Snickers-is
Bransjeaktør
Jeg kan godt reparere høyttalerne dine for en rimelig penge.jeg har ca 0.1 ohm i serie med højtaleren i form af en modstand der skal fjerne den grimme lyd fra klasse D, ellers er de jo ikke til at holde ud at hører på.
Jeg kan godt reparere høyttalerne dine for en rimelig penge.jeg har ca 0.1 ohm i serie med højtaleren i form af en modstand der skal fjerne den grimme lyd fra klasse D, ellers er de jo ikke til at holde ud at hører på.
Ellers står en artikkel i avisene i dag om såkalt sensorisk oversensitivitet; ting kan tyde på at kortvarig har noe sånt på hørselsiden.Jeg kan godt reparere høyttalerne dine for en rimelig penge.jeg har ca 0.1 ohm i serie med højtaleren i form af en modstand der skal fjerne den grimme lyd fra klasse D, ellers er de jo ikke til at holde ud at hører på.
Det er da man får lyst til å sjekke om forskjellen er like stor når man ikke lenger ser hvilken boks som er tilkoblet.Jeg har prøvet at nulle signalet med hensyn til ind og udgang med et oscilloskop på en forstærker som havde over 1MHz båndbrede uden modkobling , og der kunne virkelig nulles, som betyder at der ingen forskel er på ind og udgangssignalet, jeg kunne simpelthen ikke detekterer nogen forskel på om der var modkobling eller ikke i denne simple test, men lyden var der til gengæld markant forskel på. på trods af at det kun var tale om ca 10db modkobling.
Var redd jeg skulle stoppe hele tråden med forrige innlegg! Heldigvis kommer du med ett veldig politisk korrekt svar!Jeg har vanskelig for å anbefale ferdige høyttalere, av mange grunner, men jeg kunne jo si veldig mye om prioriteringer om du skulle bygge noe selv, både om du har en forsterker med veldig høy dempningsfaktor, og en med veldig lav dempningsfaktor.
Kanskje det er "No free lunch" som slår til? Skal det låte bra, så blir det dyrt, uansett hva klasse det er?Min forundring går på at ikke flere produsenter tilbyr klasse D, og når de IKKE gjør det undrer det meg enda mer fordi en liten klasse D forsterker bokstavelig talt er en liten sak som innkjøpssjefen hos en hver produsent vil elske. På samme måten som TV produsentene elsker flatskjermer; mindre biter & mindre frakt = mer fortjeneste.
Og når vi i tillegg vet at forsterkere som bruker lite strøm, og da som følge av nettopp denne grunn, vil være snadder for så vel forbruker som miljøbransjen - så undrer det meg enda mer at markedet byr på så få leverandører.
Vel, kan være det er vanskelig å få de til å spille, men man skulle jo tro anno 2016 at å forsterke opp signalet burde være en enkel sak - eller er det ikke det?
Har selv hørt røforsterkere som får alt annet til å høre mindre troverdig ut, men med rør i forforsterkeren eller DACen burde vel slike interesser kunne ivaretas der, og ikke i selve forsterkningen.
Vel, sikkert et banalt halv-dustete innspill fra meg, alt dette her. Men jeg tør allikevel innrømme at jeg undrer meg stort over det.
Primare har vel gått over til klasse D, Bladelius har så vidt begynt å lure det inn på noen apparaturer. Venter (forventer?) anno 2016 på at EC eller Hegel skal slippe "D-bomben"
Det er jo dejligt at du efterhånden forstår at det andre laver ikke er helt åndssvagt, her tænker jeg på impedans linearisering , men du har også ret i at hvis forstærkeren var en perfekt spændings-generator og leverede varen, i dette tilfælde den nødvendige strøm uanset belastning, og uden at forstærkeren selv laver unoder/fejl, så var det helt fint.Det er selvsagt open loop gain som faller, men årsaken til det igjen er jo båndbredden som følge av switchefrekvens og dermed filterfrekvens. Både AMS og Ncore er bedre på dette ved at de beholder en høyere 1. ordens loop gain langt opp i frekvens selv om open loop gain synker litt. Men de har jo også høyere filterfrekvens enn de tidligere klasse D. Uansett er dempingsfaktoren så høyt i frekvens en del mindre kritisk enn nedover.Hva er årsak (teknisk) til at utgangsimpedansen øker med høyere frekvenser? Er det pga reduksjonen i open-loop gain?
Og så hører det vel til denne diskusjonen at det er strømmen i signalet som gir bevegelsen på elementet, ikke den resistive.
