feedback? Kan du utdype litt?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Les gjerne artikkelen til Bruno Putzeys om feedback. Det finnes ingen objektive tester som har påvist at det er hørbart når det gjøres riktig. Man kan selvsagt spekulere i at det kan være det, men ingen ting konkret som pr dags eksisterer.
    Og skal man få klasse A med virkelig lavere forvrengning, så vil det kreve bruk av mer feedback.

    Uansett kan vil store klasse A forsterkere med mye watt og varmeutvikling bli et ekstremt nisjemarked. Klasse D blir garantert fremtiden. Og klasse D kan fint kombineres med en behagelig forvrenging. Mye tyder på at f.eks Spec har gjort det.
    Hvordan Spec har fått til det de har, aner jeg virkelig ikke. Men det er en kjennsgjerning at så å si alle forsterkere jeg faller for, har liten eller ingen global feedback. De låter så å si uten unntak nærmere virkelige instrumenter og stemmer, enn de mer kontrollerende feedback-designene. Men jeg antar det er mulig å få til lignende resultater også med bruk av feedback, men i så fall er det interessant hvorfor så få gjør det. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.527
    Antall liker
    110.586
    Torget vurderinger
    23
    Morsom tråd! Kan fort bli den nye kabeldiskusjonen dette, klasse D mot røkla, brutalistene, logikerne mot romantikerne og gullørene :D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.825
    Antall liker
    39.978
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ideelt sett ville jeg satt seks effektforsterkerkanaler i sokkelen under de nye høyttalerne mine og gjort dem helaktive. Det ville vært plass til en aluminiumsboks med chipamps eller klasse-D-forsterkere og en SMPS der, men jeg mistenker at selv dagens klasse D og SMPS-teknologi utvikler såpass mye varme at det ville blitt problemer med krymping og oppsprekking av treverket i resten av høyttaleren. Så jeg lot være. Men jeg har virkelig ikke noe behov for å se på store forsterkerkasser i stua.

    Nelson Pass gjorde forøvrig noe tilsvarende med sine Rushmore-høyttalere. De hadde hele ryggen full av forsterkerkanaler, til og med "supersymmetrisk" klasse A. Mye av den høyttaleren var lagd av stein og tresidene var formet slik at de kunne "gå" en del uten at noe revnet.

    pass5.jpg


    Rushmore-høyttalerne har vært ute av produksjon i årevis, men henter fortsatt bra priser på EBay og andre steder:
    http://www.ebay.com/itm/PASS-LABS-P...VE-SPEAKER-BRAND-NEW-SEALED-BOX-/221657407361
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skulle likt og sett målinger av Spec.

    Skal innrømme at det hadde vært fristende å selge en kraftig klasse D forsterker med buffer som farget lyden og gjerne med mulighet til å at kjøper kunne endre selv.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    alle tilstrekkelig gode forsterkere vil låte likt innenfor sitt lineære arbeidsområde.
    Artig. Du skal vel ikke tilfeldigvis ha studert sammen med Geir Kjosavik, en ingeniør som på et annet forum stadig trakk frem nøyaktig samme læresetning i fordums tid? (mulig han gjør det fremdeles) Dog la han nok en helt annen mening bak utsagnet enn hva jeg tror du gjør, men det var litt festlig å se dette dukke opp igjen.
    Nei, han kjenner jeg ikke, men det må logisk sett bli slik. Hvis forsterkeren har flat frekvensgang og ikke tilfører hørbar forvrengning eller støy, så er det ikke noe mer som kan sette en lydsignatur. Da må det nødvendigvis låte likt. Ihvertfall hvis vi ikke kan stirre på varemerket på frontpanelet og overbevise oss selv om en Krell låter slik og en Marantz låter sånn.

