Når utstyret er på G, så er det kun pre-ringing som kan skape problemer.
Du kan se på step responsen av simuleringen. Da bør du helst ha en uglattet simulering oppe. Step-respons gir worst case av pre-ringing. Man må regne med litt ripple før steget, noe av dette vil også være ren målestøy som ikke er der når du lytter til musikk. Men hvis det er bølger av en viss størrelse i forkant, så kan det være hørbart. Musikk du skal bruke for å høre etter det, er musikk der stillhet etterfølges av kraftige anslag.
På en rimelig vellykket korreksjon med mye TTD så vil det kanskje være hørbart noen ytterst få steder på noen ytterst få plater. Og da kommer det faktisk også litt an på hva slags musikksmak du har.
Jeg har bare hørt det på starten av åpningssporet på "Hell Freezes Over" hos meg. I tillegg har jeg hørt det over hodetelefoner - på syntetisk musikk, når jeg har flettet musikken med målinger og korreksjon fra et par kunder. Da var det sånn at to lyder på to ulike spor kunne låte "prinsipielt likt", mens en av dem ga hørbar pre-ringing og den andre ikke.
Noen opplever det som et anslag i revers. Man får litt etterklang før anslaget. Det er en veldig distinkt sak, og ikke noe man hører litt av hele tiden. Det kan fort være sånn at den korreksjonen som låter best på 99,x% av musikken har hørbar pre-ringing på et eller to steder på de siste promillene av det du liker å høre på. Og da er det nok dessverre slik, at om du eliminerer det der også, så reduseres utbyttet av tidskorreksjonen på det aller meste av musikken. Så det gjelder å finne den gylne middelvei, akseptere at intet tre vokser inn i himmelen og eventuelt ha en spesialkorreksjon som man trekker fram de få gangene favoritten gir hørbar pre-ringing.
Hvis du hører noe av sorten: Du kan se på group delay på den glattede målingen. Der hvor du har en samtidig group delay peak og en dipp i den glattede frekvensresponsen - det er sånne steder pre-ringing eventuelt oppstår. Så kan du eventuelt justere ttd viduet slik at disse group - delay peakene enten blir vesentlig redusert eller blir helt borte / speilvendt. Lager du kort nok vindu, så blir de gjerne speilvendt. Da har du eliminert de problematiske refleksjonene fra tidskorreksjonen. Du vil fortsatt ha en god tidskorreksjon av den tidlige delen av step-responsen.
Noen ganger har man truffet ekstra uheldig med vinduslengden, og da kan faktisk et lengre TTD vindu gjøre at en slik GD-peak reduseres.
Jeg har ikke forsøkt å akustikbehandle dette, men det kan godt hende det kan tas med absorbenter. Ofte dreier det seg kun om en eller to problemfrekvenser i bassen og mellombassen.