Jeg kjørte noen simuleringer med og uten impedanskorreksjon. Med impedanskorreksjon blir både frekvensrespons, fase, group delay osv uavhengig av seriemotstand. Har man derimot lav utgangsimpedans oppnår man samme egenskaper uten impedanskorreksjon. Dersom en seriemotstand på høyttalerne får dem til å lyde annerledes enn uten så bør høyttalerne matches til en helt bestemt utgangsimpedans, eller som kortvarig ville sagt det: Det er bare en forsterker som er ok, alt andet er bare uutholdelig skrod.
Andre betegne dem som en flok idioter som ikke aner hvad de taler om når det gælder hi-fi
Enkel utfordring. Jeg anbefaler av prinsipp ALDRI noe som helst hva komponenter angår - av den grunn at min begrensning med utstyrserfaring er kolossal, oppfatning av lyd er en mildt sagt sterkt subjektiv sak, og sist men ikke minst - jeg kan ikke påta meg ansvaret for andres valg, skuffelsen deres dersom sakene ikke svarte til forventningene ville ikke være til å holde ut.Denne tråden har utviklet seg i kanskje litt vel teoretisk retning, og tror det er enkelte som har vanskelig for å følge med (les...også meg selv...)
Men likevel har tråden klart å engasjere to av de som jeg tror er blant de flinkeste på hifi i Norge, Snickers og Sluket.
Jeg vil derfor gi en utfording:
Snickers: en klasse D (høy dempefaktor) forsterker og en høyttaler. Hva anbefaler du?
Sluket: en klasse A (lav dempefaktor)forsterker, en høyttaler. Hva anbefaler du?
Om ikke annet så kan vi som ikke har så lang erfaring kanskje lære litt av valgene.
Ingen skitkasting etterpå!!
Og, ikke missforstå, teorien som kommer frem er veldig bra, det må bare fortsette!!
Helt topp Sluk!Enkel utfordring. Jeg anbefaler av prinsipp ALDRI noe som helst hva komponenter angår - av den grunn at min begrensning med utstyrserfaring er kolossal, oppfatning av lyd er en mildt sagt sterkt subjektiv sak, og sist men ikke minst - jeg kan ikke påta meg ansvaret for andres valg, skuffelsen deres dersom sakene ikke svarte til forventningene ville ikke være til å holde ut.Denne tråden har utviklet seg i kanskje litt vel teoretisk retning, og tror det er enkelte som har vanskelig for å følge med (les...også meg selv...)
Men likevel har tråden klart å engasjere to av de som jeg tror er blant de flinkeste på hifi i Norge, Snickers og Sluket.
Snickers: en klasse D (høy dempefaktor) forsterker og en høyttaler. Hva anbefaler du?
Sluket: en klasse A (lav dempefaktor)forsterker, en høyttaler. Hva anbefaler du?
Om ikke annet så kan vi som ikke har så lang erfaring kanskje lære litt av valgene.
Og, ikke missforstå, teorien som kommer frem er veldig bra, det må bare fortsette!!
Det jeg KAN anbefale derimot, det er å finne ut i størst mulig grad hva en selv liker, aller helst ved å høre på anlegg/installasjoner av forskjellig karakter og på den måten finne ut av i hvilken retning som frister. Mye enklere og rimeligere enn å kaste seg på byttekjøret uten mål og mening. Det er gjerne slik at dersom du ikke vet hvor du skal, så kommer du gjerne dit!
Jeg kan også redegjøre for hva jeg selv liker/foretrekker av prinsipper og virkemåter, da basert på erfaring og lyttepreferanser. Men dette vil nødvendigvis alltid være MIN subjektive mening, og den kan være alt fra gull til gråstein for andre.
Apropos dette med forsterkere og klasser, jeg liker både A, AB og ikke minst D - helt avhengig av bruksområde og andre omstendigheter selvsagt. Men noe spesielt merke har jeg ikke - det er så mye bra der ute og det ville være feil å fremheve ett fremfor noen andre.
Hva ferdighøyttalere angår så er jeg definitivt inkapabel til å anbefale noe som helst - av den enkle grunn at jeg har aldri hørt noe jeg virkelig har likt, betingelsesløst. Igjen, det finnes mye fint, men alt er beheftet med moderasjoner, kommersielle hensyn, kompromisser og begrensninger slik det nødvendigvis må bli for "No size fits all" som Zappa ville sagt.
Nelson har en gjennomgang backet opp med målinger som belyser et par problemer med negativ feedback. Se litt nedover på denne siden.Jeg må innrømmet at jeg ikke helt forstår hvorfor feedback påstås å være så ille, og mottar gjerne en forklaring på dette.
Jeg tar gjerne utfordringen fra begge parter, jeg!Denne tråden har utviklet seg i kanskje litt vel teoretisk retning, og tror det er enkelte som har vanskelig for å følge med (les...også meg selv...)
