Det kan jeg alltids gjøre, men innrømmer at lysten til å høre det med Audiolense ikke er veldig stor. Jeg har etterhvert lyttet til mange anlegg med Audiolense foruten og eid programmet selv og samme går igjen i alle, gjerne i ulike grader etter hvordan man har brukt det. Best resultat fikk jeg selv med ren frekvenskorreksjon, men det låt i grunnen bedre med annen EQ.Du får ta deg deg en tur Orso...du er jo invitert et par ganger nå. Setter veldig pris på dine innspill!
Mvh
OMF
Hvis hornet er delt ved 1KHz, så ser du ikke hvor langt ned i frekvens det beholder den kontrollerte direktiviteten. Man kommer ikke unna de fysiske lovene. Et horn må være mye større hvis det skal ha CD langt ned i frekvens. Akkurat nøyaktig hvor det mister CD vet jeg ikke, men jeg vil anslå i området 1KHz. Vertikalt høyere i frekvens enn horisontalt.huh, mister direktivitet ved 1000hz, hvor? vertikalt? her er en knøttliten PT delt ved 1khz. 1000hz bølgelengde på ca 13.5"
Vis vedlegget 360616
http://www.audioheritage.org/vbulletin/attachment.php?attachmentid=25677&stc=1&d=1181498111
Når man ønsker å høre høyttalernes egenlyd og rommets påvirkning i moderate doser, så er det nok bedre med EQ, ja....Det kan jeg alltids gjøre, men innrømmer at lysten til å høre det med Audiolense ikke er veldig stor. Jeg har etterhvert lyttet til mange anlegg med Audiolense foruten og eid programmet selv og samme går igjen i alle, gjerne i ulike grader etter hvordan man har brukt det. Best resultat fikk jeg selv med ren frekvenskorreksjon, men det låt i grunnen bedre med annen EQ.
Nå har ikke jeg lyst til å gjøre dette til en krangletråd, men synes det er litt trist med en slik innstillinge fra en bransjeaktør som selger akustikkprodukter, mot et annet romkorreksjonsprogramvare. Greier du å være objektiv når du vurderer anlegg - når du er så skeptisk til en av ingrediensene at du ikke lyst til å ta turen for å høre på et hornoppsett som man skulle tro var av interesse for deg som utvikler en egen produklinje med hornhøyttalere.men innrømmer at lysten til å høre det med Audiolense ikke er veldig stor.
TIMBREHadde det vært så enkelt at vi var enig om hva "timbre" er - så skulle jeg gitt deg et klart svar på om det var noe jeg ønsket eller ikke.
Jeg ønsker meg enda "tørre" mer definert mellomtone og sortere bakgrunn, slik at stemmer og andre lyder trer tydligere frem og også blir enda tydligere avgrenset - og på den måten får mer "kropp". Hvis dette er "timbre" så ja - da vil jeg ha mer!
I gamle dager når jeg var litt rundt og hørte på oppsett - så opplevde jeg hos mange av de som hadde rør og som "fokuserte og pratet" mye om klang/kropp/rørlyd at dette var anlegg som var tydelig voicet og som spilte veldig bra på noen innspillinger, men som manglet (veldig) mye innen oppløsning/presisjon/nøytralitet til å kunne skape ulike illusjoner når man bladde seg fra Kris Kristoffersen via Tom Waits til Bremnes og Solveig Slettahjel. Og hvis det er/var "timbre" så er jeg ikke interessert!
Mvh
OMF
Du mener vel hos Pedal?enig ang Audiolense...har hørt det et annet sted og...ødela mere en det fikset imo
mvh
Leif
Jeg tipper det. Litt usikker på hva Pedal gjorde med lyden etterhvert. Han likte å skru. Jeg var der to ganger. Andre gangen jeg var der hadde han skrudd seg litt bort. Jeg tror han hadde fått råd fra et tidligere forum-medlem. Erik Bye låt som om han var i ferd med å spise opp mikrofonen. Den nærmikkede stemmen der er kilen... Det var fort gjort å rette på det, og jeg vet ikke om jeg har hørt bedre lyd noensinne enn jeg hørte etter at jeg fikk justert det slik jeg vil ha det. Men hva han gjorde etterpå vet jeg ikke. Hadde ikke inntrykk av at Pedal hadde timbre som første pri.Du mener vel hos Pedal?enig ang Audiolense...har hørt det et annet sted og...ødela mere en det fikset imo
mvh
Leif
I så fall tror jeg flertallet har råtne anlegg.Du skal jammen ha et bra råttent anlegg dersom du ikke har "timbre" på stell. Gode hornsystemer briljerer med akkurat den evnen til å skille Clinton fra væten; dvs. å få frem instrumenters egenkarakter.
