OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.028
    Antall liker
    13.569
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    enig ang Audiolense...har hørt det et annet sted og...ødela mere en det fikset imo
    mvh
    Leif
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.134
    Antall liker
    9.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hadde det vært så enkelt at vi var enig om hva "timbre" er - så skulle jeg gitt deg et klart svar på om det var noe jeg ønsket eller ikke.

    Jeg ønsker meg enda "tørre" mer definert mellomtone og sortere bakgrunn, slik at stemmer og andre lyder trer tydligere frem og også blir enda tydligere avgrenset - og på den måten får mer "kropp". Hvis dette er "timbre" så ja - da vil jeg ha mer!

    I gamle dager når jeg var litt rundt og hørte på oppsett - så opplevde jeg hos mange av de som hadde rør og som "fokuserte og pratet" mye om klang/kropp/rørlyd at dette var anlegg som var tydelig voicet og som spilte veldig bra på noen innspillinger, men som manglet (veldig) mye innen oppløsning/presisjon/nøytralitet til å kunne skape ulike illusjoner når man bladde seg fra Kris Kristoffersen via Tom Waits til Bremnes og Solveig Slettahjel. Og hvis det er/var "timbre" så er jeg ikke interessert!


    Mine kilder rapporterer at 2384 med D2 har 100% konstant spredning opp til 14-15kHz, mens FLH har horisontal spredningskontroll ned til ca 400Hz, og vertikal til ca 250 Hz.

    Du får ta deg deg en tur Orso...du er jo invitert et par ganger nå. Setter veldig pris på dine innspill!

    Mvh
    OMF
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.048
    Antall liker
    4.489
    Bedre timber, kanskje....

    Timber handler jo om å gjengi stemmer og instrumenter med en nøytral frekvensrespons slik at de får den samme timber (he-he) som på opptaket.

    Jeg tror ikke det du hører / savner har så mye med spredning og rombidrag å gjøre. Du burde forsøke å justere litt på target. Hvis du flytter toppen av targeten mot høyre vil du få kjappere bass. Hvis du løfter mellomtonen så vil denne stå tydeligere fram. Hvis det er mye vibrasjoner i kabinetter og horn, eller hvis mellomtonen komprimerer, så vil dette gå utover de kvalitetene du etterlyser.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    yoshi_78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    132
    Antall liker
    120
    Torget vurderinger
    3
    Hei OMF, spennende å følge tråden din med en ny vending på høyttalerfronten. Jeg holder som du kanskje vet på i noenlunde samme gate som deg, med Audiolense og horn viktige deler av systemet. Tidligere har jeg vært ganske fornøyd med resultatet, spesielt i bassen. Men jeg har ant et slags "slør" øverst i frekvensbåndet. Jeg har brukt head-fi oppsettet mitt som referanse, hvor oppløsningen har vært merkbart bedre (det meste er likt hovedanlegget med unntak av at jeg lytter til hodetelefoner koblet på utgangen av en av effektforsterkerne, og en annen EQ løsning i JRiver i stedet for JRivers Convolution med FIR filtrene fra Audiolense)
    Dette "sløret" har jo en del andre pekt på i sine opplevelser av anlegg med korreksjon. Jeg tror det er så enkelt som at dette skyldes "overkorrigering" som følge av valgene som brukeren har tatt i Audiolense. Min foreløpige erfaring er at jo mindre korrigering, jo bedre oppløsning oppover. Jeg har jobbet en del med andre targetfunksjoner, og brukt minimum fase target i stedet for linær fase. Det var også interessant å høre hvordan resultet ble ved bruk av "partial correction" (i mitt tilfelle satt jeg grensefrekvensen på 250 Hz) og kun benytte target som EQ over grensefrekvensen. Simulert resultat i Audiolense blir mer "berg-og-dalbane" enn man oppnår med default korreksjonsprosedyre og linær fase target, men jeg opplever det lydmessige resultatet mye mer likt referansen (head-fi riggen). Jeg opplever en merkbar forbedring i øvre halvdel av registeret, på bekostning av noe redusert kontroll i bassområdet. Det kunne derfor vært spennende å se noen skjermdumper fra target designer, og hvilken korreksjonsprosedyre du benytter i oppsettet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du får ta deg deg en tur Orso...du er jo invitert et par ganger nå. Setter veldig pris på dine innspill!

    Mvh
    OMF
    Det kan jeg alltids gjøre, men innrømmer at lysten til å høre det med Audiolense ikke er veldig stor. Jeg har etterhvert lyttet til mange anlegg med Audiolense foruten og eid programmet selv og samme går igjen i alle, gjerne i ulike grader etter hvordan man har brukt det. Best resultat fikk jeg selv med ren frekvenskorreksjon, men det låt i grunnen bedre med annen EQ.

