Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.766
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    1
    Er det kapasitet til å overføre slike mengder med energi da?
    Nei. Det er ikke en sjans for at det skulle være fysisk mulig å overføre 90 % av norsk strømproduksjon ut av landet og overføre like mye annen strøm inn. Ikke at det gir mening heller, elektronene er identiske og strømmen ville bare flyte den ene veien netto balanse mellom produksjon og forbruk tilsier i øyeblikket. Det er bare en papirgreie med omsettelige opprinnelseserklæringer som bytter eier.

    Uansett er 0,2 kWh/km fint lite energi. Det er lavere pr passasjerkilometer enn NSBs tog. Mht CO2-utslipp er det vesentlig bedre å innstille togavganger utenfor rushtiden og la folk kjøre alene i hver sin elbil i stedet. NSBs strøm kommer jo fra det samme strømnettet, må vite.

    Var nok bare et retorisk spørsmål til slikt klovneri
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.722
    Jeg overraskes stort av at folk er så dumme at de tror at 90% av strømmen i Norge kommer fra ikke-fornybare kilder. Norge har vannkraft. Punktum.

    Og om man er redd for ar det er skitten strøm så er problemet boligen, ikke elbilen. Teslaen min står for ca 10% av mitt direkte forbruk sv elektrisk energi. Badene mine bruker mer enn bilen. Kjøkkenet også.

    Frysere, kjøleskap, flatskjermer og datamaskiner i huset mitt summerer seg til i samme størrelsesorden som bilen i årlig energiforbruk. Oppvarming er mange ganger større. I januar i år brukte jeg ca 5500kwh. Det er ca halvannet års bilbruk for min del.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    896
    Hehe faktum er at all norsk vannkraft selges til høystbydende til utlandet i den virkelige verden. Eksport og import balansen har ingenting å si det dette tilfellet; man selger jo ikke to egg til Danmark for å kjøpe to identiske egg tilbake.

    Tesla er altså strengt tatt ikke noe annet enn en Fisker; bil med bensinaggregat.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kraftproduksjon 2015 (TWh):
    Produsert i Norge: 143,4
    Eksportert: 14,8
    Brukt i Norge: 128, 6
    Kilde: Energi Norge
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    800
    Siden mesteparten av el.energi i Norge produseres fra magasinkraftverk, er det vanlig å kjøre ned, event. stoppe disse på natten og heller importere billig overskudd fra kontinentet. Det samme kan skje når vindmøller og solpaneler har passende vær, så det er slett ikke sikkert at strømmen i stikkontakten din er "ren", spesielt ikke om natten.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    896
    Kraftproduksjon 2015 (TWh):
    Produsert i Norge: 143,4
    Eksportert: 14,8
    Brukt i Norge: 128, 6
    Kilde: Energi Norge
    Opprinnelsesgaranti: Et bevis på at strømmen du betaler for er produsert fornybart. Den er frikoblet fra den fysiske strømmen.
    Garantier 2015 (TWh):
    Utstedt i Norge: 134,7
    Eksportert: 122,9
    Brukt i Norge: 23,1
    Kilde: Statnett