Riktig sååå ille håper/tror jeg ikke at det er da, at en har problemer med å skille forskjellige instrumenter fra hverandre. Under komplekse forhold med mange instrumenter (les orkester) så kan det nok bli tøft når en drar på litt og det nærmer seg dynamisk kompresjon, og likeledes i bassen grauter det seg fort til i systemer med litt lite kapasitet.I så fall tror jeg flertallet har råtne anlegg.Du skal jammen ha et bra råttent anlegg dersom du ikke har "timbre" på stell. Gode hornsystemer briljerer med akkurat den evnen til å skille Clinton fra væten; dvs. å få frem instrumenters egenkarakter.
Jeg har hørt ett bra hornsystem som målte bra uten korreksjon og låt som det målte. Der var det meget bra timbre til å være et anlegg uten FIR korreksjon. Jeg har sett hvordan LMC sitt anlegg måler også. Antar det er rimelig bra der også. Men jeg har enda til gode å oppleve at det ikke kan bli bedre med FIR.
Det er en haug med kompromissløse hornentusiaster i utlandet som kjører full DSP på anlegget.
Og hva likte du best der daRiktig sååå ille håper/tror jeg ikke at det er da, at en har problemer med å skille forskjellige instrumenter fra hverandre. Under komplekse forhold med mange instrumenter (les orkester) så kan det nok bli tøft når en drar på litt og det nærmer seg dynamisk kompresjon, og likeledes i bassen grauter det seg fort til i systemer med litt lite kapasitet.I så fall tror jeg flertallet har råtne anlegg.Du skal jammen ha et bra råttent anlegg dersom du ikke har "timbre" på stell. Gode hornsystemer briljerer med akkurat den evnen til å skille Clinton fra væten; dvs. å få frem instrumenters egenkarakter.
Jeg har hørt ett bra hornsystem som målte bra uten korreksjon og låt som det målte. Der var det meget bra timbre til å være et anlegg uten FIR korreksjon. Jeg har sett hvordan LMC sitt anlegg måler også. Antar det er rimelig bra der også. Men jeg har enda til gode å oppleve at det ikke kan bli bedre med FIR.
Det er en haug med kompromissløse hornentusiaster i utlandet som kjører full DSP på anlegget.
Jeg har hørt ganske så mange "kompromissløse" DSP baserte (sic) horninstallasjoner i Frankrike, Tyskland, Italia osv. og jeg kan med hånda på hjertet si at kun ett av de låt slik det skal/bør. Men det var rimelig ekstremt også. De andre var i tidlige faser og det er rimelig å anta at potensialet var langt større enn hva som ble presentert. Spesielt interessant var det å høre et anlegg hvor vi lett kunne switche mellom digital deling med romkorreksjon/fire separate stereotrinn og passivt delt med rørpre og power...
Å skille instrumenter fra hver andre er ofte greit men,hovedpoenget med TIMBRE er når de spiller samme toneRiktig sååå ille håper/tror jeg ikke at det er da, at en har problemer med å skille forskjellige instrumenter fra hverandre. Under komplekse forhold med mange instrumenter (les orkester) så kan det nok bli tøft når en drar på litt og det nærmer seg dynamisk kompresjon, og likeledes i bassen grauter det seg fort til i systemer med litt lite kapasitet.I så fall tror jeg flertallet har råtne anlegg.Du skal jammen ha et bra råttent anlegg dersom du ikke har "timbre" på stell. Gode hornsystemer briljerer med akkurat den evnen til å skille Clinton fra væten; dvs. å få frem instrumenters egenkarakter.
Jeg har hørt ett bra hornsystem som målte bra uten korreksjon og låt som det målte. Der var det meget bra timbre til å være et anlegg uten FIR korreksjon. Jeg har sett hvordan LMC sitt anlegg måler også. Antar det er rimelig bra der også. Men jeg har enda til gode å oppleve at det ikke kan bli bedre med FIR.
Det er en haug med kompromissløse hornentusiaster i utlandet som kjører full DSP på anlegget.
Begge deler - det hadde forskjellige kvaliteter, men rommet var ikke spesielt vanskelig, ei heller høyttalerne, og lyttepos. var rundt 3,5 m. fra rimelig direktive høyttalere satt opp for egosweetspot (c) Sluket. Eieren var også rimelig fersk på dette, og har senere gått bort fra DSP.Og hva likte du best der da
Fullt klar over det - men den eksersisen bør ikke være urimelig vanskelig uansett. Verre i bassen - det kreves ganske sterk lut for å skille tre kontrabasser fra hverandre i samspill, med plassering, lydsignatur og TRYKK som også er markant forskjellig fra instrument til instrument. Den egenskapen har jeg kun hørt hos meg selv, med fare for å virke arrogant.Å skille instrumenter fra hver andre er ofte greit men,hovedpoenget med TIMBRE er når de spiller samme toneRiktig sååå ille håper/tror jeg ikke at det er da, at en har problemer med å skille forskjellige instrumenter fra hverandre. Under komplekse forhold med mange instrumenter (les orkester) så kan det nok bli tøft når en drar på litt og det nærmer seg dynamisk kompresjon, og likeledes i bassen grauter det seg fort til i systemer med litt lite kapasitet.I så fall tror jeg flertallet har råtne anlegg.Du skal jammen ha et bra råttent anlegg dersom du ikke har "timbre" på stell. Gode hornsystemer briljerer med akkurat den evnen til å skille Clinton fra væten; dvs. å få frem instrumenters egenkarakter.
Jeg har hørt ett bra hornsystem som målte bra uten korreksjon og låt som det målte. Der var det meget bra timbre til å være et anlegg uten FIR korreksjon. Jeg har sett hvordan LMC sitt anlegg måler også. Antar det er rimelig bra der også. Men jeg har enda til gode å oppleve at det ikke kan bli bedre med FIR.
Det er en haug med kompromissløse hornentusiaster i utlandet som kjører full DSP på anlegget.
"The recognizable characteristic sound "signature" of a musical instrument, by which it is possible to tell an oboe, for example, from a flute when both are sounding the same note."
Da kan det bli litt vanskeligere
Vi må tørre å senke skuldrene litt. Det er tross alt bare stereoanlegg vi snakker om!Jeg tipper det. Litt usikker på hva Pedal gjorde med lyden etterhvert. Han likte å skru. Jeg var der to ganger. Andre gangen jeg var der hadde han skrudd seg litt bort. Jeg tror han hadde fått råd fra et tidligere forum-medlem. Erik Bye låt som om han var i ferd med å spise opp mikrofonen. Den nærmikkede stemmen der er kilen... Det var fort gjort å rette på det, og jeg vet ikke om jeg har hørt bedre lyd noensinne enn jeg hørte etter at jeg fikk justert det slik jeg vil ha det. Men hva han gjorde etterpå vet jeg ikke. Hadde ikke inntrykk av at Pedal hadde timbre som første pri.Du mener vel hos Pedal?enig ang Audiolense...har hørt det et annet sted og...ødela mere en det fikset imo
mvh
Leif
Ja, ble litt temperatur her! Det er sunt å blåse ut litt også!Er det bare jeg som sitter med en følelse av at tanker om teknologi plutselig ble tanker om person?
Uansett, jeg skulle gjerne tatt turen innom igjen OMF, men det er sjelden jeg er på de kanter for tiden. Hadde også vært kult å tatt en kalibreringsrunde igjen.
Jeg tolker ikke dette som arroganse, men fakta. Må innrømme at FAT SLOB'ene brente seg inn i minne som gjør at jeg stadig drømmer om å få realisert noe som ligner på sikt. Må bare bli ferdig med den hektiske perioden med småtrolla i heimen. I mellomtida kan jeg spare opp midler. Den som venter på noe godt.... kan vente.med plassering, lydsignatur og TRYKK som også er markant forskjellig fra instrument til instrument. Den egenskapen har jeg kun hørt hos meg selv, med fare for å virke arrogant.
Timbre handler vel om å ha riktig det samme styrkeforholdet mellom overtoner som på opptaket. Den største "signaturforskjellen" mellom instrumentene høres i tonestart for da er overtonespekteret er størst, men også i stopp høres kan man skille. Mye av dette spekteret befinner seg i så lyse frekvenser og varer så kort at øret ikke rekker å oppfatte disse gjennom direktelyden og trenger refleksjoner for å høre klangfargene godt. Vanligste "feilen" som skjer i små rom at at spekteret rundt 1-3Khz er så dominerende at det maskerer topp og bunn pga små reflekterende flater i forhold til bølgelengde. Min erfaring er at direktelyd må fintunes i forhold til frekvenspekteret til den reflekterte lyden for å oppnå naturlig timbre.Å skille instrumenter fra hver andre er ofte greit men,hovedpoenget med TIMBRE er når de spiller samme toneRiktig sååå ille håper/tror jeg ikke at det er da, at en har problemer med å skille forskjellige instrumenter fra hverandre. Under komplekse forhold med mange instrumenter (les orkester) så kan det nok bli tøft når en drar på litt og det nærmer seg dynamisk kompresjon, og likeledes i bassen grauter det seg fort til i systemer med litt lite kapasitet.I så fall tror jeg flertallet har råtne anlegg.Du skal jammen ha et bra råttent anlegg dersom du ikke har "timbre" på stell. Gode hornsystemer briljerer med akkurat den evnen til å skille Clinton fra væten; dvs. å få frem instrumenters egenkarakter.
Jeg har hørt ett bra hornsystem som målte bra uten korreksjon og låt som det målte. Der var det meget bra timbre til å være et anlegg uten FIR korreksjon. Jeg har sett hvordan LMC sitt anlegg måler også. Antar det er rimelig bra der også. Men jeg har enda til gode å oppleve at det ikke kan bli bedre med FIR.
Det er en haug med kompromissløse hornentusiaster i utlandet som kjører full DSP på anlegget.
"The recognizable characteristic sound "signature" of a musical instrument, by which it is possible to tell an oboe, for example, from a flute when both are sounding the same note."
Da kan det bli litt vanskeligere
Det å skille instrumenter fra hverandre er en ting. Det å få dem gjengitt i all sin prakt over hele registeret er noe helt annet. I mine ører har de fleste anlegg mye å gå på her.Riktig sååå ille håper/tror jeg ikke at det er da, at en har problemer med å skille forskjellige instrumenter fra hverandre. Under komplekse forhold med mange instrumenter (les orkester) så kan det nok bli tøft når en drar på litt og det nærmer seg dynamisk kompresjon, og likeledes i bassen grauter det seg fort til i systemer med litt lite kapasitet.I så fall tror jeg flertallet har råtne anlegg.Du skal jammen ha et bra råttent anlegg dersom du ikke har "timbre" på stell. Gode hornsystemer briljerer med akkurat den evnen til å skille Clinton fra væten; dvs. å få frem instrumenters egenkarakter.
Jeg har hørt ett bra hornsystem som målte bra uten korreksjon og låt som det målte. Der var det meget bra timbre til å være et anlegg uten FIR korreksjon. Jeg har sett hvordan LMC sitt anlegg måler også. Antar det er rimelig bra der også. Men jeg har enda til gode å oppleve at det ikke kan bli bedre med FIR.
Det er en haug med kompromissløse hornentusiaster i utlandet som kjører full DSP på anlegget.
Jeg har hørt ganske så mange "kompromissløse" DSP baserte (sic) horninstallasjoner i Frankrike, Tyskland, Italia osv. og jeg kan med hånda på hjertet si at kun ett av de låt slik det skal/bør. Men det var rimelig ekstremt også. De andre var i tidlige faser og det er rimelig å anta at potensialet var langt større enn hva som ble presentert. Spesielt interessant var det å høre et anlegg hvor vi lett kunne switche mellom digital deling med romkorreksjon/fire separate stereotrinn og passivt delt med rørpre og power...
Jeg er er vel en av de som forfekter at kapasitet er viktig Hadde vært interessant å vite hvor høyt det subjektivt føltes, kildemateriellets dynamiske vidde og frekvensområde, samt metode for måling av lydtrykket.Ellers hadde jeg et besøk til i dag, med dB måler....og på det nivået vi spilte ved forrige besøk - så var det i området 70-80 dB, og med full pupp i dag (Altså 14dB høyere enn det vi spilte på det høyeste torsdag) så greide vi vel å få meteren opp over100dB. Ikke skjønner jeg hva som gjør at folk har behov for å dimmensjonere anlegg for 125dB peak( +110dB steady)
Mvh
OMF