Håkon_Rognlien
Hi-Fi freak
Hvordan Spec har fått til det de har, aner jeg virkelig ikke. Men det er en kjennsgjerning at så å si alle forsterkere jeg faller for, har liten eller ingen global feedback. De låter så å si uten unntak nærmere virkelige instrumenter og stemmer, enn de mer kontrollerende feedback-designene. Men jeg antar det er mulig å få til lignende resultater også med bruk av feedback, men i så fall er det interessant hvorfor så få gjør det.Ncore vil ha lavere forvrengning.Hva kan da være grunnen til att Ncore ikke låter like nøytalt og detaljert som feks Bryston da?
Har du erfart noe annet, så er kan det være flere ting som har spilt inn på opplevelsen din. Kan være mangel på krefter, ikke nivå matchet under test, bias og ingen objektiv blindtest eller at forvrengning fra Bryston rett og slett gir en opplevelse av mer detaljer.
Les gjerne artikkelen til Bruno Putzeys om feedback. Det finnes ingen objektive tester som har påvist at det er hørbart når det gjøres riktig. Man kan selvsagt spekulere i at det kan være det, men ingen ting konkret som pr dags eksisterer.Myter rundt global feedback? Kan du utdype litt?
Mvh
Håkon Rognlien
Og skal man få klasse A med virkelig lavere forvrengning, så vil det kreve bruk av mer feedback.
Uansett kan vil store klasse A forsterkere med mye watt og varmeutvikling bli et ekstremt nisjemarked. Klasse D blir garantert fremtiden. Og klasse D kan fint kombineres med en behagelig forvrenging. Mye tyder på at f.eks Spec har gjort det.
Mvh
Håkon Rognlien