    Jeg tror også LX521 oppsettet som jeg så vidt hørte hos deg låt veldig forskjellig enn hva de høyttalerne egentlig kan prestere. I mine ører låt det gamle oppsettet med Overkill og DEQX langt mer etter min smak. Veldig homogent, fantastisk vokalgjengivelse, mer kapasitet i bassen og et anlegg hvor man fikk lyst til å lytte mer og mer. Det var ikke foruten svakheter, men spilte slik at man glemte anlegg og lyttet til musikk.

    Uansett betyr det lite og ingenting hva jeg måtte mene! Her er det beste om du kan få sammenlignet direkte selv og se da hva du erfarer.

    Om f.eks Snickers eller grelv kunne satt opp noe hadde det vært spennende. Mine erfaringer med å jobbe med aktivt delefilter i ukjente oppsett er pr dags såpass begrenset at jeg neppe vil klare å justere noe som virkelig fungerer godt i løpet av noen timer. Det er den delen som virkelig er vanskelig med høyttalerbygging.

    huh, mister direktivitet ved 1000hz, hvor? vertikalt? her er en knøttliten PT delt ved 1khz. 1000hz bølgelengde på ca 13.5"
    Vis vedlegget 360616

    http://www.audioheritage.org/vbulletin/attachment.php?attachmentid=25677&stc=1&d=1181498111
    Hvis hornet er delt ved 1KHz, så ser du ikke hvor langt ned i frekvens det beholder den kontrollerte direktiviteten. Man kommer ikke unna de fysiske lovene. Et horn må være mye større hvis det skal ha CD langt ned i frekvens. Akkurat nøyaktig hvor det mister CD vet jeg ikke, men jeg vil anslå i området 1KHz. Vertikalt høyere i frekvens enn horisontalt.

    En større versjon av et slikt horn med delefrekvens ved 600-800 Hz hadde gitt et stort løft IMO. Da måtte man selvsagt hatt en annen driver også.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.134
    Antall liker
    9.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja - så ble det litt liv i tråden også!
    Og de 5 utenom meg som har hørt oppsettet er ikke blant de som diksuterer! Klassisk HFS! :cool:

    Jeg skal utvilsomt snu alle steiner - også den det står Audiolense på, men før det så skal jeg bli kjent med oppsettet og ikke minst lukke disse tingene jeg har nevnt før som utvilsomt vil gjøre ting til det bedre!

    Mvh
    OMF
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.048
    Antall liker
    4.489
    Det kan jeg alltids gjøre, men innrømmer at lysten til å høre det med Audiolense ikke er veldig stor. Jeg har etterhvert lyttet til mange anlegg med Audiolense foruten og eid programmet selv og samme går igjen i alle, gjerne i ulike grader etter hvordan man har brukt det. Best resultat fikk jeg selv med ren frekvenskorreksjon, men det låt i grunnen bedre med annen EQ.
    Når man ønsker å høre høyttalernes egenlyd og rommets påvirkning i moderate doser, så er det nok bedre med EQ, ja....
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.134
    Antall liker
    9.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    men innrømmer at lysten til å høre det med Audiolense ikke er veldig stor.
    Nå har ikke jeg lyst til å gjøre dette til en krangletråd, men synes det er litt trist med en slik innstillinge fra en bransjeaktør som selger akustikkprodukter, mot et annet romkorreksjonsprogramvare. Greier du å være objektiv når du vurderer anlegg - når du er så skeptisk til en av ingrediensene at du ikke lyst til å ta turen for å høre på et hornoppsett som man skulle tro var av interesse for deg som utvikler en egen produklinje med hornhøyttalere.

    Det er fristende å sammenligne denne holdningen med hva enkelte andre har mot switchede forsterkere...

    Nok om det....jeg håper vel kanskje at det kommer et lytteinntrykk til om ikke så alt for lenge! Det er jo ikke sikkert at dette låter slik alle tror....så vidt meg bekjent så er den ingen andre som har bakt kake med de ingrediense jeg har brukt!

    Du er fortsatt velkommen Orso! :cool:

    Mvh
    OMF
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det er en ærlig tilbakemelding framfor at man pakker noe inn. Hadde jeg ikke hørt Audiolense eller hatt erfaring med det, så hadde vært fordomsfullt. Når jeg både har eid programmet, hørt det i en rekke ulike anlegg og jeg vet at å korrigere det som ikke er minimums fase (rommet og høyttalere) er mildt sagt omdiskutert så kan jeg ikke se at det handler om en dårlig holdning til annen bransjeaktør.

    Som nevnt, så har jeg alltid opplevd den samme signaturen gå igjen. For meg blir dette såpass stort fotavtrykk på lyden at det dominerer veldig sterkt og på en måte som gjør at jeg ikke får helt følelsen av å få noe inntrykk av høyttalerne lenger. Da blir det også veldig vanskelig å si noe konstruktivt tilbake. I grunnen burde jeg ha vært mye ærligere med deg vedrørende dette da jeg besøkte deg sist.

    Man finner så og ingen småroms akustikere som tror at korrigering av det som ikke er minimum fase er uproblematisk. Det har ikke noe med et spesifikt program eller en bransjeaktør å gjøre, det har med hva man mener fungerer og ikke fungerer. Opplever akkurat det samme med annen tilsvarende type korreksjon.

    Uansett så er jeg neppe den rette personer til å kommer med tilbakemeldinger. Virker som vi har svært forskjellige erfaringer. Våre opplevelser vedrørende dine gamle anlegg vs de nyere med Audiolense er nesten det stikk motsatte. Sånt sett er det kanskje ikke noe poeng at jeg deler verken lytteinntrykk, deler akustiske råd eller andre meninger. Her er du sikkert mye bedre tjent med egne erfaringer, tilbakemeldinger og eventuelle råd fra andre.

    Ønsker deg lykke til og beklager hvis det fremsto som negativt.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Rett og slett hovent og arrogant orso, skjerpings. Audiolense kan funke meget tilfredsstillende hvis en vet hva en holder på med.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.149
    Antall liker
    108.991
    Torget vurderinger
    23
    Melder meg på som en av synserne!! Jeg synes du har utvist guts i bøtter og spann, selv garvede hornfolk med kjeften på skaft ville tenkt seg om og svelget både en og to ganger før de dro i land en såpass grovt tiløkset rigg!

    Jeg synes utgangspunktet ditt (nytt stort rom, ny rigg, vilje og erfaring fra aktive systemer tidlig, uredd for DIY og custom made) er det beste for virkelig bra lyd

    Jeg synes det er viktig å aldri miste av syne egne preferanser enten det gjelder lyd, konsept, design eller andre momenter

    Jeg synes det er fint at du er tilbake, tøffere enn noensinne - etter lang tørke med en sikkert frustrerende og lang byggeperiode
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.134
    Antall liker
    9.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel Orso....valget er ditt, jeg vil gjerne at du bidrar med tips og kunnskap.

    Men jeg er litt overrasket, måtte faktisk bla tilbake å se på alle innleggene dine etter at jeg presenterte anlegget - og med et hornoppsett, med Hypex Ncore forsterkere, aktivt deling og i et dedikert lytterom på 50 kvadrat...så har du ikke sagt noe positivt om lyden elelr at dette er et bra utgangspunkt...du har faktisk sagt at lysten til å høre det ikke er veldig stor...og da oppfattes du nok litt negativ!

    Og - det vet du sikkert...Audiolense har veldig mye funksjonalitet...fra å kun gjøre XO - til å skru på litt og litt mer korreksjon - og hvor mye mer korreksjon du skal gjøre kan justeres både i frekvensdomenet og i tidsdomenet....Dette er et meget kraftig verktøy, og avhenger veldig av kokken som kokkelerer. Jeg hadde utrolig god lyd når Snickers justerte mitt gamle Overkill opsett (som kostet 5 ganger så mye som det jeg har nå), og hadde nok bedre lyd da enn med Audiolense i samme oppsett, men det har neppe noe med programvaren å gjøre...det skyldes nok først og fremst at Snickers har en unik kompetanse på å justere lyd.

    Jeg slenger ut labben for fortsatt samarbeid!

    Mvh
    OMF
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.002
    Torget vurderinger
    2
    Hadde det vært så enkelt at vi var enig om hva "timbre" er - så skulle jeg gitt deg et klart svar på om det var noe jeg ønsket eller ikke.

    Jeg ønsker meg enda "tørre" mer definert mellomtone og sortere bakgrunn, slik at stemmer og andre lyder trer tydligere frem og også blir enda tydligere avgrenset - og på den måten får mer "kropp". Hvis dette er "timbre" så ja - da vil jeg ha mer!

    I gamle dager når jeg var litt rundt og hørte på oppsett - så opplevde jeg hos mange av de som hadde rør og som "fokuserte og pratet" mye om klang/kropp/rørlyd at dette var anlegg som var tydelig voicet og som spilte veldig bra på noen innspillinger, men som manglet (veldig) mye innen oppløsning/presisjon/nøytralitet til å kunne skape ulike illusjoner når man bladde seg fra Kris Kristoffersen via Tom Waits til Bremnes og Solveig Slettahjel. Og hvis det er/var "timbre" så er jeg ikke interessert!



    Mvh
    OMF
    TIMBRE

    The recognizable characteristic sound "signature" of a musical instrument, by which it is possible to tell an oboe, for example, from a flute when both are sounding the same note.
    Read more at Sounds Like? An Audio Glossary Glossary: T-U | Stereophile.com
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.149
    Antall liker
    108.991
    Torget vurderinger
    23
    Du skal jammen ha et bra råttent anlegg dersom du ikke har "timbre" på stell. Gode hornsystemer briljerer med akkurat den evnen til å skille Clinton fra væten; dvs. å få frem instrumenters egenkarakter.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.048
    Antall liker
    4.489
    enig ang Audiolense...har hørt det et annet sted og...ødela mere en det fikset imo
    mvh
    Leif
    Du mener vel hos Pedal?
    Jeg tipper det. Litt usikker på hva Pedal gjorde med lyden etterhvert. Han likte å skru. Jeg var der to ganger. Andre gangen jeg var der hadde han skrudd seg litt bort. Jeg tror han hadde fått råd fra et tidligere forum-medlem. Erik Bye låt som om han var i ferd med å spise opp mikrofonen. Den nærmikkede stemmen der er kilen... Det var fort gjort å rette på det, og jeg vet ikke om jeg har hørt bedre lyd noensinne enn jeg hørte etter at jeg fikk justert det slik jeg vil ha det. Men hva han gjorde etterpå vet jeg ikke. Hadde ikke inntrykk av at Pedal hadde timbre som første pri.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Angående Audiolense så er jeg litt lei av av at du kritiserer med samme gamle overflatiske argumenter hver gang du har mulighet uten å ville gå i kjernen i problemene Orso. For meg er det det samme, men tror kritikken hindrer mange å komme over terskelen til å prøve det ut. Argumentet om at man ikke kan korrigere det som ikke er minimumsfase blir litt for enkel. Hovedutfordringen for de som lager disse korreksjonsalgoritmene er nettopp hva man kan korrigere og ikke. Å tro at disse ikke vet utfordringene med å korrigere dipper er litt naivt. Hvorfor skal småromsakustikere ha mer kontroll på dette enn de som utvikler DSP?
    Å kalle et produkt romkorreksjon er jo som å be om bråk fra akustikkbransjen og hadde de kalt det høyttalerkorreksjon så hadde det sikkert blitt galt det også. I praksis så beveger disse produktene seg mellom romkorreksjon og høyttalerkorreksjon uten å egentlig gjøre annet enn fase og frekvenskorreksjon i lytteposisjon.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.048
    Antall liker
    4.489
    Du skal jammen ha et bra råttent anlegg dersom du ikke har "timbre" på stell. Gode hornsystemer briljerer med akkurat den evnen til å skille Clinton fra væten; dvs. å få frem instrumenters egenkarakter.
    I så fall tror jeg flertallet har råtne anlegg.

    Jeg har hørt ett bra hornsystem som målte bra uten korreksjon og låt som det målte. Der var det meget bra timbre til å være et anlegg uten FIR korreksjon. Jeg har sett hvordan LMC sitt anlegg måler også. Antar det er rimelig bra der også. Men jeg har enda til gode å oppleve at det ikke kan bli bedre med FIR.

    Det er en haug med kompromissløse hornentusiaster i utlandet som kjører full DSP på anlegget.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.595
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått lytte til et oppsett sammensatt litt annerledes enn mye annet og noen vil sikkert synes blandingen er som å banne i kirken…….8)

    Jeg er rimelig avslappet på valg av metode for å trylle frem lyden man ønsker, alle veier fører som kjent til Rom :p

    Jeg har ikke opplevd romkorreksjons som en akseptabel snarvei tidligere, men lyden hos OMF gir muligens håp for de som er kuet på hjemmebane og har kapasitet i anlegget og et rom av en viss størrelse.

    Etter en noe forsiktig halvtime:) der eieren presentert et sortert utvalg av låter fikk jeg kloa i fjernkontrollen, volumet ble rattet og jeg kjørte noen låter jeg kjenner relativt godt og har lyttet til på en anselig mengde anlegg.

    Så hvordan låter det? I mine ører er det ganske homogent tonalt og litt lett i bunn, det hjalp selvsagt med litt mer volum, men jeg ville nok plusset på 5-8dB fra xxxhz og ned for å få litt mer live trøkk.

    For å være et så livlig rom var det befriende fritt for resonanser og boom og bassen opplevdes både som kontant og detaljert men med et litt svakt område rundt stortrommen.

    Vokalen var meget bra tonalt men hadde en tendens til å bli litt widescreen, litt slik som det er rett før det blir hull i midten.

    Av de typiske hifi parametere så var det både pin-point og en viss formidling av rom og det er ikke ofte man opplever på horn.

    Jeg må faktisk hjem å finlytte på en sang for å finne ut om romkorrigeringen henter frem informasjon som jeg ikke har lagt merke til tidligere.

    Jeg kommer gjerne tilbake ved en senere anledning ……
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.149
    Antall liker
    108.991
    Torget vurderinger
    23
    Du skal jammen ha et bra råttent anlegg dersom du ikke har "timbre" på stell. Gode hornsystemer briljerer med akkurat den evnen til å skille Clinton fra væten; dvs. å få frem instrumenters egenkarakter.
    I så fall tror jeg flertallet har råtne anlegg.

    Jeg har hørt ett bra hornsystem som målte bra uten korreksjon og låt som det målte. Der var det meget bra timbre til å være et anlegg uten FIR korreksjon. Jeg har sett hvordan LMC sitt anlegg måler også. Antar det er rimelig bra der også. Men jeg har enda til gode å oppleve at det ikke kan bli bedre med FIR.

    Det er en haug med kompromissløse hornentusiaster i utlandet som kjører full DSP på anlegget.
    Riktig sååå ille håper/tror jeg ikke at det er da, at en har problemer med å skille forskjellige instrumenter fra hverandre. Under komplekse forhold med mange instrumenter (les orkester) så kan det nok bli tøft når en drar på litt og det nærmer seg dynamisk kompresjon, og likeledes i bassen grauter det seg fort til i systemer med litt lite kapasitet.

    Jeg har hørt ganske så mange "kompromissløse" DSP baserte (sic) horninstallasjoner i Frankrike, Tyskland, Italia osv. og jeg kan med hånda på hjertet si at kun ett av de låt slik det skal/bør. Men det var rimelig ekstremt også. De andre var i tidlige faser og det er rimelig å anta at potensialet var langt større enn hva som ble presentert. Spesielt interessant var det å høre et anlegg hvor vi lett kunne switche mellom digital deling med romkorreksjon/fire separate stereotrinn og passivt delt med rørpre og power...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.418
    Antall liker
    16.674
    Sted
    Østfold
    Er det bare jeg som sitter med en følelse av at tanker om teknologi plutselig ble tanker om person?

    Uansett, jeg skulle gjerne tatt turen innom igjen OMF, men det er sjelden jeg er på de kanter for tiden. Hadde også vært kult å tatt en kalibreringsrunde igjen.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Du skal jammen ha et bra råttent anlegg dersom du ikke har "timbre" på stell. Gode hornsystemer briljerer med akkurat den evnen til å skille Clinton fra væten; dvs. å få frem instrumenters egenkarakter.
    I så fall tror jeg flertallet har råtne anlegg.

    Jeg har hørt ett bra hornsystem som målte bra uten korreksjon og låt som det målte. Der var det meget bra timbre til å være et anlegg uten FIR korreksjon. Jeg har sett hvordan LMC sitt anlegg måler også. Antar det er rimelig bra der også. Men jeg har enda til gode å oppleve at det ikke kan bli bedre med FIR.

    Det er en haug med kompromissløse hornentusiaster i utlandet som kjører full DSP på anlegget.
    Riktig sååå ille håper/tror jeg ikke at det er da, at en har problemer med å skille forskjellige instrumenter fra hverandre. Under komplekse forhold med mange instrumenter (les orkester) så kan det nok bli tøft når en drar på litt og det nærmer seg dynamisk kompresjon, og likeledes i bassen grauter det seg fort til i systemer med litt lite kapasitet.

    Jeg har hørt ganske så mange "kompromissløse" DSP baserte (sic) horninstallasjoner i Frankrike, Tyskland, Italia osv. og jeg kan med hånda på hjertet si at kun ett av de låt slik det skal/bør. Men det var rimelig ekstremt også. De andre var i tidlige faser og det er rimelig å anta at potensialet var langt større enn hva som ble presentert. Spesielt interessant var det å høre et anlegg hvor vi lett kunne switche mellom digital deling med romkorreksjon/fire separate stereotrinn og passivt delt med rørpre og power...
    Og hva likte du best der da
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.002
    Torget vurderinger
    2
    Du skal jammen ha et bra råttent anlegg dersom du ikke har "timbre" på stell. Gode hornsystemer briljerer med akkurat den evnen til å skille Clinton fra væten; dvs. å få frem instrumenters egenkarakter.
    I så fall tror jeg flertallet har råtne anlegg.

    Jeg har hørt ett bra hornsystem som målte bra uten korreksjon og låt som det målte. Der var det meget bra timbre til å være et anlegg uten FIR korreksjon. Jeg har sett hvordan LMC sitt anlegg måler også. Antar det er rimelig bra der også. Men jeg har enda til gode å oppleve at det ikke kan bli bedre med FIR.

    Det er en haug med kompromissløse hornentusiaster i utlandet som kjører full DSP på anlegget.
    Riktig sååå ille håper/tror jeg ikke at det er da, at en har problemer med å skille forskjellige instrumenter fra hverandre. Under komplekse forhold med mange instrumenter (les orkester) så kan det nok bli tøft når en drar på litt og det nærmer seg dynamisk kompresjon, og likeledes i bassen grauter det seg fort til i systemer med litt lite kapasitet.
    Å skille instrumenter fra hver andre er ofte greit men,hovedpoenget med TIMBRE er når de spiller samme tone

    "The recognizable characteristic sound "signature" of a musical instrument, by which it is possible to tell an oboe, for example, from a flute when both are sounding the same note."

    Da kan det bli litt vanskeligere


     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.149
    Antall liker
    108.991
    Torget vurderinger
    23
    Og hva likte du best der da
    Begge deler - det hadde forskjellige kvaliteter, men rommet var ikke spesielt vanskelig, ei heller høyttalerne, og lyttepos. var rundt 3,5 m. fra rimelig direktive høyttalere satt opp for egosweetspot (c) Sluket. Eieren var også rimelig fersk på dette, og har senere gått bort fra DSP.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.149
    Antall liker
    108.991
    Torget vurderinger
    23
    Du skal jammen ha et bra råttent anlegg dersom du ikke har "timbre" på stell. Gode hornsystemer briljerer med akkurat den evnen til å skille Clinton fra væten; dvs. å få frem instrumenters egenkarakter.
    I så fall tror jeg flertallet har råtne anlegg.

    Jeg har hørt ett bra hornsystem som målte bra uten korreksjon og låt som det målte. Der var det meget bra timbre til å være et anlegg uten FIR korreksjon. Jeg har sett hvordan LMC sitt anlegg måler også. Antar det er rimelig bra der også. Men jeg har enda til gode å oppleve at det ikke kan bli bedre med FIR.

    Det er en haug med kompromissløse hornentusiaster i utlandet som kjører full DSP på anlegget.
    Riktig sååå ille håper/tror jeg ikke at det er da, at en har problemer med å skille forskjellige instrumenter fra hverandre. Under komplekse forhold med mange instrumenter (les orkester) så kan det nok bli tøft når en drar på litt og det nærmer seg dynamisk kompresjon, og likeledes i bassen grauter det seg fort til i systemer med litt lite kapasitet.
    Å skille instrumenter fra hver andre er ofte greit men,hovedpoenget med TIMBRE er når de spiller samme tone

    "The recognizable characteristic sound "signature" of a musical instrument, by which it is possible to tell an oboe, for example, from a flute when both are sounding the same note."

    Da kan det bli litt vanskeligere


    Fullt klar over det - men den eksersisen bør ikke være urimelig vanskelig uansett. Verre i bassen - det kreves ganske sterk lut for å skille tre kontrabasser fra hverandre i samspill, med plassering, lydsignatur og TRYKK som også er markant forskjellig fra instrument til instrument. Den egenskapen har jeg kun hørt hos meg selv, med fare for å virke arrogant.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.134
    Antall liker
    9.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    enig ang Audiolense...har hørt det et annet sted og...ødela mere en det fikset imo
    mvh
    Leif
    Du mener vel hos Pedal?
    Jeg tipper det. Litt usikker på hva Pedal gjorde med lyden etterhvert. Han likte å skru. Jeg var der to ganger. Andre gangen jeg var der hadde han skrudd seg litt bort. Jeg tror han hadde fått råd fra et tidligere forum-medlem. Erik Bye låt som om han var i ferd med å spise opp mikrofonen. Den nærmikkede stemmen der er kilen... Det var fort gjort å rette på det, og jeg vet ikke om jeg har hørt bedre lyd noensinne enn jeg hørte etter at jeg fikk justert det slik jeg vil ha det. Men hva han gjorde etterpå vet jeg ikke. Hadde ikke inntrykk av at Pedal hadde timbre som første pri.
    Vi må tørre å senke skuldrene litt. Det er tross alt bare stereoanlegg vi snakker om!

    Petter åpnet velvillig dørene for meg som ung jypling, og dett er jo 10 år siden, så jeg husker ikke skiten av hvordan dette spilte, men jeg husker jeg var overrasket over lyden. Ikke fordi det det spilte dårlig, men fordi det spilte så anerledes enn jeg hadde sett for meg. Jeg satt med hodet til veggen med disse enorme sølene foran meg....og alt spilte så stort at jeg ikke helt fikk grep på noe. Så skrudde sikkert Petter opp volumet 20dB og dro noe livemusikk (Jøkleba eller noe i den duren) og for å bruke klisjen om å være der - så har jeg vel aldi hørt mer "live-aktiv" lyd....Skjønner veldig godt at Petter koser seg med det. Men det er ikke det jeg er på jakt etter....

    Og jeg har egentlig aldri hatt inntrykk av at jeg spiller spesiellt lavt ....men Roald spiller ca 10dB høyere enn mitt vanlige lyttenivå, og når jeg ser at folk dimmensjonerer anleggene sine til å spille 20-30dB høyere enn det jeg spiller når jeg drar på - så sier det bare litt om mangfoldet!

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.134
    Antall liker
    9.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er det bare jeg som sitter med en følelse av at tanker om teknologi plutselig ble tanker om person?

    Uansett, jeg skulle gjerne tatt turen innom igjen OMF, men det er sjelden jeg er på de kanter for tiden. Hadde også vært kult å tatt en kalibreringsrunde igjen.
    Ja, ble litt temperatur her! Det er sunt å blåse ut litt også!:rolleyes:

    Du er hjertelig velkommen Snickers - jeg har veldig tillitt til din kunnskap og ører for å få frem beste kompromiss mellom teknisk best og subjektivt best! Signaturen din sier jo litt om hvorfor kokken alltid blir viktigst! Og forløpig sliter jeg med kokt egg og spaghetti!

    mvh
    OMF
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.376
    Antall liker
    13.776
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    med plassering, lydsignatur og TRYKK som også er markant forskjellig fra instrument til instrument. Den egenskapen har jeg kun hørt hos meg selv, med fare for å virke arrogant.
    Jeg tolker ikke dette som arroganse, men fakta. Må innrømme at FAT SLOB'ene brente seg inn i minne som gjør at jeg stadig drømmer om å få realisert noe som ligner på sikt. Må bare bli ferdig med den hektiske perioden med småtrolla i heimen. I mellomtida kan jeg spare opp midler. Den som venter på noe godt.... kan vente.:p
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.134
    Antall liker
    9.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takk også til Roald for gode tilbakemeldinger!

    Dagens kurve faller vel 6-8dB fra 20 til 20k. Så jeg skal prøve litt forskjellige kurver....også en mer basstung variant!

    Håper du kommer inn innom når jeg har tatt et steg eller to videre!

    Mvh
    OMF
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Du skal jammen ha et bra råttent anlegg dersom du ikke har "timbre" på stell. Gode hornsystemer briljerer med akkurat den evnen til å skille Clinton fra væten; dvs. å få frem instrumenters egenkarakter.
    I så fall tror jeg flertallet har råtne anlegg.

    Jeg har hørt ett bra hornsystem som målte bra uten korreksjon og låt som det målte. Der var det meget bra timbre til å være et anlegg uten FIR korreksjon. Jeg har sett hvordan LMC sitt anlegg måler også. Antar det er rimelig bra der også. Men jeg har enda til gode å oppleve at det ikke kan bli bedre med FIR.

    Det er en haug med kompromissløse hornentusiaster i utlandet som kjører full DSP på anlegget.
    Riktig sååå ille håper/tror jeg ikke at det er da, at en har problemer med å skille forskjellige instrumenter fra hverandre. Under komplekse forhold med mange instrumenter (les orkester) så kan det nok bli tøft når en drar på litt og det nærmer seg dynamisk kompresjon, og likeledes i bassen grauter det seg fort til i systemer med litt lite kapasitet.
    Å skille instrumenter fra hver andre er ofte greit men,hovedpoenget med TIMBRE er når de spiller samme tone

    "The recognizable characteristic sound "signature" of a musical instrument, by which it is possible to tell an oboe, for example, from a flute when both are sounding the same note."

    Da kan det bli litt vanskeligere


    Timbre handler vel om å ha riktig det samme styrkeforholdet mellom overtoner som på opptaket. Den største "signaturforskjellen" mellom instrumentene høres i tonestart for da er overtonespekteret er størst, men også i stopp høres kan man skille. Mye av dette spekteret befinner seg i så lyse frekvenser og varer så kort at øret ikke rekker å oppfatte disse gjennom direktelyden og trenger refleksjoner for å høre klangfargene godt. Vanligste "feilen" som skjer i små rom at at spekteret rundt 1-3Khz er så dominerende at det maskerer topp og bunn pga små reflekterende flater i forhold til bølgelengde. Min erfaring er at direktelyd må fintunes i forhold til frekvenspekteret til den reflekterte lyden for å oppnå naturlig timbre. :)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.048
    Antall liker
    4.489
    Du skal jammen ha et bra råttent anlegg dersom du ikke har "timbre" på stell. Gode hornsystemer briljerer med akkurat den evnen til å skille Clinton fra væten; dvs. å få frem instrumenters egenkarakter.
    I så fall tror jeg flertallet har råtne anlegg.

    Jeg har hørt ett bra hornsystem som målte bra uten korreksjon og låt som det målte. Der var det meget bra timbre til å være et anlegg uten FIR korreksjon. Jeg har sett hvordan LMC sitt anlegg måler også. Antar det er rimelig bra der også. Men jeg har enda til gode å oppleve at det ikke kan bli bedre med FIR.

    Det er en haug med kompromissløse hornentusiaster i utlandet som kjører full DSP på anlegget.
    Riktig sååå ille håper/tror jeg ikke at det er da, at en har problemer med å skille forskjellige instrumenter fra hverandre. Under komplekse forhold med mange instrumenter (les orkester) så kan det nok bli tøft når en drar på litt og det nærmer seg dynamisk kompresjon, og likeledes i bassen grauter det seg fort til i systemer med litt lite kapasitet.

    Jeg har hørt ganske så mange "kompromissløse" DSP baserte (sic) horninstallasjoner i Frankrike, Tyskland, Italia osv. og jeg kan med hånda på hjertet si at kun ett av de låt slik det skal/bør. Men det var rimelig ekstremt også. De andre var i tidlige faser og det er rimelig å anta at potensialet var langt større enn hva som ble presentert. Spesielt interessant var det å høre et anlegg hvor vi lett kunne switche mellom digital deling med romkorreksjon/fire separate stereotrinn og passivt delt med rørpre og power...
    Det å skille instrumenter fra hverandre er en ting. Det å få dem gjengitt i all sin prakt over hele registeret er noe helt annet. I mine ører har de fleste anlegg mye å gå på her.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ellers hadde jeg et besøk til i dag, med dB måler....og på det nivået vi spilte ved forrige besøk - så var det i området 70-80 dB, og med full pupp i dag (Altså 14dB høyere enn det vi spilte på det høyeste torsdag) så greide vi vel å få meteren opp over100dB. Ikke skjønner jeg hva som gjør at folk har behov for å dimmensjonere anlegg for 125dB peak( +110dB steady)
    Mvh
    OMF
    Jeg er er vel en av de som forfekter at kapasitet er viktig :) Hadde vært interessant å vite hvor høyt det subjektivt føltes, kildemateriellets dynamiske vidde og frekvensområde, samt metode for måling av lydtrykket.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.134
    Antall liker
    9.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Det subjektive er vanskelig...JK eller noen av de andre som var på første besøk kan jo si noe om lydnivået, men da spilte vi på et nivå som jeg oppfatter som vanlig. (Altså omtrent slik vi spiller hos andre på treff og det nivået jeg vanligvis spiller på). Volumet på JRiver er da i området 65-80% og utgangen på Aurora -4dB. Roald spilte vel på volum 80-100%, og da viste vel måleren han ca 80-85dB. På såpass høyt volum så synes jeg holografien blir borte, stemmene blir store og lyden kommer veldig rett i trynet. Jeg kjenner også at jeg spenner meg litt på skarpe lyder. Som en liten show-off - så satte jeg Aurora på +10dB og blåste Another Brick in the Wall på 100%. Altså 14dB høyere enn det høyeste Roald spilte, og 20-25dB høyere enn det jeg selv spiller. Da "greide vi" såvidt å få måleren til å vise 100dB. Men da spiller vi latterlig høyt, man må rope for å snakke med hverandre og til de som tidligere har vært på demo hos meg - så har jeg aldri spilt så høyt før. Det er jo gøy å kjenne at systemet forstatt ikke komprimerer og at bassen sitter, men for meg så er det så høyt at det er helt meningsløst å spille på et slikt nivå....jeg sniker meg bak høyttalerne for å sjekke at ROYene ikke hopper ut av kassene....men overraskende nok så er det relativt lite beveglese...så de hadde nok tålt enda litt!

    Jeg fikk vel også inntrykk av at Roald synes det var rikelig med volum og vel så det i denne siste show off en.....

    Roald kan sikkert gi info om måleutstyr!

    Mvh
    OMF
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Er dette gjennomsnitt eller peak målinger. Er det peak målinger, så kan Roald kaste måleren i dass
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.134
    Antall liker
    9.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette er nok gjennomsnitt!
    Men igjen - det kan sikkert Roald svare på når han får kjørt radiobilen sin over fjellet i dag!

    Mvh
    OMF
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Nye moten blir at vi måler med Term-Lab. Bruksområdet mellom 120-182,9 db på Classic modellen og 95-193,5 db på Magnum modellen:p
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    6.659
    Er redd denne "timbre" folk prater om med stjerner i øynene stort sett er snakk om en litt fremtredende frekvensgange i øvre mellomtoneområde og mangel på riktig nivå ellers. En tonal og klangmessig ubalanse som mer eller mindre tilfeldig faller positivt for lytteren på gitt musikk.

    Jamfør tekniske beskrivelser av begrepet i denne tråden er nok anlegg ala trådeiers i større grad kapable til gjengi korrekt timbre, uten å ha "egen-timbre" som sminke på utsiden av musikken igjen...

    Ellers artig å igjen se at de som ikke har hørt gjeldende anlegg har sterkest meninger om hva som er viktig\riktig og ikke i gjeldende anlegg... ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn