Det er ikke slutt på XO. Itunes må andre svare på...Hvordan fungerer det med itunes og er det slutt på XO?
Det er ikke slutt på XO. Itunes må andre svare på...Hvordan fungerer det med itunes og er det slutt på XO?
De gangene jeg har fått hørbar preringing har det av og til hjulpet å senke verdiene i TTD vinduene i korreksjonsprosedyren. Hva er innstillingene dine i TTD vinduet?Fant ut av det til slutt, det var rett og slett konfigurering av hvordan volumkontrollen i Jriver skulle oppføre seg. Endret innstilling her, så justerte den alle kanaler slik den skulle.
Men så neste utfordring. Laget et 2.1 oppsett (default TTD), men syntes det hørtes rart ut i bassen. Grøtete og rart. Det var mest merkbart utenfor sweetspot, men også der var det noe som ikke var som det skulle. Aller best hørtes det på isolerte basstrommeslag som fikk en slags omvendt decay, lyden ble fadet opp før «kicket» kom. Fryktelig vanskelig å forklare skriftlig merker jeg nå....
Tenkte det kunne ha noe med TTD å gjøre, så jeg prøvde en ren frekvenskorrigering og problemet forsvant.
Er det noen vanlige syndere som kan gjøre at resultatet blir som beskrevet over?
Hvis jeg har foretatt måling i et treveisoppsett med delefrekvens på feks 100 og 700 hz. Kan jeg da lage meg et nytt set up, med 125 hz og 800 hz, og lage korreksjon med samme måling ( så lenge jeg har målt godt forbi delefrekvensene)..?1) Den korrigerer automatisk hver gang. Men du kan overstyre de målte forsinkelsene fra målemodulen. Der kan du skrive inn selvvalgte verdier. Husk å lagre, og å send målingen til "main form".
3) Tror ikke det. Jeg er også høyst usikker på om det er noen reell forskjell på 16 bit og 24 bit. (Jeg kan ikke se forskjell på de to når jeg måler Lynx Hilo i digitaldomenet)
2) Denne forsto jeg ikke.
Latency avhenger av filterlengden i Audiolense og convolveren i pc'n.Har akkurat "funnet" audiolense. Virker veldig spennende.
Hvor lav latency kan man få med Audiolense? Og Audiolense krever en PC, og dermed skal lydkortets latency også være med i det regnestykket vil jeg tro.
Hvor mange lydkanaler kan audiolense surround håntere? Klarer den 7.2.4?
Dette høres jo midt i blinken ut....Til info så er det nå mulig å gjøre målinger vha REW med Al korreksjon implementert. Den siste beta versjonen (7) av REW har gjort det mulig å generere et testsweep med en tidsreferanse som kan lagres som en wav fil og avspilles på vanlig måte. Målerutinen i REW venter på tidsreferansen før selve målingen starter. Dette gjør det i alle fall for meg mye enklere å sjekke om alt er på stell
JaEr det sånn nå at en kan gjøre kontrollmålinger på om simulert stemmer med "virkeligheten"? Kom gjerne med en Audiolense-simulert kurve og et måleresultat fra REW - sevlfølgelig med mikrofon plassert på mm samme sted
En forklaring på hvordan du gjør det som er merket med rødtHei!
Audiolense er et korreksjonsprogram og lager en korreksjonsfil.
Du må altså ha en PC hvor du kan kjøre Audiolense som program. I Audiolense så velger du hva som er output/input (Dette vil jo da være i PCen lydkort). Hos meg velger jeg lynx Aurora. Så må du også lage et "setup" i Audiolense. Der spesifiserer du i grunn oppsettet ditt. Har du to vanlige høyttalere så er det vledig enkelt - da velger du bare fullrange høyre og venstre. I mitt tilfelle med 3 veis aktivt delt, så spesifiserer jeg tre kanaler til høyre og tre tilvenstre og spesifiserer også delefrekvensene.
Når et er gjort, så foretar du en måling. Da sender programmet ut sinussveip på det lydkortet du har valgt, og måler lyden i rommet gjennom mikrofon og den inngangen du har valgt.
Når du har gjort en måling, så filtrerer du målingen. Dette trinnet kan virke noe komplisert, men er helt automatisk. Du kan likefullt velge å justere filtrene etter egne preferanser, mens default verdien er veldig bra. Det man gjør i filtreringen er å luke bort de måledataene man ikke vil ta hensyn til når korreksjonsfilen skal lages - her bestemmer man feks gating.
Så må du legge inn en target kurve. Her kan man leke mye, men en rett linje som faller ca 5dB fra bunn til topp, men en slak avrulling i begge ender er en grei start.
Når det er gjort, er det bare å trykke på knappen som genererer filtert og lagre det med ønsket samplingsrate.
Og det er det du bruker Audiolense til.
Det filteret du har nå - er en "datafil" som forteller hva som skal gjøre med de ulike kanalene.
Jeg bruker JRiver, og da er det velding enkelt å gå inn i settings i Jriver, og under lydbehandlingsdelen, så ligger det en funksjon hvor man kan laste opp denne filterfilen også spiller Jriver med romkorreksjon!
Mvh
OMF