NP har rett, som vanlig. Hans måte å adressere dette på er mer lineære "devices" i ett- og to-stegs forsterkertopologier, eventuelt med balansert brokobling for å kansellere likeordens komponenter og en "supersymmetrisk" feedback-sløyfe rundt hele greia. Hvis man har en "device" som gir 1 % forvrengning i open loop kan balansert brokobling få det ned til 0,1 % og supersymmetri rundt det igjen kan ta den til 0,01 %. Da er vi 80 dB ned fra det opprinnelige signalet og nærmer oss uhørbare nivåer. En "device" med 0,1 % er selvsagt enda bedre.Nelson har en gjennomgang backet opp med målinger som belyser et par problemer med negativ feedback. Se litt nedover på denne siden.Jeg må innrømmet at jeg ikke helt forstår hvorfor feedback påstås å være så ille, og mottar gjerne en forklaring på dette.
https://passlabs.com/articles/audio-distortion-and-feedback.
Armand
Lineær systemteori handler gjerne om lineære, tidsinvariante systemer, ja. Men den aktuelle kontrollteorien forutsetter ikke at systemet er lineært. Poenget er jo nettopp at det er det ikke, og så henter man et feil-signal fra feedback-sløyfen til å bedømme hvor langt unna man er og hvor stort kontrollpådrag man behøver for å komme tilbake på rett kurs.Det er betimelig å påpeke at linær systemteori (om feedback osv) krever at systemet er linært. En operasjonsforsterker eller buffetrinn som jobber på små signal kan nok tilnærmes et linært system da de jobber rundt et lite arbeidspunkt. Mens en audioforsterker opererer i stor-signal som er ulinært og det gjør jo at man ikke bare kan se på signalteori. Derfor skal begge overstående artikler leses med stor interesse. Tusen takk - og gjerne kom med fler.
REKLAME!
Har nesten helt sluttet å spise lunsj no, er alt for dyrt.Slik er det. No free lunch, as usual.
Tusen takk for flott svar Rognlien!!Jeg tar gjerne utfordringen fra begge parter, jeg!Denne tråden har utviklet seg i kanskje litt vel teoretisk retning, og tror det er enkelte som har vanskelig for å følge med (les...også meg selv...)
Problemet med en så generell utfordring, er selvsagt at det finnes mange ideer og løsninger også innenfor de gruppene du spør om, dessuten kommer alltid pris inn som et forstyrrende element.
Men, for at flere skal kunne få høre hva dette dreier seg om, kan jeg gi et par anbefalinger på utstyr som finnes tilgjengelig i landet, til en relativt moderat pris. Nesten, i hvert fall.
Klasse D forsterker: Gato. Ser bra ut, låter behagelig og gjennomsiktig, gjør ingen åpenbare feil.
Høyttaler til denne: Marten Django.
Til sammen vil denne kombinasjonen gi en fornuftig innsikt i hva klasse D og en fornuftig høyttaler driver med.
Klasse A: Audio Note OTO SE (gjerne Signature-modellen)
Høyttaler: Audio Note K. Alternativ høyttaler, for å få litt mer smell og moro: Klipsch Heresy
Nå finnes det enormt mange flere gode valg, gå opp i pris, og du kan finne betydelig mer forseggjorte løsninger. Disse som her er nevnt, vil uansett gi deg gode musikkopplevelser. Tilfeldigvis har jeg nå anbefalt forsterkere fra samme importør, skal du høre begge forsterkerne der, kan du selvsagt be om å få høre på Aurum høyttalere, i stedet for Marten. Men bruk samme kilde, så har du i det minste ett fast punkt å forholde deg til.
Mvh
Håkon Rognlien
Ja, riktig. Skjønner. Litt uheldig begrepsbruk fra min side ser jeg. Det jeg prøvde å si av at det er allikevel vanlig å approksimere et slik system som et linært system for å gjøre analyse av det (pol, stabilitet, båndbredde, osv), er det ikke det da? Og det et poeng da i linære systemer eksisterer eller oppstår ikke forvrengning, så dette verktøyet alene er tydeligvis ikke komplett. Og det er her min kunnskap faller til kort, fordi jeg må innrømme at jeg ikke er helt vant med å betrakte signalflyten i audiosystemer som ulinært.Lineær systemteori handler gjerne om lineære, tidsinvariante systemer, ja. Men den aktuelle kontrollteorien forutsetter ikke at systemet er lineært. Poenget er jo nettopp at det er det ikke, og så henter man et feil-signal fra feedback-sløyfen til å bedømme hvor langt unna man er og hvor stort kontrollpådrag man behøver for å komme tilbake på rett kurs.
Eller sagt på en annen måte: Båndbredden i feedback-kretsen skal være mye høyere enn i den foroverkoblede forsterkeren.Kjernen er at en opamp (eller tilsvarende krets) bare har en tanke i hodet: Den vil at signalene på de to inngangene skal være like. Når den får et nedskalert feedback-signal fra output på negativ inngang, forsøker den å endre output slik at det feedback-signalet er likt med input. Det styrer gain og det korrigerer for støy og forvrengning i forsterkerkretsen. Responsen i korreksjonskretsen er mye raskere enn audiosignalet, så den rekker å korrigere seg inn lenge før det har skjedd nevneverdig endring i input. Omtrent som en autopilot eller P-delen av en industriell PID-regulator. NFB i en audioforsterker er klassisk proporsjonal closed loop control, anno 1928 eller så. Greia med NCore er at det er en anvendelse av mer moderne kontrollteori. På tide, kan man mene.
Dette går på det samme som nevnt over, at man må ha tilstrekkelig båndbredde på feedback. En feilaktig plassert pol, eller kapaciteter som du skriver, kan få interessante og/eller i verste fall ødeleggende effekter.Problemet er at der rettes kun en procent-del af fejlen, plus at ved denne process skabes nye fejl-signaler på grund af delay for koorigering , man kan sige at der konstant korrigeres på en forkert del af indgangs-signalet og dermed skabes nye fejl , nye tilskud til signalet, det ses tyeligst i THD mønsteret ,fejlen vil afhænge hvor stort delay der er i feedback-sløjfen, det bestemmes af diverse kapaciter som skal op og aflades. Hvor stort problemrt er vil udmønte sig i open-loop båndbredden.
Men uaset hvad kan problemerne ikke fjernes fuldstændigt , kun mildnes.
Ja det har du ret i , de to besvarelser fortæller stort set det samme, og vi har den klasiske uenighed ,hvor den ene part siger der ingen problemmer er, og den anden part , jeg selv, er mere kritisk.Ja, riktig. Skjønner. Litt uheldig begrepsbruk fra min side ser jeg. Det jeg prøvde å si av at det er allikevel vanlig å approksimere et slik system som et linært system for å gjøre analyse av det (pol, stabilitet, båndbredde, osv), er det ikke det da? Og det et poeng da i linære systemer eksisterer eller oppstår ikke forvrengning, så dette verktøyet alene er tydeligvis ikke komplett. Og det er her min kunnskap faller til kort, fordi jeg må innrømme at jeg ikke er helt vant med å betrakte signalflyten i audiosystemer som ulinært.
Eller sagt på en annen måte: Båndbredden i feedback-kretsen skal være mye høyere enn i den foroverkoblede forsterkeren.Kjernen er at en opamp (eller tilsvarende krets) bare har en tanke i hodet: Den vil at signalene på de to inngangene skal være like. Når den får et nedskalert feedback-signal fra output på negativ inngang, forsøker den å endre output slik at det feedback-signalet er likt med input. Det styrer gain og det korrigerer for støy og forvrengning i forsterkerkretsen. Responsen i korreksjonskretsen er mye raskere enn audiosignalet, så den rekker å korrigere seg inn lenge før det har skjedd nevneverdig endring i input. Omtrent som en autopilot eller P-delen av en industriell PID-regulator. NFB i en audioforsterker er klassisk proporsjonal closed loop control, anno 1928 eller så. Greia med NCore er at det er en anvendelse av mer moderne kontrollteori. På tide, kan man mene.
Dette går på det samme som nevnt over, at man må ha tilstrekkelig båndbredde på feedback. En feilaktig plassert pol, eller kapaciteter som du skriver, kan få interessante og/eller i verste fall ødeleggende effekter.Problemet er at der rettes kun en procent-del af fejlen, plus at ved denne process skabes nye fejl-signaler på grund af delay for koorigering , man kan sige at der konstant korrigeres på en forkert del af indgangs-signalet og dermed skabes nye fejl , nye tilskud til signalet, det ses tyeligst i THD mønsteret ,fejlen vil afhænge hvor stort delay der er i feedback-sløjfen, det bestemmes af diverse kapaciter som skal op og aflades. Hvor stort problemrt er vil udmønte sig i open-loop båndbredden.
Men uaset hvad kan problemerne ikke fjernes fuldstændigt , kun mildnes.
En liten presisering: En tidsforsinkelse og kapasitans er til stadighet linære elementer, slik at de vil i seg selv ikke introdusere THD. For at THD skal kunne oppstå, må det igjennom et ulinært ledd. Er da virkningsmåten at feilen forsterkes opp i et ulinært (forsterker)ledd og dermed introduserer THD?
Jeg får page not found på denneEr du rigtig hardcore så kan jeg anbefaler denne tråd på diy audio hvor de samme aspekter diskuteres
http://http//www.diyaudio.com/forums/solid-state/285239-feedback/loop-speed.html
Nu er det i orden.Jeg får page not found på denneEr du rigtig hardcore så kan jeg anbefaler denne tråd på diy audio hvor de samme aspekter diskuteres
http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/285239-feedback-loop-speed.html