    Bemerk definisjonen på opprinnelsesgaranti!
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    896
    Jeg linket jo nettopp til definisjonen av den, men prøver igjen;
    Opprinnelsesgaranti: Et bevis på at strømmen du betaler for er produsert fornybart. Den er frikoblet fra den fysiske strømmen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ganske selvmotsigende det der, du betaler vel for den strømmen du får i stikkontakten. Opprinnelsesgaranti er et sertifikat som utstedes kraftverk av Statnett pålydende antall megawatt levert nettet, intet mer intet mindre. Videresalg av dette papiret til hippityskere som ikke vet hva de kjøper er bare mumbojumbo
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.675
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Poenget er vel ikke om strømmen i våre stikkontakter kommer fra vår egen vannkraft eller ikke? Norge er en del av det europeiske kraftsamarbeidet, og hvis vi forutsetter at forbrukerne i Europa ikke bruker mindre strøm enn de gjorde før, vil det at vi bruker mer av vår egen strøm selv føre til at det blir mindre å eksportere, som igjen må føre til at det må produseres mer i Europa. Der produseres mye av elektrisiteten av kullkraftverk, gasskraftverk og kjernekraftverk. Tyskland, Danmark og Nederland er jo flinke til å bruke vindkraft, men tenk på hvordan elektrisitet produseres i det tidligere Øst-Europa. Et enkelt kullkraftverk i Polen slipper jo ut like mye CO2 som halvparten av hele den norske privatbilparken. Tenk på hva det vil bety om de øker produksjonen i disse kraftverkene for å kompensere for redusert eksport fra Norge.
    Det er selvfølgelig mye annet vi kan gjøre for å redusere vårt forbruk av strøm slik at det blir mere å eksportere, men nå er det effekten av norsk bruk av el-biler man diskuterer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.287
    Antall liker
    40.841
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noen er bare ute etter å provosere. Likevel, for de som eventuelt fortsatt er påvirkelige av fakta:
    • Gjennomsnittlig CO2-utslipp av nye biler i Norge er 119 g/km for bensinbiler og 133 g/km for dieselbiler.
    • Gjennomsnittlig forbruk for en Tesla Model S er 0,2 kWh/km. Legg på 20 % for overførings- og ladetap, og vi er på 0,24 kWh/km.
    • Gjennomsnittlig utslipp med europeisk kraftmiks er 345 g/kWh, nordisk miks 175 k/kWh, og norsk miks 11 g/kWh. Ren vannkraft er 7 g/kWh.
    • Det betyr gjennomsnittlig utslipp på 83 g/km for en Model S som går på europeisk kraftmiks og 42 g/km på nordisk.
    • Selv med europeisk miks tilsvarer det utslippene fra en dieselbil som bruker 0,31 liter på mila - vel og merke i virkeligheten, ikke i en VW-lab.
    • Med nordisk miks, et mer realistisk worst case-scenario for kraften i stikkontakten, er vi på 0,16 liter diesel på mila.
    • Med mitt strømabonnement tilsvarer utslippet på 1,4 g/km en dieselbil som forbruker 0,03 liter på mila. Vis meg en slik, gjerne med fem seter, og så kan vi fortsette diskusjonen da.
    • Til sammenligning er NSBs gjennomsnittlige CO2-utslipp for elektriske tog 7 g/passasjerkilometer, eller fem ganger mer enn når jeg kjører alene til jobben i en Model S. Det går med mye strøm for å akselerere et halvtomt tog.

    I virkeligheten er mitt forbruk enda lavere enn dette. Faktisk målt gjennomsnittsforbruk til nå i P85D er 0,191 kWh/km, ikke 0,20, og på en typisk tur til og fra jobb ser jeg gjerne tall rundt 0,185. Det er 7,5 % lavere enn i regnestykkene over. Folk greier tydeligvis ikke å ta inn over seg hvor mye mindre energi en elbil bruker, uansett hvordan man ser på handelen med opprinnelsesgarantier.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.722
    Mitt forbruk er en god del høyere - på de siste 7000 kilometerene har jeg brukt 269Wh/km, forklaringen er at jeg har veldig mye småkjøring av typen til og fra barnehage og realtivt lite langturer - spesielt om vinteren. For Superben jeg hadde før lå snittforbruket på ca 0.7 liter diesel på mila med stort sett samme kjøremønster. I tillegg kommer en del ikke rapportert forbruk i form av vampire drain når bilen står parkert, samt forvarming om vinteren.

    På langturer er forbruket betydelig lavere, dog ikke når bilen er fullastet, takboksen er på og det er -10 grader ute.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.675
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Den amerikanske undersøkelsen jeg viste til beregnet vel at på en standard USA strømmiks bidrar en Tesla i sin levetid til omtrent like mye CO2-utslipp som en bensinbil som bruker 0,4 l/mil i snitt.
    Jeg kjørte forøvrig fra Oslo til Trondheim i går med en 16 år gammel BMW (3l rekkesekser) diesel. Den brukte under 0,5 l/mil på turen. Jeg fylte full tank på Lunner og på nytt på Berkåk. På de 39 milene hadde bilen brukt 18 l diesel. Dette var riktignok med tom bil, og over Dovre blåste det ca 75 km/t rett bakfra, så bilen brukte knapt nok noe diesel på de 8 milene mellom Dombås og Oppdal. (75 km/t vind rett bakfra, og jeg kjørte vel omtrent i 85 km/t, så det var knapt nok noe luft som skulle flyttes - kjørecomputeren lå mellom 0,1 og 0,4 l/mil over fjellet). Så akkurat på denne strekningen var bilen min renere (rent CO2-messig) enn en Tesla :D
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan fungerer det med depositum med tanke på en kansellering? Kan man når som helst kansellere eller opererer de med noen betingelser? Informasjonen jeg fant på www med tanke på reservasjon av Model 3 var litt vage.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.722
    Depositum er i teorien låst når angrefristen er ute (evt når bilen kommer i produksjonskøen) så vidt jeg husker fra Model S, men i praksis har Tesla vært svæt liberale med å la folk kansellere siden prisene har gått oppover hele tide pga valutakursen så de har uansett kunnet selge bilen til noen andre istedenfor til en høyere pris. Om kronen skulle styrke seg tviler jeg på de er like velvillige til den aktiviteten.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    For min del er alt dette utslippshysteriet helt uvesentlig ved valg av bil. Det som er interessant med elbil er at kjørefølelsen er mye mer lineær. DET teller.... men ikke om mine elektroner kommer fra et kullkraftverk i Slovakia eller ikke.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Sett at avgiftsfritaket opphører før bilen blir levert så har man enten en mye dyrere bil eller tapt 10 000 kroner.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.722
    Sett at avgiftsfritaket opphører før bilen blir levert så har man enten en mye dyrere bil eller tapt 10 000 kroner.
    Det er vel snakk om en gradvis innfasing over flere år, men ja, det kan bli dyrere enn tenkt. Det gjelder også i høyeste grad for de som bestilte Model X da en dollar kostet 5.5 kroner og så koster den over 8 når bilen faktisk skal betales.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.332
    Antall liker
    1.898
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kanselert min reservasjon på Model X rett før jul. Fikk tilbake hele depositumet. Måtte imidlertid ta gjentatte kontakter med Tesla for dette. Sikkert en tilfeldighet, men virket å være litt lettere å få tak i rett person når man skulle reservere vs kanselere...
     

    Juballong

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    115
    Antall liker
    155
    Jeg har solgt min Tesla Model S, men jeg kjøpte rett før salget et Tesla garasjetrekk
    som dette:
    Tesla — Model S Indoor Car Cover

    aldri brukt, noen som vil kjøpe det for kr 3000,-
    jeg betaler frakt i Norge.
    Ta kontakt PM eller tlf 41556290, evt 92210007
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.740
    Antall liker
    11.978
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bare minner om:
    6a) Det er ikke tillatt å selge produkter, linke til annonser som inneholder salg eller fortelle om noen som skal selge et produkt til en gitt pris på selve forumet. Ønsker du å informere en venn eller en annen bruker om et salg som finnes på f.eks. bruktbørsen kan du sende en PM. Det er heller ikke tillatt å reklamere etter produkter som ønskes kjøpt på selve forumet. Årsaken til regelen er at innleggene vil bli stående i flere år, og slike innlegg vil da fort miste sin verdi, og vil også derfor bli enten stengt eller fjernet. Den rette plassen for kjøp/salg er bruktbørsen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.177
    Antall liker
    10.736
    Jeg har solgt min Tesla Model S, men jeg kjøpte rett før salget et Tesla garasjetrekk
    som dette:
    Tesla — Model S Indoor Car Cover

    aldri brukt, noen som vil kjøpe det for kr 3000,-
    jeg betaler frakt i Norge.
    Ta kontakt PM eller tlf 41556290, evt 92210007
    Tesla i burka!!
    Det er bitrekket for de som gjerne skulle ha hatt en Tesla, men ikke har råd. Plasser en hvilken som helst combi under presseningen og naboen tror du har kjøpt ny bil. Smart.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    ... eller for dem som vil kamuflere sin slemme dieselbil.
     

    Juballong

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    115
    Antall liker
    155
    Oops beklager.

    Bare minner om:
    6a) Det er ikke tillatt å selge produkter, linke til annonser som inneholder salg eller fortelle om noen som skal selge et produkt til en gitt pris på selve forumet. Ønsker du å informere en venn eller en annen bruker om et salg som finnes på f.eks. bruktbørsen kan du sende en PM. Det er heller ikke tillatt å reklamere etter produkter som ønskes kjøpt på selve forumet. Årsaken til regelen er at innleggene vil bli stående i flere år, og slike innlegg vil da fort miste sin verdi, og vil også derfor bli enten stengt eller fjernet. Den rette plassen for kjøp/salg er bruktbørsen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.675
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Likte ikke fronten (ser ut som om noen har trekt en strømpe over fronten på en S), men ellers ser den helt grei ut. Hvis den virkelig greier over 30 mil på en lading og koster rundt 300 000 er den en veldig aktuell kandidat.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Den ser betraktelig bedre ut fra andre vinkler. Faktisk ganske lekker.

    Fronten blir uansett dekket av et skilt....

     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Man skal ikke se bort i fra at den der kan bli en suksess.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det kan den nok bli. Hvordan ting ser ut har veldig stor betydning. Ikke rart denne lekebilen her aldri slo an....

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg likte denne. Synes Model 3 ser riktig lekker ut.

    Herlig minimalistisk inni også.

    Med oppgitt rekkevidde på minimum 215 miles/350 km, og forhåpninger om enda bedre så kan dette bli en suksess.

    At bruk av superladernettverket og autopilot er standard på alle er også et stort pluss. Dette er to ting som ingen av konkurrentene kan tilby på det tidspunktet da denne blir levert. Lovnader om 5 sikkerhetsstjerner i alle underkategorier, god bagasjeplass og god plass til 5 voksne ... vil vel også friste mange.

    Med dagens svake krone mot dollar snakker vi om 290.000 kr

    Rart om ikke dette kommer til å bli en bestselger med mindre noen politikere ødelegger markedet i mellomtiden.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Likte mye bedre SUV'en.
    Synes designet minner veldig mye om 'crowd-pleasing'.
    De som har forhåndsbestilt blir ihvertfall ikke sjokkert.

    Likte dog prisen og rekkevidden.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Med uforandret kronekurs og full moms blir det fortsatt ikke mer enn 360.000 kroner.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Bortsett fra at de har glemt å montere noe på fronten (feks en grill) synes jeg denne var mye penere enn Model S. :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.675
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Bortsett fra at de har glemt å montere noe på fronten (feks en grill) synes jeg denne var mye penere enn Model S. :)
    Helt enig. Jeg liker ikke model S - jeg synes den er vulgær - men denne var mye bedre. Jeg kunne godt tenkt meg en slik, men da måtte jeg gjort noe med fronten.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Litt kult med glasstak.
    8922fb28cf8a23f1c2a20c73f2f772fe.jpg

    Rekkevidden som oppgis av Tesla i dag er ikke bedre enn at både Nissan og VW kommer til å ha modeller på markedet trolig litt før i Europa med tilsvarende eller noe høyere. Men kombinasjonen gratis tilgang til superladere, svært god sikkerhet, bagasjeplass både bak og foran, svært god akselerasjon og autopilot gjør nok Model 3 til en vinner. Dessuten blir rekkevidden helt sikkert noe høyere ved lansering.

    Neste generasjon Leaf vil trolig hente mye av inspirasjon til designet fra denne.
    1200047187.1000x562.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn