Sluket
Holistisk Hifi Helt
Å omtale herr Pass som dverg - det er jaggu drøy kost Femti års INNOVATIV fartstid som forsterkerkonstruktør, med utallige godtlydende produkter på merittlisten. Gleder meg til å se CV'en til gigantene da..
Det har du antakelig rett i, men det betyr ikke nødvendigvis at man har et feilaktig forhold til motkobling. Så langt jeg har kunnet oppfatte musikk, kan man lage svært vellydende forsterkere på flere måter, uten at noen av dem dermed er feilkonstruert.Det var vel ikke NP som drev den TIM vs NFB-diskusjonen på 1970-tallet? Han har jo patenterte kretser med nøstede feedback-sløyfer som brukes i de kommersielle konstruksjonene hans. Dempefaktor 1000 og deromkring. https://passlabs.com/articles/super-symmetric-amplification
Jeg mistenker at ANM tenkte på noen vesentlig nærmere disse kanter.
Det er vel ikke enten eller? En velkonstruert forsterker låter som regel godt.Det har du antakelig rett i, men det betyr ikke nødvendigvis at man har et feilaktig forhold til motkobling. Så langt jeg har kunnet oppfatte musikk, kan man lage svært vellydende forsterkere på flere måter, uten at noen av dem dermed er feilkonstruert.Det var vel ikke NP som drev den TIM vs NFB-diskusjonen på 1970-tallet? Han har jo patenterte kretser med nøstede feedback-sløyfer som brukes i de kommersielle konstruksjonene hans. Dempefaktor 1000 og deromkring. https://passlabs.com/articles/super-symmetric-amplification
Jeg mistenker at ANM tenkte på noen vesentlig nærmere disse kanter.
Mvh
Håkon Rognlien
Å omtale herr Pass som dverg - det er jaggu drøy kost Femti års INNOVATIV fartstid som forsterkerkonstruktør, med utallige godtlydende produkter på merittlisten. Gleder meg til å se CV'en til gigantene da..
usaklig sammenligning. Koenigsegg lager definitivt bedre biler enn drosjen etter mine preferanser, og den sammenligningen er mer relevant.Jepp, og Lada lager bedre biler en Carl Benz klarte.
At du ikke forstår analogien diskvalifiserer den ikke. Tenk litt til du...usaklig sammenligning. Koenigsegg lager definitivt bedre biler enn drosjen etter mine preferanser, og den sammenligningen er mer relevant.Jepp, og Lada lager bedre biler en Carl Benz klarte.
den hersketeknikken behersker jeg ogsåÅ omtale herr Pass som dverg - det er jaggu drøy kost Femti års INNOVATIV fartstid som forsterkerkonstruktør, med utallige godtlydende produkter på merittlisten. Gleder meg til å se CV'en til gigantene da..
At Pass har tweaket velkjente topologier gjør ham ikke til noen storhet i mine øyne.
Hahaha. Kaster du inn håndkle alt? Tom for tomprat?den hersketeknikken behersker jeg ogsåÅ omtale herr Pass som dverg - det er jaggu drøy kost Femti års INNOVATIV fartstid som forsterkerkonstruktør, med utallige godtlydende produkter på merittlisten. Gleder meg til å se CV'en til gigantene da..
At Pass har tweaket velkjente topologier gjør ham ikke til noen storhet i mine øyne.
analogien var elendig i utgangspunktet så det er ikke min(e) forståelse(r) som haltetAt du ikke forstår analogien diskvalifiserer den ikke. Tenk litt til du...usaklig sammenligning. Koenigsegg lager definitivt bedre biler enn drosjen etter mine preferanser, og den sammenligningen er mer relevant.Jepp, og Lada lager bedre biler en Carl Benz klarte.
nei, jeg kritiserer en elendig argumentasjonsform av typen "jeg synes ikke Beatles var så populære, jeg"Hahaha. Kaster du inn håndkle alt? Tom for tomprat?den hersketeknikken behersker jeg ogsåÅ omtale herr Pass som dverg - det er jaggu drøy kost Femti års INNOVATIV fartstid som forsterkerkonstruktør, med utallige godtlydende produkter på merittlisten. Gleder meg til å se CV'en til gigantene da..