    Hvis forsterkeren derimot har såpass høy utgangsimpedans at frekvensgangen begynner å speile impedanskurven i høyttaleren og forskjellige forvrengningskomponenter begynner å bli hørbare, så er det vel nokså bredt akseptert at lydkarakteren vil komme an på forvrengningsspektrum og "matchingen" med andre avvik i avspillingskjeden. Men da er vi i en annen disiplin enn high fidelity.
    Jeg kjenner faktisk Geir. Han gikk ett år under meg på Gløs og vi bodde i samme kåk en periode. Flink fyr.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For de som er interessert, så er Bruno sin artikkel om feedback her:
    http://linearaudionet.solide-ict.nl/sites/linearaudio.net/files/volume1bp.pdf

    Det jeg har hørt er at troen på at feedback er noe negativt stammer egentlig fra arbeidet til Matti Otala vedrørende TIM (transient intermodulation distortion). Men dette (TIM/SID forvrengning) har man funnet løsning på for lenge siden og er i dag uaktuelt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.825
    Antall liker
    39.978
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos feedback: Poenget med Nelson Pass' "supersymmetriske" forsterkere er at han brokobler to forsterkerkanaler, først med en negativ feedback-loop i hver kanal, og så med en feedback-loop på tvers mellom kanalene slik at gjenværende støy og forvrengning i den ene kanalen reproduseres med motsatt fortegn i den andre og kanselleres i høyttaleren. Støy og forvrengning reduseres med ca 20 dB i den ytre feedback-sløyfen. Patenten: Patent US5376899 - Amplifier with gain stages coupled for differential error correction - Google Patents

    Pass veksler litt mellom minimalistiske løsninger uten feedback og denne typen nøstede feedback-sløyfer. Spørsmålet er ikke om man er "for" eller "mot" feedback, men om man forstår hva som foregår og hvordan den skal brukes. Man kan sette en slik "supersymmetrisk" feedbacksløyfe rundt en brokoblet LM4780 chipamp for den del, eller styre en LM3886 chipamp fra en dedikert opamp i den nøstede feedback-kretsen. Da kan man også oppnå omtrent like bra forvrengningstall som fra en NCore. Eksempel: http://www.neurochrome.com/modulus-86-rev-2-0/ Men så koster den $45 også. ;)
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du lest noe om disse SIT forsterkerne Asbjørn? Er det i bunn og grunn en transistor som skal ha en del 2 ordens harmonisk forvrengning?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    SIT har en del 2.ordens THD så dette er ingenting for deg som ønsker minst mulig forvrengning, Orso. SIT er nok for spesielt interesserte med veldig lettdrevne høyttalere. Dessuten er det strengt tatt ot i denne tråden. Personlig treffer den meg ekstremt godt da den engasjerer.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Hva kan da være grunnen til att Ncore ikke låter like nøytalt og detaljert som feks Bryston da?
    Ncore vil ha lavere forvrengning.

    Har du erfart noe annet, så er kan det være flere ting som har spilt inn på opplevelsen din. Kan være mangel på krefter, ikke nivå matchet under test, bias og ingen objektiv blindtest eller at forvrengning fra Bryston rett og slett gir en opplevelse av mer detaljer.

    Myter rundt global feedback? Kan du utdype litt?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Les gjerne artikkelen til Bruno Putzeys om feedback. Det finnes ingen objektive tester som har påvist at det er hørbart når det gjøres riktig. Man kan selvsagt spekulere i at det kan være det, men ingen ting konkret som pr dags eksisterer.
    Og skal man få klasse A med virkelig lavere forvrengning, så vil det kreve bruk av mer feedback.

    Uansett kan vil store klasse A forsterkere med mye watt og varmeutvikling bli et ekstremt nisjemarked. Klasse D blir garantert fremtiden. Og klasse D kan fint kombineres med en behagelig forvrenging. Mye tyder på at f.eks Spec har gjort det.
    Hvordan Spec har fått til det de har, aner jeg virkelig ikke. Men det er en kjennsgjerning at så å si alle forsterkere jeg faller for, har liten eller ingen global feedback. De låter så å si uten unntak nærmere virkelige instrumenter og stemmer, enn de mer kontrollerende feedback-designene. Men jeg antar det er mulig å få til lignende resultater også med bruk av feedback, men i så fall er det interessant hvorfor så få gjør det. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Der er feedback i Spec, Klasse D kan slet ikke spille uden feedback i modsætning til klasse A/B og A, men Spec har forstået at hi-fi består af præcision og klang , præcision er hovedsaglig konstruktion, klang er valg af komponenter dæmpning og alt muligt andet hokuspokus som man kan realisere den præcise/stabile konstruktion med.
    Bare en enkelt kondensator eller modstand eller kabelstump kan gøre underværker for lyden.
    Især for klasse D som grundlæggende lyder af det rene lort i forhold til en ordentlig dimensioneret klasse A .

    Ps Jeg græd første gang jeg hørte mine UCD 400 i standart trim ,hvordan skulle jeg få lyd ud af den bunke lort, men besynderligt nok kan det lade sig gøre at opnår et hæderligt lydresultat, og så spare man på strømmen og har masser af effekt til rådighed
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.527
    Antall liker
    110.586
    Torget vurderinger
    23
    SIT-1 har svært lav forvrengning ved 1-2W, og det er der vi ligger på MAX peak vi som har forvrengningsfattige og 115 dB følsomme ht's....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.825
    Antall liker
    39.978
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har du lest noe om disse SIT forsterkerne Asbjørn? Er det i bunn og grunn en transistor som skal ha en del 2 ordens harmonisk forvrengning?
    Jeg har lest mye om dem, men har ikke hørt dem, så der tror jeg Sluket er nærmere til å si noe fornuftig. Ideen er ihvertfall å bruke utgangstransistorer som er tilstrekkelig lineære til ikke å behøve feedback.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det er også verdt å merke seg at en klasse-D-forsterker som Ncore ikke påvirkes nevneverdig av lastimpedans. Hverken frekvensgang eller forvrengningsspektrum endres med impedanskurven i høyttaleren. Brystons påstand om "poor frequency response linearity" vil nok endre seg ganske kraftig når en høyttaler kobles til. Da vil en Ncore fortsatt ha paddeflat frekvensgang, mens en klasse AB (med høyere utgangsimpedans) i større eller mindre grad vil få en frekvensgang som skygger høyttalerens impedanskurve og med forvrengningsspektrum som varierer tilsvarende med frekvens. Om man liker den eq-profilen eller ikke er en annen sak, men riktig blir det jo ikke. En klasse-D-forsterker har heller ikke signalavhengig crossover-forvrengning som en push-pull klasse A eller AB vil ha. De låter gjerne veldig rent og med stor grad av kontroll på høyttalerne.
    Kanskje det ligger akkurat i dette med utgangsimpedans og høyttalerlast? I og med at klasse D var relativt uvanlig i den litt mer påkostede delen av hifien da mine høyttalere i sin tid ble utviklet (de kom på markedet i 2005), så er muligens 'vanlig' utgangsimpedans tatt høyde for gjennom lyttetestene som nok var en faktor i den siste 'finpussen'.

    Det er jo egentlig knekkende likegyldig om forsterkeren har en flat frekvensrespons, med flat resistiv last, eller med en last fra den virkelige verden. Likedan med høyttalerens frekvensrespons, og dens frekvensavhengige last. Systemets frekvensrespons gis av forsterkeren med sin utgangsimpedans og frekvensrespons, og høyttaler med sin last og frekvensrespons, sammen.

    Så. Det er mulig at det totale resultatet ville slått ut til Ncores fordel om dens egenskaper hadde gitt føringer for utviklingsarbeidet hele veien, i stedet for den mer 'vanlige' forsterkeren som antageligvis ble brukt.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    SIT-1 har svært lav forvrengning ved 1-2W, og det er der vi ligger på MAX peak vi som har forvrengningsfattige og 115 dB følsomme ht's....
    tja, under 0,5% ørevennlig 2. orden hvertfall. Men navnet First Watt forteller alt on bruksområdet vi benytter dem i.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.825
    Antall liker
    39.978
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så. Det er mulig at det totale resultatet ville slått ut til Ncores fordel om dens egenskaper hadde gitt føringer for utviklingsarbeidet hele veien, i stedet for den mer 'vanlige' forsterkeren som antageligvis ble brukt.
    Mulig. Så er det noen av oss som holder en mikrofon borttil høyttalerelementet, måler responsen av hele sulamitten gjennom DAC, preamp, kabling, effektforsterkere og høyttalere, og sier "fix it, please" til digitalprosessoren. Deretter kan vi gjøre omtrent det samme med responsen i rommet, og til slutt legge på litt ekstra eq etter smak og behag. Vi er nok ikke veldig interessert i å betale ekstra for elektronikk som introduserer feil i avspillingskjeden for å kompensere for andre feil. Derimot er det viktig å holde de tingene vi ikke kan korrigere på lavest mulig nivå, eksempelvis støy og ulineær forvrengning.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Har du lest noe om disse SIT forsterkerne Asbjørn? Er det i bunn og grunn en transistor som skal ha en del 2 ordens harmonisk forvrengning?
    Jeg har lest mye om dem, men har ikke hørt dem, så der tror jeg Sluket er nærmere til å si noe fornuftig. Ideen er ihvertfall å bruke utgangstransistorer som er tilstrekkelig lineære til ikke å behøve feedback.
    Der er man ved kjernen. De er lineære nok til å kunne brukes uten feedback.
    Feedback kom mer eller mindre som et resultat av at man begynte å lage rør og transistore som ikke er lineære nok for å spare penger.
    Man kan tydeligvis drite i hvor ræva det som skal forsterke signalet er bare man kan pøse på med feedback for å få bedre THD målinger.

    Her må man stole på ørene og ha erfaring med hvordan instrument og stemmer låter i levende live for å skille Clinton fra Wheaton.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Så. Det er mulig at det totale resultatet ville slått ut til Ncores fordel om dens egenskaper hadde gitt føringer for utviklingsarbeidet hele veien, i stedet for den mer 'vanlige' forsterkeren som antageligvis ble brukt.
    Mulig. Så er det noen av oss som holder en mikrofon borttil høyttalerelementet, måler responsen av hele sulamitten gjennom DAC, preamp, kabling, effektforsterkere og høyttalere, og sier "fix it, please" til digitalprosessoren. Deretter kan vi gjøre omtrent det samme med responsen i rommet, og til slutt legge på litt ekstra eq etter smak og behag. Vi er nok ikke veldig interessert i å betale ekstra for elektronikk som introduserer feil i avspillingskjeden for å kompensere for andre feil. Derimot er det viktig å holde de tingene vi ikke kan korrigere på lavest mulig nivå, eksempelvis støy og ulineær forvrengning.
    Og med det forandrer mye seg, det er ikke noe å krangle på. Jeg tror ikke forskjellene er enorme når det kommer til stykket, AB eller ikke, DP har lite støy, lav ulineær forvrengning (drukner nok ganske så lett under høyttalerelementenes), og lav utgangsimpedans. Det er ikke akkurat noen SET-rørforsterker vi snakker om.

    Men, altså poenget er kontekst. Og jeg tror mange feilslutninger starter med at det glemmes. Så kanskje jeg er for streng mot Ncore? Men uansett var det ikke rom for å bytte mer eller annet enn forsterkeren, så valget ble det riktige.
     
    Sist redigert av en moderator:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    SIT-1 har svært lav forvrengning ved 1-2W, og det er der vi ligger på MAX peak vi som har forvrengningsfattige og 115 dB følsomme ht's....
    Forhåbentligt var det en joke , men sound i rigt mål "big sound" har forstærkeren sikkert, jeg tør slet ikke tænke hvad udgangsimpedansen er på sådan en sag, er der en elektrolyt i udgangen? eller kører han balanceret ud, to single-ended med samme DC ofset (nul volt over højtaleren).
    Vis vedlegget 353989
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.898
    Antall liker
    11.896
    Torget vurderinger
    2
    Ncore vil ha lavere forvrengning.

    Har du erfart noe annet, så er kan det være flere ting som har spilt inn på opplevelsen din. Kan være mangel på krefter, ikke nivå matchet under test, bias og ingen objektiv blindtest eller at forvrengning fra Bryston rett og slett gir en opplevelse av mer detaljer.


    Les gjerne artikkelen til Bruno Putzeys om feedback. Det finnes ingen objektive tester som har påvist at det er hørbart når det gjøres riktig. Man kan selvsagt spekulere i at det kan være det, men ingen ting konkret som pr dags eksisterer.
    Og skal man få klasse A med virkelig lavere forvrengning, så vil det kreve bruk av mer feedback.

    Uansett kan vil store klasse A forsterkere med mye watt og varmeutvikling bli et ekstremt nisjemarked. Klasse D blir garantert fremtiden. Og klasse D kan fint kombineres med en behagelig forvrenging. Mye tyder på at f.eks Spec har gjort det.
    Hvordan Spec har fått til det de har, aner jeg virkelig ikke. Men det er en kjennsgjerning at så å si alle forsterkere jeg faller for, har liten eller ingen global feedback. De låter så å si uten unntak nærmere virkelige instrumenter og stemmer, enn de mer kontrollerende feedback-designene. Men jeg antar det er mulig å få til lignende resultater også med bruk av feedback, men i så fall er det interessant hvorfor så få gjør det. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Der er feedback i Spec, Klasse D kan slet ikke spille uden feedback i modsætning til klasse A/B og A, men Spec har forstået at hi-fi består af præcision og klang , præcision er hovedsaglig konstruktion, klang er valg af komponenter dæmpning og alt muligt andet hokuspokus som man kan realisere den præcise/stabile konstruktion med.
    Bare en enkelt kondensator eller modstand eller kabelstump kan gøre underværker for lyden.
    Især for klasse D som grundlæggende lyder af det rene lort i forhold til en ordentlig dimensioneret klasse A .

    Ps Jeg græd første gang jeg hørte mine UCD 400 i standart trim ,hvordan skulle jeg få lyd ud af den bunke lort, men besynderligt nok kan det lade sig gøre at opnår et hæderligt lydresultat, og så spare man på strømmen og har masser af effekt til rådighed
    Sikkert er det i hvertfall at Spec har forstått en del som mange andre har oversett. Nå er ikke Spec konvensjonell klasse D, heller, men som sagt vet jeg ikke helt hva de gjør annerledes enn andre leverandører av klasse D. De har i utgangspunktet klart å gjøre en relativt laveffekts krets med god lyd, i stedet for å kopiere alle andre, som kjører på med effekt og oppløsning, uten å ha noe mål om klare klanglige kvaliteter. Jeg tror de fleste som hører en nogenlunne fornuftig klasse D, som for eksempel Gato, vil si at dette er fantastisk, men lang tids lytting vil også vise at det foregår en "demping" av virkelighetens fargespekter, inn i noe som er åpenbart mer pastell, uansett hvilken klangfarge som skal fremstilles. Behagelig, javisst, men er det ekte? Jeg tillater meg å betvile det, men samtidig synes jeg det innehar såpass mange kvaliteter på andre måter, at det er litt vanskelig å kritisere for mye.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Voldsomt kreativ i dag Rune! SIT-1 låter skremmende nært "live"
    Hehe,må skylde litt på ølen for inspirasjonen :)

    Innbiller meg at SIT-1 og SIT-2 er av markedets aller mest troverdige forsterkere uansett pris viss man har høytalere som presterer med såpass få watt.
    Jeg har lenge tenkt at viss noen absolutt ville vite hva jeg tror er noen av markedets mest troverdige forsterkere så er SIT-1 og 2,og for eksempel Audio Note Gakuon eller Ongaku de jeg tenker på først. Har dessverre ikke hørt noen av de,men har erfaring med prinsippene.
    Fravær av global feedback er en av de viktigste faktorene for å oppnå troverdighet etter min erfaring,men da stilles det større krav til kvaliteten på det som forsterker signalet,transistoren eller røret.
    Musikksignalet er etter min mening langt mer sårbart enn målemafiaen :D mener.
    Å lure seg unna til badet med noen sexy bilder av THD målinger er ikke tilfredstillende nok for meg ivertfall.

    Der er man dessverre inne på et av de største problemene med digitalt også.Der brukes nesten uten unntak lignende korreksjonskretser som legger sitt mekaniske preg og egenkarakter på alt. Langt fra transparent og ekte.
    Der er igjen Audio Note inne på det rette etter min mening.Ingen oversampling,ingen filtrering.Den eneste måten å forbedre det på er å se på selve DA/AD chipene. Der må innsatsen legges for å lage ting som er bra nok uten alle desse korreksjonsgreiene som gjør mer galt enn godt.
    Audio Note UK med flere jobber med saken.
    Viss man klarer å implementere AN/Soekris lignende DACer også i studiosammenheng,da begynner vi å snakke digitalopptak som kanskje er fullt på høyde med det beste av reel to reel mastere.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    I slike interresante diskusjoner er det faktisk veldig kjekt å SITte på relevant utstyr slik at man selv kan sammenligne med egne ører. SIT2 -> Radian 475 be i Seos 18 1" horn. Delt 4 orden LR ved 1000 Hz. Låter kanon :)

    image.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.825
    Antall liker
    39.978
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    SITsing er bedre enn syn sing. Det er mest av det siste.
    Ja, helt klart, men sånn apropos trådtittelen tror jeg neppe SIT-forsterkere kommer til å erobre så veldig store markedsandeler på bekostning av klasse D. Det blir nok fortsatt en nisje for spesielt interesserte connoisseurs som ellers ville gått for single ended triode eller lignende rørforsterkere. Jeg har selvsagt også lekt med SIT-tanken, men de passer ikke spesielt godt inn i systemet hos meg. 100 W kontinuerlig varme pr kanal - jeeez...
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.527
    Antall liker
    110.586
    Torget vurderinger
    23
    Best lyd vil alltid være en ekstremt smal nisje. Førebels er det bare en i den nisjen.:cool:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Gleder meg til å dytte en kvart SIT watt inn i JBL storformat med Beryllium i Tractrix 200 i området 500-4000 Hz:

    image.jpg
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Jeg tror en faktor til at vi ser større utbredelse av klasse D forsterkere er tilgjengelighet og i neste runde pris. Transistorprodusentene lager stadig bedre mosfet-transistorer som både er raskere og som har mindre tap, og det gjør dem bedre egnet til audiobruk. Samtidig som andre applikasjoner, som f.eks. motorstyring og powerelektronikk også har hatt en jevn overgang til mosfet-teknologi, gjør at færre og færre chip-fabrikker produserer high-power BJT (som er typen som sitter i "analoge" audioforsterkere). Dette presser kostprisene opp, mens prisene på mosfet stort sett faller.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har testet MBL sine D forsterkere?
    MBL Corona C15 bruker Hypex UcD moduler. De sier selvsagt at de er spesial designet osv., men det ville jeg ha tatt med en klype salt. De beste UcD modulene med spenningsregulatorer låter veldig bra, men har ikke fult så lite egenlyd som Ncore.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    9 av 10 filmstjerner bruker klasse D ... har jeg hørt. Eller mulig det var såpe.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ens valg er forvrenging er opp til en selv. Uansett vil ethvert anlegg forvrenge, gjelder bare å finne den formen for forvrenging en selv kan leve med og like. Graden blir isåfall underordnet, derav ingen forvrenging kan og sies å være en form for forvrenging.. Fordi det vil aldri forkomme 100% forvrengsfri gjengivelse av et anlegg/rom som et hele. Flisespikk for for å vise at en kan spikke, men ingen forståelse av hva en kan bruke en kniv til... For å bruke et bilde..
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Gudskjelov for at vi aldri lærer, så kan vi diskutere i uoverskuelig fremtid om de samme tingene.:)

    Har gått over til NCore klasse D selv, mest av praktiske og økonomiske hensyn, men også pga at de lydmessige egenskapene den bidrar med passer oppsettet og rommet jeg har nå. Kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn at denne skulle være "verdens beste" forsterker. Hva skal man ha våte drømmer om da?
    Jeg har hørt mange klasse D forsterkere jeg har vraket, men når jeg tenker meg om har jeg vraket langt flere transistor og rørforsterkere. Likevel er det flere rørforsterkere og transistorforsterkere jeg gjerne skulle hatt plass og råd til å eie. Det er ikke lett å sette ting i bås.

    Tror sukessen til klasse D handler mye om vekt, størrelse og varmeutvikling. Mindre vekt sparer frakt og i proffbransjen mye lettere å rigge.
    Kombinert med DSP og digitale filtre kan man jo enkelt selge høyttalere med alt i ett løsninger med stor fleksibilitet uten at vekten stikker avgårde.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.507
    Antall liker
    3.821
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje mer sant enn du tror, siden mange filmer er mikset med Dynaudio AIR monitorer med klasseD forsterkere;)
    9 av 10 filmstjerner bruker klasse D ... har jeg hørt. Eller mulig det var såpe.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    i stedet for å kopiere alle andre, som kjører på med effekt og oppløsning, uten å ha noe mål om klare klanglige kvaliteter. Jeg tror de fleste som hører en nogenlunne fornuftig klasse D, som for eksempel Gato, vil si at dette er fantastisk, men lang tids lytting vil også vise at det foregår en "demping" av virkelighetens fargespekter, inn i noe som er åpenbart mer pastell, uansett hvilken klangfarge som skal fremstilles. Behagelig, javisst, men er det ekte? Jeg tillater meg å betvile det, men samtidig synes jeg det innehar såpass mange kvaliteter på andre måter, at det er litt vanskelig å kritisere for mye.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Du kan jo prøve noe slikt som dette:
    https://ask.audio/articles/6-tips-f...d-analog-analog-warmth-from-software-plug-ins
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.898
    Antall liker
    11.896
    Torget vurderinger
    2
    i stedet for å kopiere alle andre, som kjører på med effekt og oppløsning, uten å ha noe mål om klare klanglige kvaliteter. Jeg tror de fleste som hører en nogenlunne fornuftig klasse D, som for eksempel Gato, vil si at dette er fantastisk, men lang tids lytting vil også vise at det foregår en "demping" av virkelighetens fargespekter, inn i noe som er åpenbart mer pastell, uansett hvilken klangfarge som skal fremstilles. Behagelig, javisst, men er det ekte? Jeg tillater meg å betvile det, men samtidig synes jeg det innehar såpass mange kvaliteter på andre måter, at det er litt vanskelig å kritisere for mye.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Du kan jo prøve noe slikt som dette:
    https://ask.audio/articles/6-tips-f...d-analog-analog-warmth-from-software-plug-ins
    :) Tror vel det blir en blindvei...

    Men om du opplever at for eksempel lyden fra en Gato DIA 250 låter nærmere virkeligheten enn lyden fra for eksempel en Audio Note Meishu, da mener jeg du har lyttet alt for lite til virkeligheten. Det er faktisk så enkelt som det.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Noen som har testet MBL sine D forsterkere?
    MBL Corona C15 bruker Hypex UcD moduler. De sier selvsagt at de er spesial designet osv., men det ville jeg ha tatt med en klype salt. De beste UcD modulene med spenningsregulatorer låter veldig bra, men har ikke fult så lite egenlyd som Ncore.
    Takker for svaret, jeg tenkte på å kjøpe c21 for å spare plass i stua, prisen på den er faktisk ikke så ille heller.
     
    Sist redigert:

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Hva er det som er så spesielt med Audio Note Meishu?

    Du kommer ikke nermere virkeligheten en en totalt transperant kl.d (eller en annen type forsterkerkonstruksjon for den saks skyld).
    Hva skal en forsterker egentlig gjøre? Det blir faktisk så basic som det...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Totalt transperant klasse D... Hva legges i "totalt"? Og når resten av kjeden uansett vil forvrenger, rommet ha sine særtrekk, hvilken betydning gis da av" totalt " i forsterker?

    Klasse D blir ikke varm, lett å flytte på og koster lite penger. Såklart vil mange tro at det er det beste. Lett å betjene og bygge rundt, det er bra. Men, for meg, finner jeg null eieglede i en liten modul. Vi er heldigvis forskjellige. Og, helt ærlig, finnes vel ikke noen tullinger her som tenker på strømregningen, når de slår på anlegget? ;).
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Best lyd vil alltid være en ekstremt smal nisje. Førebels er det bare en i den nisjen.:cool:
    SIT 1 har 4 ohm i udgangsimpedans, helt alvorligt!, hvis jeg sætte 4 ohm på udgangen af min forstærker så ville den sgu også få meget! "big sound!" og "stor soundstage", men det kan den nu godt få alligevel, den har det bare ikke hele tiden.

    Der er også kondensator i udgangen hvilket vil gøre at udgangsimpedansen stiger jo lavere frekvens der skal gengives, masser af THD er der også ,op mod 1% eller mere, det må godt nok være noget af en sound-maskine sådan en SIT 1 , for hi-fi er det absolut ikke. Her behøves ikke engang en målemafia til at konstaterer dette , det er simpelthen så åbenlyst at alle burde kunne se det.

    Det er interessant i sig selv at nogle vælge den type udstyr. (og også det som gør det så vanskeligt at diskuterer fornuftigt nogen gange)
    Den eneste forklaringen jeg ser, er at det er en kompensering for noget andet udstyrs dårlige egenskaber, effektive højtaleres virkelige lyd måske.

    Det kan jo være helt ok at Kompenserer , prøve at lave synergi det gør vi alle bevist eller ubevist i mere eller mindre grad.
    Forsøge at få det udstyr vi har til at lyde bedst muligt ved at sætte de rigtige apparater eller komponenter ind i vores aktuelle hi-fi kæde.
    For vi skifter jo sjældent hele molevitten ud på en gang.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn