Asbjørn
Rubinmedlem
Nei, det er vel nokså on topic. Foreløpig bruker jeg bare IIR-funksjoner (parametrisk eq), men jeg kommer jo til å sette en FIR-kanal pr høyttalerelement her, så jeg skal holde det i bakhodet.
Det er ikke alle "DSP gutta" som hevder det du sier. Det er ikke en streng sammenheng mellom FIR filterets egenskaper og hvordan det noen ganger anvendes. Fasekorreksjon uavhengig av SPL kan i noen tilfeller være en nyttig når man innenfor minimum fase området og kan også bidra til bla. mindre lobing.Nå vil "DSP gutta" sikkert si at i et FIR filter så er ikke fase og frekvens "gift" slik de er i et IIR filter. Dermed vil EQ fungerer også når frekvens og fase ikke korrelerer med FIR.
Problemet er derimot det man kaller på engelsk superposition, samt lobing og kamfiltereffekt fra flere kanaler. Og ikke minst at bølgelengdene høyt i frekvens er så korte at korreksjonen ikke fungerer til noe annet enn millimeter presisjon.
Resultatet er derfor når man kjører på med romkorreksjon av rommet med flere kanaler, så introdusere man store fasefeil. I mine ører er det veldig hørbart og låter alt annet enn bra.
Ble litt off-topic kanskje....
Delefilter og høyttalerkorreksjon. Man kan fuske det til som romkorreksjon også ved å gjøre høyttalermålingen fra lytteposisjon og inkludere romresponsene, men det er ikke slik den er ment brukt.DEQX har vel kun FIR til selve delefiltrene?
Jeg sikter til FIR filter bruk i romkorreksjon. Alá det f.eks Audiolense og Trinnov gjør med full korreksjon.
Morsomt å se at du er i full gang Asbjørn.Jeg synes denne er litt interessant. Det er gruppeforsinkelsen målt i lytteposisjon (rød) og en beregnet kurve for "excess phase" (svart), dvs den delen av faseresponsen som ikke stemmer med frekvensresponsen ved minimum fase.
Vis vedlegget 367624
Det sier noe om hva som kan EQ'es bort og hva man helst ikke bør prøve på. Romresonansene fra ca 80 Hz og ned er nær minimum fase og kan nulles ut med eq, men kanselleringen fra frontvegg ved 90 Hz og hva det nå enn er som skjer ved 148 og 262 Hz er det ikke noen vits å prøve på med eq. Avvikene i øvre mellomtone og diskant er heller ikke minimum fase, så de bør nok også håndteres på annen måte enn med eq.
En annen observasjon: Jeg forsøkte forskjellige tidsforsinkelser på den bakre bassen for å se hva som best jevnet ut kanselleringen ved 90 Hz. Jeg forventet å finne et minimum et sted mellom 1,5 og 2,0 ms, men neida. Den kanselleringen ble mindre jo kortere tidsforsinkelsen ble, helt ned til null (som i målingen over). Da er spredningsmønsteret mer som enslags 35 cm tykk dipol enn en kardioide. Jeg kunne tydeligvis droppet hele DSP-greia og bare koblet elementet med motsatt polaritet av det foran. ??? Skal prøve litt mer med ulike nivåer og andre variasjoner for å forstå bedre hva som skjer her.
Så vidt jeg vet er FIR en vel så god metode som IIR ved korreksjoner der fase følger frekvens. IIR har faseutfordringer som FIR ikke har hvis filtrene blir for bratte. Med FIR har man i tillegg muligheten til å korrigere mange punkter innenfor tidsvinduet i stedet for kun et punkt i tidsaksen som man har med IIR.Nå vil "DSP gutta" sikkert si at i et FIR filter så er ikke fase og frekvens "gift" slik de er i et IIR filter. Dermed vil EQ fungerer også når frekvens og fase ikke korrelerer med FIR.
Problemet er derimot det man kaller på engelsk superposition, samt lobing og kamfiltereffekt fra flere kanaler. Og ikke minst at bølgelengdene høyt i frekvens er så korte at korreksjonen ikke fungerer til noe annet enn millimeter presisjon.