At Pass har tweaket velkjente topologier gjør ham ikke til noen storhet i mine øyne.
Skal ta det til etterretning. Beklager!analogien var elendig i utgangspunktet så det er ikke min(e) forståelse(r) som haltet
At Pass er populær var vel ikke temaet? Beatles var poppis, men fant vel ikke opp musikken?nei, jeg kritiserer en elendig argumentasjonsform av typen "jeg synes ikke Beatles var så populære, jeg"Hahaha. Kaster du inn håndkle alt? Tom for tomprat?den hersketeknikken behersker jeg også
Jeg får vel lære meg å leve med det! Vi har nok ikke de samme heltene, men mistenker at vi nok likevel snakker samme språk. Skal holde oh store Pass utenfor videre diskurs.Jeg har en sterk fornemmelse av at jeg faktisk forstår hva du mener, men er uenig i analogien . Beklager sterkt hvis jeg var urettferdig, hehehehe
Melder Pass, hehe.NP fortjener litt heltestatus, synes jeg. SuSy-koblingen hans er såpass original at jeg fortsatt forsøker å forstå den. Noen må gjerne forklare patenten for meg: Patent US5376899 - Amplifier with gain stages coupled for differential error correction - Google Patents
Da må du prøve i dag!Min Musical Innovation 9.1SE 2x40 watt klasse A (bipolar push pull dual mono) uten feedback har fulgt meg i en rekke sammenligninger på fulltoner og andre vanlige høyttalere.
Den er smoothere og mindre slitsom å høre på på høyt volum enn AB forsterkere, oppløsningen og detaljene er absolutt ikke dårligere så jeg tror ikke det er snakk om noen form for EQ effekt.
Jeg tror imidlertid at en AB eller D eller hvilkensomhelst forsterker som rusler på tomgang på høyeffektive kompresjonsdrivere fra 500 Hz og oppover ikke høres noe dårligere ut enn A uten feedback. Dessuten har jo alle AB mer eller mindre A på de første wattene.
Det drukner nok allikevel i egoet til mange her inne >Å omtale herr Pass som dverg - det er jaggu drøy kost Femti års INNOVATIV fartstid som forsterkerkonstruktør, med utallige godtlydende produkter på merittlisten. Gleder meg til å se CV'en til gigantene da..
Den bruker jeg også!Nå skal jeg sette meg til å nyte MA8000 med sin utdaterte topologi.
Biasstrømmen bestemmer hvor stort spenningssving som er tilgjengelig i klasse A. Det minimerer crossover-forvrengning ved lavt volum. Dessuten er varme transistorer gjerne mer lineære enn kalde. Derimot blir levetiden kortere og garantikostnadene høyere, så en kommersiell produsent må finne en økonomisk avveining her. Det punktet er kanskje annerledes enn hva en DIY'er ville velge.Du har en teori her, men jeg mener det er ett eller annet som skjer når en forsterker får høyere bias.
Ett eksempel er da jeg hadde Amp Camp Amp. Kjørte den først standard 5w, så modifisert til 6w med høyere bias, senere kjørte jeg enda litt mer bias.
Den låt bedre og bedre med mer bias (smoothere).
Hvordan har dette seg? Siste økning ga ikke mer effekt..
Opplever at transistorer som grilles skikkelig låter best, selv om en spiller lavt eller høyt..
Noen med gode forklaringer?
Biasstrømmen bestemmer hvor stort spenningssving som er tilgjengelig i klasse A. Det minimerer crossover-forvrengning ved lavt volum. Dessuten er varme transistorer gjerne mer lineære enn kalde. Derimot blir levetiden kortere og garantikostnadene høyere, så en kommersiell produsent må finne en økonomisk avveining her. Det punktet er kanskje annerledes enn hva en DIY'er ville velge.Du har en teori her, men jeg mener det er ett eller annet som skjer når en forsterker får høyere bias.
Ett eksempel er da jeg hadde Amp Camp Amp. Kjørte den først standard 5w, så modifisert til 6w med høyere bias, senere kjørte jeg enda litt mer bias.
Den låt bedre og bedre med mer bias (smoothere).
Hvordan har dette seg? Siste økning ga ikke mer effekt..
Opplever at transistorer som grilles skikkelig låter best, selv om en spiller lavt eller høyt..
Noen med gode forklaringer?
Edit: Adjusting the Bias Of Your Amp [English]
Det er også noen grafer og forklaringer i seksjon 6 her: http://www.ti.com/lit/an/snaa045a/snaa045a.pdf
Se der ja. Leter man lenge nok finner man alltid "common ground"Den bruker jeg også!Nå skal jeg sette meg til å nyte MA8000 med sin utdaterte topologi.
Mvh
Håkon Rognlien
Aha. Da flytter det bare driftspunktet lengre opp fra null, dvs at du får lavere forvrengning og større tilgjengelig spenningssving før det klipper.Glemte å si at jeg tenkte ikke på Push-Pull, men Single Ended transistor, så det har ikke med overgangsforvrengning å gjøre.
Hadde du vert i nærheten skulle du fått premie i form av en kopp kaffe og twist for gode, tekniske svar Asbjørn!!Aha. Da flytter det bare driftspunktet lengre opp fra null, dvs at du får lavere forvrengning og større tilgjengelig spenningssving før det klipper.Glemte å si at jeg tenkte ikke på Push-Pull, men Single Ended transistor, så det har ikke med overgangsforvrengning å gjøre.
Fin erfaring!Hadde en Rotel RA 985BX innom den spilte råbra med en rørforforsterker spent opp , den fikk til og med et par Celestion SL6SI til å spille bass du ikke trodde det bodde i de flotte små eskene ( dempning faktor 400 )
(Knall kontroll på Seas Excel bass også )
Det er ikke umulig du er inne på noe der!Så vidt jeg greier å finne på nettet skulle de fleste normale transistorforsterkere ha mer enn nok dempefaktor, nevnes flere steder att det ikke blir noe å bry seg om før dempefaktoren går under 20.
Naim nevnes som ett unntak for transistorforsterkere da de hadde en dempefaktor på 15, ihvertfall for noen år siden.
Dempefaktoren er definert som en nominell impedans 8 ohm delt på forsterkerens utgangsimpedans. Sånn sett kan den variere med frekvens (for det gjør utgangsimpedansen). For en "normal" forsterker vil open loop gain falle oppover i frekvens, slik at mengden negativ feedback som er tilgjengelig går ned, og da vil forvrengningen og utgangsimpedansen øke ved høye frekvenser. Det betyr også at dempefaktoren vil være lavere øverst i diskanten.Demping varierer vell egentlig med frekvensen? Varierer dette med konstruksjonene?
Hva er dempefaktor for ett mellomtoneelement, eller ett diskantelement og gjerne når disse er en del av en treveis konstruksjon?
Forsterkeren har jo litt av en jobb med å håndtere all lagret energi fra alle disse ulike induktansene.
Var bassene koblet slik at de var 4ohm?På mine AE15LO dipolbasser ble nevnte 40 watts Malminforsterker med dempefaktor på 70 for svak.
Pass Labs XA30.5 (30 watt) med dempefaktor på 200 hadde et mye bedre slam i bassen.
Takker for respons, men det er her jeg sliter litt.Derimot har ikke dempefaktoren noe med den virkelige høyttalerlasten å gjøre. Dempefaktoren er en egenskap ved forsterkeren. Man kan eventuelt ta med impedansen i kablingen også og angi dempefaktoren som målt på høyttalerens inngangsterminaler, men den er fortsatt beregnet for en teoretisk last på 8 ohm.
Jo det gør den typisk hvis det er en forstærker med modkobling, hvor meget varier efter konstruktionen , eller mere præcist open-loop frekvensgangen og modkoblingsfaktorenDemping varierer vell egentlig med frekvensen? Varierer dette med konstruksjonene?