munin
Medlem
- Ble medlem
- 02.04.2015
- Innlegg
- 36
- Antall liker
- 8
Det jeg har å si om Bach på trekkspil egner seg hverken på trykk eller andre steder.
Enig. Sier det ikke høyt i heimen engang.Det jeg har å si om Bach på trekkspil egner seg hverken på trykk eller andre steder.
Barske karer.Enig. Sier det ikke høyt i heimen engang.Det jeg har å si om Bach på trekkspil egner seg hverken på trykk eller andre steder.
Meget underholdende forestilling. Fungerer flott med en tøysekopp av en komiker som Papageno.Tryllefløyten på NRK2 kl. 21.05 i kveld fra Den norske opera.
Har du vært ute og handlet i Praha eller er det på nettet?
Ja. Symfoni nr 2 på Ondine er et strålende verk i en super innspilling, og jeg kjenner cellokonserten fra en annen Ondine plate. Meget sterke greier og jeg skal grundigere inn på den komponisten. Det er bla sluppet en fersk plate med strykekvartetter på Wergo som nok blir kjøpt.Peteris Vasks er en komponist som jeg ble oppmerksom på ved en konsert her i høst med Det Latviske Nasjonalkoret (fritt oversatt)
Et fantastisk kor, med et sterkt program.
Vasks har vært nevnt og anbefalt i tråden her, av erato mener jeg å huske, og jeg slutter meg til anbefalingen.
Peteris Vasks framstår som en av vår tids fremste komponister. Meget fargerik, spennende, og hørverdig.
Ja den er kjempebra! Jeg er spesielt glad i Gammal fäbodpsalm från Dalarna.
Mikrofon plassering er antagentligvis foran dirigent hevet ca 3 meter (Decca Tree).Etter å ha tidala et godt stykke ut i årets nyttår konsert med min favoritt dirigent Mariss Jansons satte jeg på denne gamle ærverdige innspillingen. Sjefen over alle sjefer mr. Boskovsky, nyttårskonsertens far for min del. Gjør ikke skam på oppgaven han! Jansons er nok flere hakk over i uttrykk og ledelse, men innspillingen fra 1975 er jo mye bedre. Ok, jeg sitter litt lengre bak i salen, men slipper en strykergruppe som låter nokså metallisk i første og annenfiolin antakelig på grunn av nærhet til sidevegg og tett mikrofonplassering. Ødelegger hele innspillingen, spør du meg. Lyttemessig mye bedre og mye bedre stemning på denne Decca'en . Uæææææ. .. Ønsker meg Mariss slik!
Vis vedlegget 361085
Dette vet nok du mer om enn meg. Det som skjer i mine ører med fiolinene er at overtoner og krispen i tonen er flat og det låter hardt i opptaket med Mariss i mine ører (sikkert merkelig forklart, men jeg kan ikke bedre). De låter nærmere, men tonene er flate. En god ide, men funker ikke så godt som Decca sin innspilling. Har ikke peiling på opptaksmetode på årets konsert, men skulle vært artig å visst. Har testet opptak av orkester selv, og det er ikke lett.Mikrofon plassering er antagentligvis foran dirigent hevet ca 3 meter (Decca Tree).Etter å ha tidala et godt stykke ut i årets nyttår konsert med min favoritt dirigent Mariss Jansons satte jeg på denne gamle ærverdige innspillingen. Sjefen over alle sjefer mr. Boskovsky, nyttårskonsertens far for min del. Gjør ikke skam på oppgaven han! Jansons er nok flere hakk over i uttrykk og ledelse, men innspillingen fra 1975 er jo mye bedre. Ok, jeg sitter litt lengre bak i salen, men slipper en strykergruppe som låter nokså metallisk i første og annenfiolin antakelig på grunn av nærhet til sidevegg og tett mikrofonplassering. Ødelegger hele innspillingen, spør du meg. Lyttemessig mye bedre og mye bedre stemning på denne Decca'en . Uæææææ. .. Ønsker meg Mariss slik!
Desto lenger bak i salen en plasserer mikrofonen desto sterkere blir refleksjonene fra sidevegger/resten av rommet sammenlignet med direktelyd fra orkester.
Decca Tree har ofte veldig fyldig bass ettersom omni mikrofoner brukes.
Problemet for Shostakovich er at alle programledere og deltagere i ønskeprogrammer spiller den jævlige valsen fra jazzsuiten. Sett heller på cellokonsert nr 2 eller strykekvartett nr 13 og kjenn ballene krympe av skrekk.Hørte som vanlig NRK Klassisk i bilen forrige dagen og ble totalt overumplet av Shostakovich, klaver/ Piano konsert no 2, 102/ Andante.
Fikk ikke med meg pianist osv, var mer enn opptatt med grepet den tok.
Finner en masse på Tidal, ulike versjoner, her er en fin en.
Vis vedlegget 361666
Enig, de gamle innspillingene fra Decca har oftest fremdragende lyd.Mikrofon plassering er antagentligvis foran dirigent hevet ca 3 meter (Decca Tree).Etter å ha tidala et godt stykke ut i årets nyttår konsert med min favoritt dirigent Mariss Jansons satte jeg på denne gamle ærverdige innspillingen. Sjefen over alle sjefer mr. Boskovsky, nyttårskonsertens far for min del. Gjør ikke skam på oppgaven han! Jansons er nok flere hakk over i uttrykk og ledelse, men innspillingen fra 1975 er jo mye bedre. Ok, jeg sitter litt lengre bak i salen, men slipper en strykergruppe som låter nokså metallisk i første og annenfiolin antakelig på grunn av nærhet til sidevegg og tett mikrofonplassering. Ødelegger hele innspillingen, spør du meg. Lyttemessig mye bedre og mye bedre stemning på denne Decca'en . Uæææææ. .. Ønsker meg Mariss slik!
Vis vedlegget 361085
Desto lenger bak i salen en plasserer mikrofonen desto sterkere blir refleksjonene fra sidevegger/resten av rommet sammenlignet med direktelyd fra orkester.
Decca Tree har ofte veldig fyldig bass ettersom omni mikrofoner brukes.
Det har de allerede gjort da de flyttet den klassiske musikken fra P1 (det eneste programmet som var) til P2 og nå til NRK Klassisk. Når det er sagt, enkelte programledere er flinkere enn andre. Stein Eide er slettes ikke verst, mens andre snurrer de samme verkene og komponistene hele tiden.Jeg synes generelt det er alt for lite variasjon i den klassiske musikken som spilles, både på radio og på konserter. Noen få komponister og da også bare de samme verkene igjen og igjen. Når man tenker på at man har en historie på ca 1000 år å velge i burde det være mulig å være litt mer kreativ i programvalget, men da vil man kanskje miste lyttere?