Resultatet er derfor når man kjører på med romkorreksjon av rommet med flere kanaler, så introdusere man store fasefeil. I mine ører er det veldig hørbart og låter alt annet enn bra.
Ble litt off-topic kanskje....
Du bekrefter det jeg har sagt hele tiden. Når det er minimum fase, så fungerer det. Det er ikke det diskusjonen står på.Det er ikke alle "DSP gutta" som hevder det du sier. Det er ikke en streng sammenheng mellom FIR filterets egenskaper og hvordan det noen ganger anvendes. Fasekorreksjon uavhengig av SPL kan i noen tilfeller være en nyttig når man innenfor minimum fase området og kan også bidra til bla. mindre lobing.Nå vil "DSP gutta" sikkert si at i et FIR filter så er ikke fase og frekvens "gift" slik de er i et IIR filter. Dermed vil EQ fungerer også når frekvens og fase ikke korrelerer med FIR.
Problemet er derimot det man kaller på engelsk superposition, samt lobing og kamfiltereffekt fra flere kanaler. Og ikke minst at bølgelengdene høyt i frekvens er så korte at korreksjonen ikke fungerer til noe annet enn millimeter presisjon.
Resultatet er derfor når man kjører på med romkorreksjon av rommet med flere kanaler, så introdusere man store fasefeil. I mine ører er det veldig hørbart og låter alt annet enn bra.
Ble litt off-topic kanskje....
Det er slik Bx både anbefaler og har lagt opp å bruke programmet og det er slik alle har brukt det som jeg har besøkt. Det er også på det diskusjonen står. Korrigerer man kun for direktelyd foruten det som er minium fase, så er det selvsagt helt uproblematisk.Du snakker om å ta med reflektert lyd i korreksjonen. Det vet jeg ikke om noen som anbefaler annet enn i bassen.
Hvordan forklarer du at det kan fungere ved at man skal invertere et filter til å fungere i et større område hvor bølgelengdene ikke er større enn 1 cm eller mindre? Og i tillegg skal det fungere med flere kanaler hvor det oppstår superposisjon av lydbølgene, noe som ikke mikrofonen har målt.Argumentet om millimeterpresisjon er en utbredt misforståelse. Gjort riktig gir dette en realisme i toppregisteret man ikke kan oppnå uten. Men det er vel riktig at man ikke kan fjerne store fundamentale feil i fra høyttaleren hvis de er der i utgangspunktet.
Mener du at lobing og kamfiltereffekt som oppstår mellom flere kanaler/høyttalere kan løses med delefiltre i høyttalerne? For meg virker det som du snakker om elementene i en høyttaler og det er ikke det jeg sikter til her.Superposisjonen kan man jo løse med å bruke digital deling og tilstrekkelig bratte flanker i delefiltrene mellom hvert element.
Beklager, var litt treg i sted.Fasekorreksjon uavhengig av SPL kan i noen tilfeller være en nyttig når man innenfor minimum fase området og kan også bidra til bla. mindre lobing.
Jeg har ikke 100% track på dette.Beklager, var litt treg i sted.Fasekorreksjon uavhengig av SPL kan i noen tilfeller være en nyttig når man innenfor minimum fase området og kan også bidra til bla. mindre lobing.
Men dette får jeg ikke til å stemme
Hvorfor skulle du bruke fasekorrekssjon når responsen er minimum fase? Da er de konstituerende signalene allerede i fase. Så hvorfor skulle man da fasekorrigere? Du kan man enkelt og greit bruke EQ. Og når de er i fase så skaper de heller ingen lobing, de bare summeres og nivået økes.
I noen tilfeller kan ren fasekorreksjon være veien til linjær fase i overgangene.Beklager, var litt treg i sted.Fasekorreksjon uavhengig av SPL kan i noen tilfeller være en nyttig når man innenfor minimum fase området og kan også bidra til bla. mindre lobing.
Men dette får jeg ikke til å stemme
Hvorfor skulle du bruke fasekorrekssjon når responsen er minimum fase? Da er de konstituerende signalene allerede i fase. Så hvorfor skulle man da fasekorrigere? Du kan man enkelt og greit bruke EQ. Og når de er i fase så skaper de heller ingen lobing, de bare summeres og nivået økes.
OK, da misforsto jeg. Vi har ihvertfall muligheten til noen ganske avanserte forsøk med disse høyttalerne etterhvert. Alle målinger jeg har vist på de siste par sidene er forøvrig med begge høyttalere + sub aktive.Mener du at lobing og kamfiltereffekt som oppstår mellom flere kanaler/høyttalere kan løses med delefiltre i høyttalerne? For meg virker det som du snakker om elementene i en høyttaler og det er ikke det jeg sikter til her.Superposisjonen kan man jo løse med å bruke digital deling og tilstrekkelig bratte flanker i delefiltrene mellom hvert element.
Bra vi er enige om at det er uproblematisk å korrigere direktelyd.Det er slik Bx både anbefaler og har lagt opp å bruke programmet og det er slik alle har brukt det som jeg har besøkt. Det er også på det diskusjonen står. Korrigerer man kun for direktelyd foruten det som er minium fase, så er det selvsagt helt uproblematisk.Du snakker om å ta med reflektert lyd i korreksjonen. Det vet jeg ikke om noen som anbefaler annet enn i bassen.
Dette er igjen snakk om direktelyd. Hvor sensibelt øret er på bølgelengder på 2cm (16Khz) kan diskuteres, men det er enkelte som hevder at øret er gode på fasesammenheng. Slik at man kan detektere at 16hz, 8khz, 4khz, 2Khz og 1Khz summerer perfekt sammen. Hvis de summerer på et punkt vil de også summere hvis man flytter hodet. Kamfilteret vil flytte seg, men det utgjør ingen praktisk forskjell.Hvordan forklarer du at det kan fungere ved at man skal invertere et filter til å fungere i et større område hvor bølgelengdene ikke er større enn 1 cm eller mindre? Og i tillegg skal det fungere med flere kanaler hvor det oppstår superposisjon av lydbølgene, noe som ikke mikrofonen har målt.Argumentet om millimeterpresisjon er en utbredt misforståelse. Gjort riktig gir dette en realisme i toppregisteret man ikke kan oppnå uten. Men det er vel riktig at man ikke kan fjerne store fundamentale feil i fra høyttaleren hvis de er der i utgangspunktet.
FIR filter kan også korrigere det som ikke er minimum fase så sant vi snakker om en kanal på et nøyaktig punkt. Utover det, så kan det umulig fungere. Igjen, jeg snakker om å korrigere rommet og høyttaler integrasjonen (ikke høyttalerne alene).
Takk for det! Jeg synes det er like greit å vise hvordan det ser ut underveis og ikke bare det ferdige resultatet, selv om det er ting her som ikke akkurat er som jeg forventet. Kanskje noen andre har innsikt å dele.Veldig kjekt du deler eq-prosessen med oss Asbjørn. Alltid interessant å se hvordan andre tenker og tilnærmer seg problemstillingene. For vannfalket hadde det kanskje vært mer intuitivt/leselig om du begrenset vertikal skalering til 40-50dB.
Enig, det blir veldig korte vinduer oppover. Sannsynligvis er det nettopp fordi det kutter bort difraksjonseffekter jeg synes det fungerer, men det kan også ha med detaljer i Audiolense å gjøre. Vanskelig å kontrollere hva som er hva.En til tre perioder virker litt kort på meg. Det er 1-3 ms ved 1000 Hz. Da har lyden bare rukket å gå 34-100 cm, så man gater bort diffraksjonseffekter fra kantene av høyttalerkassen omtrent fra den frekvensen og oppover. Ved 10000 Hz blir tallene 1/10 av det igjen, så man kutter bort alt som ligger utenfor frontplaten av diskantelementet. En ting er å isolere direktelyd fra rommet, men det blir kanskje litt vel selektivt?
Jeg skal nok teste litt mer, men nå kom frue og barn hjem fra vinterferie og det var på tide å pakke sammen målerigg og kabelsalat. Fortsettelse følger, men det var allerede mye å fundere på i disse resultatene.
Bruker filtreringsfunksjonen aktivt for å ha kontroll på disse tingene, men for meg er det vanskelig å vite hva som er pga Audiolense og hva som er generelt.Enig i det du skriver om korte vinduer, Asbjørn.
Til det AtleT skriver: Audiolense bruker frekvensavhengig vindu til flere ting. Disse vinduene setter også sitt preg på frekvenskorreksjonen, men Audiolense har en psykoakustisk analyse av responsen i tillegg, som kanskje er det viktigste for å få til en vellydende frekvenskorreksjon. Denne tar i stor grad hensyn til sene refleksjoner. Den tar også hensyn til at mange toner har et forløp der lydtrykket vil variere med tiden - ettersom tidlige og senere refleksjoner når øret og modulerer direktelyden.
Når Atle bruker korte vinduer til frekvenskorreksjon så får han en rimelig glatt utgave av en analyse som tar hensyn til begge disse forholdene. (Atle - hvis du vil se hvordan den fungerer kan du bare sette vinduene på maks størrelse og så filtrere....).
Frekvensavhengige vinduer vil ofte gi avvik mellom det du ser på grafen og det du hører. Som regel vil disse avvikene være betydelige, og noen ganger vil en korreksjon basert på disse gi en klar degradering av lyden i forhold til hva som er mulig. Vinduet vil nesten alltid slutte på steder som slår feil ut for noen frekvensområder; Midt i en frekvensdipp som blir opphevet av en romforsterkning i neste øyeblikk
Siste svar herfra. Det må være en misforståelse. Tvert imot har jeg sett fordelen med FIR filter i flere år, men til delefiltre og ikke romkorreksjon. Hypex har ikke FIR enda og har ikke endret mening. Du blander da trolig romkorreksjon og høyttalerkorreksjon. Grimm Audio (Bruno sitt selskap) er f.eks tydelig på at de ikke vil bruke FIR til noe annet til faselinære filtre.Det er ikke lenge siden du selv frarådet alle FIR filter på generelt grunnlag. I dag er FIR filter i delefiltre en selvfølge. Selv Hypex har endret mening siste årene?
Generelt ville jeg nok ikke hørt på akustikere for en vurdering på hva som er mulig og ikke i digital signalbehandling. De snakker ofte om en teoretisk virkelighet, men glemmer kompromissene de selv må inngå på veien. Virkeligheten er uendelig komplisert.
Mitt standardtips er jo PC med Lynx Aurora 16.Hvis noen derimot har synspunkter på hvordan jeg best kobler opp to DEQX'er til å drive tilsammen tolv forsterkerkanaler, hvordan best fordele frekvensområdene mellom de to DEQX'ene, hvilken audiofil RS-232-kabel som bør brukes mellom de to DEQX'ene (kødda!), så vil jeg være mer interessert i råd om det.
Jeg ser den. The road not taken, for å sitere Robert Frost. Hvis jeg hadde valgt å bygge opp dette rundt en medie-PC, så hadde nok Aurora 16 og Audiolense vært nokså opplagte alternativer. Jeg burde helst hatt 14 eller 16 DSP-kanaler her for å få full kontroll på subwoofere i tillegg til de 12 elementene i høyttalerne. Men nå står det to DEQX HDP i racket, og jeg vil se hvor langt jeg kommer den veien.Mitt standardtips er jo PC med Lynx Aurora 16.
Så kan du velge korreksjonssoftware etter eget ønske.....
Fantastisk anbefaling dette ja. Har selv brukt dette en stund og er strålende fornøyd.Mitt standardtips er jo PC med Lynx Aurora 16.Hvis noen derimot har synspunkter på hvordan jeg best kobler opp to DEQX'er til å drive tilsammen tolv forsterkerkanaler, hvordan best fordele frekvensområdene mellom de to DEQX'ene, hvilken audiofil RS-232-kabel som bør brukes mellom de to DEQX'ene (kødda!), så vil jeg være mer interessert i råd om det.
Så kan du velge korreksjonssoftware etter eget ønske.....
Mvh
OMF
Du kan ha mer rett i dette enn du aner...
Utfordringen i mellombassen er at stuegulvet vibrerer ved ca 100 Hz og fungerer som en gigantisk plateabsorbent, i tillegg til kanselleringen fra frontvegg ved ca 90 Hz.
...